Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Samhällspolitik"

Sort by: Order: Results:

  • Pykäläinen, Iris (2018)
    Terveyspalveluilla on iso rooli eurooppalaisissa hyvinvointivaltioissa, ja tällä hetkellä eurooppalaiset terveydenhuoltojärjestelmät käyvät läpi merkittäviä muutoksia muun muassa väestön ikääntymisen seurauksena. Myös Suomessa suunniteltu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus (sote-uudistus) on osa tätä kehitystä. Tyytyväisyys hyvinvointivaltion instituutioita kohtaan kiinnittyy vahvasti hyvinvointivaltion oikeutukseen, ja siksi kansalaisten mielipiteet ja asenteet tulisi ottaa huomioon terveydenhuoltojärjestelmiä uudistettaessa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten tyytyväisyys terveydenhuoltojärjestelmiä kohtaan Euroopassa muodostuu. Tutkielman analyysimenetelmät ovat monitasoanalyysi ja klusterianalyysi, ja työssä liikutaan makro- (terveydenhuoltojärjestelmät) ja mikrotasolla (yksilöt). Aineistoina käytetään OECD:n Health Statistics 2017 ja European Social Survey 2014 -aineistoja. Tyytyväisyyden havainnointia varten 19 eurooppalaista terveydenhuoltojärjestelmää luokitellaan klusterianalyysin avulla ja saaduista ryhmistä muodostetaan terveydenhuoltoregiimit. Monitasoanalyysissä 17 Euroopan maasta koostuvan aineiston kautta tunnistetaan ne tekijät, jotka vaikuttavat tyytyväisyyteen terveydenhuoltoa kohtaan Euroopassa. Tyytyväisyyden vahvimmiksi selittäjiksi nousivat luottamus politiikkaan, hoitojonojen pituus hoidon saannissa, ikä, sukupuoli, koettu terveys, työmarkkina-asema, asuinpaikka ja terveydenhuollon kokonaismenot asukasta kohden. Kaikkein tyytyväisimpiä terveydenhuoltojärjestelmiin ovat yksilöt, jotka luottavat oman maansa politiikkaan ja poliittisiin toimijoihin, miehet, nuoret, eläkeläiset, terveet ja isoissa kaupungeissa asuvat. Kaikkein tyytymättömämpiä terveydenhuoltoon ovat iältään 35-74-vuotiaat, sairaat, naiset, työlliset, isojen kaupunkien ulkopuolella asuvat ja henkilöt, jotka eivät luota politiikkaan ja poliittisiin toimijoihin. Tyytyväisyys terveydenhuoltoon on suurempaa, mitä isommat terveydenhuollon kokonaismenot ovat asukasta kohden. Tyytyväisyys terveydenhuoltoon on monitasoinen ilmiö. Tyytyväisyyteen voidaan vaikuttaa politiikalla ja terveydenhuoltojärjestelmien rakenteilla. Erityisesti hoitoonpääsyn ja hoidon saatavuuden yhdenvertaisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen panostamalla voidaan vaikuttaa kansalaisten kokemuksiin terveydenhuollosta ja sitä kautta tyytyväisyyteen järjestelmää kohtaan.
  • Saarimäki, Reetta (2014)
    Kansalaisuus on moniulotteinen käsite. Siirtolaisten kohdalla kansalaisuus muodostuu entistäkin kompleksisemmaksi, sillä tulomaassa kansalaisuuteen liitettävät oikeudet ja velvollisuudet järjestäytyvät uudelleen. Siirtolaisuus on yhä kasvava ilmiö ja siirtolaiset ovat taloudelle yhä merkityksellisemmässä asemassa, niin tuottavuuden kuin kustannuksienkin näkökulmasta. Näin myös tutkimuksen kohdemaassa Saksassa. Euroopan Unionin kontekstissa siirtolaisuus muodostuu alueellisesti ulkopuolelta tulevasta siirtolaisuudesta ja Unionin sisäisestä siirtolaisuudesta. Nämä puolestaan jakaantuvat dikotomisesti jaoteltuna pakolaisuuteen, jonka status ei ole mahdollinen toisesta EU-maasta tulevalle, ja työperäiseen siirtolaisuuteen. Työ onkin merkittävässä asemassa puhuttaessa siirtolaisuudesta. Paremmat työmahdollisuudet tulomaassa tai työmahdollisuuksien puute lähtömaassa ovat yleisiä lähtöpäätöksen aikaan saavia tekijöitä. Työ toimii myös maahantulon ja maahan jäämisen mahdollistajana. Se nähdään myös merkittävässä roolissa siirtolaisten integraation ja yhteisön hyväksynnän suhteen, sekä niihin liittyvässä kansalaisuuden kehittymisessä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan siirtolaisten kansalaisuuden lineaarista kehittymistä. Lineaarinen kansalaisuuden kehitys toimii ideaalina, johon poliittisessa keskustelussa käytettyjä työhön ja taloudellisiin argumentteihin liittyviä argumentteja verrataan. Näiden argumenttien käytön perusteella tarkastellaan sitä, voidaanko siirtolaisten kansalaisuuden katsoa määrittyvän lähtökohtaisesti taloudellisista lähtökohdista, eli muodostuvatko siirtolaisuuden aiheuttamien arvioidut tuotot ja kustannukset merkittävimmän tekijän keskusteltaessa heidän kohdallaan kansalaisuuteen liitettävistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Tutkimuksen teoriapohjana toimii normatiivisena teoriana T.H. Marshallin lineaarisen kansalaiskehityksen teoria. Teoriaa voidaan pitää kansalaiskehityksen ideaalina, jossa oikeudet, yksilön (civil), poliittiset (political) ja sosiaaliset (social) oikeudet, seuraavat ja täydentävät toisiaan. Siirtolaisten kohdalla on jo aiemmin havaittu poikkeamia lineaarisuudessa. Tutkimusteoria koostuu yleisestä siirtolaisteoriasta, joka sisältää myös Euroopan Unionin siirtolaisuutta käsittelevän osuuden, sekä tutkimuksen kohdemaata Saksaa koskevasta tutkimusteoriasta. Tutkimus on kahdella tasolla vertailevaa tutkimusta. Ensimmäisessä osuudessa verrataan Marshallin teorian mukaisten oikeuksien ja velvollisuuksien viittausten esiintyvyyttä saksalaisessa liitopäiväkeskusteluissa, sekä mahdollisen poikkeaman huomioimista siirtolaisten kohdalla. Työn roolia, jonka myös Marshall mainitsi keskeiseksi, liittyen tarkastellaan työhön ja talouteen liittyviä viittauksia sekä niiden perusteluja. Tulkinta on valtiolähtöinen, sillä tarkoituksena on rakentaa siirtolaisten kansalaisuuden kenttää siitä näkökulmasta, miten heidät poliittisesti statuksensa mukaan nähdään. Metodologisena pohjana toimii puhetoimituksen tulkintakehys, jolla pyritään hahmottamaan niitä konstitutiivisia sääntöjä, joilla kansalaisuutta ja siihen liittyvää kansalaisen ja valtion suhdetta rakennetaan. Empiirisenä aineistona on suppea kokoelma Saksan liittopäiväkeskusteluja vuosilta 2013 ja 2012, jotka käsittelevät siirtolaisuutta ja maahanmuuttoa eri aihepiireittäin. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, ettei siirtolaisten kohdalla voida puhua lineaarisesta kansalaisuuden kehityksestä. Siirtolaisten kohdalla oikeudet ja velvollisuudet järjestäytyvät sekä kehittyvät riippuen siitä, millä statuksella maahan tullaan. Lineaarisen kansalaiskehityksen lähtöpiste määrittyy siis sen mukaan, ovatko he pakolaisia, työntekijöitä, korkeasti koulutettuja osaajia vai jo pitkään maassa asuneita. Yhdistävä piirre oikeuksista käytävälle keskustelulle oli poliittisten oikeuksien sivuuttaminen keskustelussa. Työ nousi keskusteluissa keskeiseen asemaan, niin sosiaalisen integraation välineenä, mutta ennen kaikkea taloudellisten aspektien vuoksi. Työn tuottavuus ja toisaalta sen valtion sosiaalisia kustannuksia pienentävänä vaikutus nousivat keskeiseen asemaan. Työ siis sai keskusteluissa ennemminkin taloudellisiin vaikutuksiin perustuvan merkityksellisen aseman, kuin tunnustuksellisen aseman integraatiota edistävänä aspektina, vaikka se mielletään myös sellaiseksi. Valtio siis pyrkii politiikallaan suojaamaan hyvinvointimekanismejaan siirtolaisuuden kustannuksilta, mutta samalla tavoittelemaan siirtolaisuudesta saatavia hyötyjä. Tästä ristivedosta muodostuvat modernin siirtolaisuuden paradoksit. Siirtolaisuuden kasvaessa ja kansalaisuuden monimuotoistuessa myös valtioiden rajanvetoja joudutaan pohtimaan, niin sosiaalisen kuin konkreettisenkin rajan näkökulmasta. Talous on merkittävässä roolissa ylirajaistuvassa maailmassa. Taloudessa ja politiikassa käydään jatkuvaa rajanvetoa, samoin kuin kansallisen ja ylikansallisen välillä. Näiden faktorien voidaan nähdä vaikuttaneen myös kansalaisuuden määrittelyyn. Kansalaisuus pirstaloituu kentällä, jossa toisaalta lasketaan rajoja ja toisaalta nostetaan niitä. Nämä kansalaisuuden aukot, joita ei yhteen valtioon ja kansallisuuteen sidotulla kansalaisuuden määritelmällä kyetä täyttämään, täyttyvät siirtolaisdiskurssissa pitkälti taloudellisen argumentein. Näin valtiosta voidaan nähdä muodostuvan instituutio, joka määrittää siirtolaisten tapauksessa sisä- ja ulkopuolista tuottavuus- ja kustannusperustaisesti.
  • Hoppari, Mari (2014)
    Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan moniammatillista yhteistyötä varhaiskasvatuksen kokemana. Lasten ja perheiden palvelujen toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä on ollut esillä 2010-luvun molemmin puolin julkishallinnollisissa asiakirjoissa. Sekä palveluiden tuottavuuden tehostamisessa että lasten hyvinvoinnin edistämisessä vaikuttavana on nähty palvelujen järjestäminen entistä paremmin moniammatillisena yhteistyönä. Varhaiskasvatus muodostaa lapselle tärkeän kehitysympäristön ja tämän vuoksi on tärkeä tutkia, miten moniammatillisen yhteistyön toteutuminen koetaan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Bronfenbrennerin ekologinen teoria, jonka avulla lähestytään tutkimuksen aihetta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen kokemusta moniammatillisesta yhteistyöstä eri asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi tutkitaan sitä, mikä moniammatillista yhteistyötä edistää ja hankaloittaa varhaiskasvatuksen kokemana. Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemällä asiantuntijahaastattelulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan varhaiskasvatus kokee moniammatillisen yhteistyön merkittävänä. Moniammatillisen yhteistyön vastuu koetaan olevan usein varhaiskasvatuksella. Yhteistyö on parhaimmillaan luottamuksellista ja kunnioittavaa kumppanuutta. Sitä edistää yhteiset säännölliset tapaamiset, rakenteisiin luodut yhteistyön toimintamallit, työnjaon määrittely sekä luottamus. Lapsen tarpeista syntyvää yhteistä tahtotilaa pidetään tärkeänä. Yhteistyötä hankaloittaa lasta koskevan tiedon jakamisen epäselvät käytännöt, henkilövaihdokset ja organisaatiomuutokset. Tulosten mukaan moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä keskeistä on vastuukysymyksen selvempi määrittely. Yhteistyössä tarvittavan luottamuksen rakentumista edesauttaa säännölliset tapaamiset, joiden avulla työ- ja toimintakulttuurit tulevat tutuiksi. Lisäksi tapaamisten mahdollistamiseksi tulee rakenteisiin luoda yhteistyön toimintamalleja, jotka eivät murru henkilövaihdosten myötä. Tutkimuksen mukaan lapsen hyvinvoinnin toteutumiseksi parhaalla mahdollisella tavalla tarvitaan yhteisvastuullista moniammatillista yhteistyötä mesosysteemissä eri asiantuntijoiden kesken sekä moniammatilliseen yhteistyöhön rakenteita organisaation eksosysteemissä että yhteistyön sääntelyä makrosysteemissä.
  • Koivisto, Ritva (2015)
    Tutkielman taustalla on kiinnostus siihen, miten perhesukupolvet tukevat ja auttavat toisiaan, millaiseksi he kokevat yhteytensä ja miten he uusintavat sosiaalisia suhteitaan. Pro gradu -työssä kysytään, miten isovanhemmat yhteiseen arkeen osallistuvat ja kuuluvat. Lisäksi tarkastellaan, miten eri perheyksiköt luovat ja pitävät yllä tunnetta keskinäisestä yhteenkuuluvuudesta. Viimeisenä kysymyksenä ovat strategiat, joita isovanhemmat valitsevat toteuttaessaan rooliaan ja sopeutuessaan muuttuvissa perhemuodostelmissa. Työn teoreettinen viitekehys on sosiologinen, sukupolvi- ja perhetutkimukseen perustuva. Siinä hyödynnetään näkökulmia myös sosiologi Vern Bengtsonin perhesukupolvien keskinäistä solidaarisuutta koskevasta mallista (family solidarity model). Malli perustuu kuuteen eri solidaarisuuden ulottuvuuteen, jotka on suomennettu seuraavasti: kiintymys, yhteydenpito, konsensus, toiminnallinen-, normatiivinen- sekä rakenteellinen solidaarisuus. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla 17 suomalaista suuriin ikäluokkiin kuuluvaa isovanhempaa. Haastatelluista 11 on isoäitejä ja 6 isoisiä. Aineiston keräsivät vuoden 2011 Helsingin yliopiston yhteiskuntapolitiikan oppiaineen tutkimusmenetelmä-kurssin opiskelijat. Aineisto on osa Helsingin yliopiston Gentrans-tutkimushankkeen aineistoja. Tutkielman aineistonanalyysi perustuu sisällönanalyysiin ja siinä teemoitteluun. Tulosten mukaan biologisilla ja sosiaalisilla isovanhemmilla on aktiivinen rooli lastensa ja heidän perheidensä arjessa. Normatiivisen solidaarisuuden, yhteydenpidon ja kiinteiden, lämpimien perhesuhteiden välillä on selkeä yhteys. Perheverkostojen myönteinen ilmapiiri lisää yhteydenpitoa itsessäänkin. Ne perheet jotka pitävät yhteyttä, usein myös auttavat toisiaan monipuolisesti. Tärkein motiivi isovanhempien antamalle tuelle on heidän tuntemansa rakkaus ja kiintymys, mutta myös velvollisuus ja vastuuntunto ovat merkityksellisiä tekijöitä huolenpidossa erityisesti alaikäisistä ja ikäihmisistä. Isovanhemmat ovat toisaalta melko yksimielisiä siitä, että heidän velvollisuutensa ei ole auttaa lapsiaan ja heidän perheitään esimerkiksi taloudellisesti tai lastenhoidossa. Suurten ikäluokkien sukupolvikokemukset lapsuus- ja nuoruusvuosiensa niukkuudesta ja pula-ajasta ovat vahvistaneet isovanhempien solidaarista motiivia: kaikki kuitenkin auttavat jollain tavoin jälkikasvuaan, sillä itsellä on nyt mahdollisuus siihen. Aineiston perusteella isoisyys näyttäytyy tasavertaisena roolina isoäitiyden rinnalla. Isovanhempien edustamassa vielä kantasuomalaisessa, pohjoismaisessa perhekulttuurissa kunnioitetaan perhepiirin jo monikulttuuristen sukupolvien ja -jäsenten autonomiaa ja kaikkien tasaväkisyyttä. Lapset kasvatetaan yksilöinä, jokaisen persoonallisuus huomioiden. Nykypäivän isovanhemmuus onkin toiminnallista niin, että lapsenlapsille keksitään erityistä tekemistä ja halutaan varata henkilökohtaista aikaa. Isovanhemmat ovat vahvasti konsensushakuisia ja tukevat lastensa perheitä taustalta, ollen apujoukkoina vain silloin kun tarvitaan ja apua pyydetään. Digitalisaatio on helpottanut yhteydenpitoa eri kanavin perheenjäsenten ja sukulaisten välillä. Perheissä on kuitenkin eroja, miten kiinteästi halutaan kuulua yhteen. Toisille sopii väljempi yhteydenpidon rytmi ja etäisemmät tunnesuhteet. Perhemuodostelmien muuttuessa isovanhemmat toimivat melko strategisesti: uuteen jäseneen tai tilanteeseen valmistaudutaan ja eläydytään. Ihmissuhteita myös rakennetaan tavoitteellisesti ja niistä keskustellaan ja sovitellaan monisukupolvisesti. Isovanhemmuus näyttäytyykin elämään iloa ja sisältöä tuovana vaiheena. Isovanhemmat ovat ylpeitä roolistaan ja arvostavat kaveruutta nuoremman polven kanssa. Tulokset tuovat kuitenkin esille, että olisi hyvä käydä laajempaa yhteiskunnallista keskustelua isovanhempien omasta jaksamisesta. Aineiston ahkeroivat isoisät ja isoäidit herättävät pohtimaan tarkasti, missä kulkevat kokopäivä-isovanhemmuuden rajat.
  • Lähteenmäki, Pinja (2013)
    Naiset ovat useimmiten päävastuussa jokapäiväisestä ansiotyön, lastenhoidon ja kotitöiden sujuvasta yhteensovittamisesta, niin tutkimusten valossa kuin käytännönkin kokemusten mukaan. Mikäli naisten elämän tarkastelussa keskitytään ainoastaan ansiotyöhön, perheeseen ja kotiin liittyviin tehtäviin ja toimintoihin, kuva naisten arkielämän kokonaisuudesta jää vaillinaiseksi. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan naisten arkielämää ja sen eri osa-alueita. Tutkimuksessa laajennetaan tarkastelunäkökulmaa ansiotyön ja perhe-elämän lisäksi naisten vapaa-ajan sisältöä ja sen merkitystä naisten elämänkokonaisuudessa. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten naisten arkielämä ja horisontaalinen elämänkokonaisuus rakentuu naistenlehdessä ja millaista naiskuvaa naistenlehdessä rakennetaan aineiston perusteella. Keskeisinä teoreettisina käsitteinä käytetään arkielämän ja naistutkimuksessa paljon käytetyn elämänkokonaisuuden käsitettä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena sisällönanalyysinä. Tutkimuksen aineistona on käytetty yhden Suomen luetuimman naistenlehden eli Kodin Kuvalehden vuoden 2010 vuosikerrasta valikoituneita lehtiartikkeleita, joissa haastatellaan eri ikäisiä ja eri taustaisia naisia ja käsitellään naisten elämää. Tutkimuksen aineiston perusteella naiset tekevät usein vaativaakin ansiotyötä, usein yrittäjyyden muodosssa, mutta hoitavat vaivatta myös lapset ja kodin. Ansiotyön ja perhe-elämän yhdistäminen kotitöineen ei ole naistenlehden naisille ongelma tai ainakaan siihen liittyviä haasteita ei tuoda esille lehden artikkeleissa. Kotitöiden osalta nainen hoitaa sekä perinteiset naisten kotityöt kuten ruuanlaiton, siivouksen ja lastenhoidon lisäksi myös ns. miesten työt eli he myös rakentavat ja remontoivat itse kotia. Aineiston naiset nostavat oman puolisonsa panoksen esille arkisten kodin töiden hoitajina. Naistenlehden naisella on aikaa myös omille harrastuksille, kuten liikunnalle ja vapaaehtoistyölle. Kodin Kuvalehti rakentaa tutkimuksen tulosten perusteella kuvaa 'Can do'-naisesta, jolle mikään haaste ei ole mahdoton. Naiset haluavat panostaa sekä työelämään että perheeseen ja kotiin. Naiset eivät kuitenkaan ole superäitejä, jotka hautaavat omat tarpeensa ja tunteensa. Ainakin naiset ovat panostaneet oman ajan ottamiseen suhteen, mikä kuluu erilaisissa harrastuksissa. Täysin itsekkäitä naiset eivät tässäkään asiassa ole, sillä aineiston perusteella naisten harrastukset painottuvat toisten auttamiseen vapaaehtoistyön kautta.
  • Mäkelä, Katariina (2016)
    In this Master’s Thesis I study the meanings that parents attach to childhood in relation to the residential environment in their narratives. In particular, I examine the concept of urban childhood and the rural-urban dichotomy when speaking about childhood. This topic is current and relevant because more and more children are born in cities and raised in urban environments due to ongoing trend of urbanization in Finland. Thus it is crucial to study the perceptions and assumptions about urban childhood that prevail in the Finnish society. Before conducting this research my hypothesis was that parents actively use the rural-urban dichotomy when describing their children’s relationship with their residential environment. Most academic publications that address this topic have been published in the United Kingdom, where academics such as Colin Ward, Gill Valentine, Stuart Aitken and Owain Jones have researched the spatial implications of the way childhood is constructed. This literature suggests that childhood is constructed differently in urban and rural environments and that a traditional view of a good childhood is associated with a rural residential environment. This construction is visible in the everyday individual and public discourse as well as popular fiction. The traditional view of a 'rural idyll' as the favourable environment for growing up influences both adult and child experiences in different residential environments. In Finland there is not much academic research on this topic, but a similar traditional view of childhood has been recognized to exist also here. In this study I also utilized Margaret Somers’ theory about the narrative identity, according to which narratives are a way of portraying personal experiences, entertain and share information, but also they are cognitive tools for perceiving the surrounding world. Through narratives people can for example portray and understand causality. Personal narratives are influenced by the rules of storytelling that we begin to adopt as children, as well as popular narratives repeated in the public discourse. My research data consists of seven semi-structured thematic interviews with eight parents who live in Kallio with their families. In the interviews we addressed various themes about childhood and its relationship with the residential environment. The participants described their experiences, memories and fears mostly through telling anecdotes and stories, which is why I decided to focus my analysis on these small narratives. I used thematic narrative analysis to study these narratives, which means I analysed what the narratives were 'about' either literally or figuratively. On top of that I analysed the structures, intertextualities and patterns of similarity and difference in the narratives. The results of the study showed that the narratives were divided into four categories: attitudes, fears, practices and social life. These categories consist of sixteen different themes, most of which are familiar from the previous research literature on childhood and residential environments. However, three themes arise from these narratives, which appears related to this particular residential environment. These themes are called 'NIMBY', 'junkies and dossers' and 'happy parents'. In this research I analyse the way in which my participants address these themes and the differences in their usage compared to previous research. Some of the narratives reproduce the traditional views of childhood for example by emphasizing the centrality of nature, creativity and play. However, the parents did not perceive these things to be unattainable for urban children like the traditional view portrays it. In the contrary, the parents feared children to be lonely, bored and prejudiced in the countryside. The participants appreciate the fact they are able to spend more family time due to a short commute over having a bigger apartment or their own yard outside the city. The threat of stranger danger varies a lot and different participants experienced this threat in different residential environments. One of the main conclusions is that the dichotomy of urban and rural is widely present in the narratives by Kallio parents. The dichotomy arises in regard to almost all of the sixteen themes. Mostly the dichotomy is used to highlight how inner city living is the best option for these parents and their children. The parents highly value tolerance and deem it as characteristic for urban living. They believe that children’s natural openness and tolerance towards difference is preserved as they grow up in a city, because they are subjected to encountering difference from early on and difference becomes normalized as a part of their world view. I think it is interesting to compare the results of this study to the narratives about childhood circulating in the public discourse that mostly repeat the traditional views on childhood. The parents I interviewed were well aware of these ideas and both supported and contested them in their narratives. However the dichotomy of urban and rural childhoods is ever present and got reinforced by the narratives which my participants shared. An interesting topic for further research would be to study children’s own narratives about childhood in the city or in the countryside. Children could be interviewed before and after moving from one residential environment to another.
  • Saarinen, Minna (2014)
    Tässä Pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan Helsingin Sanomien nuorten syrjäytymistä koskevia lehtijuttuja vuoden 2011 syyskuusta vuoden 2013 marraskuuhun asti. Lähtökohta tutkimukselle on nuoria koskevan syrjäytymiskeskustelun ajankohtaisuus 2010-luvun Suomessa. Nuorten syrjäytymistä pidetään kirjoituksissa yhtenä merkittävimmistä aikamme ongelmista. Tutkielman tarkoituksena on nostaa aineistosta esille diskursseja siitä, miten nuorten syrjäytymisestä tällä hetkellä puhutaan - sekä millaisia identiteettejä 'normaalille' nuorelle annetaan syrjäytyneille nuorille tarjottavien identiteettien kautta. Vallalla olevista käsityksistä muodostuu usein ääneen lausumattomia, itsestään selvänä pidettyjä totuuksia. Tämän vuoksi nuorten syrjäytymiseen liittyvää kielenkäyttöä on perusteltua tehdä läpinäkyvämmäksi konstruktionistisen tutkimusotteen avulla. Syrjäytymisen määritelmien ja niihin kytkeytyvien identiteettien tutkiminen on tärkeää, koska tulkinnat ovat paitsi legitimoinnin välineitä, myös uuden tiedon keräämisen suuntaajia ja yhteiskunnallisten ongelmien viitekehysten luojia. Diskurssianalyysissa otetaan lähtökohdaksi kieli ja sen seurauksia tuottava luonne. Diskurssi -käsite kuvaa yhteiskunnassa vallitsevia puhumisen ja kirjoittamisen käytäntöjä, jotka rajaavat, mitä eri aiheista voidaan sanoa ja kenellä on auktoriteetti sanoa se. Aineisto koostuu 72 Helsingin Sanomien nuorten syrjäytymistä käsittelevästä kirjoituksesta. Aineistosta löytyi viisi diskurssia. Koulutus nähtiin keskustelussa parhaana keinona estää syrjäytymistä. Syrjäytyminen samaistettiin ennen kaikkea työttömyyteen, mutta myös koulutuksen puutteeseen. Nuorten syrjäytyminen nähdään pääsääntöisesti yksilön ja hänen vanhempiensa syynä, joskin osa keskustelijoista painottaa yhteiskunnan vastuuta. Syrjäytymistä pyritään vähentämään myös yhteisöllisyyden lisäämisellä. Yhteisöllisyydestä syrjäytyneiden keskuudessa on tosin muodostunut elävä kuollut, zombikategoria, koska tutkimusten mukaan sitä ei suomalaisen alaluokan keskuudesta laajamittaisesti löydy. Tavallisen nuoren identiteetti typistyi koulutetun, kokopäivätyössä käyvän veronmaksajan rooliksi. Nuori nähtiin ennen kaikkea hyödynnettävänä resurssina. Normaalin nuoren rajat ovat ahtaat. Tutkielma osoittaa, että Helsingin Sanomien syrjäytymiskeskustelu on normalisoinut syrjäytyneen nuoren identiteetin typistämällä sen kohtalaisen tavallisen, terveen nuoren työstä tai koulutuksesta hetkellisesti sivuun jäämiseksi. Vaikka köyhyys nähtiin muutamissa kirjoituksissa merkittävänä ongelmana, niin tutkimustiedon valossa syrjäytymisen taustalla vaikuttavat hienovaraisemmat tekijät kuten vakavat perussairaudet tai mielenterveysongelmat, on hegemonisimmissa diskursseissa sivuutettu: marginaali on marginalisoitu. Työn, koulutuksen tai vanhempien huonojen arvojen merkitystä korostavat aikuiset ovat sokeita nuorten omalle maailmalle. Aikuiset kirjoittajat eivät maininneet kertaakaan nuorten itsensä tutkimuksissa syrjäytymisen suurimmaksi syyksi ilmoittamaa yksinäisyyttä: samanikäisen vertaisseuran puutetta. Syrjäytymisongelmaa toisaalta vähätellään siellä missä ei pitäisi, mutta liioitellaan siellä, missä erityisen syvää ongelmaa ei oikeastaan edes ole. Tämänhetkinen syrjäytymiskeskustelu on käsitteellisesti erittäin sekavaa. Normien ja käsitteiden yleisyys ja epämääräisyys on kasvattanut niistä puhuvien toimijoiden tosiasiallista valtaa. Käsitettä 'syrjäytynyt' olisikin paikallaan tarkentaa tutkijoiden toimesta. Käsitesotkua selventäisi myös osaltaan, jos Helsingin Sanomien kirjoittajat kiinnostuisivat jatkossa käyttämään tunnepitoisesti latautuneiden väitteidensä perusteena nykyistä relevantimpaa yhteiskuntatieteellistä tutkimustietoa.
  • Kinnunen, Jussi-Pekka (2017)
    Nuorten aikuisten työkyvyttömyys ja työmarkkinoilta syrjäytyminen ovat yhteiskuntapoliittisen keskustelun keskiössä 2010-luvun Suomessa. Nuorten ikäluokkien työkyky nähdään työurien pidentämisen kannalta keskeisenä tekijänä. Työkykyyn liittyviksi kansainvälisiksi haasteiksi on tunnistettu erityisesti mielenterveyteen liittyvän työkyvyttömyyden sekä nuorten työkyvyttömyyden lisääntyminen. Mielenterveys toimii perustana myös muun terveyden toteutumiselle ja se on olennainen osa yksilön toiminta- ja työkykyä. Nuorella iällä tapahtuneeseen työmarkkinoilta syrjäytymiseen liittyy niin negatiivisia kansantaloudellisia vaikutuksia kuin myös useita yksilön kannalta negatiivisia hyvinvointivaikutuksia. Pitkiin sairauspoissaoloihin liittyy kohonnut riski pysyvään työkyvyttömyyteen. Tutkimalla mielenterveysperusteisten pitkien sairauspoissaolojen esiintyvyyttä on mahdollista tunnistaa työkyvyttömyyteen yhteydessä olevia tekijöitä ja saada kuva mielenterveyden häiriöiden aiheuttaman työkyvyttömyyden tasosta. Tutkielmassa tarkastellaan mielenterveysperusteisten sairauspoissaolopäivien esiintyvyyttä 20–34-vuotiaassa väestössä iän, sukupuolen sekä työmarkkina-aseman mukaan vuodesta 2005 vuoteen 2013. Tarkastelu on rajattiin vähintään 12 kalenteripäivää kestäneisiin pitkiin sairauspoissaoloihin. Tutkielmassa on käytetty rekisteripohjaista tutkimusaineistoa. Aineistossa on yhdistetty Kelan etuusrekisteristä haetut tiedot myönnetyistä sairauspäivärahajaksoista, Suomen väestöstä tehty 70 prosentin väestöotos sekä Tilastokeskuksen työssäkäyntitilastoon perustuva tieto henkilöiden työmarkkina-asemasta. Tutkielmassa tarkastellaan sairauspoissaolopäivien vuosittaisia määriä sekä poissaolojen keskimääräisiä pituuksia graafisesti sekä ristiintaulukoimalla. Tulosten mukaan naisilla on enemmän mielenterveyden häiriöistä johtuvia pitkiä sairauspoissaolopäiviä kuin miehillä kaikissa eri työmarkkina-asemaryhmissä. Poissaolopäivien määrä on lisääntynyt vuodesta 2005 sekä 20–24-vuotiailla miehillä että naisilla. Naisilla poissaolopäivien määrä on lisääntynyt myös 25–34-vuotiailla. Masennus ja muut mielialahäiriöt aiheuttavat eniten mielenterveysperusteisia sairauspoissaoloja sekä miehillä että naisilla. Miehillä toiseksi eniten poissaolopäiviä aiheuttava tautiryhmä oli skitsofrenia, skitsotyyppiset häiriöt ja harhaluuloisuushäiriöt. Naisilla toiseksi suurin tautiryhmä oli neuroottiset, stressiin liittyvät ja somatoformiset häiriöt. Mielenterveysperusteisissa sairauspoissaolopäivissä on työmarkkina-aseman perusteella havaittavissa selkeä jako työelämässä ja sen ulkopuolella olevien välillä. Työsuhdetta vailla olevilla opiskelijoilla, työttömillä sekä työmarkkina-asemaltaan tuntemattomilla esiintyy 1,5–2,5-kertaisesti mielenterveysperusteisia sairauspoissaolopäiviä työntekijöihin verrattuna. Sairauspoissaolot ovat myös näihin ryhmiin kuuluvilla nuorilla aikuisilla keskimäärin huomattavasti pidempiä kuin työntekijöiden tai alempien ja ylempien toimihenkilöiden ryhmiin kuuluvilla. Tutkielman tulosten perusteella työkyvyttömyyden ehkäisyyn tähtäävät toimet näyttävät jakautuvan 2000-luvun Suomessa eriarvoisesti työmarkkina-aseman mukaan. Nykyiset työkyvyn tukemiseen ja työkyvyttömyyden ehkäisyyn tähtäävät prosessit eivät mielenterveyden häiriöiden kohdalla näytä tavoittavan työelämän ulkopuolella olevia nuoria aikuisia samalla tavalla kuin niitä, jotka ovat mukana työelämässä. Työurien pidentämisen ja eriarvoisuuden vähentämisen kannalta olisi tärkeää, että mielenterveyden häiriöiden yhteydessä esiintyviin työkyvyn ongelmiin puututtaisiin aiemmin myös työelämän ulkopuolella olevien kohdalla. Näin olisi mahdollista ennaltaehkäistä pysyvän työkyvyttömyyden syntymistä.
  • Aro, Ville (2020)
    Nuoret joutuvat tekemään koulutukseen liittyviä valintoja yhä aikaisemmassa iässä. Peruskoulun lopussa tehdään päätöksiä, joilla voi olla hyvin kauaskantoisia vaikutuksia loppuelämään. Pääsykoeuudistuksen myötä ylioppilastutkinnolla on yhä isompi rooli korkeakouluhaussa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan koulutuksellisten pyrkimysten yhteyttä sosiologisiin sekä psykologisiin tekijöihin peruskoulun päättyessä. Sosiologisilla tekijöillä tarkoitetaan tässä tutkielmassa sukupuolta sekä nuoren vanhempien sosioeko-nomista asemaa. Psykologisilla tekijöillä taas tarkoitetaan motivaatio sekä yksilön kognitiivisia kykyjä eli koulumenestystä. Motivaatiota tarkastellaan yleisen koulumotivaation- että oppiainekohtaisen opiskelumotivaation kautta. Peruskoulun päättyminen on keskeinen elämänsiirtymä nuorilla. Tässä vaiheessa pakollinen koulutus loppuu ja pitää valita meneekö jatkamaan opiskelua lukioon vai ammattikouluun. Tutkielma on toteutettu kolmen tutkimuskysymyksen kautta 1) Minkälaisia koulutuksellisia pyrkimyksiä nuorilla on peruskoulun lopussa? 2) Miten sosioekonominen tausta, sukupuoli ja motivaatio selittävät nuorten koulutuksellisia pyrkimyksiä? ja 3) Miten koulutukselliset pyrkimykset peruskoulun lopussa selittävät koulutuksellista statusta kymmenen vuotta myöhemmin? Tässä tutkielmassa hyödynnetään FinEdun keräämää aineistoa. Aineisto on kerätty Keski-Suomalaisissa kouluissa. Kyseessä on pitkittäisaineisto, jonka kerääminen on aloitettu vuonna 2003, jolloin nuoret ovat olleet peruskoulun yhdeksän-nellä luokalla. Aineistossa hyödynnetään ensimmäistä mittausajankohtaa vuodelta 2003 sekä viimeisintä mittausajankohtaa vuodelta 2014, jolloin peruskoulun päättymisestä on kymmenen vuotta. Tutkimuksen analyysit on suoritettu kvantitatiivisilla menetelmillä ja muuttujien välisiä yhteyksiä on tarkasteltu lineaarisella regressiolla. Tutkielman keskeisin teoriapohja perustuu Ecclesin odotusarvoteoriaan. Odotusarvoteorian mukaisesti sosiologiset tekijät ja psykologiset tekijät ovat yhteydessä odotusarvoon eli tässä tutkimuksessa koulutuksellisiin pyrkimyksiin. Useissa tutkimuksissa on havaittu, että koulutukselliset ja ammatilliset pyrkimykset ovat vahvasti yhteydessä myös toteutuneisiin koulutus- ja ammattivalintoihin. Tutkielmassa suoritettujen analyysien perusteella koulutukselliset pyrkimykset näyttäisivät olevan vahvasti yhteydessä koulumenestykseen ja matemaattisten aineiden opiskelun motivaatioon. Havaittiin myös, että sekä sosiologiset, että psyko-logiset korreloivat vahvasti keskenään. Jatkossa tulisi tutkia lisää miten koulutukselliset pyrkimykset ovat yhteydessä ammatinvalintaan ja opiskelupolkuihin, sekä miten nämä ovat muuttuneet ajan myötä. Toinen tärkeä teema on myös maahanmuuttajataustaisten nuorten ja kantaväestön välisten erojen tutkiminen. OECD PISA -mittauksissa on havaittu kasvavia eroja kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten nuorten koulumenestyksessä.
  • Virta, Liisa Elina (2012)
    Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille nuorten näkemyksiä työllistymistä edistävistä ja ehkäisevistä tekijöistä ja toimenpiteistä. Vertailuaineistoa, joka on nuorten yhteiskuntatakuu -työryhmän väliraportti, peilataan nuortennäkemyksiin. Nuorten yhteiskuntatakuun toteutuminen täysimääräisenä ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy ovat istuvan hallituksen kärkitavoitteita. Nuorisotyöttömyyden ollessa korkealla tasolla on tärkeää jäsentää myös nuorten näkemyksiä työllistymisen keinoista. Tutkimus pyrkii tuomaan esille nuorten oman äänen ja kartoittamaan heidän näkemyksiään. Tutkimuksen ensisijainen aineisto on saatu Työministeriön nuorille syksyllä 2011 teettämästä kyselystä 'Nuorten ääni kuuluviin'. Nuorten näkemykset työllistymistä edistävistä ja ehkäisevistä tekijöistä on saatu analysoimalla aineistolähtöisesti kyselyssä ollutta avokysymystä, 'kerro lopuksi ajatuksiasi – toiveita tai pelkoja – tulevasta työurastasi'. Kysymykseen oli vastannut 2782 nuorta. Pelkistämisen, ryhmittelyn ja abstrahoinnin tuloksena aineistosta saatiin muodostettua kymmenen alaluokkaa ja viisi yläluokkaa. Yläluokiksi muodostuivat ennakointi, työnantajien kanssa tehtävä yhteistyö, työuran takkuinen alku, virallisten toimenpiteiden tehottomuus sekä ennakkoluulot ja syrjintä. Tutkimuksen lopullinen aineisto koostui 314 vastaajasta. Tutkimuksen tuloksien mukaan nuoret kokevat työelämän ja työmarkkinoiden todellisuudesta kertovan riittävän ja ajantasaisen tiedon, oppisopimuskoulutuksen, oppilaitosten ja työnantajien välisen yhteistyön työllistymistä edistäviksi tekijöiksi. Työllistymistä ehkäiseviä tekijöitä olivat työkokemuksen ja työelämäsuhteiden puutteesta johtuva työpaikan saamisen vaikeus, TE-toimistojen tehottomuus ja palvelun laatu, työharjoitteluiden negatiivinen vaikutus työllistymiseen ja naisten, vammaisten ja vajaakuntoisten syrjintä työhönotossa. Mielenterveysongelmista kärsineet nuoret kokivat kuntoutuksen keskeytymisen tai sen epäämisen olevan esteenä työllistymiselle. Nuorten yhteiskuntatakuu -työryhmän väliraportissa esiintyvät toimenpide-ehdotukset vastasivat osittain nuorten näkemyksiä työllistymistä edistävistä ja ehkäisevistä tekijöistä, mutta joihinkin nuorten esiin tuomiin näkökohtiin työllistymistä ehkäisevistä elementeistä raportti ei pystynyt vastaamaan. Yhteiskuntatakuu -työryhmän väliraportissa tunnistetaan oppisopimuskoulutuksen työllistävä vaikutus ja tiedotuksen ja neuvonnan lisäämisen tarpeellisuus. Työryhmä on väliraportissaan ottanut kantaa myös työkokemuksen puutteen negatiivisiin vaikutuksiin työllistymisessä, TE-toimistojen toiminnan tuloksellisuuteen sekä vammaisten, vajaakuntoisten sekä mielenterveysongelmaisten heikkoon asemaan työmarkkinoilla. Työharjoitteluiden työllistymistä haittaavaan vaikutukseen ja naisten syrjintään työmarkkinoilla väliraportissa ei otettu kantaa.
  • Hänninen, Hanna (2014)
    Nuorisotyöttömyys on viime aikoina saanut paljon tilaa mediassa ja herättänyt runsasta keskustelua. Taantuman aikana nuoret ovatkin juuri se ryhmä, keihin työllisyystilanteen heikkeneminen vaikuttaa nopeimmin ja voimakkaimmin. Näin kävi niin 1990-luvun laman aikana kuin 2008 alkaneen taantuman seurauksena. Nuorten kohdalla on lisäksi puhuttu useasti työmoraalin heikentymisestä sekä siitä, että työelämä ei enää yksinkertaisesti kiinnostaisi nuoria. Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena onkin selvittää sitä, miten nuoret suhtautuvat työttömyyteen, miten nuorten suhtautuminen työttömyyteen on muuttunut 1980- ja 2010-lukujen välillä, sekä sitä, onko siinä havaittavissa joitakin selkeitä eroja tai yhtäläisyyksiä haastatteluvuosikymmenten välillä. Työttömyyttä, niin aikuisten kuin nuortenkin keskuudessa, on ilmiönä tutkittu suhteellisen paljon 1990-luvulla, mutta sen jälkeen aiheen suosio on hiipunut. Aihe on kuitenkin jälleen varsin ajankohtainen ja sen vuoksi koen sen tarkastelun mielekkäänä. Työttömyyteen suhtautumista nuorten keskuudessa ei ole aikaisemmin vastaavalla tavalla tutkittu, vaan aikaisempi tutkimus on keskittynyt lähinnä kartoittamaan työttömyyden mukanaan tuomia ongelmia. Näitä tutkimuksia käytän tässä tutkimuksessani taustoittavana aineistona. Samoin taustoitan tutkimustani myös yleisellä työelämän tutkimuksella ja tarkastelulla siitä, kuinka työelämä on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana, miten työvoima on eriytynyt ja mikä on nuorisotyöttömyyden tilanne. Lisäksi olen ottanut tutkimukseni taustalle Sennetin ja Beckin teoriat hyödyttömyyden pelosta ja työelämän muutoksesta. Aineistona tässä tutkimuksessa on käytetty yhteensä 20 haastattelua, joista kymmenen on toteutettu vuonna 1988, kaksi vuonna 2011 ja kahdeksan vuonna 2012. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin käyttämällä sisällönanalyysia pääasiallisena tutkimusmenetelmänä. Tutkimuksen keskeisinä lopputuloksina voidaan pitää sitä, että nuorilla on yhä tarve ja haave työskennellä. Aineiston perusteella ei esiintynyt tilannetta, jonka mukaan työelämään hakeutuminen ei kiinnostaisi nuoria. Työltä kuitenkin odotetaan aiempaa enemmän. Sen tulee olla sisällöllisesti mielenkiintoista sekä tarjota mahdollisuuksia kehittyä. Mikäli nämä kriteerit eivät täyty, työttömyys on nuorille vaihtoehto kartoittaa ja miettiä tilannettaan. Työtä siis valikoidaan huomattavasti voimakkaammin kuin 1980-luvulla. Palkka ei 2010-luvun nuorille myöskään ole enää yhtä merkittävä työhön vetävä tekijä kuin 1980-luvulla. Lisäksi työelämään perinteisesti liitetty hierarkkinen rakenne kyseenalaistetaan voimakkaasti. Taloudelliset ongelmat, liika vapaa-aika sekä viranomaisten kanssa asiointi olivat myös ongelmia, jotka aineiston perusteella nousivat voimakkaina esille molempina vuosikymmeninä. Ilmiöt saivat kuitenkin erilaisia ulottuvuuksia vuosikymmenten välillä. Esimerkiksi 2010-luvulla haastatelluista nuorista huomattavasi suurempi osa oli hakenut toimeentulotukea kuin 1980-luvulla. Työttömyys miellettiin kuitenkin molempina vuosikymmeninä vain väliaikaisena ilmiönä. Tämä korostui etenkin 2010-luvulla haastateltujen keskuudessa. He painottivat sitä, että työttömyys on väliaikainen ilmiö, jonka yhä useampi nuori työurallaan kohtaa. Tähän liittyi lisäksi voimakas tarve selviytyä työttömyyden aiheuttamista ongelmista yksin. Työttömyydestä ei juuri keskustella perheen tai kavereiden kanssa, eikä se myöskään määritä kaveripiirien muodostumista. Työttömyys näyttäytyy tutkituilla vuosikymmenillä osittain samanlaisena, osittain varsin erilaisena. Työelämä ja työmarkkinat ovat vuosikymmenten aikana läpikäyneet suuren muutoksen muun muassa laman ja taantuman seurauksena. Työmarkkinoista on tullut aiempaa jaottelevampia ja joustavuutta kuuluttavampia. Jouston tarve kohdistuukin erityisesti työvoimaan, jonka seurauksena myös työsuhteiden kirjo on entistä monipuolisempi. Nuoret toisaalta tietävät heikomman asemansa työmarkkinoilla eivätkä he enää edes tavoittele läpi työuran kestävää työsuhdetta samalla työnantajalla. Työtä ja työpaikkaa ollaan valmiita vaihtamaan oman kiinnostuksen ja kokemuksen mukaan, eikä välivaiheen mahdollisesti mukanaan tuomaa työttömyyttä enää pidetä tässä kynnyskysymyksenä. Nuoret myös sopeuttavat työuransa työelämän muutokseen ja rakentavat työuristaan omanlaisiaan omien prioriteettiensa perusteella.
  • Lappalainen, Petra-Maaria (2016)
    Pro gradu -tutkielma tarkastelee nuorten varastamisen ja sosiaalisen huono-osaisuuden yhteyttä kriminologisen paineteorian (strain theory) valossa. Kriminologisen paineteorian mukaan heikon taloudellisen aseman ja muiden kielteisten elämänkokemusten aiheuttama turhautuminen synnyttää rikollisuutta. Tutkimuksessa huono-osaisuutta mitataan sekä taloudellisilla (economic strain) että tilannekohtaisilla (situational strain) painetekijöillä. Mikäli rikoksia halutaan torjua sosiaalipoliittisin toimenpitein, tarvitaan päätöksenteon tueksi tietoa rikoskäyttäytymisen taustalla havaittavista sosiaalisista taustatekijöistä ja mekanismeista. Tutkimuksen aineistona on Helsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin vuonna 2013 toteuttama Kansainvälisen nuorisorikollisuuskyselyn (International Self-Report Delinquency Study) Suomen mittaus. Tutkimukseen osallistui 2 203 nuorta, jotka olivat 13-16-vuotiaita oppilaita 47 yläasteelta Turusta ja Helsingistä. Oppilaat vastasivat kyselyssä anonyymisti kysymyksiin omasta rikoskäyttäytymisestään. Tilastollisena menetelmänä on logistinen regressioanalyysi, jonka avulla tutkitaan taloudellisen huono-osaisuuden sekä kouluun ja perheeseen liittyvien kielteisten elämänkokemusten yhteyttä nuorten varkaustekoihin. Tutkimuksessa havaittiin, että toistuva varastaminen kasautuu nuorten pienelle vähemmistölle. Havainnot taloudellisen paineen ja varkaustekojen yhteydestä olivat osin ristiriitaiset. Subjektiivinen taloudellinen huono-osaisuus ei ollut vakioiduissa malleissa yhteydessä varastamiseen. Perheen sosiaalitukiasiakkuus ja kouluun liittyvä paine olivat tilastollisesti merkitseviä toistuvan varastamisen riskitekijöitä, kun yksilön itsekontrollin taso oli vakioitu. Äidin työttömyyden ja perheeseen liittyvien kielteisten elämäntapahtumien puuttumisen havaittiin suojaavan nuorta varastamiselta. Tulokset osoittavat, että sosiaalinen huono-osaisuus on merkitsevä nuorten varkaustekojen riskitekijä 2010-luvun Suomessa. Rikoskäyttäytymisen rakenteellis-sosiaalisten selitysten lisäksi tutkimuksen tulokset antavat tukea myös yksilöominaisuuksien merkitystä korostaville kriminologisille teorioille. Pohdinnassa esitetään, että perhepoliittiset panostukset ja lapsiperheiden köyhyyden vähentäminen voivat ennaltaehkäistä nuorten päätymistä rikosuralle.
  • Sillfors, Pauliina (2018)
    Human trafficking is a fast growing crime and a fundamental offense against human rights. Human trafficking is linked, inter alia, to social, economic and cultural factors; and the impact on individuals, societies and nations is destructive. Trafficking has been studied increasingly in the recent years. Though only few primary research has been conducted of human trafficking in Kenya, where trafficking is a widely spread problem. Furthermore, vulnerability towards human trafficking and reintegration of its victims has been studied more extensively on international level, but the research done on Kenyan context is very limited and the main focus stays on economical factors. Only a few studies have focused on experiences of vulnerability and reintegration of trafficking victims. Therefore, the objective of this research is to provide more information and study the complexity of victims’ experiences by the following research question: What factors former victims of trafficking have experienced as causes to their vulnerability towards trafficking and what difficulties former victims of traf- ficking have faced during their reintegration process after trafficking in Kenya? The aim of this research is to provide information that can be utilized in the development of contra human trafficking programmes in Kenya. This study is a qualitative research. The research material, 12 semi-structured interviews with former victims of human trafficking, was collected during a six-month period in 2015- 2016 in Kenya. The method used for analysing the data was qualitative content analysis. In- tersectionality was also used as an analytical tool. The experiences of vulnerability towards trafficking were mainly in relation to social problems within families, financial difficulties and obligations towards family members. The experiences of reintegration were also hampered by financial difficulties, obligations towards family members and social problems; stigmatization, blame and discrimination. This study suggests dynamics within families and communities, when allied with other factors, may become significant intersectional factors, for individuals, of vulnerability and reintegration. The findings were consistent with previous research, even though the findings cannot be generalized to larger populations. However, this research provides important pieces of information that can be utilized in relating research and in the development of contra trafficking programmes in Kenya.
  • Lauren, Julia (2013)
    Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen työttömyysturvan perus- ja ansioturvan välisien kytköksien säilyttämiseen ja purkamiseen liittyviä perusteluita. Lisäksi tarkastellaan nykymuotoisen, kytkökset sisältävän työttömyysturvan oikeudenmukaisuutta. Kytköksien tarkastelu nousi ajankohtaiseksi Sata-komitean perustamisen myötä vuonna 2007. Sata-komitean tehtävänä oli valmistella sosiaaliturvan kokonaisuudistusta. Kytkös nousi uudelleen ajankohtaiseksi Osmo Soininvaaran kirjan 'SATA-komitea. Miksi asioista päättäminen on niin vaikeaa?' julkaisun myötä sekä vuoden 2011 eduskuntavaalien ja hallitusneuvotteluiden yhteydessä. Vuoden 1984 työttömyysturvauudistuksessa ansiopäivärahan laskukaava muodostui kytkökset sisältäväksi. Työttömyysturvassa on ansio- ja perusturvan välillä kaksi kytköstä. Ensimmäinen liittyy siihen, että ansiopäiväraha muodostuu perus- ja ansio-osasta. Perusosa on peruspäivärahan suuruinen, ja sen päälle tulee ansio-osa. Toinen kytkös on niin kutsuttu ansiopäivärahan taitekohta. Ansiopäivärahan suuruus riippuu työttömyyttä edeltävistä palkkatuloista. Perusosan päälle tuleva ansio-osa on 45 prosenttia palkan ja peruspäivärahan erotuksesta taitekohtaan asti, ja sen ylimenevältä osalta 20 prosenttia. Taitekohta on 105-kertaisen peruspäivärahan suuruinen. Täyden työmarkkinatuen suuruus vastaa peruspäivärahan suuruutta. Peruspäivärahan kehitys on jäänyt jälkeen ansiopäivärahan kehityksestä. Huono-osaisimpien työttömien asemaa ei voida parantaa itsenäisesti, koska työttömyysturvan kytkökset aiheuttavat sen, että peruspäivärahaa ei voida nostaa ilman, että myös ansiopäiväraha nousee. Peruspäivärahan korottaminen on tästä syystä kallista ja haasteellista. On yleisesti hyväksyttyä, että yhteiskunnan tulisi pyrkiä oikeudenmukaisuuteen. Oikeudenmukaisuuden määritelmä ei kuitenkaan ole yksiselitteinen. Oikeudenmukaisuuden nimissä voidaankin puolustaa eri asioita. John Rawlsin oikeudenmukaisuusteorian mukaan epäoikeudenmukaisuus voidaan käsittää eriarvoisuudeksi, joka ei ole kaikille hyödyksi. Toisin sanoen ei ole epäoikeudenmukaista, että jotkut saavat suurempia etuja kuin toiset, jos tämän ansiosta myös huono-osaisempien tilanne paranee. Oikeudenmukaisuudella viitataan usein myös yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon. Sosiaaliturvan voidaan nähdä toimivan yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden tavoittelun muotona. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä yhdeksästätoista puheenvuorosta, kahdestatoista lehtikirjoituksesta sekä osasta Osmo Soininvaaran kirjaa 'SATA-komitea. Miksi asioista päättäminen on niin vaikeaa?'. Puheenvuorot ovat blogien, lehtikirjoitusten, mielipidekirjoitusten, kolumnin sekä puheen muodossa. Aineistoon on valittu poliittisten päättäjien ja ammattiyhdistysliikkeen edustajien puheenvuoroja sekä suurimpien puolueiden äänenkannattajien ja Helsingin Sanomien lehtikirjoituksia. Aineisto on rajattu näin, koska on haluttu tuoda esiin mielipiteitä ja perusteluita, joilla on todennäköisimmin vaikutusta poliittiseen päätöksentekoon. Tutkimuksen metodina toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineiston kautta tarkasteltiin, mitä perusteluita käytetään kytköksien säilyttämiselle ja purkamiselle. Kytköksien purkamiselle perusteluna käytetään sitä, että tällä hetkellä työttömien perusturvan korottaminen on haastavaa. Tämän hetkinen ansiopäivärahan laskukaava aiheuttaa sen, että peruspäivärahan korotukset kohdistuvat euromääräisesti suurimpina korkeimpiin ansiopäivärahoihin, minkä kytköksien vastustajat katsovat olevan epäoikeudenmukaista. Kytköksien säilyttämistä perustellaan sillä, että työttömyyskassojen jäsenet ovat vakuuttaneet itsensä ja ovat sen vuoksi oikeutettuja korkeampiin päivärahoihin, jotka muodostuvat kytköksien perusteella. Kytköksien kannattajat katsovat peruspäivärahan korotusten kuuluvan kaikille työttömille, jotta valtio kohtelee heitä tasavertaisesti. Kytköksien purkaminen voisi aiheuttaa vastakkainasettelua työttömien välillä, kun kohtelu ei olisi enää tasavertaista. Kytköksien vastustajat katsovat tämän hetkisen työttömyysturvan, jossa vain ansiopäivärahaa voidaan korottaa itsenäisesti, luovan vastakkainasettelua. Selkeimmin kytköksien säilyttämisen kannalla ovat ammattiyhdistysliikkeen edustajat, purkamisen kannalla vihreät. Oikeudenmukaisuuden tulkinnat ovat kytköksen säilyttämisen ja purkamisen kannalla olevien näkökulmista erilaisia. Kun tarkastelun kohteena ovat kytköksen purkamisen perustelut, koetaan perusturvan varassa olevien työttömien nykytilanne epäoikeudenmukaiseksi. Oikeudenmukaisuutta koetaan saavutettavan sillä, että kytkökset puretaan, ja näiden työttömien tilannetta voitaisiin parantaa itsenäisesti. Kuitenkin kytköksen säilyttämisen kannalta asiaa katsottaessa nykyjärjestelmä on oikeudenmukainen, koska valtio maksaa kaikille työttömille saman peruspäivärahan suuruisen osuuden. Rawlsin oikeudenmukaisuusteoriaa voidaan soveltaa nykyjärjestelmään siltä osin, että peruspäivärahan korotuksista hyötyvät kaikki, myös huono-osaisimmat.
  • Hurmeranta, Anna (2014)
    Tutkimus on tapaustutkimus Espoon rantaraitista, sen rakentamisesta ja rakentamisen yhteydessä ilmenneistä maankäytön konflikteista. Tutkimuksessa tarkastellaan konflikteja analysoimalla, millaista kamppailua rannasta käydään. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää rantaraitin rakentamisen vaiheet ja analysoida konfliktien vaiheita, osapuolia, heidän intressejä ja julkista keskustelua rannan määrittelykamppailuna. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu oikeus kaupunkiin -keskustelusta ja maankäytön konflikteja tarkasteltavasta teoriasta. Oikeus kaupunkiin – keskustelu nojaa 1960-luvulta alkaneeseen keskusteluun kaupunkilaisten oikeudesta olla kaupungissa ja osallistua sitä koskevaan päätöksentekoon taloudellisten ja valtaapitävien voimien hallitessa. Maankäytön konflikteja tarkasteleva tutkimus tarjoaa avaimia konfliktin analyysille, sekä niiden erityispiirteiden paikallisen vastustamisen, nimbyilyn ja julkisen määrittelykamppailun tutkimiselle. Näitä erityispiirteitä tarkastellaan myös rantaraitin tapauksessa. Tapaustutkimuksessa käytetään kolmenlaista aineistoa: asiantuntijahaastatteluja, sanomalehtiaineistoa ja kaupungin dokumentteja. Aineistojen avulla pyritään luomaan tapauksesta kokonaisvaltaista kuvaa ja niitä tarkastellaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykset ovat 1) Millaiset ovat rantaraitin rakentamisen vaiheet ja millaisia konflikteja sen rakentamiseen liittyy? 2) Millaisia osapuolia ja intressejä raitin rakentamiseen liittyvissä konflikteissa esiintyy? 3) Miten konfliktin osapuolet argumentoivat raitin rakentamisen puolesta ja sitä vastaan? Tutkimuksessa rantaraitin konflikteja tarkastellaan kolmen esimerkin, Iirislahden, Nuottaniemen ja Saunalahden konfliktien kautta. Julkista määrittelykamppailua hahmotetaan tarkastelemalla eri osapuolien argumentointia paikallisessa Länsiväylä-lehdessä. Määrittelykamppailulla tarkoitetaan eri osapuolien pyrkimystä vahvistaa omaa määrittelyään konfliktin kohteesta julkisessa keskustelussa. Tutkimuksen kautta rantaraitin rakentamisen vaiheet jakautuvat kolmeen aikakauteen, 1960–1970 -lukujen rantojen kehittämisen vaiheisiin, 1980–1990 -lukujen rakentamisen vaiheiden sekä 2000 -luvun konfliktien kauteen. Analyysin tuloksena voidaan todeta, että rantaraittiin liittyvät maankäytön konfliktit näyttäytyvät monivaiheisina prosesseina, jotka kietoutuvat tiedollisten perusteluiden ja paikallispolitiikan ympärille. Raitin konflikteista käytävään keskusteluun osallistuvat osapuolet ja heitä tukevat tahot. Nämä kaikki voidaan jakaa rannan suojelijoihin ja rakentajiin. Rannan suojelijoiden pääintressinä on rannan säilyttäminen yksityisenä ja rannan suojelijoiden intressinä on rakentaa se julkiseksi virkistysalueeksi. Rannan rakentajat perustelivat rannan rakentamista virkistysalue- sekä asiantuntijuus ja kaupunkisuunnittelu -argumenteilla. Rannan suojelijat taas vastustivat raittia yksityisyys-, ainutlaatuisuus-, taloudellisuus- sekä luonto- ja ympäristö -argumenteilla. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että osapuolet kamppailevat raitista kolmella tasolla (kaupunkilaisten, omistajien ja hallinnon tasoilla). Se, millä tasolla osapuolet kamppailevat, riippuu millaisena he näkevät rannan ja sen ympärillä olevan kaupungin. Rannan kamppailuihin liittyy vahvasti myös suomalaiseen asumiseen liittyvä itsemääräämisoikeuden tarve. Lisäksi niihin liittyy käsitykset luonnosta ja siellä virkistäytymisestä jokamiehenoikeutena. Espoon rannat ovat näiden kaikkien oikeuskäsitysten rajapintoja ja kohtaamispaikkoja.
  • Jussila, Johanna (2012)
    Pro gradu- työssäni tutkin downshiftaamista eli elämän kohtuullistamista. Tarkastelunäkökulmani on erityisesti se, miten ihmiset kohtuullistavat arjen ratkaisuissaan. Tätä näkökulmaa lähestyn kahden tarkentavan tutkimuskysymyksen avulla. Kysyn minkälainen on kohtuullistajan suhde työelämään? Lisäksi kysyn miten kulutuskysymykset ilmentyvät kohtuullistavan ihmisen arkielämässä? Tutkimusaineistonani on kymmenen suomalaisen kohtuullistajan web blog- päiväkirja. Blogikirjoittajien kirjoitusten avulla etsin vastausta tutkimuskysymyksiini. Lisäksi perehdyn siihen, miten blogeja voidaan hyödyntää aineistona sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa. Näin aineistoanalyysiäni voidaan kutsua myös blogianalyysiksi. Tutkimuksessani havaitsen, että omaa elämää halutaan kohtuullistaa, sillä työelämän paineet, kiire ja stressi sekä huoli kulutuskysymyksistä ovat johtaneet epätyydyttävään tilanteeseen elämässä. Tästä tilanteesta pyritään eroon kohtuullistamalla omaa elämää. Tapoja kohtuullistaa omaa arkielämäänsä paikannan aineistostani useita. Työelämästä irrottautuminen tai osa-aikaiseen työhön siirtyminen näyttäytyy tyypillisenä tapana hallita arkielämän kiireitä. Suhtautuminen työelämään kuitenkin vaihtelee kohtuullistajien kesken. Lisäksi oman kulutuksen hallitseminen näyttäytyy tärkeänä kohtuullistajien arkielämässä. Asumisratkaisut toimivat tärkeänä kontekstina tarkasteltaessa kohtuullistajien arkielämän kulutussuhdetta. Asumisen ekologisuus, asunnon koko sekä sijainti nousevatkin tärkeinä esiin. Lisäksi asuminen maaseudulla tai kaupungissa vaikuttaa olennaisesti kohtuullisemman elämäntavan rakentumiseen. Kohtuullistajien kulutusratkaisut nousevat esiin myös kiinnostuksena ekologista ruokavaliota kohtaan. Tasapaino työelämän paineiden kanssa, terveellinen ruokavalio sekä miellyttävä asuinympäristö näyttäytyvät onnellisuutta tuovina tekijöinä kohtullistajien arkielämässä. Kohtuullistamisen myötä tyytyväisyys omaa arkielämää kohtaan siis kasvaa. Tällöin voidaan puhua kohtuullistajan toimintakykyjen vahvistumisesta. Näitä toimintakykyjä tarkastelen työssäni Amartya Senin toimintakyvyn teorian näkökulmasta. Lisäksi täydennän Senin teoriaa Antti Kariston jaottelulla suureen ja pieneen hyvinvointiin. Kohtuullistaminen on siis elämäntavallinen muutos, joka johtaa kohti parempaa arjen hyvinvointia.
  • Kolehmainen, Jari (2018)
    Households globally contribute 72 %, and in Finland about 70 % of greenhouse gas emissions, so they have a remarkable potential to mitigate climate change. Alongside technical solutions, human behavior patterns have been identified as a significant component of consumption, and changing them towards more environmentally friendly direction would increase our chances to combat climate change. These behaviors can be explored with social practice theory that sees people’s daily behavior as a part of a broader independent object, practice. As in many aspects households' everyday life consists of repetition of daily habits, social practice theory provides a suitable framework for assessing the changes made by households. This Master's Thesis will look into two household consumption sub-areas, mobility and the use of electrical appliances, in four Finnish sustainable consumption projects related to households. The material for the study was collected from written material as well as interviewing two experts from each project's personnel. The projects were living lab experiments in which 5 to 16 households tried to reduce their consumption of energy and natural resources by making more sustainable consumption choices and changing their habits. How do these projects seek to influence practices? What is the significance of the changes related to mobility and electric appliances for climate change mitigation in the home context? To assess this significance, a framework for evaluation, climate change mitigation potential, was developed. To be a decisive measure, a significant reduction in the carbon footprint as well as the ability to spread widely among households are essential. Thus, the climate change mitigation potential of a given measure was determined as the product of 1) impact, and 2) feasibility, which were estimated on a five-step scale. As a basis for the evaluation, both project material and more general analyses were used. 13 measures were identified, that aimed to influence the practices of using electrical appliances and of mobility, either by recrafting the elements of the practices, substituting old practices with new ones, changing how different practices interlock, or combining these approaches. The unanimous opinion of the interviewees was that personal counseling played a particularly important role in achieving the changes. The climate change mitigation potential was low in electrical appliance use and moderate in mobility changes. The result was not surprising, since the use of electrical appliances accounts for smaller part of households' greenhouse gas emissions than mobility. However, the climate change mitigation potential turned out to be a viable assessment framework that has value in future experiments and policy interventions, helping to focus on measures that have the greatest potential to reduce climate stress. Although, especially by changing the practices of mobility, households can achieve significant carbon dioxide savings, the balancing between realistic feasibility and good impact will result in the magnitude of less than 10 % of the households’ carbon footprint, including both mobility and electric appliance use. Taking other areas of consumption into account will improve this potential, but it is undeniable that households on their own will not be able to accomplish the almost 80 % reduction required for a sustainable level of consumption. Therefore, expectations of sustainable consumption cannot be left only to households and the changing of habits, but it is equally important to create a sustainable energy and infrastructure system, which will enable households to satisfy their remaining energy and mobility needs economically and fluently. In the end, the responsibility of this system falls on the decision makers, as only they have the necessary means to steer and sponsor companies, researchers and consumers to build together a carbon-free future.
  • Koskimies-Safo, Paula (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan Helsingin yliopistossa opiskelevia naisia, jotka ovat 20–25-vuotiaina suunnitellusti hankkineet lapsia. Länsimaisen, normatiivisen aikataulun mukaan perhe kuitenkin perustetaan yleensä vasta myöhemmässä vaiheessa, opiskelun ja työelämään siirtymisen jälkeen. Lapsenhankinnasta on sanottu tulleen hyvin suunniteltua, ja erityisesti korkeakoulutetut naiset eivät useinkaan halua lapsia ennen kuin ulkoiset puitteet (työpaikka, asuminen, taloudellinen tilanne) ovat 'valmiina'. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka päätös opiskeluaikaisesta lapsenhankinnasta tehdään. Lisäksi tutkitaan, kuinka opiskelun ja perhe-elämän vaatimukset sovitetaan yhteen. Tutkimuksessa selvitetään myös lastenhankinnan ajoituksen merkitystä ja opiskelijaäitiyden sijoittumista elämänkulkuun. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen opiskelijaäidin teemahaastattelusta. Haastateltavat tavoitettiin Lapselliset ry:n kautta. Litteroitu haastatteluaineisto koodattiin ja sen jälkeen analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Lähestymistapa aineiston analyysiin on aineistolähtöinen. Aiempi tieto ja tietyt, teoreettiset kytkennät ovat kuitenkin vaikuttaneet tutkimustehtävän muotoutumiseen, minkä vuoksi analyysia voi kutsua myös teoriaohjaavaksi. Aineiston perusteella voidaan todeta, että lasta haluaville opiskelijanaisille ulkoiset olosuhteet (keskeneräiset opinnot, heikko taloudellinen tilanne ja työkokemuksen puute) eivät ole syitä lykätä lapsenhankintaa, jos itsellä on tunne siitä, että on kypsä ja valmis äitiyteen. Päätös hankkia lapsi opiskeluaikana perustuukin vahvasti tunnesyihin, vauvakuumeeseen ja onnelliseen parisuhteeseen. Äitiys on kutsumus ja luonnollinen askel omassa elämänkulussa. Haave äitiydestä on syntynyt jo varhain nuoruudessa. Kun sopiva kumppani on löytynyt ja itsellä on tunne siitä, että aika on oikea, tunnetta kuunnellaan. Olosuhteet, kuten puolison työtilanne ja suotuisa opintojen vaihe saattavat myötävaikuttaa päätöksen syntyyn, mutta vasta sen jälkeen, kun sydän on sanonut ajan olevan oikea. Myös nuoren äitiyden sekä opiskeluaikaisen lapsenhankinnan hyvät puolet nähdään vasta jälkeenpäin päätöstä tukevina. Päätökseen antaa lapselle lupa tulla ei siten kuulu laskelmointia tai edes suurempaa pohdintaa. Valinta, jos tilanne sellaiseksi edes mielletään, on helppo ja luonnollinen. Opiskelijaäidillä ei ole konkreettista eikä henkistä äitiyslomaa. Koska opinnot ovat itselle tärkeät ja niiden edistäminen on itsestä kiinni, äitiyslomaa ei useinkaan haluta pitää. Opiskeluasiat myös luovat paineita vapaa-aikaa kohtaan ja tekevät äitiyteen uppoutumisen vaikeaksi. Toisaalta lapsenhoito ja perhearjen pyörittäminen vievät aikaa opiskelulta. Opiskeleva äiti onkin yhtäaikaisesti kiinni 'kahdessa maailmassa'. Elämäntavassa, jossa äidin opiskelu tapahtuu vaihtelevina aikoina, osallistuvalla isällä ja lapsia hoitavilla isovanhemmilla on suuri rooli. Lapsenhoidon järjestäminen voi kuitenkin olla hankalaa, ja äitien opiskelu tapahtuukin suurimmaksi osaksi kotona lapsen nukkuessa. Koska aikaa opiskelulle ei ole paljoa, opiskelutyyliä on muutettu ja arvosanatavoitteista luovuttu. Äideille on hyvin tärkeätä, että pienet lapset ovat kotihoidossa, minkä vuoksi opinnot etenevät useimmiten melko hitaasti. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä prioriteettien kirkastumisen myötä suhtautuminen opiskeluun on muuttunut: lapsensaannin myötä liika stressaaminen on jäänyt pois ja opiskelussa tyydytään etenemään omaan, rauhalliseen tahtiin. Haastatellut joutuvat ajanpuutteessa tinkimään kahdenkeskisestä ajasta puolison kanssa sekä omasta vapaa-ajasta. Toisaalta harrastusten puutteessa opiskelu tuo vastapainoa perhearjelle. Vaikka opiskelijaäidin kaksijakoinen tilanne on paikoin kiusallinen, haastateltujen äiti- ja opiskelijaroolit ovat tasapainossa: opiskelun ja kodin maailmat tuovat toisilleen pääosin myönteisiä merkityksiä ja voimavaroja arjessa jaksamiseen. Perheiden taloudellinen tilanne on kohtalainen tai niukka, ja toimeentulo perustuu vahvasti työssäkäyvän puolison tuloille. Haastatellut toivovat yhteiskunnalta ja yliopistolta nykyistä enemmän tukea perheellisille opiskelijoille ja sellaisten puitteiden rakentamista, joissa opiskeluaikainen lapsenhankinta olisi järkevä ja helposti toteutettavissa oleva vaihtoehto. Opiskelijaäitiys merkitsee elämäntapahtumien normatiivisen järjestyksen (opinnot-työ-perhe) rikkomista. Haastatellut ovat jo nuorina sitoutuneet parisuhteeseen ja halunneet lapsia opintojen ollessa useimmiten melko alkuvaiheessa. Opiskelijaäidin opiskelu- ja perhevaihe kietoutuvatkin tiiviisti yhteen. Tämän takia äidit saattavat kokea erilaisuutta niin toisiin opiskelijoihin kuin toisiin äiteihin nähden. Kun opinnot on saatu päätökseen ja pikkulapsivaihe on monilla ohi, äideille tulee mahdolliseksi keskittyä täysipainoisesti työelämään ja itsensä toteuttamiseen. Monien haastateltujen lapsiluku tuli olemaan jo opiskeluaikana täysi, joten työelämässä on tulevaisuudessa mahdollista olla pitkään ja yhtäjaksoisesti. Poikkeamalla korkeakoulutetun naisen standardielämänkulusta opiskelijaäitien on mahdollista toteuttaa molemmat toiveensa; saada lapset nuorena ja päästä mukavaan työhön, joka ei vie liikaa aikaa tärkeimmältä eli perheeltä. Haastateltujen individualistinen elämänkulkuratkaisu perustui familistisiin arvoihin. Familistinen perhekäsitys, jossa perhettä vahvistavat ja ylläpitävät ratkaisut asetetaan yksilöllisten etujen ja mieltymysten edelle, kehystääkin suurinta osaa haastateltujen toiminnan motiiveista.
  • Hannula, Riikka (2016)
    Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan kansanedustajien puhetapoja osallistavasta sosiaaliturvasta ja sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta heidän omilla verkkosivuillaan tai verkkolehtien kolumneina elokuun 2013 ja joulukuun 2014 välisenä aikana julkaistujen mielipidekirjoitusten valossa. Elokuussa 2013 sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko esitti mediassa, että vastikkeettomasta sosiaaliturvasta pitäisi päästä eroon. Tuen saajan olisi pakko osallistua yhteiskunnan toimintaan. Risikko täsmensi ehdotustaan toteamalla, että tavoitteena on pitää pitkäaikaistyöttömät aktiivisina, kunnes työpaikkoja alkaa syntyä. Samaan aikaan Rauman sosiaali- ja terveysjohtaja Antti Parpo esitti ajatuksen “osallistavasta sosiaaliturvasta”, jonka tavoitteena olisi mm. kannustaa pitkäaikaistyöttömiä sosiaaliturvalta työhön ja ehkäistä syrjäytymistä. Osallistumisesta palkittaisiin taloudellisesti ja kieltäytymisestä seuraisi etuuksien leikkaus. Ajatus osallistavasta sosiaaliturvasta ja sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta saivat aikaan vilkkaan keskustelun, johon myös kansanedustajat ottivat osaa eri medioissa. Vuoden 2013 lopussa sosiaali- ja terveysministeriö asetti työryhmän pohtimaan osallistavan sosiaaliturvan sisältöä. Työryhmän raportti valmistui maaliskuussa 2015. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kansanedustajien keskustelua ennen työryhmän raportin valmistumista, jolloin osallistavan sosiaaliturvan sisältö eikä toteuttamismallit olleet vielä selkiytyneet. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa menetelmänä on aineistolähtöinen diskurssianalyysi. Tutkimusaineisto käsittää 24 kansanedustajien mielipidekirjoitusta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille diskursseja, joita poliittisessa keskustelussa osallistavasta sosiaaliturvasta ja sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta rakentuu. Kansanedustajien kirjoituksista näkyy, että osallistavan sosiaaliturvan käsite on jäsentymätön ja sosiaaliturvan vastikkeellisuuttakin tulkitaan eri tavoin. Keskusteluun nostetaan useita sosiaaliturvaa koskevia teemoja, kuten hyvinvointivaltion kestävyys, sosiaaliturvan passivoivuus ja työhön kannustavuus, sosiaaliturvajärjestelmän byrokraattisuus, työttömyys, syrjäytyminen ja köyhyys, perusturvan ja sosiaalipalveluiden puutteet. Keskustelua käydään vahvasti sosiaaliturvan vastikkeellisuuden ja sen lisäämisen ympärillä. Osallistavaan sosiaaliturvaan liitetään keskustelussa myös anglosaksiseen workfare-ideologiaan sisältyviä piirteitä. Keskustelusta erottuvat vapaamatkustaja-, pakkotyö- ja syrjäytymisdiskurssit. Vapaamatkustajadiskurssia leimaa ajatus työttömän työhaluttomuudesta ja sosiaaliturvariippuvuudesta. Osallistamisen ja velvoitteiden katsotaan korjaavan työttömän moraalia. Pakkotyödiskurssi peräänkuuluttaa yksilön oikeuksia ja valinnanvapautta sekä hyvinvointivaltion velvoitetta huolehtia heikoimmistaan. Osallistavan sosiaaliturvan nähdään siinä murentavan perusoikeuksia ja tarkoittavan vain sosiaaliturvan heikentämistä taloudellisen kilpailukyvyn nimissä. Syrjäytymisdiskurssissa puhe osallistavasta sosiaaliturvasta keskittyy työttömän aktivoinnin ja elämänhallinnan pohdintaan. Huolena ovat erityisesti nuoret, joita sosiaaliturvan vastikkeellisuuden eri muodoissaan katsotaan ohjaavan ja auttavan tekemään oikeita valintoja elämässään. Tutkimuksen johtopäätöksenä diskursseja hallitsee puhe sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta. Se näyttäytyy poliitikkojen keskustelussa käsitteeltä, jota on vaikea määritellä.
  • Järvi, Noora (2019)
    Osallistumisen kulttuurissa oppiminen tapahtuu toistamalla ja harjoittelemalla auktoriteetin suojissa, jolloin auktoriteetti määrittelee mitkä kulttuurin ominaisuudet ovat merkityksellisiä. Osallistujat sosiaalistetaan kulttuuriin ja oppija toimii passiivisena vastaanottajana, jolloin oppijan omaehtoinen luovuus tapahtuu määritellyn kulttuurin puitteissa toistavana luovana tuottamisena. Osallisuuden kulttuurissa taas oppijat etsivät itse kulttuurisia ominaisuuksia, jotka ovat heidän mielestään merkityksellisiä. Osallisina he oppivat määrittelemään ja soveltamaan, ja osallinen tuottaa uutta luovaa toimintaa määritelmiensä mukaan ja vastaa niiden seurauksista. Osallisuus vaatii toimijalta vastuullisuutta ja oman toiminnan arvioimista eettisesti. Osallisuuden kulttuurin näkökulmasta yksilöllisen ilmaisun ja mediatuottamisen sijaan tulisi tarkastella yhteisöllistä osallistumista ja miten kulttuuriin osallistutaan. Tutkielmassa selvitetään millainen nuorten aikuisten sisällöntuottajien polku on ollut osallistumisesta osallisuuteen. Työn tarkoituksena on tarkastella millaisia määritelmiä sisällöntuottajat ovat määritelleet osallistumiselleen ja miten he vastaavat niiden seurauksista omilla valinnoillaan ja osallistumisellaan. Tutkielman aineistona toimii neljä haastattelua sekä yksi haastateltavan tuottama YouTube-video, jossa haastateltava jatkaa haastattelussa käytyä keskustelua videon muodossa seuraajilleen. Haastateltavat toimivat usealla digitaalisella alustalla tuottaen monen muotoista sisältöä. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina, jonka avulla muodostettiin tiivistetty sanallinen kuvaus osallisuuden kulttuurista haastateltavien näkökulmasta. Tulosten mukaan oman mielekkään tekemisen löytäminen ja tietoisuus yleisöstä, seuraajista, motivoi sisällöntuottajia kehittämään ja jatkamaan sisällön tuottamista. Seuraajat sekä muut vertaiset ovat keskeisiä myös osaamisen kehittymisessä. Osaamisen kehittyminen tarkoittaa niin itsenäistä tiedollista ja taidollista oppimista sisällöntuotannosta kuin oman vaikutuksen ja roolin tiedostamista. Oman vaikutuksen ja roolin tiedostaminen tarkoittaa oman osallistumisen ja sisällön vaikutuksen huomioimista itsensä, yhteisöjen ja läheisten sekä laajempien yhteisöjen näkökulmasta, ja valintojen tekemistä, joilla vastataan oman osallistumisensa seurauksista. Osallisuus digitaalisessa kulttuurissa on yhteisöllistä osallistumista, jossa oppimisyhteisö tukee osallistumista tiedon ja osaamisen vastavuoroisella jakamisella ja tuottamisella sekä yhteiskunnallisen osallistumisen ja mediatuotannon yhdistämistä vaikuttamisen tunteen tuovan yleisön edessä. Vastuulliseen ja eettiseen toimintaan digitaalisessa osallisuuden kulttuurissa ei riitä vain pääsy digitaalisuuden pariin motivaation, fyysisen ja materiaalisen pääsyn, taitojen ja käytön kautta, vaan tarvitaan myös sosiaalisia taitoja ja eettistä ajattelua. Eettisen ja vastuullisen osallisuuden tulisi huomioida osallistumisen vaikutuksia osalliseen, yhteisöihin ja yhteiskuntaan.