Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Salokangas, Viivi (2021)
    Opinnäytetyössäni selvitän miten immersiivisissä teatteriesityksissä yleisön käyttöön annetut skenografiset elementit, naamio, puku ja objekti, vaikuttavat katsoja-kokijan uppoamisen kokemukseen. Tutkimus lähestyy tutkimuskysymystä fenomenologisesta lähtökohdasta analysoimalla katsojan-kokijan kokemusta esityksistä ja pyrkien ymmärtämään miten katsoja-kokijan käytössä ollessa naamio, puku ja objekti syventävät kokemusta esityksen upottavsuudesta ja katsoja-kokijan kokemusta paikastaan esityksen rakennetussa maailmassa. Immersiivinen teatteri on teatterin moodi, joka kattaa alleen monimuotoisen immersiivisten esitysten kirjon. Immersiiviselle teatterille on ominaista moniaistisen kokemuksen luominen ja katsoja-kokijan roolin muutos esityksen sisällä kohti aktiivisempaa toimintaa ja vastuunottoa oman kokemuksen rakentajana. Immersiivisessä esityksessä katsojan kokemus nousee esteettiseen asemaan ja teatterimuodon päämääräksi. Tärkeäksi nousee esitysten tapa luoda uskottava, mahdollisimman todentuntuinen rakennettu maailma, jonka osaksi katsoja-kokija pyritään upottamaan. Esityksen rakennetussa maailmassa skenografia nousee vahvaan asemaan. Immersiivisessä teatterin tutkimuksessa katsoja-kokijan roolissa oleva tutkija on korostetussa asemassa kokemuksen ymmärryksessä ja avaamisessa. Tutkin itse kokemiani immersiivisiä esityksiä, joista kolme nousevat erityisesti esille: “Souvenir”, “Immersive Gatsby” ja “Invitation”. Vertaan kokemuksiani valitsemieni skenografisten elementtien käytöstä muuhun löytämääni lähdemateriaaliin. Taustoitan tutkimusta immersiivisen teatterin tutkijoiden Josephine Machonin ja Adam Alstonin teosten ja lukuisten muiden artikkeleiden pohjalta. Opinnäytteessä avataan naamion, puvun ja objektin historiaa, niihin liitettyä symboliikkaa ja käyttöä todellisessa maailmassa ja teatterissa, ja tutkitaan voiko näitä tuloksia siirtää immersiivisen teatterin sisälle. Tutkimus osoittaa miten immersiivisessä teatterissa katsoja-kokijan käyttöön annettaessa naamion, puvun ja objektin sisäistämä symboliikka muokkaa vahvasti upotuksen tunnetta ja ohjaa katsoja-kokijan käytöstä esityksien sisällä.
  • Holmström, Susanna (2019)
    Syftet med min avhandling är att granska uppbackningar i andraspråkssamtal samt att jämföra uppbackningsbruket i mitt material med studier om uppbackningar i förstaspråkssamtal. Jag undersöker också om det finns en koppling mellan andraspråkstalarnas bruk av uppbackningar och deras interaktionella kompetens. Den teoretisk-metodologiska ramen för avhandlingen är en kombination av samtalsanalys (CA) och andraspråksforskning (SLA), närmare bestämt CA-for-SLA. Centrala teorier för avhandlingen är interaktionell kompetens, samt deltagarram och kontextualiseringssignaler. Materialet för avhandlingen består av två ca 30 minuter långa lediga gruppsamtal mellan sammanlagt sex stycken andraspråkstalare och mig själv. Studien i avhandlingen är en analys av samtalen där jag dels ser på uppbackningarna och dels diskuterar den interaktionella kompetensen i samtalen som en helhet. Dessutom granskar och diskuterar jag sambanden mellan uppbackningarna i samtalen och den interaktionella kompetensen i dem. Resultaten av min avhandling tyder på att det inte finns en skillnad i det funktionella bruket av uppbackningar mellan första- och andraspråkstalare. Det som däremot, baserat på mitt material, är en skillnad är att andraspråkstalarna inte har en lika bred repertoar av uppbackningsuttryck som förstaspråkstalarna. Resultaten av min studie pekar också på att såväl samtalsstil, individuella skillnader som språkkunskap och språklig input har en betydelse för hurdant uppbackningsbruket är. Kopplingen mellan uppbackningar och interaktionell kompetens är utgående från mitt material inte entydig. Uppbackningsbruket har en betydelse för hur den interaktionella kompetensen bland deltagare i ett samtal realiseras, men är inte ensam en relevant faktor. Framom bruket av uppbackningar, verkar det som att samtalsdeltagranas grad av aktivitet och engagemang har en betydelse för realiseringen av den interaktionella kompetensen. Utgående från resultaten av denna avhandling föreslår jag mer detaljerade studier av interaktionell kompetens i andraspråkssamtal utgående från ett större material. Jag föreslår också fortsatt forskning i uppbackningar hos olika åldersgrupper och inom olika samtalsstilar samt icke-verbala uppbackningar.
  • Hedengren, Meggi (2021)
    The ongoing remote activities have created unforeseen challenges within education. The virtual distance restrains the forming of relationships and limits opportunities for the teacher to intervene in the students´ learning process. As remote-learning increases demands on basic psychological needs among both students and teachers, the importance of supporting these fundamental needs has become accentuated. The aim of this study is to investigate teachers´ experiences of concerns regarding both themselves and their students in the remote-education context. In particular, the study investigates perceptions of concerns relating to the basic psychological needs for autonomy, relatedness and competence, as supporting these needs in students is fundamental in promoting learning and wellbeing. Furthermore, it is essential for teachers to have their psychological needs satisfied, as it facilitates their ability to provide support for the needs of their students. In this qualitative study, six upper-secondary school teachers´ experiences were heard through semi-structured interviews. The method for analysis used was thematic analysis, used in order to identify and report on meaningful patterns arising from their speech. The categories of analysis were partly inductive, and furthermore deductive, driven by the study´s theoretical interest in Self-Determination Theory. The findings of the study suggest that teachers experienced a vast set of challenges and concern regarding both themselves and their students, and that these concerns did to an extent revolve around basic psychological needs. The main inductive themes were concerns directly related to wellbeing and the teacher-student relationship. Under the three deductive themes of concerns regarding relatedness, competence and autonomy, the findings suggested that the teachers did, explicitly or implicitly, acknowledge the need to support these needs.
  • Stenman, Virpi (2019)
    In forest inventories, the field data is needed as a reference data, calibration and for assessing the accuracy. Gathering the field data needs resources, such as work forces, equipment and data management operations. This means that time and budget as well as quality must be carefully considered when National Forest Inventory activities are to be planned. Therefore, the development of cost efficient, simpler, safer and more accurate and reliable field data measurement methods and tools are topics of great interest. One of the field measurement variables is the upper stem diameter, which has been part of the NFI field data set until the 11th NFI. The measured upper stem diameter helps to produce more reliable tree stem volumes with 3-parameter Laasasenaho volume model. However, only if the quality of the measurements is on an adequate level. The upper stem diameter has been traditionally measured with parabolic caliper assembled in the top of the 5-meter aluminium rod. This equipment combination takes time to assemble and disassemble, it is not very compact to be carried around as well as it can be a health and safety issue during the thunderstorm. Therefore Criterion, laser-based dendrometer performance was further examined in this study as an optional measurement equipment for future upper stem diameter field measurements. The Criterion upper stem as well as dbh measurement precision was analysed based on the 326 sample tree measurements with Sonar, Caliper and Criterion. The standard error for Criterion was 17,26 mm in dbh measurements for all species and 10,36 mm in d6 measurements for all species. The reference standard errors from earlier studies were 2,70 mm for dbh with Steel Caliper and 7,00 mm for d6 with Caliper. When analysing the Criterion performance with reference to mean of the measurements, the standard error in dbh measuements for all species was 9,72 mm and for d6 measurements 7,07 mm. Furthermore, the accuracy and precision were analysed with Bland-Altman technique, which is a suitable method for comparing two measurements of the same variable when both have some errors. The Bland-Altman results supported the earlier findings. Within and between observer analysis showed that the impact in measurement accuracy or precision is not caused by the observers. The comparison of the sample tree volumes produced the results that the relative standard error was increased by 2,13 % for all species when 2-parameter volume model was compared with 3-parameter model. Likewise, the relative bias was increased by 1,53 %. In efficiency experiment the scenario where only one sample tree with measured d6 was chosen from each of the sample plot and dbh percentile of p70 was providing most accurate and precise sample plot volumes with RMSE of 3,92 m3/ha and bias -0.78 m3/ha. The results show that there is a real challenge to achieve reliable and accurate upper stem diameter measurements and therefore new measurement methods need to be further studied and analysed.
  • Backman, Hanna (2014)
    Avhandlingens övergripande syfte är att bidra med ökad förståelse för individens motivation i en rehabiliteringsprocess samt att kunna visa på faktorer som kan underlätta och stöda rehabiliteringsprocessen vid yrkesinriktad rehabilitering, samt planeringen av denna, inom primärhälsovården. Den grupp klienter som beaktas i denna studie är kommuninvånare som antingen saknar företagshälsovård eller är arbetslösa, men ej hunnit bli långtidsarbetslösa. Studien har genomförts vid en hälsovårdscentral som har ett arbetssätt för rehabilitering vars upplägg skiljer sig från flertalet andra hälsovårdscentraler i Finland. Detta i och med att man vid denna hälsovårdscentral, förutom den lagstadgade rehabiliteringssamarbetsgruppen, även har en mångprofessionell rehabiliteringsarbetsgrupp i vilken bl.a. en socialarbetare ingår. Den centrala forskningsfrågan i denna studie är: Hur uppfattar klienter och anställda motivationens betydelse vid arbetsutredningar i rehabiliteringsarbetet inom primärhälsovården? Forskningsfrågan har besvarats med hjälp av följande tre underfrågor; Vilka betydelser lägger klienter och anställda i begreppet motivation? Hur kommer klientens motivation till uttryck i rehabiliteringsprocessen? Vilka faktorer påverkar, enligt klienter och anställda, klientens motivation och möjlighet att rehabiliteras? Forskningsfrågorna har i sin tur besvarats genom att utföra en innehållsanalys av fyra stycken individuella intervjuer med klienter, vars arbetsförmåga nyligen utretts vid hälsovårdscentralen, samt av en fokusgruppintervju med anställda på hälsovårdscentralen. Studiens teoretiska utgångspunkter utgörs av teorin om självbestämmande (Deci & Ryan 1985) och handlingsteorin av Hans Berglind (1990; 1995a; 1995b). Båda teorierna utgår från individen och kan anses komplettera förståelsen för komplexiteten kring motivation. I studien framkommer att motivationen anses vara en viktig faktor i rehabiliteringsprocessen och kan även anses ange riktning för hur rehabilitering bör fortlöpa. Resultaten i denna studie visar att klienters motivation att återgå i arbete inte enbart handlar om vilja, utan även om klientens egen tro på vad denne klarar av samt om möjligheter till detta erbjuds. Detta innebär att en individs motivation bör beaktas i sitt sammanhang för att förstå dennes situation men även för att undvika att klienten känner sig anklagad för att vara omotiverad i de fall då rehabiliteringsprocessen egentligen begränsas av yttre faktorer. I studien framkommer också att klienter upplever det som konfliktfyllt att personens egna mål och upplevelser av situationen inte motsvarar anställdas uppfattningar och tankar om vad denne klarar av eller hur rehabiliteringen bör framskrida, vilket klienterna även beskriver att inverkar negativt på deras motivation. Samtidigt framgår det att de anställda ofta avsiktligt ställer högre mål än vad klienten själv tror sig klara av. Detta kan dels bero på att utformningen av det rådande rehabiliteringssystemet kräver det, men även på att de anställda ser det som en del av motivationsarbetet att utmana klienten och därmed upprätthålla ett hopp om att klientens situation kan bli bättre. Medan de anställda vid hälsovårdscentralen ser rehabiliteringen tillbaka till arbete som det centrala målet så är klienterna istället mer fokuserade på sin hälsa inklusive upplevelser av smärta.
  • Vitali, Milla (2024)
    Denna avhandling handlar om 18–30-åriga personers uppfattningar om tvåspråkighet. Syftet med avhandlingen är därmed att ta reda på hur 18–30-åriga personer i huvudstadsregionen uppfattar begreppet tvåspråkighet. Jag tar först reda på informanternas egen språkliga identifikation och vad som påverkar den och går därefter igenom informanternas uppfattningar om tvåspråkighet i allmänhet. Materialet för denna avhandling har samlats in med enkät från december 2023 till april 2024. Enkäten innehöll följande fyra delar: bakgrundsfrågor, språkkunskaper, egen identitet och tvåspråkighet i allmänhet. Sammanlagt 54 personer svarade på enkäten och dessa enkätsvar har analyserats kvalitativt med hjälp av figurer och exempel. Studien utgår i första hand från Skutnabb-Kangas (1981) definition av tvåspråkighet. Hon definierar tvåspråkighet genom fyra kategorier: ursprung, kompetens, funktion och attityder. Analysen visar att 30 av de 54 informanterna uppfattar sig själva som enspråkiga och 23 som tvåspråkiga. När informanterna motiverar sina val för en- eller tvåspråkighet, nämns funktion 28 gånger, ursprung 21 gånger, kompetens 15 gånger och identitet 5 gånger. De allmänna uppfattningarna om tvåspråkighet varierar mellan informanterna, men informanterna är eniga om att en person som talar finska med en förälder och svenska med den andra är tvåspråkig, dvs. ursprungets betydelse i uppfattningar om tvåspråkighet är stor. Informanternas uppfattningar om kompetens och funktion uppvisar en liknande fördelning. Ungefär 30 av de 54 informanter uppfattar att en person som kan finska och svenska lika väl eller använder båda språken i sin vardag kan vara tvåspråkig. Informanternas uppfattningar om identitet uppvisar mer variation, men största delen ansåg att man kan vara tvåspråkig om man känner sig tvåspråkig.
  • Sucksdorff, Jennika (2022)
    Avhandlingen granskar verkningarna som den snabba teknologiutvecklingen och särskilt utvecklingen av artificiell intelligens (AI) medfört den patenträttsliga uppfattningen av uppfinnarskap. Ämnet kan anses viktigt på grund av dess aktualitet och särskilt då vi enligt många står inför ett paradigmskifte som möjligtvis kommer innebära betydande förändringar för samhället. I och med att teknologin för artificiell intelligens tagit betydande utvecklingssteg under de senaste decennierna, har ett skifte också skett inom det patenträttsliga innovationsarbetet. Framom att enbart utnyttja AI-system som assisterande hjälpmedel, har systemen börjat få en allt centralare roll i uppfinningsprocessen, där bidragen som AI-systemet stått för i vissa fall redan nu utgjort en väsentlig del av uppfinningsinsatserna. I dessa fall har uppfinningsinsatserna varit så pass betydliga att ifall de skulle ha varit framförda av en människa, skulle insatserna räckt till att granska personen i fråga som uppfinnare eller meduppfinnare till uppfinningen. Denna betydliga involveringsgrad av AI-system i uppfinningsarbetet väcker således nya frågor och utmanar de traditionsenligt människocentrerade patenträttsliga uppfattningarna, varmed det finns ett motiverat behov att granska dessa uppfinningars ställning inom patenträtten. Avhandlingen granskar huruvida uppfinningar som skapats med betydliga insatser av AI-system kan få patenträttsligt skydd inom den europeiska patentregimen och ifall en viss grad av mänsklig involvering i sådana fall krävs. Ytterligare granskar avhandlingen huruvida den nuvarande patentregleringen fungerar adekvat beträffande skyddet av dessa uppfinningar eller ifall det finns ett behov att se över regleringen. Avhandlingen framför att patenträttsligt skydd kan beviljas den ifrågavarande uppfinningstypen, men identifierar vissa problem relaterade till vagheten av kravet på en tillräcklig mänsklig involveringsgrad, som utgör ett kriterium för beviljandet av patent. Oklarheten med vad som anses med detta absoluta kriterium belyser svagheter i det rådande patentsystemet som samtidigt utsätter systemet för ett hot av missbruk. Slutligen belyser avhandlingen medel med hjälp av vilka de patenträttsliga incentiven kunde åtnjuta en bättre balans, vilket samtidigt skulle minska patentsystemets utsatthet för missbruk.
  • Klemets, Monica Anna Sofia (2013)
    Civilprocessen har under de senaste dryga 20 åren genomgått stora förändringar. Tvistemål kan i tingsrätten lösas både genom domstolens avgörande i form av en dom och genom att domstolen stadfäster parternas förlikningsuppgörelse. I rättegångsförfarandet är domstolen skyldig att verka för förlikning. Domstolen kan även verka som medlare i ett förfarande av medling i domstol och stadfästa förlikningar som nåtts i medling utanför domstol. En förlikning som stadfästs av domstolen har samma rättsverkningar som en dom vad gäller laga kraft, ändringssökningsmöjlighet, rättskraft och verkställbarhet och det kan därför hävdas att medling numera är jämställt med rättegången så som tvistlösningsförfarande. Forskningsfrågan för avhandlingen är vilka funktioner som dagens civilprocess i tingsrätten uppfyller. Forskningen bedrivs genom en rättsdogmatisk metod och eftersom ändamålet är att bidra till de allmänna lärorna kan avhandlingen anses vara teoretiskt rättsdogmatisk. Avhandlingen presenterar funktionsdiskurserna som framställts i processrättsdoktrinen och de olika tvistlösningsförfarandena. Genom att fråga om förfarandena uppfyller funktionerna och i sådana fall på vilket sätt och ur vems synvinkel, granskar sedan avhandlingen hur tingsrättens tvistlösningsförfaranden ter sig utifrån processrättsdoktrinens funktionsdiskurser. Avhandlingen granskar även vilka funktionsuppfattningar som hittas i lagförberedelsematerial och speglar tvistlösningsförfarandena i dessa funktionsuppfattningar. Avhandlingen visar att tingsrättens tvistlösningsförfaranden uppfyller många funktioner. Granskningen visar att lagstiftaren uppfattar två huvudfunktioner för civilprocessen, konfliktlösning och rättsskydd, varav rättsskyddsfunktionen bäst uppfylls genom rättegången alltmedan konfliktlösningsfunktionen uppfylls bättre i förlikningsinstitutet, i domstolsmedlingen och i domstolens stadfästelse av förlikning som ingåtts i medling utanför domstol. Domstolskulturen har ändrats och konfliktlösningsfunktionen har blivit allt mer central. I civilprocessen kan tydligt skönjas en utveckling där alternativa tvistlösningsmetoder haft stor inverkan på domstolsväsendet, en utveckling som sammanhänger med att antalet tvistemål i domstolarna minskar. Granskningen i avhandlingen visar att det kan skönjas en viss diskrepans mellan processrättsdoktrinens funktionsdiskurser och dagens omstöpta civilprocess i tingsrätten. Avhandlingen finner att utrymme torde finnas för nya funktionsdiskurser och avhandlingen framför två dylika förslag. Eftersom civilprocessen i tingsrätten idag består av både rättsskipning och förfaranden som influerats av alternativ tvistlösning, är både förfarandegarantier för rättvis rättegång och upplevd rättvisa signifikanta. Därför förespråkar avhandlingen att det till civilprocessens funktioner idag också hör en rättvisefunktion, enligt vilken civilprocessen bör ge antingen objektiv eller subjektiv rättvisa. Eftersom granskningen i avhandlingen visar att domstolens uppgift i dagens civilprocess i relativt stor utsträckning ter sig vara att göra tvistuppgörelser verkställbara, förespråkar avhandlingen också att civilprocessen idag även har en verkställbarhetsfunktion.
  • Kotkalaakso, Ninja (2021)
    Ruotsin kieli on suomalaisissa kouluissa tärkeä oppiaine, jolla on pitkä historia. Se on pakollinen oppilaille, joiden äidinkieli on suomi. Tästä syystä sen opetusta on tärkeää tutkia. Etenkin oppimateriaalitutkimusta onkin tehty runsaasti, ja se on suosittu aihe mm. opinnäytetöissä. Selvitin tutkielmassani, miten tehtävätyypit ovat muuttuneet ruotsin B1-oppimäärän lukion oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle. Käytin materiaalina kuutta oppikirjaa, joista kaksi on tehty 1980-luvulla, kaksi 1990-luvulla ja kaksi 2010-luvulla. Koin tämän aiheen mielekkääksi tulevan opettajan näkökulmasta, sillä oppikirjat ovat tärkeä osa kieltenopetusta, ja siksi on tärkeää, että niitä myös tutkitaan. Valitsin tutkittaviksi tehtävätyypeiksi käännöstehtävät, ääntämistehtävät sekä tehtävät, joissa jollakin tapaa hyödynnetään tekniikkaa (esim. internet, televisio, radio jne.). Käytin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa laskin eri tehtävätyyppien määrät sekä prosentuaaliset osuudet ja tein vertailuja eri ikäisten kirjojen välillä. Tutkimuksen tuloksena sain selville, että käännöstehtävät vähentyivät, kun taas tehtävät, joissa hyödynnetään tekniikkaa, lisääntyivät. Ääntämistehtävien suhteen ei tapahtunut merkittävää muutosta vuosikymmenten välillä. Tulokset ovat loogisia, sillä yleisen nykykäsityksen mukaan käännöstehtäviä ei tulisi käyttää opetuksessa kovin paljoa, vaikkakin tutkimus myös puoltaa niiden asemaa oikein käytettyinä. Tietotekniikka taas on digiloikan seurauksena yhä suurempi osa koulumaailmaa, joten sitä hyödyntävien tehtävien lisääntyminen oli odotettavissa. Tutkimukseni otanta on pieni, ja siksi aiheesta tulisikin tehdä lisää tutkimusta suuremmalla aineistolla. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat myös mm. eri oppimäärän tai kouluasteen oppikirjat sekä eri kielten oppikirjat. Samankaltaisen tutkimuksen voisi myös tehdä muistakin tehtävätyypeistä. Myös muiden oppimateriaalien kuin oppikirjojen tutkimus tehtävätyyppien näkökulmasta olisi hyödyllistä.
  • Rannankari, Denise (2021)
    A weak connection to school can have long-term consequences for the individual and for society. Therefore, it is important to find out what respondents who have experienced a weak connection to school consider to be the underlying reasons. The School Health Promotion study for example state that lack of school well-being and school affiliation is a problem in Finland. The purposes of this study are to explore the perceived causes of weak school affiliation and what kind of support people who have experienced weak school affiliation believe would have helped them. A support measure that Finland has taken 2021 is the renewed compulsory education law, according to which compulsory education has been extended to the age of 18. This study also finds out what respondents think about this support measure. This study adopted a qualitative approach with semi-structured interviews as a data collection method. Six respondents participated in the study, all of whom had a school background containing absences in comprehensive school and dropping out of comprehensive school or at an early stage of secondary education. The material was analyzed by a content analysis. The results show that respondents have experienced performance anxiety, weak relationships with teachers, a problematic circle of friends, lack of support from home, monotonous teaching, injustice in school and lack of future thoughts about educational paths as major causes of weak school affiliation, school dropouts and / or missed educational choices. All respondents felt that they did not know what their strengths were and that they did not have future dreams regarding a career path. All felt that support for finding their strengths, a community in the school, a good relationship with teachers and a positive view of learning had helped them in their schooling. All thought that the extended compulsory school age had mainly positive aspects, but some of the respondents considered that it would not have made a difference in their lives if the support resources in comprehensive school had not changed remarkably.
  • Ek, Jenny (2014)
    Denna pro gradu-avhandling undersöker dubbeldiagnosklienters upplevelser av missbruks- och mentalvårdstjänster. Respondenterna i denna undersökning är dubbeldiagnostiserad i bemärkelsen att de lider av samtidig förekomst av psykisk ohälsa och missbruk. Traditionellt har dubbeldiagnosklienter ofta hamnat mellan stolarna i den sektoriserade servicestrukturen vilket kan medföra marginalisering och utslagning från systemet som är ämnat att hjälpa dem. Dock har intresset för den integrerade behandlingsmodellen ökat, enligt vilken personer med dubbelproblematik behandlas samtidigt vid en och samma enhet både vad gäller missbruket och psykisk ohälsa. Frågeställningarna i denna pro gradu avhandling har handlat om respondenternas upplevelser av tillgång till, nöjdhet med och marginalisering från mental- och missbrukarvårdstjänster i förhållande till tre olika behandlingsmodeller: integrerad vård, icke-integrerad vård och behandlingshem. Pro gradu-avhandlingens material består av en kvantitativ och en kvalitativ del som har samlats in med hjälp av en enkät under två månader på våren/sommaren 2014. Sammanlagt 232 enkäter utdelades på 9 olika enheter på 4 orter, av vilka 57 stycken besvarade enkäter utgör materialet för denna pro gradu-avhandling. Bortfallet har med andra ord varit stort. Den begränsade sampelstorleken har lett till att en del av de tilltänkta statistiska metoderna inte har kunnat uppnå statistisk signifikans. Med hjälp av deskriptiva data kan ändå vissa slutsatser dras. Resultaten visar att respondenterna som deltagit i studien upplever god tillgång till och nöjdhet med mental- och missbrukarvårdstjänsterna. Resultaten kring frågeställningen marginalisering är svårare att tyda eftersom det kvantitativa och kvalitativa svaren delvis ger olika bild av fenomenet. Det kvantitativa materialet tyder på ett lågt värde vad gäller upplevelsen av marginalisering från missbruks- och/eller mentalvårdtjänsterna. Däremot framkommer i det kvalitativa materialet beskrivningar som pekar på marginalisering från missbruks- och/eller mentalvårdstjänsterna och erfarenheter som tyder på att respondenter kan ha utsatts för marginaliseringsmekanismer i form av bollning och utslagning. Behandlingssystemen för både mental- och missbrukarvården befinner sig just nu både internationellt och nationellt i en övergångsperiod. Den kommande social- och hälsovårdsreformen kommer att spela en avgörande roll för hur tjänsterna i framtiden byggs upp i Finland.
  • Pietilä, Anna (2022)
    Aims. The aim of the study is to examine how third sector leaders perceive that their work motivation over time has been affected by teleworking during the corona pandemic. Previous research has shown contradictory results. Some research show that teleworking has more positive effects on work motivation and well-being, while other research show teleworking having more negative effects on work motivation and well-being. Self-determination theory is used as the theoretical background for the study. Methods. Seven third sector leaders participated in the study. Qualitative methods were used as research methods for the study and data was collected through semi-structured interviews. The material was analyzed using abductive content analysis, where the analysis was guided by the collected data and self-determination theory. Results. The results show that the leaders did not experience any significant difference in work motivation, teleworking during the corona pandemic. However, it became clear that there were factors that could influence work motivation either positively or negatively. Before the corona pandemic, colleagues and partners, freedom and the non-profit purpose were perceived as the main work motivation factors. During the corona pandemic, coming up with new solutions to various challenges, feeling that the work mission had a greater importance and contact with personnel had a positive impact on work motivation. Negative effects on work motivation during the corona pandemic was the loss of spontaneous social encounters, worry, uncertainty and fatigue, having to rethink work activities, and difficulty in separating work and leisure time. After returning to the office, the most important motivational factors were the colleagues and the immediate contact with them and support from them. In addition to these factors, working undisturbed and the more flexible working arrangements emerged as positive experiences of teleworking. The fact that remote leadership was more challenging was perceived as a negative effect of teleworking.
  • Ellinor, Juth (2022)
    Målsättningen för denna studie var att ta fasta på skillnader mellan kön när det kommer till att kandidera i val. För det första undersöktes om kvinnor i större utsträckning än män kandiderat i val till följd av uppmuntran från andra, snarare än på eget initiativ. För det andra granskades om nivån av politisk jämställdhet i de länder respondenterna kandiderar i påverkar eventuella könsskillnader, och om könsskillnaderna är större i länder med lägre politisk jämställdhet. Teorin inkluderade uppmuntran, ambition, jämställdhet och representation samt strukturella hinder för kvinnor i politiken. Detta är en kvantitativ studie med statistisk dataanalys och den data som användes för analysen är insamlad av Comparative Candidate Survey (CCS), ett gemensamt multinationellt som samlar in data om kandidater som kandiderar till nationella parlamentsval i olika länder. För att kunna jämföra resultaten från analysen med politisk jämställdhet användes ett för denna avhandling skapat jämställdhetsindex. Resultaten för denna studie var både förväntade men också överraskande. Som väntat kandiderar kvinnor i större utsträckning än män tack vare uppmuntran från andra. Förvånansvärt nog kunde vi konstatera att den politiska jämställdhetsnivån har en påverkan på skillnader mellan könen och att effekten av kön, och därmed könsskillnaderna, är större i länder med en högre nivå av politisk jämställdhet. Med detta sagt lyckades denna studie både fastställa men också förkasta antaganden grundade på tidigare politisk feministisk forskning.
  • de Vocht, Miikka (2014)
    Tutkimuksessa pohdittiin kellumiseen ja uppoamiseen liittyvien ennakkokäsitysten hyödyntämisen mahdollisuuksia nosteen opetuksessa. Oppimisen tavoitteiden kannalta validien ennakkokäsitysten lisäksi pohditaan myös virhekäsitysten hyödyntämistä. Tässä tutkimuksessa tutkittaville 50 oppilaalle suoritettiin ennakkokäsitystesti, jonka jälkeen haastateltiin yhdeksää oppilasta. Haastattelut olivat kahden keskisiä opetustilanteita, joissa keskustelu aloitettiin oppilaan lomakevastauksien ja vastausten perusteluiden pohtimisesta. Keskustelua vietiin eteenpäin kysymysten ja havainnollistavien esimerkkien avulla. Oppilaan käsityksiä nosteesta pyrittiin siis kehittämään oppilaan lähtökohdat huomioon ottaen. Tämän tutkimuksen perusteella yläkouluikäiset voidaan luokitella karkeasti kolmeen ryhmään ennen nosteen opetusta. Haastavimmat oppilaat selittävät nostetta fysikaalisen painon avulla; painava kappaleet uppoavat ja kevyet kelluvat. Tässä ryhmässä noste saatettiin jopa nähdä väliaineen vastuksen kaltaisena vastusvoimana, jolloin esim. väliaineen viskositeetti tai väliaineeseen asetetun kappaleen terävyys vaikuttaa kellumiseen. Keskimmäinen ja suurin ryhmä ovat oppilaat, jotka selittivät nostetta ominaispainon avulla. Selityksellä pärjää jo monissa tilanteissa, mutta siitä puuttuvat käsitteet massa, tilavuus ja tiheys sekä paino ja noste fysikaalisina voimina. Osa keskimmäisen ryhmän oppilaista omaa selityksen nosteen aiheuttajalle; maa vetää väliainetta joko kovempaa tai hiljempaa kuin väliaineessa olevaa kappaletta. Opetuksen kannalta vaivattomin ryhmä ovat oppilaat, jotka käyttivät päättelyissään fysikaalisia suureita kuten massa, tilavuus ja tiheys. Nämä oppilaat ymmärsivät myös, että noste syntyy paineesta, mutta paine-eron käsite ei ollut heilläkään käytössä. Virhekäsitystestin perusteella tavallisin virhekäsitys oppilailla oli kappaleen pinta-alan yhdistäminen nosteen suuruuteen; kappale kelluu helpommin mikäli paino on jakautunut suuremmalle alalle. Nesteellä on siis jonkinlainen kelluttavat ominaisuus, joka on levittäytynyt sen pinnalle. Kyseinen virhekäsitys ei ole täysin huono, sillä noste on paineesta syntyvä voima ja paineesta syntyvät voimat riippuvat usein pinta-alasta. Virhekäsitys häviää, jos oppilas oppii ymmärtämään nosteen syntymekanismia paremmin. Pinta-alan ja paine-eron välisen yhteyden oppiminen vaatii ymmärrystä siitä, että noste syntyy kappaleen ylä- ja alapuolen välisestä paine-erosta. Kun kappaleen pinta-ala kasvaa, paine-ero pienenee. Kolme haastateltua oppilasta olivat valmiita vastaanottamaan edellä mainitun päättelyn heidän omista lähtökohdistaan. Ennakkokäsitystesti synnytti tai toi esiin myös paljon muita virhekäsityksiä. Tämä johtui osittain siitä, että testin kysymyksissä esiintyi tarkoituksella ominaisuuksia, jotka intuitio saattaa yhdistää uppoamiseen ja kellumiseen. Oppilaat tukivat perusteluitaan näillä konkreettisilla ominaisuuksilla huolimatta siitä, että jokaisesta kysymyksestä pystyi päättelemään minkälainen kysytyn kappaleen tiheys on. Tiheyden sijaan perustelut oli helpompi muotoilla mm. kappaleen painon, kaasupitoisuuden, reikäisyyden, litteyden, terävyyden, asennon, kovuuden, täytemateriaalin, väliaineen määrän ja väliaineen viskositeetin perusteella. Tämän työn tulokset osoittavat että on vaikea tunnistaa, missä vaiheessa ja miten ennakkokäsitykset syntyvät. Perinteisesti on ajateltu että ennakkokäsitykset syntyvät opetusta edeltävistä havainnoista ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Osa ennakkokäsityksistä saattaa kuitenkin syntyä vasta opetustilanteessa. Virhekäsityksiä ei tarvitse kauhistella, sillä ne saattavat olla oppilaan ensimmäisiä yrityksiä ratkaista jokin fysikaalinen ongelma tieteellisessä kontekstissa.
  • Lundberg, Henrika (2024)
    Infertilitet är ett stort problem i hästbranschen. Det leder till ekonomiska förluster och försämrad djurvälfärd för de drabbade individerna. Orsaker till infertilitet bland hästar är många. Klassiskt har orsakerna till abort delats in i inre och yttre orsaker. Endometrit, endokrinologiska sjukdomar och opassande miljö i livmodern är inre orsaker till abort. Till yttre orsaker räknas venerala sjukdomar, stress och näringsstatus hos stoet. Avhandlingen diskuterar orsaker till upprepad tidig embryodöd hos ston. Embryodöd sker före 42 dagen av dräktigheten och drabbar mellan 2,5–30 % av dräktigheterna. I samband med avhandlingen utfördes en forskning där 32 livmoderbiopsier samlades in mellan åren 2010–2019. Biopsierna analyserades och klassificerades enligt lesioner och leukocyter, utgående från Kenney och Doig (1986) biopsikategorisering för endometrium. I en fortsättning på forskningen färgades 16 utvalda biopsier för specifika NK-celler för att utreda deras roll i upprepad tidig embryodöd hos ston. Det har konstaterats att immunförsvaret och specifikt NK-celler har en roll i upprepade missfall hos kvinnor. Upp till 50 % av missfallen kan ha en koppling med felreglering i immunförsvaret i kvinnans livmoder. Målsättningen med forskningens immunohistokemi var att bevisa specifika NK-cellers funktion i stons endometrium. NK-celler i stons livmoder har bevisats indirekt genom granzyme B-enzym som cellerna utsöndrar. Efter biopsiklassificeringen samlades uppgifter om stona från Heppa-registret på hippos.fi för seminering och fölning av levande föl. Utgående från resultaten i forskningen kan det konstateras att ston som hade föl från tidigare också hade en lägre biopsikategori och att de i allt högre grad blev dräktiga i jämförelse med ston som inte hade föl från tidigare. Dessutom påverkade även antalet tidiga embryodöd till förmån för de ston som endast haft två tidiga embryodöd. För immunohistokemins del konstaterades att de antikroppar som användes inte kunde identifiera NK-cellerna i endometriumbiopsierna eller kontrollerna. Det kan konstateras att immunförsvaret sannolikt har någon roll i stons infertilitet, men i vilken grad och med vilka mekanismer är fortfarande oklart. Det krävs mer forskning i ämnet. Nyaste forskningen bland stons infertilitet visar dock att embryonala faktorer som kromosomfel och onormal karyotyp har en stor roll i stons aborter och det kan visa sig att detta är mer värt att forska grundligare i.
  • Melkko, Inna (2023)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen häpeän roolia osana feministisen subjektin rakentumista Märta Tikkasen romaanissa Män kan inte våldtas (1975) ja tämän kuvauksen merkitystä representaationa. Kysyn, mitkä ovat teokselle relevantteja ajallisia konteksteja. Tarkastelen, keiden edessä teoksen henkilöhahmot häpeävät ja miten häpeä sukupuolittuu. Lopuksi tutkin teoksen kertojan roolia häpeän välittäjänä, ja pohdin teoksen merkitystä representaationa. Hypoteesini on, että häpeän tunteella on merkittävä rooli siinä, miten teoksen naisia toiseutetaan ja siinä, miten naisista rakentuu emansipaatiota kohti pyrkiviä feministisiä subjekteja teoksessa. Maisterintutkielmani teoreettinen viitekehys koostuu affektitutkimuksesta, queer-teoriasta, sukupuolentutkimuksesta ja narratologiasta. Aluksi pohjustan häpeän luentaani osoittamalla, että sekä teoksen ilmestymiskonteksti että nykyhetki ovat teokselle relevantteja konteksteja. Osoitan tämän vertaamalla teosta toisen aallon feminismiin, radikaalifeminismiin, sosialistiseen feminismiin sekä nykyfeminismiin. Tutkielmani seuraavassa osiossa tarkastelen häpeän suhdetta feminiinisyyteen ja maskuliinisuuteen. Eve Kosofsky Sedgwickin mukaan häpeä perustuu sille, että ihminen välittää, mitä muut ajattelevat hänestä: häpeämme aina jonkun toisen edessä, oli se sitten todellinen, kuviteltu tai jopa oma itsemme. Osoitan, että teoksen päähenkilö Tova ja teoksen muut naiset häpeävät niin miesten, instituutioiden kuin "ideaalin naisenkin" edessä. Teoksen miehistä Wester puolestaan häpeää lähinnä "ideaalin miehen" edessä, kun taas Tovan poika Jockum häpeää eritoten äitinsä edessä. Teoksessa aktuaalisen toisen edessä häpeäminen näyttäytyy positiivisena, hyödyllisenä häpeänä ja abstraktin normitetun "ideaalin" edessä häpeäminen puolestaan vahingollisena. Hyödynnän myös Ullaliina Lehtisen jakoa aristokraatin häpeään ja alistetun häpeään, ja totean, että Tovan teoksen lopussa kokema häpeä saa aristokraatin häpeän piirteitä. Lopuksi osoitan Dorrit Cohnin ajatusten avulla, että kertojan suhtautuminen päähenkilöä Tovaa kohtaan on pääasiassa empaattista ja pitää näin lukijan likellä Tovan kokemusmaailmaa. Osoitan tutkielmassani, että teos kyseenalaistaa representaationa feministisen subjektin kategorian rakentumisen ehtoja ja jättää lukijan pohdittavaksi, mitä teoksessa esitellyn kategorian ulkopuolta voisi löytyä.
  • Jaarola, Laura (2021)
    Gränsdragningen mellan uppsåt och oaktsamhet är avgörande för den straffrättsliga bedömningen av gärningar och uppsåtets nedre kan anses vara det viktigaste begreppet inom straffrätten. Trots det råder det en viss oklarhet om hur och var uppsåtets nedre gräns ska dras. I de nordiska länderna har lagstiftaren kommit fram till olika rättsliga lösningar beträffande innehållet av uppsåtets nedre gräns och huruvida det ska definieras i lag eller i rättspraxis och doktrin. I Finland tillämpas ett enkelt sannolikhetuppsåt, i Sverige likgiltighetsuppsåt och i Norge och Danmark en kombination av sannolikhetsuppsåt och ett positivt eventuellt uppsåt. I Finland och Norge definieras uppsåt i lag medan lagstiftaren i Sverige och Danmark har överlåtit uppgiften till rättsvetenskapen och domstolarna. Samtliga gränsdragningsmodeller har utsatts för omfattande kritik. Det har ifrågasatts huruvida en skarp gränsdragningsmodell ens överhuvudtaget är nödvändig. Avhandlingens syfte är att utreda var gränsen mellan uppsåt och oaktsamhet dras i gällande rätt (de lege lata) samt att besvara frågan hur uppsåtets nedre gräns borde definieras (de lege ferenda). Metoden är en kombination av rättsdogmatik och kriminalpolitisk forskning med utgångspunkt i de nordiska uppsåtslärorna. Sannolikhetsuppsåt har sin utgångspunkt i en ren sannolikhetsbedömning, vilket utesluter beaktandet av övriga omständigheter såsom t.ex. gärningspersonens inställning till gärningen. Därför lämpar det sig dåligt till uppsåtsbedömningen vid vissa svåra gränsdragningsfall såsom rysk roulette. Likgiltighetsuppsåtet som avgör uppsåtets nedre gräns i gällande svensk rätt tillåter däremot i bredare omfattning beaktandet av övriga gärningsomständigheter vid uppsåtsbedömningen och erbjuder en mer flexibel lösning utan att äventyra rättssäkerheten förutsatt att det finns tydliga ramar för dess tolkning och tillämpning. Mot bakgrund av en pro et contra -avvägning av de nordiska gränsdragningsmodellerna anser jag att det finns skäl att revidera strafflagens uppsåtsdefinition med utgångspunkt i likgiltighetsuppsåtet. I avhandlingen presenterar jag mitt motiverade förslag på hur legaldefinitionen kunde lyda.
  • Haapalinna, Noora (2017)
    Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen kolmen yhdysvaltalaisen upseerin vaimon kirjoituksia varuskuntaelämästä Yhdysvaltojen rajaseuduilla vuosina 1864-1888. Lähdeaineistoni koostuu kolmen upseerin vaimon Elizabeth Custerin, Emily FitzGeraldin ja Frances Roen kirjeistä ja muistelmista. Tarkastelen, miten nämä keskiluokkaista syntyperää olevat naiset kokivat naiseutensa varuskuntaympäristössä ja tarjosiko naisille tavanomaisuudesta poikkeava elinympäristö heille mahdollisuuksia toteuttaa naiseuttaan Yhdysvalloissa 1800-luvulla laajalti vallinneesta todellisen naiseuden ihanteesta poiketen. 1800-luvun keskiluokkaisen todellisen naiseuden ihanne käsitti olettamuksen kodinpiiristä naisen luontaisena elämänpiirinä ja äitiyden naisen todellisena kutsumuksena. Tutkielmassani hyödynnän varuskunnissa eläneistä naisista tehtyä aikaisempaa tutkimusta, joista merkittävin on Michele J. Nacyn teos Members of the Regiment: Army Officers’ Wives on the Western Frontier, 1865-1890. Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä toimii Nancy M. Theriotin tutkimus Mothers and Daughters in Nineteenth-Century America: The Biosocial Construction of Femininity. Theriotin tutkimus esittelee tutkielmassani hyödyntämäni käsitteet äitien ja tyttärien sukupolvista. Hänen tutkimuksensa myös valottaa äitien ja tyttärien sukupolvien välisiä eroja sen suhteen, mitä ja miten he naiseudesta ajattelivat. Tutkielmassani tarkastelen, löytyykö tutkimieni naisten ajatuksista enemmän äitien vai tyttärien sukupolvelle ominaisia asenteita ja miten nämä asenteet vaikuttivat heidän suhtautumiseensa varuskuntaan elinympäristönään. Varuskunta elinympäristönä tarjosi keskiluokkaisille upseerien rouville sekä haasteita, että mahdollisuuksia. Kaikki kolme tutkimaani naisista kokivat ympäristön haasteellisena kodin luomisen suhteen. He kuitenkin tahoillaan tarttuivat myös ympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin laajantaa naisille sopivaksi katsottua elämänpiiriä omalla kohdallaan. Ne rouvat, joiden ajattelusta löytyy enemmän äitien sukupolvelle sopivia käsityksiä naiseudesta, pyrkivät vähemmän pois naiselle ihanteelliseksi katsotusta elämänpiiristä. Ne rouvat taas, joiden ajattelusta löytyy enemmän tyttärien sukupolvelle sopivia ajatuksia, tarttuvat innokkaammin ympäristönsä tarjoamiin mahdollisuuksiin tehdä asioita, joita eivät olisi perinteisessä elämänpiirissään ehkä voineet tehdä. Tutkimistani naisista Frances Roe edustaa voimakkaimmin tyttärien sukupolvea ja hän myös nauttii varuskuntaympäristön tarjoamista mahdollisuuksia osallistua maskuliinisiin aktiviteetteihin. Elizabeth Custer puolestaan edustaa voimakkaimmin äitien sukupolven ajatuksia ja pyrkii antamaan itsestään kuvan keskiluokkaisen todellisen naiseuden ihanteellisena edustajana. Emily FitzGerald sijoittuu ajatuksiltaan kahden edellä mainitun välille. Avainsanat – Nyckelord – Keywords 1800-luku, upseerien vaimot, Yhdysvaltojen armeija, todellinen naiseus, true womanhood, varuskunta. Säilytyspaikka – Förvaringställe – Where deposited Keskustakampuksen kirjasto Muita tietoja – Övriga uppgifter – Additional information  
  • Serow, Anna (2015)
    The aim of this study was to examine how the students' commitment and assessments of occupational and educational plans changed during a course in folk high school and how optimism was related to the possible change. Plans related to future occupation and education are part of personal goals that people set for the future. Previous experiences and knowledge, own interests and plans affect goal setting. Also personality influence the goals, and optimists and pessimists differ in the way of setting goals. Optimists usually expect things to go well and as wanted, and pessimists usually expect things to go badly and not as wanted. The data were collected with a questionnaire in Finnish folk high schools in two phases. The first phase was implemented in the autumn of 2000 and the second phase in the spring of 2001. In this study, the sample was limited to the students of general education (N = 2793), and consists mostly of adolescents and young adults. The data was analysed using SPSS 21 and the change was examined with paired samples t-test, and also with hierarchical regression analysis. In this study, the change of commitment and assessments was examined between the first measurement, which was conducted at the beginning of the course, and the second measurement, which was conducted at the end of the course. Also, how optimism at the first measurement was related to the change, was examined. The results showed that students reported to commit themselves more to educational plans, to explore more options of occupation and education, and to know more about different options after attending the course but they did not report more commitment to occupational plans than before. Optimism was only related to the increased commitment to educational plans; the more optimistic students were at the beginning, the more committed to educational plans they were at the end. The study shows that general studies in folk high school gets students to commit more to their future educational plans, increases knowledge of different occupational and educational options and also, gets students to explore more options. The study also shows that optimism contributes positively to students' commitment to their plans concerning education.
  • Helminen, Riikka (2018)
    Goals. This Master's thesis examined career development opportunities in commercial sector managers' psychological contracts. It used psychological contract theory and working life related literature. Earlier studies has suggested that contract transformation is linked with transformation in working life. Research questions were: What kind of career development related commitments there is in commercial sector managers' psychological contracts? What kind of relationship have psychological contracts with working life? Methods. The data were collected with ten interviews of commercial sector managers and addressed with qualitative content analysis. Results and conclusions. Psychological contracts are in a process of transformation. Contracts include both traditional and new commitments. Commitments are related with working life changes. Traditional side of contracts include mutual loyalty and trust. New side of contracts is based on personal gain and there is not strong loyalty or trust anymore. Career development opportunities in psychological contracts are based on a reaction to changes in working life including uncertainty, individualization and changes in careers.