Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Eronen, Janne"

Sort by: Order: Results:

  • Eronen, Janne (2023)
    Adequate vaccine coverage and vaccine refusal have been prominently featured in the media during the COVID-19 pandemic. The decision-makers have considered adequate vaccine coverage important for maintaining the capacity of healthcare. The purpose of this study is to produce population-based research data about the factors affecting the willingness to take the COVID-19 vaccine. With the help of that information, it is possible to identify the factors that influence individual’s decision-making about whether to take the COVID-19 vaccine. The data of the study is the first Kansalaispulssi-data of the year 2022. Kansalaispulssi is a survey, made by the assignment of the State Council, which is used to research Finnish citizen’s views of the current topics. The research design is cross-sectional. The analysis of the study is done by crosstabulation using the Chi-square test. Age and financial situation of the person were related to the willingness to take the COVID-19 vaccine and the person's view of the role of the vaccine in preventing severe corona disease and getting rid of the COVID-19 pandemic. Age also influenced the person's view of the importance of the vaccine in preventing the COVID-19 disease. Gender, province, or educational level had no effect on a person's vaccine views in this study. Based on the research, Finnish citizens are very pro-vaccine. They also understand well the role of the vaccine in preventing a serious illness caused by the disease.
  • Eronen, Janne (2016)
    Vertailen työssäni yläkoulun matematiikan oppikirjasarjoja yhtälönratkaisun näkökulmasta. Tutkittavaksi kirjasarjoiksi valitsin kustannusosakeyhtiö Tammen Kartion, Kolmion ja Kuution, MFKA:n Lasku-matikaisen, Sanoma Pron Laskutaidon sekä kustannusosakeyhtiö Otavan Piin. Aluksi johdattelen aiheeseen kertomalla, kuinka yhtälönratkaisu näkyy vahvasti peruskoulun opetussuunnitelmassa. Lisäksi kuvailen tutkimuksia, joiden mukaan yhtälönratkaisu koetaan vaikeaksi ja epämotivoivaksi aiheeksi ja pohdin oppikirjojen yhteyttä asiaan. Toisessa luvussa käyn läpi työn teoriataustaa. Määrittelen työn kannalta keskeiset käsitteet ja kuvaan yhtälönratkaisun opettamiseen ja yhtälönratkaisun oppimisen haasteisiin liittyvää kotimaista ja kansainvälistä tutkimusta. Kolmannessa luvussa määrittelen tutkimustehtävän ja tutkimuskysymykset. Päädyn tutkimaan, eroavatko oppikirjasarjojen rakenteet, opetusosuudet ja tehtävät toisistaan. Neljännessä luvussa kerron tutkimuksen toteutuksesta ja aikataulusta. Tutkimukselleni valitsen laadullisen, kuvailevan tutkimusotteen. Aineiston analysoin sisällönanalyysin keinoin. Viidennessä luvussa käyn läpi tutkimustuloksia kirjasarja kerrallaan. Lopuksi vertailen kirjasarjoja keskenään. Kuudennessa luvussa tiivistän tutkimukseni johtopäätökset. Suurimmat erot kirjasarjojen välillä ovat aihekokonaisuuden jakautumisessa eri lukuihin, asioiden johdattelutavoissa sekä toiminnallisten tehtävien ja haastavien tehtävien määrässä. Seitsemännessä luvussa pohdin tutkimukseni luotettavuutta. Pohdin lähteiden merkitystä, otoskokoa sekä laadullisen tutkimuksen erikoispiirteitä. Lopuksi pohdin tutkimustulosteni merkitystä sekä jatkotutkimusaiheita. Pohdin, että oppikirjojen samankaltaisuus voi olla hyvä asia tasa-arvon kannalta sekä tilanteita, joissa oppilas vaihtaa koulua. Jatkotutkimusaiheissa mietin kansaivälisyyttä, oppimistuloksia ja opettajien näkökulmaa.