Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laakso, Johanna"

Sort by: Order: Results:

  • Laakso, Johanna (2022)
    The operation of community pharmacies has developed extensively over the past decades, with special emphasis on medication counselling services. In addition to dispensing, pharmacies can offer various kinds of clinical pharmacy services, such as medication reviews, automated dose dispensing and other services to support rational use of medicines. All this activity requires patient information, which is currently available in pharmacies only from prescriptions, reimbursement information, and by asking the customer. Because of this, a need to increase the availability of patient information in pharmacies has come up. The aim of this study was to determine what kind of patient information should be available in community pharmacies for 1) the statutory dispensing of medicines, the medication counselling and treatment monitoring, and 2) other services related to promotion of health and well-being and prevention of diseases. Furthermore, the study investigated experts' experiences of the sufficiency of patient information in pharmacies, as well as in what form and from what period the information should be available in pharmacies. The study was conducted as a 3-round Delphi study with an expert panel consisting of 20 pharmacists specialized in clinical pharmacy. Consensus was formed with the help of a preliminary patient information list which had been compiled based on the literature and the expertise of the research group (a total of 39 patient data items). The limit of the experts' consensus was set to ≥80%. The Delphi-rounds were conducted as electronic surveys during the spring and summer of 2022. The responses were analysed using quantitative and qualitative methods. Most of the expert panellists (n=20) perceived that the patient information available in community pharmacies was insufficient. This study reached a strong consensus that pharmacies should have quite a large set of patient information available both for dispensing medicines and medication counselling, and for providing services supporting rational use of medicines. Of the patient data items, nine reached the consensus line concerning dispensing of medicines and 31 measures concerning other services. From both points of view, information about the client's diagnoses, blood pressure, and the GFR value indicating kidney function were rated as the most important to be available in community pharmacies. However, the panellists also reported challenges to overcome in the access and utilization of the patient information, for example, related to current legislation, resources, and competences of pharmacists. These aspects should be considered in the development of community pharmacy practice and electronic patient information (e.g., Kanta services).
  • Laakso, Johanna (2011)
    Carl Schmittin kuuluisan määritelmän mukaan politiikka on ystävien ja vihollisten välistä erottelua. Modernina aikana valinta siitä, ketkä kuuluvat ystäviin ja ketkä vihollisiin, on kuulunut valtiolle. Liberalismin myötä valtio on kuitenkin ollut yhä haluttomampi tekemään erottelua ystäviin ja vihollisiin. Poliittista ja sen mahdollisuutta on haluttu peitellä, ja ideologioiden ja politiikan sijaan jalustalle on nostettu talous, yksilönvapaudet ja etiikka. Liberaali valtio pyrkii pakenemaan politiikalta ja poliittisten valintojen tekemiseltä harjoittamiensa neutralisaatioiden ja depolitisaatioiden avulla. Poliittiselta ei kuitenkaan Schmittin mukaan voi paeta. Tässä tutkielmassa selvitetään Suomen viholliskuviin nivoutuvaa oikeuskäytäntöä 1930-luvulta nykypäivään Schmittin viholliskäsityksen ja liberalismin kritiikin valossa. Työn aineistona on viisi poliittisia rikoksia (ks. esim. Björne 1977) koskevaa korkeimman oikeuden ennakkoratkaisua, joiden pitkän aikaperspektiivin kautta tutkitaan vihollisuudessa ja enakkoratkaisujen poliittisen esittämisessä näkyviä muutoksia. Erityisenä mielenkiintona tutkielmassa on liberalismista kumpuavien perus- ja ihmisoikeuksien sekä yksilöllistymisen vahvistumisen merkitys ja vaikutus vihollisuutta koskevaan oikeuskäytäntöön. Tutkielmassa perehdytään myös schmittiläisten valtiomuotojen yhteyksiin kulloiseenkin lainkäyttöön ja erityisesti poliittisuuden esittämisen avoimuuteen taikka peittämiseen. Aineisto voidaan jakaa kolmeen vihollisuuden kategoriaan. Kaksi vihollisuuden pääkategoriaa, vallankumouksellisuus ja vakoilu vieraan vallan hyväksi, ovat tyypillisiä vihollisen kategorioita itsenäisen Suomen ensimmäisinä vuosikymmeninä ja maailmansotien jälkeen. Kolmas kategoria, terrorismi, perustuu moderneihin uhkakuviin. Poliittisuuden esittäminen aineistossa on yhteydessä ajan yhteiskunnalliseen kontekstiin. Etenkin ensimmäisissä tapauksissa ennakkoratkaisun tapauskuvauksessa on havaittavissa yhteys kulloiseenkin hallituspohjaan. Kun poliittisuuden esittäminen on erittäin avointa aineiston ensimmäisessä, vuodelta 1931 olevassa porvarihallituksen aikaisessa valtiopetosta koskeneessa ennakkoratkaisussa, on tapauskuvaus vuoden 1934 liberaalin hallituksen aikaan selvästi neutraalimpi; vierasta valtaa, jonka hyväksi vakoilu oli tapahtunut, ei paljasteta, ja politiikan sijasta korostetaan taloutta. Vuoden 1942 tapauksen julkistamisen aikaan Suomi oli avoimessa sodassa Neuvostoliiton kanssa ja poliittisuus onkin jälleen avoimempaa. Sodan jälkeistä aikaa leimasi kuitenkin suomettuminen, jota voidaan pitää liberalistisen valtion taktiikkana siinä missä neutralisaatioita ja depolitisaatioitakin. Vuoden 1984 maanpetosta koskeneessa tapauksessa esillä ovat liberalismin erinäiset taktiikat aina perusoikeuksisti yksilöllistymisen teemaan. Perusoikeuksien nousu on erityisesti esillä vuoden 2010 tapauksessa, jossa taustalla oleva terrorismi pyritään poliittisena käsitteenä peittämään sananvapauden ja kunniansuojan välisen perusoikeuspunninnan alle. Yleisenä kehityskulkuna analyysin perusteella liberalismin depolitisaatioiden ja neutralisaatioiden voikin sanoa juurtuneen suomalaiseen yhteiskuntaan. Oikeuskäytännössä tämä on tarkoittanut ystävän ja vihollisen välisen erottelun kääntymistä päälaelleen; kaikille jakamattomasti ja luovuttamattomasti kuuluvan perus- ja ihmisoikeussuojan myötä valtio tarjoaa suojaa myös potentiaalisilla vihollisille, ja vihollinen ei välttämättä enää ole kansakunnan perinteinen uhkakuva, vaan se voi tulla yhtä hyvin valtion sisältä.