Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Workplace"

Sort by: Order: Results:

  • Forsberg, Alexandra (2022)
    The following thesis aims to provide insight into barriers for Saudi Arabian women pursuing STEM careers. The thesis is a collaboration with Nokia and UN Women and relates to their project that aims to globally further women’s possibilities to join Nokia and advance inside Nokia. Today, while Saudi women’s educational participation is higher than ever, participation in the labor market is still relatively low; understanding the discrepancy will make it easier to apply targeted actions to support Saudi women in pursuing a career at Nokia. The data is collected with four comprehensive interviews with women currently working at a STEM company in Saudi Arabia. Findings from the empirical data are analyzed with thematic analysis (TA) and a realist framework. The findings are divided into four main themes: comfort, stereotypes, family, and pressure of being a working woman. The themes are divided into subthemes further supported by direct quotes from the participants. The main themes present how the interviewed women perceive that there are some people in Saudi Arabia who still carry and produce dated opinions about women. According to the women these opinions affect some Saudi women’s opportunities, self-esteem, and freedom of choice. The interviews indicate that the barriers for women pursuing a STEM career in Saudi Arabia are complex and while some barriers are very individual, some are also collectively experienced. Based on the findings, this thesis suggests focusing on educating men, making pursuing a career and earning own money more accessible for women, continuing championing women in STEM, developing policies to support equity in the workplace, as well as finding ways to increase contact between men and women before they enter the office as necessary priorities for Nokia Saudi.
  • Rämö, Tuuli (2022)
    Lääkärit voivat altistua työssään seksuaaliselle häirinnälle. Seksuaalisen häirinnän määritelmä vaihtelee, mutta Suomen tasa-arvolaissa sillä tarkoitetaan ei-toivottua sanallista, sanatonta tai fyysistä käytöstä, jolla tarkoituksellisesti loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta. Tässä narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa käytin lähteenä lääkäreiden ja lääketieteen opiskelijoiden kokemaa seksuaalista häirintää käsitteleviä meta-analyysejä. Lisäksi käytin lähteenä tutkielman aihetta taustoittavia teorioita käsittelevää kirjallisuutta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka yleistä lääkäreiden kokema seksuaalinen häirintä on, mitä häirinnästä voi seurata ja mitä häirinnän ehkäisemiseksi on jo tehty ja voisi vielä tehdä. Tutkimuksissa lääkäreistä vähintään 28% oli kokenut seksuaalista häirintää opiskelu- ja työyhteisöissään. Lääkäreiden kokema seksuaalinen häirintä oli yleensä avointa, ei-toivottua ulkonäön kommentointia, seksuaalissävytteistä vihjailua sekä lähentely-yrityksiä. Yleisimmin häirinnän tekijä oli muu työ- tai opiskeluyhteisön jäsen, potilas tai potilaan omainen. Tutkimusten perusteella seksuaalinen häirintä voi vaikuttaa negatiivisesti työntekijöihin ja opiskelijoihin yksilötasolla sekä työ- ja opiskeluyhteisöihin laajemmin. Häirintä voi vaikuttaa työyhteisön ilmapiiriin, vaikeuttaa työyhteisön kykyyn toimia yhdessä ryhmänä ja laskea työyhteisön tuottavuutta. Seksuaalinen häirintä voi aiheuttaa uhrilleen henkilökohtaisen trauman sekä monenlaisia psykosomaattisia oireita, kuten kroonista kipua ja kardiovaskulaarioireita. Häirintä voi aiheuttaa uhrilleen myös mielenterveysongelmia ja päihteiden ongelmakäyttöä. Seksuaalinen häirintä voi lisätä uhrin itsetuhoisia ajatuksia. Seksuaalisen häirinnän seuraukset ovat aina yksilöllisiä. Lääkäreiden kokemaa seksuaalista häirintää on tutkittu Suomessa ja muissa Pohjoismaissa vähän ja aihetta olisi syytä tutkia lisää. Jonkin verran häirinnän vastaisia toimia on jo tehty, mutta paljon on vielä tekemättä. Seksuaalista häirintää tulisi ennaltaehkäistä, se tulisi tunnistaa ja siihen tulisi puuttua kaikissa opiskelu- ja työyhteisöissä.