Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "humanistiset tieteet"

Sort by: Order: Results:

  • Vattuaho, Johanna (2020)
    The aim of this study is to show how university students in humanities talk about their interest in disciplinary choices and studies at their first academic year. The research questions examine which narratives university students in humanities use in talking about their choices. Also, the role of the intrinsic and extrinsic motivation in three identified narratives of 1) interestingness 2) self-regulation and 3) profession is investigated. This study shows how students used these narratives in terms of time perspective: past, presence and future when talking about their interest in their discipline. By recognizing the power of interest of humanities students it is possible to see what we can learn from academically motivated students. As a result of these three identified narratives and their temporal aspect, we can note that the interest development of humanities students often seems to have a long history in the past before they entered their academic studies. Humanities students seem to own strong interpersonal skills and they use their strong intrinsic motivation and interest as a resource to proceed in their studies despite the uncertain future employment goals. The results also show that these students operate in the middle of the academic freedom with multiple choices and often lack a clear view about the future employment of their field after graduation. Also extrinsic motivation in disciplinary choices was used to ensure a safer path into the labour market. A strong personal strong trust to future and personal interest experience was found to be a key resource in the students with well -developed interes. These narratives of student interests give tools to the student guidance to understand humanities students who often seem to have well developed individual interest about their disciplinary choice already in the beginning of their academic studies. This study also agrees with the previous result about the importance of student guidance and student support throughout the university studies. Qualitative content analysis was applied in the study. Instead of using narrative analysis in the traditional way, the “mini-narratives” were identified and explored to capture qualitative understanding about the role of interest in the first year. Temporality in relation to identified narratives of interest offers wider understanding about the interest development during the university studies The data collection was executed by Dr. Johanna Mikkonen in 2006 as she interviewed university students in humanities as part of her doctoral dissertation “Interest in university studies. Its role and relation to motivational variables”. In the future it would be interesting to examine whether these identified narratives change or develop within the university studies and how after intervention to improve student support services.
  • Eronen, Tuukka (2023)
    Maisterintutkielmassani selvitän Helsingin yliopiston historian opiskelijoiden ainejärjestön Kronoksen piirissä vuonna 1984 tehdyn The Heimola Story – elokuvan taustaa ja maineen syntyä. Tutkielmani jakautuu kahteen osaan: elokuvassa näkyviä ilmiöitä analysoivaan ensimmäiseen osaan ja elokuvan maineen syntyä tutkivaan toiseen osaan. Johdannossa esittelen itse elokuvan, joka yhdessä muiden elokuvaan liittyvien materiaalien kanssa ovat tärkeitä lähdeaineistoja. Käytän lisäksi tutkimuskirjallisuutta, Kronoksen ainejärjestölehden Kronikan numeroita, haastatteluja ja internetlähteitä tutkielmassani. The Heimola Story – elokuvassa näkyvät akateemisen maailman ilmiöt, materiaaliset ja materiattomat, ovat 1980-luvun vaihteen historianopiskelijoille tuttuja, mutta kaikkia heille tuttuja ilmiöitä ei elokuvassa näy, sekä elokuvantekijöiden tahdosta että siitä riippumatta. Elokuvassa näkyviä ilmiöitä on myös muuteltu tai vedetty pois asiayhteydestä. Tätä on tehty huumorin, elokuvakerronnan, propagandan ja jopa ohittamattomien olosuhteiden vuoksi. Elokuva on oman aikansa tuote, mutta sitä on suodatettu sekä kirjaimellisesti että kuvainnollisesti linssin läpi. The Heimola Story – elokuvan maine luotiin tietoisesti sekä elokuvan aikana että sen jälkeen. Elokuvan mainetta luotiin mainostamalla elokuvaa tekovaiheessa aktiivisesti Kronikan sivuilla ja luomalla elokuvan ympärille materiaalia, joka ylisti elokuvaa ja lisäsi sen ympärille mystiikkaa. Elokuvan maine lisääntyi myös useiden, maineikkaiden ja väkirikkaiden näytäntöjen myötä, joita valmistuneelle elokuvalle pidettiin vuosikausia elokuvan valmistumisen myötä. Vuosituhannen vaihteen molemmilla puolilla elokuvaa esitettiin erityisesti Kronoksen tai elokuvan juhlavuosina, jolloin elokuva sai mainetta juhlahetkien erityisenä ohjelmana. Viime vuosina elokuvan maine on lisääntynyt ja on puhuttu jopa jatko-osan tekemisestä elokuvalle.