Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sisäinen motivaatio"

Sort by: Order: Results:

  • Vattuaho, Johanna (2020)
    The aim of this study is to show how university students in humanities talk about their interest in disciplinary choices and studies at their first academic year. The research questions examine which narratives university students in humanities use in talking about their choices. Also, the role of the intrinsic and extrinsic motivation in three identified narratives of 1) interestingness 2) self-regulation and 3) profession is investigated. This study shows how students used these narratives in terms of time perspective: past, presence and future when talking about their interest in their discipline. By recognizing the power of interest of humanities students it is possible to see what we can learn from academically motivated students. As a result of these three identified narratives and their temporal aspect, we can note that the interest development of humanities students often seems to have a long history in the past before they entered their academic studies. Humanities students seem to own strong interpersonal skills and they use their strong intrinsic motivation and interest as a resource to proceed in their studies despite the uncertain future employment goals. The results also show that these students operate in the middle of the academic freedom with multiple choices and often lack a clear view about the future employment of their field after graduation. Also extrinsic motivation in disciplinary choices was used to ensure a safer path into the labour market. A strong personal strong trust to future and personal interest experience was found to be a key resource in the students with well -developed interes. These narratives of student interests give tools to the student guidance to understand humanities students who often seem to have well developed individual interest about their disciplinary choice already in the beginning of their academic studies. This study also agrees with the previous result about the importance of student guidance and student support throughout the university studies. Qualitative content analysis was applied in the study. Instead of using narrative analysis in the traditional way, the “mini-narratives” were identified and explored to capture qualitative understanding about the role of interest in the first year. Temporality in relation to identified narratives of interest offers wider understanding about the interest development during the university studies The data collection was executed by Dr. Johanna Mikkonen in 2006 as she interviewed university students in humanities as part of her doctoral dissertation “Interest in university studies. Its role and relation to motivational variables”. In the future it would be interesting to examine whether these identified narratives change or develop within the university studies and how after intervention to improve student support services.
  • Virtanen, Jannina (2017)
    Työelämän jatkuvat muutokset ja monimutkaisuus asettavat johtajuudelle haasteita. Itsensä johtamisen avulla yksilöiden on mahdollista toimia tehokkaasti työelämässä ja selviytyä jatkuvan muutoksen keskellä. Sen vuoksi itsensä johtamiseen onkin viime aikoina kiinnitetty yhä enemmän huomiota ja siitä on muotoutunut uudenlainen johtamisen laji perinteisten johtamisteorioiden rinnalle. Itsensä johtamista tukemalla voidaan vaikuttaa yksilön itseohjautuvuuteen ja kokemukseen autonomiasta. Näin itsensä johtamista tehostamalla voidaan saavuttaa parempia tuloksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on vastata johtamisympäristön muutokseen itsensä johtamisen hyödyntämisen avulla. Tutkimus tarkastelee itsensä johtamista Manzin luoman Self-Leadership-konseptin kautta ja tarkoituksena on luoda selkeä kokonaiskuva tästä itsenäisestä ja todella tärkeästä johtajuusteoriasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavalla yksilöt ilmentävät itsensä johtamista omassa työssään ja mitä keinoja he käyttävät johtaessaan itseään. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena kokoamalla erilaisia itsensä johtamista ilmentäviä teorioita yhteen. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastattelut tehtiin kahdeksalle henkilölle, jotka kaikki ilmensivät itsensä johtajuutta omassa työelämässään. Kukin haastateltava työskenteli erilaisessa organisaatiossa erilaisissa työtehtävissä. Haastattelujoukko myös edusti eri ikäryhmiä. Haastatteluissa oli apuna valmis haastattelurunko, jossa itsensä johtamista käsiteltiin viiden eri teeman avulla. Nämä teemat ovat motivaatio, itseohjautuvuus ja autonomia, minäpystyvyys ja tavoitteet, palaute sekä organisaation tuki. Teemat on johdettu itsensä johtamisen teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimus osoitti, että yksilöt harjoittavat itsensä johtamista hyödyntämällä erilaisia itsensä johtamisen strategioita. Itsensä johtaminen vaikuttaa olennaisesti yksilöiden suoritukseen ja lisäksi se hyödyttää myös organisaatioita työtehokkuuden kasvun myötä. Itsensä johtamisen avulla yksilön toiminta tehostuu ja yksilö pystyy myös itsensä johtamisen strategioiden avulla paremmin säätelemään omaa toimintaansa ja vaikuttamaan itseensä. Haastateltavat henkilöt olivat joukko itsensä johtamisen strategioita hyödyntäviä yksilöitä, jotka pyrkivät asettamaan itselleen haastavia tavoitteita ja seuraamaan toimintansa tuloksia esimerkiksi palautteen avulla. Lisäksi he olivat sisäisesti motivoituneita ja pyrkivät alati kehittämään itseään ja omia taitojaan. Organisaatioiden tulisi tukea työntekijöiden tarpeita sekä itsensä johtamista ja näin voidaan saavuttaa parempi tuottavuus. Tutkimustulokset osoittivat, että yksilön autonomian tukeminen lisäsi haastateltavien motivaatiota ja näin työ koettiin todella mielekkääksi. Työtehtävät itsessään motivoivat ulkoisten kannustimien sijaan. Tutkimus tarjoaa ensiarvoisen tärkeää tietoa itsensä johtamisen hyödyntämisestä yksilöllisesti ja lisäksi sen avulla kiinnitetään huomio organisaation kokemaan hyötyyn itsensä johtajuudesta. Itsensä johtaminen on tärkeä prosessi ja se ansaitsee tulla vieläkin tarkemmin tutkituksi tulevaisuudessa. Itsensä johtaminen tarjoaa työkaluja yksiöiden työtehokkuuden ja työssä viihtyvyyden tarkastelemiseen. Itsensä johtamisesta hyötyy näin yksilön lisäksi myös organisaatio. Tutkimus osoitti, että itsensä johtamisesta luotu teoreettinen viitekehys ilmentää itsensä johtamista ja erilaisten strategioiden avulla on mahdollista vaikuttaa itseensä, jotta haluttu lopputulos saavutetaan onnistuneesti ja tehokkaasti. Ilman itsensä jatkuvaa tiedostamista ja omien taitojen kehittämistä ei ole mahdollista selviytyä työelämän jatkuvien muutoksien keskellä.
  • Lindqvist-Suominen, Piia (2019)
    Suomalainen työelämä elää merkittävää työnteon rakenteisiin ja työkulttuuriin vaikuttavaa muutoskautta. Organisaatioilta ja työntekijöiltä vaaditaan aiempaa enemmän joustavuutta, epävarmuuden sietokykyä, innovatiivisuutta ja kehitysmyönteisyyttä vastata nopeatahtisen ja yksilöllistyvän työelämän haasteisiin. Optimaalisessa tilanteessa työntekijän kokonaisvaltainen hyvinvointi ja organisaation tuottavuus yhdistyvät. Tämän Pro gradu tutkielman tavoitteena on tutkia minkälaisia merkityksiä työntekijät liittävät työn voimavara – ja kuormitustekijöihin osana työelämää ja muuta elämää. Lisäksi kiinnostuksen kohteena on, millaisia keinoja hyödynnetään työhyvinvoinnin edistämiseen ja kuormittavista tilanteista selviytymiseen. Tutkimus on toteutettu Lohjan kaupungin palveluksessa oleville työntekijöille tarkemmin rajatun kohderyhmän keskuudessa. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty eläytymismenetelmää hyödyntäen syksyllä 2018. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Työn voimavaroja tukevat olosuhteet synnyttävät parhaimmillaan työntekijässä sisäistä motivaatiota, joka on optimaalinen tila niin yksilön kokonaishyvinvoinnin kuin organisaation tuottavuudenkin kannalta. Voimavaroja tarkastellaan tässä tutkielmassa työn motivoivina piirteinä, joiden vahvistamisen edellytyksiä käsitellään erityisesti Edward Decin ja Richard Ryanin itsemääräämisteorian viitekehyksessä. Sisäisesti motivoitunut työntekijä on omistautunut työlleen ja sitoutunut organisaation tavoitteisiin mutta samanaikaisesti nautti työstään. Työn voimavarojen tunnistaminen sekä niitä tukevien tekijöiden ja olosuhteiden kehittäminen edesauttavat työntekijöitä saavuttamaan työlle asetetut tavoitteet sekä stimuloivat psyykkistä kehitystä ja hyvinvointia. Myönteiseen työhyvinvoinnin tilaan vaikuttavat tulosten perusteella merkittävästi yksilöön liitetyt voimavarat mutta myös työkontekstiin sijoittuvat työyhteisön vuorovaikutussuhteet sekä työn järjestelyiden toimivuus ja työn organisoinnin tukeminen. Keskeisinä yksilöön liitettyinä voimavaroina aineistossa näyttäytyi optimismi, ammatillisen toimijuuden sekä itseluottamuksen kautta ilmenevä itsetuntemus sekä vapa-ajan ja palautumisen merkitys. Hyvän yhteishengen omaava, vastavuoroisuuteen perustuva työyhteisö, osallistuva ja oikeudenmukainen esimies, palautteen saaminen sekä avoimuuteen, arvostukseen ja luottamukseen rakentuva kommunikaatiokulttuuri näyttäytyivät työn sosiaalisina voimavaroina. Työn järjestelyiden voimavaroina näyttäytyi muun muassa riittävät työntekijäresurssit, tehtävänkuvan selkeys ja tehtävien sopivantasoinen mitoitus. Mahdollisuus vaikuttaa oman työn suunnitteluun tukivat työn hallinta- ja vaikutusmahdollisuuksia. Aineistossa kuvatut kuormitustekijät liittyivät vahvasti työkontekstiin ja vuorovaikutussuhteisiin työssä mutta niiden vaikutus ulottui yli kontekstirajojen yksilön psyykkiseen ja fyysiseen terveydentilaan. Useat kuvatuista voimavaroista toimivat myös keinoina edistää hyvinvointia tai vähentää kuormitusta. Voimavarat sekä yksilön motivaation laatua toiminnan suuntaamisessa tukevat olosuhteet tarjoavat hedelmällisen lähtökohdan edistää sekä yksilön hyvinvointia että organisaation tuottavuutta.
  • Lyden, Hanna (2020)
    According to the self-determination theory, motivation consists of top of three innate psychological needs; need of autonomy, competence and relatedness. If these needs are fully satisfied we experience intrinsic motivation. If not, motivation is extrinsic and externally regulated. Intrinsic motivation should be strived for because it leads to a better performance, learning and well-being. This study compares the motivation of high school students between their study situations and free time situations in the context of self-determination theory. The participants were Finnish second year high-school students from the Helsinki metropolitan area. Within the context of self-determination theory, this study explored external regulation, introjected regulation, identified regulation and intrinsic regulation. The research data consisted of the answers from 150 students and 3431 completed questionnaires. The data was collected using an experience sampling method by the Bridging the Gaps study. The data survey lasted from 11 to 12 days and it was collected in different schools in sequential order. The data was collected from March till May in 2018. The first point of this research was to examine if there is difference in the motivation between studying and free-time and how much variation there is in the motivation. The method used for this was a linear regression. The study found that the smallest coefficient of determination was within the identified regulation. Studying and free time managed to explain 8.6% of the variation in the motivation when it comes to the identified regulation. The largest coefficient of determination was with the introjected regulation. Studying and free time explained 42.5% of the variation in the motivation when it comes to the extrinsic regulation. The second goal of this research was to examine if there is variation in the motivation between students when study time and free time are not taken into consideration. The method used for this was a multilevel modeling approach on level zero. The smallest variation between the students was within the intrinsic motivation. The variation in motivation was then 6.79% between the students. The largest variation in motivation was within the introjected regulation. The variation in motivation was 23.01%. The third focal point of the research was to examine how the motivation is correlated with study situations and free time situations with a multilevel modeling approach (mixed linear model). The study found that the studying situations were positively correlated with the extrinsic regulation and the introjected regulation. The study situations were negatively correlated with the intrinsic regulation. The free time situations were positively correlated with the intrinsic regulation and negatively correlated with the extrinsic regulation and the introjected regulation. The results indicated that the participants experienced more intrinsic motivation during their free time than during their studies. The benefits of the intrinsic motivation are evident when it comes to the school performance and well-being of the students. For this reason, it would be beneficial to see if the intrinsic motivation experienced at free time could be transferred and explored also in the studying situations.
  • Mälkiä, Maija-Helena (2020)
    Experiences of excercise and moving in early childhood and youth are an integral part of adapting an athletic lifestyle and a positive relationship to excercise. Researches have shown that the experiences of excercise and moving in childhood create either positive, neutral or negative relationship to excercise all the way to adulthood. This researched aimed to find dif-ferent things that impact to these experiences. The research aimed to see how 6th grade stu-dents saw physical education as a school subject, how their motivation is built and how they experience their competense in physical education. The goal is to find ways to support the positive experiences towards excercising and thus the positive relation to excercise and the athletic lifestyle. The target population of the research were randomly selected 6th grade students from Espoo, Finland. In the research participated 128 students; 61 were girls and 67 were boys. The re-search data was collected via questionnaire. The questionnaire included questions about excperiences in physical education, intrinsic motivation, goal orientation and the experienced of competence. The data was processed and analyzed quantitatively with IBM SPSS Statis-tics 24. Average values and standard deviation were assebled to the charts to find the integ-ral findings. Also in the analyzing process was used a t-test for two independent samples and the Pearson correlation coefficient. The results of the research indicated that the enjoyment was most intergral part of positive excperiences in physical education and the positive intrinsic motivation. Enjoyment was sta-tistically correlative also with trying more in the physical education and the experiences the child has with competence. The girls were slightly more enjoying the physical education than the boys, but the excperiences of competence in the class was significantly better with the boys than the girls. In conclusion can be said that the more the student enjoys itself in the physical education the higher is the intrinsic motivation and the better the feeling of compe-tence in physical education. Cause-and-effect relationship can also be seen in reverse: the more the student feels competence in physical education the more enjoyment he or she feels during the classess. Thus the general challenge is to create positive experiences in the phy-sical education that support the feeling of succeeding and finding the intrinsic motivation.
  • Malinen, Rosa (2020)
    Aims. The present research examines care workers’ motivation and work commitment in a Finnish social and health care organization. The aim of the study was to investigate the current state of the employees’ motivation, work commitment and the self-determination theory’s basic psychological needs, and their relation to effort in work and to the intention of leaving the organization. Moreover, the study also examined the relationships between motivation, commitment and basic psychological needs. Motivation was divided to intrinsic motivation and extrinsic motivation based on intangible rewards. Work commitment included affective and normative professional commitment, colleague commitment, customer commitment and affective, normative and continuance organizational commitment. Method. This investigation was carried out with a survey which was composed using several former inquiries developed to measure motivation and dimensions of work commitment. The voluntary survey was sent to the target group employees by email. In total, the survey collected 600 answers which meant that the response rate was 30%. The data was analyzed using correlation, cluster analyses and structural equation modeling. Results. The care workers intrinsic motivation and professional commitment, colleague commitment and customer commitment were quite strong. All the dimensions of the organizational commitment and extrinsic motivation were in turn quite weak. The effort on work was evaluated to be strong and especially the sense of competence, intrinsic motivation, affective professional commitment as well as customer commitment played a meaningful role in it. In addition, there was some intention to leave the organization among the employees and according to the results the sense of autonomy, affective professional commitment and affective and normative organizational commitment reduced the intention to leave. The study clarified that the basic psychological needs of the self-determination theory are interconnected, not only to intrinsic motivation, but also to affective work commitment. The sense of autonomy was quite strong but because it had a direct as well as an indirect effect on the intention to leave, it was suggested that the organization should work on strengthening it more. Furthermore, the sense of competence can explain the conclusion made from the analyses of the study that extrinsic motivation based on intangible rewards supports intrinsic motivation. The results showed that care workers’ motivation and work commitment can be strengthened with diverse possibilities to influence and with positive feedback.
  • Kiviaho, Heidi (2017)
    Objective of the study. The objective of this Master's thesis is to study the experiences and views of class teachers on recess activity. The thesis also aims to discuss about the factors that motivates the teachers to arrange and enable recess activity for the students. Also the resources that teachers utilize to motivate and engage students in recess activity are explored. Methods. The material for this study was acquired during spring 2017 by interviewing three class teachers from a school located in southern Finland. The material was analysed by using qualitative content analysis. The material was categorized into different categories according to the themes emerging from the material. Results and discussion. According to the class teachers are provided with a variety of tools and ideas for promoting their physical activity during recess. Teachers also felt that longer recess allowed the students to engage in the physical activity in more depth. They also emphasized that one of the objectives for recess activity is to support self-determination of the students so that the recess activity becomes more peer-directed instead teacher-directed. Teachers found students to be the main source of their motivation. Enthusiastic attitude towards activities and self-determination of the students enhanced the motivation of the teachers to provide recess activities. However, students were also one of the factors that decreased the motivation of the teachers. Bad attitude and misbehaving of the students lessened the motivation. Colleagues were found both increase and decrease the motivation of the class teachers. Teachers used variety of methods to motivate students. Encouraging the students to get involved in activities was considered the most important method. Also the lifestyle and the experiences of the teachers were regarded to have an impact on teachers' readiness to activate and motivate students.
  • Nurmi, Anette (2019)
    Using grades as a student evaluation method has traditionally a significant role in the society’s school system, and at the same it’s seldom questioned. Taking into account the long time period that we have already been familiarized with the negative effects of grades, this is interesting. Researching the effects of grades on motivation, self-image and performance of a student with special needs is on the focus of this thesis. Previous research literature indicates that using grades as an evaluation method lowers student’s motivation and interest towards learning. According to results, that’s not the only way grades affect students since grades also have a negative effect on student’s self-esteem, performance, behavior and attitudes. Grades also increase the likelihood of student focusing mainly on getting good grades which takes the energy and interest out of learning and developing skills and knowledge. Material for this research was collected by interviewing six people with age of 14-15, studying in a class for students with special needs. Content analysis was used as a method for analyzing the material for the research. Results are not aligned with the previous research. Most of the students who were interviewed considered grades as a factor increasing motivation. There were no findings of grades affecting motivation in a negative way. Neither the self-image of students was changed to more negative due to grades. Based on students’ views, grades are expressions of the work done and level of competence, not the students themselves.
  • Tammi, Elisa (2019)
    Organisaatioiden kohtaama työelämän murros on luonut painetta kehittää johtamista muuttuvassa toimintaympäristössä. Tämä muutos on tuonut työn ja sen vaatimukset lähelle yksilöä, jonka toivotaan hyödyntävän työssään omia henkilökohtaisia resurssejaan ja omaa subjektiuttaan. Uudenlaista työtä kuvaavan subjektivoituneen työn ja sen tekijän johtamiseen on kehitetty erilaisia malleja, joista myös julkisen puolen organisaatiot ammentavat toiminnassaan. Malleissa pyritään johtamaan sisäisesti motivoitunutta, itseohjautuvaa työntekijää, jolloin myös työn ongelmat kohdataan yksilötasolla. Tässä tutkielmassa tutkitaan kyseistä muutosta heijastavaa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan uudistettujen palvelujen johtamismallin kolmea ydintekijää, yhteistä työtä, itseohjautuvuutta, sekä sisäistä motivaatiota, mallia toteuttavien kotihoidon hoitajien näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena on, miten kotihoidon hoitajat määrittävät ja arvottavat ydintekijöitä, sekä millaiseksi heidän toimijuutensa rakentuu suhteessa mallin ydintekijöiden esittämään toimijaan. Näihin kysymyksiin vastaaminen edellyttää laadullista lähestymistapaa. Työssä teoreettisena lähtökohtana on relationistinen sosiaalipsykologia, jossa todellisuus ymmärretään sosiaalisesti rakentuvana. Tutkielman avulla voidaan ymmärtää johtamismallin ydintekijöiden hahmottumista kotihoidon hoitajien puheessa, sekä mahdollisia ristiriitoja, jotka tulee käytännössä huomioida mallin implementaatiossa. Tutkimuksen metodologiana on laadullisen asennetutkimuksen lähestymistapa, jossa tarkastellaan sosiaalisena suhdekäsitteenä ymmärrettyä asennetta. Asenteiden ilmaisun funktioiden tulkintaa täydennetään positiointiteorian toimijuuden analyyttisella käsitteellä. Keskeiset analyyttiset käsitteet ovat asenne, sekä toimijuus, jotka ymmärretään tutkielman relationistis-konstruktionistisen metateorian mukaisesti sosiaalisissa prosesseissa rakentuvina, eikä yksilön sisäisinä ominaisuuksina. Tutkimuksen aineisto koostuu 9 kotihoidon työntekijän haastattelusta. Puolistrukturoiduissa haastatteluissa kaikille haastateltaville esitettiin samat 9 väittämää, joihin pyydettiin haastateltavien kommentteja argumentaatiota sisältävän aineiston tuottamiseksi. Väittämät perustuivat johtamismallin käsikirjaan ja johtamismallin mittaamiseen tarkoitettuun johtamismittariin, joilla kuvataan ja mitataan kolmea ydintekijää. Haastateltavat esittivät väittämiin kannanottoja ja perusteluja, joiden ryhmittelyn perusteella oli tulkittavissa laadullisesti 23 erilaista asennetta. Analyysissä edettiin laadullisen asennetutkimuksen metodologiaa noudattaen luokittelevasta analyysista tulkinnalliseen, jossa asenteiden tulkitsemisen jälkeen niiden funktioita tarkasteltiin toimijuuden käsitteen avulla. Tulokset osoittavat, että kotihoidon hoitajat asennoituvat ydintekijöihin eri tavoin riippuen niiden määritelmästä. Kokoavasti tulkiten ydintekijöitä arvotettiin myönteisesti silloin, kun hoitajat ymmärsivät niiden tarkoittavan esimerkiksi työhön kuuluvia, pakollisena näyttäytyviä asioita, työstään pitämistä sekä muiden osoittamaa arvostusta kotihoidon työtä kohtaan. Sitä vastoin ydintekijät arvottuivat kielteisesti, kun hoitajat ymmärsivät niiden tarkoittavan ylimääräistä aikaa ja jaksamista vaativia asioita, sekä esimerkiksi tarpeetonta muutosta ja ainoastaan asiakkaiden mieltymysten toteuttamista. Verrattuna tutkielman määritelmään kyseisistä tekijöistä, ydintekijät näyttäytyvät varsin erilaisina. Toimijuuden analyysin perusteella hoitajat positioivat itsensä sekä aktiivisiin että rakenteiden vuoksi non-agenttisiin positioihin suhteessa mallin ydintekijöiden tavoittelemaan toimijuuteen. Rakenteiden vuoksi hoitajat positioivat itsensä pakotettuina toimimaan ydintekijöiden mukaisella tavalla. Rakenteet saattoivat myös estää toimimasta sisäisesti motivoituneen, aktiivisen toimijan tavoin, jolloin hoitajat positioivat itsensä estyneeksi mallin ydintekijöiden mukaiseksi toimijaksi. Omia intressejä palvelevaksi toimijaksi positioituessaan hoitajien oli mahdollista rakentaa itselleen ydintekijöiden mukaisen toimijan positio, jolloin toiminnan päämiehenä on yksilö itse. Toisaalta, mallin mukaista toimijuutta myös vastustettiin. Hoitajat positioivat itsensä asiakkaan etua päämiehenään palvelevina toimijoina, minkä kanssa ydintekijöiden mukainen toimija näyttäytyi ristiriitaisena. Lisäksi hoitajat saattoivat positioida itsensä toimijoiksi jollain muulla kuin ydintekijöiden tavoittelemalla tavalla, palvellen päämiehenä itseään ja omia intressejään. Kotihoidon hoitajat ymmärtävät johtamismallin ydintekijät hyvin eri tavoin. Yhteistä työtä tekevän, itseohjautuvan ja sisäisesti motivoituneen työntekijän positio ei näyttäydy täysin ongelmattomana kotihoidon hoitajille, joiden toimijuutta ohjaa erilaiset päämiehet sekä rakenteet. Tutkimus antaakin johtamismallin implementaatioon tärkeän työntekijöiden näkökulman, joka kytkeytyy myös laajempaan kontekstiin muuttuvasta työelämästä.
  • Havupolku, Saana-Maria (2017)
    Digitalisation, automation, and globalisation have caused significant changes in the nature of work during recent decades. During volatile times, the importance of motivated employees and the ability to produce new innovations is highlighted. The aim of this master’s thesis is to study the connection between quality of work motivation and innovative work behaviour, which consists of idea generation, promotion, and realisation. Self-determination theory’s (Deci & Ryan, 2000; 1985) conceptualisation on autonomous (intrinsic and identified) and controlled (introjected and external) motivational types and the three basic psychological needs (autonomy, competence, and relatedness) are used as the key theoretical standpoint. This quantitative research studies whether satisfaction of the three basic needs is positively connected to autonomous forms of motivation, whether autonomous forms of motivation are positively connected to innovative work behaviour, and whether the three basic needs are positively connected to innovative work behaviour. Furthermore, the mediating influence of autonomous motivation types in the relationships between the three basic needs and innovative work behaviour is also studied. A cross-sectional survey study was conducted to test the hypotheses. The data consist of responses of 92 knowledge workers (response rate 25.6%) from headquarters of a large Finnish organisation. The sample group is characterised by high educational level (81.6% of participants had lower- or higher-degree tertiary education from university or university of applied sciences) and quite even gender distribution (58.7% females and 40.2% males). In addition to background information, respondents answered to questions related to need satisfaction, motivational types, and innovative work behaviour. All the scales used in this research are developed specifically for work context and they have been validated in previous studies. The main statistical methods included linear regression analysis, Spearman correlation analysis, t-test, and one-way analysis of variance, and the factorial structures of scales were assessed with exploratory factor analysis. The mediation model was tested using the causal steps by Baron and Kenny (1986). The results show partial support for hypotheses. Autonomy and competence are positively connected to autonomous types of motivation, and all three basic needs are negatively connected to amotivation, i.e. lack of motivation. Only intrinsic motivation of the four motivational types explains positively and statistically significantly innovative work behaviour, and the coefficient of determination is notable (R2 adj. = .21) considering all the possible antecedents influencing innovativeness. Innovative work behaviour correlates positively with competence and autonomy, but only competence explains innovative work behaviour positively and statistically significantly in regression analysis. Intrinsic motivation mediates fully the connection between competence and innovative work behaviour, also when the effects of autonomy and relatedness are controlled. The influence of relatedness on autonomous types of motivation and innovative work motivation remains unclear. The results of this research indicate that innovative work behaviour might be endorsed among knowledge workers by supporting employees’ intrinsic motivation, which can be done by supporting their satisfaction of needs for autonomy and competence. According to previous research, autonomy can be supported by allowing influence on how, when, and what tasks are done, as well as including employees in goal setting and decision making, whereas competence can be supported by reducing unnecessary bureaucracy, allocating tasks so that they match employees’ skills, and providing training for employees.