Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Laurikainen, Jenni (2018)
    This bachelor’s thesis will show how the media use of children has changed in the past few years and what kind of effects it has on children. This thesis will allso look at media education and think about what kind of media education should there be in daycare. The research method in this thesis was a literature overwiew. The material was collected from research softwares and was picked randomly. Method used in this thesis was content analysis. This thesis showed that the media use of children under the age of seven has changed during the last decate and that children begin to use media even younger. The reasearch showed also that even when the use of media has crown there are little mentioning about media education in the national early childhood education plan, releasted in 2016. It is shown that media education is not necessarily exploited enough in early childhood education.
  • Huda, Al-Araji (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille alle kouluikäisten lasten vanhempien ko-kemuksia lapsiinsa kohdistuneesta kiusaamisesta päiväkotiryhmässä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että alle kouluikäisten välistä kiusaamista on olemassa, ja tutkielman teoriassa määrittelin kiusaamisen hyödyntäen aiempia tutkimuksia. Kuitenkaan vanhempien kokemuksis-ta ei tutkimuksia juurikaan ole, joten sitä suuremmalla syyllä tutkielmani aihe oli ajankohtainen ja tärkeä. Verkkokeskusteluiden luotettavuutta on arvioitava kriittisesti, mutta niillä on merki-tystä lähtökohtansa puolesta – vanhemmat ovat kirjoittaneet kokemuksistaan ilman ulkopuolista painostusta, avoimesti ja rehellisesti. Menetelmät. Olen toteuttanut tutkielmani analyysin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, jossa vanhempien anonyymisti julkaisemia verkkokeskusteluja lapsensa kohtaamasta kiusaamisesta käytettiin aineistona. Keskustelut päätyivät tutkielman aineistoksi valikoiden ja pyrin löytämään niistä yhteisiä elementtejä. Analysointivaiheessa verkkokirjoituksista poimin toistuvat piirteet ja ne on pelkistetty kolmeen pääluokkaan, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen: ”Minkälaiset kokemukset alle kouluikäisten vanhemmilla on lastensa kiusaamisesta?” Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmani tulokset osoittavat, että vanhempien kokemukset kiu-saamisesta ovat poikkeuksetta negatiivisia. Kaikista kirjoituksista on havaittavissa kolme toistu-vaa aihealuetta: turhautuminen ratkaisun puuttumista kohtaan, avun ja vertaistuen pyytäminen sekä vastuun perääminen henkilöstöltä. Tutkimustulokset ovat tärkeitä, sillä ne kuvastavat mur-heellista tilannetta kiusaamisen kontekstissa varhaiskasvatuksessa.
  • Rytsölä, Senja (2020)
    Jag har valt att skriva om barnens rörelsemönster, eftersom det är ett aktuellt ämne då barn rör sig allt mindre nuförtiden. Fysisk aktivitet ser även annorlunda ut på olika daghem och genom att lyfta fram detta kan man inspireras av andras sätt att röra på sig. Syftet med studien är att ta reda på hur små barns rörelseaktiviteter ser ut på daghem. Jag vill få reda på om barnen rör sig tillräckligt under daghems dagen och i vilka aktiviteter barnen rör på sig. I studien fokuserar jag på barn i åldrarna tre till fem, eftersom de oftast har utvecklade grundmotoriska färdigheter. Baserat på studiens syfte, är mina forskningsfrågor följande; 1. Hur mycket rör barn på sig under vardagen på daghem? 2. Hurdana rörelseaktiviteter tar barnen del av under vardagen på daghem? Studien är utförd med hjälp av frågeformulär med fasta och öppna svarsalternativ. Studien har både en både kvalitativ och kvantitativ forskningsansats. Infomanterna för studien är 10 stycken lärare inom småbarnspedagogik i en kommun. Resultatet visar att barnen i allmänhet rör sig tillräckligt samt mångsidigt. Det framkom att de flesta pedagoger ansåg att barnen i deras grupp rör sig i enlighet med Ubildniningssty-relsens rörelse rekommendationer, medan några lärare påpekade att barnen kunde röra sig mer. Alla barn ges möjligheten att leka fysiskt aktiva lekar både inomhus och utomhus samt i olika miljöer, som skogen och parker. Barn har rätt till att röra på sig och ska upp-muntras att göra det oavsett miljö.
  • Tuppela, Pipsa (2021)
    Yhteiskunnan muutokset asettavat jatkuvasti erilaisia vaatimuksia varhaiskasvatuksen opettajalle ja varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, voiko pedagoginen rakkaus olla varhaiskasvatuksen opettajan osaamisen ytimenä. Tutkimus toteutettiin moniulotteisen opettajan osaamisen prosessimallin avulla. Ajalle, jossa elämme, on tyypillistä, että ihmissuhdetyöntekijän, kuten opettajan, arki on psyykkisesti vaativaa ja työ kuormittavaa. Pärjääminen opettajan työssä edellyttää koko ajan enemmissä määrin kognitiivista kyvykkyyttä, paineiden sietokykyä ja sosiaalisia taitoja. Opettajan rooli kasvatuksen ja opetuksen asiantuntijana ei ole enää yhtä selvärajainen, mitä se on aikaisemmin ollut. Opettajan rooli on tämän vuosituhannen puolella muuttunut monialaosaajaksi. Pedagogisen rakkauden käyttäminen osaamisen ytimenä mahdollistaa opettajalle sensitiivisempää otetta työhönsä. Kun opettajuutta toteutetaan pedagogisen rakkauden käsitteen avulla, opettajan pyrkimys on kasvattaa yksilöstä paras mahdollinen versio, mitä hän voisi olla Tämä tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin autoetnografisella tutkimusotteella. Aineisto tutkimusta varten koottiin vuosina 2018-2020. Tutkimuksessa käytetiin teorialähtöistä sisällönanalyysimenetelmää. Tutkimuksessa havaittiin, että pedagoginen rakkauden näkyminen varhaiskasvatuksenopettajan osaamisessa vaatii opettajalta sosiaalista kyvykkyyttä ja taitoa reflektointiin. Opettajan taito rakastaa oppilaitaan kokonaisvaltaisesti toivoen heille hyvää ainoastaan heitä itseään varten, ei omaa arvostusta lisätäkseen, tulisi olla opettajuuden ydintä. Tutkimuksen tulokset tukevat että, pedagogisen rakkauden avulla tämä on mahdollista.
  • Suontama, Roosa (2020)
    Kaupunkimaantieteen tutkimus on osoittanut, että Suomen kaupungit 1990-luvun jälkeen ovat alkaneet eriytyä alueellisesti sosioekonomisen taustan ja etnisyyden perusteella. Alueellista eriytymistä havaitaan erityisesti Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa. Eriytymiskehitys heijastuu myös kouluihin, joiden toimintaympäristöt muokkautuvat alueen mukana. Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitä koulujen alueellinen eriytyminen tarkoittaa, miltä ilmiö näyttäytyy Suomessa ja miten koulujen eriytymiskehitykseen voidaan vaikuttaa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin aikaisempia ilmiötä käsitteleviä kansainvälisiä ja kotimaisia tutkimusartikkeleita sekä muita tutkimuksiin perustuvia julkaisuja. Suomessa aiheen tutkimus on vielä nuorta, joten aineisto muodostui siten melko rajatuista tutkimuksista. Kaupunkimaantieteen, koulutussosiologian ja kasvatustieteen tutkimuksia yhdistelemällä, koulujen alueellinen eriytyminen hahmottui kaupunkitilan eriytymiseen kietoutuneena koulujen oppimistulosten eriytymisenä. Koulut keräävät oppilaansa pääosin lähiasuinalueilta, ja näin ollen väestörakenteellisen eriytymisen seurauksena koulujen oppilaspohja eriytyy. Koulumarkkinoiden toiminta ja kouluvalinnat lisäävät oppilaspohjan valikoituvuutta. Koska oppimistulokset ovat vahvasti yhteydessä oppilaan taustaan, koulujen oppimistuloksissa havaitaan eroja oppilaspohjan eriytymisen vuoksi. Suomessa koulujen alueellinen eriytyminen näkyy erityisesti suurten kaupunkien kouluissa. Helsingissä koulujen eriytyminen on voimakasta, segregaation vahvuista. Myös Espoossa ja Turussa koulujen erot ovat suuret. Koulujen eriytymiseen voidaan vaikuttaa tukemalla haastavien alueiden kouluja myönteisen erityiskohtelun lisärahoituksella, lähikoulujen merkitystä korostamalla ja muilla yhteiskunta- ja kaupunkipoliittisilla toimilla, kuten asunto- ja kotouttamispolitiikalla sekä aluekehittämisen hankkeilla.
  • Suonpää, Maarit (2016)
    The main goal of this study was to investigate what kinds of beliefs higly intelligence persons have about intelligence itself; do they consider intelligence as a fixed trait that people are born with or something in what they can affect themselves. In the light of the previous studies, I argue that people with higher intelligence would consider intelligence as something they can self make a difference in. Secondly I’m investigating how these beliefs correlate with beliefs about other aspects of intelligence. Finaly I’m investigating does person’s sex or educational backround affect their beliefs about intelligence. This study’s target group, the higly intelligence persons, were all official members of Finland’s Mensa. The data for this study was collected by electrical questionnare, on Finland’s Mensa’s official Facebook-page and on their own web site. In february 2016 alltogether 148 people answered to this questionnare, 88 of them were males, 58 of them were females. The results of this study indicate, that my targer group’s epistemological beliefs are very heterogeneous. One’s high intelligence quotient doesn’t necessarely correlate with person’s higher level thinking. The beliefs of the nature of intelligence correlated most with beliefs of musicality. Person’s sex or educational backround showed no statistical significance to their epistemological beliefs.
  • Niemi, Suvi (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoitus on luoda systemaattinen katsaus aiempaan interveetiotutkimukseen, joka käsittelee älypuhelimen vaikutusta ja sen yhteyttä toiminnanohjaukseen. Älypuhelimet ovat lyhyessä ajassa muodostuneet merkittäväksi osaksi arkipäiväämme ja niiden vaikutuksista toimin- taamme tiedetään vielä verrattain vähän. Jotkut tutkijat esittävät, että älypuhelimen pelkkä läsnäolo voi heikentää hetkellisesti toiminnanohjausta, kuten työmuistia ja tarkkaavaisuutta. Kasvava kiinnostus älypuhelimien ja kognition väliseen yhteyteen voi johtua siitä, että toiminnot ovat edellytys oppimi- selle. Tutkimuskysymykseni onkin: Mitä erilaisia yhteksiä älypuhelimen pelkällä läsnäololla ja toimin- nanohjauksella on havaittu? Menetelmät. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkoitus on koota jo tehtyä tutki- musta noudattaen systemaattisia vaiheita. Aineiston hain Scopuksen ja Web of sciencen -tietokan- noista. Tiettyjä sisään- ja ulosottokriteereitä noudattaen aineistoksi valikoitui 14 tutkimusartikkelia ja yksi konfferenssipaperi, minkä analysoin aineistolähtöisesti teemoitellen. Lisäksi efektikoot selvitettiin Cohenin d:n, eetan ja osittaisen eetan neliön avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimukset havaitsivat erilaisia yhteyksiä pelkän älypuhelimen läsnäolon ja toiminnaohjauksen välillä, jota sääteli toiminnanohjausta mittaavien testejen vaikeustaso, älypuhe- limen saatavuus sekä yksilölliset tekijät. Löytyneet yhteydet olivat olivat keskimäärin kooltaan pieniä tai keskisuuria. Toisaalta osa tutkimuksista ei havainnut lainkaan merkittävää yhteyttä. Mielenkiin- toista onkin, että tulokset ovat hyvin ristiriidassa keskenään. Epäjohdonmukaisuus voi johtua interven- tioiden toteutusten eroista, kuten kännykän saatavuuden manipuloinnista ja toiminnanohjausta mittaa- vien testejen määrästä.
  • Tienvieri, Sari (2022)
    Tavoitteet. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tieto- ja viestintäteknologisia laitteita lasten kuvakirjallisuudessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa määrittelen tieto- ja viestintäteknologisiin laitteisiin, lastenkirjallisuuteen, ja älypuhelimeen liittyvät käsitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten tieto- ja viestintätekniset laitteet näkyvät lasten kuvakirjallisuudessa, sekä pohtia tapoja, joilla lasten kuvakirjallisuutta voisi käyttää yhtenä mediakasvatuksen välineenä, peilaten kirjallisuutta Uudet lukutaidot kehittämishankkeen tieto- ja viestintäteknologinen osaamisen osa-alueeseen. Menetelmät. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostuu seitsemästä suomalaisesta tai suomennetusta lasten kuvakirjasta. Kirjat valittiin sen mukaan, että niissä esiintyy puhelin, joko kansikuvassa tai takakannen tekstissä. Kirjojen valinnassa rajasin kirjat siten, että kirjat soveltuvat varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisille lapsille. Kirjallisuuden analysoin narratiivisen tarkastelun kautta, keskittyen juonelliseen sekä siitä paljastuvaan sisällölliseen antiin. Aineistoon valitun kirjallisuuden perusteella tieto- ja viestintäteknisiä laitteita käsitellään suomalaisessa tai suomennetussa lastenkirjallisuudessa melko suppein tavoin. Tästä johtuen rajasin aineiston tietoisesti koskemaan mobiililaitetta, joka tässä tapauksessa on älypuhelin. Tulokset ja johtopäätökset. Älypuhelin näkyi lasten kuvakirjallisuudessa ominaisuuksiltaan moninaisena mediavälineenä. Aineistossa älypuhelimen käytön ilmenemismuotoja olivat valo- tai videokuvaus, soittaminen ja tekstiviesti. Aineistona olleen kirjallisuuden yhdistäisin Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman (2020–2022) tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen osa-alueeseen. Aineistona olleen kirjallisuuden avulla voisi käsitellä älypuhelimen käytön lisäksi, myös sääntöjä, joilla toimia internetissä, sekä viritellä keskustelua, pohtien sopivaa ikää omalle puhelimelle. Kirjallisuudessa puhelinta käytettiin myös kiusaamiseen, tämä olisi hyvä keskustelun aihe turvallisuuden näkökulmasta. Osassa kirjoista älypuhelin oli oma, osassa jonkun toisen, jopa löydetty. Älypuhelin on harvoin varhaiskasvatuksessa lasten käytössä, mutta laitteena useammassa perheessä myös lasten saatavilla. Kirjallisuuden avulla voidaan tutustua älypuhelimen monipuoliseen käyttöön ja näin ollen harjoitella tulevaisuudessakin tarvittavia mediataitoja.
  • Pöyhönen, Suvi-Tuuli (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä on suomalainen ammatillinen erityisopetus. Tut- kielmassa syvennytään tarkemmin kahteen suomalaiseen erityisoppilaitokseen, Spesiaan ja Kii- pulan. Spesia ja Kiipula tarjoavat useassa Suomen kaupungissa ammatillista opetusta nuorille, jotka tarvitsevat opintoihin yksilöllistä tukea. Molemmat oppilaitokset tarjoavat tutkintoon val- mentavaa (TUVA)- koulutusta, työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaa (TELMA)- koulu- tusta, sekä useita ammatillisia perustutkinto- koulutuksia. Kiipulaan tai Spesiaan hakevalla nuo- rella tulee olla opiskeluun liittyvä erityisen tuen tarve, jonka pohjalta jokaiselle opiskelijalle laa- ditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Pyrin tutkielmassani laajentamaan kokonaiskuvaa suomalaisesta ammatillisesta erityisopetuk- sesta erityisoppilaitoksissa. Lisäksi pohdin millaisia valmiuksia ammatillinen erityisopetus antaa työelämään siirtymiselle. Tutkielman menetelmänä käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Ku- vaileva kirjallisuuskatsaus sopii menetelmäksi, jos tutkittavasta ilmiöstä halutaan saada selkeä yleiskuva ja tutkimukseen käytetään laajasti erilaisia aineistoja. Aineiston keruu tapahtui tammi- maaliskuun 2024 välillä. Aineistoksi valikoitui viisi vertaisarvioitua tutkimusta/artikkelia. Tutkimustulosten perusteella ammatillisen erityisopetuksen tavoitteeksi voidaan määritellä opiskelijan omien kykyjen löytäminen, arki- ja työelämän taitojen opettelu, sosiaalisten taitojen parantaminen ja ammatillisten taitojen oppiminen. Ammatilliset erityisoppilaitokset antavat siellä opiskelleiden nuorten mukaan monipuolisia valmiuksia työelämään. Tutkimuksien haastatteluissa tuli ilmi, että työharjoittelut olivat isossa roolissa nuorten työelämätaitojen oppimisessa. Työharjoittelu antaa realistisen kuvan siitä, millaista työelämä todellisuudessa on. Lisäksi usea erityisoppilaitos tarjoaa mahdollisuuksia suorittaa harjoittelun ja myöhemmin työllistyä esimerkiksi koulun omaan ravintolaan. Aiemmat tutkimukset painottuvat ammatillisen erityisopetuksen pedagogiikkaan ja käytännön järjestelyihin. Opiskelijoiden omia kokemuksia tulisi kuulua tutkimuksissa enemmän ja jo valmistuneiden haastattelut antaisivat myös hyödyllistä näkökulmaa ammatillisen erityisopetuksen tutkimukselle.
  • Veijola, Anna (2020)
    Tutkielmassani tarkastelen ammattikoulun keskeyttäneiden nuorten keskeyttämisen syitä. Opintojen keskeyttäminen ja etenkin ammattikoulun keskeyttäminen on edelleen yleistä, vaikka tähän ongelmaan on pyritty vaikuttamaan erilaisilla poliittisilla päätöksillä. Keskeyttämisestä on tehty tutkimuksia sekä selvityksiä, kuitenkin nuorten näkökulma näistä tutkimuksista puuttuu. Siksi halusinkin perehtyä tutkimuksiin, jossa nuoret ovat itse päässeet kertomaan kokemuksi- aan koulusta sekä siitä, mitkä tekijät he näkevät syiksi omaan ammattikoulutuksen keskeyttä- miseensä. Tutkimuksen tarkoituksena onkin ymmärtää paremmin nuorten kuvaamia syitä am- mattikoulun keskeyttämiseen. Tutkimuskysymykseksi muodostui: mitkä tekijät vaikuttavat nuor- ten näkökulmasta ammattikoulun keskeyttämiseen sekä Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka koostuu kymmenestä koulutuksen keskeyttämistä käsittelevästä tieteellisestä lähteestä. Aineisto on hankittu HELKA- tietokannasta sekä jo löytyneiden aineistojen lähdeluetteloista. Aineiston valinta perustui siihen, kuinka hyvin ne vastaavat tutkimuskysymykseeni. Analyysi on toteutettu teemoittelemalla aineisto keskeyttämiseen ajaviin syihin sekä etsimällä aineistosta yhteneväisiä syitä. Tuloksissa olen esitellyt syyt, jotka esiintyivät useammassa käyttämässäni tieteellisessä artikkelissa. Tulosten mukaan ammattikoulun keskeyttämiseen ajavat syyt ovat moninaisia, yksilöstä sekä hänen elämäntilanteestaan riippuvaisia. Keskeyttämiseen ei siis ole suoraviivaista tietä, vaikka riskitekijöitä keskeyttämiseen voidaankin nähdä olevan. Karkeasti jaoteltuna keskeyttämisen syyt voidaan kuitenkin aineistoni perusteella eritellä neljään eri kategoriaan; koulun ilmapiiriin liittyviin tekijöihin, koulun ulkopuolisiin tekijöihin, työelämään suuntautumiseen sekä vääräksi koettuun alavalintaan. Aineistoni perustui suurimmaksi osaksi nuorten omiin tarinoihin koulutuksen keskeyttämisestä sekä keskeyttämiseen aiheuttaneesta elämäntilanteesta. Kategorioihin jakamani syyt esiintyivät näissä tarinoissa usein samanaikaisesti ja keskeyttämiseen johtaneita syitä oli usein enemmän kuin yksi. Tutkielmani tarjoaa ymmärrystä keskeyttämiseen johtaviin syihin ja näin mahdollisuutta pohtia sitä, miten keskeyttämistä voitaisiin vähentää nuorten keskuudessa.
  • Lehtonen, Nina (2018)
    The aim of this study was to find out what reasons young people give for dropping out of vo-cational education or why they consider dropping out. Incompletion of upper secondary level studies is a current topic and is more widely associated with exclusion of young people. Dropping out of school can be viewed from the perspective of school engagement: dropping out our leaving school is a result of failed engagement. Study motivation affects school en-gagement. In the theories of study motivation intrinsic interest and autonomy play an im-portant role. In earlier studies reasons for dropping out of vocational education and training have been mental health issues, wrong choice of field and socio-economic reasons. This study was carried out as a qualitative, inductive content analysis. The aim was not to prove an existing theory, but to create categories based on the research material. The re-search material was picked out from Demi-fi -web page. Four conversations from years 2013 – 2015 were selected. In this study I concentrate on the reasons young people give for drop out in their texts. Three different reasons were given for dropping out of vocational education. The reasons were external issues, such as the actions of the educational institute and teachers’ lack of professionalism, lack of interest and failed choice of field and lack of personal resources, such as issues with mental health and wellbeing. According to the results of this study, it can be stated that more support should be given to student in choosing the right field of study. Al-so educational institutes should be developed and more attention should be paid to young peoples’ mental health and wellbeing.
  • Seine, Tiia (2022)
    Tavoitteet. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022) sekä Esiopetuksen opetussuunni-telman perusteet (2014), kuten myös Varhaiskasvatuslaki (2018/540) linjaavat yhtenäisesti ja selvästi varhaiskasvatuksen väkivallattomuutta, turvallisuutta sekä jatkuvaa varhaiskasvatuk-sen toiminnan kehittämistä. Kuitenkin samaan aikaan väkivallan määrä varhaiskasvatuksessa on kasvanut edelleen vuosi vuodelta. Niin ikään ohjeistetun varhaiskasvatuksen arvopohjan ja toteutuneen varhaiskasvatustoiminnan välisestä tematiikasta nousivat mieleeni tämän tutki-muksen tutkimuskysymykset. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada enemmän tietoa var-haiskasvatuksessa käytävistä ammatillisista keskusteluista väkivallan osalta. Tämän tutki-muksen tarkoituksena on kuvata varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta keskustelusta eli puhumisesta väkivallasta työyhteisöissään. Menetelmät. Tutkimuksen aineisto hankittiin laadullisin menetelmin e-kyselylomakkeella ke-sällä 2020. Aineisto perustui yhteensä 12 varhaiskasvatuksen opettajan täyttämään kyselylo-makkeeseen. Kyselylomakkeen alussa rajattiin tämän tutkimuksen kannalta keskeiset termit. Väkivalta rajattiin tarkoittamaan lasten väkivaltaista käytöstä tai sen uhkaa varhaiskasvatuk-sen opettajia kohtaan. Kun taas ammatilliset keskustelut rajattiin tarkoittamaan puolestaan työyhteisön sisäisiä vuorovaikutuksellisia suhteita. Aineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen, jolloin hyödynnettiin myös abduktiivisen päättelyn logiikkaa. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten mukaan väkivallasta puhuttiin vaihtelevasti varhaiskasva-tuksen työyhteisöissä. Näin ollen varhaiskasvatuksessa vaihteli missä, milloin ja millä ko-koonpanolla ammatillisia keskusteluita väkivallasta käytiin. Lisäksi työyhteisöissä, joissa pu-huttiin mahdollisesta väkivallan uhasta, puhuttiin vastaavasti myös koetuista väkivaltaisista kokemuksista. Väkivaltaa ehkäistiin varhaiskasvatuksessa luomalla sopimuksia, tekemällä konkreettisia pedagogisia ratkaisuja sekä keskustelemalla niistä. Ammatilliset keskustelut näyttäytyivät väkivaltatilanteen aikana ennalta sovittujen toimintatapojen tietämisenä sekä konkreettisena avunpyytämisenä- ja antamisena. Tulosten mukaan tapahtunutta väkivaltati-lannetta läpikäytiin työyhteisössä sekä käydyn keskustelun pohjalta päivitettiin sovittuja toi-mintatapoja. Puhuttaessa väkivallasta varhaiskasvatuksessa vallitsee erilaisia ammatillisten keskusteluiden käytänteitä eli keskustelukulttuureja. Ammatillisilla keskusteluilla ehkäistään väkivaltaa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa tai käyttää näkökul-mina varhaiskasvatuksen toiminnan kehittämisessä, kuten moniammatillisessa yhteistyössä käytäviin pohdintoihin teemoista ammatillinen keskustelu tai väkivaltaa ennaltaehkäisevä työ.
  • Laitila, Krista (2016)
    Studies have shown us, that factors influencing our career choices are based on the lifelong development of identity and self-perception. These have great importance on what kind of career starts to interest person and what kind of professional identity he or she may develop. On the top of interior motivation, there are many external factors, that effect on person’s choices. For example, does person feel the job valuable and relevant? Students ponder these themes before graduation. The goal of this research is to resolve, how kindergarten teacher students evaluate their own education at Helsinki university. The research aims to bring up the reasons why students change their education after or during the early childhood education program, and on the other hand, why students chose to become a kindergarten teacher, even it was not his or hers primary choice of career. Furthermore the aim is to find out, why the students chose to apply for early childhood education and how they evaluate the working field, so the education can support the development of person’s professional identity and provide the needed knowledge and skills. In this research eight students, who had started their studies at 2013, were interviewed. Half of the interviewee had applied to change career during the early childhood education and half of the interviewee had decided to stay in the program, even it was not their primary choice of career. The method of research was half-structured interview with some features of theme interview. Only relevant material collected by interview was retained, and the remaining material was categorized and split into themes. In one theme was placed all the material with common features. No matter, if the student was about to change the education, or had decided to work as kindergarten teacher, the evaluation of the education program was excellent. Negative comments were mostly related to the working field. The students experienced the education to be interesting and inspiring, but they were worried of the challenging situation of the kindergartens in Helsinki metropolitan area: lack of resources, growing group of children and low salary don’t necessarily lure students to become a kindergarten teacher.
  • Kokkonen, Terhi (2016)
    Topic and purpose. The topic of this thesis is Finland’s ongoing process of reforming legislation on vocational upper secondary education. According to the government, the objective of the reform is an effective, competence-based and customer-oriented VET (vocational education and training) system. The aim is to increase the amount of on-the-job learning and vocational colleges should create more personalized learning paths for each individual student. I attempt to describe the reform in its societal, historical and ideological context. I also critically examine the key themes of political narratives for this reform. Materials and methods. Political discourse can be examined both as the instrument and as an effect of power. I used rhetorical analysis when I examined the draft (dated November 8, 2016) of government bill for The Vocational Education and Training Act and some acts related to it, and some stakeholders’ reactions to it. Results and conclusions. The draft of government bill is associated with neoliberal ideas, in which a student is personally responsible of his/her own employability. In this rhetoric, a student is a customer of a vocational institution, who is helped to plan educational and workplace pathways. Instead of pedagogical, educational or cultural goals, the student-customer is offered an opportunity to show his/her vocational skills. The neoliberal ideals of effectiveness, individualization and flexibility are emphasized in targets set to educational organizations.
  • Pimenoff, Larissa (2016)
    It has been shown that plentiful possessions can disturb ones activity in his/her home. People may also have difficulties in making decisions about, and taking action in cutting down his/her belongings. Moreover has outsourcing domestic work been found to be increasing. The aim of this thesis was to create preliminary understanding of a so far little researched topic: professional organizers’ profession and work in Finland. This is made by describing their working methods, causes of clutter in Finnish homes, and hindrances it may cause. Professional organizers’ views of their principal professional qualities are portrayed as well. 14 media publications on professional organizers and two handbooks written by them were used as material of this research. In the stage of the analysis information was gathered according to the research problem and put in index in summary form. Part of the findings was further categorized into subtypes after which the interpretations could be made. Professional organizers saw a demand for their work in Finnish households. In their work they encouraged their clients to make decisions about cutting out stuff and help them in completing the actual decluttering. Their main advice was to proceed gradually with the work in witch every item needs to justify its necessity to be retained. Professional organizers rated social skills as the main quality in their profession. The prime mover of clutter building up in Finnish homes was mentioned to be the mentality of sparing. Clutter could be seen as a hindrance on physical (trip hazard), mental (disarray causing anxiety) and social (too ashamed to invite friends over) level as well. It can be stated that home clutter and clearing is a complex whole. Decluttering homes is done with good reasons due to the hindrances clutter can cause. That may require professional help’s cheer and practical advice. Professional organizer’s and his/her client’s successful cooperation requires confidentiality to build between them.
  • Koivuneva, Katri (2018)
    The purpose of this study has been to assess exercise activity and self-experienced motivation to study among students in University of Applied Sciences. Study has been part of the project carried out by Metropolia UAS and Haaga-Helia UAS. The project aims to improve the exercise possibilities among the students studying in UAS in metropolitan area. The project is funded by the ministry of education and culture. The sports services in metropolitan area among students of UAS are much weaker than the given recommendations. This is considered a great problem in the field. Especially, among the male students. The aim of this study has been, adding the things mentioned above, to find out whether there really is a difference in the exercise activity between male and female students. To add, the interest has been to find out if exercise activity is linked with self-experienced motivation to study. The hypothesis has been that the students that exercise more active also experience their studies to be more motivational. Data was collected by using e-format that was sent to the students, teachers and other staff of the UAS. Number of the answers was N=221. The quantitative analysis was made by using SPSS statistics. Based on this study there was no scientific significance between male and female, considering exercise activity. The students exercised approximately 1-3 times per week. The connection between exercise activity and self-experienced motivation to study was neither to be found.
  • Pennanen, Laura (2019)
    The nature and way of working have changed due to changes in society. As result, perceptions of learning and the skills needed in the work are changing. Well-functioning cooperation between educational institutions and working life is seen as integral in competence development. Working life orientation is a term, which refers to the above-mentioned co-operation. Firstly, the aim of this literature review is to focus on the definitions of working life orientation in context of higher vocational education. Secondly, the objective is to describe the real-life cooperation between higher education and professional life and what the future outlook looks like. The study material consists of Finnish academic studies prepared in the 21st century. Based on the literature review, the concept of working life orientation is used in many ways in different contexts. In general, the concept is used in describing the university of applied science, in the justification for its necessity and in the definition of its function in society. Concretely, the concept is used to describe the cooperation and various forms of education and working life. The working life orientation describes the activities of the university of applied science, such as the design and implementation of the curriculum and the content of teaching. At the individual level, the working life orientation is examined from the perspective of the number and quality of the personal working contacts of teachers and students. This also relates to the success of recruiting and employing students. In addition, the working life orientation was also accompanied with the activity of employer representatives in the planning, evaluation and involvement in education. Cooperation between education and working life appears to be useful according to many studies. However, in practice the targets of the co-operation seem not to materialise. The co-operation seems to lack planning, uniform practices and continuity. The solution to this could be to increase the orientation of all parties involved in education and in student and working life to focus on new knowledge-creation. On the other hand, the studies criticize that the economic growth and competitive advantage targets have an adverse effect on the educational politics.
  • Sahlberg, Suvi (2017)
    Today children live in mediated culture. Therefore they need many different kind of literacy skills. Basic reading skills are the foundation that it is built on. Children´s literature has its own role in supporting the process of learning to read. The purpose of this qualitative content ana-lysis is to find out what kind of typographical, illustrational and textual ways to support pro-cess of learning to read can be found in Finnish learning to read books. Collected data invol-ves thirteen beginner readers books that are published in Finland. I had three categories in the focus of analysis: typography, texts and illustrations. Through analysis, the main focus on beginner readers books was based on readability and in the clarity of illustrations. The major finding was that some of the books was really targeted for children that are just starting to learn how to read but others was for children that already can read. The another result was that hyphenated text or increased text size are not the only factors that help the progress of learning to read. This study can be used as a support when parents are choosing a book when their children are in a stage of learning to read. Authors, illustrators and graphic designers that are planning to do a book for children that are learning to read can use this study for their benefit.
  • Rusk, Sofie Madeleine (2023)
    Mål. Helsingfors stad valde att hösten 2021 frångå egenvårdarmodellen ”Med barnaögon - ett verktyg till en trygg och trivsam dagvård”, en modell som fokuserar på utvecklandet av trygga anknytningsrelationer mellan pedagogen och barnet på daghem. Mot denna bakgrund uppstod frågan: Kan borttagandet av modellen möjligtvis få konsekvenser för barnet om vi ser till aktuella forskningsresultat? Studien undersöker på vilket sätt anknytningen mellan pedagogen och barnet behandlas inom internationell vetenskaplig forskning. Metoder. Avhandlingen genomfördes som en narrativ litteraturstudie. Syftet med att använda sig av en narrativ ansats är att ge en översikt över redan publicerat material för att bland annat skapa en djupare förståelse för specifika fenomen, väcka diskussion och komma fram till nya resultat och slutsatser. Materialet bestod av åtta internationella vetenskapliga artiklar som undersöker anknytningen mellan pedagogen och barnet i daghemsmiljö. Resultaten av analysen diskuteras utgående från anknytningsteorin och Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors. Resultat och slutsatser. Resultaten visade inledningsvis att begreppet anknytning inte förekommer, varken i den nationella eller lokala planen för småbarnspedagogik, i sammanhang där det specifikt talas om relationen mellan pedagogen och barnet. Analysen av de vetenskapliga artiklarna visade att kvaliteten på anknytningsrelationen mellan pedagogen och barnet har betydelse för barnets helhetsmässiga utveckling. Det kan konstateras att daghemsstarten är en kritisk period i ett barns liv och att pedagoger behöver mer kunskap om anknytningsteorin och praktisk handledning i hur de bygger upp trygga anknytningsrelationer till barnen i gruppen.
  • Kuivalahti, Lotta (2016)
    The aim of the research presented in this thesis was to look into Finnish children’s books to see what kind of child main characters the books have and how the characters have changed in the past 50 years. The books studied in this research were published in the 1960s and 2010s, both times with big changes in the Finnish society. Books are a product of their time, which means that the changes in the society affect the literature as well. In the 1960s Finland was going through urbanization as well as other changes in ideology and advancements in technology. In the 2010s the changes involve the development of advanced technology as well as globalization. Because of the nature of books as the product of their time, it can be assumed that books written in the same country during the same time period have some similarities that narrate the society, its values and norms. The books used in the research were chosen from the “Helmet” network of libraries which includes all the libraries in the Helsinki metropolitan area. The number of books was narrowed down to 43 books with 60 different main characters. 26 of the books were published in the 1960s and 17 in the year 2015. The books were analysed using the means of qualitative content analysis, focusing on the inner and outer features of characters based on text as well as pictures. The key results show that there are differences between the two time periods. There are almost as many girls and boys as main characters from both time periods. The main difference considering gender are the two characters from 2015 whose gender is not defined in the book. The literature from the 1960s highlighted personality traits such as honesty and obedience, often in line with Christian values. Girls were shown wearing pretty dresses and described as pretty. Boys were also obedient and respectful. The gender stereotypes are still visible in the books from 2015 to some extent, but especially boys were more likely to show emotion: be lonely and afraid. Generally the characters have become more independent. The literature from 2015 is more visual and the pictures have taken over space from the text. The books from the 1960s are black and white with less frequent pictures. This means that the main way of giving information about the character has changed from text to pictures. When there is more text, the character development is often more profound than in the picture books. Even though the characters are more actively taking action in their lives, they are still mosty stereotypical and one-dimentional.