Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kolehmainen, Iida (2023)
    Tavoitteet. Ensimmäiset lasten fyysisen aktiivisuuden suositukset on julkaistu vuonna 2005. Näihin suosituksiin painottuvat aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että fyysisen aktiivisuuden suositukset eivät toteudu lapsilla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella alle kahdeksanvuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden määrää varhaiskasvatuksessa Suomessa ja sitä kautta tarkastella, miten opetus- ja kulttuuriministeriön nykyiset 2016 julkaistut varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset varhaiskasvatuksessa toteutuvat. Tavoitteena on myös tutkia, mitkä varhaiskasvatuksen tekijät vaikuttavat lasten fyysisen aktiivisuuden määrään varhaiskasvatuksessa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto koostui useasta vertaisarvioidusta julkaisusta, jotka on julkaistu vuosien 2016–2023 välillä. Aineistot käsittelivät varhaiskasvatusikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden määrää sekä fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumista. Aineistoissa käsiteltiin myös lasten fyysisen aktiivisuuden määrään vaikuttavia tekijöitä. Analyysi toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Tulokset ja johtopäätökset. Nykyiset alle kahdeksanvuotiaita lapsia koskevat fyysisen aktiivisuuden suositukset toteutuivat varhaiskasvatuksessa osittain ja vaihtelevasti. Lasten paikallanoloaika oli yllättävän suuri suhteessa fyysisen aktiivisuuden määrään varhaiskasvatuspäivän aikana. Tekijöitä, jotka vaikuttavat lasten fyysiseen aktiivisuuteen olivat muun muassa liikuntavälineet, piha ja tilat sekä henkilökunnan osallistuminen ja osaaminen. Myös säännöllinen ohjattu liikunta ja lasten yksilöllisyyden huomioiminen toiminnan suunnittelussa ja toteut-tamisessa olivat tärkeitä tekijöitä. Päiväkotien liikuntaolosuhteissa havaittiin suuria eroja. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikuntaa tulisi lisätä varhaiskasvatuksessa.
  • Kesälä, Noora (2017)
    The aim of this research was to find out about daycare nurses perceptions of their own work and its formation, as well as the multi-professional co-operation in a kindergarten. Work patterns in many kindergartens have been determined according to shifts or team's own preferences, so I wanted to hear what daycare nurses think about their own job descriptions. There is also confusion in the work of various occupational groups, which is why I went to investigate. Previous studies have shown that unclear job impressions influence the enjoyment of work and willingness to stay in their current post. The study was conducted with qualitative research methods. The study material was collected with a structured theme interview in a kindergarten in Uusimaa. There were three practical nurses interviewed who have been working for more than five years in their post. Two have graduated from a vocational college with a nursing degree examination and one through an apprenticeship, also as a nursing assistant. The interviews were analyzed using the content analysis. The results of the survey showed that the nurses in the day-care center considered that the job descriptions were clear as well as functional from the point of view of the group. The job descriptions and tasks were determined slightly different in a group, but without the leader's involvement in the decision. Multiprofessionalism was seen as a collaboration between different professional groups. Outside the team for example special therapists are involved in the activities of groups to support the growth of children. To get more information, it would also be interesting to interview the groups kindergarten teachers about how their job descriptions are formed.
  • Danellakis, Ann-Mikaela (2019)
    The purpose of this study is to examine the different ways in which parents of children participating in municipal early childhood education conceive what is important in early childhood education. In addition, it is investigated in the study how parents’ perceptions coincide with national early childhood education policy’s values and goals for children’s develpoment and education. The subject is approached from the viewpoint of parents’ expectations and perceptions, and parent-teacher collaboration and early childhood education plan conversation. While conducting this study, it was found, that scientific research regarding parents’ expectations and perceptions of early childhood education is limited.According to studies abroad (Iceland, Malta and Australia) parents wish for early childhood education to develop their children’s development comprehensively, but especially their social skills, self-confidence, self-reliance, and ready the children for school. Furthermore, the parents in Iceland and Malta considered it important for the children to feel and to be kept safe. The staff of early childhood education was expected to possess approriate professionalism and competence, as well as to like children, and to treat them with respect and as individuals. The material for the study was collected through a survey that was distributed to the parents through e-mail. The survey was anonymous, and was conducted in one of the metropolitan area’s large municipality. The study received 155 answers from parents, whose children attended municipal early childhood education at the time of this study being conducted. The survey was held at the end of 2018, when all their children’s early education plan conversations had been held at the day care centers. With respect to this, it could be assumed that all of the parents taking part in this study had at least a couple of month’s worth of experience of their children’s early childhood education, and had in addition reflected on goals for their child’s education. As a result from this study it can be stated that the parents’ expectations of early childhood education can be grouped through phenomenographical analysis into seven categories of description, according to which the parents consider 1) the development of children’s social skills and supporting their social relationships; 2) offering children goal-oriented and diverse activies and create a basis for life-long learning; 3) treating children as individuals; 4) the children’s development is supported comprehensively; 5) the children’s safety is ensured; 6)there are sufficient resources to execute quality education; and 7) the needs of the families are met to be important in early childhood education. Moreover, the parent’s expectations coincided with the national early childhood education policys values and goals for children’s development and education, apart from involvement.
  • Ojamäki, Roosa (2023)
    Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään lasten kuvakirjoihin itsesäätelyn teeman kautta. Lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen kannalta tunnetaitojen sekä itsesäätelyn harjoitteleminen ja opettaminen on tärkeää sekä varhaiskasvatuksessa että kotona. Itsesäätelytaitojen oppimisella on kauaskantoiset vaikutukset lapsen myöhempään elämään. Aiemmat tutkimukset osoittavat itsesäätelytaitojen tärkeyden osana lapsen kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatussuunnitelma edellyttää itsesäätelytaitojen harjoittelun varhaiskasvatuksessa. Tutkimus nostaa esiin keinoja, joilla itsesäätelyn taitoja voidaan kehittää. Tutkimuksessa perehdytään lastenkirjallisuuteen itsesäätelyn näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona toimii neljä lasten kuvakirjaa, jotka käsittelevät tunnetaitoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analyysi tapahtui sisällönanalyysin avulla. Tarkoituksena on tarkastella neljää suomalaisten kirjailijoiden lapsille suunnattuja kuvakirjoja ja tutkia niissä ilmentyviä tunteita. Tarkastelun kohteina kirjallisuudessa onkin, millaisia tunteita kuvakirjoissa tuodaan esille, mitkä tapahtumat aiheuttavat tunteita sekä mitä keinoja esitetään itsesäätelyn tueksi. Tutkimuksessa tuodaan esille, että itsesäätelyn tueksi kuvakirjat antavat monia hyviä keinoja. Aikuisen tuki on kuitenkin merkittävä etenkin pienten lasten tunteiden säätelyn oppimisen aikana. Itsestä lähtöiset rauhoittumisen keinot tulevat mukaan, kun lapsi osaa tunnistaa tunteen aiheuttajan ja pystyy nimeämään tunteen. Itsesäätelyn taitoja on tärkeä harjoitella ja oppia sekä opettaa lapsille varhaiskasvatuksessa. Kuvakirjat ovat tähän hyvä väline laajentamaan lasten sanavarastoa sekä toimivat oivana keinona myös tunnekasvatuksessa.
  • Seila, Mia (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lasten itsesäätelytaitojen kehitystä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli koota systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla viime vuosina julkaistua tutkimustietoa varhaiskasvatuksen kontekstissa toteutetuista, lasten itsesäätelytaitojen tukemiseen kohdistuvista interventioista. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia lasten itsesäätelytaitoihin kohdistuvia interventioita viime vuosina on toteutettu, ja minkälaisia vaikutuksia interventioilla on ollut lasten itsesäätelylle. Tämä tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoa kartoitettiin tekemällä kirjallisuushaku neljään internetin elektroniseen tietokantaan. Systemaattiselle aineistonhaulle asetettujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen tutkimusaineistoksi muodostui 11 tutkimusartikkelia, joissa käsiteltiin varhaiskasvatuksen piirissä vuosina 2015–2020 toteutettuja lasten itsesäätelyn tukemiseen kohdistuvia interventioita. Tutkimukset oli toteutettu Kanadassa, Yhdysvalloissa, Uudessa-Seelannissa, Sveitsissä, Argentiinassa, Australiassa, Iranissa ja Taiwanissa. Tutkimusten tulokset analysoitiin narratiivisen synteesin avulla. Viime vuosina toteutettujen interventioiden käytännön toteutustavat ja sisällölliset tekijät vaihtelivat, mutta kaikki tutkimukset antoivat pääosin lupaavia tuloksia interventioiden vaikutuksista lasten itsesäätelytaitoihin. Interventiot paransivat muun muassa lasten toiminnanohjaustaitoja, käyttäytymisen säätelyä sekä akateemisia taitoja ja kouluvalmiuksia. Tulokset eivät kuitenkaan olleet aina tilastollisesti merkitseviä kaikilta osin. Kaikkein tehokkaimpia interventiot näyttivät olevan niiden lasten kohdalla, joilla oli joko lähtötilanteessa arvioitu olleen muita lapsia heikommat itsesäätelytaidot, tai taustallaan muita itsesäätelyn kehityksen riskitekijöiksi identifioituja tekijöitä. Tulokset ovat huomionarvoisia, sillä ne viittaavat siihen, että interventioiden avulla voidaan tasata lasten välisiä eroja itsesäätelytaidoissa ennen kouluikää.
  • Ärilä, Milja (2017)
    The development of self-regulation skills does not always proceed in a favourable way in relation to the demands set by the environment when the child meets different challenges on a daily basis. In that case, the significance of the adult in the supporting the development of the child's self-regulation skills will rise central. The purpose of this study was to clarify the kindergarten teachers' experiences about difficulties in self-regulation appearing in the preschool groups, about how to support children in everyday life and about the challenges of the supporting met by teachers. Three kindergarten teachers participated in the study from a South-Finnish town. A method used in this research was a theme interview where the themes were determined based on the research questions. The research material took shape from the recorded and transcribed individual interviews. As typical qualitative research a content analysis was used as a method of analysing the research data. The difficulties in the children's self-regulation appeared typically in many sectors and peripheral difficulties were sometimes also connected to them. In the teachers' methods supporting these children emphasised the pedagogic measures of support, for example the strengthening of the child's self-esteem with the help of the positive feedback. The solutions which are related to the structure of the environment were also significant and it was essential to make the anticipating possible to the child. The challenges of the supporting met by the teachers were caused from the limitations of the physical environment and from the interactive factors, for example the inadequate premises and changing adults. The educational background was also an essential challenge in support. Answering the difficulties in the self-regulation appears as a fixed part of the teacher's work and this makes demands to the vocational know-how. The starting point for the target-oriented supporting of the children's self-regulation skills is the teacher's own understanding about the self-regulation. The work experience and the postgraduate education directed by the workers' own interest affect the scope of the understanding strongly.
  • Rajaste, Reetta (2023)
    Tutkimukseni tavoitteena oli löytää ajankohtaisen kirjallisuuden avulla tietoa varhaiskasvatusikäisten lasten empatiakyvyn kehityksestä vuorovaikutuksessa eläinten kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin uusi näkökulma eläinavusteisesta pedagogiikasta myös varhaiskasvatusympäristössä. Aiempia tutkimuksia liittyen varhaiskasvatukseen ja eläinavusteiseen pedagogiikkaan on vähän. Kuitenkin nämä aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lasten ja eläinten välisillä vuorovaikutussuhteilla on suuri merkitys lasten kokonaisvaltaisessa kehityksessä, kuten muun muassa tunne- ja empatiataitojen kehitykseen. Lasten kokonaisvaltainen kehitys ja oppiminen eläinten kanssa on merkittävä näkökulma oppimiseen, jota kohtaan tutkijoiden mielenkiinto kasvaa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) ”Millä tavoin lasten empatiakyky kehittyy vuorovaikutuksessa eläinten kanssa?” ja 2) ”Millä tavoin eläinavusteista pedagogiikkaa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa?” Tutkimusmenetelmänäni käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen avulla tutkitaan jo tehtyä tutkimusta ja sen perusteella luodaan uutta pohjaa tietylle näkökulmalle. Kirjallisuuskatsaus antaa tutkijalle vastuuta ja vapautta valita aineisto ja tutkimuksen näkökulma tukeutuen jo aiempaan tutkimukseen. Aineistokseni valikoitui kolme eri artikkelia, jotka liittyivät eläinavusteiseen pedagogiikkaan varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa. Tein aineistostani sisällönanalyysin, jossa luokittelin lausetasolla tutkimukseni kannalta tärkeät osat aineistosta. Lasten empatiakyvyn kehitys oli merkittävää vuorovaikutuksessa eläinten kanssa. Lasten empatiakyvyn kehitykseen vaikutti myös kasvattajien taito huomioida merkityksellisiä tilanteita lasten ja eläinten välillä. Lasten empatiakyvyn kehitykseen vaikuttavat positiivisesti eläimet, kasvattajat ja muu ympäristö, kuten koti. Eläinavusteista pedagogiikkaa hyödynnettiin eri tavoin varhaiskasvatuksessa. Menetelminä oli esimerkiksi tutustuminen eläimiin ja niiden lajityypilliseen käyttäytymiseen, kesyjen eläinten kosketteleminen sekä pehmoeläinten halaileminen. Varhaiskasvatuksen ja eläinavusteisen pedagogiikan yhdistäminen luo omat haasteensa, mutta myönteisiä puolia on paljon enemmän. Varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa toimittaessa eläinavusteista pedagogiikkaa kannattaisi hyödyntää mieluiten oikeiden eläinten avulla. Eläinavusteista pedagogiikkaa voitaisiin käyttää myös osana tunnetaitojen kehittymistä sekä osana kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä.
  • Besic, Sameer (2019)
    This thesis reviews contemporary studies on the influence of physical activity on human cognitive functioning in childhood and in adolescents. Physical activity is noted to be positively related to cognitive functions. It is therefore worrying that the physical activity of children and adolescents has been significantly reduced, which has also contributed to an increase in obesity and the deterioration of general physical well-being. The relations between physical activity and cognitive functions have been subject of interest in a lot of a research and branches of science over the past few years. In the past few years there has been lot of research on this subject. However, the number of studies in this field concentrated on children has been substantially fewer, especially in children. The key results of this research showed that physical activity has positive relations with cognitive functions and their development. Positive connections appear through physiological mechanisms and structural changes in the brain. Physical activity has also been seen to influence positively on the mood and decrease in stress. However, studies show that the positive effects of physical activity also depend on the intensity of the activity and the type of exercise. Even tough physical activity is positively connected to the processes of different cognition, the exact mechanism behind them is not clear. In addition, existing studies have not revealed to what extent various physical activities differ in their effects, and whether such effects are specific or possibly beneficial for cognitive functioning in general. Related studies are needed to understand how diminishing physical activity is linked with the development of cognitive functions. In my opinion, further research should focus on how different forms of physical activity are in connection with cognitive functions and what possible differences are between them.
  • Girod, Elias (2023)
    Kehollinen oppimiskäsitys syntyi tietoteoreettisen murroksen seurauksena nk. kehollisessa käänteessä. Kehollisen käänteen mukaan aivoja ei voi erottaa muusta kehosta, sillä kognitio syntyy ihmisen ja ympäristön vuorovaikutuksessa. Kehollisessa oppimisessa on kyse koko kehon huomioimisesta ja kuuntelusta. Kehon näkyvien liikkeiden lisäksi korostetaan aistimuksia, kokemuksia ja tunteita. Oppiminen on tämän oppimiskäsityksen mukaan lähtökohtaisesti kehollista. Tästä huolimatta kirjallisuudessa kehollisella oppimisella viitataan toisinaan ainoastaan opetusmenetelmiin. Tutkimukset osoittavat, että kehollinen oppiminen auttaa kielen oppimista. Valtaosa tutkimuksista keskittyy kuitenkin aikuisten sanavaraston kartuttamiseen vieraalla tai toisella kielellä. Toinen kieli on ensikielen jälkeen opittu kieli, joka omaksutaan siinä ympäristössä, jossa sitä puhutaan. Tutkimustieto kehollisen oppimisen hyödyistä on vaikuttanut hitaasti kielen opetukseen. Tässä tutkielmassa selvitetään, millä tavoin kehollista oppimista on tutkittu toisen kielen opetuksessa lapsilla ja nuorilla. Lisäksi tutkielmassa tuodaan esille, mitä kehollisen oppimisen muotoja tutkimuksissa on käytetty ja minkälaisia empiirisiä tuloksia niissä on saatu. Tutkielma on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineiston yhdeksän artikkelia on julkaistu Suomessa, Ruotsissa, Ranskassa, Kanadassa, Saksassa, Taiwanissa ja Kiinassa vuosina 2018–2023. Aineiston analyysissä on käytetty sisällönanalyysiä, jossa on hyödynnetty aiemman tutkimuksen mukaista luokittelua. Katsaus osoitti, että kvantitatiivisissa tutkimuksissa on mitattu opetusintervention vaikutusta oppimistuloksiin, kun taas kvalitatiivisissa tutkimuksissa on havainnoitu, millä tavoin oppimisympäristö ja -menetelmä vaikuttavat kielitaidon kehitykseen. Kieltä ja kielenoppimista on lähestytty monista näkökulmista, ei vain sanavaraston kartuttamisen kautta. Aineistossa kaikki neljä Nathanin (2022) kehollisen oppimisen muotoa ovat edustettuina eli kehollisen oppimisen ilmiötä on tutkittu monipuolisesti. Katsauksen perusteella voidaan todeta, että kehollisella oppimisella on myönteisiä vaikutuksia kielen oppimiseen. Toisen kielen opetuksessa on perusteltua suhtautua kielitaitoon laajana käsitteenä. Kielellisen repertuaarin oppiminen tai opettaminen edellyttää koko kehon huomioon ottamista.
  • Sipiä, Ulriikka (2022)
    Tässä kandidaatintutkielmassa selvitin, mitkä asiat vaikuttivat lasten ja nuorten liikuntamotivaatioon sekä liikunnan arvostamiseen Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tämän lisäksi käsittelin liikuntasuhdetta ja motivaatiota moniulotteisina käsitteinä sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman liikunnanopetuksen tavoitteita ja oppiaineen asemaa nykyisessä perusopetuksessa. Ensisijaisen tavoitteeni lisäksi pyrin selvittämään, millä keinoin esimerkiksi opettajat voivat parantaa lasten ja nuorten suhdetta liikuntaan omilla pedagogisilla ratkaisuillaan. Tämän vuoksi tutkimuskysymykseni olivat seuraavat: 1) mitkä asiat vaikuttavat lasten ja nuorten liikuntamotivaatioon sekä 2) mitä keinoja tutkimusartikkeleissa on ehdotettu lasten ja nuorten liikuntasuhteen ja liikuntamotivaation parantamiseksi. Tutkimusaineistoni koostui viidestä (5) vuosina 2012–2021 Liikunta & Tiede- lehdessä julkaistusta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, ja niistä neljä (4) olivat määrällisiä tutkimuksia ja yksi (1) laadullinen tutkimus. Käytin tutkielmassani avuksi integroivaa kirjallisuuskatsausta, sillä menetelmä antoi vapauksia käsitellä ja tutkia tutkimusartikkeleita monipuolisesti, pitäen silti kriittisen lähestymistavan. Analysoin aineistoani lukemalla ja vertailemalla aineistojen sisältöjä eli niiden yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia toisiinsa, joten valitsin aineistoni analysointimenetelmäksi aineistolähtöisen sisällönanalyysin. Tutkimustulokset osoittivat, että lasten ja nuorten liikuntamotivaatioon on viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa vaikuttanut vertaishyväksyntä, vanhempien tuki, ikävaihe, kouluinto, fyysinen pätevyys ja aikaisempi fyysinen aktiivisuus sekä sukupuoli. Kaikista voimakkaimmin vaikuttaneet tekijät olivat kuitenkin vertaisten hyväksyntä ja aikaisempi fyysinen aktiivisuus sekä siitä johtuva fyysinen pätevyys. Tutkimusartikkelien pohjalta ei saa selkeää vastausta siihen, miten lasten ja nuorten liikuntasuhdetta voidaan parantaa esimerkiksi koulukontekstissa, mutta aineiston mukaan tietynlaiset odotukset ja normit aiheuttavat nuorille ristiriitaa aktiivisen ja staattisen elämäntavan välillä, joka edesauttaa liikkumisen ja liikuntasuhteen jäämistä alhaiseksi. Tulevissa tutkimuksissa on syytä tutkia entistä tarkemmin lasten ja nuorten liikuntasuhdetta ja liikuntamotivaatiota, ja toteuttaa interventioita niistä saatujen tutkimustulosten pohjalta.
  • Greus, Eerika (2018)
    The aim of this study was to examine how children's and adolescents’ mental health is being promoted at schools. The mental health of children and adolescents is topical and has be-come an important societal factor. Health promotion and symptoms’ prevention are often used to describe the same thing. Good mental health is the foundation for positive develop-ment, learning and integration into society. Earlier studies have shown that schools can play an important role in promoting the mental health of children and adolescents. The research was carried out as a systematic literature review. Six peer reviewed scientific articles were selected to this study. They were all written in English and published between years 2010–2016. In this study I concentrate on what kind of interventions have been done at schools and what results they have achieved. I also look at the occurrence of mental health risks and protections in the interventions made. The interventions focused mainly either on improving the literacy of mental health or reducing the mental health symptoms. The results show that mental health interventions have positive impacts on children’s and adolescents’ state of mental health as well as on mental health literacy. Based on a previous study, the promotion of mental health for children and adolescents should be targeted on the area of emotional, social and cognitive development. All interventions in articles included these areas as well. There are many factors that can affect one’s mental health, and these factors are divided in risk- and protective factors. Five factors were repeated among the interventions and they are social relationships and interaction skills, experiences of success, a safe environment, self-esteem and ability to resolve conflicts. The time spent on the intervention was related to the extent of the results. However, all the studies in the articles caused positive results, so the promotion of mental health in schools clearly show results.
  • Nikupaavo, Beeda (2019)
    Lasten kaltoinkohtelu on globaali ongelma, johon puuttuminen on ensiarvoisen tärkeää. Opettajat ovat yksi niistä lapsen kanssa toimivista tahoista, jotka laki velvoittaa tekemään lastensuojeluilmoituksen, kun huoli lapsen hyvinvoinnista herää. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että puuttuminen kaltoinkohteluun on puutteellista ja se koetaan hankalaksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkemyksiä liittyen lasten kaltoinkohteluun puuttumiseen. Tarkastelun kohteena ovat ne syyt, joita opettajat antavat sille, miksi he kokevat kaltoinkohteluun puuttumisen vaikeaksi. Tämän lisäksi tarkastelen niitä kouluyhteisöön, opettajiin ja laajemmin koko yhteiskuntaan liittyviä tekijöitä, jotka voivat tukea opettajia puuttumisen vastuun kantamisessa. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui kuusi vertaisarvioitua tutkimusta, joissa selvitettiin lasten kaltoinkohteluun puuttumiseen vaikuttavia seikkoja opettajien kertomana. Lisäksi tutkimuksissa tarkasteltiin mm. opettajien tietämystä lasten kaltoinkohtelusta. Tutkimukset tulivat kuudesta eri maasta ja niissä tutkittavat opettajat työskentelivät joko päiväkodissa, esikoulussa tai alakoulussa. Aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen periaatteita noudattaen kahdesta eri tietokannasta ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Opettajat antoivat vastauksissaan useita syitä sille, miksi kaltoinkohteluun puuttuminen koetaan vaikeaksi. Puuttumista vaikeutti mm. pelko negatiivisista vaikutuksista opettaja-vanhempi-suhteelle, kaltoinkohtelun vaikea tunnistettavuus sekä tuen puute. Opettajat toivat ilmi myös pelon siitä, että ilmoitus on aiheeton, ja he halusivat olla varmoja huolen todellisuudesta ennen kuin tarvittaviin toimiin ryhdyttiin. Kaiken kaikkiaan ilmiö koettiin vaikeaksi kohdata ja omiin taitoihin ei aina luotettu. Tutkimuksissa selvisi, että kaltoinkohteluilmiön kohtaamiseen tarvitaan lisää koulutusta, tukea ja selkeitä toimintaohjeita.
  • Vessonen, Terhi (2017)
    In today’s rapidly changing 21st century world, thriving citizens require skills such as critical thinking, reasoning, problem solving, synthetizing of information and metacognition. Studies have shown that today’s school doesn’t necessarily manage to foster these domain-general cognitive skills by teaching only domain-specific information. Cognitive skills refer to the ability to process information, thus, the ability to comprehend and understand information. The aim of the discussion method, philosophy for children (P4C), is to, among other outcomes, foster such cognitive abilities. The aim of this study was to examine the capacity of philosophy for children (P4C) to foster cognitive abilities in the school context. In this study, I will examine what kinds of studies have been conducted regarding the influence philosophy for children has on children’s cognitive abilities. In addition, I will examine and report the studies’ outcomes regarding the types of influences philosophy for children has on cognitive abilities. This research was carried out as a systematic literature review. Six peer reviewed scientific articles were selected as research material. The selected articles reported studies regarding the influence of philosophy for children on children’s cognitive abilities. In the study, there had to be performed measurements before and after or during the intervention lasting at least two months. This research found that the methods of philosophy for children produce a wide range of positive outcomes related to cognitive abilities as well as other abilities. Positive influences were discovered in critical and logical thinking, verbal and non-verbal reasoning and deduction. Additionally, improvements were also found in areas such as self-esteem, reading comprehension and social relationships, dialog within the class, extraversion and honesty. Researches reviewed in this study were conducted with various methods and samples, as well as in a variety of cultural contexts. The results indicate that philosophy for children has the possibility to enhance cognitive abilities in the school world. It is concluded that more research should be aimed at the philosophy for children’s influences on cognitive abilities in a Finnish context, as no such studies were identified in the present review.
  • Mustonen, Juulia (2020)
    Psyykkinen turvallisuus oppimisympäristössä nähdään lähtökohtana ryhmän toimivuudelle sekä yksilön terveelle kasvulle ja kehitykselle. Oppimisympäristön ilmapiirillä ja yksilön tunteilla on suuri vaikutus oppimiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälainen oppimisympäristö on lasten näkökulmasta psyykkisesti turvallinen. Aiheen rajaaminen lasten näkökulmaan on perusteltua, sillä oppimisympäristöjä on usein kehitelty aikuisten käsityksiin perustuen. Lapsia ei ole otettu tarpeeksi mukaan oppimisympäristöjen suunnitteluun, vaikka he ovat niissä keskeisiä toimijoita. Yhtenä tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille yhä enemmän oppimisympäristön psyykkistä puolta. Psyykkinen oppimisympäristö vaikuttaa lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää tekijöitä, jotka muodostavat oppimisympäristön, jossa lapsilla on henkisesti mahdollisimman hyvä olla. Tutkimusmenetelmä on laadullinen tapaustutkimus ja aineisto hankittiin puolistrukturoidulla nukkehaastattelulla. Kuten tapaustutkimukselle on tyypillistä, tarkoituksena oli etsiä lisää tietoa ja ymmärtää ilmiötä syvällisesti. Tutkimus tehtiin yhdelle esikouluryhmälle ja tutkimusaineistoa kerättiin 10:ltä lapselta. Haastattelu toteutettiin samanlaisena kahdelle pienryhmälle peräkkäin samana päivänä. Haastattelun vastaamistavaksi valittiin piirtäminen ja haastattelutilanne videokuvattiin. Haastatteluvastauksia analysoitiin piirrosten sekä niistä syntyvien kertomusten avulla. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimustulokseksi saatiin viisi teemaa, jotka lapset kokivat merkittävimpinä tekijöinä psyykkisesti turvallisessa oppimisympäristössä. Teemat olivat toiminta esikoulussa, kaverit, aikuiset, ilmapiiri sekä välineet esikoulussa. Lasten käsitykset turvallisesta oppimisympäristöstä olivat sisällöltään suhteellisen yhdenmukaiset. Tutkimustulokset vahvistavat aiempaa tutkimustietoa aiheesta sekä tuovat mukanaan uusia näkökulmia, kuten välineiden korostunutta merkitystä sekä lapsen näkökulman huomioon ottamisen tärkeyttä oppimisympäristöjen kehittelyssä. Lapsilta voi tulla ilmi tärkeitä mielipiteitä ja ajatuksia, joita aikuiset eivät välttämättä osaa ottaa suunnittelussa huomioon. Varhaiskasvatuksen opettajien tulisi ottaa huomioon oppimisympäristöjä muodostaessaan tutkimustuloksissa ilmenneet tekijät ja panostaa niiden laatuun. Tämä tutkimus toimii erinomaisena muistutuksena kyseisten teemojen tärkeydestä oppimisympäristössä.
  • Rosendahl, Sanna (2016)
    The aim of this bachelor’s thesis was to see what kind of ways of preventing behavioral disorders teachers in the early childhood education have in the light of current literature. This study deals with two intervention programs, The Incredible Years and Kids’ Skills that are in use in Finland. First I’m defining the concept of behavioral disorder and the various ways it can appear. This literature review introduces also the documents, which guides the ways of how early childhood education and preschools give support in kindergarten. This study combines the features of descriptive and systematic literature reviews. Literature was widely available and as in descriptive literature review strict rules didn’t define the choosing of the literature. In the making of this study more liberty was used compared to systematic literature review. When discussing about children’s behavioral disorders stigmatizing concepts are used many times. In this study I’m suggesting that more descriptive concepts are needed in order to understand and prevent the problems in children’s behavior. The concepts of behavioral disorders are used at least in the field of education, special education, development psychology, psychiatry and paediatrics. The interdisciplinary nature of behavioral disorders makes the defining and using of it more complicated. The intervention models, which were discussed in this study, proved that the solution to children’s behavior can be found in the change of the environment or behavior of adults. Positive, anticipatory group controlling strategies and disciplinary methods were seen as successful and effective methods. Cooperation with children’s parents was seen as important point also. The documents, which guide early childhood education and preschools share the same principles about giving support too.
  • Virtanen, Anni (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käyttämiä konkreettisia keinoja lasten kielen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksen vapaan leikin tilanteissa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten opettajat tukevat kielen kehittymistä lapsen toimiessa oppimisen lähikehityksen vyöhykkeellä, oman osaamisensa potentiaalin alueella. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, johon osallistui neljä (4) varhaiskasvatuksen opettajaa tai erityisopettajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja sitten litteroitiin tekstinkäsittelyohjelmalla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen. Analysoinnissa käytettiin litteroitua haastatteluaineistoa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin erilaisia keinoja, joilla varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lapsen kielellistä kehitystä. Nämä keinot jaoteltiin kolmeen kategoriaan: 1) Opettajan läsnäolo, 2) Puhe ja viestintä, ja 3) Ennakkojärjestelyt. Tuloksissa keinoista korostui opettajan läsnäolon merkitys, sillä moni muista tukemisen keinoista oli kytköksissä opettajan läsnäoloon vapaan leikin tilanteissa. Vapaa leikki on tutkimustulosten mukaan merkityksellinen hetki kielellisen kehityksen tukemiseen. Vapaan leikin aikana lähikehityksen vyöhykkeellä tapahtuu kielen kehityksen tukemista ja oppimista, kunhan leikkiin osallistuu toinen taitavampi, oli se sitten opettaja tai toinen lapsi. Lähikehityksen vyöhykkeellä oppimisen hyödyntämiseen tuen näkökulmasta voitiin havaita keinoja, jotka jaettiin kahteen kategoriaan: 1) Opettaja tukijana, ja 2) Lapsi tukijana. Tärkeiksi opettajan tukemisen keinoiksi nousivat opettajan toiminta leikkitilanteissa ja opettajan luomat ennakkojärjestelyt. Tuloksissa toinen lapsi esiintyi tukijana silloin, kun opettajan luomat ennakkojärjestelyt olivat pedagogisesti perusteltuja. Molemmissa kategorioissa opettajan toiminnalla koettiin olevan tärkeä merkitys ja keinot olivat vahvasti kytköksissä toisiinsa. Kielen kehityksen tukemisen näkökulmasta nousivat kolme tärkeintä asiaa: kielellinen malli (sanallinen, kuvallinen tai viittomin esitetty), opettajan aito läsnäolo ja pedagoginen suunnittelu.
  • Karsandi, Esra (2021)
    Kielen kehityksen tukeminen ennen kouluikää on yksi opettajan tärkeimmistä tehtävistä, sillä kielen oppiminen on yhteydessä sosiaalisuuteen, ajatteluun ja oppimiseen sekä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaiskasvatuksessa huomioidaan ja tuetaan lasten kielen kehitystä. Toteutin tutkielman laadullista menetelmää käyttäen ja analyysimenetelmäksi valitsin aineisto-lähtöisen sisällönanalyysin. Aineistona tässä tutkielmassa toimi vuoden 2018 Varhaiskasva-tussuunnitelman perusteet, josta tarkastelin ainoastaan kielen kehitykseen liittyvät luvut. Vaikka ihmisellä on synnynnäinen taipumus kielen oppimiseen, ympäristöllä on suuri merkitys kielen omaksumisessa ja sen kehittymisessä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa nousikin esiin erityisesti vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkitys lasten kielellisessä kehityksessä. Sekä lasten keskinäistä vuorovaikutusta että lasten ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välistä vuorovaikutusta pidettiin lapsen kielen kehitystä tukevana ja edistävänä. Myös varhaiskasvatuksen ja kotien välisen yhteistyön tärkeyttä korostettiin lasten kielen kehityksen tukemisessa. Pyrin tutkielmassa tarkastelemaan myös sitä, millaisia työkaluja opettajille tarjottiin lasten kielen kehityksen tukemiseen liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi, mutta Varhaiskasvatussuunnitelmassa ei juurikaan noussut esiin konkreettisia ohjeita tuen toteuttamiseksi käytännössä.
  • Miikkulainen, Julia (2016)
    According to the binding curriculums for preschool education, the utilization of children’s literature in education is an important part of supporting the linguistic development of a child. Reading books also benefits the child’s cognitive development and mental well-being. The goal of this study was to find out how children’s literature is being utilized in the preschool education groups in the cities of Helsinki and Espoo. The study shows particular interest to the questions of whether books are being read to children in preschool education and how often. Another research problem dealt with the situations where children were exploring books and with whom. In addition, it was studied whether children’s literature was on display in the preschool group areas and whether it was available to children. The aim of the study is thus to describe how children’s literature appears in preschool education and how well the requirements of the curriculums are met in reality. The study was a survey which was sent electronically to the kindergarten teachers working in preschool education groups in Helsinki and Espoo and to the kindergarten teacher students who were doing their final training in preschool education groups. Altogether 106 usable responses were received. The survey consisted of multiple choice questions and open questions. Consequently, the survey utilized both quantitative and qualitative data gathering and analysis methods. The numeric data was processed with the SPSS program and a descriptive analysis method was used in the analysis. The responses to the open questions were processed through a data-based analysis from a phenomenological perspective, looking for factors to explain statistical distributions. The results showed that books are being read to children in preschool education almost every day during resting time and on average 1 ̶ 2 times a week during free play and lessons. Independently children were exploring books most during free play where children explored books slightly more often with other children than alone. Noteworthy is however that in transition situations children were directed to explore books almost 3 ̶ 4 times a week. On average the respondents totally agreed that children’s literature is on display in the group areas and easily available to children. Hence, it can be stated that children’s literature has its place in the every-day life and group areas of preschool education. However, the fact that literature plays a bigger role in transition situations than in lessons tells something about the appreciation of children’s literature. It can be questioned, whether books are used to support education and the linguistic development of the child or more as a pedagogical method to calm and entertain children and to resolve transition situations.
  • Heikola, Laura (2016)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract The objective of this Bachelor’s thesis was to examine children’s books utilizing in second language education in kindergarten and early childhood education. There was three research question. First research question focused on that do kindergarten teachers utilize children’s books with their second language (L2) education and pedagogy. Second research question find answers to children’s books effects for child’s language learning and language development. Third research question centered finding answers for kindergarten teacher’s behavior of literacy and how it might effect by taking children’s literacy on their pedagogy. The objective of this Bachelor’s thesis is to explore how children’s books are supporting L2-child of learning second language in kindergarten environment. Theory of this study deal with the concept of L2-education and what that means in practice in kindergarten. Theory also handles children’s language environment, children’s literature history and children’s books utilization in second language education. This study also examines how to benefit and support L2-children in language development with children’s books. For this study was interviewed six Finnish kindergarten teacher by theme interview. All of them are working with second language child group in Helsinki. Every interview was recorded in peaceful condition in kindergarten. After that all of the interviews were transcribed and was examine under three research question by using qualitative research methods. The findings of this study has shown that all of interviewed kindergarten teachers were using children’s books on their L2-education either just own activity or by integrating to other orientation like music or sports. Children’s books were most utilized with pictures (children’s picture books) when teaching language to L2-childrens. The results also has shown that children’s books was notable help when learning and growing vocabulary and internalization of grammar like nomination and syntax. Moreover children’s books were supporting also L2-childrens using language and communication with others in play or other activity. The results point out that kindergarten teacher behavior and attitude of literacy have effects of using children’s literacy in second language education.
  • Mölkänen, Ronja (2021)
    Tunnetaitojen merkitys on hyvinvoinnille suuri, ja tunneälyn kehittyminen alkaa jo varhaiskasvatusiässä. Aikaisempien tutkimusten valossa lastenkirjallisuus on toimiva väline harjoitella tunnetaitoja. Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli tutkia lastenkirjallisuuden hyödyntämistä tunnekasvatuksessa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä varhaiskasvatuksessa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lastenkirjallisuutta hyödynnetään 3–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälaisia mahdollisuuksia tai toisaalta haasteita lastenkirjallisuuden käyttö tuo tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Tutkimuksessa selvitetään lastenkirjallisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksia osana tunnekasvatusta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lastenkirjallisuuden hyödyntäminen tunnetaitojen harjoittelemisessa on tehokas apuväline, ja lapset hyötyvät lastenkirjallisuudesta. Tutkimukseeni osallistui yhteensä 25 varhaiskasvatuksen opettajaa, sosionomia, lastenhoitajaa ja perhepäivähoitajaa, jotka työskentelevät 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon vastattiin anonyymisti. Kyselylomake julkaistiin kahteen varhaiskasvatuksen ammattilaisten Facebook -ryhmään keväällä 2021. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkielmani tulokset osoittavat, että tutkimukseeni osallistuneet henkilöt hyödyntävät lastenkirjallisuutta monipuolisesti tunnekasvatuksen toteuttamisessa. Lastenkirjallisuuden avulla lapsille opetetaan täysin uusia tunteita, tai kirjallisuuden avulla käsitellään esimerkiksi kiusaamistilanteita yhdessä lasten kanssa. Lisäksi kirjallisuuden avulla pyritään auttamaan lasta tunnistamaan oma tunnetilansa, kuten suuttumus, ja ratkaisemaan se. Tunteita havaitaan, nimetään ja tunnistetaan yhdessä aikuisen kanssa keskustellen. Tutkimukseeni osallistuneilla henkilöillä on pääasiassa myönteisiä kokemuksia lastenkirjallisuuden hyödyntämisestä tunnekasvatuksessa, ja lastenkirjat koetaan tunnekasvatuksen toteuttamista helpottavaksi tekijäksi.