Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Vainikka, Juuli (2023)
    Tavoitteet: Lasten ja nuorten vapaa-ajan lukuharrastuksen harvinaistuminen ja laskeva lukutaito ovat olleet viime vuosina vahvasti esillä niin koulutusalalla kuin julkisessakin keskustelussa. Lasten ja nuorten lukutaito on heikentynyt ja vapaa-ajan omaehtoinen lukeminen on yhä harvinaisempaa. Siksi on tärkeää selvittää tapoja lasten ja nuorten lukemaan innostamiseen. Tässä kandidaatin tutkielmassa perehdytään lukuinnostuksesta tehtyyn tutkimukseen ja sitä kautta muodostetaan käsitys lasten lukuinnostuksesta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka lukuinnostus syntyy ja miten sitä voidaan ylläpitää, sekä kehittää. Aihetta tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten kautta: miten lukuinnostus muodostuu ja syntyy sekä miten luokanopettaja voi ylläpitää ja kehittää oppilaiden lukuinnostusta. Menetelmät: Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, mikä mahdollisti laajan yleiskuvan muodostamisen aiheesta ja väljät tutkimuskysymykset. Artikkelit haettiin sekä HELKA-hausta, Google Scholar-sivustolta, että ERIC-tietokannasta. Aineisto rajattiin vuodesta 2010 eteenpäin julkaistuihin vertaisarvioituihin suomen- ja englanninkielisiin artikkeleihin uusiempien tutkimusten löytämiseksi. Tulokset ja johtopäätökset: Sisäisen innostuksen löytäminen oli merkityksellistä pitkäkestoisen lukuharrastuksen syntymiselle ja tässä olennaista oli lukemisen mielekkyys, mitä edesauttoi itseä kiinnostavan luettavan löytäminen. Luokanopettajan merkitys lukemaan innostamisessa korostui erityisesti lukemisen mallina ja oppaana itseään kiinnostavan kirjallisuuden löytämiseen. E-kirjat ja äänikirjat voivat olla lapsille ja nuorille helpommin lähestyttäviä ja näin ne voivat tuoda uusia mahdollisuuksia. Kirjallisuudenopetus oli kouluissa vahvasti opettajalähtöistä ja -johtoista sekä itsenäistä työskentelyä. Luettua kirjallisuutta harvemmin käsitellään yhdessä. Kirjallisuudenopetus hyötyisi oppilaslähtöisemmästä opetustavasta, mikä voi herättää oppilaan omaa innostusta. Lukeminen yhdessä, luetusta puhuminen ja sen käsitteleminen muiden kanssa nousivat oleellisiksi keinoiksi vahvistaa lukuinnostusta. Monipuolisen kirjallisuuden saavutettavuuden kannalta toimivat kirjastopalvelut olivat merkityksellisiä. Lukuinnostusta olisi kiinnostavaa jatkossa tutkia lasten näkökulmasta ja pidempiaikaisesti sen kehitystä seuraten.
  • Keskinen, Laura (2017)
    Objective. The objective of this research is to study didactic guides that concentrate mainly on the theme: teaching how to read. The publishing dates of the guides used in this research vary between 50 years ago to the present day. An additional goal is to discover which changes have occurred concerning teaching how to read from the following perspectives; what are the definitions of reading and literacy, what are the goals in teaching how to read and which methods are chosen to pursue these goals. Through the years there have been differences and similarities between these themes which I will study in this thesis. Methods. This study is a narrative literature review in which I answer my research questions based on existing literature. The source material has been written and published in Finland with one exception. The research concentrates on the theme of teaching how to read from a national perspective and therefore the source material is strongly linked to the Finnish school system and in general Finnish literature with some connection to the matter. As an answer to the first research question I introduce the didactic guides used later in the research. I answer the second research question based on the study of the source material. Results and conclusions. There are surprisingly few didactic guides about teaching how to read. The guides published some 50 years ago are strongly based on experiences whereas the more recent guides rely on studies and credible source material. In my research, I dis-covered clear lines of change within the chosen themes. These were: the change in the pu-pils themselves, the introduction of electric equipment as a part of teaching, the refining of the objectives set for teaching and the development and grown diversity of teaching meth-ods.
  • Mikkelä, Kaisa (2019)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa pyrin selvittämään, millaisia esi- ja alkuopetuksen lukemaan opettamisen interventioita Suomessa on tutkittu 2000-luvulla. Selvitän käytettyjen interventi-oiden luonnetta niiden keston ja interventiokertojen tiheyden osalta sekä sen osalta mitä lu-kemisen valmiuksia niissä on pyritty harjoittamaan. Lisäksi selvitän, millaisia tuloksia inter-ventioilla on saatu. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Sen aineistoksi valikoitui kuusi Suomessa toteutettuja esi- ja alkuopetuksen interventioita koskevaa ver-taisarvioitua tutkimusta. Kaikki tutkimukset oli julkaistu 2000-luvulla. Puolet tutkimuksista oli julkaistu suomen ja puolet englannin kielellä. Tulokset ja johtopäätökset. Yleisimmin tutkimuksissa harjoitetut lukemisen valmiudet olivat kirjain-äännevastaavuus, tavu- tai sanatason lukeminen sekä fonologinen tietoisuus. Kestol-taan tutkimukset vaihtelivat. Kaikkien tutkimusten interventiokertoja pidettiin ainakin kerran viikossa, joissain jopa neljä kertaa viikossa. Interventioilla saatiin tutkimuksissa joko normaa-lia erityisopetusta parempia tai sitä vastaavia tuloksia. Intervention kestolla ei näyttänyt ole-van suurta merkitystä intervention toimivuuteen, mutta harjoituskertojen tiheys näyttää vai-kuttavan positiivisesti oppilaiden tuloksiin. Jatkossa tarvitaankin vielä lisää tutkimusta siitä, mitkä interventiot ovat ajankäytöltään ja vaivaltaan tehokkaimpia.
  • Sumiloff, Satu (2019)
    Pre-reading and pre-writing skills predict the development of reading and writing skills. The purpose of this research is to study how kindergarten teachers support children’s pre-reading and pre-writing skills in preschool. Motivation and interest also predict the development of reading and writing skills. That said, it is also an intention to study how children’s motivation and interest towards reading and writing is supported in preschool. The answers were found trough an online survey. There were two different parts in this survey and it mainly consisted of open questions. The survey was published in a Facebook-group that is meant for personnel working in kindergarten. There were 11 people who took part in this research and they all work as kindergarten teachers in preschool. Eight of them had had extra education about this subject. The answers were analysed trough content analysis. It was found out that kindergarten teachers have many different ways to support children’s pre-reading and pre-writing skills in preschool. The most important factors seemed to be literature and reading out loud. Supporting children’s pre-reading and pre-writing skills was something that belongs to every day and the skills were practised in all kinds of situations. Also different games and playing and the use of technology were pointed out in many of the answers. Motivation and interest were mostly supported via cheering and praising. Kindergarten teachers seemed to have a strong vision that the motivation and interest towards reading and writing comes naturally.
  • Perttu, Ellamari (2022)
    Vuoden 2018 PISA-tutkimusten tuloksista selviää, että suomalaisnuoret ovat vähemmän kiinnostuneita lukemisesta ja käyttävät myös vähemmän aikaa lukemiseen kuin aiempina vuosina. Myös lukutaidon tasossa on lievää laskua, ja erityisesti oppilaiden väliset taitotasoerot ovat kasvussa. Aiempi tutkimus osoittaa, että sekä sisäinen lukumotivaatio että lukemisen määrä ennustavat positiivisesti lukutaidon eri osa-alueiden kehittyneisyyttä. Aiemmassa tutkimuksessa on myös hypotetisoitu lukemisen määrän mahdollista välittävää roolia sisäisen lukumotivaation ja lukutaidon välisessä yhteydessä. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia tuloksia aiemmassa tutkimuksessa on saatu siitä, välittääkö lukemisen määrä lasten ja nuorten sisäisen lukumotivaation ja lukutaidon välistä yhteyttä. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koottiin maalis- ja huhtikuun aikana 2022 kahdesta eri tietokannasta. Hakutulokset kävivät läpi valintakriteerien mukaisen tarkan seulonnan, jonka jälkeen aineistoon päätyi seitsemän englanninkielistä artikkelia. Aineisto analysoitiin huolellisesti ja tutkimustuloksia vertailtiin suhteessa toisiinsa ja tutkimuskysymykseen. Tutkimustulokset olivat ristiriitaisia: osassa tutkimuksista lukemisen määrä näytti välittävän täysin sisäisen lukumotivaation ja lukutaidon välistä yhteyttä, ja osassa taas välittävää yhteyttä ei löytynyt. Selvältä kuitenkin vaikuttaa, että sisäistä lukumotivaatiota tukemalla voidaan vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten lukumotivaatioon. Myös lukemisen määrään vaikuttamalla saattaa olla positiivinen vaikutus lukutaidon kehittymiseen, vaikka käytettäisiinkin lasten ulkoista motivaatiota herätteleviä keinoja. Tutkielman tuloksia voivat hyödyntää erityisesti opetushenkilöstö sekä lasten ja nuorten vanhemmat. Tulevassa tutkimuksessa tulisi tarkastella tarkemmin sitä, mitä tiedetään ulkoisesti motivoivien keinojen hyödyntämisestä lasten lukemisen määrän kasvattamisessa ja lukutaidon kehittymisen tukemisessa sekä luettavan kirjallisuuden laadun vaikutuksesta lasten lukutaitoon. Tulevaisuudessa myös kotimainen tutkimus aiheen osalta olisi tarpeen, sillä tällä hetkellä sitä ei ollut saatavilla.
  • Lyytikäinen, Lotta (2019)
    Previous research emphasize the significance of reading to children for their development and learning. The National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care and the National Core Curriculum for Pre-Primary Education also set pedagogic objectives and align content of education that can be achieved by reading. It is interesting, how kindergarten teachers implement these objectives and educational content in their every-day work and recognize the aspects of the significance of reading to children presented in research. Kindergarten teachers’ opinions were studied by a questionnaire that was distributed in a Facebook group of kindergarten teachers. In all, 25 replies were given, of which 18 replies of kindergarten teachers with qualification were analysed using content analysis. The kindergarten teachers who participated in this study were aware of the alignments of the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care and the National Core Curriculum for Pre-primary Education concerning reading to children and they recognised largely the significance of reading and its impacts to children. However, the kindergarten teachers’ opinions of the objectives and impacts of reading to children varied. Most commonly, the kindergarten teachers read to children during educational or resting moments. They used divers and versatile texts, but there were different ways to address the texts before and after the reading session. Surprisingly, 14 respondents told that there was enough time for reading to children in kindergarten. Although the use of time, lack of staff and unsuitable spaces in kindergarten were mentioned as hindrances to reading. It would be useful to better utilize research results of the significance of reading to children in early childhood education for kindergarten teachers to have more coherent views of the significance of reading to children and of realisation of reading in a more systematic way. According to this study mainly the subjective opinions of a kindergarten teacher decide which objectives are being set and which impacts wanted and how the actual reading is realised.
  • Emmes, Nelli (2017)
    Digital devices have become more common in our everyday lives, and at the same time the use of digital devices has increased in school teaching. Because of the increased use of digital devices, one can expect that reading is increasingly done from a digital display. Reading is an essential part of our everyday live, therefore it is important to find out, whether there is a difference between reading printed text or electronic text. The purpose of this study was to find out what kind of influence does reading from display have on reading comprehension. Furthermore, the purpose of this study was to find out what kind of features electronic texts and digital devices contain that are related to reading comprehension. The study was conducted as a literature review. Helsinki University library’s database Helka and Arto, as well as Google Scholar -search engine, were used to find research material. The references of the study compose of doctoral theses, reports and theoretical literature. In addition, electronic publications have also been utilised, such as teaching curriculums. As a conclusion of the research, it can be stated that reading from display do not influence on reading comprehension. Compared with print books, electronic books and devices contain different features, such as reading aloud and electronic dictionaries. However, these qualities do not influence on reading comprehension. Instead of the qualities of an electronic book and the form of an electronic or a print book, it can be found out that there are other factors that influence reading comprehension, such as the interest into the book and the reading strategy.
  • Lehto, Lottaliina (2023)
    Suomi on lukutaidon perusteella mitattuna maailman kärkeä, mutta suomalaisten kiinnostus ja into lukemiseen on matalaa. Kodin lisäksi koulun kirjallisuuskasvatuksella on tärkeä rooli lasten lukuinnostuksen lisääjänä. Koulussa lukuinnostusta voidaan lisätä esimerkiksi lukupiirien, kirjavinkkausten ja kirjastovierailujen tai lukumummon, -papan tai -koiran avulla. Tämä tutkielma keskittyy lukemisen tukemiseen koira-avusteisilla lukuohjelmilla. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä havaintoja tutkijat ovat tehneet koira-avusteisten lukuohjelmien toteuttamisesta koulukontekstissa liittyen lukutaitoon, lukumotivaatioon ja lukemiseen sitoutumiseen. Tämä tutkielma on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on tiivistää aiheesta tehtyä aiempaa tutkimusta. Aineisto kerättiin kahdesta tietokannasta, Web of Sciencesta ja Scopuksesta hakulausekkeella “(animal-assisted OR dog-assisted OR canine-assisted OR therapy-dog) AND reading AND school”. Aineisto seulottiin otsikon, tiivistelmän ja koko tekstin tasolla, minkä jälkeen jäljelle jäi 12 tutkimusartikkelia, jotka muodostivat tämän tutkielman aineiston. Aineiston analyysissa havaittiin, että tulokset koira-avusteisista lukuohjelmista lukemisen tukena ovat lupaavia. Koira-avusteiset lukuohjelmat vaikuttivat positiivisesti kaikkiin kolmeen kategoriaan: lukutaitoon, lukumotivaatioon ja lukemisen tukemiseen. Lukutaidon osa-alueista lukuohjelmilla ei ollut vaikutusta lukutarkkuuteen, mutta osassa tutkimuksista lukunopeus sekä luetun ymmärtäminen paranivat. Lukumotivaatioon ja lukemiseen sitoutumiseen liittyen opettajat ja oppilaat raportoivat parantuneesta lukumotivaatiosta ja lukemiseen sitoutumisesta. Vaikka tutkimustulokset ovat lupaavia, tulosten vahvistamiseksi tarvittaisiin järjestelmällisempää tutkimusta, jossa järjestelmällisesti käytettäisiin kontrolliryhmiä interventioryhmien lisäksi.
  • Suorsa, Minna (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Tavoitteet. Lukutaito ehkäisee syrjäytymistä ja luo hyvän pohjan menestymiseen koulussa kaikissa oppiaineissa. Lasten ja nuorten lukutaito on viime vuosina kuitenkin heikentynyt. Kansainvälisesti vertailtuna suomalaiset lapset ja nuoret ovat edelleen taitavia lukijoita, mutta he eivät ole kiinnostuneet lukemisesta. Erityisesti kokonaisten teosten lukeminen edistää vahvan lukutaidon kehittymistä, ja juuri kokonaisten kirjojen lukeminen on vähentynyt. Sen vuoksi onkin tärkeää selvittää, millaisilla menetelmillä lapsia ja nuoria saisi innostettua lukuharrastuksen pariin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia toimiviksi havaittuja lukemaan innostamisen menetelmiä Lukuklaani-hankkeen tutkimuksissa on havaittu. Lisäksi etsin vastauksia siihen, miten oppilaat saataisiin lukemaan kokonaisteoksia. Menetelmät. Tämä tutkimus pohjautuu Lukuklaani-hankkeessa jo tehtyyn tutkimukseen lasten lukuinnostuksesta. Aineistonani käytin vapaasti saatavilla olevia Lukuklaani-hankkeessa julkaistuja tutkimuksia. Teemoittelin aiempien tutkimusten tulokset, minkä jälkeen jaoin teemat vielä alaluokkiin. Tulokset ja johtopäätökset. Lukuklaani-hankkeen tutkimusten kautta on saatu nostettua esiin opettajien jo käyttämiä ja toimiviksi todettuja kirjallisuuskasvatuksen työtapoja. Tutkimukset nostavat esiin opettajien hyväksi havaitsemia tapoja edistää oppilaiden lukuharrastusta. Lukuklaani-hankkeen alkukartoituskysely on laaja ja sillä kerätystä aineistosta tehtyjen tutkimusten avulla pystytään saamaan kuva siitä, mikä on kirjallisuuskasvatuksen nykytila peruskoulussa.
  • Kangas-Kärki, Susanna (2021)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa perehdyttiin lukemistietoisuutta tukevan oppimisympäristön osa-alueisiin varhaiskasvatusryhmässä ja selvitettiin, minkä oppimisympäristön osa-alueen varhaiskasvatuksen henkilökunta koki keskeisimmäksi lukemistietoisuuden tukemisen näkökulmasta. Lukemistietoisuuden herätteleminen on osa sukeutuvaa lukutaitoa, joka edeltää konventionaalista lukutaitoa ja on siksi tärkeää tulevaisuuden lukijoiden kasvattamisessa ja lukumotivaation herättämisessä. Tutkimuksessa pyritään lisäämään pedagogista tietoisuutta ja keskustelua varhaiskasvatuksen ryhmissä lukemistietoisuutta tukevan oppimisympäristön eri osa-alueista ja niiden hyödyistä lasten lukemistietoisuuden ja lukumotivaation syntymisessä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että rikas lukemista edistävä ympäristö on paras tae lukemaan oppimiselle. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla varhaiskasvatuksen henkilökuntaa kolmessa eri päiväkodissa puolistrukturoidun ryhmähaastattelun menetelmällä. Haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että lukemistietoisuutta tukeva toiminta oli runsasta varhaiskasvatuksen ryhmissä. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatusryhmien toiminta oli pääpiirteissään yhteneväistä, joskin painotuseroja oli havaittavissa eri ryhmien välillä. Tutkimukseen osallistuneen varhaiskasvatuksen henkilökunnan keskuudessa oppimisympäristön psyykkinen osa-alue nousi lukemistietoisuuden herättelemisen ja tukemisen suhteen keskeisimmäksi osa-alueeksi. Sosiaalinen osa-alue nousi toiselle sijalle. Fyysistä osa-aluetta ei kukaan haastateltavista nostanut yksittäiseksi keskeisimmäksi osa-alueeksi lukemistietoisuuden herättelemisen suhteen. Oppimisympäristön luominen myönteiseksi ja lapsen psyykkistä hyvinvointia tukevaksi on tämän tutkimuksen mukaan paras tae lukemistietoisuuden ja lukumotivaation syntymiseen. Kandidaatti -tutkielma Lukemistietoisuutta tukevan oppimisympäristön osa-alueet varhaiskasvatuksen ryhmässä julkaistaan Helsingin yliopiston kirjaston – Helda / E-thesis (opinnäytteet) palvelussa.
  • Maaninka Ek, Jessica (2022)
    Yhä useampi Suomessa asuva lapsi puhuu äidinkielenään jotain muuta, kuin suomea, mutta osallistuu kuitenkin suomenkieliseen varhaiskasvatukseen tai perusopetukseen. Lukemisvalmiuksien kehittäminen ja tarkasteleminen lukemista edeltävinä taitoina ovat ajankohtaisia viimeistään esi- ja alkuopetuksessa. Kun lukemaan opettelu alkaa suomen kielellä, ovat tavoitteet lukemisvalmiuksien osalta usein liitettyinä suomen kielen opiskelun yhteyteen. Näiden arviointia varten on myös käytössä ollut yleensä kaikille samat, suomenkieliset materiaalit, huolimatta lapsen omasta äidinkielestä. Tässä tutkielmassa tavoitteena oli tarkastella lukemisvalmiuksien arviointia ja niissä huomioitavia tekijöitä erityisesti niiden lasten osalta, jotka opettelevat suomea toisena kielenään. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi, 1) Mitä taitoja lukemisvalmiuksien arvioinnissa kartoitetaan ja miten, ja 2) Millaisia huomioita liittyy S2-oppilaan lukemisvalmiuksien kartoittamiseen? Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, integroivalla otteella. Lopullinen aineisto rajattiin vuoden 2010 jälkeen julkaistuihin suomenkielisiin lukemaan oppimista tai monikielisten lukemista käsitteleviin tutkimusartikkeleihin, väitöskirjoihin tai pro graduihin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, ja tutkimustulosten jaottelussa hyödynnettiin teemoittelua. Lukemisvalmiuksien osalta arvioitaviksi taidoiksi nousivat tutkimuskirjallisuuden pohjalta erilaiset fonologiset taidot, kirjaintuntemus, nimeämiseen liittyvät taidot ja kielellinen muisti. Näiden taitojen kartoittamista varten oli tutkimuksissa käytetty useita erilaisia arviointimenetelmiä. Fonologisten taitojen arvioinnissa painottuivat riimiparien ja alkuäänteiden tunnistaminen ja nimeäminen, kirjaintuntemuksissa kirjainmerkkien tunnistaminen ja tuottaminen, nimeämisen taidoissa visuaalisen tuen avulla asioiden nimeäminen, ja kielellisen muistin arvioinneissa toistomuistin ja työmuistin tehtävät. Yleisten lukemisvalmiuksissa arvioitavien seikkojen lisäksi toisen kielen oppijoiden lukemisvalmiuksien arvioinnissa on huomioitava oppilaan käyttämien kielten järjestäytyminen sekä niiden keskinäisten samankaltaisuuksien tai eroavaisuuksien huomioiminen. Tiedot näistä auttavat oppilaiden kanssa työskenteleviä huomioimaan erilaisten tekijöiden mahdollisia vaikutuksia lukemisvalmiuksien kehittymisessä ja niiden arvioimisessa.
  • Lahti-Helminen, Tuuli (2017)
    This thesis researched thoughts and opinions of handicraft as a school subject in Finnish upper secondary school among pupils. The accent of the thesis was also the relation between handicraft in school and pupils’ other school subjects, everyday life and career choices. The main focus was to find out how positive issue it was to have a possibility to study handicraft in upper secondary school and should the pupils have the same possibility in every Finnish school. Based on earlier researches studying handicraft in upper secondary school is very popular and pupils also make handicraft in their free time. Anyhow, it is not considered to be a career choice. The thesis was a phenomenographical research, it was accomplished as a semi-structured Internet survey questionnaire and directed to pupils who studied handicraft in Finnish upper secondary school. Pupils were asked to answer the questionnaire via school staff who forwarded it to pupils. Most of the questions were open questions, and yes or no- and Likert-scale questions that measured background information and personal opinions. The questionnaire had 39 accepted answers that were gathered during May 2015. The material was analysed with the qualitative content analysis method. It was first transcribed to quantitative and written material and then the same type of answers were sorted out to their own categories. It took almost two years from gathering the material to have it analysed. The result of this thesis was that pupils liked to study handicraft in school but they didn’t think it would be an important subject for their personal career choices or that it should be a compulsory subject in Finnish upper secondary school. For the last one, it seems that the interested target group is too narrow. Most of the pupils did craft in their free time, which had an obvious link to study it in school also. The main reasons to study voluntary handicraft in school are to reinforce the craft hobby but also to have an easy and non-stressful credit. So the pupils who study handicraft in school are not necessarily craft oriented. The subjects of further study could be the later events of lives of those people who studied handicraft in upper secondary school and do research into the question if they chose their careers with craft because of school studies and hobbies.
  • Laukkanen, Heini (2019)
    The bachelor’s thesis’s aim was to study high school students and their thoughts. The theoretical framework to this study is Hannu Simolas (2001) theory about the ethos of excellence. The ethos of excellence refers to a system of values, which emphasizes values such as glorification of excellence, efficiency and effectiveness. Based on earlier studies, the consequences of the ethos of excellence have not been positive (Whitty, Power & Halpin, 1998). The beneficiaries are the ones that have the best possibilities to succeed nevertheless. Most of the consequences are negative, for instance depression, feeling inferiority, and pessimism. In 2020 students will be entering education after high school based on their scores in matriculation examinations. The change has awakened a debate. It is criticized mostly because it favors the excellent, purposive students. Research questions are: 1. Does the young connect their wellbeing to the entrance reform? 2. In what way is the ethos of excellence seen in the way high school students think about their future goals or wellbeing? The study is a qualitive research survey. 80 second grade high school students participated to the survey from one high school. The survey consists of 12 open questions, witch to the participated students answered during spring 2019. Most of the participations did not know, what the entrance reform is. The students were stressed and tired. Over half of the participations were stressed and tired often. Most common reason to their stress was worries about their studies or the future. The ethos of excellence and the competition and performance-oriented approaches from it were seen in every section of the survey.
  • Karlsson, Tomi (2017)
    Targets. The study examined the educational choices of upper secondary school students. It focused on the educational choices of upper secondary school second-year students, factors influencing those choices, and their connection to a student’s background information (parents’ education, gender, school achievements). The rational choice theory emphasizing an individual’s own choice and sociological theory emphasizing the influence of social structures on educational choice-making formed the theoretical background of the study. Methods. 86 second-year students from upper secondary schools participated in the study. Research data was collected by questionnaire. This quantitative study was examined by using statistical methods. The data was analysed with statistical analysis program SPSS. The data was evaluated by using, variance analysis, cross tabulation, chi-square test, t-test, correlate and Cronbach’s alpha . Results and conclusions. In this study parent`s education had connection to the educational choices. The better the parent`s education, the more likely the student applied for a university.Parent`s education had no connection to school achievements.In this study was no differences between gender. The girls had a better school achievements but gender had no relevance on educational choices. Gender had no connection to the argumentation concerning the educational choices. The school achievements had no connection to the educational choices. The school achievements had no connection to the argumentation concerning the educational choices.
  • Jäppinen, Mona (2019)
    Objectives. Previous studies on family meals have shown that family meals are still valued even though they have decreased. Previous studies on family meals have been part of a broader, so it has not been researched on its own. Today’s hectic lifestyle, with every family member having their own schedules, makes it a challenge to find family time together. Though this reflection I wanted to find if high school students were eating together with their family and how did they view family meals. The research questions were: 1.How do high school students define a meal and family meal? 2.What kind of views do high school students have about family meals? 3.What kind of experiences do high school students have about family meals? Methods. The research was qualitative and involved five high school students. The chosen method was a case study. I got the material through a semi-structured individual interviews. The analysis of research data was based on material-based content analysis. Results and conclusions. The definitions of meal and family meal were very similar to previous researches. A meal was defined as a warm meal and a family meal as a common meal. The family meal was seen as a positive and important family event, where it was possible to discuss different things. Family meals were generally weekly. The family member’s schedules made it sometimes challenging to agree on common meals. Often timetables were agreed upon in advance. During the weekends, there was time for cooking and common family meals even during the day, while during the week family meals were held mainly during dinner time. High school students and the other family members took part in the preparation of family meals. Family meals was also seen as important for the current diet. Changes were noted in the number of family meals and food diversification. The future of family meals was seen in positive light because family meals were seen as part of our Finnish culture but also uncertain due to people’s hurries.
  • Vesalainen, Senja (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin lukiolaisten uupumista koskevia diskursseja vuoden 2023 uutisoinnissa. Lukiolaisten uupumuksesta käytävä yhteiskunnallinen keskustelu on ollut viime vuosina sävyltään huolestunutta. Huolestunut keskustelu voidaan nähdä kumpuavan sekä yhteiskunnallisesta tilanteesta, kuin myös itsehallintaa ihannoivasta yhteiskunnasta. Uutismedioilla on tärkeä osansa tässä keskustelussa, sillä ne nostavat esiin erilaisia näkökulmia ja keskusteluja aiheen tiimoilta, ja luovat siten yleiskuvaa uupumuksesta. Teoreettinen viitekehykseni perustuu terapeuttisen vallan käsitteelle, joka tarkoittaa yhteiskunnallisen vallankäytön muotoa, joka kytkeytyy erilaisista terapiamuodoista sekä psykologiatieteistä kumpuaviin sanoihin, arvoihin ja toimintatapoihin. Käsittelen tutkimuskysymyksissäni, millaista uupumusta median diskurssit lukiolaisten osalta tuottavat sekä sitä, millaisen yleiskuvan tämä luo uupumuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytin diskurssianalyysiä. Diskurssianalyysi lähtee oletuksesta, että kieli tuottaa sekä muokkaa sosiaalista todellisuutta. Diskurssilla tarkoitan tässä tutkielmassa suhteellisen johdonmukaisia merkityssysteemien kokonaisuuksia, jotka sekä tuottavat että ovat osana sosiaalista todellisuutta. Aineistona käytin Yleltä ja Helsingin Sanomista hakemiani yhteensä kahdeksaa uutisartikkelia vuodelta 2023, jotka käsittelivät lukiolaisten uupumusta tai jaksamista. Tuloksieni mukaan lukiolaisten uupumuksesta uutisoinnista löytyi neljä erilaista diskurssia: lukion raskas työmäärä, jatkuvat uudistukset, yksilöpsykologiset sekä yhteiskunnalliset syyt. Yleiskuva, joka uupumuksesta syntyi, oli moninainen, mutta erityisesti aineistossa painottui yksilöpsykologinen näkemys, joka korosti yksilöiden vastuuta ja lukiolaisten haavoittuvuutta ryhmänä. Tämä johti päätelmään siitä, että yhteiskunnallista ja rakenteellista aspektia uupumukseen häivytetään, vaikka uupumus on määritelmältäänkin moninainen prosessi, jossa yksilöpsykologiset tekijät korostuvat vain yhtenä tekijänä.
  • Renlund, Ida (2016)
    The purpose of this study was to find out what kind of means do preschool teachers have for identifying dyslexia and how they evaluate these means. Earlier research has proven that dyslexia can be identified before school-age. An abnormal linguistic development, a deficiency in phonological skills, slowness in naming and especially having challenges in learning the alphabet are all possible signs of dyslexia. I find this topic to be worthy of studying because preschool and the fall of 1st grade are crucial periods in which a child’s self-image as a learner is built. Identifying dyslexia in preschool enables an early intervention and the successful construction of a capable learner self-image. The study was carried out with a qualitative research method and material was gathered using a theme interview. The material was gathered during October and November 2016 interviewing five preschool teachers who had experience of working in preschools in Helsinki. The material was transcribed and separated into groups by themes which demonstrated themes used in the research questions. The material was analyzed using a theory based content analysis method. According to the results of the study preschool teachers used observation, tests, professional and occupational co-operation and co-operation with parents, as ways of identifying the dyslexia. Nevertheless all means were considered to reinforce one another The most useful and easier to use way proved to be observation and specified tests. The availability of useful means were considered to vary depending on the activity of the teacher. Teachers wished to receive more information on tests to survey the matter within preschoolers. As a conclusion it can be stated that preschool teachers use diverse ways of identifying dyslexia. Specific tests applicable for preschoolers for surveying the skills used in reading and the preparedness for it, are needed and asked for. Because the study was carried out in only one county, the results can not be transferred to others. Counties have their own ways of identifying dyslexia and deciding on the proper assistance needed around the matter. The results of this study could be utilized for improving and developing ways or means of identifying dyslexia.
  • Halén, Siiri (2023)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää miten lukivaikeus vaikuttaa minäkäsityksen muodostumiseen. Aihe on tärkeä, koska luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisimpiä koulussa opeteltavia taitoja, joilla on kouluttautumisen sekä työllistymisen kannalta merkittävä rooli, joten niissä suoriutuminen myöskin vaikuttaa merkittävästi oppilaan minäkäsitykseen. Minäkäsityksellä on yhteys oppilaan koulumenestykseen. Positiivinen minäkäsitys vaikuttaa myönteisesti minäpystyvyysuskomuksiin ja itsetuntoon. Negatiivisemman minäkäsityksen omaavat yksilöt ovat taipuvaisempia vetäytymään sosiaalisista tilanteista sekä keskittymään omiin heikkouksiinsa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää miten lukivaikeuksisten oppilaiden yleinen ja akateeminen minäkäsitys muodostuu sekä miten keskeiset vuorovaikutussuhteet vaikuttavat minäkäsityksen muodostumiseen. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi löytyi englannin-kielistä kirjallisuutta Euroopasta, suomenkielistä kirjallisuutta ei ollut saatavilla. Kirjallisuus, joka tutkielmaan valikoitui, käsittelee minäkäsityksen ja lukivaikeuden yhteyttä. Tutkielmaan sisällytettiin myös kirjallisuutta, jossa käsitellään yleisesti oppimisvaikeuksia ja niiden vaikutusta minäkäsitykseen, sillä niiden tulokset ovat linjassa lukivaikeutta käsittelevien tutkimus-ten kanssa. Tutkimukset olivat varsin yksimielisiä siitä, että lukivaikeuksisilla oppilailla on mitatusti alhaisempi akateeminen minäkäsitys. Yhtä selviä tuloksia ei ollut liittyen yleiseen minäkäsitykseen, vaikka enemmistö tutkimuksia osoittaa, ettei lukivaikeuksisilla oppilailla ole mitatusti alhaisempi yleinen minäkäsitys, osassa tutkimuksia päädyttiin eriäviin tuloksiin. Tutkimukset osoittivat, että iso osa lukivaikeuksisista oppilaista kohtaa negatiivisia asenteita vuorovaikutussuhteissaan liittyen heidän lukivaikeuteensa sekä kykyihin akateemisilla osa-alueilla. Opettajien ja vanhempien tuella ja ymmärryksellä havaittiin olevan merkittävä vaikutus positiivisen minäkäsityksen muodostumisen tukemisessa. Jotta lukivaikeuksisten oppilaiden tuki olisi mahdollisimman kokonaisvaltaista, täytyy oppilaiden positiivisen minäkäsityksen muodostumiseen panostaa.
  • Ylitolva, Noora (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Nykypäivänä kielten osaaminen on hyödyllistä ja antaa mahdollisuuksia. Kieliä kohtaan olevasta kiinnostuksesta huolimatta se voi kärsiä oppimisen haasteiden vuoksi. Näin voi juuri käydä lukivaikeuden kanssa kamppailevalle, jos hän ei saa tarvittavaa tukea oppimiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukivaikeuden haasteet ilmenevät vierasta (L2) kieltä opiskeltaessa. Tärkeää oli myös selvittää, miten tulisi L2 kielen oppimista tukea, kun kyse on henkilöstä, jolla on lukivaikeus. Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 ja toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valikoitui lopulta yhden tietokannan kautta kuusi artikkelia. Vastasin kaikkien kuuden artikkelin avulla ensimmäiseen tutkimuskysymykseen ja viidellä niistä toiseen tutkimuskysymykseeni. Artikkelit käsittelivät L1 Ja L2 kielinä eri kielten yhdistelmiä. Aineiston analyysissä käytin sisällönanalyysiä. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että kielten välillä on siirtovaikutus. Tämä tarkoittaa sitä, että heikko suoriutuminen tehtävästä äidinkielellä ennekoi heikkoa suoriutumista myös vieraan kielen tehtävässä. Tutkimukset, jotka käsittelivät sekä L1 että L2 kieltä todensivat siirto vaikutuksen myös tutkimuksissansa. Tulokset osoittivat, että henkilöt, joilla oli dysleksia, selvisivät heikommin kaikista L2 kielen testeistä eli lukemisesta, kirjoittamisesta, fonologisen tietoisuutta, verbaalisia taitoja, sanastoa ja kielioppia koskevista tehtävistä. Heikko suoriutuminen ilmeni hitaana lukemisena ja kirjoittamisena, oikeinkirjoitusvirheinä ja tekstin laadun yksitoikkoisuutena. Osallistujilla, joilla oli dysleksia, ilmeni äänteiden segmentoinnin vaikeutta sekä heikkoa kirjain-äänne vastaavuutta. Heikko kirjain-äänne vastaavuus nähtiin johtuvan huonosta työmuistista. Kuitenkin motivaatiolla selitettiin oppilaiden poikkeuksellista omien nimien ensimmäisen kirjaimen ja sen äänteen osaamista. Tutkimukset painottivat, että oppilaille tulisi tarjota L2 kielen oppimiseen ainakin sanoja tuenmuotoja, kuin äidinkieleenkin. Oppilaat tulisi kohdata yksilöinä ja selvittää heidän yksilölliset haasteensa oppimisessa. Tämän lisäksi oppimisessa tulisi huomioida L2 kielen piirteet. Tuen kartoittamisessa hyödyllinen lähtökohta on oppijaan tutustuminen. Opetuksessa tulisi huomioida opetustyylit ja strategiat. Oppilaalle tulisi tarjota erityisopetusta ja tarvittavia erityisjärjestelyitä, kuten lisäaikaa tai tietokoneavusteista tukea.
  • Koivisto, Tuula; Koivisto, Tuula (2020)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli kuvata lukivaikeusopiskelijoiden opiske-luintoa ja opinnoissa suoriutumista suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Tarkoitus oli kuvata tarjolla olevaa lukivaikeuteen kohdistettua tukea korkeakouluopintojen aikana. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, onko opiskeluinnolla yhteys lukivaikeusopiskelijoiden suoriutumiseen tai kor-keakoulussa lukivaikeusopiskelijoille tarjottuun tukeen. Opiskeluinto kuvaa myönteisesti opiskelu-hyvinvoinnin tilaa; tarmokkuutta opiskelussa sekä uppoutumista ja omistautumista opintoihin. Tut-kielma syntyi tarpeesta tunnistaa lukivaikeusopiskelijoiden tuen tarpeita ja keinoja opiskeluhyvin-voinnin ja korkeakouluissa suoriutumisen parantamiseksi. Menetelmät. Tutkielmassa käytettiin valmista YTHS:n korkeakouluopiskelijoiden kyselyaineistoa vuodelta 2012, joka saatiin Aila-yhteiskuntatieteellisestä tietoarkistosta. Aineisto muodostui korkea-kouluopiskelijoiden (N = 4403) vastauksista, joiden joukossa oli 149 lukivaikeusopiskelijaa. Tut-kielmassa tarkasteltiin keskeisesti opiskeluintoa, sitä mittaavan OpIntomittarin avulla. Aineisto ana-lysoitiin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Tulokset ja johtopäätökset. Lukivaikeusopiskelijat ponnistelivat tarmokkaammin ja uppoutuivat mui-ta opiskelijoita herkemmin opintoihinsa. Lukivaikeusopiskelijoiden ja ei-lukivaikeusopiskelijoiden suoriutumisessa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Noin 70 % lukivaikeusopiskelijoista jäivät vaille lukivaikeuteen kohdistettua tukea korkeakouluopinnoissaan. Suoriutuminen opinnoissa sekä tuen saaminen olivat positiivisesti yhteydessä opiskeluinnon kokemukseen. Tieto lukivaikeudesta ilmiönä korkeakouluissa lisää ymmärrystä lukivaikeuden kanssa opiskelevia kohtaan. Tutkimustieto on väline kehittää oikein kohdistettuja keinoja lukivaikeusopiskelijoille. Tukipalveluiden kehittämi-selle on tarvetta, joilla edistetään korkeakouluopiskelijoiden opiskelukykyä, opintoihin kiinnittymis-tä, opinnoissa suoriutumista sekä opiskeluhyvinvoinnin kokemista. Tuen saaminen lukivaikeuteen opintojen aikana edistää opiskelijoiden hyvinvointia myös tulevassa työelämässä.