Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kurki, Hanna (2019)
    The objective of this study was to study the suitability of the measuring evaluation tools for mildly mentally handicapped children.
  • Mannermaa, Elli (2019)
    According to previous studies, both the level of reading skills and the amount of reading for pleasure have been reducing among Finnish children. An active reading hobby has a positive effect on one’s reading skills, so by increasing the amount of reading for pleasure, the level of reading skills will also rise. The first goal of this study is to examine which factors have the biggest influence on the amount of children’s reading for pleasure. The purpose of this is to see if schools can have an influence on it and if yes, in what ways. The most recent Finnish national core curriculum published in 2014 brings up a socio-constructive conception of learning. This study will also examine what kind of teaching methods based on that conception are used in Finnish schools, and what kind of effects they have on the reading hobby of pupils. The method of this study is a descriptive, integrative literature review. This method was chosen because the goal was to create new information by combining and linking the results of previous studies. The research data has been found using a few different databases, such as Google Scholar and Helka. The data could be found by searching with the keywords on the topic of this study in Finnish and English. The results of this study showed that the reading engagement is the biggest factor that leads to reading becoming a hobby. The reading engagement consists of the combination of three factors: the amount of reading, one’s interest in reading and the diversity of read material. This study showed that schools can affect these three factors by increasing pupils’ intrinsic motivation towards them. Cooperative teaching methods reflecting the socio-constructive conception of learning are widely used in Finnish schools’ literature education. These methods have been proven to influence the reading hobby of children, by either having an effect on their intrinsic motivation or the three factors of reading engagement. Cooperative teaching methods commonly used in Finnish schools and found effective in this study were for example book clubs, shared reading and drama.
  • Nordberg, Otso (2024)
    Lukutaidosta on keskusteltu viime vuosina paljon mediassa. Sävy on ollut negatiivinen, sillä suo-malaisten lasten lukutaito on laskenut. Lukutaidon lisäksi vapaaehtoinen lukeminen on vähenty-nyt. Tässä tutkimuksessa perehdytään oppilaiden lukuintoon (eng. reading motivation) ja sen nos-tamisen mahdollisuuksiin pääasiassa opettajan näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti alakoululaisten lukuinnon edistämisen mahdollisuuksiin. Tutkimuk-sen tavoitteena on kaksi asiaa. Ensimmäinen on perehtyä keinoihin, joilla voi lisätä kouluikäisten, lukemaan opettelevien ja lukemistottumuksiaan muodostavien oppilaiden lukuintoa. Toisena ta-voitteena on selvittää, millaiset tekijät voivat puolestaan vähentävät oppilaiden lukuintoa. Lukuinto käsitteenä sisältää tässä tutkimuksessa kirjaimellista lukemista sekä koulutyöhön liittyvää innok-kuutta. Suurin osa kirjallisuuskatsauksen lähteistä keskittyy alakoulun oppilaiden lukuintoonsa vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielma oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka ai-he oli rajattu lukemiseen. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus on menetelmä, jossa yritetään vastata ky-symyksiin jäsentelemällä aikasempaa tietoa aiheesta. Katsaukseen valikoitui niin suomalaista kuin kansainvälistäkin kirjallisuutta. Tulosten materiaalina käytettiin tutkimuksia, joita tukevat media-artikkelit ja muutama nettilähde. Pohdintaan sekä johdattelevaan osuuteen valittiin lähteitä hieman vapaammin. Materiaalit itse tutkimusosuuteen etsittiin paljon Google Scholarin kautta ja Helka:sta saatuja artikkeleita käytettiin. Hakusanoina käytettiin sanoja: ”lukuinto”, ”lukumotivaatio”, ”luke-maan oppiminen”, ”lasten lukutottumukset” ja englanniksi ”reading motivation” ja ”reading moti-vation children”. Tutkimuksessa selvisi, että opettaja voi vaikuttaa lasten lukuintoon monenlaisin keinoin. Lukuin-non sytyttämiseksi opettajan on tärkeää pitää yllä lasten sisäistä motivaatiota. Opettaja voi tehdä näin vaalimalla autonomian tunnetta, minäpystyvyyttä ja samaistumisen tunteita eli lukemista so-siaalisena toimintana vertaisten kanssa. Myös oppimistavoitteiden asettaminen, kirjallisuuden läs-näolo lasten elämässä, tukiopetuksen antaminen ja opettajan ääneen lukeminen voivat ainakin vä-lillisesti motivoida oppilaiden lukuintoa. Lukuintoa vähentäviä tekijöitä ovat vertaileva asenne, heikko minäpystyvyyden tunne ja mahdollisesti pojilla myös sukupuolittuneet ja alemmat oletukset poikien lukutaidoista.
  • Salminen, Heini (2023)
    Lastenkirjat antavat mahdollisuuden lapselle kokea lukunautintoa. Lukevan ympäristön malli sekä lastenkirjallisuuden kanssa vietetty aika viestittävät lapsille myönteistä kuvaa kirjallisuudesta vaikuttaen näin lukuinnon syntyyn. Jotta lasten lukuinto pääsee heräämään, on heille mahdollistettava myönteisiä kokemuksia lastenkirjallisuuden kanssa. Lukuinto sekä lukumotivaatio ovat olleet laskussa viimeaikaisissa tutkimuksissa, vaikka lukuinnon tukemisen tiedetään olevan perusopetuksessa tärkeä tavoite. Tämän kandidaatin tutkielman lähtökohtana on esikouluikäisten lasten lukuinnon heräämisen tukeminen. Tutkielmani tavoitteena on selvittää mitä mahdollisuuksia esiopetuksen opettajat esittävät lukuinnon herättelyn tukemiseen ja mitä haasteita esiopetuksen opettajat esittävät olevan lukuinnon herättelyssä ja tukemisessa. Tutkielmassa tarkasteltiin lukuinnon herättelyn tukemista lastenkirjallisuuden kautta. Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto koostuu kahdeksan esiopetuksen opettajan vastauksista. Aineisto kerättiin Varhaiskasvatuksen opettajat- Facebook ryhmään laitetulla kyselylomakkeella. Aineiston analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Vastauksista nostetut mahdollisuudet jaettiin viiteen luokkaan, jotka olivat Opettajan mahdollistamat lukuhetket ja lukevan aikuisen malli, Lastenkirjallisuuden käyttö toiminnan tukena, Teknologian käyttö, Lapsilähtöisyys ja Huoltajien aktivointi. Esiopetuksen opettajien vastauksista kävi ilmi, että he mahdollistavat lasten heräilevän lukuinnon tukemista erilaisilla keinoilla ja pyrkivät tekemään lastenkirjallisuudesta osan heidän arkeaan erilaisten toimintatapojen avulla. Vastauksista poimitut haasteet jaettiin myös viiteen luokkaan. Nämä luokat olivat Rakenteelliset haasteet, Kodin vaikutus, Henkilökunnan vaikutus, lapsen toiminta ja Teknologia. Vastauksista nostettiin haasteiden liittyvät pääosin oppimisympäristön puutteisiin, henkilökunnan vastustukseen sekä lapsen kotiympäristöön. Lapsen mielenkiinnonkohteet nähtiin niin mahdollisuutena kuin haasteenakin. Tutkimustulokset tukevat aiempaa tutkimustietoa, kuten lukevan aikuisen malli, tarjoten kuitenkin tuoreen näkemyksen esikoulun kentällä tapahtuvaan lukuinnon herättelyyn
  • Tapio, Ida (2017)
    Despite a continuous immigration to Finland from countries where illiteracy is considered high, there are few studies about illiterate adult immigrants. Neither are there any earlier compilations of Finnish, Swedish and Norwegian studies related to illiterate adults. Therefore, the goal of this paper is to study what kind of research has been done about illiterate adults in these countries in the 21st century as well as to specify illiterate adults’ challenges in learning a second language based on research literature. The study was implemented as a literature review. Helka Finna, Swepub, Uppsök and Google Scholar were used for searching for articles and research papers. The final reference literature comprises 13 pro gradu theses, two dissertations and five research articles or reports. Three of the studies are originally published in Norway, six of them in Finland and the rest 11 in Sweden. The studies focused on students, teachers or methods used in teaching. Majority of the studies focused on the role of a student’s first language and illiteracy when learning a new language. Furthermore, the development of various linguistic skills as well as students’ experiences of living in a new country were essential research subjects. Clearly the most common research method was an interview. Based on the studies, there are challenges related to three central themes present in illiterate adults second language learning: limited contacts with locals, insufficient learning skills and time.
  • Piirainen, Heli (2018)
    Learning of mathematical skills starts long before formal school education. Also earlier studies had shown that differences in mathematical skills and in math performances starts to grow in early childhood and individual differences are significant. During preschool education, the differences in skills are increasing rapidly. According to studies, especially number sense strongly indicates the future school mathematical competence. Thus, if skills of number sense is practiced more earlier, it is more effective to and helps to make a strong foundation for later mathematical learning. The subject of this study was to describe how the number sense is practiced in preschool education and in what kind of dimensions of learning environment it*s practice takes places. The survey data was collected from members of the Facebook group for preschool teachers as a form interview in spring 2018. 22 preschool teachers from different cities of Finland participated in the interview. The study was a qualitative study. As the material was collected by e-form as questioning questions, the hermeneutic phenomenological content analysis was selected for the analysis of these written interview responses. Learning environments were viewed from the perspective of the pedagogical dimension and the physical dimension. Number sense was divided in different skill areas of the number sense. According to this study, skill areas of number sense was practiced daily in preschool’s everyday learning situations, both in unformal apprenticeships and in more structured learning situations, such as dining and outdoor activities, for example by collecting toys. Most practiced skill areas of number sense were comparison, numerosity and understanding of sequences of numbers. In the practice of math skills, preschool teachers favor the functionality. In addition to the indoor and outdoor environment of preschool education, the skills of the number sense were practiced by a forest trip. The range and variability of teaching materials was wide.
  • Huhtala, Minna (2016)
    This descriptive literature review was to research the boys' reading preferences and the ways to motivate boys to read literature. By previous studies and literature was reseached what kind of books boys prefer to read and how boys can be motivated to read. The research literature was selected on the basis that the main focus of the study was the reading motivation. Source literature emphasizes how freetime reading requires internal motivation. Reading engagement is also important. To be motivated and engaged boys need to choose interesting books for themselves. Books need to be also suitable for their literacy. Boys are interested in adventure books, comics, humor and fantasy. Boys also like serie books. Parents’, teachers’ and friends’ example is important in the development of children's reading hobby. If the reading is a part of a family's everyday life, it will be a part of boy’s everyday life too. Especially if a father reads a lot, he is an important role model for his son. The teacher can influence the students' reading pursuits by book choices and selecting invigorating methods for literature classes. Boys are motivated by functional methods. It can be concluded that there is not just one single solution of ignition of boys’ reading motivation. Every boy is different and motivated differently. One must be determined for each individual preferences and the level of literacy and to provide suitable books to read just for him. Reading should also be made in the eyes of the boys "manly" pursuit. It can be said that the promotion of reading requires the efforts of all: homes, schools, libraries and media. The reading must be a natural part of the lives of the boys and the society around them.
  • Hurttila, Elle-Maria (2019)
    Objectives The objective of my study is to find out what kind of books class teachers are using and how they consider the role of books in teaching. Reading skills may vary amongst pupils in primary school teaching. These variances are showing not only in reading skills but in the interest towards literature and reading in general. The discovery of reading and supporting it are important topics in the primary teaching curriculum and enhancing it is important starting from the first grade. In school, pupils are motivated to reading. One of the motivating methods is to use a school desk book which is a common according to my own experiences. Methods Six school teachers were interviewed for the study. Interviewees were picked randomly from three schools in Vantaa. Study material was collected as individual interviews. It was transcripted word by word and examined using a substance analysis. Results and conclusions The interviewed teachers told that they are using reading books in their teaching. ABC book was mentioned as the most common book but each of the teachers also mentioned to be using a school desk books. The sense of community was mentioned as important in using ABC books. School desk books served the interests of each pupil and they were often used as extra assignment. Some of the teachers held reading classes.
  • Luoma, Anni-Maria (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena oli lisätä erityispedagogien ymmärrystä lukumääräisyyden tajun roolista dyskalkuliassa ja valottaa sen neurologista perustaa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Millä tavoin haasteet lukumääräisyyden tajussa näkyvät sellaisella oppilaalla, jolla on dyskalkulia? ja 2. Minkä kaltaista on lukumääräisyyden tajun neurologinen pohja? Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että dyskalkulia eli laskemiskyvyn häiriö on matematiikan oppimisvaikeus, jossa ongelmat pohjautuvat numeerisen tiedon prosessoinnin ongelmiin. Ongelmat näkyvät muun muassa lukumääräisyyden tajussa, laskemisen taidoissa, lukujonotaidoissa ja aritmeettisessa suoriutumisessa. Tämän tutkielman tutkimustehtävänä on nostaa näistä haasteista lukumääräisyyden taju lähempään käytännölliseen ja neurologiseen tarkasteluun, sekä ymmärtää sitä ilmiönä. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja aineisto kerättiin tieteellisistä vertaisarvioiduista artikkeleista. Aineistoksi valikoitui pääasiassa kirjallisuuskatsauksia sekä yksi empiirinen tutkimus. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena, aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, ja analyysi aloitettiin teemoittelemalla aineisto tutkimuskysymysten mukaan. Tulokset ja johtopäätökset. Lukumääräisyyden taju jakautuu kahteen erilaiseen prosessiin: pienten lukumäärien tarkkaan silmämääräiseen arviointiin sekä suurten lukumäärien likimaiseen arviointiin. Dyskalkulian katsottiin pohjautuvan haasteisiin erityisesti näissä prosesseissa ja ongelmien esiintymisen nähtiin alkavan jo ennen kouluikää. Matemaattisten taitojen osalta haasteet lukumääräisyyden tajussa näkyivät merkittävimmin määrien arvioinnin heikkoutena mutta myös lukumäärien yhdistämisenä niitä vastaaviin symboleihin sekä laskemisen taidoissa. Neurologisesti poikkeavaa kehitystä nähtiin erityisesti parietaalilohkoissa sekä interparietaalisessa sulcuksessa eli IPS:ssä. Lukumääräisyyden tajun ongelmat ovat siis havaittavissa aivojen epätyypillisenä toimintana eivätkä haasteet rajoitu ainoastaan lukumäärien arviointiin. Lukumääräisyyden tajun ongelmat heijastuvat todennäköisesti osaamiseen myös muilla matematiikan osa-alueilla sen ollessa tärkein yksittäinen dyskalkuliaa selittävä tekijä.
  • Lanki, Vilma (2020)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia tekstinymmärtämisen tehtäviä yläkouluun suunnatut suomi toisena kielenä -oppikirjat sisältävät sekä missä määrin oppikirjat ohjaavat ymmärtävään lukemiseen ja lukustrategioiden käyttöön tekstinymmärtämisen tehtävissä. Kyseessä on laadullinen oppikirjatutkimus, joka koostuu teoriaosasta sekä empiirisestä osasta. Tutkielman empiirisessä oppikirja-analyysissa on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysia sekä sisällön erittelyä. Tutkielman aineisto koostuu kahdesta yläkouluun suunnatusta suomi toisena kielenä -oppikirjasta, Suomea sinulle 1 ja Suomea sinulle 2. Aineistossa ei ole mukana sarjan opettajan opasta tai äänitteitä. Tutkielman tausta on ymmärtävän lukemisen ja sen opettamisen tutkimuksessa, jossa korostuu tekstinymmärtämistä kehittävien lukustrategioiden opettaminen. Tekstinymmärtäminen on kompleksinen taito, jonka keskiössä ovat oman ymmärtämisen jatkuva arviointi sekä oman lukuprosessin säätely. Lukustrategiaopetuksella tähdätään tällaiseen itsenäiseen ymmärrysprosessin tarkkailuun ja säätelyyn. Lukustrategioita ovat esimerkiksi ennakointi ennen lukemisen aloittamista sekä olennaisen tiivistäminen lukemisen jälkeen. S2- oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa lukustrategioiden hallinta on yksi tekstinymmärtämisen opettamisen tavoitteista. Tutkielman tulosten perusteella oppikirjojen tehtävistä suuri osa ohjasi oppilasta ymmärtävän lukemisen sijaan pintapuoliseen, toistavaan lukemiseen sekä arvailuun. Aineiston tekstinymmärtämisen tehtävät liittyivät pääasiassa kirjojen keksittyihin kertomuksellisiin teksteihin, ja autenttisiin teksteihin liittyviä tekstinymmärtämisen tehtäviä oli aineistossa selvästi vähemmän. Aineiston 90 tekstinymmärtämisen tehtävästä vain neljä ohjasi oppilasta lukustrategioiden käyttöön. Kahdessa tehtävässä ohjattiin tiivistämään teksti omin sanoin ja kahdessa selventämään epäselväksi jäävät sanat ja lauseet. Tulokset siis nostivat esiin ristiriidan S2-opetussuunnitelman tekstinymmärtämisen tavoitteiden ja oppikirjojen sisältöjen välillä.
  • Eteläsaari, Laura (2016)
    Aiempien tutkimusten mukaan itsetunnolla on yhteys ihmisen hyvinvointiin, käyttäytymiseen ja oppimiseen. Myönteisen minäkäsityksen tukeminen on mahdollista hyvin toteutetussa liikunnan opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä seikoista luokanopettajat tunnistavat heikkoitsetuntoisen oppilaan liikuntatunneilla sekä millaisia keinoja he ovat käyttäneet liikunnallisesti heikkojen oppilaiden itsetunnon tukemiseen. Teoreettisena taustana tarkasteltiin itsetuntoon liittyviä teorioita ja malleja sekä liikuntakasvatusta ja koululiikuntaa. Tutkimusta ohjaavaksi teoriaksi valittiin Borban viisiulotteinen itsetuntomalli. Tutkimukseen osallistui 19 liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. He vastasivat internet-kyselylomakkeeseen, jossa oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Tutkimuksessa analysoitiin laadullisesti kyselylomakkeen avoimia kysymyksiä käyttäen metodina teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että luokanopettajien tunnistamia oppilaan heikon itsetunnon ilmenemismuotoja liikuntatunneilla olivat luottamuksen puute omiin kykyihin, syrjään vetäytyminen, sääntöjen vastainen käytös, riippuvuus muista sekä vaikeus vastaanottaa ohjeita ja palautetta. Luokanopettajien käyttämistä keinoista liikunnallisesti heikkojen oppilaiden itsetunnon parantamiseen tutkimuksessa tulivat esille positiivinen huomiointi ja palaute, oppilaaseen tutustuminen, tavoitteiden helpottaminen, tilanteiden ennakoiminen, harjoittelun merkityksen korostaminen, itsearviointiin kannustaminen ja kilpailun välttäminen. Saadut tulokset sopivat hyvin Borban itsetuntomallissa esitettyihin heikon itsetunnon ilmentymiin sekä kasvattajan keinoihin vaikuttaa niihin. Tuloksista voi olla hyötyä luokanopettajien pohtiessa keinoja tukea oppilaiden itsetuntoa liikuntatunneilla.
  • Kuljukka, Emma (2019)
    Previous studies have shown that the classroom management is a significant part of the teacher's work. On the other hand, classroom management problems have a negative impact on the ability of Finnish teachers to work and stay in the industry. Despite the importance of the subject, there has been little research in Finland and from limited perspectives. The purpose of this bachelor’s thesis is to find out what methods the teachers use to manage the classroom and enable learning and teaching. In addition, I will briefly examine what classroom management methods the teachers use the most generally. My research question is the following: what classroom management methods do teachers use and what methods are the most general? My objective is to add both my own and the reader's knowledge of classroom management and from factors which are related to it. This bachelor's thesis was carried out as a describing literature survey. The material was collected from databases on the internet and libraries. The research material was selected from a diverse set of sources. I used domestic studies, international studies and other related literature to find answers to my research question. Based on this literature review the classroom management methods used by teachers can be divided into proactive and reactive methods and consequences. The reactive methods can be further divided into nonverbal and verbal methods. From the literature I read it appeared that teachers use reactive verbal classroom management methods more often, although based on the researches proactive methods are more effective.
  • Pullinen, Lotta (2019)
    Goals. The aim of this study was to clarify the concept of classroom atmosphere and specify the ways how teacher can improve the classroom atmosphere. The classroom atmosphere is a multidimensional phenomenon and can be difficult to define as a concept, but which nevertheless affects everyday schoolwork. The classroom atmosphere is essential to the success of schoolwork from the point of view of both pupils and teachers. Improving the classroom atmosphere is an important part of the teachers work, so in this study I focused on the ways in which teachers can improve the classroom atmosphere. Methods. This study is a descriptive literature review. Research data consisted of seven teachers’ handbooks which introduce different ways to improve classroom atmosphere. The data was analyzed by thematizing the ways of improving the classroom atmosphere. These categories were used to discuss what kind of ways a teacher can use to improve the classroom atmosphere. Results and conclusions. The results of this study indicate that the ways to improve the classroom atmosphere are diverse and extend beyond the classroom. The data shows that teachers’ handbooks provide a variety of ways to improve the classroom atmosphere, which are in line with each other. The classroom atmosphere can be improved by managing the classroom, influencing schoolwide practices and policies, investing in school-home collaboration, practising functional exercises and games, and by advance planning. Improving the classroom atmosphere happens in similar context than social and emotional learning and it aims to similar skills than social and emotional learning.
  • Karppinen, Henna (2020)
    Opettajan työ on muuttumassa koko ajan enemmän ja enemmän kohti jaettua asiantuntijuutta. Luokanopettajat tekevät yhä useammin yhteistyötä sekä toisten luokanopettajien, että erityisopettajien kanssa. Samalla inklusiivinen ajattelu ohjaa pienluokkien purkuun ja tuen piirissä olevien oppilaiden sijoittamiseen yleisopetuksen luokkiin. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, mitä samanaikaisopetus on ja miten luokanopettaja ja erityis(luokan)opettaja voivat yhdessä toteuttaa samanaikaisopetusta. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat samanaikaisopetuksen onnistumiseen. Aineistoa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tekemiseen etsin käyttäen Helsingin yliopiston Helka-tietokantaa, perinteistä Google-hakua, sekä erityisesti Google Scholar-hakupalvelua, jonka kautta löysin parhaiten uusimpia artikkeleita ja tutkimuksia. Aineisto koostui pääosin kokemuspohjaisista artikkeleista, aiheesta tehdyistä tutkimuksista sekä teoriakirjallisuudesta. Aineiston materiaali oli suurimmaksi osaksi sähköistä muutamaa teosta lukuunottamatta. Tulosten perusteella samanaikaisopetuksella tarkoitetaan opetustilannetta, jossa toimivat samaan aikaan vähintään kaksi opettajaa, ja jotka ovat yhdessä vastuussa oppilaista ja opetuksesta. Luokanopettajan ja erityis(luokan)opettajan välinen samanaikaisopetus näyttäytyy monipuolisena riippuen siitä, montako tuntia samanaikaisopetusta toteutuu viikkotasolla. Samanaikaisopetus voi olla joko kokoaikaista tai osa-aikaista. Samanaikaisopetuksen onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä esille nouseee suunnitteluajan määrä ja yleisemmin resurssit, sekä työparin molemminpuolinen sitoutuminen ja luottamus. Onnistumista puoltaa myös koulun rehtorin ja hallinnon yleinen kannustus ja tuki samanaikaisopetuksen toteutukseen.
  • Kyytsönen, Julia (2024)
    Tavoitteet: Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajakoulutuksen antamia valmiuksia kohdata tukea tarvitsevia oppilaita alakoulussa. Tutkielmassa tarkasteltiin kolmen eri yliopiston opetussuunnitelmia ja opinto-oppaita sekä niiden opintojen sisältöä, laajuutta, tavoitteita ja suoritustapoja, jotka sisälsivät tietoa tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamisesta ja opettamisesta. Opetussuunnitelmat olivat vuosilta 2022–2024. Lisäksi tarkasteltiin Helsingin yliopiston luokanopettajaopinnoissa mukana kulkevaa erityispedagogiikan polkua, johon on koottu eri kurssien tavoitteita erityispedagogiikkaa silmällä pitäen. Polkuajattelun tavoitteena on se, että teemaa käsitellään tutkinnossa riittävällä tasolla, ja näin ollen teemaan liittyvä osaaminen syvenee opintojen myötä. Menetelmät: Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tarkasteltiin Helsingin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Turun yliopiston Rauman toimipisteen luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmia. Lisäksi tutkielmassa on käytetty aineistona Helsingin yliopiston erityispedagogiikan polkua. Tulokset ja johtopäätökset: Opetussuunnitelmien tarkastelu osoitti, että erityispedagoginen osaaminen jää luokanopettajaopinnoissa vähäiseen rooliin. Kolmiportaista tukea, eriyttämistä ja joitakin oppimisvaikeuksia käydään läpi, mutta erilaiset käytännön menetelmät näyttävät jäävän vähäisiksi. Lisäksi erityispedagogiikkaan keskittyvät kurssit sisältävät paljolti luento-opetusta ja itsenäistä työskentelyä. Luokanopettajakoulutus ei anna tarpeeksi valmiuksia tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen. Tiedon hankkiminen jää osittain opiskelijan oman aktiivisen opiskelun varaan. Työelämää ja erityispedagogisia käytännön menetelmiä sivutaan vahvimmin opetusharjoitteluissa.
  • Frolova, Marja-Kristina (2020)
    Kehonkuva on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen aihe julkisessa keskustelussa. Kehonkuvaa on tutkittu suhteellisen paljon, mutta kotimaista, koululaisen kehonkuvaa tarkastelevaa, tutkimusta on varsin vähän. Tämän tutkielman tavoitteena on ollut selvittää millä keinoin luokanopettaja voi tukea oppilaan myönteisen kehonkuva muodostumista. Tutkielmassa pyritään tarjoamaan luokanopettajien käyttöön konkreettisia keinoja ja lähestymistapoja myönteisen kehonkuvan tukemiseksi. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona tutkielmassa käytettiin ulkomaista ja kotimaista tutkimuskirjallisuutta. Tutkielman aineiston valintakriteereinä olivat lähteiden tuoreus, vertaisarvioidut tutkimuslähteet sekä sisällön olennaisuus aiheen kannalta. Tutkielman aineisto rajattiin pääsääntöisesti koskemaan 2010-luvun tutkimuskirjallisuutta. Lähdeaineistooni pohjautuvat tulokset osoittivat, että oppilaan myönteisen kehonkuvan muodostumiseen löytyy useita keinoja. Näitä keinoja olivat opettajan oman kehonkuvan tiedostaminen, oppilaiden tieto aiheesta, itsensä arvostaminen, oman kehon arvostaminen, erilaisista kehotyypeistä puhuminen ja niiden normalisointi, medialukutaito, fat talkin tunnistaminen, ikätasoinen lähestyminen ja jatkuvuus. Nämä keinot eivät ole toisistaan irrallisia ja ne voidaan nähdä osin toisistaan riippuvaisina. Yksi keskeisimmistä tuloksista on opettajan oman kehonkuvan tunnistamisen tärkeys, sillä se toimii pohjana muille tekijöille, jotka on nostettu esiin tässä tutkielmassa. Tuloksista voi todeta, että tarvitaan lisää kotimaista tutkimusta koskien opettajia kehonkuvan muodostumisen tukijoina. Luokanopettaja on monelle lapselle tärkeä aikuinen ja vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa lähes päivittäin. Näin ollen opettajat tarvitsevat lisää tietoa, miten tukea myönteisen kehonkuvan muodostumista. Tarvitaan myös selkeitä parannuksia asian käsittelyyn opettajankoulutuksessa sekä täydennyskoulutuksia jo kentällä oleville opettajille.
  • Dima Oliver (2021)
    Tutkimuksen tavoite on selvittää, minkälaisia keinoja opettajalla on tukea luokassaan olevaa ADHD-oireista oppilasta. ADHD on oireyhtymä, joka liittyy aivojen tarkkaavuutta ja vireystilaa säätelevien hermoverkkojen häiriintyneeseen kehitykseen. ADHD:sta löytyy lukuisia aikaisempia tutkimuksia, mutta suomalaiseen tavalliseen luokkahuoneeseen liittyvää aikaisempaa tutkimusta ei kovin paljoa ole tehty. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä monet ADHD-oireiset oppilaat opiskelevat tänä päivänä isossa luokassa ja pienluokkaopetusta on vähemmän kuin aikaisemmin. Tässä tutkimuksessa selvitän, minkälaisia keinoja luokanopettajalla on ADHD-oireisen oppilaan tukemiseen luokkahuoneessa. Tämä tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena. Analyysimenetelmäksi valittiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka antaa avaimet aiheen laajempaan käsittelyyn. Tähän kirjallisuuskatsaukseen sisällytetyissä tutkimuksissa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että keinoja tukea ADHD-oireista oppilasta on lukuisia. Monet keinoista myös ovat hyvin helposti käyttöönotettavissa arkeen, ja ADHD-oireisten oppilaiden lisäksi todennäköisesti tukevat myös muita oppilaita. Ohjeistuksen selkeys ja selvät rutiinit nähtiin useissa tutkimuksissa tärkeiksi. Kodin ja koulun yhteistyöllä nähtiin myös suuria vaikutuksia. Koulunkäyntiavustajan tai muun lisäaikuisen tuki on myös arvokasta ADHD-oireisten oppilaiden toiminnanohjauksen haasteiden tukemisessa.
  • Stahlberg, Micaela (2021)
    Yhteistyön merkitys kouluissa on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana ja yhtenä vaikuttavana tekijänä pidetään inkluusiota, jonka kasvava suuntaus näkyy yhä enemmän lähikoulujenyleisluokissa. Luokat ovat suurentuneet ja yleisluokassa saattaa nykyään olla yhä useampi oppilas, joka tarvitsee erityistä tukea selvitäkseen koulun arjesta. Uusi opetussuunnitelma,joka otettiin käyttöön vuonna 2016, on tuonut mukanaan uuden toimintakulttuurin, joka aiheuttaa opettajille haasteita mutta antaa myös mahdollisuuksia kehittää opetusta. Useat opet- taja kokevat, että työmäärä on lisääntynyt mutta aika-, tai henkilöresurssit eivät ole muuttuneet samassa suhteessa. Tämän vuoksi yhteistyötä koulun kaikkien toimijoiden kesken tulisi lisätä ja koulun toimintakulttuuria muuttaa yksinopettamisesta yhteisopettajuuteen. Tavoitteet Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyö luokanopettajien ja erityisopettajan kesken käytännössä tapahtuu, kun suunnitellaan ja toteutetaan alakoulun tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäyntiä ja mahdollisia tukitoimia. Halusin tutkimuksessani tarkastella, mitkä olivat ne ilmiöt, jotka syntyivät yhteistyöstä opettajien ja erityisopettajien välillä ja onnistuiko työn suunnittelu niin, että jokaisen osallisen ammattivahvuudet tulee käytettyä oppilaan kan- nalta katsottuna optimaalisella tavalla. Tutkimus antoi myös mahdollisuuden tarkastella, mitä haasteita ja mahdollisuuksia yhteistyöstä syntyy ja miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Menetelmät Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tieteenfilosofinen lähtökohta oli kerronnallinen eli narratiivinen. Aineiston keräsin puolistrukturoidulla teemahaastatteluina, joihin osallistui yksi erityisopettaja sekä kaksi luokanopettajaa. Litteroitujen teemahaastattelujen analyysissä käytin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset Tutkimukseni osoitti, että työn lisääntyminen luokissa ei ole johtunut inkluusiosta vaan nykypäivän lapsista, joilla on paljon keskittymisenvaikeuksia, sekä kolmiportaisen tuen mallin mukanaan tuomasta byrokratiasta. Tänä päivänä mennään selvästi enemmän kohti yhteisopettajuutta mutta muutos tapahtuu hitaasti. Monet opettajat olivat kiinnostuneita kehittämään yhteisopettajuutta mutta haasteeksi muodostui tekijöitä, joihin ei hetkessä saa muutoksia aikaiseksi. Yhteisopettajuuden pitää myös tarkastella koko ryhmän tarpeet huomioon ottaen. Tutkimuksessani haastateltavat olivat kuitenkin tyytyväisiä tämän hetkiseen tilanteeseen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin suhteen.
  • Jyrinsalo, Anni (2016)
    The purpose of this thesis is to present how a class teacher recognises the mathematical difficulties of students and advances the possibilities to support students with those difficulties. Since the previous research have not acknowledged one standard definition for mathematical difficulty, there seems to be several ways to define it. Therefore, the tests used to measure mathematical difficulties cannot be compared with each other. As a literature review, this study explores books, articles, and theses that address the issues on mathematical disabilities. Databases like EBSCOhost, Ebrary and Nelli-portal were used to collect relevant literature. Therefore, this study is based on extensive literature review. The findings suggest that, identification of mathematical difficulties can be done by using a technical tool through which mathematical difficulties can be defined and by observing students. As technical tools teachers can use standardised tests, formative assessment during every class and summative assessment, for example, with final test. Furthermore, the mathematical difficulties can also appear through students’ behaviour, and their approach towards mathematics. Student can experience strong emotional feelings towards mathematics and be unwilling to participate in math classes. Students’ emotional feelings and unwillingness can be results of their perception of math being only about patterns and memorizing. One way teachers can support students with mathematical difficulties is by shaping student’s attitude to be more positive, for instance, with math related games. Concreate examples that can bond students’ own life with mathematics assist them to understand numbers and help to create visual visions to support mathematical thinking. By differentiating study material teacher can support each student’s individual learning and keep him or her motivated. It was also found that class teacher’s cooperation with parents and other school staff gives a wide supportive network for students both in school and at home.
  • Karell, Laura (2016)
    Objectives. The purpose of this thesis was to examine how a class teacher can impact on classroom climate. Specifically, I examined this theme from a view of a class teacher’s actions in elementary school because I wanted to obtain practical benefit for a teacher’s job. Classroom climate and communality sustain development and secure growth of a child and create a basis for learning (Salovaara & Honkonen, 2011, s. 42–43). This is the reason why classroom climate is a significant factor in operation of a class and a class teacher. Methodology. This study was implemented as a systematic literature review. The research material consisted of eleven english peer-reviewed articles. The studies were implemented in the U.S., Norway, Belgium and the Netherlands. These articles were published in 2010–2016. I analyzed the data with thematic analysis. Results and conclusions. The results were classified by the themes I developed. The main results of the theme interaction and practice of a teacher were that sosio-emotional skills of a teacher, the relationships between a teacher and pupils, atmosphere that a teacher had created and the support of pupils autonomy enhanced a good classroom climate. The results of the theme discipline were that nonverbal reminder for disruptive behavior improved and exclusionary discipline strategies impaired the classroom climate. The notable results of the theme support for a practice of social skills were the positive impact of practicing the sosio-emotional skills on the climate. The main result of the fourth theme organizing the classroom was that the teacher-determined classroom seating arrangement influenced on likeability of peers. Teacher’s actions, interaction, discipline and organizing the classroom were significant considering the forming of a classroom climate.