Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Halme, Lotta (2021)
    Tämä kirjallisuuskatsaus kuvaa ja analysoi maskuliinisuuksia koulun ja väkivallan konteksteissa valitun tutkimuskirjallisuuden avulla. Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, kuinka maskuliinisuus rakentuu kouluissa ja oppilaiden välisissä suhteissa sekä sitä, kuinka maskuliinisuus ja väkivalta ovat yhteydessä toisiinsa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että miehet tekevät valtaosan väkivaltarikoksista eli väkivalta on jollain lailla yhteydessä mieheyteen ja maskuliinisuuteen. On todettu, että väkivaltaa pidetään miehekkäänä ja sitä glorifioidaan esimerkiksi mediassa. Nuorilla miehillä ja pojilla on myöskin todettu olevan naisia korkeammat itsemurha-, tapaturma- ja syrjäytymisluvut. Näiden tekijöiden voidaan ajatella olevan yhteydessä niin kutsuttuun toksisen maskuliinisuuden malliin. Tästä syystä väkivalta määritelläänkin tutkimuksessa sukupuolistuneeksi väkivallaksi. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat sukupuolentutkimuksen traditioon kytkeytyvät feministiset teoriat ja niihin liittyvät sukupuolen, väkivallan ja maskuliinisuuden käsitteet. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat pohjautuivat jälkistrukturalistiseen feminismiin, jonka mukaan yhteiskunta muovautuu jatkuvasti diskursiivisten ja sosiaalisten käytäntöjen mukaan. Tutkielman menetelmänä toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus integroivalla otteella. Tämän menetelmän tavoitteena on luoda ilmiöstä selkeä kokonaiskuva sekä tarkastella sitä koskevaa kirjallisuutta kriittisellä otteella. Kirjallisuuskatsaus perustuu pääosin suomalaiseen kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Kirjallisuuskatsauksessa tuloksena rakentui näkemys siitä, millainen on hegemonisen eli arvostetun maskuliinisuuden malli koulussa. Hegemonisen maskuliinisuuden mallin piirteitä koulussa ovat esimerkiksi urheilullisuus, halveksuva suhtautuminen kouluun, homofobia ja kovistelu. Hegemoninen maskuliinisuus alistaa ja hierarkisoi muita maskuliinisuuden malleja ja erityisesti feminiinisyyttä. Maskuliinisuuden mallit ovat myöskin yhteydessä intersektionaalisuuteen, sillä maskuliinisuudet jäsentyivät suhteessa etnisyyteen, toimintakykyyn ja yhteiskuntaluokkaan. Väkivallalla on iso rooli oppilaiden välisessä kilvoittelussa, hierarkian jäsentämisessä ja statuksen saavuttamisessa. Toisaalta väkivalta saa myös positiivisia merkityksiä ja sävyjä, sillä väkivaltaa käytetään esimerkiksi leikkitappeluissa, jolloin sen tavoite on osoittaa välittämistä ja kiintymystä. Kouluissa maskuliinisuutta rakensivat opettajat, muu kouluyhteisö, vertaisryhmät ja oppimateriaalit.
  • Sofronjuk, Elina (2016)
    Mathematical identity is a relatively new concept and it is defined somewhat differently in various sources. Therefore the purpose of this study is to create a synthesis of the different definitions of mathematical identity in order to obtain an overall picture of what the mathematical identity is and how it is formed. Previous studies have shown that negative mathematical identity deteriorates individual's performance in the mathematics, and the experience of failure caused by poor performance undermines individual's mathematical identity, and thus a vicious circle, that is difficult to break, is created. However, different studies have found some ways to support the individual's mathematical identity to a positive one. Hence another task in this research is to present different means to improve individual’s mathematical identity. I searched answers to my research questions by reading studies, articles and other relevant literature related to my subject. For the search of articles and studies I used well-known search engines, such as the Nelli -portal and Google Scholar as well as the search engines of the most famous journals of our discipline. By combining the definitions set out in previous studies, I consider that mathematical identity describes the individual's relationship towards mathematics. Individual’s mathematical identity is expressed in the way he or she talks about math. Individual’s experiences in mathematics affects to the formation of one’s mathematical identity. Mathematical identity is situational and it changes throughout the life. Also, the surrounding social context affects the individual's mathematical identity. Studies have shown that dealing with one’s own mathematical past is important if one wants to improve his or her mathematical identity. Also, those people who are close to the person who tries to change his or her mathematical identity, should try to change their own attitudes to more supportive ones. In addition, the collaborative learning culture in classroom supports positive mathematical identity. If students have positive mathematical identity, the math does not cause them anxiety, and the teacher's time is not so much wasted on dealing with the undesirable effects caused by the negative mathematical identity. Creating positive mathematical identity is also important for society as the more and more technological world needs more specialists of mathematics and natural science.
  • Repo, Susanna (2018)
    It has been shown in previous childhood education and preschool studies that mathematical competence correlates with other academic skills. Also, mathematical competence and linguistic development has a connection. Studies also strengthen the view that mathematical competence begins to develop in early childhood. Learning mathematics is an important skill because mathematics is essential part of our life so people have to use it in everyday life. The purpose of this study is to find out which are the key areas of mathematics that children have to learn at the end of preschool. In this study there have also been presented different ways to support learning if the child has difficulties with mathematics. The subject of this study is current and important because in our society, we talk about high quality early childhood education and the importance of preschool. It is important that children get high quality mathematics education in preschool, because mathematics is essential part of our lives. This study`s research questions were answered by reviewing relevant research and articles. In addition, a literature was also carefully examined. Eric-database, Helka, Arto and Google Scholar were used in this research. One needs to be careful while picking sources since there were a lot of material. Comparison and source criticism were the main point when the suitable sources were selected. According to this study, there are four mathematical key areas which construct the mathematical competence. This study also revealed different ways to support learning for example three-tier support model. When children have problems in mathematics, teacher have to think which kind of help children need. So this tree-tier support model offers different ways to help children in learning. It has been shown that spontaneous attention and everyday mathematics have a lot of effect to children`s mathematical competence. Spontaneous attention needs to be practised with children from early childhood. Play and the functionality are the natural ways to learn so they are good way to support learning. The results prove that the children`s mathematical competence develops already since the infancy, so adult should be aware of it and support the children for mathematical thinking from a small age.
  • Virkkunen, Lotta (2018)
    The purpose of this research is to investigate learning material from the point of view of developing mathematical thinking. My research problem is to view at how textbooks develop pupils' mathematical thinking and by what kind of means. According to the new curriculum, textbooks and mathematics teaching should be used to develop students' mathematical thinking and languaging. My research question is based on studies that the teaching of mathematics has always relied on the learning materials knowledge of studying and teaching. However, with the new curriculum for the basic education in 2014, languaging in mathematics and mathematical thinking have become important in mathematics teaching and studying and in the evaluation of teaching. The study has explored the written material on the subject of mathematics teaching and mathematical thinking goals and how it should be reflected in teaching. It aims to find out the meaning of languaging in mathematics, which is related to mathematical thinking. Kymppi-textbooks for the grade of 3rd – 4th were used in this study. I view the textbooks from the point of view of the curriculum’s goals. I chose the best entities from the subjects of book, that could develop students’ mathematical thinking and languaging in mathematics. For my research, I chose from the mathematical subjects’, specific objectives for mathematical thinking and objectives that are relevant to the relationship between the previously learned (T2), the making of questions and conclusions based on observations (T3), the presentation of answers to others using tools, orally and with the help of ICT (T4), problem solving skills development (T5), to consider the rationality and meaningfulness of the result (T6) and thinking and to learn the skills of learning (L1). Textbooks were studied by studying exercize and picking tasks that were appropriate for the goals out of them, which were used as examples for the research. There were many assignments in the textbooks which are based on the goals of the curriculum. However, part of the assignments focused on a certain kind of formula, by which the students were doing the tasks. This formula could be repeated in many different tasks of different subjects. When viewing the assignments, many of the goals of thinking skills were not accomplished and the languaging of solutions were left out of textbooks. For this reason, it would be good to study the teachers and their practical knowledge to develop pupils’ languaging and thinking skills in mathematics.
  • Salonen, Nette Elina (2019)
    Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa konseptuaalisen ja proseduraalisen tiedon roolia matematiikassa ja saadun tiedon pohjalta selvittää näiden tiedonlajien välisiä kausaalisia suhteita. Tutkielmassa perehdytään neljään lähestymistapaan, joilla on jo vuosikymmenien ajan pyritty selittämään konseptuaalisen ja proseduraalisen tiedon kehittymisen järjestystä. Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin Internetin tietokannoista sekä kirjaston kokoelmista. Aineistoa analysoitiin asetetun tutkimuskysymyksen pohjalta. Matematiikassa tarvitaan konseptuaalista ja proseduraalista tietoa. Oppilas ei voi kehittyä täyteen potentiaaliinsa matematiikassa, jos konseptuaalisen tai proseduraalisen tiedon kehittyminen on vajavaista, tai jos ne eivät muodosta oppilaan ajattelussa yhtenäistä kokonaisuutta. Konseptuaalisen ja proseduraalisen tiedon välisiä kausaalisia suhteita kuvaa nykynäkemyksen mukaan parhaiten iteratiivinen lähestymistapa: kumpi tahansa näistä tiedonlajeista voi olla oppimisen lähtökohtana, ja kehittyminen toisessa tiedonlajissa johtaa myös toisen kehittymiseen, joka puolestaan vahvistaa ensimmäisen kehittymistä. Jatkossa tulee kiinnittää huomioita menetelmiin, joilla konseptuaalista ja proseduraalista tietoa mitataan, sekä kehitellä kattavampia malleja selittämään näiden tiedonlajien välisiä yhteyksiä. Olisi myös kiinnostavaa tutkia, tukevatko nämä tiedonlajit toistensa kehitystä yhtä voimakkaasti. Saadun tiedon avulla voitaisiin suunnitella matematiikan oppitunteja paremmin oppilaiden tarpeisiin vastaaviksi.
  • Hirvonen, Tuovi (2018)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Objectives. The purpose of this Bachelor's Thesis is to describe and highlight the perceptions and experiences that kindergarten teachers have of observing children’s need for support in their mathematical skills development in early childhood education. I want to find out which factors work as a prerequisite for observing the need to support the development of mathematical skills and which factors make it difficult to identify the needs for the support. Secondly, I would like to explore the practices of providing mathematical support in early childhood education before the preschool age. Methods. I carried out my research with qualitative research approach. In my research, I interviewed four university-educated kindergarten teachers who had work experience of 4-30 years. The material I gathered was analysed with thematic material-based content analysis. Based on the themes emerged from the analysis, I was able to create patterns that depicted the results graphically. Results and conclusions. In my research three factors were found to be affecting the observation of mathematical support: education, observation and cooperation. The kindergarten teachers were educated to have sufficient knowledge of the child's mathematical development. In addition, education was thought to have given the skills to sensitively observe the child's mathematical support needs. The detection for the need for mathematical support was hampered by the lack of time spent in observing it. Third, the cooperation with other professionals or parents affected the observation for mathematical support needs. The kindergarten teachers experienced that collaboration gave support for their own observations and experiences.Following the observations for need for mathematical support it was offered alongside the group's activities, paying particular attention to the practice of mathematical skills. The conclusion of the study is that mathematical support is based on teacher's mathematical awareness: understanding of the development of mathematical skills in interaction and understanding of mathematics as part of everyday life. Upon this base the planning, implementation and evaluation of the group's needs are built on. In early childhood education the planning and implementation of activities must take into account the use of everyday situations, explaining mathematical concepts, developing mathematical learning environments and also to observe and monitor numeracy of the environment in order to support child’s development of mathematical skills.
  • Kauppinen, Merja (2019)
    Aims. The purpose of this thesis is to identify and analyze the mathematical difficulties faced by pupils entering school. Special consideration was given to pre- and initial training, but younger children were also examined. The hypothesis was that mathematical difficulties produce difficulties for the pupil in the start-up phase of the school, appear in other learning, and make it more difficult to learn and to live in everyday life. The research question was refined several times and the interest in the subject was born when I met Hannele Ikäheimo, the special teacher of mathematics. The aim of the thesis is to examine the material widely and to deepen to particular questions through the descriptive literature review. Methods. The thesis was made using the descriptive literature review method. The data was collected from several databases. Some of the data was limited by the age of the participants and the year of publication of the study. Studies were found both in English and in Finnish. Most of the studies found were in English Results and conclusions. The studies were statistical surveys. On the basis of the results, mathematical difficulties complicate in catching school, causing anxiety at the emotional level, guiding the school path and affecting everyday life performance. The studies described mathematical difficulties in an unrelenting way, but at the same time they discussed ways to support mathematical competence. The mathematical difficulties are tough and long lasting. In addition, difficulties cause anxiety and fear of studying mathematics. Teaching should consider ways of supporting mathematical learning difficulties without causing bullying and anxiety in the pupil. Research and case studies of qualitative analysis would be needed. In addition, it would be interesting to study the subject using discourse analysis.
  • Kauppinen, Merja (2019)
    Aims. The purpose of this thesis is to identify and analyze the mathematical difficulties faced by pupils entering school. Special consideration was given to pre- and initial training, but younger children were also examined. The hypothesis was that mathematical difficulties produce difficulties for the pupil in the start-up phase of the school, appear in other learning, and make it more difficult to learn and to live in everyday life. The research question was refined several times and the interest in the subject was born when I met Hannele Ikäheimo, the special teacher of mathematics. The aim of the thesis is to examine the material widely and to deepen to particular questions through the descriptive literature review. Methods. The thesis was made using the descriptive literature review method. The data was collected from several databases. Some of the data was limited by the age of the participants and the year of publication of the study. Studies were found both in English and in Finnish. Most of the studies found were in English Results and conclusions. The studies were statistical surveys. On the basis of the results, mathematical difficulties complicate in catching school, causing anxiety at the emotional level, guiding the school path and affecting everyday life performance. The studies described mathematical difficulties in an unrelenting way, but at the same time they discussed ways to support mathematical competence. The mathematical difficulties are tough and long lasting. In addition, difficulties cause anxiety and fear of studying mathematics. Teaching should consider ways of supporting mathematical learning difficulties without causing bullying and anxiety in the pupil. Research and case studies of qualitative analysis would be needed. In addition, it would be interesting to study the subject using discourse analysis.
  • Relander, Annukka (2018)
    The aim of this study was to define how well the personnel in the day care centers know the development of the mathematical skills in early childhood and how they can support it. What is the personnel’s own opinion about the education and knowledge they have about the early mathematical skills and how they identify the children who need more help to improve their mathematical skills and what kind of support do these children receive. According to previous studies about 4-7 % of the children have serious mathematical learning difficulties. It is possible to recognize these difficulties and support children already in the early childhood. Early interventions can help children at risk for mathematical difficulties to get closer to the level of mathematical skills that other children have before the school age. Mixed methods were used in this study and both qualitative and quantitative approaches were combined. The data were collected by sending 160 questionnaires on paper by post to 20 kindergartens in Kymenlaakso area in Finland in the spring 2017. Questionnaires included quantitatively analyzed five-step questions and multiple-choice questions and qualitatively analyzed open questions. In total 60 answers were received and that was 38% of all questionnaires. The quantitative questions were analyzed by SPSS-program and mostly by using cross-tabulation and by calculating means and medians. Qualitative questions were analyzed with content analysis. According to the results of this study the personnel in the day care centers felt, that they had got some or quite little education and knowledge how to improve and support children’s mathematical skills and learning difficulties. Personnel felt, that most of the education they had had, concerned how to improve children’s mathematical skills with the operational methods like plays and games and the least they had got information about the mathematical learning difficulties. The kindergartners experienced, that they need quite a lot more education about this subject and they were very interested in further education. Most of the assessment that the personnel made were qualitative and they described, that they observe the children all the time when they play and do other things with children. In the day care centers there were also several quantitative test batteries to help assessment. Daycare personnel were very well aware about the factors that could, according to previous research, indicate that a child has a risk for mathematical learning difficulties. If the personnel were concerned about the child’s mathematical development, they were talking about the concern in multi-professional, co-operational meetings and with parents and then personnel did a plan how to support child. The most common way to give support was to teach children in a small group and to have the special education teacher in the group. The methods the personnel used to improve the children’s mathematical skills, was to play and have games and to teach children in the everyday situations and with self-made teaching materials. Children played some computer games also. Only few research-based intervention-programs were used.
  • Kustura, Mirela (2023)
    Tavoitteet. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten keskeiset matemaattiset taitoryppäät ovat näkyvissä valitsemassani aineistossa, ja millaisilla keinoilla toiminnallisuus esiintyy niissä. Tutkimusaiheeni muovautui omista varhaisista matemaattisista kokemuksista ja havainnoistani varhaiskasvatuksen kentältä. Tutkimusmateriaaliksi valikoitui kaksi varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen suunnattua opetusmateriaalia. Menetelmät. Tämän tutkimuksen menetelmäksi valikoitui teorialähtöinen sisällönanalyysi. Käytän tutkielmassani Aunion ja Räsäsen (2016) tekemää luokitusta keskeisistä matemaattisista taitoryppäistä. Teorialähtöinen sisällönanalyysi mahdollisti materiaalin syvällisen tulkinnan. Tämän menetelmän avulla sain selville, miten keskeiset, matemaattiset taitoryppäät ja toiminnallisuuden eri keinot esiintyvät oppimateriaaleissa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessani nousi esille, että kaikkia keskeisiä matemaattisia taitoryppäitä esiintyy materiaaleissa eri tavoin ja toiminnallisuuden menetelmiä oli monipuoliesti molemmissa materiaaleissa. Matemaattisten suhteiden ymmärtäminen ja laskemisen taidot nousivat suurimmin esille keskeisistä matemaattisista taitoryppäistä molemmissa materiaaleissa. Molemmissa materiaaleissa korostuivat matemaattisten suhteiden ymmärtämisestä matemaattis-loogiset periaatteet ja laskemisen taidoista lukumäärän laskutaidot. Vastaavasti keskeisistä matemaattisista taitoryppäistä lukumääräisyyden taju ja aritmeettiset perustaidot olivat huomattavasti vähemmän edustettuina materiaaleissa. Toiminnallisuus oli keskeisesti esillä molemmissa materiaaleissa.
  • Piho, Anni (2017)
    Preschool education has a great importance in the development of children’s learning abilities in mathematics. According to earlier studies, differences between children’s abilities and knowledge tend to start to grow after the preschool age. At the same time, peer culture has a great influence in a child’s thinking. Therefore, it is important for a kindergarten teacher to understand how mathematics that are according to the objective of preschool education, can be a natural part of children’s peer interaction and culture. This study sought understanding of how and how much the divisions of mathematics mentioned as objectives in the curricula of preschool education can occur in children’s peer interaction right after preschool. The study was carried out as a qualitative research by a video and recording tape data. The data was collected in a group, on the capital area of Finland, that had just changed over from preschool education to a more free summer activity. In real time, the data covered a total of 100 minutes of children’s play time. The children came in two groups of four to acquaint themselves with a new, renewed room where cameras and tape recorders were placed. In total, there were 8 participants: 4 girls and 4 boys. The data was analysed in episodes of 1 minute, using theory-led content analyses. The foundation for the analyses was Seo and Ginsburg’s six-parted classification and earlier researches. Almost half of the children’s peer chat contained mathematical elements, that were aligned with the objectives of the curricula of preschool education. Every category of the classification was represented in the children’s talk. The most emphasized class in children’s talk was phrases that were related to magnitude; the second and third biggest classes were phrases with elements of enumeration and spatial relations. As a conclusion, it was stated that mathematics can be a part of children’s natural life widely. Children can spontaneously discuss questions that even require complicated mathematical perceptive skills. On the other hand, it’s not always unambiguous to draw the line between mathematical contents aligned with the objectives and other contents, and that is a challenge for research. On the other hand, this can be interpreted to suggest that the objectives of the curricula of preschool education have been realized: mathematics as an integrated part of children’s holistic life. In practise, mathematical elements can be a strong part of children’s peer interaction culture right after preschool. Research information on this subject can offer professionals of education a more concrete point of view of the objectives of mathematics and how to better support their realisation in a group.
  • Selin, Veera (2024)
    Aikaisempien tutkimuksien mukaan matemaattisten oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja tuki ovat avainasemassa lapsen tulvaisuuteen matematiikan parissa. Esikoulunopettajien tulee olla herkkiä lapsen taitojen puutteiden havainnoimisen suhteen, jotta mahdolliset puutteet huomattaisiin varhaisessa vaiheessa. Tämän tutkimuksen avulla pyritään saamaan kuva siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet ilmenevät esiopetuksen arjessa esikoulun opettajien näkökulmasta sekä millaisia keinoja heillä on tukea lapsia, joilla on matemaattisia vaikeuksia. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto hankittiin haastattelemalla neljää pääkaupunkiseudulla asuvaa esikoulunopettajaa. Tarkoituksena oli ymmärtää tutkittavaa ilmiötä syvällisemmin. Haastattelut toteutettiin kahtena yksilöhaastatteluna, sekä yhtenä parihaastatteluna. Analyysissa hyödynsin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista esiin nousi neljä tunnistamisen keinoa, sekä viisi tukemisen keinoa, jotka opettajat näkivät merkittävimpinä varhaisten matemaattisten oppimisvaikeuksien suhteen. Tutkimustuloksista tunnistamisen keinoiksi nousi alkukartoitustesti, jatkuvan havainnoinnin avulla ilmenneet puutteet matemaattisissa taidoissa, heikko työmuisti sekä negatiivinen tehtäviin orientoituminen. Tukemisen keinoiksi opettajat puolestaan nostivat konkreatian hyödyntämisen opetuksessa, lapsen yksilöllisen tukemisen, monipuolisen matematiikkakuvan luomisen, kotien kanssa tehtävän yhteistyön sekä lapsen taitotason huomioimisen. Tässä tutkimuksessa saadut tutkimustulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia aiheesta, mutta samalla tuovat tutkittavaan asiaan uusia näkökulmia, kuten konkretian hyödyntämisen tärkeyttä, sekä positiivisen tukemisen merkitystä. Esikoulunopettajien tulisi työssään kiinnittää huomiota lasten matemaattisiin taitoihin, sekä asenteisiin matematiikkaa kohtaan. Tämä tutkimus toimii hyvänä keinona siinä, kuinka laajasti matemaattiset oppimisvaikeudet ilmenevät esiopetuksen arjessa, sekä millaisia keinoja opettajat voivat hyödyntää esiopetuksessa vaikeuksista kärsivien lasten tukemiseen.
  • Veinola, Katri (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia matemaattisten oppimisvai- keuksien tunnistamiseen tarkoitettuja normiperustaisia mittareita 9-16 -vuotiaille lap- sille on olemassa. Tutkimuksessa selvitetään myös, millainen on näiden mittareiden reliabiliteetti ja validiteetti. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä Suomessa ollaan ke- hittämässä uutta sähköistä arviointivälinettä matemaattisten oppimisvaikeuksien tun- nistamiseen tälle ikäryhmälle. Menetelmät. Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoksi valikoitui 11 normitettuun vertailuaineistoon pohjautuvaa mittaria 9–16 -vuotiaiden lasten oppi- misvaikeuksien tunnistamiseen. Tutkimuksessa mittareita tarkasteltiin niiden sisällön, reliabiliteetin ja validiteetin kannalta. Tulokset ja johtopäätökset. Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistamiseen 9-16- vuotiaille lapsille tarkoitettuja normitettuun aineistoon pohjautuvia testejä ja seuloja on useita. Mittarit mittaavat pääasiassa samoja asioita, jotka Aunio & Räsänen (2015) esittävät kuuluvan keskeisiin matemaattisiin taitoihin esi- ja alkuopetusikäisillä lapsilla. Lisäksi mittareissa mitataan myös muita taitoja, geometriaa ja soveltamista. Luonnol- listen lukujen lisäksi mittareissa arvioidaan myös rationaalilukujen hallintaa. Mittarei- den reliabiliteettia on tarkasteltu testien sisäisen korrelaation kautta tarkastelemalla testien eri osioita, teettämällä esikokeita tai toistomittausten avulla. Mittareiden validi- teettia on tarkasteltu vertaamalla testiä tai seulaa muihin mittareihin ja tarkastelemalla näiden välistä korrelaatiota. Tutkimuksen mittareiden luotettavuuden tarkastelu on melko yksipuolista, eikä kaikkien mittareiden osalta tietoa ole julkisesti saatavilla.
  • Peltomäki, Satu (2017)
    The teaching materials and the teaching around them is meant to benefit all the pupils equally. For this to be possible, the teaching ought to be studied in a versatile manner from several points of view. There is little research of teaching mathematics for primary pupils with mental retardation. The existing research for the most part emphasizes in teaching addition, subtraction, multiplication and division skills for children with mild mental retardation. There is also not very much finnish research about mental retardation. Mathematics is more difficult for children with mental retardation as opposed to children with normal cognitive abilities. Children with mental retardation need as much support as possible when it comes to core numerical skills to get by in our society, where mathematical problem solving is an everyday necessity. This research presents effective characteristics in the teaching of mathematics for primary school pupils with mental retardation and actualising the characteristics in practice. The research assignment is for studying how the characteristics are actualized and which characteristics emphasize in the partaking class. This research was carried out with the help of structured observation in a class for children with mental retardation. The participants of the research were as follows: a special education teacher, two teaching assistants and five boys from the fifth grade. The research material was gathered together by video recording eight math lessons by different lengths and filling out observation sheets. The observation sheets were made in accordance of theory in the field of this research. Six effective characteristics of the teaching of mathematics were formed by examining different studies. The characteristics were as follows: directions for understanding, teaching step by step, direct and detailed directions, skill level and readiness consideration, meaningful and interesting teaching and immediate feedback. In the observed lessons the most emphasized characteristics were (in order) direct and detailed directions, skill level and readiness consideration and teaching step by step. From all the effective characteristics of teaching, a variety of different application examples were found.
  • Niinikoski, Tuula (2024)
    Tavoitteet: Tutkimuksen tarkoitus on kuvata, analysoida ja tulkita lasten vapaassa leikissä tapahtuvaa spontaania matemaattisten taitojen harjoittelua. Tutkimuksen tavoitteena on osoittaa, että lasten vapaa leikki sisältää tilanteita, joissa opettaja voi tukea lasten matemaattisten taitojen kehitystä ja oppimista lähikehityksen vyöhykkeellä. Matemaattisten taitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää, sillä koulun aloittavien lasten matemaattisten valmiuksien on todettu ennustavan vahvasti myöhempää matematiikan osaamista. Tutkimukset osoittavat, että lapset harjoittavat matemaattisia taitoja spontaanisti, mutta matemaattisten taitojen kehitykseen vaikuttaa se, kuinka tietoisesti ympäristö pyrkii kiinnittämään lapsen huomion matemaattisiin ilmiöihin. Menetelmät: Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla lasten vapaata leikkiä päiväkodissa. Koska tarkoitus oli tutkia lasten spontaania matemaattista toimintaa, toimintaympäristöön ei tietoisesti lisätty matemaattiseen toimintaan ohjaavia elementtejä, eikä tutkittavia ohjattu matemaattiseen ajatteluun. Tutkittavia lapsia oli kaksi, ja välillä leikkiin osallistui hetkittäin myös aikuinen. Aineisto analysoitiin multimodaalisella sisällönanalyysillä. Analyysissä huomioitiin sekä tutkittavien toiminta että puhe, jotta saatiin mahdollisimman kattava kuva matemaattisten taitojen harjoittelusta. Tulokset ja johtopäätökset: Lapset harjoittivat vapaassa leikissään monipuolisesti matemaattisia taitoja. Matemaattisten taitojen harjoittelu kattoi kaikki matemaattiset taitoalueet. Tutkimusaineiston perusteella lapset harjoittavat matemaattisia taitoja omaehtoisesti, ilman että järjestetty toiminta heitä siihen ohjaa. Huomaamalla näitä tilanteita varhaiskasvatuksen ammattilainen, jolla on riittävä ymmärrys matematiikan sisällöistä ja lapsen matemaattisten taitojen kehityksestä, voi leikkiin mukaan menemällä tukea lapsen matemaattisten taitojen oppimista lähikehityksen vyöhykkeellä.
  • Lahin, Laura (2019)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract The purpose of this research was to find out how mathematics can be found if the working of early childhood teacher and in the physical learning environment of the day care center. In addition, the purpose was to understand the teacher’s pedagogical thinking concerning the teaching of mathematics. In the obligatory curriculum Varhaiskasvatussuunnitelma (2016) is dictated which parts of mathematics must be taught in early childhood education in Finland. This reseach tried to find out, which of these parts can be found in teaching and in the physical learning environtment. The second purpose was to find out how the teacher justifys their decisions in the teaching process and in which levels of thinking are they operating (Kansanen 2004). The reseach is qualitative case study and one teacher participated. The method usead was stimulated recall, which combined video and interview. Also photograph was used to document the environtment. The analysis was theory based. This reseach showed that allmost all the parts of mathematics dictated in the curriculum could be found in the learning environtment and the teaching, along with the pedagogical thinking of the teacher. Measuring, concept of time, problem solving and spatial thinking were shown less than other parts. Numeracy was shown the most. The teacher was operating in levels of operation and 1st level on thinking, but not on the meta level.
  • Monto, Susanne (2023)
    Tavoitteet. Lasten, joilla on heikot matemaattiset taidot jo alle kouluiässä, on todennäköisesti vaikea oppia koulumatematiikkaa. Lisäksi ero matematiikkaa hyvin osaavien ja heikosti osaavien lasten välillä kasvaa koululuokilta ylemmälle siirryttäessä. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten jo varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lapsen matemaattisia taitoja ja onko matematiikan harjoitusohjelmista hyötyä matemaattisten taitojen tukemisessa. Tutkielman keskeisimmät käsitteet ovat matematiikka varhaiskasvatuksessa, spontaani huomionkiinnittäminen lukumääriin (SFON, spontaneous focusing on numerosity) ja lukukäsite. Menetelmät. Tämä kanditutkielma on laadullinen tutkimus, jossa perehdyin sisällönanalyysin ja kirjallisuuskatsauksen keinoin lapsen varhaisiin matemaattisiin taitoihin, erityisesti huomionkiinnittämiseen lukumääriin ja lukukäsitteen kehittymiseen. Tutkin sisällönanalyysiä käyttäen kahta varhaiskasvatusikäisille suunnattua matematiikan harjoitusohjelmaa. Nämä ovat Nallematikka ─ Varhaisten matemaattisten oppimisvalmiuksien kehittämisohjelma ja Minäkin lasken! Lasten lukukäsitteen harjoitusohjelma. Lisäksi analysoin kirjallisuuskatsauksen keinoin kahta näiden harjoitusohjelmien vaikuttavuustutkimuksia käsittelevää artikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksessa on mahdollista tukea lasten matemaattisia taitoja ja, että varhaiskasvatukseen suunnatut harjoitusohjelmat voivat toimia hyvänä työvälineenä matematiikan oppimisen tukemisessa. Molemmat tutkimukseni harjoitusohjelmat tukevat erityisesti lasten lukukäsitteen kehitystä. Varhaiskasvatuksessa työskentelevien rooli on kuitenkin suuri ─ heidän tulee tunnistaa, missä matemaattisen kehityksen vaiheessa lapsi on, ohjata lasta hänen lähikehityksen vyöhykkeellään sekä luoda matemaattisten ilmiöiden tutkimiseen ja oppimiseen innostava oppimisympäristö.
  • Heikkinen, Anna (2023)
    Useat tutkimukset osoittavat, että varhaiset matemaattiset taidot ennustavat myöhemmin akateemisten taitojen hallintaa, sillä matemaattiset taidot tukevat myös lukutaidon kehittymistä. Matemaattiset taidot kehittyvät hyvin kokonaisvaltaisesti erityisesti varhaislapsuudessa, jolloin varhaiskasvatuksen merkitys matematiikan pedagogiikan osalta korostuu. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten matematiikan kokonaisvaltaisuus toteutuu alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selventää ja tuoda esille varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja toimintatapoja matematiikan pedagogiikan osalta alle 3-vuotiaiden ryhmissä. Tutkimuksessa tuloksia verrattiin Parviaisen (2019) luomaan kokonaisvaltaiseen malliin varhaisista matemaattisista taidoista. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin yksilöhaastatteluina videoyhteyden välityksellä. Haastatteluihin osallistui kaksi varhaiskasvatuksenopettajaa alle 3-vuotiaiden lasten ryhmistä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Haastateltavien vastauksista selvisi, että he toteuttavat matematiikan pedagogiikkaa arjen tilanteissa monipuolisesti. Vuorovaikutuksen ja leikin merkitys korostui useissa haastateltavien esimerkeissä toiminnasta. Haastateltavat pitivät tärkeänä matematiikan kielentämisen pienille lapsille ja korostivat sen myötä ajattelun taitojen kehittymisen tukemista. Haastateltavat eivät kokeneet suunniteltuja matematiikkatuokioita tärkeänä pienille lapsille, eivätkä käyttäneet toiminnassaan kynä- ja paperitehtäviä. Tuloksista selvisi, että matematiikan pedagogiikka jakaantuu numeeristen taitojen, tila-ajattelun taitojen ja matemaattisten ajattelu- ja päättelytaitojen osalta jokaiselle alueelle painottuen kuitenkin tila-ajattelun taitoihin. Taitoalueet ovat yhteydessä toisiinsa eri osataitojen kautta, jolloin arjen matematiikkaan keskittyminen ja sen kielentäminen on tärkeää alle 3-vuotiaila lapsilla varhaiskasvatuksen arjessa. Tulokset vahvistavat matematiikan kokonaisvaltaisuutta erityisesti varhaislapsuudessa ja siksi onkin tärkeää ottaa huomioon matemaattisen ajattelun kehittymisen vaikutus myöhempiin akateemisten taitojen kehittymiseen.
  • Hakkarainen, Vilma (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, minkälaisista kertomuksista opettajaopiskelijoiden matemaattinen identiteetti koostuu sekä miten nämä kertomukset kuvaavat tulevaisuuden opettajuutta. Tulevaisuuden lisäksi kertomuksia tarkastellaan nykyhetken ja menneisyyden identiteetin näkökulmasta. Tutkimuksessa identiteettiä käsiteltiin narratiivisten teorioiden kautta. Teorioiden mukaan identiteetti muodostuu kertomuksista, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa. Nämä kertomukset muokkautuvat henkilön itsensä ja sosiokulttuurisen kontekstin vaikutuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin myös identiteetin kaksijakoisuutta, jossa henkilö pyrkii siirtymään nykyisestä identiteetistä kohti tavoiteltua identiteettiä. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistohaku suoritettiin Helka-tietokannassa ilman tarkkoja hakukriteerejä. Aineistoksi valikoitui kuusi tieteellistä julkaisua, joista neljä oli tieteellisiä lehtiartikkeleita, yksi oli konferenssijulkaisu ja yksi oli väitöskirja. Analyysi suoritettiin etsimällä aineistosta kuvauksia opettajaopiskelijoiden matemaattisen identiteetin kerronnasta, jotka ryhmiteltiin menneisyyttä ja nykyhetkeä kuvaaviin kertomuksiin sekä tulevaisuutta kuvaaviin kertomuksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajaopiskelijoiden menneisyyden ja nykyhetken identiteetin kertomukset jakautuivat kahteen osaan. Osalla opiskelijoista taustalla oli useita negatiivisia kokemuksia omilta kouluajoilta, jotka peilautuivat identiteetin kerrontaan myös nykyhetkessä. Osa oli pystynyt käsittelemään negatiivisia kokemuksia ja muokkaamaan identiteetin kerrontaa positiivisempaan suuntaan. Lisäksi löytyi myös opettajaopiskelijoita, joiden nykyhetken ja menneisyyden kerronta oli pääosin positiivista. Tulevaisuuteen suuntautuneessa kerronnassa löytyi kaksi ääripäätä suhtautua tulevaan opettajanuraan. Ensimmäisessä ääripäässä oli selkeä ja tavoitteellinen tulevaisuudenkuva ja toisessa epävarma ja tasapainoton tulevaisuudenkuva. Selkeässä ja tavoitteellisessa tulevaisuudenkuvassa omia kehityskohtia pystyttiin työstämään ja näkemään tuleva opettajanura toiveikkaana. Epävarmassa ja tasapainottomassa tulevaisuudenkuvassa pelot astuivat tulevaisuudenkuvan tielle, jolloin oman opettajanuran hahmottaminen oli vaikeaa.
  • Mäkinen, Lotta (2017)
    The demand and supply of foreign language teaching is growing with internationalization and multiculturalism. The spectrum of foreign-language teaching is extensive and is defined different ways in different situations - often it is up to the user to decide, which one includes as foreign-language teaching. The thesis treats such foreign language teaching in which language is taught and learned concurrently with content. In my thesis I use the term content and language integrated learning of this kind of teaching model. The immersion is the best-known type for this kind of teaching model. The aim of this thesis was to introduce teaching in foreign languages, teaching mathematics, and what special requirements are imposed when combining these two into simultaneous action. My second research task was to find out what kind of learning outcomes are to be achieved in a mathematics subject when it is taught in a foreign language. The thesis is limited to pupils who have voluntarily participated in non-native language teaching. The context of the study is mainly in the first six grades of the elementary school, but it also presents some results of matriculation examination to get a wider picture. I am looking for answers to my research questions by reading the essentially related literature on the theory, first of mathematics and foreign-language teaching, and subsequent studies related to my research questions. I used a variety of sources from current news to fundamental research from both Finland and abroad. In searching for the material I used the Google Scholar –search service and the University of Helsinki library search engine. According to previous studies, foreign-language teaching itself does not hinder learning mathematics, and some of the studies even show that students participating in foreign-language instruction are better at math or math competence tests. Studying in a foreign language seems to affect only the language in which the student registers the concept of learning in their brains but not the quality of the data they have registered. The research does not take into account the impact of social factors such as motivation or family background. Considering the results, it must be taken into account that pupils applying for foreign language teaching may be more motivated, which affects the quality of the study and hence affects positively to the learning outcomes.