Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "itsetunto"

Sort by: Order: Results:

  • Virtanen, Oona (2021)
    Keskustelu median negatiivisista vaikutuksista erityisesti nuorten hyvinvointiin on viime vuosikymmenien aikaan ollut keskiössä erityisesti teknologian kehityksen ja digitalisaation myötä. Myös mediaa käsittelevä tutkimus on painottunut juuri median negatiiviseen puoleen. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ja koota yhteen median ja nuorten itsetunnon suhdetta käsittelevien tutkimusten tuloksia ja näin myös rakentaa aiheesta selkeämpää kuvaa. Median tulessa yhä merkittävämmäksi osaksi ihmisten elämää, myös koulutuksen on kehityttävä vastaamaan yhteiskunnan vaatimuksiin. Mediakasvatuksen toteutus ja tavoitteet ovat kasvattajien piirissä koettu epäselviksi ja mediakasvatuksen laadun ja tarjonnan vaihtelu on suurta. Tutkielmassani tarkastelen myös aikaisemmasta tutkimuksesta nousevia mediakasvatuksen keinoja tukea nuorten itsetuntoa. Tutkimus toteutettiin käyttäen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on koota aikaisempien tutkimusten tuloksia, jotka puolestaan toimivat uusien tutkimusten pohjana. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toimii tiivistelmänä tiettyyn aihepiiriin keskittyvien tutkimusten keskeisestä sisällöstä tarkoituksenaan kartoittaa aiheesta käytävää keskustelua ja nostaa esiin sen kannalta tärkeitä tutkimuksia. Systemaattinen kirjallisuskatsaus eroaa muista kirjallisuuskatsauksen tyypeistä erityisesti aineistoon kohdistuvan tarkan seulonnan vuoksi. Näin ollen myös tämän tutkielman aineistolle asetettiin tarkat kriteerit, joita sen tuli noudattaa. Aineisto on myös esitelty lyhyesti omassa taulukossaan. Tulokset osoittivat median vaikuttavan nuorten itsetuntoon niin positiivisesti kuin negatiivisestikin, negatiivisten vaikutusten ollessa kuitenkin hieman yleisempiä. Keskeiseksi vaikutusten luonteen kannalta nousivat median sisällöt sekä niiden edustamat käsitykset ja arvot. Myös mediakasvatuksen osoitettiin toimivan itsetuntoa tukevana tekijänä. Erityisesti oppilaslähtöisyyteen perustuvat työskentelytavat koettiin toimiviksi. Toisaalta mediakasvatuksen on kuitenkin myös mahdollista jäädä hyvin pinnalliseksi toiminnaksi ilman kriittitstä otetta.
  • Pullinen, Tiina (2016)
    The purpose of this study is to describe the importance of mentoring from the perspective of building an adult mentee’s self-esteem and capability. Mentoring is millennia old, but also a contemporary method, to contribute to the professional development of an employee in the workplace. Mentoring has been studied, for example, from the perspective of the benefits it provides for the mentor, mentee and organisation. Factors contributing to mentee’s self-esteem and capability have yet to be studied in great detail despite the fact that the studies and theory prove that an individual’s self-esteem and capability build up in an interaction with the environment and other people. Mentorship is an interaction where a more experi-enced mentor offers his own knowledge for the benefit of a less experienced mentee. This study examines what kind of mentoring contributes to the strengthening of an adult mentee’s self-esteem and capability, as well as how a mentor can support building of an adult mentee’s self-esteem and capability as the other member the mentorship. I carried out the study as a qualitative descriptive literature review. The study is based on mentoring, self-esteem and capability related literature as well as scientific studies whose perspective is about building an adult mentee’s self-esteem and capability. Based on the source material, I have described those characteristics of a mentor and mentoring that sup-port the strengthening of mentee’s self-esteem and capability. Several factors have an influence on building a mentee’s self-esteem and capability. Each relationship is unique and every mentee has own distinctive needs. High-quality mentoring appears to require the fulfilment of a certain criteria, and a consequent quality mentoring may provide a good foundation to strengthen a mentee’s self-esteem and capability. In par-ticular, the previous studies have confirmed that the psychosocial functions of the mentor have an association with job-related self-confidence and capability. Listening and discussion are at the centre of mentoring, and therefore, the interaction andcommunication skills of the mentor seem to have huge importance on building a mentee’s self-esteem and capability.
  • Westerberg, Mila (2017)
    Objectives. Increasingly younger children are faced with rapid mastery of knowledge and social interaction requirements. A new phenomenon-oriented curriculum reform 2016 brings these new challenges in front of the student. Previous studies show that different efficacy beliefs influece individuals actions. The purpose of this study is to describe, analyse and interpret the concept of self-efficacy. In the research field, the term is used with different meanings. The aim of this study is also to find out the related concepts from the selected research articles as well as their similarities and differences from self-efficacy in order to understand and to clarify and differentiate the concept. . Methods. The study is a systematic litterature review. A more accurate method used is conceptual analysis, which allowed the comparison and interpretation of different definitions. The research data was selected from twenty scientifically valid research studies in various articles and literature on the basis of concepts centrality. The materials were compared and restructured, bringing together concepts and definitions of self-efficacy from different researchers. Second, the study looked at the material encountered about the near concepts that were opened and analyzed in a conceptual analysis and the phenomenographic review. Conceptual distinctions were operated using few concrete practical examples. Results and conclusions. Self-efficacy is a complex concept, which this study found a number of different definitions and related concepts. Some researchers defined the term very broadly and also new dimensions, such as social self-efficacy concept were found.; Related concepts used synymously with self-efficacy found were such as skill possessing, self-image, self-concept, self-esteem, outcome-expectations, self-confidence), self-regulation, controllability, personality traits, personal agency, effectance motivation, perceived control and locus of control As a result of the study on the basis of the definitions and comparisons occurring data the core of the concept and its different variations and emphases were located. For the key element of self-efficacy was individuals feeling of efficacy in a particular moment a feeling in relation to the situation or activity. The results will help to structure self-efficacy conceptually as internal process of the individual, which gives the teacher the tools to support student.
  • Lahtovaara, Minna (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää esiopetusikäisten lasten itsetunnon ilmenemistä, ja miten itsetuntoa voidaan tukea esiopetuksessa. Tutkimus on toteutettu varhaiskasvatuksen esiopettajan näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään itsetunnon määritelmää ja lapsen itsetunnon kehittymistä ja muodostumista sekä kuvaillaan mitä on hyvä itsetunto. Toinen osio teoreettisessa viitekehyksessä kuvaa esiopetusikäisen lapsen itsetuntoa, kehityspsykologisia taustoja sekä kouluun siirtymistä suomalaisten opetus- ja kasvatusalan velvoittamien asiakirjojen siivittämänä. Aiempien tutkimusten mukaan itsetunto on hyvin oleellinen osa ihmisen mielenterveyttä, ja hyvällä itsetunnolla on vaikutusta niin oppimiseen, sosiaalisiin suhteisiin kuin ihmisen omaan hyvinvointiinkin. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Millä tavoin näyttäytyy esiopetusikäisen lapsen itsetunto opettajan tulkitsemana? 2) Millä tavoin opettajat kuvaavat pystyvänsä tukemaan esiopetusikäisen lapsen hyvän itsetunnon kehittymistä? Menetelmät. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin viittä Vantaan kaupungilla työskentelevää esiopettajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja. Haastattelut toteutettiin opettajien työpaikoilla, ja ne nauhoitettiin. Haastattelujen jälkeen aineistot litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista ilmeni, että opettajat osaavat tulkita hyvin lasten itsetunnon ilmenemistä. Itsetunto ilmeni etenkin sosiaalisissa suhteissa, ja siinä miten lapset uskalsivat toimia ja keskustella suuressa ryhmässä tuoden omia mielipiteitään ilmi. Opettajat käyttivät itsetunnon tukemiseen työtapoinaan sanallista vahvistamista, kuten kehuja ja kannustamista, pedagogista ryhmäyttämistä erilaisissa kokoonpanoissa sekä keskustelua lasten kanssa. Molempien tutkimuskysymysten pohjalta kävi ilmi, että tärkeää itsetunnon tukemisen kannalta oli lapsen tunteminen ja hänen yksilöllisyytensä huomioiminen, sekä turvallisuuden tunteen rakentaminen. Tulosten pohjalta johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajalla on merkittävä rooli lasten itsetunnon vahvistamiseen esiopetuksessa.
  • Niittymaa, Fanny (2022)
    Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millä keinoin opettaja voi musiikin tunnilla tukea lasten ja nuorten itsetunnon kehittymistä. Itsetunnolla tarkoitetaan yksinkertaistetusti ihmisen käsitystä ja kokemusta itsestään ja omasta arvostaan. Opettajalla on suuri merkitys oppilaiden itsetunnon kehitykseen, koska itsetunto kehittyy juuri ensimmäisinä alakouluvuosina. Itsetunto vaikuttaa vahvasti lasten ja nuorten elämään koko elämän ajan, ja sen vuoksi opettajan on tärkeää tukea itsetunnon kehittymistä parhaansa mukaan. Toteutin tutkimuksen kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Etsin aineistoa useista tietokannoista: Helkasta, Ericistä, Taideyliopiston Finnasta ja Google Scholarista. Käytin hakusanoina muun muaassa seuraavia termejä: musiikkikasvatus, musiikki, itsetunto sekä erityisesti näiden englanninkielisiä vastineita music education, music ja self-esteem. Aineistooni valikoitui 8 englanninkielistä ja vertaisarvioitua artikkelia, jotka on julkaistu vuonna 2009 tai sen jälkeen. Oppilaiden kokema turvallisuuden tunne musiikin tunnilla toistui monessa aineistossa: sen koettiin mahdollistavan itsetunnon kehityksen. Musiikin tunnilla opettajien kannustuksella oli oppilaille suuri merkitys. Opettajien tulisi suhtautua virheisiin oppimistilanteina ja antaa kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet harjoitella instrumenttien soittoa, laulua tai muita musiikillisia taitoja. Turvallisuuden tunteen lisäksi toinen monessa artikkelissa mainittiin pienryhmämuotoinen ja ”normaalien” musiikintuntien lisäksi tehtävä musiikinopetus, joka on suunniteltu kehittämään itsetuntoa. Pienryhmäopetuksessa keskityttiin myös monesti lapsille tuttujen lastenlaulujen ja kansanlaulujen harjoittelemiseen, mikä varmasti lisää lasten turvallisuudentunnetta ja kehittää itsetuntoa.
  • Takkavuori, Veera (2018)
    The aim of the thesis was to describe what kind of educational trend the positive pedagogy is and how it is related to the self-esteem of a schoolchild. The underlying idea was that positive pedagogy could have an effect on the self-esteem of a primary school child. There is not much research data on positive pedagogy yet, but self-esteem has been studied much in the Finnish and foreign context for over a century. For instance, a student's self-esteem is supported by praise and feeling of acceptance. Positive pedagogy aims to support the child's self-esteem by strength-based approaches. The question of this research was how positive pedagogy does affect positively to schoolchild’s self-esteem. This thesis was carried out using descriptive literature review methods. The thesis explored positive pedagogy by familiarizing with the current works of positive pedagogy in Finnish. In addition, the thesis studied the concept of self-esteem by familiarizing both Finnish and international classical works and theories. Studies have not yet been conducted on the link between positive pedagogy and self-esteem, but the aim of the thesis was to find out the link through the researcher's own analysis. According to the results of the thesis, positive pedagogy seems to have a very positive connections with school child’s self-esteem. Positive pedagogy supports the self-esteem, especially through the strength training method. Positive pedagogy seems to support every building piece of good self-esteem and promote the positive perception of schoolchildren by themselves. As a further research topic, it would be interesting to study how classroom teachers in positive pedagogy support the self-esteem of their students and how important they feel to support self-esteem as part of a school context.
  • Kalliojärvi, Sanja (2020)
    Sosiaalinen media on yleistyessään tuonut nuorten elämään paljon hyviä asioita. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet sosiaalisen median palveluiden tuoneen vertaistukea, itsevarmuutta sekä onnistumisen tunteita nuorten elämään. Sosiaalisella medialla on myös haittapuolensa, kuten riippuvuus sekä verkkokiusaaminen. Tämän tutkimuksen tehtävänä on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin selvittää sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa nuoren identiteettityötä. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella sosiaalisen median vaikutuksia nuoren itsetuntoon. Tavoitteena oli selvittää millaisin keinoin nuori rakentaa identiteettiään ja mitkä asiat voivat nostaa tai laskea itsetuntoa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineiston hakemiseen käytettiin Helsingin yliopiston kirjastoa, Helka-tietokantaa sekä Helmet-kirjastoa. Näiden lisäksi aineistoa haettiin Googlen hakukoneesta sekä Google Scholar -palvelusta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui pääosin suomenkielistä tutkimuskirjallisuutta sekä artikkeleita, mutta tuloksissa on hyödynnetty myös muutamia ulkomaisia tutkimuksia. Sosiaalista mediaa käsittelevä aineisto on julkaistu vuonna 2008 tai sen jälkeen. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin aihetta käsitteleviä uutisia ja muita verkkolähteitä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat sosiaalisen median vaikuttaneen yksilöllisesti identiteetin kehitykseen. Hyvän itsetunnon omaava ihminen on riippumaton muiden mielipiteistä, kun taas itsetunnon puutteesta kärsivä henkilö voi kokea jokaisen menestyvän kanssaihmisen olevan vaarana itselle. Verkossa etuna on mahdollisuudet etsiä laajasti samastumisen kohteita ja sosiaalinen identiteetti syntyykin, kun pääsee itselle tärkeiksi koettuihin yhteisöihin ja tuntee yhteenkuuluvuutta ryhmän jäseniin. Negatiivisia puolia itsetunnon kehitykselle olivat tutkimustulosten perusteella verkkokiusaaminen sekä ulkonäkökeskeinen minäkuva. Mikäli virtuaalinen identiteetti perustuu täysin ihanneminään, voi tällä olla negatiivisia vaikutuksia todellisen identiteetin sekä itsetunnon kehitykselle.
  • Paappanen, Juliaana (2024)
    Tämän opinnäytetyön aiheena on Turner-tyttöjen ja -naisten sosiaalinen toimintakyky ja itsetunto. Turnerin oireyhtymä on harvinainen tytöillä ilmenevä kromosomipoikkeavuus, jonka esiintyvyys on noin 1:2500. Oireyhtymän pääpiirteisiin kuuluu lyhytkasvuisuus, puutteellinen murrosiän kehitys ja lapsettomuus. Moni Turnerin oireyhtymään liittyvistä tutkimuksista keskittyy Turner-tyttöjen ja -naisten fyysiseen terveyteen, kuten pituuskasvuun, hormonihoitoihin ja murrosiän kehitykseen. Sen sijaan oireyhtymän vaikutuksia psykososiaaliseen hyvinvointiin on tutkittu vähemmän. Kun Turner-tytön vanhemmat saavat tietää diagnoosista, heitä todennäköisesti mietityttää, kuinka oireyhtymä tulee näkymään lapsen arkielämässä ja ihmissuhteissa. Tullaanko tätä kiusaamaan pituutensa tai muiden ulkoisten piirteidensä vuoksi? Tuleeko tällä olemaan haasteita ystävyys- ja seurustelusuhteissa? Miten nämä asiat vaikuttavat lapsen minäkäsityksen ja itsetunnon rakentumiseen? Tämän tutkielman pyrkimyksenä on löytää näihin kysymyksiin vastauksia. Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimusaineistona käytetään aikaisempia tutkimuksia. Tarkoituksena on muodostaa laaja kokonaiskuva Turner-tyttöjen ja -naisten sosiaalisesta toimintakyvystä ja itsetunnosta sekä niihin vaikuttavista tekijöistä aiempia tutkimustuloksia analysoimalla. Aineistoon valikoitui kuusi tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2000–2011. Tutkittavien yhteinen ikähaarukka oli 7–61 vuotta, mutta valtaosa tutkittavista oli alle 35-vuotiaita. Tutkimusaineistossa Turner-tyttöjen ja -naisten oma arvio sosiaalisesta toimintakyvystään on varsin positiivinen. Heillä on kuitenkin vaikeuksia ystävyys- ja seurustelusuhteiden muodostamisessa ja kokemuksia koulukiusaamisesta. Lisäksi heidän vanhemmat kertovat heillä olevan tavallista enemmän haasteita sosiaalisissa taidoissa. Tämä voi viitata siihen, että Turner-tytöt ja -naiset peittelevät haasteiden todellista laajuutta tai eivät hahmota niitä itse. Turnerin oireyhtymään näyttää liittyvän myös heikko itsetunto, mutta tiettyjä itsetunnon osa-alueita on syytä tarkastella erikseen. Tämän tutkielman tuloksien mukaan Turner-tyttöjen ja -naisten suoritusitsetunto on vahva, mutta sosiaalinen itsetunto tavallista heikompi. Tulokset viittaavat siihen, että itsetunto-ongelmat ja haasteet sosiaalisissa suhteissa liittyvät Turner-tytöillä ja -naisilla erityisesti murrosiän kehityksen ongelmiin. Pituudella, käytetyllä hormonikorvaushoidolla ja sen kestolla ei sen sijaan näytä olevan vaikutusta kumpaankaan. Tutkimusartikkelien tuloksissa on paljon ristiriitaisuuksia, eikä suoria olettamuksia Turner-tyttöjen ja -naisten psykososiaalisesta toimintakyvystä kannatakaan tehdä. Jokainen Turner-tyttö on yksilö, ja kasvattajan rooliin kuuluu tunnistaa tämän henkilökohtaiset vahvuusalueet ja tuen tarpeet. Näin lapsen henkiselle kasvulle voidaan tarjota paras mahdollinen tuki.
  • Juska, Savolainen (2016)
    Recent studies have shown that children are becoming more passive and less likely to exercise. Exercise and physical activity are an essential part of children overall development supporting it physically, mentally, socially and cognitively. In Finland recommendation for school age physical activity is 1-2 hours of diverse exercise daily basis in age-appropriate manner. Researches have shown that increased physical activity in school is linked positively with learning and school success. Leisure-time physical activity link to school is far less researched, and the results have been conflicting. The aim of this study is to find out how much seventh-graders in Helsinki are moving in their free time and how physical activity affects their self-perceived self-esteem and learning difficulties. The study also aimed to determine whether previous variables and links has differences between girls and boys. This study is part of the University of Helsinki carried out by Mind the Gap research project (2013-2017). The data was collected seventh graders (N = 1324) via a questionnaire spring 2014 in Helsinki 20 different schools. The link between leisure time physical activity to self-perceived self-esteem and learning difficulties were researched by one-way analysis of variance (ANOVA) and the differences between genders by Post-hoc (Scheffe) test. The results showed that physically the most active group, which were physically active at least half an hour more than once a day, experienced higher self-esteem than other groups. In boys this association was statistically significant. In girls, the amount of physical activity was not statistically significant to self-perceived self-esteem. Experienced learning difficulties and physical activity levels were only indicative dependence, even though the most physically active boys group experienced fewer learning difficulties in the monitoring of teaching as well as reading and writing demanding tasks than the other groups. In girls, there were found no dependence between any leisure time physical activity groups and experienced learning difficulties.
  • Ojamaa, Ilona (2020)
    The purpose of this study was to investigate early childhood education teacher students’ perceptions about the child's self-esteem and the perceptions of the support for self-esteem. Self-esteem is a very little researched topic in Finland and early childhood education teacher students’ perceptions of it have not been studied at all. These were the most important reasons for this study. The research method consisted of interviews with five early childhood education teacher students. The study was a phenomenographic study since it aims to depict conceptions of a particular phenomenon, that is, in this study, the perceptions of the child's self-esteem by early childhood education students. The interviews were conducted in January 2020. The research showed that early childhood education students seem to have a diverse and comprehensive understanding of the child's self-esteem and ways to support it. The results showed that early childhood education teacher students think that supporting self-esteem is facilitated by the knowledge about self-esteem, so it is appropriate to consider whether there is more need for studies about self-esteem in the early childhood education university program.