Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kuvakirja"

Sort by: Order: Results:

  • Kipinoinen, Ainu (2022)
    Poissulkeminen on yleisin yksittäinen kiusaamisen muoto 3–6-vuotiaiden lasten keskuudessa. Päiväkodin vertaisyhteisöissä poissuljetuksi tulemisen sekä yhteenkuuluvuuden rakentumisen mahdollisuudet ovat läsnä samanaikaisesti, ja niistä käydään neuvotteluja varhaiskasvatuksen arjen pienissä hetkissä verbaalisin, materiaalisin sekä toiminnallisin keinoin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kuvakirjoissa esiintyviä poissulkemisen muotoja sekä yhteenkuuluvuuden rakentumiseen liittyviä tekijöitä. Tutkimukseni tavoitteena on kuvata 3–6-vuotiaille lapsille suunnatuissa kuvakirjoissa esiintyviä ulkopuolisuuden ja yhteenkuuluvuuden rajapintoja kuvakirjojen päähenkilöiden näkökulmasta. Kuvakirjoja lähestytään tässä tutkimuksessa tunnekasvatuksen näkökulmasta. Kuvakirjat valikoituivat tarkastelun kohteeksi, koska ne nähdään toimivan lähteenä tunteiden tunnistamisen, empatian sekä toisten tunteiden huomioimisen harjoittelulle. Tutkimus on menetelmältään laadullinen. Tutkimuksen aineisto koostui neljästä 3–6-vuotiaille lapsille suunnatusta kuvakirjasta. Aineiston kuvakirjat ovat julkaistu vuosina 2007–2021. Aineiston kuvakirjoja tarkasteltiin tässä tutkimuksessa ikonotekstinä, jolla tarkoitetaan teosta, jossa visuaalisia ja kirjallisia osia ei voida erottaa toisistaan. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Sisällönanalyysiä varten kuvakirjojen kuvat muokattiin kirjoitettuun muotoon. Aineiston kuvakirjat käsittelivät aikaisemman tutkimuksen valossa varsin realistisesti ulkopuolisuuden ja yhteenkuuluvuuden rajapintoja. Aineiston kuvakirjoissa esiintyi niin verbaalisia, toiminnallisia kuin materiaalisia poissulkemisen muotoja ja yhteenkuuluvuuden rakentumiseen liittyviä tekijöitä. Näitä tekijöitä ilmeni sekä tekstissä että kuvituksessa erikseen, mutta ne saattoivat ilmetä myös molemmissa yhtä aikaa. Koska poissulkemiseen ja yhteenkuuluvuuteen liittyviä tekijöitä saattoi ilmetä kuvakirjan tekstissä ja kuvituksessa erikseen, on tärkeää, että kuvakirjojen pohjalta käydään keskusteluja lasten kanssa. Koska aineistossa kuvattiin varsin realistisesti ulkopuolisuuden ja yhteenkuuluvuuden rajapintoja, voidaan todeta, että aineiston kuvakirjat voisivat toimia hyvänä pedagogisena välineenä varhaiskasvatuksessa, tunnekasvatuksen näkökulmasta. Tästä syystä tulevaisuudessa olisikin mielenkiintoista tutkia myös lasten kuvakirjoissa esiintyviä ulkopuolisuuden kokemusten kuvauksia.
  • Suominen, Susanna (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Kandidaatin tutkielmassani tutkin sitä, kuinka varhaiskasvatuksen arkea kuvataan lastenkirjoissa, jotka kertovat varhaiskasvatuspäivästä. Tutkimuksessani keskityin siihen, kuinka varhaiskasvatuksen sisältöihin kuuluvat hoito, kasvatus, opetus ja leikki näkyivät tutkimukseeni valikoiduissa lastenkirjoissa. Lastenkirjoja luetaan paljon ja pidän tärkeänä, että ne kertoisivat realistista kuvaa varhaiskasvatuksen arjesta. Näin kuvakirjat nostaisivat esille lapsen kehityksen tukemiselle tärkeitä sisältöjä, joita varhaiskasvatuksessa käytetään. Tutkimuksellani nostan esiin laadukkaan varhaiskasvatuksen sisältöjä ja lastenkirjojen merkitystä välineenä käsitellessä lapselle uusia asioita. Tutkimukseni teon aikana en löytänyt aiempaa tutkimusta varhaiskasvatuksen sisältöjen ilmenemisestä lasten kuvakirjoissa. Lastenkirjojen tutkimusta on tehty laajasti ja sitä käsitellään myös tutkimusartikkeleissa. Tutkimukseni on aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin tuotettu tutkimus, johon rajautui poissulun kautta neljä lapsille suunnattua kuvakirjaa. Kaikki kuvakirjat olivat julkaistu 2000- luvulla. Aineistosta rajautuivat pois ne kuvakirjat, jotka eivät sisällöiltään pystyneet vastaamaan tutkimuskysymyksiini. Tutkimuksessa on analysoitu kuvakirjoista sekä kuvitusta että kirjojen tekstejä, mahdollisimman monipuolisen kuvan saamiseksi. Tutkimukseeni rajautuneen aineiston perusteella voin todeta varhaiskasvatuksen sisältöjen näkyvän monipuolisesti varhaiskasvatuksen arkea kuvaavissa lapsille suunnatuissa kuvakirjoissa. Sisällöt näkyivät pääsääntöisesti sekä kuvituksessa, että kuvakirjojen teksteissä. Leikin eri muotoja kuvattiin monipuolisesti kuvituksessa ja kuvakirjoissa lapset leikkivät erilaisissa kokoonpanoissa. Tutkimukseni pohjalta ei voida todeta jonkun leikkimuodon korostuvan, mutta leikkiä nostettiin esille vahvasti kuvakirjoissa lapselle ominaisena toimintatapana. Muita tutkimiani sisältöjä eli kasvatusta, opetusta ja hoitoa näkyi aineistossa monipuolisesti kuvituksessa ja tutkimuksessani olen avannut niitä aineistoesimerkein. Tutkimukseni pohjalta voin todeta, että varhaiskasvatuksen sisältöjä kuvataan lasten kuvakirjoissa ja ne tukevat kuvaa laadukkaasta, lapsen kehitystä tukevasta varhaiskasvatuksen toiminnasta, joka tutkimusaineistoni pohjalta voidaan pääsääntöisesti tapahtuvan joukkomuotoisena toimintana.
  • Dorota, Johanna (2017)
    Earlier studies have shown the significance of shared book reading for children’s linguistic development as well as the meaning of parental involvement in the children’s motivation towards reading. The aim of this study is to investigate the different roles of the participants during a shared picture book reading and to examine how the collected data complies with the verbal behaviour categories from a previous study. The research design was qualitative and it involved a family with two children. The research material was collected by recording the family’s shared picture book reading situation. The method used in analysing the recorded data was mainly theory-based content analysis. The data was transcribed and later categorized according to the verbal behaviour used in the situation. It was furthermore examined how the using of various verbal behaviour categories was divided among the participants. The content analytic results of the used verbal behaviour categories bore good resemblance to the defined categories of a previous study. There was also pointed a connection between the age of the participant and the number of the verbal behaviour categories being used. The older the participant, the more versatile was the usage of the verbal behaviour categories. The results can be used for choosing books for children, for directing the adult reader to pay closer attention to the reading situation and to reflect on how to participate and enable a shared book reading situation.