Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "opettaja"

Sort by: Order: Results:

  • Panula, Sini (2021)
    Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen keinoin tutkia opettajien asenteita inkluusiota kohtaan. Tarkempana tutkimustehtävänä on selvittää, mitkä tekijät yhdistetään aikaisempien tutkimusten perusteella opettajien myönteisiin ja kielteisiin asenteisiin inkluusiota kohtaan. Kasvatusta ja opetusta kehitetään inkluusioperiaatteen mukaisesti tavoitteena kaikille lapsille yhteisen koulun mahdollistaminen. Täten inkluusio koskettaa jokaisen opettajan työnkuvaa. Tärkeä lähtökohta tutkielmalle on, että opettajien asenteiden nähdään olevan keskiössä inkluusion onnistumisen kannalta. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymys on 1) Millä tekijöillä on todettu olevan yhteys opettajien myönteisiin ja kielteisiin asenteisiin inkluusiota kohtaan? Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin EBSCOhost- tietokannasta ja se muodostui kymmenestä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista. Tutkimusaineisto koostui englanninkielisistä julkaisuista vuosilta 2010-2019. Aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymyksen tulokset taulukoitiin ja teemoiteltiin. Tulkinnat aineistosta tehtiin suhteessa tutkielman teoreettiseen taustaan. Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan opettajien myönteisiin asenteisiin oli yhteydessä opettajan nuori ikä sekä vähäinen työkokemus, esiopetuksen opettajan pätevyys, erityisopettajan pätevyys, osallistuminen täydennyskoulutukseen, lisätuen mahdollisuus luokassa ja korkea pystyvyyden tunne. Kielteisiin asenteisiin artikkelien perusteella oli yhteydessä puolestaan opettajan vanhempi ikä, aineenopettajan pätevyys, yleisopettajan pätevyys, riittämätön koulutus, liian suuri hallittava oppilasmäärä luokassa ja heikko pystyvyyden tunne. Tutkimustulokset osoittavat tarvetta etenkin koulutuspoliittisiin muutoksiin, kuten opettajankoulutuksen kehittämiseen.
  • Iso-Heiniemi, Lyydia (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia kirjallisuuskatsauksen menetelmin opettajien tietämystä, käsityksiä ja kokemuksia ADHD:sta kouluympäristössä. Lisäksi tarkasteltiin opettajien kokemuksia ADHD:n tukemisesta, sillä tukemisen teema tulee usein esille puhuttaessa ADHD:sta ja sen tuomista oppimisen haasteista. Valitsin tutkielman aiheeksi ADHD:n ja näkökulmaksi opettajat omien kokemuksieni perusteella. ADHD:n herättämät tuntemukset ja sen tukeminen on ollut ajoittain kuormittava tekijä minulle opettajan työssä. Aiheesta on tehty tutkimusta jonkin verran ja suurin osa tutkimuksista oli haastattelututkimuksia. Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa aineistona toimivat suomalaiset tutkimukset ja ulkomaalaiset tutkimukset, joita on haettu Google Scholarista ja Googlesta. Aiheeseen liittyviä tutkimuksia löytyi enemmän ulkomailta, mutta myös muutama suomalainen tutkimus käsitteli ADHD:n ilmenemistä opettajan näkökulmasta. Tutkielmassa keskityttiin opettajien kokemuksiin ADHD:sta sekä sen tukemisesta. Monet opettajat kokivat ADHD-oppilaiden tukemisen haastaviksi, vaikka useat hyödynsivät erilaisia tukitoimia oppilaidensa kanssa. Esille nousivat myös hieman negatiiviset käsitykset ADHD:sta ja opettajien kokema kuormitus, jota ADHD-oppilaat aiheuttivat. Opettajien käsityksiin ja kokemuksiin vaikuttivat koulutustaso, kokemus, tietämys ja käytännön tukitoimet. Opettajien tarve saada lisää tietoa ja taitoa tuen toteuttamiseen korostuu ADHD-ilmiön kasvaessa. Viime aikoina ADHD on teemana noussut otsikoihin ja keskustelu on käynyt vilkkaana sosiaalisessa mediassa. Tutkimustuloksista ilmeni, että opettajien tietämys ADHD:sta vaihteli, moni kuitenkin koki tietämyksensä liian vähäiseksi. Koulutuksen ja tietämyksen puute saattoi vaikuttaa opettajien suhtautumiseen ADHD-oppilaita kohtaan ja heidän tukemiseensa. Tietämys on kuitenkin lisääntynyt, jonka todettiin lisäävän oppilaiden hyvinvointia sekä opettajan kykyä tukea ADHD:n omaavia lapsia. Koulutuksen ja tietämyksen lisääminen voisi parantaa ADHD-oireisten oppilaiden tukea koulumaailmassa.
  • Tolvanen, Oskari (2019)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on ongelmanratkaisun opettamisesta. Ongelmanratkaisua pidetään julkisessa keskustelussa tärkeänä taitona tulevaisuuden työelämän kannalta. Kuitenkaan suomalaisessa peruskoulussa ongelmanratkaisu ei ole yleistynyt keskeiseksi osaksi matematiikan opetusta, vaikka ongelmanratkaisu onkin ollut opetussuunnitelmassa yli kolmekymmentä vuotta. Opettajan toimintatapoja ohjaa opetussuunnitelmaakin voimakkaammin opettajan käsitykset ja uskomukset. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on ongelmanratkaisun opettamisesta. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineistoksi valittiin kymmenen tutkimusartikkelin laajuinen kirjallinen aineisto. Aineiston pohjalta tehtiin synteesiä artikkelien tutkimustuloksista sekä kuvailtiin aineistosta esiin nousseita teemoja. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajat pitivät ongelmanratkaisun opettamista tärkeänä, sillä se on keskeinen osa matematiikkaa. Opettajien havaittiin olevan melko yksimielisiä siitä, että ongelmanratkaisua oppii parhaiten ratkomalla ongelmia. Opettajat kokivat, että ongelmanratkaisun opettaminen vaatii heiltä erityisesti aikaa suunnitteluun ja riittävästi oppitunteja ongel-matehtävien ratkaisuun. Lisäksi osa opettajista piti ongelmanratkaisun opettamista haasteel-lisena, koska oma osaaminen ongelmanratkaisusta ja sen opettamisesta oli hyvin rajallista.
  • Terehova, Rosa (2021)
    Inkluusioon pyrkiminen peruskoulussa on vahvasti kansallisten asiakirjojen ohjaamaa, jotka määrittelevät koulun kaikille yhteiseksi. Inkluusion toteuttamisessa on kuitenkin opettajien puolelta negatiivista asennoitumista etenkin SEN-oppilaiden vastaanottamisessa luokilleen. Opettajien negatiivisten asenteiden takana nähdään olevan heikkoa minäpystyvyyttä sekä osaamista toteuttaa inklusiivista opetusta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien valmiuden kokemuksia inklusiivista opetusta kohtaan, miten toteuttaa inklusiivista opetusta sekä miten kohdata ja tukea SEN-oppilaita yleisopetuksessa. Tutkielmassa kartoitettiin opettajien valmiuksia asenteiden, minäpystyvyyden sekä kokemuksien kautta. Opettajankoulutuksen koetaan olevan merkittävässä roolissa vaikuttamassa opettajien vahvempiin kokemuksiin omista valmiuksistaan. Tarkastelin siis myös, millaisia valmiuksia koulutuksen koetaan antavan tuleville opettajille. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon valittiin yhdeksän vertaisarvioitua tutkimusartikkelia sekä yksi väitöskirja. Tutkielman aineiston kohderyhmänä olivat opettajat. Tutkielman analyysi toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkielman tuloksista selviää, että opettajien kokemat valmiudet olivat yleisesti heikkoja. Etenkin tietojen ja taitojen koettiin olevan riittämättömiä. Opettajat kokivat, että ainoastaan erityisopettajilla oli riittävä osaaminen kohdata, tukea ja opettaa SEN-oppilaita. Minäpystyvyydellä koettiin olevan vaikuttava merkitys opettajien valmiuden kokemuksiin, sillä vahvemmalla minäpystyvyydellä opettajat uskoivat omaan osaamiseensa. Opettajankoulutuksen perusteltiin olevan merkittävänä vaikuttajana opettajien valmiuden kokemuksiin. Opettajat kokivat, että heillä oli hyvin vähäinen tai olematon erityispedagoginen osaaminen, jota he työssään olisivat tarvinneet. Opettajankoulutuksen kehittäminen sekä erityispedagogisen osaamisen lisääminen sai tutkimuksissa vastaajilta kannatusta.
  • Salminen, Marko (2018)
    Objectives. The goal of the thesis was to consider the views of teachers on upwards differentiation and its realisation in elementary schools. There is a demand for this analysis as differentiation is a teaching tool, and is required from all teachers, but is barely taught in teacher education. The aim was to find out, how teachers experience the application of differentiation, its realisation, and the opportunities for applying and realizing differentiation. Methodology. There were six texts chosen for the basis of analysing differentiation. The texts used were chosen from a group of 20 and were picked based on their suitability. The aim was to gather a group of texts that represent the views of teachers not only in Finland but globally. The texts were sourced using EBSCOhost- , Google Scholar - and Helka-databases. Results and conclusions. Time constraints were the most common reason why teachers felt that upwards differentiation was not applied. They also lacked education on how to arrange differentiated classed and experienced them as difficult. The results also show the importance of the teachers’ input. If teachers were committed to arranging differentiated teaching, the classes were both varied and engaging. Based on the results, it can be concluded that there should be more training arranged for teachers, where using differentiated teaching is addressed. This training should cover both up- and downwards differentiation in teaching.
  • Timonen, Suvi (2018)
    The purpose of this study was to explore how the work community and the interaction between the school staff are connected with the school climate. The study explores teachers’ perceptions of the quality of the school’s work community and the relationship of these perceptions with the quality of school climate. Previous study has shown that school climate is connected with students’ well-being and academic achievement. Studies also show that principals are in an important role to influence and define the school climate. The study was conducted as integrative literature review. The research material consisted of three international and peer-reviewed articles, one dissertation and one master’s thesis. The review synthesized these five different studies to form an inclusive view of the topic. Results of this study show that the work community in school, the interaction between the staff members and the relationships between principals and teachers are a meaningful aspect for school climate. Particularly important is equal and fair treatment of all members. Teachers that saw the interactions between the staff as negative and disrespectful also experienced the school climate as negative and tense. Important factors for teachers’ wellbeing are open communication, possibilities to participation, equality and fairness and reciprocal appreciation. Teachers also want to get support and feedback. Good interaction seems to be connected with teacher’s work attitudes, commitment, professionalism, trust and willingness to development.
  • Krohn, Matias (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajan toimintaa kiintymyssuhdeteoreettisesta näkökulmasta käsin ja selvitettiin voiko opettajan turvaton kiintymyssuhdemalli olla syynä hänen käyttämilleen kurinpitomenetelmille. Lisäksi tarkasteltiin ovatko nämä kurinpitomenetelmät oppilaille psyykkisesti haitallisia. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodosti John Bowlbyn kehittämä kiintymyssuhdeteoria ja kiintymyssuhdetutkijoiden Jari Sinkkosen, sekä Philip Rileyn keskeiset ajatukset ja sovellutukset aiheesta. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haussa käytettiin apuna Helka-tietokantaa ja Google Scholar – tutkimuspankkia. Aineistoksi valikoitui 12 vertaisarvioitua englanninkielistä tieteellistä julkaisua, joiden haussa noudatettiin tarkasti määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Aineisto sisälsi sekä laadullista- että määrällistä tietoa. Aineiston tarkastelussa hyödynnettiin teemoittelua, joka perustui tutkielmassa laadittuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimustuloksista selvisi, että turvattomat kiintymyssuhdemallit — välttävä, ristiriitainen ja pelokas — olivat opettajilla yhteydessä kurinpitomenetelmien käyttöön, joita olivat vihaisesti huutaminen, sarkasmi, nöyryyttäminen, ryhmän kuritus ja oppilaiden luokasta eristäminen. Näistä erityisesti korostui turvattoman kiintymyssuhdemallin yhteys vihaiseen huutamiseen. Kurinpidon todettiin aiheuttavan oppilaissa muun muassa pelkoa, somaattisia oireita ja äärimmillään posttraumaattista stressihäiriötä. Verbaalisen aggression todettiin vaikuttavan myös oppilaiden motivaatioon ja suoriutumiseen koulussa. Tutkimustulokset selittyivät havainnolla, jossa todettiin joidenkin opettajien hakeutuvan opetusalalle korjaavien tunnekokemusten toivossa suhteessaan oppilaisiin. Nämä opettajat olivat useammin myös turvattomasti kiintyneitä.
  • Kivioja, Kerttu (2020)
    Tämä kandidaatintutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten tutkimuskirjallisuudessa on viimeisen kymmenen vuoden aikana käsitelty opettajien työhyvinvointia. Sen lisäksi selvitän tutkielmassani opettajan työn erityispiirteitä eli niitä asioita, jotka ovat ominaisia nimenomaan opettajuudelle. Tutkimuskysymykseni ovat 1. Mitkä ovat opettajan työn erityispiirteet? ja 2. Miten työhyvinvointi näyttäytyy opettajan työssä?. Aihe on viime aikoina ollut pinnalla monissa keskusteluissa ja media on kirjoittanut siitä paljon negatiiviseen sävyyn. Tässä tutkielmassa pyrin tuomaan esiin opettajien työhyvinvoinnineri näkökulmia. Tutkielmani on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Pyrin muodostamaan kokonaiskuvan kolmestatoista opettajan työhyvinvointiin keskittyneistä tutkimusartikkeleista, jotka on julkaistu vuosien 2011 ja 2018 välillä eri maissa. Suuri osa opettajista kokee työnsä mielekkääksi ja palkitsevaksi. Samaan aikaan opettajien uupumus ja loppuun palaminen (burnout) on kuitenkin merkittävä ongelma ja loppuun palamista onkin opettajien keskuudessa enemmän kuin muissa akateemisissa ammateissa, joissa ollaan tekemisissä ihmisten kanssa. Opettajan työstä tekee erityisen sen monipuolinen, toisinaan ristiriitainenkin työnkuva ja vaihtelevat työympäristöt, joilla viitataan muihinkin kuin fyysisiin ympäristöihin. Työhyvinvointiin vaikuttavat positiivisesti voimavarat ja negatiivisesti vaatimukset tai stressitekijät. Merkittävimmät voimavarat liittyvät henkilökohtaisiin voimavaroihin, sosiaalisiin suhteisiin sekä kouluun organisaationa ja vaatimukset työn kuormittavuuteen, kouluyhteisöön ja oppilaisiin.
  • Töyrylä, Viivi (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat opettajien työhyvinvointiin. Tutkielmassa myös määriteltiin työhyvinvointia ja siihen liittyviä käsitteitä kuten hyvinvointia. Tutkielmani tutkimuskysymys muodostui aiheen tärkeydestä itselleni sekä yhteiskunnalle. Aihe herättää tuntemuksia, koska opettajien työssä jaksaminen on niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä mediassa usein esillä. Tutkimuksia aiheeseen liittyen on tehty jonkin verran, mutta ei ole varmoja tuloksia siitä, millaiset tarkat tekijät ylläpitäisivät juuri opettajien työhyvinvointia tulevaisuudessa. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui pääsääntöisesti suomalaisesta kirjallisuudesta ja tutkimuksista, mutta muutamia ulkomaalaisia tutkimuksia, sekä artikkeleita on katsauksessa mukana. Aineistoni on haettu hyödyntäen Googlea, Google Scholaria ja kirjasto Helkan hakupalvelua. Työhyvinvointi on laajalti erittäin tärkeä osa-alue työntekoa. Monet tutkijat ovat määritelleet työhyvinvoinnin, muun muassa työntekijän fyysiseksi ja psyykkiseksi olotilaksi, joka perustuu työn, työympäristön ja vapaa-ajan kokonaisuuteen. Työhyvinvoinnin kokeminen on kuitenkin jokaisen työntekijän subjektiivinen kokemus. Opettajien työhyvinvointiin tutkimusten mukaan vaikuttivat erityisesti esimiehen tuki, kollegat, oppilaiden kanssa tapahtuva vuorovaikutus, oma henkilökohtainen hyvinvointi ja työn mielekkyys. Kirjallisuudesta nousi kuitenkin esille, että opettajan työ on jatkuvassa muutoksessa, mikä aiheuttaa opettajille jatkuvaa uupumusta ja stressiä omasta työstään. Siksi pyrin tutkielman avulla pureutumaan työhyvinvoinnin tekijöihin, jotta opettajat pysyisivät mahdollisimmat pitkään työkykyisinä.
  • Kyllönen, Taru (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää mitä työuupumus on, miten se kehittyy ja miten se ilmenee. Lisäksi tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät johtavat opettajien työ-uupumukseen. Tutkielmani tutkimuskysymykset syntyivät aiheen ajankohtaisuudesta, sillä opettajien työssä jaksaminen ja työuupumus ovat suosittuja aiheita yhteiskunnallisessa kes-kustelussa. Aihetta on tutkittu paljon, mutta merkittäviä tuloksia opettajien työhyvinvoinnin li-sääntymisestä ei ole saatu. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi löytyi pääosin suomalaista kirjallisuutta, sekä tutkimuksia, mutta myös ulkomaalaisia tutkimuksia on mukana katsauksessa. Hain aineistoni hyödyntäen Helka- kirjaston hakupalvelua, Googlea, sekä Google Scholaria. Tutkielmani tulosten mukaan työuupumukselle ei ole olemassa virallista, yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Useissa määritelmissä nousee kuitenkin esille kolme keskeistä oiretta: uupumusasteinen väsymys, kyynistyneisyys ja heikentynyt ammatillinen itsetunto. Lisäksi tutkielmani osoitti, että työuupumuksen kehityksestä on olemassa useita eri malleja. Näissä malleissa uupumuksen taustalla nähdään olevan useita eri lähtökohtia ja syitä. Eroja mallien välillä aiheutti myös se, että tyypillisten oireiden nähtiin ilmenevän eri järjestyksessä. Tutkielmani osoitti myös, että opettajat joutuvat kohtaaman työssään useita erilaisia kuormitustekijöitä, joiden voidaan nähdä olevan vaikuttamassa työuupumuksen kehittymiseen. Kirjallisuudessa nousi esiin erityisesti opettajien työolojen ja työympäristön kuormittavuus, sekä vuorovaikutuksen kuormittavuus. Lisäksi opettajan työn muutos aiheutti kuormitusta.
  • Viitanen, Pinja (2024)
    Temperamentti koskettaa jokaista ihmistä ja vaikuttaa siihen, miten käyttäydymme eri tilanteissa. Temperamentti tekee meistä jokaisesta yksilöitä ja kulkee rinnakkain persoonallisuuden kanssa, mutta se ei kerro ihmisen älykkyydestä tai motivaatiosta. Temperamentti vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ja tällöin sen vaikutusta koulunkäyntiin ei voi jättää huomiotta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että temperamentilla on yhteys opettajan toimintaan luokassa ja siihen, millaisia päätöksiä opettaja tekee oppilaan suhteen. Erityisesti temperamentin ja luokkahuoneympäristön välisestä suhteesta on laajalti aiempaa tutkimusta. Opettajille on löydetty tutkimustiedon pohjalta myös monipuolisesti erilaisia keinoja temperamenttitietoisen opetuksen toteuttamiseen. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella oppilaan temperamentin vaikutusta opetukseen. Tutkielmassa keskeiseen asemaan nostetaan opettajan näkökulma, mutta myös oppilaan perspektiivi aiheeseen on huomioitu. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui tieteellisistä, sekä vertaisarvioiduista artikkeleista ja kirjallisuudesta. Aineistot käsittelivät temperamentin käsitettä, temperamenttiteorioita, temperamenttia luokassa ja opetuksessa, sekä oppilaan ja opettajan temperamenttien vaikutusta opetustapahtumaan. Aiheen tarkastelu rajautui peruskouluun vuosiluokille 1–9. Hain tietoa pääosin Helkasta, ProQuestista ERIC tietokannasta ja Google scholarista. Lähteiden aikahaarukka on hyvin laaja, sillä keskeiset temperamenttiteoriat on tehty ennen 2000-lukua. Tästä syystä julkaisuajankohdissa on paljon vaihtelua. Tutkielmassa kuvailtiin monesta eri näkökulmasta, miten temperamentti on vaikuttavana tekijänä opettajan työskentelyssä luokassa. Temperamentti oli yhteydessä opettajan tekemiin valintoihin luokassa, sekä sen lisäksi opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutussuhteeseen ja opettajan toteuttamaan arviointiin. Keskeiseksi tekijäksi opetuksen ja temperamentin välisessä yhteydessä nousi ympäristön vaikutus ja se, miten oppilaan temperamentti sopii siihen. Oppimisympäristön luomat vaatimukset saattoivat joko vahvistaa tai heikentää oppilaan opiskelusuorituksia. Tutkimusten mukaan opettaja on monesti olennaisessa roolissa luomassa oppilaan temperamentille otollista oppimisympäristöä, mutta vaikuttavana tekijänä on myös koko koululaitos.
  • Kangasniemi, Aleksi (2023)
    Suomalaiset oppilaat ovat kulttuurisesti yhä moninaisempia. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimistulokset ovat heikompia, kuin kantasuomalaisten. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) kulttuurinen moninaisuus nähdään rikkautena ja oppilaiden kiinnostusta sekä kunnioitusta muita kulttuureita kohtaan halutaan tukea. Jotta kaikkien oppiminen olisi riittävällä tasolla ja POPS:n (2014) tavoitteisiin päästäisiin, on hyvä tuntea kulttuurisesti moninaisen koulun erityispiirteitä. Sen pohjalta voidaan kehittää koulutusjärjestelmää. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää peruskoulun opettajien käsityksiä etnisestä kulttuurisesta moninaisuudesta koulun oppimisympäristössä. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Hain suomalaisia ja kansainvälisiä vertaisarvioituja artikkeleita tieteellisistä tietokannoista vuodesta 2010 alkaen. Hakusanoina käytin: opettaja, käsitys, kulttuurinen moninaisuus, koulu; teacher, belief, understanding, multicultural, diverse, class. Tutkielmani aineistoksi valikoituivat lopulta viisi soveltuvaa julkaisua, joista kolme on suomalaisia ja kaksi kansainvälisiä tutkimuksia. Teemoittelin aineistosta opettajien käsitykset oppimisympäristön neljään ulottuvuuteen: fyysinen, sosiaalinen, psykologinen ja pedagoginen. Opettajat raportoivat käsityksiään kulttuurisesta moninaisuudesta koulun oppimisympäristössä laajasti ja kaikista oppimisympäristön ulottuvuuksista. Muutama näkemys nousi painottuen esiin. Opettajat kokivat pulaa ajasta kulttuurisesti moninaisessa koulussa. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteellinen opetuskielen taito koettiin isoimmaksi oppimisen ja opetuksen haasteeksi ja heidän heikoista oppimistuloksistaan raportoitiin. Opettajien kokemus puutteellisesta koulutuksesta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamiseen oli vahvasti esillä. Pedagogiikka, jota opettajat kuvailivat kulttuurisen moninaisuuden kohtaamiseen, vaikutti olevan monelta osin kokeilevaa ja epäjohdonmukaista. Tilanne on huolestuttava, eikä se haastateltujen opettajien kertomaan perustuen ole menossa parempaan päin. Tarvitaan lisää tutkimusta, jotta opettajankoulutusta voidaan kehittää ja saadaan parempia opetustoimia kulttuurisen moninaisuuden kohtaamiseen kouluissa.
  • Sipilä, Valma (2024)
    Tavoitteet. Työhyvinvointi on tärkeä tutkimuskohde laajasti yksilön ja organisaation tasolla. Opettajien kokema työhyvinvointi arvioidaan jatkuvasti heikoksi ja työuupumuksen riski on suuri. Tutkimuksen mukaan opettajien kokemalla työhyvinvoinnilla on suora yhteys oppilaiden hyvinvointiin ja akateemiseen suoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ne interventiot, joilla peruskoulun opettajien työhyvinvointia pystytään parhaiten edistämään. Menetelmät. Toteutin tutkimuksen sateenvarjokatsauksena, jonka tavoitteena oli koota, vertailla ja analysoida aiemmin tehtyjä katsauksia interventiotutkimuksista. Aineistonhaku on suoritettu kahdesta tietokannasta, Web of Sciencesta sekä Ericistä. Hakulausekkeeni oli ”teacher AND intervention AND (review OR meta-analysis)”. Hakulausekkeella löytyi yhteensä 264 hakutulosta, joista rajasin ensin otsikkotasolla, sitten tiivistelmä tasolla ja lopuksi koko tekstin tasolla seuloen 11 artikkelia. Aineisto täydentyi yhdellä valitun artikkelin lähdeluettelosta löytyneellä artikkelilla, jolloin lopullinen aineisto koostui 12 artikkelista. Tutkimusaineisto sisältää maailmanlaajuisesti toteutettuja interventiotutkimuksista, jotka valitsin relevantteja sisäänotto- ja poissulkukriteerejä noudattaen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoittaa, että opettajan yksilöllisiä sekä työn voimavaroja tukevilla interventioilla on mahdollista tukea opettajien kokemaa työhyvinvointia. Etenkin interventiot, jotka sisälsivät mindfulness-harjoitteita, opettajan autonomian tukemista sekä johtamisen kehittämistä oli raportoitu lisäävän merkittävästi opettajien työssä kokemaa hyvinvointia. Tutkimuksessa interventiot ovat luokiteltuna työn vaatimusten ja voimavarojen mallin sekä intervention sisällön mukaan. Tutkimuksen luotettavuutta ja vertailukelpoisuutta heikentävät aineiston sekä käsitteistön heterogeenisyys sekä aineistojen pienet otoskoot. Jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista vertailla työn vaatimuksiin ja voimavaroihin kohdistuvien interventioiden vaikuttavuutta keskenään.
  • Kaartinen, Ella (2020)
    Tavoitteet. Vihapuheen ja rasismin nousu on näkynyt suomalaisessa yhteiskunnassa viime vuosina ja esimerkiksi kannanotot, joissa puolustellaan suomalaisen ”rodun” paremmuutta toisiin ”rotuihin” nähden, ovat saaneet ajoittain tilaa mediassa. Tutkielmassa lähestytään aihetta kasvatushistoriallisesta näkökulmasta tarkoituksena perehtyä siihen, millaisia ilmenemismuotoja puheet roduista ovat menneisyydessä saaneet Suomessa ja millainen funktio koulukontekstilla on ollut tässä kaikessa. Tutkielman tarkempi kiinnostuksenkohde on rotuhygienian ja suomalaisen opettajuuden suhde. Tavoitteena on selvittää, millaisista näkökulmista aihetta on mahdollisesti aiemmin tutkittu ja mikä opettajien rooli oli rotuhygienian ilmenemisessä. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistona käytettiin seitsemää kirjallisuuslähdettä, joiden ilmestymisajankohdat sijoittuivat aikavälille 1996-2014. Valittu aineisto hankittiin tarkan, systemaattisesti toteutetun haun avulla, kriteereinä suomalaisen opettajuuden ja rotuhygienian tarkastelu osana tutkimusta. Tutkielman kannalta poikkeavaa oli, että aihealuetta oli tutkittu vain niukasti, joten osa aineistoon päätyneistä lähteistä oli opinnäytetöitä. Tällä varmistettiin mahdollisimman eheän kokonaiskuvan muodostaminen edeltävästä tutkimuskentästä, jotta voitaisiin kartoittaa jatkotutkimusta vaativat osa-alueet. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusaineiston valossa opettajuuden esiintyminen rotuhygienian kontekstissa jaoteltiin kolmeen eri rooliin. Nämä olivat opettaja rotuhygienian välittäjänä, opettaja havainnoijana, kirjurina ja lausunnonantajana sekä opettaja asiantuntijana. Ajallisesti tutkimusaineisto keskittyi 1900-luvun ensimmäiseen puoliskoon. Opettajalla oli rotuhygieniassa sekä käytäntöön liittyviä että hallinnollispainotteisia tehtäviä. Lisäksi opettajan vapaus korostui jokaisen roolin kohdalla. Opettajien toiminnan vaikutus ilmeni erityisesti liittyen vuoden 1935 ja 1950 pakkosterilointilakeihin, sillä opettajilla oli velvollisuus ilmoittaa normeista poikkeavista oppilaista eteenpäin ja tehdä heistä lausuntoja, joita saatettiin hyödyntää pohdittaessa mahdollista pakkosterilisaatiota. Opettajien vaikutus rotuhygieniassa on tutkimusaineiston valossa suhteellisen merkittävää ja näin ollen tutkielman pohjalta esitetään jatkotutkimusaiheita. Erityisesti ei-poikkeavien lasten näkökulma ja opettajien kokemukset aiheesta ovat täysin kartoittamattomia. Lisäksi kattavaa tutkimusta koulukontekstin ja rotuhygienia suhteesta Suomessa ehdotetaan.
  • Sneck, Antti (2018)
    Objectives. Differences in people and the reasons behind them have been a subject of interest through-out history and, among others, the concept of temperament has been used in an attempt to explain them. According to theoretical literature, temperament is biologically-based, at least partly inherited behaviour-al and reactional tendency, which appears early and is relatively stable through life. Temperament ex-plains the individuality in people and serves as a biological foundation for personality, which develops through the joint influence of temperament and environment. Temperament is composed of different temperament traits, the number of which is debated by different temperament theorists. Temperament is in constant interaction with environment, including at school, where temperament has been suggested to contribute to an unequal treatment of children. The objectives of the present study were to discover how temperament is being defined within school context, what kind of effect temperament has on children’s educational experience, and how it should be taken into account in connection to children’s educational experience. The aim is to analyse current theoretical and empirical literature and advance temperament-related knowledge and understanding in the field of education. Methodology. The present study was executed as a descriptive literature review. The material was com-prised of international and Finnish theoretical literature as well as numerous research articles, published in prestigious, peer-reviewed international journals. The material included research conducted specifical-ly in the Finnish school context as well. Results and conclusions. In research conducted in school context, temperament was defined based on the theoretical literature with small variations mostly in temperament traits. According to research, chil-dren’s temperaments were directly and indirectly linked to children’s school adjustment, social relation-ships with teachers and peers, and academic achievement, including school grades. Reviewed studies suggested more temperament-related education for teachers and rethinking of assessment practices. Temperaments’ different kinds of effects on children’s school experiences put them in unequal posi-tions at school. Some children, based on their innate attributes, have more negative relationships with teachers and peers, and worse grades, which, in turn, are connected to different kinds of educational opportunities in the future. Temperament-related education for teachers and more equal assessment practices might improve educational experience of children with all kinds of temperament.
  • Malkamäki, Sanna (2018)
    Goals. The goal of this research was to illustrate how a teacher’s traumatic experience can be handled in elementary school and what kind of help a teacher who has experienced a traumatic situation can receive to manage in work life. This research incorporates children’s capability to deal with traumatic situations, models for handling difficult themes in elementary school, and concrete ways to help a teacher with a traumatic experience in and outside of work. This research gives teachers information about how to handle traumatic situations, such as a sudden death or an assault of a relative, in elementary school and introduces scientifically well-proven resources in work life after having experienced a traumatic situation. There is some research about children who have experienced traumatic situations and about helping them, but none about teachers with traumatic experiences and how to handle these experiences in the classroom with pupils. This research is based on Saari’s (2003) theories about traumatic crisis and Cullberg’s (1993) model of four stages of the progress of crisis. Methods. The research method used in this thesis is narrative overview, which summarizes the information of previous research, and in which the data has not been screened systemat-ically. The data is based on eight scientific books and seven articles that observe support in traumatic circumstances, traumatic occurrences in work life, as well as children in traumatic situations, and how these are handled. The data has been analyzed by using theming and data-based qualitative content analysis. The results and conclusions. The results of this research indicate that describing the facts with honesty, frankness, and from the point of view of the recipient, is the recommended procedure for approaching traumatic situations in elementary school. There are several measures for aiding an employee to maintain stability after a traumatic experience, the most crucial help being occupational health services, the support of one’s colleagues, employers, family and friends, as well as personal coping methods. This thesis has uncovered that there is a considerable lack of research in the field of traumatic occurrences in elementary school and the corresponding coping methods. Thus, more research and inquiries are needed to better understand and help teachers in such circumstances.
  • Juvonen, Eveliina (2020)
    Opettajien työhyvinvointi on aiheena ajankohtainen, sillä se on jatkuvasti esillä, esimerkiksi uutisissa ja alan tutkimuskirjallisuudessa. 15.5.2018 julkaistusta OAJ:n työolobarometristä käy ilmi, että opettajat voivat työssään entistä huonommin: opettajien työhyvinvointi on huonontunut edelleen viimeisen kahden vuoden aikana. Opettajat ovat uupuneita ja vaihtavat alaa työn kuormittavuuden vuoksi. Tässä tutkimuksessa keskitytään erityisesti sellaisiin tekijöihin, jotka lisäävät opettajien työhyvinvointia, sillä suurin osa tuoreista tutkimuksista käsittelee opettajien työpahoinvointia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin työyhteisö vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin, koska viimeaikaisen tutkimuskirjallisuuden mukaan opettajan työn sosiaaliset ulottuvuudet ovat avainasemassa opettajien työhyvinvointia tarkasteltaessa. Työyhteisöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa koulun opettajia sekä rehtoria. Tämän vuoksi tarkastelen myös rehtorin toiminnan ja johtamistyylin vaikutusta opettajien työhyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valikoitui neljä englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia vuosilta 2006-2017. Kaikki artikkelit löytyivät ERIC-tietokannasta. Tutkimuksen analyysivaiheessa käytettiin värikoodausta, jonka avulla aineistosta löydetyt vastaukset jaettiin teemoittain ensin kahteen pääluokkaan ja edelleen useampaan alaluokkaan. Näiden menetelmien avulla saatiin vastaukset molempiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työyhteisö vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin positiivisesti. Tutkimustuloksissa korostuu työyhteisössä ilmenevien kollegoiden tuen ja työilmapiirin merkitys työhyvinvoinnille. Työyhteisön vaikutus opettajien työhyvinvointiin on merkityksellisintä silloin, kun opettajalla on työssään haasteita. Tämän lisäksi myös rehtorin toiminnalla sekä johtamistyylillä on vaikutusta opettajien työhyvinvointiin. Rehtorilla on suuri rooli ja vastuu toimivan työyhteisön luomisessa ja toimiva työyhteisö puolestaan lisää opettajien työhyvinvointia. Myös rehtorin antama tuki ja demokraattinen johtamistyyli edistävät opettajien työhyvinvointia. Tutkimus-tulosten mukaan rehtorin toiminnalla on siis sekä suora että epäsuora vaikutus opettajien työhyvinvointiin.
  • Huopaniemi, Juliaana (2024)
    Tavoitteet. Sukupuoli on laajasti tutkittu aihe, ja se on kiinnostanut monia tutkijoita tieteenalasta riippumatta. Aihetta on lähestytty monien eri sukupuolen määritelmien kautta, ja tässä tutkimuksessa hyödynnän erityisesti feminististen tutkimusten muodostamaa näkemystä aiheesta. Opettajien sukupuolittava kielenkäyttö on jäänyt tutkimuskentällä vähemmälle huomiolle. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten opettajien sukupuolittavaa kielenkäyttöä on tutkittu, ja rakentaa aiempien tutkimusten perusteella kuva, minkälaista sukupuolittamista opettajien kielenkäytössä ilmenee. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto rajattiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa tehtyihin tutkimuksiin vuosien 2008–2023 välillä. Aineisto rakentui yhdeksästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista ja yhdestä vertaisarvioudusta kirjan luvusta. Ensimmäistä tutkimuskysymystä varten tutkimuksista analysoitiin käytetyt menetelmät, otoskoot, koulutusasteet, kontekstit ja näkökulmat sukupuolittavaan kielenkäyttöön. Toiseen tutkimuskysymykseen vastatessa tutkimuksista analysoitiin tutkimusten tulokset ja johtopäätökset. Tulokset ja johtopäätökset. Aineistona olleet opettajan sukupuolittavaa kielenkäyttöä koskevat tutkimukset toteutettiin laadullisin menetelmin, suosien tapaustutkimuksia. Opettajien sukupuolittava kielenkäyttö rakensi sukupuoleen liittyvää toimintaa ja vahvisti sukupuoliryhmien välistä jakoa. Sukupuolittamista ilmeni sukupuolittavien termien ja opettajan käyttämän kuvailevan kielenkäytön kautta. Aiempiin tutkimuksiin verraten tämänkin tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajat kohtelevat sukupuolia itsestään selvinä binäärisinä kategorioina ja opettajien kielenkäyttö perustuu sukupuolen kaksijakoisuuteen.
  • Kärkäs, Suvi (2018)
    Goals. Communality in schools has increased as a consequence of the attitudinal change in the school system. The achievement of co-teaching has become popular in the school world as a result. There are incentives for the shearing of teaching work from different parties, and also the Curriculum of 2016 encourages the teaching method. Studies have been conducted from a variety of perspectives. The aim of this study was to make a synthesis of the prior research and to find out which factors in the co-teaching lead to the teacher's professional development. The information provided by the study is relevant to both teachers and students, as it provides understanding of the importance of co-teaching in the perspective of professional development and may therefore encourage to experiment the teaching method. The theoretical basis of the study is Cook's and Friend's (1995) definition of co-education and Ruohotie's (1999) definition of professional development. Method. The research material was selected from six research articles highlighting co-teaching and the experiences of professional development of teachers. The acquisition of the material took place in electronic databases. The research was carried out in accordance with the principles of the Integrative Literature Review, by synthesizing the earlier studies. The analysis of the research material was carried out by data based thematization on the results of the studies. The Results and discussion. The results of this study showed that there is a connection between the co-teaching and the professional development of the teacher. The results showed that the use of the teaching method generated professional development through the observation of another teacher and collaborative reflection. In addition, the shared knowledge of co-teachers and jointly constructed knowledge became relevant to the professional development. The results also showed that a favorable atmosphere for professional development was allowed in co-teaching when teachers were encouraging each other. There is already research of the benefits of co-teaching in teacher’s professional development. This literary survey brought the results of research studies together and so provides the teachers and the students with a wide-ranging perspective on the benefits of co-teaching with regard to professional development.
  • Parviainen, Iida-Maria (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella mitä vaikutuksia yhteisopettajuudella on luokanopettajaan kirjallisuuden perusteella. Luokanopettajan työ voi olla kuormittavaa ja siitä syystä on tärkeää etsiä vaihtoehtoisia toteutustapoja opettajan työtaakan keventämiseksi. Yhteisopetuksessa on käytössä opettajien tietotaito ja resurssit, jotka mahdollistavat enemmän variaatiota opettajan työn toteuttamiseen. Opettajan on tärkeää kyetä tukemaan oppilaita moninaisten tarpeiden kanssa inklusiivissa luokissa. Yhteisopettajuus on myös mahdollisuus parantaa opettajien välistä opetussuunnitelmassa korostettua yhteistyötä. Yhteisopettajuudesta voi olla apua myös opetuksen eriyttämisessä ja oppilaiden yksilöllisessä tukemisessa. Olemassa olevan tiedon tarkastelu on olennaista, jotta tietoisuus yhteisopettajuudesta lisääntyy. Tämän tutkielman keskiössä on luokanopettajien näkökulma. Menetelmät. Toteutin tutkielman aineiston analyysin teoriaohjaavana systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa teemoittelin aineistoista mielestäni eniten esiin nousseet teemat. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Analysoitava aineisto kerättiin Helka-järjestelmän hausta sekä EBSCO- ja ERIC-tietokannoista. Tulokset ja johtopäätökset. Aineiston analysoinnin pohjalta keskeisimmät tulokset koskivat yhteisopetusta ja yhteisopettajana toimimista, yhteisopettajaparia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä ammatillista kehitystä ja ammatti-identiteettiä. Yhteisopettajuus mahdollisti opetuksen eriyttämistä ja yksilöllistämistä helpommin kuin yksin opetettaessa. Opettajien työtaakka keveni yhteisopettajina, sillä vastuu ja velvollisuudet jakautuivat opettajien välille. Tasa-arvoinen rooli, luottamuksellinen suhde, avoin keskusteluyhteys ja säännöllinen yhteissuunnittelu olivat keskeisiä asioita toimivan yhteisopettajuuden kannalta. Yhteisopettajuus nähtiin pääosin hyödyllisenä opettajille. Yhteisopettajuus tuki ammatillista kehitystä ja aiheutti muutoksia opettajien ammatti-identiteetissä. Voidaan päätellä, että yhteisopettajuus oli toimivaa ja kevensi opettajien työn kuormittavuutta. Yhteisopetuksen onnistuminen vaati koulun johdon tukea, jotta esimerkiksi yhteissuunnittelu ei jäänyt vapaa-ajalle ja siten kuormittanut opettajia liikaa.