Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Roihio, Jere (2016)
    The focus of this study is to collectively analyze which factors teaching and learning music composes of, what the cognitive readiness theories are that propose guide lines for lesson planning in music teaching and how the national curriculum provides the bigger frame in which all this takes place. This research studies the entirety of teaching and learning music in elementary school through psychology, music didactics and classroom conventions. This study is an analytical and theoretical overview into education theories, studies and doctoral dissertations which address how learning and especially learning music procedurally occurs. The theory part of this study is divided into separate subsections in which I address the entirety of learning and teaching music. The subsections cover the psychological view into learning, the social aspect of music, music didactics, general didactics and the viewpoint of the institutional curriculum. Psychological theories provide a frame for examining learning events in a general scale into which music didactics and general didactics provide practical methods for improved conventions. Readiness to teach music requires the teacher to be aware of the cognitive and skill level of the pupils. Cognitive readiness theories guide the lesson planning by proper teaching methods and content choices. The national curriculum with general and special objectives creates its own demands which the music teacher must pursue with each class. Academic studies provide music teachers with theoretical readiness to enable explicit learning. Together with practical teaching experience, in which the teaching practice is constantly developed and improved towards even more inclusive teaching practice, they are the main factors that constitute readiness to readiness to teach music.
  • Rintala, Eero (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulun musiikinopetuksessa tapahtuvan yhteismusisoinnin ja sosiaalisten taitojen yhteyttä. Sosiaaliset taidot ovat ihmiselle tärkeitä ja musiikin oppiaine tähtää omalta osaltaan niiden kehittämiseen. Teoreettinen viitekehys muodostettiin sosiaalisten taitojen käsitteen sekä yhteismusisoinnin käsitteen määrittelylle ja perusopetuksen opetussuunnitelman yhteismusisointiin liitettävien sisältöjen tarkasteluun. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat musiikinopetuksessa järjestettävän yhteismusisoinnin onnistumisen edellytykset, millaista yhteismusisoinnin ja sosiaalisten taitojen välinen yhteys on, sekä mistä tämä yhteys johtuu. Tutkimuskysymykset olivat: Millainen yhteys musiikunopetuksen yhteismusisoinnilla on sosiaalisiin taitoihin? Mitä onnistunut yhteismusisointi edellyttää opetuksessa? Tutkimus toteutettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aineisto on koottu erilaisista akateemisista sekä tieteellisistä tutkimuksista, teoksista ja julkaisuista. Keruun jälkeen aineisto on analysoitu etsimällä aineistosta keskeisiä teemoja ja ominaisuuksia. Tämän jälkeen teemojen ja ominaisuuksien välille on muodostettu uusia yhteyksiä. Lopuksi näistä yhteyksistä on muodostettu tutkimustulokset. Aikaisempi tutkimus osoittaa, että musiikin ja ihmisen kokonaisvaltaisen kehityksen välillä on positiviinen yhteys. Tutkimustulosten mukaan yhteismusisoinnin ja sosiaalisten taitojen välillä on positiivinen yhteys, ja yhteismusisoinnin havaittiin olevan yhteydessä sosiaalisten taitojen kehitykseen. Eniten yhteismusisoinnilla oli vaikutusta erilaisiin ryhmätyöskentelyssä tarvittaviin taitoihin niiden sosiaalisen sekä tavoiteorientoituneen luonteensa takia. Koulussa tapahtuvan yhteismusisoinnin onnistumisen edellytyksistä eniten esiin nousi opettajan rooli opetuksen suunnittelijana, järjestäjänä, toteuttajana ja kehittäjänä. Yhteismusisoinnin onnistumisen tärkeimpinä edellytyksinä olivat yhteisöllisyys ja oppilasta tukeva opetustilanne ja ilmapiiri.
  • Kovalainen, Laura (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää musiikinopetukseen ja opetuksen musiikilla eheyttämiseen liittyviä käytänteitä ja vaikuttimia luokanopettajan näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään minkälaisin tavoin luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokevat voivansa toteuttaa musiikinopetusta ja opetuksen eheyttämistä musiikin avulla ja mitkä tekijät ovat yhteydessä näihin toteutustapoihin. Aiemman tutkimuksen valossa musiikilla on lukuisia hyötyjä oppilaan hyvinvoinnin ja muun oppimisen tukemisessa, ja eheyttävä opetus tukee lapselle ominaista tapaa hahmottaa maailma kokonaisuuksina. Lisäksi musiikki-oppiaineen mahdollisuudet opetuksen eheyttäjänä on kirjattu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014. Menetelmät. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää millä tavoin luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat toteuttavat musiikinopetusta ja opetuksen eheyttämistä musiikin avulla. Aineistona käytettiin internetin hakupalveluista löydettyjä väitöskirjoja ja artikkeleja, yhtä pro gradu -tutkimusta sekä aiemman tutkimuksen perusteella valittua kirjaa. . Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen mukaan luokanopettajat olivat joko varsin halukkaita opettamaan huolehtimaan oman luokkansa musiikinopetuksesta tai vastaavasti eivät missään nimessä halunneet opettaa sitä. Ääripäät olivat siis aineistossa korostuneita. Opetuksen eheyttäminen musiikin avulla oli yleistä etenkin alkuopetuksessa. Eheyttäminen jäi kuitenkin musiikin tavoitteiden kannalta kevyeksi. Opetukseen vaikuttavista tekijöistä merkittävimmiksi osoittautuivat aineenhallinta ja koulutus sekä pystyvyysuskomuksiin kytköksissä oleva opettajan motivaatio. Luokanopettajankoulutusta ja opettajien yhteistyövalmiuksia tuleekin kehittää ja opettajia rohkaista musiikin käyttämiseen opetuksessa omasta taitotasostaan riippumatta.
  • Männistö, Teemu (2017)
    This Bachelor's thesis deepens the study of the effects of musical activity. By means of a systematic literature review, how does music influence the cognitive and linguistic development of early childhood children? Earlier studies have shown that musical activity is promoting language development. This thesis clarifies the view on how musical activity in early childhood education supports the cognitive and linguistic development of children. The sources used were the latest scientific publications, dissertations, a few master theses and the underlying ground writings in themes of this thesis. The data searches were carried out in the databases of the University of Helsinki and the Google Scholar search engine. The studies included in the literature review were studied using the material based content analysis as the actual research method aimed at obtaining a condensed image of the effect of musical activity on cognitive development, and especially in its linguistic area. The compiled material was analyzed and only the information relevant to this review of the literature was searched. Regularly performed musical activities in early childhood education promoted and supported the linguistic and cognitive development of children. In the area of the linguistic development, especially phonological and phonemic awareness increased. From cognitive abilities, however, work memory, rapid use of long-term memory, and general intelligence developed. Music added brain plasticity and made the brain receptive to new information. All of this was based on the fact that music, singing and language is processed partly in the same areas of the human brain.
  • Niittymaa, Fanny (2022)
    Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millä keinoin opettaja voi musiikin tunnilla tukea lasten ja nuorten itsetunnon kehittymistä. Itsetunnolla tarkoitetaan yksinkertaistetusti ihmisen käsitystä ja kokemusta itsestään ja omasta arvostaan. Opettajalla on suuri merkitys oppilaiden itsetunnon kehitykseen, koska itsetunto kehittyy juuri ensimmäisinä alakouluvuosina. Itsetunto vaikuttaa vahvasti lasten ja nuorten elämään koko elämän ajan, ja sen vuoksi opettajan on tärkeää tukea itsetunnon kehittymistä parhaansa mukaan. Toteutin tutkimuksen kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Etsin aineistoa useista tietokannoista: Helkasta, Ericistä, Taideyliopiston Finnasta ja Google Scholarista. Käytin hakusanoina muun muaassa seuraavia termejä: musiikkikasvatus, musiikki, itsetunto sekä erityisesti näiden englanninkielisiä vastineita music education, music ja self-esteem. Aineistooni valikoitui 8 englanninkielistä ja vertaisarvioitua artikkelia, jotka on julkaistu vuonna 2009 tai sen jälkeen. Oppilaiden kokema turvallisuuden tunne musiikin tunnilla toistui monessa aineistossa: sen koettiin mahdollistavan itsetunnon kehityksen. Musiikin tunnilla opettajien kannustuksella oli oppilaille suuri merkitys. Opettajien tulisi suhtautua virheisiin oppimistilanteina ja antaa kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet harjoitella instrumenttien soittoa, laulua tai muita musiikillisia taitoja. Turvallisuuden tunteen lisäksi toinen monessa artikkelissa mainittiin pienryhmämuotoinen ja ”normaalien” musiikintuntien lisäksi tehtävä musiikinopetus, joka on suunniteltu kehittämään itsetuntoa. Pienryhmäopetuksessa keskityttiin myös monesti lapsille tuttujen lastenlaulujen ja kansanlaulujen harjoittelemiseen, mikä varmasti lisää lasten turvallisuudentunnetta ja kehittää itsetuntoa.
  • Vakkilainen, Anni (2019)
    The newest Curriculum for Basic education (POPS 2014) emphasizes the role of the whole craftprocess. The whole craftprocess includes significantly design, which is a multiphased and challenging prosess itself. Especially the start of the designprocess is often seen as challenging. Wide understanding of designprocess contributes designing and teaching of designing in schools. It is also important to search for multiple means to support designing, so that the hands-on learning and teaching would succeed as good as possible. The aim of this study is to examine the impact of music to ideation and inspiration in craftdesign. The impact of music can be understood and used in hands-on designwork correctly by defining the link between the impact of music and craftdesign. The theoretical part took shape in definitioning craftdesign and its phenomenons, ideation and inspiration and also opening the defition of the impact of music. The method of this study was descriptive literature review and its purpose was to combine an encompassing description of the topic. Research material consists of master thesis`s, university of applied sciences thesis and specialists researchreport, all dealing of music and crafts. Material consists of five national research altogether. Central findings concerning the researchtask were picked up from the collected material and analyzed by comparing with the theoretical part. This literature review showed that the connection between the impact of music and craftdesign goes through emotions and mental images to ideation and inspiration. Music impacts in peoples emotions, arouses mental images and enriches our imagination. In turn, in inspiration and ideation phases of craftdesign can emotions and mental images be seen as significant. This conclusion can be seen as defining the connection between the impact of music and craftdesign. Understanding and the define of this link increases the possibilities to use the impact of music to contribute learning and teaching craftdesign in schools.
  • Suuronen, Henna (2022)
    Tutkielmani etsii vastausta siihen, miten musiikkia ja matematiikkaa tulisi alakoulussa integroida konkreettisin keinoin. Ajatus lähti siitä, miten vähän aiheesta on vielä tehty tutkimusta ja miten oppiaineet kuitenkin pohjaavat samoihin teorioihin ja malleihin. Lisäksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa integrointi on hyvin vahvasti läsnä, mutta silti konkreettisia neuvoja opettajille oli olemattoman vähän löydettävissä. Tutkielmassani tuonkin esille konkreettisia keinoja musiikin opetuksen integroimiseksi matematiikan opetukseen. Toteutin tämän kirjallisuuskatsauksen kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla tarkastelen ilmiötä laajasti narratiivisella otteella erilaisiin tutkimuksiin ja teorioihin peilaten. Hain tutkielman kirjallisuusaineiston erilaisten tiedonhakupalveluiden avulla sekä kirjastoista. Aineisto koostuu suurimmalta osin suomenkielisistä lähteistä suomalaisen koulujärjestelmän omalaatuisuuden vuoksi. Lisäksi tutkielmassa on käytetty aineistona pro gradututkielmia, sillä tutkimuksen aiheesta ei ole tehty vertaisarvioitua tutkimusta suomen kielellä juuri ollenkaan. Aineistoa on analysoitu perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 opetussuunnitelmiin peilaten. Aihetta oli tutkittu aiemmin hyvin vähän suomen kielellä musiikin ja matematiikan osalta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, jotka ohjaavat opetusta, kuitenkin painottavat kaikkien oppiaineiden integraatiota. Eri lähteistä oli löydettävissä erilaisia keinoja musiikin integroimiseksi matematiikkaan. Esimerkiksi erilaiset laulut, nuottien analysointi suhteessa murtolukuihin ja jatkumot sekä rytmit nousivat keskeisinä teemoina eri aineistoista. Johtopäätöksenä todetaan, että tutkimusaihetta on vielä tutkittu hyvin niukasti, mutta jo nyt olemassa olevasta aineistosta on mahdollista saada konkreettista apua opettajien arkeen musiikin ja matematiikan integroimisen tueksi.
  • Koskimies, Matias (2017)
    The purpose of this study was to examine how music appears as a part of kindergarten-specific curriculums for preschool education. The aim of this study was to find out what are the methods in which musical activities are planned and described in the curriculums. Another aim was to examine how the discovered mentions compare to the national core curriculum for pre-primary education (2014) and the goals for music it describes as a part of early childhood education. This study was carried out as a qualitative research. The material used for this study was 288 kindergarten-specific curriculums for preschool education found available online on the official Helsinki city’s web page. All of the kindergartens were Finnish speaking. The material was analyzed using content analysis and an analysis matrix was formed based on the themes found in the material. In the kindergarten-specific curriculums for preschool education, music was found in many contexts. 47 of the curriculums did not specify music-related activity. The goals found in the curriculums based on the analysis were music education, supporting language development and multiculturalism, multi-media literacy, supporting cognitive development and increasing overall well-being. Methods for musical activity found in the material were deploying themes and project-based activities, collaboration with external agents and the inclusion of children in planning the activities. Music was seen as a part of everyday life and musical activity was often combined with other subjects such as physical education, drama and visual arts. The kindergarten-specific curriculums described goals that were in line with the national core curriculum (2014) and added more detailed goals based on the needs of each preschool group.
  • Lampo, Laura (2017)
    In the kindergarten early childhood education is an entirety of care, education and teaching. Fundamental of early childhood education guides activity of kindergarten. Fundamental of early childhood education 2005 was not obligatory which made activity in kindergarten varied. The subject of this research came from my experience of my two practices in kindergartens. I learned that they had very little musical activity in their childgroups. Music is one of the subjects of artistic experience and expression in the fundamental of early childhood education. The purpose of this research was to examine when and how musical education in kindergartens is being fulfilled and which are the facts that affect its activity. For my research I interviewed four kindergarten teachers working in kindergarten on a theme interview. I recorded interviews and transcribed them afterwards. Material was analized as a material analysis. This research showed the diversity of musical activity in kindergartens. Many things affect to the number and quality of musical activity in kindergartens. Biggest effect is kindergarten teachers´ professionalism and commitment for their job. Music education in a kindergarten is diverse. On the other hand it rises from the initiative of children on the other hand it is kindergartens teachers´ pre-designed and goal-directed activity. This research shows there is music in a kindergarten on the other hand in the pre-designed music moments but also in many spontaneous moments throughout the day of the kindergarten.
  • Ahlsved, Veera (2023)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen aiheena on, miten musiikkikasvatusta voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa lasten fonologisen tietoisuuden tukemiseksi. Tutkimusongelmana on selvittää, miten ja millaisten musiikki-interventioiden kautta voidaan tukea lasten fonologisen tietoisuuden kehittymistä ja miten lapsen musiikilliset taidot ennustavat lasten fonologista tietoisuutta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että varhaismusiikkikasvatuksella voidaan tukea lapsen kielen kehitystä, äännetietoisuutta, lukemaan oppimista, itseilmaisua, vuorovaikutustaitoja, tarkkaavaisuuden suuntaamista ja motorisia taitoja. Keskeinen edellytys kielen hyvälle oppimiselle on äänitaajuuksien ja korkeuksien erottaminen, mitkä ovat keskeisiä osa-alueita sekä kielellisessä että musiikillisessa kehityksessä. Kieli ja musiikki ovat ihmiselle ominainen tapa ilmaista itseään ja olla vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Tutkielmassa etsin vastausta tutkimusongelmiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen teon tukena käytin erityisesti Finkin (2020) vaiheittaista mallia. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteiden mukaisesti aihepiiri rajataan ja alkuperäistutkimuksille laaditaan hyväksymis- ja poissulkukriteerit. Kirjallisuushaku aloitetaan tietokannoista, valmiit tutkimukset identifioidaan, sekä arvioidaan ja niistä tehdään lopulta synteesi. Kirjallisuuskatsauksessa tutkimusaineistoksi tarkentui valituilla hakukriteereillä kahdeksan artikkelia, jotka on julkaistu välillä 2013–2022. Musiikki-interventiot vaikuttivat valtaosin myönteisesti lasten fonologiseen tietoisuuteen. Interventioissa musiikkikasvatuksen menetelmissä korostui rytmin ja liikkeen hyödyntäminen, laulaminen ja kuunteleminen. Tulosten perusteella fonologisen tietoisuuden kehittymistä tukee aktiivinen ja intensiivinen musiikilliseen toimintaan osallistuminen. Erityisesti rytmisarjojen havainnointi ja rytmin prosessointitaidot ovat yhteydessä fonologisen tietoisuuden ja lukutaidon kehittymiseen. Musiikki-interventioiden avulla voidaan tukea lasten fonologista tietoisuutta, erityisesti lapsilla, joiden fonologisen prosessoinnin taidot ovat heikot. Varhaiskasvatuksen fonologista tietoisuutta tukevassa musiikillisessa toiminnassa tulee huomioida opetuksen tavoitteellisuus, intensiteetti, kehollisuus, innostavuus, yksilöllisyys ja sensitiivisyys.
  • Salo, Iida (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikaisempien tutkimusten perusteella, millä tavoin musiikki voi tukea varhaiskasvatus ikäisen lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Oletuksena oli, että musiikilla on positiivisia vaikutuksia. Suomessa lakiuudistuksen jälkeen varhaiskasvatussuunnitelmasta on tullut velvoittava ja näin ollen kaikissa päiväkodeissa tulee toimia suunnitelman mukaan. Varhaiskasvatussuunnitelmassa musiikkikasvatuksella ja sen toteuttamisella on omat tavoitteensa. Musiikkikasvatus on monipuolista musiikillista toimintaa, joka perustuu eri tieteenaloilta haettuun tietoon, ja yhdistelee niitä. Musiikkikasvatus on saanut vuosien aikaan vaihtelevasti arvostusta ja sen merkitystä on pyritty todistamaan erinäisten tutkimusten avulla. Tämän vuoksi koin tärkeäksi selvittää mitä tutkimuksia aiheesta on aikaisemmin tehty ja koostaa tulokset yhteen tarkasteltavaksi. Sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla tutkimukseen valikoitui kuusi kansainvälistä tieteellisesti vertaisarvioitua alkuperäisartikkelia vuosilta 2000–2014. Käytin aineiston analyysimenetelmänä narratiivista sisällön analyysiä. Kaikissa tutkimuksissa oli havaittu positiivisia tuloksia musiikin vaikutuksista lasten kasvulle, kehitykselle tai oppimiselle. Lisäksi musiikillisen toiminnan mukanaan tuoma vuorovaikutus ja muu toiminta oli usein nostettu esille tarkastelemieni tutkimusten tulosten tarkastelussa. Voidaan siis päätellä, että musiikin lisäksi, musiikillisen toiminnan tuoma muu kehitystä tukeva vuorovaikutteisuus tai harjoitukset tukevat lasta monella tavalla.
  • Ranta, Anni (2019)
    This bachelor’s thesis is intended to study the importance of music education in early childhood according to previous studies. The attempt is to find definitions and benefits to early childhood music education from earlier studies. Narrative literature review was used as a research method in this bachelor’s thesis. The theoretical framework of the research consists of presenting the guiding documents of early childhood education and a small review of the literature on music education. The research material consists of previous studies and research articles. The research material was searched using the Google Scholar search engine and electronic databases of University of Helsinki. In the analysis of the research data, the research questions led the pick of the material when intend was to find relevant information to this bachelor’s thesis. Related literature, as well as research articles used in the research showed that music education supports linguistic development of children and helps building social skills, and cultural understanding. The research material showed that high-quality music education is versatile and takes into account the physical, mental and social skills associated with the age of children. High quality music education thus supports the child's development in many other areas of development. In addition, child-based teaching methods seem to yield positive results according to the research used in the thesis. In addition to the children's musical development, the child-oriented approach of teaching seems to support their self-esteem and sense of belonging to the group. It is possible to apply the literature review and its results in further studies, for example, when studying the importance of music education only from the perspective of a teacher or a child. It is also possible to use the thesis when studying only a specific area of music education or children's development.
  • Eskola, Iida (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatus on varhaiskasvatuksessa ja kuinka sitä toteutetaan käytännössä. Halusin tutkia alle kolmevuoti-aiden musiikkikasvatuksen toteuttamista, sillä Karvin (Kansallinen koulutuksen arviointikes-kus, 2019) teettämän kyselyn mukaan taidekasvatus, johon myös musiikkikasvatus kuuluu, ei aina toteudu varhaiskasvatussuunnitelman edellyttämällä tavalla. Musiikkikasvatuksella on tärkeä rooli lapsen kasvun ja kehityksen edistäjänä, ja se on siksi tärkeä osa varhaiskasva-tusta. Aiempaa tutkimustietoa yli kolmevuotiaiden musiikkikasvatuksesta on jo jonkin verran, mutta alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatusta on tutkittu hyvin vähän. Pidän aiheen tutkimis-ta myös tästä syystä todella tärkeänä. Aiemman teorian pohjalta muodostin tutkimukselle kaksi tutkimuskysymystä: Miten alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatusta toteutettiin alle kol-mevuotiaiden lapsiryhmissä, ja mitkä asiat vaikuttavat musiikkikasvatuksen toteutukseen päi-väkodeissa. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja sen aineiston keräsin ky-selytutkimuksen avulla. Kohderyhmänä olivat varhaiskasvattajat, jotka työskentelevät alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä. Tutkimukseen osallistuneita varhaiskasvattajia olivat var-haiskasvatuksen opettajat, lastenhoitajat, lastenohjaajat sekä perhepäivähoitajat. Kyselyyn vastasi yhteensä 23 varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyy-siä hyödyntäen. Aineiston analysointi suoritettiin ensin pelkistämällä vastaukset, jonka jäl-keen ne jaettiin pääteemojen mukaan kategorioihin. Tulosten mukaan musiikkikasvatuksen tavoitteiksi oli yleisimmin määritelty ilon ja riemun tuottaminen lapsille musiikin kautta, soittimiin tutustuminen, sekä puheen- ja kielenkehityksen tukeminen musiikin avulla. Musiikkikasvatusta toteutettiin ryhmässä esimerkiksi erilaisin lo-ruin ja laululeikein, yhteisillä lauluhetkillä sekä musiikkiliikunnalla. Laulamista ja musisointia oli usein hyödynnetty päivän aikana myös siirtymä- ja perushoitotilanteissa. Musiikkikasva-tusta edistäviä tekijöitä oli esimerkiksi kasvattajien asenne musiikkikasvatusta kohtaan sekä tiimin yhteiset tavoitteet ja suunnitelmat musiikkikasvatuksen toteutukselle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkikasvatusta alle kolmevuotiaiden ryhmissä edisti se, että kasvat-tajat pitivät musiikkikasvatusta tärkeänä ja olivat sitoutuneet laatimaan tavoitteet musiikkikas-vatukselle. Kasvattajat kokivat, että heidän oma kiinnostuksensa musiikkia kohtaan tarttuu myös lapsiin, jolloin lapset saavat monipuolisempia kokemuksia musiikista ja musiikin vaikutukset lasten kehitykseen ovat rikkaampia.
  • Hyppänen, Martta (2016)
    Children’s socio-emotional, cognitive and psychomotor learning development can be supported by deliberate and target-oriented music education. There is evidence of music functioning as a mean in expressing and processing emotions, and as a thrust in interaction between adult and child. In my thesis I examine kindergarten teachers’ perceptions of music education. My aim is not only to observe common conceptions but as well explore if music education materializes in Helsinki hence it is entered in the early childhood curriculum. Apart from this I’m clarifying how kindergarten teachers find their competence as executors of early childhood curriculum based music education. Qualitative methods were applied in the study. Data was collected by theme-centered interviews. The themes and a few questions were outlined and carried out in the interviews. Five kindergarten teachers took part in the interviews. Content analysis was applied in analysing the data. In findings there emerged a conception of music education as a significant part of kindergarten routines among teachers. Each of the informants signified the importance of music education in different ways. All of the teachers found one selves to execute music education nearly as entered in kindergartens curriculum. Some of the teachers’ reflected on ones’ action during the interviews and described how music education could be executed even better. The teachers’ found also that they posses the required knowledge and skills in executing music education as entered in the curriculum. According to the interviews there is nonetheless evidence that teachers’ posses varying level of skills. Some of the teachers’ were aware of requirements in developing ones’ skills despite of not being able to specify those.
  • Stenroos, Päivi (2024)
    Tavoitteet. Tutkimukset osoittavat, että musiikkikasvatus varhaislapsuudessa tukee paitsi lapsen kielellisten ja matemaattisten taitojen harjaantumista, mutta on myös merkittävässä osassa lapsen henkistä hyvinvointia edistävänä tekijänä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, millaisia valmiuksia varhaiskasvatuksen opettajat kokevat saaneensa omasta koulutuksesta toteuttaakseen tavoitteellista musiikkikasvatusta esiopetuksessa, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat kokevat musiikkikasvatuksesta olevan sekä millaisia sisältöjä varhaiskasvatuksen opettajat toivoisivat täydennyskoulutukseen. Menetelmät. Tutkimukseen osallistui viisi esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta eri yksiköstä. Koulutustaustoiltaan he olivat joko lastentarhanopettajia, varhaiskasvatuksen opettajia tai sosionomeja, joilla oli pätevyys toteuttaa esiopetusta. Haastattelut toteutettiin zoom-sovelluksen kautta puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja haastattelut nauhoitettiin. Analyysimenetelmänä oli osin teoriaohjaava aineiston analyysi, jossa aineisto litteroitiin, pilkottiin osiin ja muodostettiin uusia kokonaisuuksia vastaamaan tutkimus-kysymyksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Eri koulutustaustat vaikuttivat siihen, millaisia valmiuksia varhais-kasvatuksen opettajat kokivat saaneensa toteuttaakseen musiikkikasvatusta. Kuitenkin tuli il-mi, että musiikkikasvatusta toteutettiin esiopetuksessa hyödyntäen henkilöstön vahvuuksia. Henkisten arvojen merkitys korostui, kun haastateltavat pohtivat musiikkikasvatuksen merkitystä esiopetuksessa ja musiikkikasvatusta toteutettiin varsin monipuolisin keinoin. Kaikki haastateltavat kokivat täydennyskoulutuksen tarpeelliseksi ja tästä tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan hyödyntää organisaation kehittämisen näkökulmasta.
  • Widén, Miia (2017)
    This research aimed to study how music education can be used as a support for Finnish as a second language teaching in early childhood education. In particular, a specific project was studied in which music education was emphasized in a kindergarten in Espoo. The effects of music education have been studied internationally but these researches have focused on monitoring for example the development in fonological awareness. This research took a wider perspective on how music education affected second language learning. Such a wider perspective is important in the context of early childhood education where learning happens in every situation. The research material consisted of five interviews and a selected article. Interviews were conducted as theme interviews and transcribed for analysis. The research material for this qualitative research was analysed according to content-driven analysis. Music education supports second language learning in many ways. The repetitive nature of songs helps to memorize words. When pictures are used as a support for the lyrics of the songs, children can easily understand what the lyrics are about and this has a positive effect on both concentration and memorizing of lyrics. Songs that include playful elements act as a form of directed play where the teacher can support equal participation by all the children. It is however essential that these songs with play do not require any language skills for participation so that each child can feel the joy of succeeding in musical play amongst peers. Language learning can start only after child feels safe in the new environment. Safety can easily be created by building every music lesson with the same structure. Lastly it is important to notice how the interaction between adults and children affect second language learning. Sensitive adult can observe and notice even the smallest signs of communication from the children. The interaction between adults and children would be a fruitful research topic for future studies around the topic of music education and second language learning.
  • Airas, Sofia (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, millä tavoin alle kolmevuotiaiden ryhmässä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat musiikkikasvatusta päiväkodin perustoimintotilanteissa, ja mitä perusteita he musiikin käytölle antavat. Lisäksi selvitetään, mitä he pitävät alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatuksessa tärkeänä. Alle kolmevuotiaiden päivät koostuvat suurimmalta osin perustarpeiden tyydyttämiseen perustuvista perustoiminnoista, ja nämä tilanteet tulisi nähdä tärkeinä pedagogisina hetkinä rutiininomaisen hoidon sijaan. Musiikkikasvatuksella on tutkitusti positiivisia vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, ja se olisi tärkeää integroida myös arjen perustoimintotilanteisiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastatteluihin osallistui kolme (3) varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelivät alle kolmevuotiaiden ryhmässä eri puolella Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla haastateltavien vastaukset tutkimuskysymysten pohjalta määriteltyihin teemoihin. Tulosten perusteella perustoimintotilanteissa tapahtuva musiikkikasvatus oli enimmäkseen spontaania laulua ja loruilua. Myös soittamista, musiikkiliikuntaa ja kuuntelemista hyödynnettiin. Varhaiskasvatuksen opettajat luettelivat eniten sosioemotionaalisia perusteluita musiikin käytölle, kuten positiivisen ilmapiirin luominen, ryhmäytyminen ja tunteiden säätely. Musiikin koettiin vaikuttavan positiivisesti myös lapsen kognitiivisiin toimintoihin, kuten muistiin, keskittymiseen sekä kielen kehitykseen. Tärkeitä elementtejä alle kolmevuotiaiden musiikkikasvatuksessa mainittiin olevan muun muassa musiikista saatava nautinto, monipuolisuus, kasvattajan heittäytyminen ja toisto.
  • Rönnholm, Heidi (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tehtyjen tutkimusten avulla, miten musiikki vaikuttaa varhaiskasvatusikäisen lapsen kielen kehitykseen. Lisäksi selvitettiin, millä musiikin keinoilla voidaan tukea lapsen kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia uusia tutkimuksia ja tutkimustuloksia aiheesta on tehty viime vuosien aikana. Tämä tutkimus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen hyväksymis- sekä poissulkukriteerien jälkeen tutkimuksen aineisto muodostui kahdeksasta vertaisarvioidusta julkaisusta, jotka käsittelivät varhaiskasvatusikäisten lasten musiikin ja kielen kehityksen välistä yhteyttä. Artikkeleiden julkaisuajankohdat asettuivat vuosiin 2009–2023. Tutkimukset oli toteutettu Yhdysvalloissa, Kroatiassa, Suomessa, Italiassa, Kiinassa sekä Kanadassa. Tässä tutkimuksessa tulosten analysointi tapahtui narratiivisen analyysin avulla. Tulokset osoittivat musiikilla olevan positiivisia vaikutuksia varhaiskasvatusikäisen lapsen kielen kehitykselle. Musiikilla ja kielellä näyttää tutkimusten perusteella olevan yhteisiä erityispiirteitä, joiden avulla musiikki voi parantaa kielen oppimista sekä muokata sen käsittelyä. Yhteisiä piirteitä oli esimerkiksi kielellisten äänteiden ryhmittely tavuihin sekä lauseisiin. Varhaisiän intensiivinen ja säännöllinen musisointi paransi merkittävästi lasten sanaston sekä foneemikäsittelyn taitojen kehitystä. Varhaiskasvatusikäiset lapset saavat fonologisia etuja osallistumalla kyseisen ikäryhmän musiikkitoimintaan ja kaikki varhaiskasvatuksessa tapahtuva musiikillinen ja luova toiminta vaikuttavat suoraan tai epäsuorasti lapsen kielen kehitykseen. Varhaiskasvatuksen kontekstissa erityisesti laulu, soittaminen, laululeikit sekä yhteisöllinen musiikillinen toiminta nousivat kieltä kehittäviksi tekijöiksi. Musiikki on toimiva työkalu varhaisvuosien kielen kehittämiselle. Kielellisiin valmiuksiin kannattaa kiinnittää huomiota, koska kielelliset vuorovaikutustaidot ovat yksi ihmisten tärkeimmistä viestintämuodoista.
  • Koprinen, Elina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä viimeaikainen tutkimus sanoo musiikkikasvatuksen yhteydestä varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehitykseen, miten aihetta on tutkittu, millaisilla tutkimusasetelmilla, millaisia tutkimustuloksia on jo saatu ja mitä aiheesta ei olla vielä tutkittu. Asiaa tarkastelemalla tutkimuksen tavoitteena oli myös nostaa esille relevantit näkökulmat käytännön varhaiskasvatuksen työn kannalta ja selvittää voidaanko musiikkikasvatusta hyödyntää yhtenä keinona kehittää varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehitystä. Tutkimuksen tarkoitus, tutkimustavoitteet sekä aineistotutkimuksissa ilmenevät asiakokonaisuudet ohjasivat tutkimuskysymysten muodostumista. Lopulta muodostui kaksi tutkimuskysymystä: Millainen yhteys tutkimuksissa on havaittu musiikkikasvatuksen ja kielen kehityksen välillä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla? sekä Millaisilla tutkimusasetelmilla on havaittu myönteistä yhteyttä musiikkikasvatuksen ja varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehityksen välillä? Tutkimuksen tutkimusmetodina toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksessa on pyritty noudattamaan systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkkoja etenemisvaiheita. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen etenemisvaiheet olivat: aihepiirin rajaus, seulontakriteerien valinta, tietokantojen ja hakusanojen valinta, aineistotutkimusten valikointi sekä valikoituneiden tutkimusten raportointi (Metsämuuronen, 2011, s. 47–49). Aineistotutkimusten analyysin apuna tutkimuksessa on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimuksen tarkempaan tarkasteluun valikoitui lopulta kuusi aineistotutkimusta. Aineistotutkimuksiksi valikoituneet tutkimukset olivat viimeisen kymmenen vuoden (2011–2021) aikana julkaistuja, englannin kielellä kirjoitettuja, vertaisarvioituja akateemisia julkaisuja. Kaikissa aineistotutkimuksissa tutkittiin musiikkikasvatuksen ja kielen kehityksen välistä yhteyttä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Aineistotutkimusten kohderyhmän ikä vaihteli 2 ja 6 vuoden välillä. Tutkimustulokset osoittivat, että viimeaikaisten tutkimusten valossa musiikkikasvatuksella on ollut myönteistä yhteyttä varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehitykseen. Erityisesti musiikkikasvatus oli myönteisesti yhteydessä varhaiskasvatusikäisten lasten fonologisen tietoisuuden kehitykseen. Lisäksi tutkimustulokset antoivat näyttöä tutkimusasetelmista, joiden surauksena musiikkikasvatuksen myönteinen yhteys varhaiskasvatusikäisten kielen kehitykseen, on havaittavissa. Näitä tutkimusasetelmia olivat: tutkimuskohderyhmä, musiikkikasvatukseen osallistuneiden koeryhmien koot, musiikkikasvatukseen käytetty aika, musiikkikasvatuksellinen toiminta ja musiikkikasvatuksellisen toiminnan toteuttajat. Tutkimustulosten pohjalta voidaan päätellä, että musiikkikasvatusta on mahdollista hyödyntää yhtenä keinona kehittää varhaiskasvatus-ikäisten lasten kielen kehitystä.
  • Helmi, Östernan (2017)
    The meaning of this research is to understand children’s thinking of music. The main problems in this research are how children understands music and the quality of children’s thinking. Based on earlier research, I presume that it is difficult for children to understand music as a concept, because it is abstract. The theoretical frame is divided in three different areas: music in the field of philosophy and psychology, children's musical development and musical environments and development of children’s thinking. Subject to this research becomes from my own interest in child-perspective studies, music and developing the state of music education. The main aim is to receive information from the children understanding the concept of music. This can bring important information about children's thinking among educators and help to develop teaching methods for small children’s music education better. This research was accomplished in child perspective and qualitative principles. The data to this research was collected by interviewing 11 3–6-year old children. Interviews were different from each other and they were accomplished with one or two children at a time. the form of the interviews was semi-structured theme-interview. Before the actual interviews there was made one pilot interview that helped to prepare for the actual interviews. The data received from the meetings with the children was analysed theory guided, by finding similarities and differences from the answers and then referring them to the theory that was formed earlier. In children’s speech music was found as multi-dimensional concept. It was seen as an abstract and concrete phenomenon, or both of them at the same time. Music was also described as an activity and as something that was produced by people. The data showed especially the connection of music and digital devices and also as singing and playing instruments. From the age-distribution was noted that 6-year old children were more capable to analyse the questions.