Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Tevilin, Moona (2019)
    The goal of my research is to find out what kind of knitting has to do with wellbeing and why knitting is going to work. It is common knowledge that knitting improves the quality of the mind; for example reduce stress and relieve depression. The purpose of this study is to find out the connection between crafts and well-being, the causes and consequences of a potential posi-tive connection, and the reasons for starting a craft. The connection is opened through previous studies and experiences. Trying to find reasons why crafts, especially knitting, are thought to be relaxing and therapeutic. I approached my topic with content analysis and interview. In the content analysis, I investigate written publications on the subject, as well as the kind of news and articles that Internett offers on the subject. I interviewed one handicraft enthusiast. The interviewee is a young adult wom-an who ompe-lee and knits several times a week. The interview also touched on the link be-tween crafts and personal well-being. The clearest result of my research was that crafting relaxes. Relaxation was mentioned in all the materials I use; in the latest research, literature, articles and interview. In addition, the link bet-ween crafts and well-being as a stress reliever, mental well-being, financer and therapeutic acti-vity became very strong.
  • Pilssari, Malla (2022)
    Tavoitteet. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millainen merkitys neulonnalla on käsityönopettajaopiskelijoiden arjessa ja millaisia töitä he ovat tehneet koronapandemian aikana. Tutkimuskysymyksinä tutkielmassa ovat: Millä tavoin neulominen näkyy opiskelijoiden arjessa ja millaisia neuleita opiskelijat tekevät? Millainen merkitys neulonnalla on ollut opiskelijoiden arjessa koronapandemian aikana? Aiemmissa tutkimuksissa käy ilmi käsitöiden merkitsevyyden hyvinvoinnin kannalta (Varonen,2021; Heiskanen, 2020; Kinnunen, 1999). Kovin paljoa ei ole vielä tutkittu koronapandemian aikaisista yhteyksistä neulontaan. Menetelmät. Tutkielmaani osallistuneet henkilöt olivat toisen vuoden käsityön- opettajaopiskelijoita, jotka harrastavat neulontaa aktiivisesti. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu neulonnan aihealueiden ympärillä. Haastattelusta saadun aineiston litteroin ja kirjoitin puhtaaksi pian haastattelujen jälkeen. Tämän jälkeen analysoin tulokset sisällönanalyysia hyödyntäen. Tulokset ja johtopäätökset. Merkittävimpänä tuloksena tutkielmassani on neulomisen näkyminen opiskelijoiden arjessa jokapäiväisenä toimena. Molemmat haastateltavat neulovat lähes joka ilta. He neulovat suurimaksi osin itselleen mutta myös läheisilleen käyttöön vaatteita ja asusteita. Neuletöissä molemmat haastateltavat kertovat painottavansa villapaitoja ja satunnaisesti sukkia ja pipoja. Koronapandemian aikana molemmat haastateltavat ovat neuloneet enemmän kuin ennen. Neulonta on tuonut heidän arkeensa iloa ja hyvänolontunnetta. Tutkielman tuloksia voisi soveltaa viemällä aihetta syvemmälle ja tarkentaen tutkimuskysymyksiä koskemaan hyvinvointia laajemmalla mittakaavalla. Tutkimusjoukkoa laajentamalla koskemaan muitakin kuin toisen vuoden käsityönopettajaopiskelijoita esimerkiksi muiden alojen opiskelijoihin, voisi myös vertailla saatuja tuloksia.
  • Karadeniz, Sami (2016)
    Rhythmic fluctuations in the temporal activity of neuronal populations (neuronal oscillations) have been long since identified in electrophysiological recordings. Studies have also found correlations between oscillations across different brain areas during various cognitive tasks. These correlations between oscillations are called synchrony. Neuronal oscillations and synchrony are thought to be linked to behavior in at least three following ways: as a mechanism for sensory representations; gating and regulation of information flow across brain areas; and as a mechanism for storage and retrieval of information. Sensory systems continuously receive enormous amounts of information. Attention is a limited and selective process that directs an individual’s information processing resources to a subset of all the received sensory information. Stimuli can automatically capture our attention (exogenous attention) or we can willingly focus on specific stimuli (endogenous attention). Attention controls the selection of stimuli and enhances the processing of selected stimuli. Different brain networks have been found to underlie exogenous and endogenous attention. This thesis focuses on endogenous visual attention, which is a form of attention that concentrates on the attentional processing of visual information. Neuronal oscillations and synchrony appear to play a critical role in attention. Endogenous visual attention is based on fluent communication between different brain areas, especially between frontal, parietal and occipital lobes. Oscillations and synchrony gate information between areas responsible for stimulus selection and enhance stimulus processing in areas that represent the selected stimuli. Several different frequency bands have been linked to attentional processing, most notably alpha (8-14 Hz), beta (15-30 Hz) and gamma (>30 Hz) frequencies. However, aforementioned frequency bands have also been linked to other cognitive functions, e.g. to working memory. Abnormal oscillations and synchrony have also been found in certain pathophysiological states, e.g. schizophrenia and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Future studies require more specific models and methods to achieve a unified view of oscillations and synchrony in their relation to cognitive functions and disorders.
  • Tuovinen, Juuso (2016)
    On vain vähän tietoa siitä, millaisia menetelmiä dysfagian eli nielemisvaikeuden seulontaan on käytössä. Tiedetään kuitenkin, että seulonnalla voidaan ennaltaehkäistä keuhkokuumeen syn-tyä, henkilökohtaista kärsimystä sekä lyhentää sairaalajaksojen pituutta ja vähentää kuolleisuut-ta. Dysfagia eli nielemisvaikeus on yleinen oire aivoverenkiertohäiriön jälkeen. Puheterapeutit eivät voi kuitenkaan arvioida kaikkia sairaalaan tulevien potilaiden nielemisen toimintaa ja siksi sairaanhoitajien tulee seuloa potilaat mahdollisten nielemisvaikeuksien varalta ja siten tunnistaa ns. riskiryhmä. Tämä riskiryhmä ohjataan puheterapeutin tarkempaan nielemisen arvioon. Useimmissa sairaaloissa ei kuitenkaan ole vakiintunutta käytäntöä dysfagian seulontaan. Ei ole myöskään tietoa siitä, mikä on ideaalisin dysfagian seulontamenetelmä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä menetelmiä on käytössä dysfagian seulontaan ja kuinka tarkko-ja ne ovat tunnistamaan sitä. Tutkimuksessa pyritään kokoamaan yhteen käytössä olevia dysfa-gian seulontamenetelmiä aivoverenkiertohäiriön jälkeen akuuttivaiheessa. Aineistoa kerättiin EBSCO- ja Medline – tietokannoista. Hakutermit muodostettiin kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa käytettyjen käsitteiden dysfagia/nielemisvaikeus, akuutti aivoveren-kiertohäiriö, sairaanhoitaja ja seulonta englanninkielisistä vastineista. Aineiston keruuta ohjasi tutkimuksille asetetut valintakriteerit: 1) tutkimuksen tuli olla vertaisarvioitu, 2) julkaisuvuosi 2006–2016, 3) tutkimuksen tuli olla luettavissa englannin tai suomen kielellä, 4) koko tekstin tuli olla saatavilla, 5) tutkimuksen tuli käsitellä dysfagian seulontamenetelmää. Haku tuotti 33 kansainvälistä artikkelia, joista valintakriteerien pohjalta lopulliseksi aineistoksi valikoitui seit-semän artikkelia. Tiedonhakuprosessissa sekä aineiston tulkinnassa noudatettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen periaatteita. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että dysfagian seulontaan käytetään useita menetelmiä ja ne osoittavat hyvää tai erinomaista sensitiivisyyttä ja keskinkertaista spesifisyyttä dysfagian tunnistamiseksi. Dysfagian seulontaan ei sairaaloissa ole vakiintunutta käytäntöä, mutta tämän tutkielman seulontamenetelmistä voisi hyvin olla jo nyt hyötyä erikoissairaanhoidossa.
  • Mäntynen, Sanni (2023)
    Tavoitteet. Aikaisemmassa tutkimuksessa tunnistetaan varhaiskasvatuksessa leikkiä edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä mikropoliittisia käytänteitä esimerkiksi osallisuuden ja toimijuuden toteutumisen näkökulmista. Tämä tutkimus vastaa tarpeeseen tutkia lasten leikin vapaaseen toteutumiseen vaikuttavien tekijöiden yhteisvaikutusta leikin laajentumisen kannalta. Leikkitilanteet huomioidaan tutkimuksessa kokonaisuuksina ja useiden tekijöiden muodostamina dynaamisina prosesseina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lasten leikin mahdollisuuksia laajentua ja toisaalta kaventua, sekä tunnistaa niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustehtävänä on kuvailla, analysoida ja tulkita leikin laajentumista ja kaventumista ilmiönä sekä sen taustalla vaikuttavien tekijöiden välistä prosessia. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin empiirisenä tapaustutkimuksena yhden varhaiskasvatusyksikön kahdessa ryhmässä, joiden lapset olivat 4–6-vuotiaita. Aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla sekä ryhmän henkilöstön haastatteluilla kenttämuistiinpanoin. Leikin laajentumista ja kaventumista havaittiin leikin vuorovaikutuksessa, ja aineistoa analysoitiin narratiivisen vuorovaikutusanalyysin keinoin. Teoriaohjaava eli abduktiivinen lähestymistapa mahdollisti analyysin etenemisen aineiston ehdoilla, mutta aikaisempi kirjallisuus auttoi ilmiön käsitteellistämisessä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa nimettiin leikin viisi laajentumisen ja neljä kaventumisen ilmenemismuotoa, joista osa liittyi kiinteästi toisiinsa. Laajentumisen ja kaventumisen ilmenemismuodot liittyivät juonelliseen kehitykseen ja mielikuvitusmaailmaan, leikin rikastumiseen, leikkijöiden määrään yhteisessä leikissä, aikaan, tilallisuuteen sekä leikkiprojekteihin. Taustalla vaikuttavia tekijöitä tunnistettiin yhdeksän, joilla oli yhteyksiä aikaisempiin tutkimustuloksiin. Johtopäätöksenä syntyy leikin dynaamisuuden spiraali, jossa tekijät ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja toisistaan johtuvia. Leikkitilanteiden laajentuminen ja kaventuminen nähdään tuloksena monitasoisista tekijöistä aina toiminnan taustalla vaikuttavista arvoista yksittäisiin vuorovaikutushetkiin. Tutkimus lisää ymmärrystä leikin laajentumisen mahdollisuuksista ja tekijöistä, joita varhaiskasvatuksen henkilöstön tulisi huomioida toimintakulttuurissa ja arjen vuorovaikutuksessa leikin edistämiseksi.
  • Niemelä, Virve (2018)
    The latest publication of the prescool curriculum suggests that a gender sensitive way of teaching is supposed to be used at the preschool education.The educators must acknowledge their own attitudes which may not support equality. Studies have shown that kindergarten teachers have had problems to recognice thier gendered attitudes. The latest studies have also shown that the early childhood education is very significent for the children´s future succes at school and also with the progression of the social and cognitive skills. The target of my thesis was to explore gender representations in the Huiske- preschool material, both the children´s book and the guidebook directed to the teachers. My goal was to find aspects which may impeach the gender binarity. I wanted also know which ways of gender representations support the gender dichotomy and the old fashioned rolemodels which easily come along with it.The representation of gender diversity in a preschool learning material can help the kindergarten teachers to recognice their own gendered attitudes and support the gender sensitivity with their teaching methods. I studied child´s textbook with a picture reading method and the teacher´s guidebook with a content analysis. I compared both books to my theorethic contex with a gounded theory. The results of my thesis revealed that gender was both represented with diversity and with stereotypical ways. The allusions of possible gender with the imaginary animals in the books were faded out with some animals but with some animals the allusions of gender were rather clear. The acting positions of the animals were similar with the gender allusion. Some creatures were allowed to represent their gender with a way that was reforming with social and cultural ways but some creatures were not permitted to do so. It appeared also that gender was not once mentioned in the teacher´s guidebook. The focus was on the emotianal upbringing and many advices were given how to teach the children to recognice and process with different feelings but no advice were given how to teach the diversity of gender
  • Talosela, Minttu (2019)
    The aim of this study is to examine the impressions and conceptions associated with collaborative teaching. What are the main features of collaborative teachig according to teachers? What do teachers’ perceptions of thoughts and experiences associated with collaborative teaching reveal about ideals for collaborative teaching? The study focused on secondary research data collected by the method of empathy-based stories. The data consists of 38 narratives by 20 teachers. The material was first analysed by content analysis. A second analysis was conducted with narrative structures approach. Three core themes were discovered in the analysis: the division of work between teachers, the collaborative relationship between teachers and the flexible work methods and arrangements in labile situations. In additon, a difference was discovered between the experiences of the main character rin omance and tragedy plot types. This difference was more distinct than the effect of orientation. The core themes echo the collaborative teaching features presented in the previous studies.
  • Wik, Julia (2021)
    Alla barn har rätt att växa upp under trygga förhållanden och skyddas från våld, försummelse och övergrepp. Trots detta lever många barn, även i Finland, i utsatta livssituationer. Personal inom undervisningsväsendet har enligt barnskyddslagen anmälningsskyldighet om de har oro för ett barn. Genom en barnskyddsanmälan kan familjen få den hjälp de behöver och det är viktigt att anmälningsskyldiga anmäler sin oro i tid och på detta sätt förebygger att situationen förvärras. Tidigare forskning visar att det finns flera orsaker till att barnskyddsanmälningar blir ogjorda. Många anmälningsskyldiga upplever rädsla för ett försämrat samarbete med vårdnadshavare eller eleven om de gör en barnskyddsanmälan. Syftet med avhandlingen är att undersöka nyblivna lärares upplevelser av barnskyddets anmälningsskyldighet. Som datainsamlingsmetod för studien användes kvalitativa forskningsintervjuer. Fyra semistrukturerade intervjuer genomfördes på distans med nyblivna lärare som arbetar i Österbotten. Samtliga lärare var behöriga klasslärare, och har arbetat mellan 1,5 och 4 år sedan utexamineringen. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Resultaten visar att nyblivna lärare upplever sig ha bristfälliga kunskaper om barnskyddets anmälningsskyldighet och övriga verksamhet. Lärarna upplever att barnskyddet är obekant. Alla lärare har känt oro för någon elev, men ingen av dem har gjort en barnskyddsanmälan. Ingen av lärarna visste heller hur de konkret ska gå till väga om de känner oro för en elev, eller vad som händer efter att en anmälan görs. Vid en eventuell anmälningssituation skulle de med låg tröskel vända sig till rektorn för riktlinjer och till kolleger som också undervisat eleven för att få bekräftelse på sin oro. Denna studie visar på ett behov av ett ökat samarbete mellan barnskydd och skola samt tilläggsutbildning för lärare om barnskyddet och anmälningsskyldigheten.
  • Vappula, Hanna (2021)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin kielirikasteiseen esiopetukseen osallistuneiden lasten käsityksiä vieraiden kielten oppimisesta. Oppimiskäsitys voi vaikuttaa esikoululaisen omiin oppimistavoitteisiin ja sitä kautta oppimiseen. Oppimiskäsityksiä ei juurikaan olla tutkittu, vaan viime vuosina varhennetun kieltenopetuksen tutkimus on keskittynyt opetuksen toteutustapoihin, kielen sisällön omaksumiseen sekä oppijoiden myönteisinä kokemiin oppimismenetelmiin. Ajankohtaista tietoa uupuu siitä, voiko esikoululaisten kielikäsitystä kuvailla funktionaalisena, formalistisena vai jonakin muuna. Tutkin esikoululaisten käsityksiä siitä, minkälaisissa paikoissa ja minkälaisilla tavoilla englannin kieltä voi oppia. Lisäksi tutkin esikoululaisten käsityksiä perusteluista englannin kielen oppimiselle. Menetelmät. Tähän laadulliseen haastattelututkimukseen osallistui 69 esikoululaista neljästä helsinkiläisestä päiväkodista. Ryhmähaastatteluissa esikoululaiset kertoivat omin sanoin ja piirroksin aiheesta Minä oppimassa englantia. Aineisto analysoitiin fenomenologisesta näkökulmasta käsin, jossa yksilölliset tavat käsittää maailmaa nostettiin esiin ja tavoitteena oli löytää mahdollisimman laajasti erilaisia tapoja käsittää kieltenoppimista. Tulokset ja johtopäätökset. Esikoululaisilla oli monenlaisia käsityksiä kieltenoppimisen paikoista, tavoista ja perusteluista. Oppimiskäsityksissä oli sekä funktionaalisia ja kommunikatiivisia piirteitä, joissa kieltä opittiin aidoissa vuorovaikutustilanteissa, että formalistisia piirteitä, joissa kielen sisältöä harjoiteltiin irrallaan kontekstista. Neljä viidestä esikoululaisesta piti yhdessä oppimista parempana kuin yksin oppimista. Monikielisillä esikoululaisilla oli viitteitä vahvemmasta kielitietoisuudesta.
  • Kinnunen, Emilia (2016)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella kaksikielisen afasian nonparalleeleja paranemismalleja. Kaksikielisyys on moniulotteinen ilmiö ja aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että myös kaksikielisen afasian kuntoutumiseen liittyy useita yksikielisen afasian yhteydessä tuntemattomia piirteitä. Kaksikielisen afasian yhteydessä on oletettu esiintyvän viisi erilaista nonparalleelia paranemismallia (eriävä, peräkkäinen, valikoiva, sekoittunut ja antagonistinen) ja niitä on selitetty useiden teoreettisten mallien avulla. Aiemmissa tutkimuksissa afasiasta toipumiseen on yhdistetty useita sekä henkilöön että aivovaurioon liittyviä tekijöitä ja onkin oletettavaa, että kaksikielisyyden myötä mukaan tulee lisää paranemiseen vaikuttavia tekijöitä. Nonparalleeliin paranemismalliin yhdistyvien tekijöiden lisäksi tarkoituksena on tarkastella erikseen myös sitä, mitkä tekijät liittyvät L1-kielen ja mitkä tekijät L2-kielen parempaan paranemiseen. Menetelmät. Tutkimusaineiston muodostamiseksi luotiin kaksikielisen afasian nonparalleeleihin paranemismalleihin liittyvän teoriatiedon pohjalta hakulauseke, joka sisälsi kaikki nonparalleelit paranemismallit. Aineisto kerättiin kolmesta tietokannasta ja saadut hakutulokset läpikäytiin useamman valintakriteerin avulla. Lopulliseen aineistoon hyväksyttiin kuusi artikkelia, joista analysoitiin yhteensä yhdeksää kaksikielistä afasiatapausta. Tulokset ja johtopäätökset. Kaksikielisen afasian nonparalleeleihin paranemismalleihin yhdistyivät useat sekä kaksikielisyyteen että aivovaurioon liittyvät tekijät. Kaksikielisyyteen liittyvistä tekijöistä merkittäviä olivat erot kielten välillä omaksumisiässä ja – tavassa, kielellisessä taitavuudessa, kielellisen altistuksen määrässä ja kielten käyttökonteksteissa. Aivovaurioon liittyviä tekijöitä olivat vaurion sijainti ja laajuus sekä sen aiheuttaman afasian vaikeusaste. Useat tekijät vaikuttavat kaksikielisen afasian paranemiseen ja tulevaisuudessa tulisikin tutkia entistä tarkemmin sitä, onko kielten saavutettavuuden lisäksi myös kielten kontrollointi olennainen tekijä kaksikielisen afasian paranemismallissa.
  • Kuokkanen, Mika (2023)
    Tavoitteet: Tämän opinnäytetyön tehtävänä on kuvata ja tulkita nonverbaalia välittömyyttä käsitteenä eri ulottuvuuksineen sekä esitellä ammatillisia vaikutuksia, joita nonverbaalilla välittömyydellä on opettajalle. Pyrkimyksenäni on pystyä esittelemään laaja kuva nonverbaalista välittömyydestä ilmiönä sekä tuoda esiin, kuinka tärkeää opettajalle on olla tietoinen vaikutuksista, joita opettaja voi nonverbaalin välittömyyden avulla saavuttaa. Menetelmät: Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen avulla nonverbaalista välittömyydestä, sen eri ulottuvuuksista sekä ammatillisista vaikutuksista opettajan näkökulmasta voitiin muodostaa laaja teoreettinen kuva. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui nonverbaalia välittömyyttä ja oheisviestintää käsittelevistä vertaisarvioiduista artikkeleista sekä aihealueen tutkimuskentällä selkeästi tunnustetuista teoksista. Tulokset ja johtopäätökset: Kirjallisuuskatsauksen pohjalta voidaan todeta, että nonverbaali välittömyys on opettajalle ammatillisesti erittäin keskeinen työkalu. Opettaja voi nonverbaalia välittömyyttä hyödyntämällä saavuttaa positiivisia tuloksia niin oppilaiden oppimisessa, motivaatiossa, opettaja-oppilassuhteissa, oppilaiden arvioissa opettajasta, oppilaiden opiskeluun sitoutumisessa, luokan oppimisilmapiirissä kuin omassa opetustehokkuudessaan.
  • Uutela, Julia (2019)
    In this research the intention was to review how Nonviolent Communication theory could solve school satisfaction problems. In addition to that this research demonstrates the idea of NVC theory and the elements of school satisfaction. NVC theory is a concrete model of empathic interaction. The goal of NVC is to create a genuine, present and understanding relationship to another. The interest to survey possibilities of NVC theory in relation to school satisfaction came from the insight of how much school teaches things through communication and the hidden curriculum. School satisfaction problems are also a very current concern. This research is implemented as a literature review. The study first introduces NVC theory and the central school satisfaction factors. After that NVC theory is compared and further developed in relation to each school satisfaction factor. This study is primarily based on the works of the developer of NVC theory, Marshall Rosenberg. As the source literature for studying school satisfaction factors, this study primarily uses recent Finnish research on the topic. As a summary of this study, it can be noted that NVC theory might offer a needed solution for many school satisfaction problems. However, these solutions might require changes in the school activity culture. Even though the changes in the school activity cultures are needed and recognized the significant changes in the school culture take time. Therefore, forerunners are required in the field. NVC theory is based on a child-oriented perspective that also values human freedom. This perspective can feel unusual for the school system and it has also been criticized. Therefore, in the end of this study, there will be a section that takes into account the critiques of NVC theory.
  • Pärssinen, Iina (2018)
    This research examines geek crafts as a craft phenomenon which is located between craft sciences and geek culture. There is many researches about Geeks and geek culture, but geek crafts haven’t been studied as its own phenomenon. This researches purpose is to study why geek crafts are made and define the most typical textile-based geek crafts. I used literary overview to form bases of my theory and to analyse why geek crafts are made. Backgrounds of my theory was collected in the context of craft sciences and studies of geek culture while researching geekiness, geek community, culture and identity. Because there’s no studies of geek crafts, I used content analysis for visual material to create categories of the most typical geek crafts. In this research I used qualitative research practice. For content analysis I used 23 photographs of geek crafts and additional information I got from their senders. I defined variables of the geek crafts based on the material. From variables I defined preliminary categories and finally the typical examples of geek crafts. Geekiness as an identity is in many ways collective: as a geek you belong almost automatically to geek culture and also to geek community. Being a geek is being active towards ones interest but geekiness doesn’t disappear when geek isn’t actively geeking out. The identity rises from being an enthusiastic fan or hobbyist and sharing their interests with other geeks. Making geek crafts can be seen as a combining element between those who are interested of the same topic, because making and sharing crafts or using them in public increases feelings of belonging and participating to the social and concrete world. In current study 6 types of typical geek crafts were founded. Topics of the most typical geek crafts came from pop culture. Other types were: garments or accessories for roleplaying game; topics from science or technology; pop culture inspired roleplaying garments or accessories; science or technology inspired roleplaying garments or accessories; and topics that were considered to belong both pop culture and science or technology.
  • Larjavaara, Hanna (2016)
    This study examines home related food memories. Previous research on this subject shows that senses and emotions play significant role in creating and re-creating food memories. This is due to shared neural and mnemonic connections of the emotions and senses in the brain. Food memories can also be embodied transmitting tacit knowledge. With them one can create and express own roots and self-image. Food memories are a part of collective memory and they can create polytemporal experiences. This study considered home related food memories because home is a central place for the formation of food memories. The aim of this study was to reveal the ingredients of home related food memories and to scrutinise how home appears in texts sent to www-pages of Ruoka-Kalevala. Ruoka-Kalevala is a project of Marttaliitto, S-group and The Finnish Literature Society. The data consists of 39 texts which were analysed by content analysis. This study is based on oral history methodology. This material emphasized that food memories reflect common societal development and urbanisation. Migration from rural societies to cities and the sense of belonging to one’s roots stood out from data. Also descriptions of the various regional food cultures in Finland were crucial. Based on the data of the study, home was seen in a positive and even a nostalgic light. Most of the food memories were located in childhood homes. Home economics education could benefit connection between senses and food memories for example when studied food traditions or in social integration of immigrants. Oral history research focus on subjects that are mundane and personal. Therefore it can well benefit home economics studies.
  • Olli, Lilli (2018)
    The aim of this thesis is to examine what kind of experiences from practice kindergarten teacher has in the beginning of her career. Induction means first 3-5 years of work as professional after graduating. Previous research has shown that induction years are critical phase if teacher will continue career. This study explores which factors in work strengthen working and which factors are challenging when kindergarten teacher is in induction. Considered conceptions with induction are expertise, professional identity and working environment. This thesis was qualitative study. Material was collected by interview of three kindergarten teachers in induction. Half-structured interview was used as a method and results were analyzed by thematic analysis. Strengthen factors by experiences of kindergarten teacher were well working team, knowledge, experiences of succeeding, positive feedback and support given by superior and colleagues. Challenging factors were experiences of hurry, experiences of ignorance and feelings of insufficiency. Situations were kindergarten teacher had worry about child were often mentioned as a challenging factor. The results can be understood so that environment that supports working in induction gives an opportunity for beginner teacher work as an expert and strengthens professional identity. Then as well novice teacher gets support for her challenges in work. The environment that supports working may help kindergarten teacher to engage her profession and lead over critical phase.
  • Rinne, Sanna (2024)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisilla keinoilla noviisiopettajia voidaan tukea mentoroinnin avulla. Tutkielman tutkimuskysymys muodostui henkilökohtaisesta mielenkiinnosta mentorointiin sekä huolesta työelämään siirtymisestä luokanopettajakoulutuksen jälkeen. Mediassa on ollut paljon keskustelua noviisiopettajien työssäjaksamisesta ja hypystä työelämään siirtyessä, jota voitaisiin tukea laadukkaalla perehdytyksellä. Perehdytyksen rinnalle on nostettu mentorointi ja sen eri muotoja, joiden avulla noviisiopettajat pääsisivät kehittymään mentorin avustamana. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto koostui suomalaisista sekä ulkomaalaisista kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Aineisto on haettu eri tietokannoista (esim. Google Scholar ja Helka) käyttämällä erityisesti seuraavia sanoja: noviisiopettaja, mentorointi, mentoroinninmuodot ja opettaja. Tutkielman tulokset osoittivat noviisiopettajan mentoroinnin koostuvan pari-, ryhmä- ja vertaisryhmämentoroinnista. Mentoroinnin muodot eroavat toteutukseltaan toisistaan, mutta niillä kaikilla voidaan edistää noviisiopettajan ammatillista kehittymistä ja vuoropuhelua sekä kokemusten jakamista. Hyvän mentoroinnin rakentamisen kuvattiin koostuvan fyysisestä ympäristöstä, sosiaalisesta ilmapiiristä, ryhmän kokoonpanosta, yhteisistä sopimuksista ja järjestämiseen liittyvistä korvauksista ja tunnustuksista. Niiden avulla mentorointi pystyttiin rakentamaan noviisiopettajaa tukevaksi. Mentoroinnin onnistumisen kannalta tunnuspiirteiksi erottuivat dialogisuus, kieli, kokemuksellisuus, reflektio, ohjaustyyli, työvälineet sekä jatkuva oppiminen. Näiden tunnuspiirteiden erottuminen mentoroinnissa tuki noviisiopettajan uskallusta avautua kokemuksistaan ja kehittää itseään opettajana.
  • Svensson, Kristian (2020)
    Uppskattningsvis 400–500 miljoner kilogram mat slängs bort per år i Finland. Också daghemmen i Finland producerar 1–2 miljoner kilogram matsvinn per år, vilket motsvarar omkring en tredjedel av all daghemsmat. Matsvinn är således en viktig fråga som påverkar både miljön och ekonomin. Det finns sparsamt med tidigare studier om ämnet inom småbarnspedagogiken, vilket ökar på denna studies relevans. Syftet med den här studien är att ta reda på vad barn i 4–5 års åldern vet och hur de tänker om matsvinn. Forskningsfrågorna är: 1. Vad vet barn om matsvinn? 2. Hur tänker barn om matsvinn? 3. Vilka erfarenheter har barn av matstunder på daghem? Matsvinn är ett aktuellt och viktigt tema med tanke på en hållbar framtid. Tidigare forskning pekar på att matsvinn inte så ofta behandlas som tema tillsammans med barn på daghem. Grunderna för planen för småbarnspedagogik förutsätter ändå att barn ska lära sig att förhålla sig ansvarsfullt i samband med måltider. Med tanke på det är det viktigt att kartlägga barns tankar om matsvinn för att kunna jobba vidare kring temat. Studien är kvalitativ och baserar sig på tio barnintervjuer. I studien deltog 10 barn i 4–5 års åldern på ett svenskspråkigt daghem i huvudstadsregionen. Intervjuerna är semistrukturerade och de gjordes i januari-februari 2020. Resultaten från studien visar att det finns skillnader i vad barn vet och hur de tänker om matsvinn. En del barn i studien hade detaljerad kunskap om vad som händer med mat som kastas bort, medan en del barn inte visste vad som händer med bortkastad mat. Ingen kunde på rak arm beskriva vad matsvinn är. Resultatet visar också att det varierar huruvida barnen förstår konsekvenserna av sina handlingar – något som de vuxna bör göra barn uppmärksamma på i enlighet med planen för småbarnspedagogik. När det gäller hur barn upplever matstunder på daghem visade det sig att en del barn upplever att de måste äta eller smaka på den mat som serveras på daghem.
  • Nurmi, Anette (2017)
    Using grades as a student evaluation method is an established routine, but at the same it’s not questioned often. Taking into account the long time period that we have already been familiarized with the negative effects of grades, this is very interesting. Researching the effects of grades on student motivation is on the focus of this thesis. In addition to motivation, also other effects on student are discussed, as well as the rationality of using grades as an evaluation method. Descriptive literature review was chosen as the research method in this thesis. The research material was searched from web databases and Helsinki University Library. The material was described by presenting the three main studies of this thesis. The results indicated that using grades as an evaluation method lowers student’s motivation and interest towards learning. According to results, that’s not the only way grades affect students since grades also have a negative effect on student’s self-esteem, performance, behavior and attitudes. Grades also increase the likelihood of student focusing mainly on getting good grades which takes the energy and interest out of learning and developing skills and knowledge. According to the results in this thesis, it is justifiable to question the rationality of using grades as an evaluation method.
  • Sanni, Myllylä (2020)
    Kandidaatintutkielmani tarkoituksena oli syventyä tapaustutkimuksen keinoin Gutsy Go -toimintamallin puitteissa ideoituihin projekteihin ja nuorten rooliin niissä. Aihe on ajankohtainen, sillä hankkeen taustalla on huoli nuorten syrjäytymisestä sekä nuorten osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden vähentymisestä. Gutsy Go -toimintamalliin liittyvä aikaisempi tutkimus on vielä hyvin vähäistä, sillä metodi on suhteellisen tuore. Tutkielmassa tarkastelen Gutsy Go -toimintamallin projektiviikkojen aikana syntyneitä projektivideoita ja niiden aiheita vuoden ajalta. Lisäksi tarkastelen toimijuuden, rauhan edistämisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen ilmenemistä projektivideoissa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) minkälaisiin aiheisiin nuoret tarttuvat Gutsy Go -projekteissa 2) miten nuoret edistävät rauhaa ja vaikuttavat yhteiskunnallisesti Gutsy Go -videoiden avulla sekä 3) miten toimijuus ilmenee Gutsy Go -videoilla? Toteutin tutkielman tapaustutkimuksena. Aineistoni muodostui Gutsy Go:n Youtube-kanavalla julkaistuista projektivideoista kuuden suomalaisen koulun Gutsy Go -viikoilta. Ajallinen rajaus oli syyskuusta 2018 syyskuuhun 2019 ja videoita aineistossa oli yhteensä 88 kappaletta. Analyysin toteutin laadullisena analyysinä. Analyysin pohjaksi muodostin projektivideoista kolmentoista teeman taulukon etsimällä yhtäläisyyksiä videoiden aiheista. Tämän jälkeen etsin videoista erilaisia rauhan edistämisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sekä toimijuuden ilmenemisen muotoja. Tulosten mukaan nuoret halusivat vaikuttaa projekteillaan sekä vahvasti yhteiskunnallisiin aiheisiin että ihmisten välisiin suhteisiin. Rauhan edistämisen keinoja videoilla olivat myönteisen vuorovaikutuksen lisääminen, ennakkoluulojen rikkominen, luottamuksen rakentaminen ja yhteistyötaitojen sekä viestintä- ja reflektiotaitojen kehittäminen. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja olivat konkreettiset teot, tietoisuuden lisääminen, kannanottaminen, omien kokemuksien jakaminen, muiden mukaan haastaminen sekä asenteisiin vaikuttaminen. Toimijuus ilmeni videoissa niin yksilön, ryhmän kuin yhteisön tasolla vastuunottona, aloitteellisuutena, muiden tukemisena, itsensä ylittämisenä, aktiivisten tekojen tekemisenä muiden hyväksi sekä synergiaetuna. Videoilla näkyi myös hiljaista toimijuutta. Projektit olivat yhteiskunnallisesti vaikuttavia niin projektien tapahtumishetkellä kuin myöhemmin laajemmin videotallenteen myötä sosiaalisen median kautta.
  • Köntti, Henna (2023)
    Syrjäytyminen on todellinen yhteiskunnallinen uhka ja etenkin nuorten sekä nuorten aikuisten syrjäytyminen aiheuttavat huolta. Aihetta on tutkittu paljon ja siitä käydään myös runsaasti julkista keskustelua. Käsitteenä syrjäytyminen on kuitenkin vaikeasti määritettävä, joka hankaloittaa siitä käytävää keskustelua. Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään mitä nuoret aikuiset ajattelevat syrjäytymisestä ja sen tekijöistä sekä syrjäytymisestä käytävästä julkisesta keskustelusta. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa avoin puheenvuoro tutkimuksen kohteena oleville nuorille aikuisille ja täten pyrkiä ymmärtämään heidän ajatuksiaan syrjäytymisestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin neljää 19-24 vuotiasta nuorta aikuista. Tutkimukseen pyrittiin saamaan haastateltavia, jotka olivat halukkaita kertomaan ajatuksistaan syrjäytymiseen liittyen. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina ja saatu aineisto analysoitiin teema-analyysilla. Aineiston teemoittelussa käytettiin apuna värikoodausta sekä luettelointia. Aineistosta löydettiin neljä teemaa koskien syrjäytymistä ja sen tekijöitä sekä kaksi teemaa koskien syrjäytymisestä käytävää julkista keskustelua. Tutkimustuloksista selviää, että nuoret aikuiset tiedostavat syrjäytymisen olevan yhteiskunnallinen ongelma. Syrjäytyminen nähtiin ulkopuolisuutena normaaliksi kuvatusta elämästä ja sen painotettiin olevan ensisijaisesti henkilökohtainen tunne omasta ulkopuolisuudesta. Syrjäytymisestä käytävän julkisen keskustelun haastateltavat kokivat ensisijaisesti positiivisena asiana, mutta he esittivät myös kritiikkiä sitä kohtaan. Syrjäytymiskäsite koettiin leimaavana ja haastateltavat kokivat, että medioissa esiintyy liioittelua, joka on esteenä rakentavalle keskustelulle. Tutkimustulosten perusteella aihetta olisi hyvä tutkia lisää, jotta saadaan ymmärrystä siitä, miten syrjäytymisestä on hyvä keskustella julkisuudessa.