Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Wik, Julia (2021)
    Alla barn har rätt att växa upp under trygga förhållanden och skyddas från våld, försummelse och övergrepp. Trots detta lever många barn, även i Finland, i utsatta livssituationer. Personal inom undervisningsväsendet har enligt barnskyddslagen anmälningsskyldighet om de har oro för ett barn. Genom en barnskyddsanmälan kan familjen få den hjälp de behöver och det är viktigt att anmälningsskyldiga anmäler sin oro i tid och på detta sätt förebygger att situationen förvärras. Tidigare forskning visar att det finns flera orsaker till att barnskyddsanmälningar blir ogjorda. Många anmälningsskyldiga upplever rädsla för ett försämrat samarbete med vårdnadshavare eller eleven om de gör en barnskyddsanmälan. Syftet med avhandlingen är att undersöka nyblivna lärares upplevelser av barnskyddets anmälningsskyldighet. Som datainsamlingsmetod för studien användes kvalitativa forskningsintervjuer. Fyra semistrukturerade intervjuer genomfördes på distans med nyblivna lärare som arbetar i Österbotten. Samtliga lärare var behöriga klasslärare, och har arbetat mellan 1,5 och 4 år sedan utexamineringen. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Resultaten visar att nyblivna lärare upplever sig ha bristfälliga kunskaper om barnskyddets anmälningsskyldighet och övriga verksamhet. Lärarna upplever att barnskyddet är obekant. Alla lärare har känt oro för någon elev, men ingen av dem har gjort en barnskyddsanmälan. Ingen av lärarna visste heller hur de konkret ska gå till väga om de känner oro för en elev, eller vad som händer efter att en anmälan görs. Vid en eventuell anmälningssituation skulle de med låg tröskel vända sig till rektorn för riktlinjer och till kolleger som också undervisat eleven för att få bekräftelse på sin oro. Denna studie visar på ett behov av ett ökat samarbete mellan barnskydd och skola samt tilläggsutbildning för lärare om barnskyddet och anmälningsskyldigheten.
  • Vappula, Hanna (2021)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin kielirikasteiseen esiopetukseen osallistuneiden lasten käsityksiä vieraiden kielten oppimisesta. Oppimiskäsitys voi vaikuttaa esikoululaisen omiin oppimistavoitteisiin ja sitä kautta oppimiseen. Oppimiskäsityksiä ei juurikaan olla tutkittu, vaan viime vuosina varhennetun kieltenopetuksen tutkimus on keskittynyt opetuksen toteutustapoihin, kielen sisällön omaksumiseen sekä oppijoiden myönteisinä kokemiin oppimismenetelmiin. Ajankohtaista tietoa uupuu siitä, voiko esikoululaisten kielikäsitystä kuvailla funktionaalisena, formalistisena vai jonakin muuna. Tutkin esikoululaisten käsityksiä siitä, minkälaisissa paikoissa ja minkälaisilla tavoilla englannin kieltä voi oppia. Lisäksi tutkin esikoululaisten käsityksiä perusteluista englannin kielen oppimiselle. Menetelmät. Tähän laadulliseen haastattelututkimukseen osallistui 69 esikoululaista neljästä helsinkiläisestä päiväkodista. Ryhmähaastatteluissa esikoululaiset kertoivat omin sanoin ja piirroksin aiheesta Minä oppimassa englantia. Aineisto analysoitiin fenomenologisesta näkökulmasta käsin, jossa yksilölliset tavat käsittää maailmaa nostettiin esiin ja tavoitteena oli löytää mahdollisimman laajasti erilaisia tapoja käsittää kieltenoppimista. Tulokset ja johtopäätökset. Esikoululaisilla oli monenlaisia käsityksiä kieltenoppimisen paikoista, tavoista ja perusteluista. Oppimiskäsityksissä oli sekä funktionaalisia ja kommunikatiivisia piirteitä, joissa kieltä opittiin aidoissa vuorovaikutustilanteissa, että formalistisia piirteitä, joissa kielen sisältöä harjoiteltiin irrallaan kontekstista. Neljä viidestä esikoululaisesta piti yhdessä oppimista parempana kuin yksin oppimista. Monikielisillä esikoululaisilla oli viitteitä vahvemmasta kielitietoisuudesta.
  • Kinnunen, Emilia (2016)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella kaksikielisen afasian nonparalleeleja paranemismalleja. Kaksikielisyys on moniulotteinen ilmiö ja aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että myös kaksikielisen afasian kuntoutumiseen liittyy useita yksikielisen afasian yhteydessä tuntemattomia piirteitä. Kaksikielisen afasian yhteydessä on oletettu esiintyvän viisi erilaista nonparalleelia paranemismallia (eriävä, peräkkäinen, valikoiva, sekoittunut ja antagonistinen) ja niitä on selitetty useiden teoreettisten mallien avulla. Aiemmissa tutkimuksissa afasiasta toipumiseen on yhdistetty useita sekä henkilöön että aivovaurioon liittyviä tekijöitä ja onkin oletettavaa, että kaksikielisyyden myötä mukaan tulee lisää paranemiseen vaikuttavia tekijöitä. Nonparalleeliin paranemismalliin yhdistyvien tekijöiden lisäksi tarkoituksena on tarkastella erikseen myös sitä, mitkä tekijät liittyvät L1-kielen ja mitkä tekijät L2-kielen parempaan paranemiseen. Menetelmät. Tutkimusaineiston muodostamiseksi luotiin kaksikielisen afasian nonparalleeleihin paranemismalleihin liittyvän teoriatiedon pohjalta hakulauseke, joka sisälsi kaikki nonparalleelit paranemismallit. Aineisto kerättiin kolmesta tietokannasta ja saadut hakutulokset läpikäytiin useamman valintakriteerin avulla. Lopulliseen aineistoon hyväksyttiin kuusi artikkelia, joista analysoitiin yhteensä yhdeksää kaksikielistä afasiatapausta. Tulokset ja johtopäätökset. Kaksikielisen afasian nonparalleeleihin paranemismalleihin yhdistyivät useat sekä kaksikielisyyteen että aivovaurioon liittyvät tekijät. Kaksikielisyyteen liittyvistä tekijöistä merkittäviä olivat erot kielten välillä omaksumisiässä ja – tavassa, kielellisessä taitavuudessa, kielellisen altistuksen määrässä ja kielten käyttökonteksteissa. Aivovaurioon liittyviä tekijöitä olivat vaurion sijainti ja laajuus sekä sen aiheuttaman afasian vaikeusaste. Useat tekijät vaikuttavat kaksikielisen afasian paranemiseen ja tulevaisuudessa tulisikin tutkia entistä tarkemmin sitä, onko kielten saavutettavuuden lisäksi myös kielten kontrollointi olennainen tekijä kaksikielisen afasian paranemismallissa.
  • Kuokkanen, Mika (2023)
    Tavoitteet: Tämän opinnäytetyön tehtävänä on kuvata ja tulkita nonverbaalia välittömyyttä käsitteenä eri ulottuvuuksineen sekä esitellä ammatillisia vaikutuksia, joita nonverbaalilla välittömyydellä on opettajalle. Pyrkimyksenäni on pystyä esittelemään laaja kuva nonverbaalista välittömyydestä ilmiönä sekä tuoda esiin, kuinka tärkeää opettajalle on olla tietoinen vaikutuksista, joita opettaja voi nonverbaalin välittömyyden avulla saavuttaa. Menetelmät: Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen avulla nonverbaalista välittömyydestä, sen eri ulottuvuuksista sekä ammatillisista vaikutuksista opettajan näkökulmasta voitiin muodostaa laaja teoreettinen kuva. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui nonverbaalia välittömyyttä ja oheisviestintää käsittelevistä vertaisarvioiduista artikkeleista sekä aihealueen tutkimuskentällä selkeästi tunnustetuista teoksista. Tulokset ja johtopäätökset: Kirjallisuuskatsauksen pohjalta voidaan todeta, että nonverbaali välittömyys on opettajalle ammatillisesti erittäin keskeinen työkalu. Opettaja voi nonverbaalia välittömyyttä hyödyntämällä saavuttaa positiivisia tuloksia niin oppilaiden oppimisessa, motivaatiossa, opettaja-oppilassuhteissa, oppilaiden arvioissa opettajasta, oppilaiden opiskeluun sitoutumisessa, luokan oppimisilmapiirissä kuin omassa opetustehokkuudessaan.
  • Uutela, Julia (2019)
    In this research the intention was to review how Nonviolent Communication theory could solve school satisfaction problems. In addition to that this research demonstrates the idea of NVC theory and the elements of school satisfaction. NVC theory is a concrete model of empathic interaction. The goal of NVC is to create a genuine, present and understanding relationship to another. The interest to survey possibilities of NVC theory in relation to school satisfaction came from the insight of how much school teaches things through communication and the hidden curriculum. School satisfaction problems are also a very current concern. This research is implemented as a literature review. The study first introduces NVC theory and the central school satisfaction factors. After that NVC theory is compared and further developed in relation to each school satisfaction factor. This study is primarily based on the works of the developer of NVC theory, Marshall Rosenberg. As the source literature for studying school satisfaction factors, this study primarily uses recent Finnish research on the topic. As a summary of this study, it can be noted that NVC theory might offer a needed solution for many school satisfaction problems. However, these solutions might require changes in the school activity culture. Even though the changes in the school activity cultures are needed and recognized the significant changes in the school culture take time. Therefore, forerunners are required in the field. NVC theory is based on a child-oriented perspective that also values human freedom. This perspective can feel unusual for the school system and it has also been criticized. Therefore, in the end of this study, there will be a section that takes into account the critiques of NVC theory.
  • Pärssinen, Iina (2018)
    This research examines geek crafts as a craft phenomenon which is located between craft sciences and geek culture. There is many researches about Geeks and geek culture, but geek crafts haven’t been studied as its own phenomenon. This researches purpose is to study why geek crafts are made and define the most typical textile-based geek crafts. I used literary overview to form bases of my theory and to analyse why geek crafts are made. Backgrounds of my theory was collected in the context of craft sciences and studies of geek culture while researching geekiness, geek community, culture and identity. Because there’s no studies of geek crafts, I used content analysis for visual material to create categories of the most typical geek crafts. In this research I used qualitative research practice. For content analysis I used 23 photographs of geek crafts and additional information I got from their senders. I defined variables of the geek crafts based on the material. From variables I defined preliminary categories and finally the typical examples of geek crafts. Geekiness as an identity is in many ways collective: as a geek you belong almost automatically to geek culture and also to geek community. Being a geek is being active towards ones interest but geekiness doesn’t disappear when geek isn’t actively geeking out. The identity rises from being an enthusiastic fan or hobbyist and sharing their interests with other geeks. Making geek crafts can be seen as a combining element between those who are interested of the same topic, because making and sharing crafts or using them in public increases feelings of belonging and participating to the social and concrete world. In current study 6 types of typical geek crafts were founded. Topics of the most typical geek crafts came from pop culture. Other types were: garments or accessories for roleplaying game; topics from science or technology; pop culture inspired roleplaying garments or accessories; science or technology inspired roleplaying garments or accessories; and topics that were considered to belong both pop culture and science or technology.
  • Larjavaara, Hanna (2016)
    This study examines home related food memories. Previous research on this subject shows that senses and emotions play significant role in creating and re-creating food memories. This is due to shared neural and mnemonic connections of the emotions and senses in the brain. Food memories can also be embodied transmitting tacit knowledge. With them one can create and express own roots and self-image. Food memories are a part of collective memory and they can create polytemporal experiences. This study considered home related food memories because home is a central place for the formation of food memories. The aim of this study was to reveal the ingredients of home related food memories and to scrutinise how home appears in texts sent to www-pages of Ruoka-Kalevala. Ruoka-Kalevala is a project of Marttaliitto, S-group and The Finnish Literature Society. The data consists of 39 texts which were analysed by content analysis. This study is based on oral history methodology. This material emphasized that food memories reflect common societal development and urbanisation. Migration from rural societies to cities and the sense of belonging to one’s roots stood out from data. Also descriptions of the various regional food cultures in Finland were crucial. Based on the data of the study, home was seen in a positive and even a nostalgic light. Most of the food memories were located in childhood homes. Home economics education could benefit connection between senses and food memories for example when studied food traditions or in social integration of immigrants. Oral history research focus on subjects that are mundane and personal. Therefore it can well benefit home economics studies.
  • Olli, Lilli (2018)
    The aim of this thesis is to examine what kind of experiences from practice kindergarten teacher has in the beginning of her career. Induction means first 3-5 years of work as professional after graduating. Previous research has shown that induction years are critical phase if teacher will continue career. This study explores which factors in work strengthen working and which factors are challenging when kindergarten teacher is in induction. Considered conceptions with induction are expertise, professional identity and working environment. This thesis was qualitative study. Material was collected by interview of three kindergarten teachers in induction. Half-structured interview was used as a method and results were analyzed by thematic analysis. Strengthen factors by experiences of kindergarten teacher were well working team, knowledge, experiences of succeeding, positive feedback and support given by superior and colleagues. Challenging factors were experiences of hurry, experiences of ignorance and feelings of insufficiency. Situations were kindergarten teacher had worry about child were often mentioned as a challenging factor. The results can be understood so that environment that supports working in induction gives an opportunity for beginner teacher work as an expert and strengthens professional identity. Then as well novice teacher gets support for her challenges in work. The environment that supports working may help kindergarten teacher to engage her profession and lead over critical phase.
  • Rinne, Sanna (2024)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisilla keinoilla noviisiopettajia voidaan tukea mentoroinnin avulla. Tutkielman tutkimuskysymys muodostui henkilökohtaisesta mielenkiinnosta mentorointiin sekä huolesta työelämään siirtymisestä luokanopettajakoulutuksen jälkeen. Mediassa on ollut paljon keskustelua noviisiopettajien työssäjaksamisesta ja hypystä työelämään siirtyessä, jota voitaisiin tukea laadukkaalla perehdytyksellä. Perehdytyksen rinnalle on nostettu mentorointi ja sen eri muotoja, joiden avulla noviisiopettajat pääsisivät kehittymään mentorin avustamana. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto koostui suomalaisista sekä ulkomaalaisista kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Aineisto on haettu eri tietokannoista (esim. Google Scholar ja Helka) käyttämällä erityisesti seuraavia sanoja: noviisiopettaja, mentorointi, mentoroinninmuodot ja opettaja. Tutkielman tulokset osoittivat noviisiopettajan mentoroinnin koostuvan pari-, ryhmä- ja vertaisryhmämentoroinnista. Mentoroinnin muodot eroavat toteutukseltaan toisistaan, mutta niillä kaikilla voidaan edistää noviisiopettajan ammatillista kehittymistä ja vuoropuhelua sekä kokemusten jakamista. Hyvän mentoroinnin rakentamisen kuvattiin koostuvan fyysisestä ympäristöstä, sosiaalisesta ilmapiiristä, ryhmän kokoonpanosta, yhteisistä sopimuksista ja järjestämiseen liittyvistä korvauksista ja tunnustuksista. Niiden avulla mentorointi pystyttiin rakentamaan noviisiopettajaa tukevaksi. Mentoroinnin onnistumisen kannalta tunnuspiirteiksi erottuivat dialogisuus, kieli, kokemuksellisuus, reflektio, ohjaustyyli, työvälineet sekä jatkuva oppiminen. Näiden tunnuspiirteiden erottuminen mentoroinnissa tuki noviisiopettajan uskallusta avautua kokemuksistaan ja kehittää itseään opettajana.
  • Svensson, Kristian (2020)
    Uppskattningsvis 400–500 miljoner kilogram mat slängs bort per år i Finland. Också daghemmen i Finland producerar 1–2 miljoner kilogram matsvinn per år, vilket motsvarar omkring en tredjedel av all daghemsmat. Matsvinn är således en viktig fråga som påverkar både miljön och ekonomin. Det finns sparsamt med tidigare studier om ämnet inom småbarnspedagogiken, vilket ökar på denna studies relevans. Syftet med den här studien är att ta reda på vad barn i 4–5 års åldern vet och hur de tänker om matsvinn. Forskningsfrågorna är: 1. Vad vet barn om matsvinn? 2. Hur tänker barn om matsvinn? 3. Vilka erfarenheter har barn av matstunder på daghem? Matsvinn är ett aktuellt och viktigt tema med tanke på en hållbar framtid. Tidigare forskning pekar på att matsvinn inte så ofta behandlas som tema tillsammans med barn på daghem. Grunderna för planen för småbarnspedagogik förutsätter ändå att barn ska lära sig att förhålla sig ansvarsfullt i samband med måltider. Med tanke på det är det viktigt att kartlägga barns tankar om matsvinn för att kunna jobba vidare kring temat. Studien är kvalitativ och baserar sig på tio barnintervjuer. I studien deltog 10 barn i 4–5 års åldern på ett svenskspråkigt daghem i huvudstadsregionen. Intervjuerna är semistrukturerade och de gjordes i januari-februari 2020. Resultaten från studien visar att det finns skillnader i vad barn vet och hur de tänker om matsvinn. En del barn i studien hade detaljerad kunskap om vad som händer med mat som kastas bort, medan en del barn inte visste vad som händer med bortkastad mat. Ingen kunde på rak arm beskriva vad matsvinn är. Resultatet visar också att det varierar huruvida barnen förstår konsekvenserna av sina handlingar – något som de vuxna bör göra barn uppmärksamma på i enlighet med planen för småbarnspedagogik. När det gäller hur barn upplever matstunder på daghem visade det sig att en del barn upplever att de måste äta eller smaka på den mat som serveras på daghem.
  • Nurmi, Anette (2017)
    Using grades as a student evaluation method is an established routine, but at the same it’s not questioned often. Taking into account the long time period that we have already been familiarized with the negative effects of grades, this is very interesting. Researching the effects of grades on student motivation is on the focus of this thesis. In addition to motivation, also other effects on student are discussed, as well as the rationality of using grades as an evaluation method. Descriptive literature review was chosen as the research method in this thesis. The research material was searched from web databases and Helsinki University Library. The material was described by presenting the three main studies of this thesis. The results indicated that using grades as an evaluation method lowers student’s motivation and interest towards learning. According to results, that’s not the only way grades affect students since grades also have a negative effect on student’s self-esteem, performance, behavior and attitudes. Grades also increase the likelihood of student focusing mainly on getting good grades which takes the energy and interest out of learning and developing skills and knowledge. According to the results in this thesis, it is justifiable to question the rationality of using grades as an evaluation method.
  • Sanni, Myllylä (2020)
    Kandidaatintutkielmani tarkoituksena oli syventyä tapaustutkimuksen keinoin Gutsy Go -toimintamallin puitteissa ideoituihin projekteihin ja nuorten rooliin niissä. Aihe on ajankohtainen, sillä hankkeen taustalla on huoli nuorten syrjäytymisestä sekä nuorten osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden vähentymisestä. Gutsy Go -toimintamalliin liittyvä aikaisempi tutkimus on vielä hyvin vähäistä, sillä metodi on suhteellisen tuore. Tutkielmassa tarkastelen Gutsy Go -toimintamallin projektiviikkojen aikana syntyneitä projektivideoita ja niiden aiheita vuoden ajalta. Lisäksi tarkastelen toimijuuden, rauhan edistämisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen ilmenemistä projektivideoissa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) minkälaisiin aiheisiin nuoret tarttuvat Gutsy Go -projekteissa 2) miten nuoret edistävät rauhaa ja vaikuttavat yhteiskunnallisesti Gutsy Go -videoiden avulla sekä 3) miten toimijuus ilmenee Gutsy Go -videoilla? Toteutin tutkielman tapaustutkimuksena. Aineistoni muodostui Gutsy Go:n Youtube-kanavalla julkaistuista projektivideoista kuuden suomalaisen koulun Gutsy Go -viikoilta. Ajallinen rajaus oli syyskuusta 2018 syyskuuhun 2019 ja videoita aineistossa oli yhteensä 88 kappaletta. Analyysin toteutin laadullisena analyysinä. Analyysin pohjaksi muodostin projektivideoista kolmentoista teeman taulukon etsimällä yhtäläisyyksiä videoiden aiheista. Tämän jälkeen etsin videoista erilaisia rauhan edistämisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sekä toimijuuden ilmenemisen muotoja. Tulosten mukaan nuoret halusivat vaikuttaa projekteillaan sekä vahvasti yhteiskunnallisiin aiheisiin että ihmisten välisiin suhteisiin. Rauhan edistämisen keinoja videoilla olivat myönteisen vuorovaikutuksen lisääminen, ennakkoluulojen rikkominen, luottamuksen rakentaminen ja yhteistyötaitojen sekä viestintä- ja reflektiotaitojen kehittäminen. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja olivat konkreettiset teot, tietoisuuden lisääminen, kannanottaminen, omien kokemuksien jakaminen, muiden mukaan haastaminen sekä asenteisiin vaikuttaminen. Toimijuus ilmeni videoissa niin yksilön, ryhmän kuin yhteisön tasolla vastuunottona, aloitteellisuutena, muiden tukemisena, itsensä ylittämisenä, aktiivisten tekojen tekemisenä muiden hyväksi sekä synergiaetuna. Videoilla näkyi myös hiljaista toimijuutta. Projektit olivat yhteiskunnallisesti vaikuttavia niin projektien tapahtumishetkellä kuin myöhemmin laajemmin videotallenteen myötä sosiaalisen median kautta.
  • Köntti, Henna (2023)
    Syrjäytyminen on todellinen yhteiskunnallinen uhka ja etenkin nuorten sekä nuorten aikuisten syrjäytyminen aiheuttavat huolta. Aihetta on tutkittu paljon ja siitä käydään myös runsaasti julkista keskustelua. Käsitteenä syrjäytyminen on kuitenkin vaikeasti määritettävä, joka hankaloittaa siitä käytävää keskustelua. Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään mitä nuoret aikuiset ajattelevat syrjäytymisestä ja sen tekijöistä sekä syrjäytymisestä käytävästä julkisesta keskustelusta. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa avoin puheenvuoro tutkimuksen kohteena oleville nuorille aikuisille ja täten pyrkiä ymmärtämään heidän ajatuksiaan syrjäytymisestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin neljää 19-24 vuotiasta nuorta aikuista. Tutkimukseen pyrittiin saamaan haastateltavia, jotka olivat halukkaita kertomaan ajatuksistaan syrjäytymiseen liittyen. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina ja saatu aineisto analysoitiin teema-analyysilla. Aineiston teemoittelussa käytettiin apuna värikoodausta sekä luettelointia. Aineistosta löydettiin neljä teemaa koskien syrjäytymistä ja sen tekijöitä sekä kaksi teemaa koskien syrjäytymisestä käytävää julkista keskustelua. Tutkimustuloksista selviää, että nuoret aikuiset tiedostavat syrjäytymisen olevan yhteiskunnallinen ongelma. Syrjäytyminen nähtiin ulkopuolisuutena normaaliksi kuvatusta elämästä ja sen painotettiin olevan ensisijaisesti henkilökohtainen tunne omasta ulkopuolisuudesta. Syrjäytymisestä käytävän julkisen keskustelun haastateltavat kokivat ensisijaisesti positiivisena asiana, mutta he esittivät myös kritiikkiä sitä kohtaan. Syrjäytymiskäsite koettiin leimaavana ja haastateltavat kokivat, että medioissa esiintyy liioittelua, joka on esteenä rakentavalle keskustelulle. Tutkimustulosten perusteella aihetta olisi hyvä tutkia lisää, jotta saadaan ymmärrystä siitä, miten syrjäytymisestä on hyvä keskustella julkisuudessa.
  • Myyryläinen, Roope (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret aikuiset käsittävät termin kotiruoka ja mitä mielikuvia se heille herättää. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli sel-vittää minkälaista ruokaa nuoret aikuiset valmistavat kotonaan ja mitkä asiat siihen vaikutta-vat. Kotitalousopetuksen näkökulmasta on tärkeää tietää, millaisia muutoksia ruokakulttuu-rissa on tapahtunut, jotta opetus on mahdollista pitää ajankohtaisena. Lisäksi kotitalousope-tuksen näkökulmasta on tärkeää tiedostaa, minkälaiset asiat ohjaavat nuorten aikuisten ruo-anvalintaa. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla seitsemää 20–30-vuotiasta aikuista. Haastateltavat valittiin tutkimukseen lumipallo-otannalla. Haastattelut toteutettiin kasvotusten sekä puhelimen välityksellä ja ne nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin. Tutkimuksessa syntynyt aineisto on analysoitu ai-neistolähtöisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempaa aiheeseen liittyvää tutki-mustietoa. Kotiruoka koetaan perinteiseksi suomalaiseksi ruoaksi, jota on syöty lapsuuden-kodissa. Kotiruoan koettiin myös olevan riittoisaa, käytännöllistä ja ravitsevaa. Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset valmistavat kotonan perinteisiä suomalaisia ruokia, mutta myös mui-den ruokakulttuurien ruokia. Kotona valmistettavaa ruokaa kuvattiin riittoisaksi, käytännöl-liseksi, ravitsevaksi, maukkaaksi ja terveelliseksi. Samat ominaisuudet myös vaikuttivat nuorten aikuisten ruoanvalintaan. Ruoanlaitto koettiin arkena pääosin raskaaksi taakaksi, mutta vapaa-ajalla ruoanlaiton koettiin olevan nautintoa tuovaa. Tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi tukemaan kotitalouden opetuksen suunnittelua erityisesti ruoan valintaan ja ruo-kakulttuuriin liittyvissä kysymyksissä.
  • Torpo, Hanna (2018)
    The purpose of this thesis was to investigate what kinds of achievement goal orientation groups can be identified among young employees and to examine how the groups differ in experiences of team atmosphere, job-education correspondence and the length of the employment. In this study, motivation was examined through the concept of achievement goal orientation and team atmosphere through the notion of psychosocial work environment. The study concentrated on a specific age group, which has not been common in work motivation studies. The aim was to acknowledge a wide set of different kinds of goals at work, and therefore an instrument assessing five types of achievement goal orientations was used (mastery-intrinsic, mastery-extrinsic, performance-approach, performance-avoidance and avoidance orientation). The study focused on young adults, aged 18-30, in their working life. The respondents (n = 170) were classified into goal orientation groups by utilizing a person-oriented approach and two-step cluster analysis. Analysis of variance and cross tabulation were performed to examine the group differences. Three goal orientation groups were found in the data: mastery-oriented (46 %), performance-oriented (26 %) and avoidance-oriented (28 %). On average, the employees in this sample demonstrated high levels of mastery-intrinsic and mastery-extrinsic orientations. Mastery-oriented employees evaluated their team’s atmosphere to be better than the other two groups. Mastery-oriented young adults reported more often than expected that their job corresponded strongly to their education, whereas avoidance-oriented reported most that their job did not correspond to their education at all. Regarding the length of the employment, the groups did not differ from each other. The results of the study indicate that by investing in the team solidarity, the mastery-oriented attitude of young employees can be supported. The results are also a strong argument for the importance of helping young adults in their challenges in the context of work and other areas of life.
  • Sikkilä, Joni (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä, mitä tutkimusten perusteella tiedetään nuorten elämäntaitojen oppimisesta joukkueurheilussa. Tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat yleisimpiä nuorten oppimia elämäntaitoja, millaisia prosesseja elämäntaitojen oppimiseen liittyy ja millaisia pedagogisia strategioita ja lähestymistapoja tutkimukset suosittavat valmentajille elämäntaitojen opettamiseksi. Tässä tutkimuksessa elämäntaidot määritellään psykososiaalisiksi kyvyiksi ja ne on luokiteltu kognitiivisiksi, sosiaalisiksi ja emotionaalisiksi taidoiksi. Nuoruuden myönteisen kehittymisen ja elämäntaitojen tutkimus urheilussa on haarautunut omaksi tutkimusalueekseen, koska urheilun on todettu olevan otollinen ympäristö myönteiselle kehittymiselle. Tutkimus tällä tieteenalalla on kehittynyt viimeisen 15 vuoden aikana, mutta käytännön valmennustyössä ja valmentajakoulutuksissa elämäntaitojen kehittäminen on hyvin harvoin esillä. Tässä kirjallisuuskatsauksessa analysoidaan viimeaikaista tutkimustietoa elämäntaidoista ja analyysin päälähteinä käytetään meta-analyysejä ja systemaattisia kirjallisuuskatsauksia. Näiden tutkimusten tuloksia täydennetään esimerkeillä yksittäisistä tutkimuksista. Tutkimustulosten yhteenvetona voidaan todeta, että joukkueurheilussa mahdollistuu monien erilaisten psykososiaalisten elämäntaitojen oppiminen. Tutkimuksissa raportoitiin useasti etenkin kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Emotionaalisten taitojen raportointia nousi esille harvemmin ja siihen syynä voi olla tutkimusten erilaiset luokittelutavat sekä elämäntaitoja opettavien ohjelmien fokus etenkin kognitiivisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Tutkimukset korostavat, että elämäntaitojen tarkoituksenmukainen (eksplisiittinen) opettaminen on tehokkaampi tapa edistää nuorten elämäntaitojen oppimista. Ilman tarkoituksenmukaista opettamista oppiminen on kuitenkin mahdollista (implisiittisesti), mikäli urheiluympäristö ja vuorovaikutussuhteet ovat turvallisia ja myönteisiä. Jatkotutkimuksissa tutkimusalueen teoreettista perustaa pitäisi yhä rakentaa vahvemmaksi ja huomiota pitäisi kiinnittää enemmän eri mikrosysteemien yhteistyöhön, koska nuorten kehitys tapahtuu samanaikaisesti monissa eri instituutioissa. Tutkimusmenetelminä suositellaan muun muassa interventioita, pitkittäistutkimuksia ja tapaustutkimuksia.
  • Lohenoja, Tinja-Tuulia (2018)
    The study was conducted to research the significance of a handicrafting hobby to young people. More specifically, the study looked at handicraft workshop Värkkäämö that operates under Helsinki City youth services. The subject has been researched a lot from the perspective of the attendees but only a little from the perspective of the instructor. There were three research questions: What kinds of meanings does the handicrafting hobby have? What visible effects does the free-of-charge nature of the service have? How is the communality of the activity experienced? The first question acts as the base for the study. The study was qualitative in nature and its material was gathered from a focused interview with one person. The interviewee was Värkkäämö handicraft workshop’s Director of Operations, and the research approach was a case study. The material from the interview was transcribed, themed and analysed using content analysis as the method. From the interview material it was concluded that multiple different meanings can be seen in young people’s handicrafting hobby. It was also clear that these meanings are interwoven with each other and are not always separable from each other. The interviewee felt that young people’s well-being was the most important of these meanings. In addition, according to the interviewee the free-of-charge nature of the service had visible effects. Everyone was free to join the activity, which for its part increased the activity of the young people. Communality was most apparent in the use of instruments and materials, as they were all shared in the activity. In addition, communality was also apparent in the events that were organised with different organisations.
  • Ikonen, Eeva-Kaarina (2020)
    Nuorten koulutuksen ulkopuolelle jääminen on yhteiskunnallinen haaste, joka voi toimia suuntaa-antavana polkuna kohti syrjäytymisen prosessia. Myös nuoren rikoskäyttäytymisen on nähty ennakoivan mahdollista myöhempää syrjäytymistä. Syrjäytyminen vaikuttaa kansantaloudellisesti koko yhteiskuntaan, mutta ennen kaikkea se on koko elämänkulkuun heijastuva prosessi yksilölle itselleen ja hänen lähipiirilleen. Tässä kandidaatintutkielmassa on tarkoituksena selvittää syitä koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen taustalla. Lisäksi kirjallisuuskatsauksen muodossa toteutettavan työn tarkoituksena on selvittää tutkittavien artikkeleiden näkemyksiä niistä käytännön toimista, joita koulussa voidaan tehdä koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen yhteyttä kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin, kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineisto koostuu viidestä (5) englanninkielisestä tutkimusartikkelista, jotka ovat kaikki vertaisarvioituja sekä julkaistu aikavälillä 1993-2018. Artikkelit valikoitiin Ebscohost-tietokannan kautta, tiettyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä käyttäen. Kaikki tähän työhön valikoituneet artikkelit ovat pääosin määrällisin menetelmin Yhdysvalloissa toteutettuja tutkimusartikkeleita. Artikkelien sisältö on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkielmaan valikoituneet artikkelit vahvistivat aiempien tutkimusten näkemystä nuorten koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen yhteydestä. Artikkeleiden mukaan syyt koulupudokkuudelle tai rikollisen toiminnan piiriin ajautumiselle ovat hyvin moninaisia, kuten nuoret itsekin ovat. Tämä tilanteiden moninaisuus tulisikin huomioida koulupudokkuutta sekä rikoskäyttäytymistä tarkasteltaessa. Artikkelien mukaan koulut voivat parhaiten ennaltaehkäistä koulupudokkuutta sekä rikoskäyttäytymistä vahvistamalla koulun positiivista ilmapiiriä, sitouttamalla oppilaita tehokkaammin koulunkäyntiin sekä kiinnittämällä huomiota oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen.
  • Manninen, Annika (2022)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tutkielman tavoitteena on koota yhteen aiempien tutkimusten tuloksia nuorten kuluttajakäyttäytymisestä, kuluttajaidentiteetistä sekä heidän taloudellisesta itsenäistymisestänsä. Tarkoituksena on pohtia kuluttajakasvatuksen merkitystä nuorten omaan kuluttajakäyttäytymiseen kotitaloustieteen näkökulmasta arjen hallinnassa taloudellisten ongelmien ehkäisemiseksi. Nuorten heikko talousosaaminen voi johtaa kauaskantoisiin nuorten taloutta rasittaviin taloudellisiin ongelmiin. Tästä syystä tavoitteena on tutkia, miten nuorten kuluttajien taloudellisen itsenäistymisen haasteet näyttäytyvät nuoren arjen hallinnassa. Tässä tutkielmassa taloudellisella muutoksella tarkoitetaan nuorten kokemaa merkittävää muutosta tuloihin ja tulojen laatuun sekä taloudellisella itsenäistymisellä omien talousasioiden vastuunkantamisena autonomisesti. Tutkielmassa perehdyttiin aiheeseen keskeisesti liittyvään tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytetiin kirjallisuuskatsausta. Menetelmän valinnassa kiinnitettiin huomiota aineistojen rooliin suhteessa tutkimuskysymykseen. Aineistoa haettiin elektronisista tieteellisistä tietokannoista painettujen tutkimusten lisäksi. Tärkein kriteeri lähdeaineistojen valinnassa oli aineistojen sopivuus tutkielmaan ja sen aiheeseen. Aineistojen sopivuutta haettiin tutkielman avainsanoja käyttäen. Toisena kriteerinä oli aineistojen ajankohtaisuus. Taloudellinen muutos voi vaikuttaa monella tapaa nuoren arjen hallintaan. Onnistumisilla arjessa nuoren itsetunto ja itsekyvykkyyden tunne kasvaa, mikä vahvistaa tunnetta arjen hallinnasta. Talousosaaminen on yksi merkittävimmistä arjen hallinnan osa-alueista. Nuoren kokemalla taloudellisella muutoksella voi olla negatiivinen suhde nuoren arjen hallintaan. Vaikka nuori olisi täysin itsenäinen, ei nuori välttämättä ymmärrä talousasioista pintaa syvemmälle. Tämä saattaa näyttäytyä impulsiivisena kuluttajakäytöksenä nuorella. Taloudellista hyvinvointia voidaan mitata nuoren oman mielipiteen avulla, miten hyvin nuori omasta mielestään suoriutuu taloudellisista tehtävistä. Omien talousasioiden hoitamisen kokemuksen lisäksi hyvinvoinnin saavuttamiseksi on tarvittavaa olla toimeentuleva sekä tehdä oikeita valintoja.
  • Sara, Sassi (2017)
    The development of food industry has led to increase of selection in retail markets and creation of processed food items. Even more products having health improving effects are launched on the market. Although consumers prefer easy and effortless food options, healthy food is considered to be additive-free and as naturally manufactured as possible. A healthy diet supports both physical and mental well-being. Despite of the fact that adult population is having enough protein already, high-protein diet has become a fashion trend in today’s society. High-protein food items are sold in almost every retail markets and used by all kinds of consumers on daily basis. Not only sport nutrition brands but also dairy companies are nowadays manufacturing high-protein products. The aim of this research was to sort out how the young and sporty women took an attitude towards protein quarks. The research was carried out as a qualitative research and the data was assembled basis interviews. The purpose of interview was also to find out to whom high-protein products were targeted and if the products were generally considered to be useful. The results proved that the attitude towards high-protein food products was variable. In interviewees’ opinions, high-protein products were brought into the market to serve the needs of the consumers that are more active than average, although, it was believed that these products were used by even more people in reality. High-protein products were not considered to be essential but in some cases useful. Protein quarks were purchased every now and then, in case of a sudden need of snack. Easy usability and high amount of protein were seen as a redeeming feature of the products. On the other hand, the amount of added sugar or artificial sweeteners reduced the eagerness to buy the product.