Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Myyryläinen, Roope (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret aikuiset käsittävät termin kotiruoka ja mitä mielikuvia se heille herättää. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli sel-vittää minkälaista ruokaa nuoret aikuiset valmistavat kotonaan ja mitkä asiat siihen vaikutta-vat. Kotitalousopetuksen näkökulmasta on tärkeää tietää, millaisia muutoksia ruokakulttuu-rissa on tapahtunut, jotta opetus on mahdollista pitää ajankohtaisena. Lisäksi kotitalousope-tuksen näkökulmasta on tärkeää tiedostaa, minkälaiset asiat ohjaavat nuorten aikuisten ruo-anvalintaa. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla seitsemää 20–30-vuotiasta aikuista. Haastateltavat valittiin tutkimukseen lumipallo-otannalla. Haastattelut toteutettiin kasvotusten sekä puhelimen välityksellä ja ne nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin. Tutkimuksessa syntynyt aineisto on analysoitu ai-neistolähtöisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempaa aiheeseen liittyvää tutki-mustietoa. Kotiruoka koetaan perinteiseksi suomalaiseksi ruoaksi, jota on syöty lapsuuden-kodissa. Kotiruoan koettiin myös olevan riittoisaa, käytännöllistä ja ravitsevaa. Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset valmistavat kotonan perinteisiä suomalaisia ruokia, mutta myös mui-den ruokakulttuurien ruokia. Kotona valmistettavaa ruokaa kuvattiin riittoisaksi, käytännöl-liseksi, ravitsevaksi, maukkaaksi ja terveelliseksi. Samat ominaisuudet myös vaikuttivat nuorten aikuisten ruoanvalintaan. Ruoanlaitto koettiin arkena pääosin raskaaksi taakaksi, mutta vapaa-ajalla ruoanlaiton koettiin olevan nautintoa tuovaa. Tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi tukemaan kotitalouden opetuksen suunnittelua erityisesti ruoan valintaan ja ruo-kakulttuuriin liittyvissä kysymyksissä.
  • Torpo, Hanna (2018)
    The purpose of this thesis was to investigate what kinds of achievement goal orientation groups can be identified among young employees and to examine how the groups differ in experiences of team atmosphere, job-education correspondence and the length of the employment. In this study, motivation was examined through the concept of achievement goal orientation and team atmosphere through the notion of psychosocial work environment. The study concentrated on a specific age group, which has not been common in work motivation studies. The aim was to acknowledge a wide set of different kinds of goals at work, and therefore an instrument assessing five types of achievement goal orientations was used (mastery-intrinsic, mastery-extrinsic, performance-approach, performance-avoidance and avoidance orientation). The study focused on young adults, aged 18-30, in their working life. The respondents (n = 170) were classified into goal orientation groups by utilizing a person-oriented approach and two-step cluster analysis. Analysis of variance and cross tabulation were performed to examine the group differences. Three goal orientation groups were found in the data: mastery-oriented (46 %), performance-oriented (26 %) and avoidance-oriented (28 %). On average, the employees in this sample demonstrated high levels of mastery-intrinsic and mastery-extrinsic orientations. Mastery-oriented employees evaluated their team’s atmosphere to be better than the other two groups. Mastery-oriented young adults reported more often than expected that their job corresponded strongly to their education, whereas avoidance-oriented reported most that their job did not correspond to their education at all. Regarding the length of the employment, the groups did not differ from each other. The results of the study indicate that by investing in the team solidarity, the mastery-oriented attitude of young employees can be supported. The results are also a strong argument for the importance of helping young adults in their challenges in the context of work and other areas of life.
  • Sikkilä, Joni (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä, mitä tutkimusten perusteella tiedetään nuorten elämäntaitojen oppimisesta joukkueurheilussa. Tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat yleisimpiä nuorten oppimia elämäntaitoja, millaisia prosesseja elämäntaitojen oppimiseen liittyy ja millaisia pedagogisia strategioita ja lähestymistapoja tutkimukset suosittavat valmentajille elämäntaitojen opettamiseksi. Tässä tutkimuksessa elämäntaidot määritellään psykososiaalisiksi kyvyiksi ja ne on luokiteltu kognitiivisiksi, sosiaalisiksi ja emotionaalisiksi taidoiksi. Nuoruuden myönteisen kehittymisen ja elämäntaitojen tutkimus urheilussa on haarautunut omaksi tutkimusalueekseen, koska urheilun on todettu olevan otollinen ympäristö myönteiselle kehittymiselle. Tutkimus tällä tieteenalalla on kehittynyt viimeisen 15 vuoden aikana, mutta käytännön valmennustyössä ja valmentajakoulutuksissa elämäntaitojen kehittäminen on hyvin harvoin esillä. Tässä kirjallisuuskatsauksessa analysoidaan viimeaikaista tutkimustietoa elämäntaidoista ja analyysin päälähteinä käytetään meta-analyysejä ja systemaattisia kirjallisuuskatsauksia. Näiden tutkimusten tuloksia täydennetään esimerkeillä yksittäisistä tutkimuksista. Tutkimustulosten yhteenvetona voidaan todeta, että joukkueurheilussa mahdollistuu monien erilaisten psykososiaalisten elämäntaitojen oppiminen. Tutkimuksissa raportoitiin useasti etenkin kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Emotionaalisten taitojen raportointia nousi esille harvemmin ja siihen syynä voi olla tutkimusten erilaiset luokittelutavat sekä elämäntaitoja opettavien ohjelmien fokus etenkin kognitiivisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Tutkimukset korostavat, että elämäntaitojen tarkoituksenmukainen (eksplisiittinen) opettaminen on tehokkaampi tapa edistää nuorten elämäntaitojen oppimista. Ilman tarkoituksenmukaista opettamista oppiminen on kuitenkin mahdollista (implisiittisesti), mikäli urheiluympäristö ja vuorovaikutussuhteet ovat turvallisia ja myönteisiä. Jatkotutkimuksissa tutkimusalueen teoreettista perustaa pitäisi yhä rakentaa vahvemmaksi ja huomiota pitäisi kiinnittää enemmän eri mikrosysteemien yhteistyöhön, koska nuorten kehitys tapahtuu samanaikaisesti monissa eri instituutioissa. Tutkimusmenetelminä suositellaan muun muassa interventioita, pitkittäistutkimuksia ja tapaustutkimuksia.
  • Lohenoja, Tinja-Tuulia (2018)
    The study was conducted to research the significance of a handicrafting hobby to young people. More specifically, the study looked at handicraft workshop Värkkäämö that operates under Helsinki City youth services. The subject has been researched a lot from the perspective of the attendees but only a little from the perspective of the instructor. There were three research questions: What kinds of meanings does the handicrafting hobby have? What visible effects does the free-of-charge nature of the service have? How is the communality of the activity experienced? The first question acts as the base for the study. The study was qualitative in nature and its material was gathered from a focused interview with one person. The interviewee was Värkkäämö handicraft workshop’s Director of Operations, and the research approach was a case study. The material from the interview was transcribed, themed and analysed using content analysis as the method. From the interview material it was concluded that multiple different meanings can be seen in young people’s handicrafting hobby. It was also clear that these meanings are interwoven with each other and are not always separable from each other. The interviewee felt that young people’s well-being was the most important of these meanings. In addition, according to the interviewee the free-of-charge nature of the service had visible effects. Everyone was free to join the activity, which for its part increased the activity of the young people. Communality was most apparent in the use of instruments and materials, as they were all shared in the activity. In addition, communality was also apparent in the events that were organised with different organisations.
  • Ikonen, Eeva-Kaarina (2020)
    Nuorten koulutuksen ulkopuolelle jääminen on yhteiskunnallinen haaste, joka voi toimia suuntaa-antavana polkuna kohti syrjäytymisen prosessia. Myös nuoren rikoskäyttäytymisen on nähty ennakoivan mahdollista myöhempää syrjäytymistä. Syrjäytyminen vaikuttaa kansantaloudellisesti koko yhteiskuntaan, mutta ennen kaikkea se on koko elämänkulkuun heijastuva prosessi yksilölle itselleen ja hänen lähipiirilleen. Tässä kandidaatintutkielmassa on tarkoituksena selvittää syitä koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen taustalla. Lisäksi kirjallisuuskatsauksen muodossa toteutettavan työn tarkoituksena on selvittää tutkittavien artikkeleiden näkemyksiä niistä käytännön toimista, joita koulussa voidaan tehdä koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen yhteyttä kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin, kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineisto koostuu viidestä (5) englanninkielisestä tutkimusartikkelista, jotka ovat kaikki vertaisarvioituja sekä julkaistu aikavälillä 1993-2018. Artikkelit valikoitiin Ebscohost-tietokannan kautta, tiettyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä käyttäen. Kaikki tähän työhön valikoituneet artikkelit ovat pääosin määrällisin menetelmin Yhdysvalloissa toteutettuja tutkimusartikkeleita. Artikkelien sisältö on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkielmaan valikoituneet artikkelit vahvistivat aiempien tutkimusten näkemystä nuorten koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen yhteydestä. Artikkeleiden mukaan syyt koulupudokkuudelle tai rikollisen toiminnan piiriin ajautumiselle ovat hyvin moninaisia, kuten nuoret itsekin ovat. Tämä tilanteiden moninaisuus tulisikin huomioida koulupudokkuutta sekä rikoskäyttäytymistä tarkasteltaessa. Artikkelien mukaan koulut voivat parhaiten ennaltaehkäistä koulupudokkuutta sekä rikoskäyttäytymistä vahvistamalla koulun positiivista ilmapiiriä, sitouttamalla oppilaita tehokkaammin koulunkäyntiin sekä kiinnittämällä huomiota oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen.
  • Manninen, Annika (2022)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tutkielman tavoitteena on koota yhteen aiempien tutkimusten tuloksia nuorten kuluttajakäyttäytymisestä, kuluttajaidentiteetistä sekä heidän taloudellisesta itsenäistymisestänsä. Tarkoituksena on pohtia kuluttajakasvatuksen merkitystä nuorten omaan kuluttajakäyttäytymiseen kotitaloustieteen näkökulmasta arjen hallinnassa taloudellisten ongelmien ehkäisemiseksi. Nuorten heikko talousosaaminen voi johtaa kauaskantoisiin nuorten taloutta rasittaviin taloudellisiin ongelmiin. Tästä syystä tavoitteena on tutkia, miten nuorten kuluttajien taloudellisen itsenäistymisen haasteet näyttäytyvät nuoren arjen hallinnassa. Tässä tutkielmassa taloudellisella muutoksella tarkoitetaan nuorten kokemaa merkittävää muutosta tuloihin ja tulojen laatuun sekä taloudellisella itsenäistymisellä omien talousasioiden vastuunkantamisena autonomisesti. Tutkielmassa perehdyttiin aiheeseen keskeisesti liittyvään tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytetiin kirjallisuuskatsausta. Menetelmän valinnassa kiinnitettiin huomiota aineistojen rooliin suhteessa tutkimuskysymykseen. Aineistoa haettiin elektronisista tieteellisistä tietokannoista painettujen tutkimusten lisäksi. Tärkein kriteeri lähdeaineistojen valinnassa oli aineistojen sopivuus tutkielmaan ja sen aiheeseen. Aineistojen sopivuutta haettiin tutkielman avainsanoja käyttäen. Toisena kriteerinä oli aineistojen ajankohtaisuus. Taloudellinen muutos voi vaikuttaa monella tapaa nuoren arjen hallintaan. Onnistumisilla arjessa nuoren itsetunto ja itsekyvykkyyden tunne kasvaa, mikä vahvistaa tunnetta arjen hallinnasta. Talousosaaminen on yksi merkittävimmistä arjen hallinnan osa-alueista. Nuoren kokemalla taloudellisella muutoksella voi olla negatiivinen suhde nuoren arjen hallintaan. Vaikka nuori olisi täysin itsenäinen, ei nuori välttämättä ymmärrä talousasioista pintaa syvemmälle. Tämä saattaa näyttäytyä impulsiivisena kuluttajakäytöksenä nuorella. Taloudellista hyvinvointia voidaan mitata nuoren oman mielipiteen avulla, miten hyvin nuori omasta mielestään suoriutuu taloudellisista tehtävistä. Omien talousasioiden hoitamisen kokemuksen lisäksi hyvinvoinnin saavuttamiseksi on tarvittavaa olla toimeentuleva sekä tehdä oikeita valintoja.
  • Sara, Sassi (2017)
    The development of food industry has led to increase of selection in retail markets and creation of processed food items. Even more products having health improving effects are launched on the market. Although consumers prefer easy and effortless food options, healthy food is considered to be additive-free and as naturally manufactured as possible. A healthy diet supports both physical and mental well-being. Despite of the fact that adult population is having enough protein already, high-protein diet has become a fashion trend in today’s society. High-protein food items are sold in almost every retail markets and used by all kinds of consumers on daily basis. Not only sport nutrition brands but also dairy companies are nowadays manufacturing high-protein products. The aim of this research was to sort out how the young and sporty women took an attitude towards protein quarks. The research was carried out as a qualitative research and the data was assembled basis interviews. The purpose of interview was also to find out to whom high-protein products were targeted and if the products were generally considered to be useful. The results proved that the attitude towards high-protein food products was variable. In interviewees’ opinions, high-protein products were brought into the market to serve the needs of the consumers that are more active than average, although, it was believed that these products were used by even more people in reality. High-protein products were not considered to be essential but in some cases useful. Protein quarks were purchased every now and then, in case of a sudden need of snack. Easy usability and high amount of protein were seen as a redeeming feature of the products. On the other hand, the amount of added sugar or artificial sweeteners reduced the eagerness to buy the product.
  • Erwe, Elisa (2020)
    Tutkimukseni tarkoituksena on ollut tutkia millaisia viestejä nuoret miehet haluavat pukeutumisellaan kertoa omasta identiteetistään. Identiteetin ollessa laaja käsite päädyin tarkastelemaan identiteetin alueissa persoona identiteettiä kuten luonteenpiirteitä sekä harrastuksia. Tutkimuksessa tutkin myös mistä nuoret miehet ovat saaneet ja ottavat vaikutteita omaan pukeutumisensa ja tyyliin. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelin kolmea nuorta 20-25 vuotiasta miestä yksilöhaastatteluin. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että pukeutumisella halutaan viestiä omasta itsevarmuudesta sekä maskuliinisuudesta. Tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä haastateltavien kesken, mutta myös yksittäisiä asioita ilmeni kuten tunteiden sekä omien harrastusten ilmaisu pukeutumisella. Pukeutumiseen eniten vaikutti sosiaalinen media ja siellä oleva Instagram. Myös ympäristö koettiin tärkeäksi vaikuttavaksi tekijäksi pukeutumisessa. Muiden ihmisten mielipiteet eivät vaikuttaneet juuri lainkaan pukeutumiseen.
  • Laurila, Inka (2022)
    Tämän tutkielman tavoite oli pohtia, millainen on minäpystyvyyden ja yläkoulun ilmapiirin välinen yhteys. Minäpystyvyys on Albert Banduran sosio-kognitiiviseen teoriaan sisältyvä käsite, jolla tarkoitetaan, että ihmisen toimintaan ryhtymistä ja sinnikästä ponnistelua ohjaa tunne omasta kyvykkyydestä, jolla on edelleen vaikutusta motivaatioon, hyvinvointiin ja elämänkulkuun. Tutkielman tarkoitus oli tuoda esiin yläkouluikäisen nuoren minäpystyvyyden merkitys, sillä kyseisessä elämänvaiheessa nuori joutuu tekemään ensimmäisiä tärkeitä koulutusvalintojaan. Lisäksi sosiaalisesti tukeva kouluilmapiiri on tärkeä huomioida, kun COVID19-pandemia on lisännyt nuorten yksinäisyyttä ja mielenterveyden ongelmia. Tutkimusten mukaan nuorten kokemus kouluilmapiiristä koskee heidän havaintojaan koulun ihmissuhteista. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui kolme kansainvälistä tutkimusartikkelia, joissa käsiteltiin kouluilmapiirin ja minäpystyvyyden välistä yhteyttä sekä vaihtelevasti myös muita kouluun tai hyvinvointiin liittyviä muuttujia. Aineistoa analysoitiin erittelemällä sen keskeisimpiä tuloksia. Tutkimusaineisto ei ollut kovin suuri, joten sen antamia tuloksia pohdittiin suhteuttamalla niitä monipuolisesti aihepiiriin liittyvään muuhun ajankohtaiseen tutkimukseen. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että nuorten motivaation ja hyvinvoinnin tukemiseksi yläkouluissa tulisi panostaa aikuisten mahdollisuuteen solmia nuoreen sellainen läheinen ja kannustava suhde, joka luo minäpystyvyydelle ja osallisuudelle suotuisan alustan.
  • Viljaala, Mirva (2019)
    This study’s goal was to describe young female students as consumers and to create a new consumer type that represents young female students. The aim was to find similarities and differences between young female students’ stories about their consumption and four different consumer types presented by Saarinen (2001, 52). In this study the young female students’ experiences about consuming in their every-day student life are being described. The study was conducted with a qualitative research approach. The data was collected with themed group conversation. This method was created by putting the characteristics of theme interview and group conversation together. Four young female students participated in the themed group conversation. The themes for the themed group conversation were created based on Saarinen’s (2001, 52) four different consumer types. The students’ consumption stories were formed during the themed group conversation and those stories were analysed in two steps. First in the content analysis the data was divided by themes related to Saarinen’s (2001, 52) different consumer types. Later a new consumer type was created with narrative analysis by consumption stories by the students. There were similarities and differences with the students’ consumption stories and Saarinen’s (2001, 52) consumer types. In each students’ experiences of consumption were different features of more than one consumer type. The new consumer type was created by the consumption stories of the students and was named as thrifty considerer. Thrifty considerer saves money target-oriented regularly, buys only in need and considers environment when doing consumption decisions. In the future it should be researched what kinds of other consumer types there is among students and form new consumer types to describe for example a student with a family or a student with an earlier degree.
  • Erola, Milla (2021)
    Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten nuoret salibandypelaajat käsittävät terveellisen ruoan ja miten heidän mielestään terveellisyys näkyy ruoanvalinnassa. Nuorten ruoanvalintaan vaikuttavat useat tekijät, eikä terveellisyys ole aiempien tutkimusten mukaan näistä tärkein. Perheen, koulun ja vapaa-ajan harrastusten rooli lasten ja nuorten ruokakäsitysten muodostumisessa on keskeinen. Nuorten urheilijoiden kohdalla väestötason ravitsemussuositukset tukevat terveellisen ruokavalion koostamista. Tutkimus toteutettiin laadullisten tutkimusmenetelmien keinoin. Tutkimusaineisto koostui kahdesta ryhmähaastattelusta, jotka toteutettiin etäyhteyksin. Haastattelin yhteensä seitsemää 14–15-vuotiasta salibandypelaajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja aineistosta löytyneitä alkuperäisilmaisuja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysi noudatti kolmevaiheista prosessia, johon kuuluivat aineiston redusointi, klusterointi ja abstrahointi. Lopuksi löytämiini luokkiin liitettiin teoreettisia kytkentöjä ja aikaisempaa tutkimusta. Ensimmäistä tutkimuskysymystä kuvasivat kaksi luokkaa: mielikuvat ja luokittelu. Haastatellut nuoret toivat esille erilaisia käsityksiä terveellisestä ruoasta. Nuoret näkivät eroja eri ruokien välillä ja luokittelivat niitä terveelliseen ja epäterveelliseen. Toista tutkimuskysymystä kuvasivat terveellisyyden näkymistä ohjaavat tekijät: koti ja perhe, salibandyharrastus, koulu ja ystäväpiiri. Kotona tehtyä ruokaa pidettiin terveellisenä ja koulussa terveellisyys nousi esille monipuolisen ruoan osalta. Terveellisyys vaikutti ruoanvalintaan erityisesti nuorten harjoitus- ja pelipäivinä, jolloin ruokailun ajoittamista ja ruoan sisältöä pohdittiin enemmän. Ystävien kanssa nuoret eivät usein ajatelleet terveellisyyttä ja söivät kodin ulkopuolella pikaruokapaikoissa. Terveellinen syöminen on tavoiteltavaa toimintaa, minkä ajatteluun ja toteutumiseen vaikuttavat eri tilanteet arjessa. Tutkimuksen tulokset tuovat tietoa salibandypelaajien terveellisen ruoan käsityksistä ja ruoanvalinnasta, mitkä ovat tärkeitä lasten ja nuorten ruokakasvatuksen kehittämisen alueella. Jatkotutkimuskohteena voitaisiin tarkastella ruokakasvatuksen roolia nuorten urheilijoiden arjessa ja selvittää, millä tavoin nuorten arkeen liittyvät toimintaympäristöt, kuten urheiluharrastus, lisäävät nuorten ymmärrystä terveellisestä ruoasta ja ruoanvalinnasta.
  • Virva-Auvinen, Elisa (2019)
    The purpose of this research is to describe ways to prevent social exclusion at school. This research was executed as a systematic literature review. The model of social exclusion as a process by Jahnukainen (2001) was used as a theoretical framework in this research. This model recognizes school dropout as one of the stages of social exclusion which is why this research focuses on preventing social exclusion by increasing school attachment. Social exclusion is a subject that has been researched widely but there exists no common definition of what social exclusion is. Youngsters have not been researched as much as young adults and usually research concentrates on those who are deeper in the process of social exclusion. The aim of this research was to find scientific publications about how to prevent social exclusion before the process has even begun. The research material included five scientific articles about teenagers’ social exclusion and school dropout. Three of the articles included social exclusion intervention models executed at school grounds. The other two articles handled social exclusion prevention through school attachment. The material was searched from Ebscohost database by using different combinations of the following terms: social exclusion, social inclusion, secondary school, adolescents, prevention, intervention, program, students, teachers, preventing in schools, school dropout, preventing school dropout, school failure. This research showed that the factors that influence school attachment have many connections with preventing social exclusion. Especially school’s atmosphere, school grounds, co-operation between school, home and society, sense of belonging to school, family background and teachers’ attitudes and well-being had an impact on school attachment. Three ways of preventing social exclusion came up from the research material: different teaching practices, supporting teachers and taking the student’s whole life into consideration. Especially teachers were given many different roles in social exclusion prevention. Teachers were seen as objects, instruments and collaborators in social exclusion prevention.
  • Hypén, Sonja (2023)
    Nuorten talousosaamisesta on oltu huolissaan, koska nuorten velkaantuminen ja maksuhäiriömerkinnät ovat yleistyneet. Heikkoon osaamisen on etsitty syitä muun muassa koulutusjärjestelmästä, mutta aikaisemmat tutkimukset ovat myös osoittaneet, että muun muassa sosioekonominen tausta on yhteydessä nuorten talousosaamiseen. Aikaisemmissa tutkimustuloksissa on myös havaittu jo vuosikymmeniä sitten, että kotitausta on yhteydessä nuorten koulumenestykseen. Suomalaisten nuorten talousosaamista on kuitenkin tutkittu vielä suhteellisen vähän, minkä takia vuoden 2018 PISA talousosaamisen arvioinnin tulokset antavat tärkeää tietoa suomalaisnuorten talousosaamisen tasosta. Tutkimuksessa tarkastellaan miten nuorten sosioekonominen tausta näyttäytyy vuonna 2018 saaduissa talousosaamisen arvioinnin PISA-tuloksissa. Tutkimus toteutettiin empiirisenä tutkimuksena, jossa tutkimusaineistoa analysoitiin temaattisen analysoinnin avulla. Tutkimusaineistona käytettiin Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisemaa PISA18 Talousosaamisen arvioinnin raporttia, mihin on koottu talousosaamisen päätulokset, tutkimuksen arviointinäkökulmat sekä aineisto. Kuten aiemmatkin tutkimukset ovat osoittaneet myös talousosaamisen tuloksissa sosioekonominen tausta vaikutti nuorten talousosaamisen tasoon. Ylimpään sosioekonomiseen neljännekseen kuuluvat nuoret saivat parempia tuloksia talousosaamisen arvioinnista verrattuna alimpaan neljännekseen kuuluviin. Sosioekonominen tausta näyttäytyi niin nuorten rahanlähteissä, rahankäytössä kuin talousosaamisen tiedonlähteissäkin. Saaduista tuloksista huolenaiheena nousi esille nuorten osaamisen tason välinen suuri vaihtelu sekä sen kytkeytyminen sosioekonomiseen taustaan.
  • Hoffrén, Noora (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuluttajuuden vaikutuksia nuorten identiteettiin, nuorten kokemuksia omista taloustaidoista ja tekijöitä, jotka vaikuttavat niihin. Myös käyttörahan määrään vaikuttavia tekijöitä tarkasteltiin. Aiemmat vähäiset tutkimukset aiheesta osoittavat vanhempien olevan suuressa asemassa taloustaitojen opettamisessa, ja että kuluttajakasvatusta kaivattaisiin kouluihin enemmän. Tutkielmassa otetaan selvää, miten kuluttajuus vaikuttaa nuorten identiteettiin, minkälaisiksi nuoret kokevat taloustaitonsa sekä mitkä tekijät vaikuttavat nuorten taloustaitoihin ja käytettävissä olevan rahan määrään. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kuudesta tutkimusjulkaisusta. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli muodostaa luonteva kokonaiskuva nuorten taloustaidoista. Aineisto hankittiin pääosin hakukone Googlea ja Google Scholaria sekä Helsingin yliopiston hakupalvelu Helkaa hyödyntäen. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä, jotta saatiin parhaiten ja edustavimmin kuvattua tekstin merkitykset. Aineiston käsittelyyn käytettiin teemoittelua, eli tekstissä esiintyneet ilmaisut jaettiin viiteen värikoodattuun luokkaan. Nuorten käyttämät tavarat ja palvelut sekä oma tyyli olivat tärkeitä osia itsensä esille tuomisessa ja itsetunnon kohottamisessa. Nuoret ilmaisivat itseään ja sosiaalista asemaansa erityisesti (merkki)vaatteilla. Isoa osaa nuorista kiinnosti oman rahankäytön suunnittelu ja talousasiat. Heillä oli kattava käsitys, minkälaiset piirteet omasi taloustaidoiltaan huono henkilö verrattuna henkilöön, jonka taloustaidot olivat hyvät. Talousosaamisen tasoon vaikuttivat nuoren oma kiinnostus talousasioita ja -taitoja kohtaan sekä talousopetukseen osallistuvat tahot ja niiden käyttäjäystävällisyys. Nuorille jaettavan taloustiedon oppimateriaalin luomisessa tärkeintä oli sen käytännöllisyys ja ajankohtaisuus nuoren elämään juuri sillä hetkellä. Käytettävissä olevan rahan määrään vaikutti eniten sukupuoliero, mutta myös sosioekonomisella asemalla, perhetaustalla ja asuinpaikkakunnalla oli merkitystä.
  • Salovuori, Emil (2018)
    Preventing younger generation’s social exclusion is one of the greatest challenges of our time. The consequences of social exclusion reflect on economy and as human suffer-ing. Even though the subject has been researched very recently and quite extensively, the phenomenon has not decreased after different kind of interventions in the light of statistics. Different interview-based researches and knowledge based on experience help finding the core of the issue around the young people’s agency. The seminar essay focuses on finding the factors that limit the agency of younger generation who are using or are on the edge of using the public services. The research method used in the seminar essay is a literature survey, which is a theoretical survey of the research literature related to the phenomenon. Younger generation’s agency is examined through three different aspects: (1) the social capital and trust, (2) participation and loneliness and (3) different forms of power. The frame of reference is the public service system which is often the link for the young person to be part of the society. Social capital and trust, which are each other’s preconditions, were essential factors limiting young people’s agency. The fundamental causes to the situation appeared to be the experi-ences of not participating and loneliness. The consequence of these experiences is not be-ing able to have social capital. Different social networks play a great role in building the young person’s agency. In addition, different forms of power seemed to restrict young people es-pecially when using the public service system. Categorising way of talking about young peo-ple and labelizing them highlighted young people not confronting each other and their thought-lessness. Confronting young people by their problems seems to be discouraging and making them more passive.
  • Hotti, Riku (2024)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, millä tavoin yläkouluikäisten nuorten väliset ikätoverisuhteet ovat yhteydessä heidän kokemaansa kouluviihtyvyyteen. Tutkimuskysymyksiksi muovautuivat seuraavat kysymykset: Millainen vaikutus nuorten välisillä vertaissuhteilla on nuoren kokemaan kouluviihtyvyyteen? Mitkä eri tekijät nuorten vertaissuhteissa vaikuttavat heidän kokemaansa kouluviihtyvyyteen? Hypo-teesina on, että nuorten vertaissuhteet vaikuttavat vahvasti nuorten kokemaan kouluviihty-vyyteen niin positiivisessa kuin negatiivisessakin mielessä. Teoriapohja muodostui avainkä-sitteiden ympärille, jotka olivat nuoruus, vertaisuhteet sekä kouluviihtyvyys. Näitä käsitteitä avattiin tarkemmin tutustumalla aiempiin tutkimuksiin. Aineistonkeruu suoritettiin 2023 loppuvuoden aikana. Aiheeseen liittyviä aiempia tutkimuksia etsittiin lähinnä Googlen Scholar -tietokannasta. Tutkimuksia etsittäessä käytettiin seuraavia hakusanoja; nuoruus, nuorten vertaissuhteet, peer relations, school satisfaction, kouluhyvin-vointi sekä kouluviihtyvyys. Tämän lisäksi joitakin aineistoja löydettiin myös Helsingin yliopis-ton keskuskirjasto Kaisasta. Määrittelin löytämästäni aineistosta kouluviihtyvyyttä edistäviksi tekijöiksi positiiviset kaveri-suhteet, vertaisten hyväksynnän ja tuen sekä vertaisten myönteisen suhtautumisen koulua kohtaan. Kouluviihtyvyyttä heikentäviä tekijöitä vertaissuhteissa olivat taas epävarmat kave-risuhteet, kiusaaminen sekä vertaisten kielteinen ja välinpitämätön suhtautuminen koulua kohtaan. Koska vertaissuhteet vaikuttavat nuorten kokemaan kouluviihtyvyyteen niin vah-vasti, tulisi niitä tutkia vielä enemmän. Aionkin pro gradu -tutkielmassani tutkia tapauskohtai-sesti vielä tarkemmin nuorten välisiä vuorovaikutussuhteita kouluviihtyvyyden näkökulmasta.
  • Fabritius, Inger (2021)
    Tiedekunta - Fakultet - Faculty Pedagogiska fakulteten, Kandidatprogrammet i pedagogik Tekijä - Författare - Author Inger Fabritius Työn nimi - Arbetets titel Nyblivna lärares uppfattningar om att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken Oppiaine - Ämne – Subject Studieinriktningen för lärare inom småbarnspedagogik Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Kandidatavhandling, Marina Lundqvist Aika - Datum - Month and year April 2021 Sivumäärä - Sidantal - Number of pages 41 s. + 1 s. bilagor Tiivistelmä - Referat – Abstract Syfte med denna studie är att ta reda på hurdana uppfattningar nyblivna lärare inom småbarns-pedagogiken har om att leda det mångprofessionella teamet. Det är viktigt med tanke på att läraren inom småbarnspedagogik har det pedagogiska ansvaret för barngruppen och förväntas leda teamet och tillsammans med sina kolleger skapa en gynnsam verksamhetskultur för barngruppen i enlighet med läroplanen. På grund av de stora förändringar ledarskapet inom dagvården har gått genom de senaste åren förklarar Fonsén (2014) att det nu är viktigt att diskutera vem som leder vad och på vilket sätt. Några forskare vid Helsingfors universitet har startat forskningsprojektet Hållbar verksamhetskultur inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning vid Helsingfors universitet svenska studieinriktning för lärare inom småbarnspedagogik för att förbättra lärarnas utbildning med tanke på ledarskap och hållbarhet. Studien är en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie där 8 nyblivna lärare inom småbarnspedagogik intervjuades. 4 av intervjuerna transkriberades och användes i denna kandidatavhandling. Analysen är en hermeneutisk analys. Resultatet av studien visar att de nyblivna lärarnas uppfattning om hur det är att leda mångprofessionella team är mångfasetterad. De har inte en klar uppfattning om vem som ingår i det mångprofessionella teamet. Det till trots tar de sin uppgift att leda barngruppen pedagogiskt och att leda det mångprofessionella teamet mot uppsatta mål på största allvar. De har den uppfattningen att det ingår i att leda det mångprofessionella teamet att skapa en så bra verksamhet som möjligt för barnen. För att göra det behövs det goda relationer, tillit, samarbete, god kommunikation, diskussioner, lyhördhet och empati samt kunskap om varandras kunskapsområden. Avainsanat – Nyckelord Ledarskap, småbarnspedagogik, mångprofessionella team, samarbete Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited Helsingfors universitetsbibliotek – Helda/E-thesis (examensarbeten)
  • Koskinen, Eleonoora (2021)
    Tavoitteet. Käsitöiden harrastaminen on olennainen osa monien äitien vapaa-ajanviettoa. Käsitöiden harrastamisen kirjo on laaja ja harrastamisen taustalla on erilaisia syitä. Käsitöihin liittyy voimakkaita positiivisia mielikuvia niin niitä itse tekevien, kuin muidenkin mielissä. Käsi-työtaidot ovatkin arvostettua pääomaa. Käsitöiden tekeminen on yleensä pakon tai velvolli-suuden sijasta miellyttävä mahdollisuus. Moni kokeekin käsityöharrastuksen rentouttavaksi ja voimaannuttavaksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nykypäivän äitien vapaa-ajan viettotapoja. Erityisesti tarkastellaan syitä käsitöiden tekemiseen tai niiden tekemättö-myyteen. Tutkimuksella haluttiin selvittää myös, vaikuttaako lapsuudenkodin käsityöharras-tukset siihen tekevätkö äidit käsitöitä nykypäivänä. Menetelmät. Toteutin tutkimuksen kyselytutkimuksena. Verkkokyselyyn vastasi anonyymisti 45 äitiä, iältään he olivat 24-51 -vuotiaita. Jaoin linkkiä kyselylomakkeeseen Facebookissa suljetussa äitiryhmässä sekä WhatsAppissa eräässä äitiryhmässä. Lisäksi jaoin linkkiä joille-kin ryhmiin kuulumattomille äideille. Analysoin aineistoa sisällönanalyysillä. Muodostin vas-tauksista teemoja. Tulokset ja johtopäätökset. Äideillä on vähän vapaa-aikaa ja se aika halutaan viettää mielui-sella mutta hyödyllisellä tavalla. Tämän aineiston pohjalta voi sanoa, että nykypäivän äidit harrastavat monipuolisesti käsitöitä. Äidit myös mielsivät käsitöiksi hyvin erilaisia asioita. Lapsuudenkodin käsityöharrastukset eivät näyttäneet aina olevan yhteydessä siihen, kuinka äidit harrastavat käsitöitä nykypäivänä. Äiti, jonka kotona oli tehty käsitöitä, ei kuitenkaan välttämättä tehnyt niitä nyt. Vastaavasti äiti, jonka kotona ei ollut tehty käsitöitä, saattoi hy-vinkin tehdä niitä nykypäivänä. Suurin osa vastaajista teki käsitöitä ja niitä oli tehty myös hei-dän lapsuudessaan. Äitien vapaa-ajanvietossa näkyi selvästi perhe- ja kotikeskeisyys. Käsi-työt olivat liikunnan jälkeen toiseksi suosituin tapa viettää vapaa-aikaa. Käsityöt suuntautuivat tyypillisesti kotiin tai perheen käyttöön ja ne tehtiin useimmiten tarpeeseen. Suurimmat syyt sille, miksi äiti ei tehnyt käsitöitä oli ajan- ja kiinnostuksenpuute. Vapaa-aikaa on vähän ja sitä ei välttämättä tahdota käyttää käsitöihin, ellei niistä erityisemmin nauti.
  • Miila, Vesio (2019)
    This Bachelor´s thesis is about to explain empirically what correctional vocational education and employment after the sentence in Finland is. The thesis has been implemented by qualitative study extract. The thesis follows research ethics and guidelines of Finnish National Board on Research Integrity (TENK). Method guides have been used. The thesis aims to increase the consciousness of the correctional education. The thesis is based on the character of the public discussion and a social and scientific need. In Finland, the subject has not been researched extensively, so further studies of the thesis would be valuable. The research data has been collected with two methods: by writing task completed by prisoners who study vocational education and by a group interview with staff who work in an open prison. The research data was collected at the end of the year 2018 and during the spring of the year 2019. The correctional vocational education can be thought as an expression of lifelong learning. This study shows that lifelong learning links the correctional vocational education and employment together in three different ways: education as enabler of the employment, studying as developing the own know-how and a reform of the vocational education. The results bring out a critical viewpoint: vocational education institutions have less responsibility of the learning than ever and the responsibility has been transferred to workplaces. This study shows that studying vocational education during the prison term is based on different motives. The most important motives are developing own know-how and advantages which are obtained through studying. Studying is meaningful because the prisoners are interested in study fields. Studying during prison term is not that different than studying in everyday life. The results describe employment after the sentence through three themes: preparing to working life during the prison term, optimistic attitude towards employment and the importance of employment as a booster of life. In prison term the basis of employment after the sentence is built by education, workplace learning and vocational guidance. Employment brings different benefits, for example withdrawal from the criminal way of life, day rhythm and incoming.
  • Hagqvist, Emilia (2017)
    The purpose of the bachelor’s thesis is to study newly qualified kindergarten teacher’s expectations on occupation and how they experienced the work. The purpose of this research was to find out what expectations kindergarten teachers have, how these expectations have been fulfilled, what kind of support did kindergarten teachers get in the beginning of their career and how they think the education gave skills for the occupation. The theoretical background focuses on what it is like to go from being a student to working life and, also what it means to be a kindergarten teacher. Previous research will be presented of kindergarten teachers working experiences and challenges faced in the beginning. Research method used was a qualitative interview with influences from hermeneutics. Three newly qualified kindergarten teachers with less than two years work experience were interviewed for the research. The results of this research show that the kindergarten teachers had different experiences of the first years working. The expectations were high and everyone looked forward to start working. The expectations were partly met and there where things that were different than thought for example how kindergarten teachers are viewed, the roll of kindergarten teacher and how hard it is to work in a group with 0–3– year– old children. Two out of three kindergarten teachers considered that they got support in working and one kindergarten teacher experienced a lack of support. The kindergarten teachers thought that the education had given skills for the job, even if they thought some things were missing from the education.