Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Lindström, Aino (2018)
    Earlier studies have shown that not all of the university degrees make an expert. Students more likely grow into expertise through work experience. University students strive to develop their professional expertise in trainee programmes, where they have a possibility to suit the theory to action. During the internship it is possible to accumulate skills that may not be possible to learn just through university studies. From this point of view, I examine the views of four law students on their on-the-job learning as well as the development of their professional expertise and competence during the internship. My material consists of four semi-structured theme interviews. All of my interviewees worked during the interviews as an associate trainee in the same company. In my research, I examine what factors, according to the trainees' views have influenced the growth and development of their competence during the traineeship and also how they could improve the growth and development during the peri-od. The method that I have used in my research is content analysis. My research results are presented in subchapters that are based on to categories that I constructed through content analysis. The categories were influence of the work environment, colleagues’ influence, influence of development discussions and the influence of feedback to development of professional expertise. In my results I also examine the factors that were seen as conductive to the development of professional expertise and competence. From my results can be seen that trainees’ understandings about the factor that influence to on-the-job learning, were quite similar to each other. My results show that the most important factor for the trainees’ development of professional expertise was community support and the trust in themselves and their learning potential. Working with more experienced and professional employee was also seen to improve the growth of learning during the internship. The positive and creative feedback from the work community was also seen as a positive factor.
  • Lopes de Ponte, Lotta (2022)
    Tutkimuksessani tarkastelen monikielisten perheiden kokemuksia monikielisyyden tukemisesta esiopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa. Esiopetuksen opetussuunnitelman ja var-haiskasvatussuunnitelman perusteet (OPH, 2014; 2018) ovat alalla toimivia ammattilaisia velvoittavia asiakirjoja. Näissä asiakirjoissa on ohjeistettu, miten monikielisyyttä tulisi ryhmissä tukea ja miten toimia kielitietoisesti sekä tukea lasten kielitietoisuuden kehitystä. Tässä tutkimuksessa selvitän sitä, miten asiakirjoihin kirjatut velvoitteet toteutuvat vanhempien kokemuksissa. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena ovat asiakkaat, eli perheet. Tut-kimustehtäväni on selvittää, miten monikieliset perheet kokevat, että heidän monikieliset lap-sensa ja perheensä on kohdattu ja huomioitu sekä minkälaista tukea he ovat saaneet moni-kielisyyteensä esiopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa ja minkälaiset menetelmät he koke-vat hyviksi. Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruun toteutin haastatte-lemalla neljää monikielisen perheen vanhempaa eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tämä mahdollisti joustavuuden haastattelutilanteessa, molemmin puoliset tarkentavat kysymykset ja keskustelun ennalta asettamieni teemojen ympärillä. Haastattelut toteutin etäyhteyksin ja tallensin ne Zoom-sovelluksella. Tallennus mahdollisti haastattelujen litteroinnin myöhempää, tarkempaa analysointia varten. Analyysi-menetelmäksi valitsin teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Analysoimani teemat jakaantuivat tutkimuskysymysteni mukaisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että monikielisyyden tuki ei ole monipuolista kaikissa ryhmissä ja vanhemmat ovat osittain tyytymättömiä tuen toteutumiseen. Poikkeuksen teki englanninkie-linen yksikkö. Esiopetuksen opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman perustei-den (OPH, 2014, 2018) jalkautusta on jatkettava sekä lisäkoulutusta ja ohjausta annettava, jotta henkilökunnan tietoisuuden tasoa voidaan lisätä. Haastateltavien vastaukset olivat osit-tain ristiriitaisia, sillä vaikka he olivat pääsääntöisesti tyytymättömiä monikielisyyden näkymi-seen ja tukemiseen ryhmissä, nimesivät he kuitenkin tukitoimia, joita henkilökunta ryhmissä jo toteutti. Tukitoimia ryhmissä tulisi monipuolistaa ja ottaa osaksi arkea sekä toimintaa ja näin tehdä monikielisyyttä näkyvämmäksi sekä normalisoida sitä.
  • Virenius, Aino (2023)
    Tavoitteet. OKR eli Objectives & Key Results -malli on organisaatioissa käytetty tavoitejohtamisen malli, jonka käyttöönoton pilotoinnin Kela aloitti vuonna 2022. Monimutkaisen muutoksen johtamismalli on muutosjohtamisen viitekehys, joka soveltuu hyvin OKR-mallin käyttöönoton läpiviemiseen. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisten tekijöiden nähtiin edistävän ja vaikeuttavan Kelan OKR-käyttöönottoa, miten tekijät olivat yhteydessä monimutkaisen muutoksen johtamismalliin ja millaisia hyötyjä OKR-mallin käyttöönotolla koettiin olevan. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkielmana, ja siinä teemahaastateltiin viittä henkilöä. Haastateltavat työskentelivät Kelassa eri rooleissa ja eri tiimeissä, mutta heitä yhdisti se, että he olivat kukin jollain tavalla vastuussa OKR-mallin käyttöönoton edistämisestä joko omassa tai valmennettavassa tiimissä. Tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin sekä aineisto- että teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset. OKR-mallin käyttöönoton kannalta keskeisintä oli, että käyttöönotolle oli tiimissä sitoutunut omistaja, käyttöönotto oli mukautettu tiimille sopivaan toteutustahtiin ja käytössä oli systemaattisia rakenteita tukemassa mallin käyttöä. Tekijät olivat yhteydessä monimutkaisen muutoksen johtamismallissa esitettyihin tilanteisiin. OKR-mallin koettiin tiimeissä parantavan priorisointia, edistävän tavoitteita tehokkaammin, kehittävän jatkuvaa oppimista, tekevän raportoinnin ja tavoitteiden seuraamisen helpommaksi sekä kannustavan luovuuteen. Tuloksien pohjalta voidaan sanoa, että OKR-mallin käyttö kasvattaa organisaatioiden muutoskyvykkyyttä.
  • Kareinen, Sanna (2024)
    Kotitalouksien kulutusta on tutkittu tavallisesti kotitalouden yhteisenä yksikkönä. Kotitalouksien sisäisen rahankäytön tutkimus on etenkin Suomessa ollut vähäistä. Tämän vuoksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten pariskunnat ja kahden aikuisen lapsiperheet hoitavat raha-asioitaan. Lisäksi tarkastellaan raha-asioiden hoitamista hyvinvoinnin näkökulmasta keskittymällä yhteisten raha-asioiden hoitamiseen liittyvään tyytyväisyyteen ja rahaan liittyviin riitoihin. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2023 sähköisellä kyselylomakkeella sosiaalisen median palvelun, Facebookin Miesten ja naisten K18 -ryhmästä. Kyselyyn vastasi 114 osallistujaa, joista tarkastelun kohteeksi valikoitui 105 vastausta. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysillä sekä määrällisesti taulukoimalla. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteisiä raha-asioita hoidetaan moninaisilla tavoilla. Raha-asioiden hoitamisen tavat olivat luokiteltavissa Pahlin (1989) mallin mukaisesti yhteisesti hallinnoituun, osittain yhteisesti hallinnoituun sekä itsenäisesti hallinnoituun rahanjaon malliin. Rahanjaon hallintatavasta riippumatta kommunikaatio ja isoista hankinnoista päättäminen yhdessä puolison kanssa koettiin tärkeänä. Raha-asioiden hoitamiseen oltiin pääasiassa tyytyväisiä ja tyytyväisyyttä edisti hyvä kommunikaatio puolison kanssa. Yleisimmät syyt rahasta riitelyyn olivat rahan riittävyys sekä rahankäyttö. Rahankäytössä riitoja aiheuttivat erilaiset rahankäyttötavat sekä pakollisten kulujen hoitaminen. Tulokset pääasiassa vahvistavat aiempia tutkimustuloksia rahanjakoon sekä rahariitoihin liittyen sekä syventävät tietoa eri rahan hallinnointitavoista. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä kotitalouksien sisäinen rahanhallinta vaikuttaa parisuhteiden ja perheiden hyvinvointiin. Erityisesti raha-asioiden hoitamiseen ja hyvinvointiin keskittyvää jatkotutkimusta tarvitaan, esimerkiksi yhteisten raha-asioiden tyytyväisyyttä lisäävistä tekijöistä sekä kotitalouksien sisäisistä elintasoeroista.
  • Lehtimäki, Kiia Eveliina (2021)
    Normaliteetin käsite on nyky-yhteiskunnassa yhä kapeampi. Lääketieteen suureteorian mukaan ADHD määritellään varsin ongelmakeskeisesti: se on yksilön toiminnanohjausta rajoittava 'häiriö', ja 'riskitekijä', joka altistaa useille kielteisille elämänkuluille. Vaikka tutkijoiden keskuudessa ei ole päästy yksimielisyyteen ADHD:n etiologiasta, vaikuttaa lääketieteen määritelmä 'yksilön aivotoiminnan häiriöstä' kaikkialla. Viitekehyksenä tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa käytän sosiaalista konstruktionismia, eli mielenkiintoni kohdistuu ADHD:sta käytettyyn kieleen. Koska sosiaalisessa konstruktionismissa todellisuus - myös normaalius ja poikkeavuus - rakentuu käyttämämme kielen kautta, ei koskaan ole samantekevää, millaista kieltä ja sanavalintoja käytetään. Diagnoosit rakentavat identiteettiä, ja lääketieteellinen ADHD-puhe näkyy kotona, kouluissa, työpaikoilla. Koska tarkkaavaisuushäiriötä koskevaa tutkimusta muusta kuin lääketieteellisestä näkökulmasta on suhteellisen vähän, ja tieteenalojen välillä kiistellään, onko ADHD:n tausta geeneissä vai ympäristössä, on kriittinen, selitysmalleja vertaileva ote paikallaan. Tässä poikkitieteellisessä kirjallisuuskatsauksessa integroin tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön monitieteelliset selitysmallit. Kuvaan, arvioin ja vertailen ADHD-diagnoosin neurobiologisia, psykososiaalisia ja sosiologisia selitysmalleja ja niiden tutkimuskirjallisuudessa käyttämää retoriikkaa konstruktionistisesti, eli todellisuutta ylläpitävinä hierarkkisina tasoina. Kriittisen yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen postmoderniin ja poststrukturalistiseen viitekehykseen kiinnittyen tarkastelen ADHD-diagnoosin vammauttavien sosiaalisten kategorioiden diskursiivista tuottamista ADHD:ta koskevassa tutkimuskirjallisuudessa. Tutkimuskysymykseni on: millaisia normaalin ja poikkeavuuden diskursseja esiintyy ADHD:ta koskevassa tutkimuskirjallisuudessa? Koska kullakin tieteenalalla on ADHD:sta oma, tutkimusperinteellensä uskollinen käsitys, valikoitui tutkimusmenetelmäksi aineiston poikkitieteelliseen tarkasteluun integroiva kirjallisuuskatsaus. Integroiva ote sallii erilaisista metodologisista lähtökohdista tehdyt tutkimukset aineistokseen. Tutkimuskysymykseeni vastaamiseksi olen rajannut aineiston koskemaan kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta, jonka lähdekieli on joko englanti, suomi tai ruotsi. Julkaisuilta olen edellyttänyt tiettyä tieteellistä relevanssia, ja kohdistanut tarkastelun ADHD:ta koskeviin väitöskirjoihin, yhteen meta-analyysiin, sekä lääketieteen, psykologian ja sosiologian tutkimusartikkeleihin, jotka on esitetty kunkin tieteenalan arvostetuissa akateemisissa lehdissä tai painetuissa kokoelmateoksissa. Integroivassa analyysissä olen soveltanut aiempien tutkimusten osoittamaa jakoa ADHD:n neurobiologisiin, psykososiaalisiin ja sosiologisiin selitysmalleihin, joita olen puolestaan tulkinnut sosiaalisen konstruktionismin periaatteita noudattaen. Näin olen muodostanut kokonaiskuvan ADHD:sta tutkimuskirjallisuudessa käytetystä kielestä. Integroivan kirjallisuuskatsauksen tulokset esitän taulukossa. Rajakäyntiä normaalin ja poikkeavan välillä tuotettiin tarkkaamattomuus ja ylivilkkaushäiriötä koskevassa tutkimuskirjallisuudessa kolmen diskurssin kautta: 1. 'Oireyhtymä' -valtadiskurssi (ADHD lääketieteellisenä tosiasiana), 3. 'Hoidettavissa' -kehitysdiskurssi (ADHD kuntoutettavana ominaisuutena) sekä 3. 'Tarkkailla ja rangaista' -kriitikkodiskurssi (ADHD sosiaalisen kontrollin välineenä). Tulokset osoittavat, että ADHD-diagnoosiin liittyvä kieli ja määritelmät tutkimuskirjallisuudessa poikkeavat tieteenalojen välillä ratkaisevasti toisistaan, ja diagnoosin todellinen etiologia on edelleen selvittämättä. Tieteenaloja integroiva, kriittinen poikkitieteellinen katsaus osoittaa, että eri tieteenalojen ADHDdiagnoosia koskevat nyanssit, olettamukset ja kontekstit poikkeavat merkittävästi toisistaan. Tarkkaamattomuutta ja ylivilkkautta selittävien neurobiologisten ja psykososiaalisten tutkimusperinteiden välillä ei tulosten perusteella ole ristiriitaa, mutta ympäristöä painottavat sosiologiset selitysmallit on lääketieteen teoriassa sivuutettu. Myöskään ADHD-diagnosoitujen omia kokemuksia diagnoosistaan ja sen tuottamasta rajakäynnistä normaaliin ja poikkeavaan ei juuri ole tutkittu, vaikka aiemmat tutkimukset osoittavat, että diagnosoitujen omat kokemukset poikkeavat sekä vanhempien että ammattihenkilöiden heille tarjoamista vammauttavista sosiaalisista kategorioista. Tulokset tukevat aiempien tutkimusten havaintoja siitä, että ADHD-diagnoosia koskeva tutkimuskirjallisuus pohjautuu pääasiassa lääketieteen valtadiskurssiin, ja vammauttavaan retoriikkaan. Osa tutkimuskirjallisuudesta kuitenkin vastustaa suurteoriaa, ja korostaa yhteiskunnallisempia selitysmalleja. Tällöin ADHD ei ole häiriö, vaan yhteiskunnan tuottama poikkeavuuden määritelmä niille, jotka eivät syystä tai toisesta toimi normatiivisten tavoitteiden mukaisesti. Myös johtavat geenitutkijat itse huomauttavat, että lääketieteen valtateoria geenien ylivallasta on ADHD:n selittäjänä puutteellinen, eikä yksin selitä häiriön syntyä. Konstruktionistisesta näkökulmasta jokaisen tieteenalan on sallittua, jopa tarpeellista tuottaa ADHD:sta oman ymmärryksensä, koska se on sosiaalisesti rakennettu suhteellinen käsite, jonka merkitykset vaihtelevat ajan, paikan ja määrittelijöiden mukaan. Yksi tieteenala on kuitenkin riittämätön selittämään ADHD:n syntyä, ja ilmiön tutkimus vaatii nykyistä laajempaa yhteistyötä biologian, psykologian ja sosiologian välillä. Koska neurobiologinen selitysmalli selvästi hallitsee tutkimuskenttää, on mielestäni perusteltua problematisoida, haastaa ja täydentää ADHD-käsitettä, retoriikkaa ja diagnoosia koskevia käytäntöjä. Kriittinen integroiva tutkimus ADHD-diagnoosin toiseuttavasta ja vammauttavasta retoriikasta on tarkkaamattomuus- ja ylivilkkaushäiriön yleistyneen diagnosoinnin kannalta ajankohtainen. 40 vuotta jatkunut, ADHD:n syitä kartoittava tutkimus ei tutkimuskirjallisuudessa ole johtanut juuri yhteenkään teoriaan, joka ylittäisi yhden tieteenalan rajat. Jokaisen tieteen havainto voi kuitenkin olla merkittävä askel kohti ADHD:n kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä.
  • Piira, Viivi (2016)
    Aims. Systems Intelligence is aimed at improving functions of primarily one’s social systems. It is essential for System Intelligence that person is able to see themselves as part of the system and is able to regulate their own behaviour in different systems. There has been found similarities between System Intelligence and features of a good teacher, since a teacher is required to have various sub-skills of Systems Intelligence, such as the ability to operate over the long term and the ability to reflect on their own thoughts. The aim of this study is to find out how System Intelligent special education students are and is it affected by their age, educational background or their teaching experience. In addition, the aim is to clarify whether the yearlong studies in special education improve their Systems Intelligence. Methods. The research of System Intelligence of special education students was based on Systems Intelligence questionnaire answered by 88 special education students. The Systems Intelligence questionnaire was based on self-assessment. The data analysis was based on factor analysis. Factors described sub-skills of Systems Intelligence and were found in the questionnaire. The effects on Systems Intelligence in yearlong studies in special education were searched by replicate measurement, which was answered by 30 students. The analysis of replicate measurements was based on individual change of points, rather than the changes between the groups. Because of the small sample, it was decided to use the Wilcoxon sign test on analysis. Results and conclusions. Age was found to have a statistically significant effect on System Intelligence of special education students. Educational background or teaching experience were not found to have such an effect. In addition, the studies of special education were found to have positive effects on the Systems Intelligence and the result was statistically significant.
  • Humalajoki, Samuli (2020)
    The Bachelor’s thesis surveys the challenges that Finnish as second language -speaking (S2) learners face in the learning process. The text seeks to reveal which elements influence language learning in general, and especially in Finnish context. The research questions arose out of the need to classify and analyse S2 research field into a clear entirety. S2 research has been conducted for decades, but with the rise of immigration and the need for learning, it has grown significantly over the last decade. The thesis was executed as a descriptive literature review, reviewing at the literature and articles written on the subject. The material was mainly collected from electronic databases during the autumn of 2019, the method of analysis being concept analysis. The study revealed that the formalistic teaching tradition that has long prevailed in Finland has, for a good reason, diversified as functional teaching has come into vogue. Functional language teaching aims to teach language skills as functionally and practically as possible so that new things are taught according to a genuine need for expression. However, as new methods become enthusiastic, one should not forget that the traditional concept of learning is also necessary. In addition to just using language, learning is also based on a cognitive, individual, mental process. The study also showed that the learner’s lexico, meaning vocabulary control, played a key role in learning a language. Most important, however, is that the language learning feels meaningful, necessary and desirable from the learner’s point of view. The study strongly demonstrated the complexity, comprehensiveness of language learning, as well as the inevitable interaction with the learner’s personal life. The language learning is an interactive equation whose individuality ensures that a fully optimal learning model is hardly to be found. Thus, language development is present in every aspect of the life of its learner. It is opening and, at worst, closing doors. In Finland as elsewhere, language has a gatekeeper responsibility in social communities, as well as in citizen applications and in studying. According to the thesis, language is best learned through interaction with native speakers, so community access and social acceptance are critical for the S2 learner.
  • Lehtonen, Noora Elina (2021)
    Vuoden 2019 lopussa leviämään lähtenyt COVID-19 sai pandemian määritelmän maaliskuussa 2020 ja tämän myötä etätöihin siirtymistä suositeltiin Suomessa kaikille, joilla oli tähän työnsä puolesta mahdollisuus. Suomen kerrottiinkin olevan Työterveyslaitoksen (2020) mukaan Euroopan kärjessä etätöiden tekemisessä yli miljoonan työntekijän siirryttyä koronavirustilanteen vuoksi etätöihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää pandemia-aikana nopeasti lisääntyneen etätyön vaikutuksia työhyvinvointiin asiantuntijatyössä. Aiemmat työhyvinvoinnin tutkimukset ovat osoittaneet, että työhyvinvointi voidaan nähdä fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja henkisen hyvinvoinnin kattavana kokonaisuutena. Tämä tutkimus perustuu nämä osa-alueet huomioivaan Maslowin (1954) tarvehierarkiaan työelämään ja erityisesti työhyvinvointiin sovellettuna. Vaikka motivaatioteoriana tunnettua Maslowin (1954) tarvehierarkiaa ei alun perin ole tarkoitettu käytettäväksi työelämäkontekstissa, on se vakiinnuttanut asemansa etenkin työmotivaatioon liittyvässä tutkimuksessa ja sitä on sovellettu myös työhyvinvoinnin tutkimuksessa. Tutkimusongelmaan pyrittiin vastaamaan puolistrukturoidulla haastattelulla kerätyllä aineistolla. Aineisto kerättiin sähköpostitse viideltä (N=5) pääkaupunkiseudulla kolmessa eri organisaatiossa työskentelevältä, asiantuntijatyötä tekevältä henkilöltä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota analysoitiin sisällönanalyysilla Maslowin (1954) tarvehierarkiaan perustuvien työhyvinvoinnin portaiden avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan etätyön nopean lisääntymisen positiivisin vaikutus havaittiin fyysisessä hyvinvoinnissa. Tätä selitti ajankäytön vapautuminen ja työaikojen joustavuus. Negatiivisin vaikutus puolestaan havaittiin sosiaalisessa ja psyykkisessä hyvinvoinnissa, sillä yhteisöllisyyden ja arvostuksen kokemukset köyhtyivät kommunikaation vähennyttyä etätyössä merkittävästi. Etätyön nopealla lisääntymisellä voidaan siis todeta tämän tutkimuksen pohjalta olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia työhyvinvointiin. Negatiivisia vaikutuksia selittää muun muassa ilmiön äkillisyys ja sen vuoksi riittämättömiksi jääneet suunnittelutoimenpiteet mahdollisimman toimivan etätyöhön siirtymisen mahdollistamiseksi. Ilmiö tuo esiin myös ihmisten yksilölliset erot etätyöhön sopeutumisessa.
  • Engström, Mira (2023)
    Tidigare forskning inom differentiering betonar tre olika kategorier av differentieringsmetoder: differentiering av process, innehåll och produkt. Syftet med forskningen var att identifiera och presentera olika differentieringsmetoder som kan tillämpas inom främmandespråksundervisning i årskurs 1–6, speciellt metoder som lämpar sig till elever med språkliga inlärningssvårigheter samt särskilt begåvade elever. Forskningen samlar konkreta undervisningsmetoder som lärare i främmande språk kan använda i sitt klassrum. Min forskning var en beskrivande litteraturöversikt där mitt forskningsmaterial bestod av 9 artiklar och bokkapitel om konkreta differentieringsmetoder, speciellt inom främmandespråksundervisning i årskurs 1–6. Allt forskningsmaterial finns tillgängligt online. Materialet genomgick en tematisk innehållsanalys där jag identifierade tre olika teman som jag grupperade resultaten enligt (se Bilaga 1). Jag identifierade ett flertal konkreta differentieringsmetoder som kan tillämpas i främmandespråksundervisningen i årskurs 1–6 i mitt forskningsmaterial, såsom differentierade läxor, lärostationer i klassrummet samt uppgifter på olika nivåer. Dock är det väsentligt att ta i beaktande att alla differentieringsmetoder inte fungerar lika väl med alla elever och läraren bör därför med jämna mellanrum bedöma effektiviteten av metoderna och göra ändringar vid behov.
  • Härkönen, Jaana (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Aiempi tutkimus (ks. Molander, 2020) on osoittanut, että korkeakoulujen hakukuvastojen perusteella on mahdollista muodostaa käsitys opiskelijan ideaalityypistä, joka on valkoinen, nuori, iloinen ja fyysisesti terve nainen. Näin ollen representaatio jää hyvin kapeaksi. Samaan aikaan korkeakoulutusta pyritään kehittämään saavutettavammaksi, jotta yhä useampi nuori aikuinen opiskelisi korkeakoulussa. Tässä kandidaatintutkielmassa mielenkiinto kohdistuu siihen, millaisia samaistumisen ja kuulumisen mahdollisuuksia potentiaaliset hakijat löytävät korkeakoulujen markkinointimateriaaleista, millaisia ovat kuvastojen välittämät käsitykset opinnoista, kuinka kattavaa kuvastojen representaatio heidän mielestään on ja kuinka sitä voisi kehittää. Näin ollen tämän tutkielman tavoitteena on täydentää ymmärrystä korkeakoulujen markkinointimateriaaleissa esiintyvästä ideaalityypistä tuomalla keskusteluun korkeakouluopintoihin tähtäävien nuorten ääni. Menetelmät. Tutkielma on laadullinen ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea 18–29-vuotiasta nuorta aikuista, joista jokainen on kiinnostunut hakeutumaan korkeakoulutukseen jollakin aikavälillä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun ja photo elicitation -menetelmän yhdistelmää hyödyntämällä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulokset ja johtopäätökset. Nuoret kiinnittivät huomiota markkinointimateriaalien kuvastoissa esiintyvien ihmisten ulkoisten ominaisuuksien lisäksi näiden kyvykkyyteen, toimintatapoihin ja asennoitumiseen. Näiden luonnehdintojen perusteella hahmottuu opiskelijan henkinen ideaalityyppi, joka pärjää, haluaa muuttaa maailmaa ja jaksaa ahkeroida tavoitteidensa saavuttamiseksi. Henkiset ominaisuudet kietoutuvat yhteen esimerkiksi perhetaustan kanssa: kuvat viestivät korkeakoulutuksen olevan luonteva ja suvussa kulkeva valinta opiskelijan ideaalityypille. Lisäksi opiskelijayhteisö on nuorille merkityksellinen osa korkeakouluopintoja, ja kuvissa esiintyvät ryhmät voivat tuntua samaistuttavilta. Kuvat eivät kuitenkaan viesti selkeästi mitä korkeakouluopinnoissa käytännössä tehdään. Representaation kehittämiskohteina voidaan nimetä esimerkiksi pukeutumistyylien monipuolistaminen, ikäjakauman laajentaminen sekä eri vähemmistöryhmien laajempi representaatio.
  • Huiku, Laura (2017)
    The purpose of this study is to find out how overparenting appears in young adults´ student life and how overparenting affects on young adults´ success in studying. Previous studies have showed that parental involvement has a positive effect on child´s development. However, there is a growing evidence that there is a type of intensive parenting which has a negative effect on child´s transformation from child to independent adult. This type of phenomena is often referred to overparenting or helicopter parenting. Studies have shown that overparenting has a negative effect on child´s motivation and well-being. I carried out my research as a systematic literature review. I chose this method because I wanted to have a narrow academic-related picture of my subject. Scientific articles of my literature review needed to fulfill the criteria that I defined for quality. The content was analyzed by a qualitaive content analysis. Based on my literature review, overparenting appears to emerge as a high level of parental involvement in adult child´s life. Parents role as a guidance and knownledge of is being emphasized from parent-child relationship. In addition, helicopter parents were constantly trying to solve their adult child´s problems. Therefore a young adult cannot develope skills that are important in problem solving and independent thinking. These skills are crucial for succeeding in academic studies. There was also evidence that helicopter parenting had a negative effect on child´s self-efficacy.
  • Korhonen, Johanna (2020)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat kiusaamistilanteissa sekä niiden ehkäisemisessä. Tutkimuksessa selvitän, miten varhainen puuttuminen toteutuu opettajien työssä, eli millaisten toimintatapojen avulla tuetaan lapsen turvallista kasvua ja kehitystä päiväkodeissa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Millaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat kiusaamistilanteissa päiväkodissa? 2. Millä tavoin varhaiskasvatuksen opettajat ennaltaehkäisevät kiusaamista päiväkodissa? Menetelmät. Valitsin tutkimusmenetelmäkseni laadullisen tutkimuksen, sillä sen avulla kykenin selvittämään haastatteluihin osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien henkilökohtaiset toimintatavat kiusaamistilanteissa ja niiden ehkäisemiseksi mahdollisimman kattavasti. Aineistonkeruumenetelmäni oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka mahdollisti joustavan ja avoimen keskusteluyhteyden haastattelijan ja haastateltavan välille. Jokainen haastatteluun osallistunut varhaiskasvatuksen opettaja oli työskennellyt varhaiskasvatuksen kentällä vähintään kymmenen vuoden ajan. Tutkimusaineiston analyysin toteutin aineistolähtöisesti teemoitellen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset korostavat varhaisen puuttumisen merkitystä kiusaamisen ehkäisemisessä varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Havainnoimalla lapsiryhmää jatkuvasti, pystytään puuttumaan välittömästi mahdolliseen kiusaamiseen. Aikuisen jatkuvan läsnäolon avulla tuetaan lasten vapaata leikkiä ja siinä ilmeneviä haastavia konfliktitilanteita. Kiusaamista ehkäistään vahvasti tukemalla lapsen sosiaalisia taitoja ja panostamalla aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen. Myös yhteistyö vanhempien kanssa ja pedagogisen toiminnan suunnittelu nousevat merkittäviksi toimintatavoiksi. Luottamuksen merkitys kaikissa kiusaamisen ehkäisemisen toimintatavoissa todettiin olevan korvaamaton.
  • Kanerva, Tuuli (2018)
    Youngsters leave their childhood home and move to their own apartment in the age of 18–20 in Finland. This is quite early compared to the rest of European countries. Independency and getting a job or going to study are the major reasons for youngsters to move out. Immigration has been growing in Finland and the children of people from the first great immigration wave in the 90’s are now in the age when they start to think about independency and moving out. These young, second generation immigrants and their housing have not been studied much. In this study the purpose is to examine the thoughts of young people with immigrant background. Specially about housing and independent living and when and why these youngsters think is an adequate age to move out. The data for the study was collected with interviews which is typical for qualitative research. Five 20–24 years old people with an immigrant background were interviewed, two of them were men and three of them were women. The interviewees were found partly from the researchers circle of acquaintances and partly from a vocational school. Interviews were recorded and transcribed. A theory-based content analysis was used. The interviewees did not describe the ideal apartment in detail. Only a sauna was mentioned in more than half of the interviews. A grocery store within walking distance and a good public transportation are important to youngsters with an immigrant background. Youngsters with an immigrant background have almost the same reasons for moving out as Finnish youngsters. The major reasons are independency and a need for their own space. The interviewees thought that an adequate age to move out is around 18–20 years even some of them still lived with their parents.
  • Haatainen, Ida (2019)
    This study is a descriptive literature review. In this thesis work I researched factors that affect an individual’s development and future planning. My goal was to find out how to offer equal opportunities for adolescents in discovering their potential and finding their place in society. My research questions were: 1. What are the factors affecting the adolescents’ perceptions of themselves and the opportunities they see? 2. How can school support the development of adolescents so that they can recognize their own potential? 3. How to make successful transitions from school to working life? My main sources were the textbooks used in the Faculty of Educational Sciences. Main theories used were positive psychology, character strengths, mindsets, temperament and personality. To gain insight into Finnish adolescents’ education choices and the success of those choices I used several sources, like for example the tool We foundation and The National Institute for Health and Welfare have developed about the dynamics of exclusion from the Kohortti87- material. I also used the Youth Barometer 2017 and the publication of Finland’s Ministry of Economic Affairs and Employment on NEET (not in education, employment or training) youth as sources. My results show that inborn traits determine the way individuals react in different situations. It is critical how the environment responses to those traits and reactions. (Keltikangas-Järvinen, 2004, s. 36–108). Everybody has their own character strengths and when adolescents find theirs it will help them raise their self-esteem and plan for their future. One of the significant development tasks of adolescence is planning an educational path. Environment can greatly influence adolescents since they are still processing their beliefs about themselves. With positive and warm encouragement from teachers and parents, even the hardest experiences can turn into psychological resources by increasing growth mindset, resilience and competence. Self-knowledge helps young people to discern their possibilities and make conclusions about whether they are suited for different careers. When adolescents find the right career that supports their traits and strengths, it will make work feel more valuable and decreases the risk of exclusion (Hotulainen, Lappalainen & Sointu, 2014, s. 269; Seligman, 2008, s. 27).
  • Matsi, Anni (2023)
    Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet oman äidinkielen osaamisella olevan useita hyviä vaikutuksia niin yksilö- kuin yhteiskunnankin tasolla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista tutkimusta oman äidinkielen opetukseen liittyen on tehty kansainvälisesti viime vuosikymmeninä, ja millaista tutkimusta aiheesta vielä uupuu. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään, millainen asema vähemmistökielillä on suomalaisessa koulumaailmassa. Tämä katsaus on toteutettu tutkimusaukkojen kartoitus -menetelmällä, jonka tarkoituksena on luoda kokonaiskuvaa siitä, millainen tutkimuksen nykytila on. Aineistona katsauksessa on käytetty kansainvälisiä vertaisarvosteltuja artikkeleita, joissa raportoitiin yhteensä 37 tutkimusta. Artikkelit olivat ilmestyneet vuosina 2000–2023. Katsaus keskittyi lasten ja alle 18-vuotiaiden nuorten oman äidinkielen opetukseen. Tutkimusten osallistujissa oli oppilaita, opettajia ja vanhempia. Katsaus paljasti, että oman äidinkielen opetusta on tutkittu paljon laadullisella tutkimusotteella ja identiteetti on ollut erityisen tutkittu aihealue. Opetusta on kuitenkin tutkittu myös monesta muusta näkökulmasta käsin ja useita eri metodeja on käytetty. Suurten otosten määrällinen tutkimus aiheesta on kuitenkin melko olematonta. Lisäksi kotimainen tutkimus aiheesta on vielä aivan lapsen kengissä.
  • Peti-Peti, Kiese (2020)
    Tavoitteet. Jokaisella oppilaalla on oikeus kehittää omaa äidinkieltään. Oppilaan oman äidinkielen kehittäminen tukee myös toisen kielen oppimista. Oman äidinkielen kehittyminen vaatii kuitenkin tukitoimia ja tilaisuuksia käyttää kieltä. Vieraskielisillä lapsilla ei monesti ole mahdollisuutta käydä koulua omalla äidinkielellään. Suomalainen koulujärjestelmä pyrkii tukemaan vieraskielisten oppilaiden kielellistä kehitystä järjestämällä oman äidinkielen opetusta. Suuri osa oppilaista jää kuitenkin ilman kyseistä opetusta, mikä korostaa yleisopetuksessa annettavan oman äidinkielen ja monikielisyyden tukemisen roolia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata 2010-luvulla tehtyjen tutkimusten perusteella, miten vieraskielisten oppilaiden omia äidinkieliä tuetaan yleisopetuksessa Suomessa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kokonaiskuva aiheesta muodostettiin tarkastelemalla 2010-luvulla tehtyä tutkimuskirjallisuutta ja erittelemällä tutkimuksista esiin nousevia teemoja. Aineiston hankintaan käytettiin Finna, Google Scholar, Helda sekä Helka sivustojen hakuportaaleja, ja asiasanoiksi valittiin muodot ”monikielisyys”, ”monikiel*”, ”koulu”, ”peruskoulu”, ”kielikasvatus”, ”oma äidinkieli”, ”multilingualism”, ”school” ja ”Finland”. Tutkimukseen valikoitui neljä tutkimusartikkelia tai -raporttia ja viisi pro gradu -tutkielmaa. Tulokset ja johtopäätökset. Oppilaiden omia äidinkieliä hyödynnettiin yleisopetuksessa niukasti ja suomen kielen asemaa koulukielenä korostettiin. Opettajat toivat kuitenkin esille monipuolisia tapoja huomioida oppilaiden omia äidinkieliä esimerkiksi toivottamalla hyvää ruokahalua luokassa puhutuilla kielillä. Opettajilla oli eriävät näkemykset siitä, saako omaa äidinkieltä ylipäätään käyttää oppitunneilla – osa salli sen mutta osa halusi rajata muut kuin koulukielen kokonaan luokkahuoneiden ulkopuolelle. Tutkimusten perusteella oppilaiden oman äidinkielen tukemista yleisopetuksessa hankaloitti muun muassa liian vähäinen taustatieto oppilaiden monikielisyydestä, rajalliset resurssit ja opettajien kielteiset uskomukset. Opettajat kokivat saaneensa liian vähän koulutusta vieraskielisten oppilaiden opettamisesta.
  • Alm, Mirva (2016)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract The purpose of this study is to find out the motives behind active sewing hobbyists in order to show the essentials of the sewing as consumption and as a hobby. The informants are members of a Facebook based online sewing community, Saumanvara. They were asked of the motivational factors involving their sewing hobby and also questions about their sewing history. There has been previous research on craft and motivation, but in this study the focus is within a sewing community. A social media based online community offers an interesting view on the subject. Presumably, participating the online community and being an active member is a meaningful part of the hobby. In this descriptive study sewing as a hobby was approached with the following question: Which were the motivational factors for hobbyist sewers in the Facebook sewing community? The quantitative data was collected by using a web survey in January 2016.The collected data (N = 352) was classified according to K.B. Madsen’s motivational theory into activity- orientated motivation, cognitive motivation and into social and emotional motivation. Activity-orientated motivation was the most important motivational factor. Sewing was viewed as meaningful use of leisure time. Also the joy of making things and chance for self -fulfillment were seen important. Sewing appeared as a pleasant hobby, as a good opportunity for learning new skills and a functional way for getting new clothes. Among motives classified as social and emotional the pleasure of self-made item, reverence of well-made clothes as well as sense of self-competence were seen important motivators for sewing hobby. Finally, I conclude that the most essential reasons maintaining sewing as a hobby are: the value produced by the product itself and joy as well as self-developmental benefit of sewing. My forthcoming master’s thesis offers a possible place for a strict analysis of the motivational background variables.
  • Salin, Kukka (2017)
    Kandidaatin tutkielmani käsittelee blogin käyttöä osana ompeluharrastusta. Tutkimuskysymyksikseni muotoutuivat seuraavat: (i) mitä ompelublogin ylläpitäminen on ja (ii) miten ompelublogi on osa käsityöharrastusta. Tällaisten ompeluaiheisten blogien ylläpitäjää kutsuin työssäni ompelubloggaajaksi. Aiheen vähäisen tutkimuksen vuoksi en asettanut hypoteeseja. Blogit ovat nykyaikaisena sosiaalisen viestinnän muotona herättäneet kiinnostusta ja niitä on tutkittu laajalti. Käsityön osalta neuleblogit ovat olleet tutkimuksen keskiössä. Niistä on tehty muun muassa useita pro gradu -tutkielmia. Ompeluaiheisia blogeja koskevia tutkimuksia sen sijaan ei juuri löydy. Tutkimukseni tarkoitus oli osaltani lisätä tietoa tästä uudesta tutkimusalueesta. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin. Haastateltaviksi valikoitui viisi eteläsuomalaista ompelubloggaajaa. Haastateltavilta vaadittiin, että heidän pitämänsä blogit sisälsivät pääosin ompeluaiheisia julkaisuja, blogi oli ollut olemassa vähintään vuoden ja julkaisuja piti tulla aktiivisesti. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Keskeisimpinä tutkimustuloksina selvisi, että ompeluharrastuksen pohjalta oli virinnyt innostus bloggaamiseen. Tapoja ylläpitää blogia oli useita, ja jokainen haastateltava oli muodostanut itselleen oman yksilöllisen tapansa hyödyntää blogia osana ompeluharrastusta. Haastatteluaineistosta nousi esiin kaksi monin tavoin vastakohtaista bloggaajatyyppiä. Nimesin ääripäät passiiviseksi ja aktiiviseksi bloggaajaksi. Passiiviselle bloggaajalle tyypillisiksi ominaisuuksiksi erottui, että ommellut tuotteet olivat melko yksinkertaisia, ositetun käsityön periaattein tehtyjä, ja uuden julkaisun tekeminen kuvien ottamisesta tekstin luomiseen vei vain vähän aikaa ilman että bloggaaminen olisi aiheuttanut stressiä tai velvollisuudentunteita. Aktiivinen bloggaaja sen sijaan käytti paljon aikaa julkaisun eri vaiheiden tekemiseen ja toimi muutoinkin monella tavalla vastakohtaisesti passiiviselle bloggaajalle. Yhteistä kuitenkin oli, että blogia kirjoitettiin pääsääntöisesti itseä varten. Kaikki haastateltavat kokivat myös, että yksinäisestä käsityöharrastuksesta oli blogin myötä tullut yhteisöllistä.
  • Naumanen, Jenni (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tämän tutkielman lähtökohtana oli selvittää, millaisia käsityksiä alakoulussa työskentelevillä opettajilla on kotitalouden opettamista kohtaan alakoulussa. Alakouluissa opetetaan kotitaloutta oppiaineena sekä valinnaisaineena luokanopettajien ja aineenopettajien toimesta. Tutkielman tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään, millaisia käsityksiä opettajilla on kotitalouden opettamista kohtaan alakoulussa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kotitalouden opettaminen tuo osaksi opettajan työtehtäviä. Tutkimukseni aihetta on tärkeää tutkia, koska kotitalous on yhä useammissa alakouluissa osana esimerkiksi valinnaisainekokonaisuutta ja sitä opettavat alakoulussa työskentelevät opettajat. Tavoittelen uutta tutkimustietoa opettajien käsityksien pohjalta. Tätä tutkimustietoa voidaan hyödyntää osana alakoulujen valinnaisaineiden suunnittelua ja toteutusta. Tutkielma oli laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena olivat alakoulussa työskentelevät luokanopettajat ja aineenopettajat. Valitsin tutkimukseen kuusi henkilöä, jotka olivat kiinnostuneita tutkimukseni alakoulussa opetettavan kotitalouden aihepiiristä ja toisaalta henkilöt, joilla oli tutkimukseni aihetta koskevaa tietoa. Kaikki haastatteluun osallistuvat opettajat työskentelivät Espoon kaupungin palveluksessa. Tutkimukseeni liittyvä aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun eli teemahaastattelun avulla. Tämän tutkimuksen haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan opettajat eivät kannata kotitalousopetuksen järjestämistä itsenäisenä oppiaineena alakoulussa. Kotitaloutta tulisi järjestää alakoulun vanhimmille luokille valinnaisaineena. Tulokset osoittavat, että kotitaloutta voi opettaa alakoulussa luokanopettaja, mutta virallisena oppiaineen opetuksesta vastaisi pätevöitynyt kotitalouden aineenopettaja. Tulosten pohjalta voidaan nähdä opettajien huoli alakouluikäisten lasten ja nuorten kotitaloustaidoista. Tulokset kertovat, että kotitalousopetus mahdollistaisi konkretiaa moneen muuhun alakoulussa opetettavaan oppiaineiseen, jossa kotitalousopetuksen sisällöt näkyvät jo nyt. Tässä tutkimuksessa kotitalouden toteuttaminen alakoulussa koettiin mahdollisuuksia enemmän haasteena. Suurimpana haasteena nähtiin kotitalousopetukseen tarkoitettujen tilojen puuttuminen. Opettajat kokivat haasteelliseksi myös jo olemassa olevien oppiaineiden runsauden, jonka vuoksi kotitalousopetus arvotettiin tässäkin suhteellisen toisarvoiseksi. Tutkielma on yhteiskunnallisesti merkittävä, sillä se palvelee alakoulun kotitalousopetusta, antaa kotitalousopetukselle arvoa alakoulussa sekä antaa rehtoreille ja kunnille uudenlaisia näkökulmia kotitalousopetuksen suunnitteluun ja opetuksen järjestämiseen.
  • Heinonen, Iines (2016)
    The purpose of this study is to examine the attitudes high school students have towards studying Swedish. The second research question is to find the underlying reasons behind the attitudes. The general aim of the study is to examine how high school students regard Swedish as a school subject and a general phenomenon. Previous studies have shown factors that affect language attitudes and these are for example teacher, parents and peers. The study was conducted by qualitative approach using a questionnaire. 28 second-year high school students from southern Finland filled in the open form. The data was collected in February 2016 from group of 11 students that studied Swedish as an A language and group of 17 students that studied it as a B language. In the analysis the material was categorized into three different themes (general ideas and impressions of Swedish, attitudes towards studying Swedish and the reasons behind the attitudes). Students’ attitudes towards Swedish proved to be quite positive. However, many of the students felt that studying Swedish is unnecessary because they felt that they rarely need it and it is only used in certain areas. Many of the respondents understood the historical and language political reasons for Swedish’ obligatoriness, but hoped for other optional languages besides Swedish. The research showed that the skills of the student can affect positively on his/her attitude towards and motivation for studying Swedish. The most significant reason behind the attitudes was the teacher. A good teacher inspires and encourages students to learn whereas a bad teacher can affect negatively for learning enthusiasm. Also parents and peers seemed to have influence on students’ attitudes. In the future the scope could be expanded to different parts of Finland and regional differences in attitudes could be observed. Different age groups could be included to the research and examine the change in the attitudes. It could also be interesting to examine teachers’ attitudes and how they are able to convey them in their teaching.