Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Haatainen, Ida (2019)
    This study is a descriptive literature review. In this thesis work I researched factors that affect an individual’s development and future planning. My goal was to find out how to offer equal opportunities for adolescents in discovering their potential and finding their place in society. My research questions were: 1. What are the factors affecting the adolescents’ perceptions of themselves and the opportunities they see? 2. How can school support the development of adolescents so that they can recognize their own potential? 3. How to make successful transitions from school to working life? My main sources were the textbooks used in the Faculty of Educational Sciences. Main theories used were positive psychology, character strengths, mindsets, temperament and personality. To gain insight into Finnish adolescents’ education choices and the success of those choices I used several sources, like for example the tool We foundation and The National Institute for Health and Welfare have developed about the dynamics of exclusion from the Kohortti87- material. I also used the Youth Barometer 2017 and the publication of Finland’s Ministry of Economic Affairs and Employment on NEET (not in education, employment or training) youth as sources. My results show that inborn traits determine the way individuals react in different situations. It is critical how the environment responses to those traits and reactions. (Keltikangas-Järvinen, 2004, s. 36–108). Everybody has their own character strengths and when adolescents find theirs it will help them raise their self-esteem and plan for their future. One of the significant development tasks of adolescence is planning an educational path. Environment can greatly influence adolescents since they are still processing their beliefs about themselves. With positive and warm encouragement from teachers and parents, even the hardest experiences can turn into psychological resources by increasing growth mindset, resilience and competence. Self-knowledge helps young people to discern their possibilities and make conclusions about whether they are suited for different careers. When adolescents find the right career that supports their traits and strengths, it will make work feel more valuable and decreases the risk of exclusion (Hotulainen, Lappalainen & Sointu, 2014, s. 269; Seligman, 2008, s. 27).
  • Matsi, Anni (2023)
    Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet oman äidinkielen osaamisella olevan useita hyviä vaikutuksia niin yksilö- kuin yhteiskunnankin tasolla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista tutkimusta oman äidinkielen opetukseen liittyen on tehty kansainvälisesti viime vuosikymmeninä, ja millaista tutkimusta aiheesta vielä uupuu. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään, millainen asema vähemmistökielillä on suomalaisessa koulumaailmassa. Tämä katsaus on toteutettu tutkimusaukkojen kartoitus -menetelmällä, jonka tarkoituksena on luoda kokonaiskuvaa siitä, millainen tutkimuksen nykytila on. Aineistona katsauksessa on käytetty kansainvälisiä vertaisarvosteltuja artikkeleita, joissa raportoitiin yhteensä 37 tutkimusta. Artikkelit olivat ilmestyneet vuosina 2000–2023. Katsaus keskittyi lasten ja alle 18-vuotiaiden nuorten oman äidinkielen opetukseen. Tutkimusten osallistujissa oli oppilaita, opettajia ja vanhempia. Katsaus paljasti, että oman äidinkielen opetusta on tutkittu paljon laadullisella tutkimusotteella ja identiteetti on ollut erityisen tutkittu aihealue. Opetusta on kuitenkin tutkittu myös monesta muusta näkökulmasta käsin ja useita eri metodeja on käytetty. Suurten otosten määrällinen tutkimus aiheesta on kuitenkin melko olematonta. Lisäksi kotimainen tutkimus aiheesta on vielä aivan lapsen kengissä.
  • Peti-Peti, Kiese (2020)
    Tavoitteet. Jokaisella oppilaalla on oikeus kehittää omaa äidinkieltään. Oppilaan oman äidinkielen kehittäminen tukee myös toisen kielen oppimista. Oman äidinkielen kehittyminen vaatii kuitenkin tukitoimia ja tilaisuuksia käyttää kieltä. Vieraskielisillä lapsilla ei monesti ole mahdollisuutta käydä koulua omalla äidinkielellään. Suomalainen koulujärjestelmä pyrkii tukemaan vieraskielisten oppilaiden kielellistä kehitystä järjestämällä oman äidinkielen opetusta. Suuri osa oppilaista jää kuitenkin ilman kyseistä opetusta, mikä korostaa yleisopetuksessa annettavan oman äidinkielen ja monikielisyyden tukemisen roolia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata 2010-luvulla tehtyjen tutkimusten perusteella, miten vieraskielisten oppilaiden omia äidinkieliä tuetaan yleisopetuksessa Suomessa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kokonaiskuva aiheesta muodostettiin tarkastelemalla 2010-luvulla tehtyä tutkimuskirjallisuutta ja erittelemällä tutkimuksista esiin nousevia teemoja. Aineiston hankintaan käytettiin Finna, Google Scholar, Helda sekä Helka sivustojen hakuportaaleja, ja asiasanoiksi valittiin muodot ”monikielisyys”, ”monikiel*”, ”koulu”, ”peruskoulu”, ”kielikasvatus”, ”oma äidinkieli”, ”multilingualism”, ”school” ja ”Finland”. Tutkimukseen valikoitui neljä tutkimusartikkelia tai -raporttia ja viisi pro gradu -tutkielmaa. Tulokset ja johtopäätökset. Oppilaiden omia äidinkieliä hyödynnettiin yleisopetuksessa niukasti ja suomen kielen asemaa koulukielenä korostettiin. Opettajat toivat kuitenkin esille monipuolisia tapoja huomioida oppilaiden omia äidinkieliä esimerkiksi toivottamalla hyvää ruokahalua luokassa puhutuilla kielillä. Opettajilla oli eriävät näkemykset siitä, saako omaa äidinkieltä ylipäätään käyttää oppitunneilla – osa salli sen mutta osa halusi rajata muut kuin koulukielen kokonaan luokkahuoneiden ulkopuolelle. Tutkimusten perusteella oppilaiden oman äidinkielen tukemista yleisopetuksessa hankaloitti muun muassa liian vähäinen taustatieto oppilaiden monikielisyydestä, rajalliset resurssit ja opettajien kielteiset uskomukset. Opettajat kokivat saaneensa liian vähän koulutusta vieraskielisten oppilaiden opettamisesta.
  • Alm, Mirva (2016)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract The purpose of this study is to find out the motives behind active sewing hobbyists in order to show the essentials of the sewing as consumption and as a hobby. The informants are members of a Facebook based online sewing community, Saumanvara. They were asked of the motivational factors involving their sewing hobby and also questions about their sewing history. There has been previous research on craft and motivation, but in this study the focus is within a sewing community. A social media based online community offers an interesting view on the subject. Presumably, participating the online community and being an active member is a meaningful part of the hobby. In this descriptive study sewing as a hobby was approached with the following question: Which were the motivational factors for hobbyist sewers in the Facebook sewing community? The quantitative data was collected by using a web survey in January 2016.The collected data (N = 352) was classified according to K.B. Madsen’s motivational theory into activity- orientated motivation, cognitive motivation and into social and emotional motivation. Activity-orientated motivation was the most important motivational factor. Sewing was viewed as meaningful use of leisure time. Also the joy of making things and chance for self -fulfillment were seen important. Sewing appeared as a pleasant hobby, as a good opportunity for learning new skills and a functional way for getting new clothes. Among motives classified as social and emotional the pleasure of self-made item, reverence of well-made clothes as well as sense of self-competence were seen important motivators for sewing hobby. Finally, I conclude that the most essential reasons maintaining sewing as a hobby are: the value produced by the product itself and joy as well as self-developmental benefit of sewing. My forthcoming master’s thesis offers a possible place for a strict analysis of the motivational background variables.
  • Salin, Kukka (2017)
    Kandidaatin tutkielmani käsittelee blogin käyttöä osana ompeluharrastusta. Tutkimuskysymyksikseni muotoutuivat seuraavat: (i) mitä ompelublogin ylläpitäminen on ja (ii) miten ompelublogi on osa käsityöharrastusta. Tällaisten ompeluaiheisten blogien ylläpitäjää kutsuin työssäni ompelubloggaajaksi. Aiheen vähäisen tutkimuksen vuoksi en asettanut hypoteeseja. Blogit ovat nykyaikaisena sosiaalisen viestinnän muotona herättäneet kiinnostusta ja niitä on tutkittu laajalti. Käsityön osalta neuleblogit ovat olleet tutkimuksen keskiössä. Niistä on tehty muun muassa useita pro gradu -tutkielmia. Ompeluaiheisia blogeja koskevia tutkimuksia sen sijaan ei juuri löydy. Tutkimukseni tarkoitus oli osaltani lisätä tietoa tästä uudesta tutkimusalueesta. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin. Haastateltaviksi valikoitui viisi eteläsuomalaista ompelubloggaajaa. Haastateltavilta vaadittiin, että heidän pitämänsä blogit sisälsivät pääosin ompeluaiheisia julkaisuja, blogi oli ollut olemassa vähintään vuoden ja julkaisuja piti tulla aktiivisesti. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Keskeisimpinä tutkimustuloksina selvisi, että ompeluharrastuksen pohjalta oli virinnyt innostus bloggaamiseen. Tapoja ylläpitää blogia oli useita, ja jokainen haastateltava oli muodostanut itselleen oman yksilöllisen tapansa hyödyntää blogia osana ompeluharrastusta. Haastatteluaineistosta nousi esiin kaksi monin tavoin vastakohtaista bloggaajatyyppiä. Nimesin ääripäät passiiviseksi ja aktiiviseksi bloggaajaksi. Passiiviselle bloggaajalle tyypillisiksi ominaisuuksiksi erottui, että ommellut tuotteet olivat melko yksinkertaisia, ositetun käsityön periaattein tehtyjä, ja uuden julkaisun tekeminen kuvien ottamisesta tekstin luomiseen vei vain vähän aikaa ilman että bloggaaminen olisi aiheuttanut stressiä tai velvollisuudentunteita. Aktiivinen bloggaaja sen sijaan käytti paljon aikaa julkaisun eri vaiheiden tekemiseen ja toimi muutoinkin monella tavalla vastakohtaisesti passiiviselle bloggaajalle. Yhteistä kuitenkin oli, että blogia kirjoitettiin pääsääntöisesti itseä varten. Kaikki haastateltavat kokivat myös, että yksinäisestä käsityöharrastuksesta oli blogin myötä tullut yhteisöllistä.
  • Naumanen, Jenni (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tämän tutkielman lähtökohtana oli selvittää, millaisia käsityksiä alakoulussa työskentelevillä opettajilla on kotitalouden opettamista kohtaan alakoulussa. Alakouluissa opetetaan kotitaloutta oppiaineena sekä valinnaisaineena luokanopettajien ja aineenopettajien toimesta. Tutkielman tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään, millaisia käsityksiä opettajilla on kotitalouden opettamista kohtaan alakoulussa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kotitalouden opettaminen tuo osaksi opettajan työtehtäviä. Tutkimukseni aihetta on tärkeää tutkia, koska kotitalous on yhä useammissa alakouluissa osana esimerkiksi valinnaisainekokonaisuutta ja sitä opettavat alakoulussa työskentelevät opettajat. Tavoittelen uutta tutkimustietoa opettajien käsityksien pohjalta. Tätä tutkimustietoa voidaan hyödyntää osana alakoulujen valinnaisaineiden suunnittelua ja toteutusta. Tutkielma oli laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena olivat alakoulussa työskentelevät luokanopettajat ja aineenopettajat. Valitsin tutkimukseen kuusi henkilöä, jotka olivat kiinnostuneita tutkimukseni alakoulussa opetettavan kotitalouden aihepiiristä ja toisaalta henkilöt, joilla oli tutkimukseni aihetta koskevaa tietoa. Kaikki haastatteluun osallistuvat opettajat työskentelivät Espoon kaupungin palveluksessa. Tutkimukseeni liittyvä aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun eli teemahaastattelun avulla. Tämän tutkimuksen haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan opettajat eivät kannata kotitalousopetuksen järjestämistä itsenäisenä oppiaineena alakoulussa. Kotitaloutta tulisi järjestää alakoulun vanhimmille luokille valinnaisaineena. Tulokset osoittavat, että kotitaloutta voi opettaa alakoulussa luokanopettaja, mutta virallisena oppiaineen opetuksesta vastaisi pätevöitynyt kotitalouden aineenopettaja. Tulosten pohjalta voidaan nähdä opettajien huoli alakouluikäisten lasten ja nuorten kotitaloustaidoista. Tulokset kertovat, että kotitalousopetus mahdollistaisi konkretiaa moneen muuhun alakoulussa opetettavaan oppiaineiseen, jossa kotitalousopetuksen sisällöt näkyvät jo nyt. Tässä tutkimuksessa kotitalouden toteuttaminen alakoulussa koettiin mahdollisuuksia enemmän haasteena. Suurimpana haasteena nähtiin kotitalousopetukseen tarkoitettujen tilojen puuttuminen. Opettajat kokivat haasteelliseksi myös jo olemassa olevien oppiaineiden runsauden, jonka vuoksi kotitalousopetus arvotettiin tässäkin suhteellisen toisarvoiseksi. Tutkielma on yhteiskunnallisesti merkittävä, sillä se palvelee alakoulun kotitalousopetusta, antaa kotitalousopetukselle arvoa alakoulussa sekä antaa rehtoreille ja kunnille uudenlaisia näkökulmia kotitalousopetuksen suunnitteluun ja opetuksen järjestämiseen.
  • Heinonen, Iines (2016)
    The purpose of this study is to examine the attitudes high school students have towards studying Swedish. The second research question is to find the underlying reasons behind the attitudes. The general aim of the study is to examine how high school students regard Swedish as a school subject and a general phenomenon. Previous studies have shown factors that affect language attitudes and these are for example teacher, parents and peers. The study was conducted by qualitative approach using a questionnaire. 28 second-year high school students from southern Finland filled in the open form. The data was collected in February 2016 from group of 11 students that studied Swedish as an A language and group of 17 students that studied it as a B language. In the analysis the material was categorized into three different themes (general ideas and impressions of Swedish, attitudes towards studying Swedish and the reasons behind the attitudes). Students’ attitudes towards Swedish proved to be quite positive. However, many of the students felt that studying Swedish is unnecessary because they felt that they rarely need it and it is only used in certain areas. Many of the respondents understood the historical and language political reasons for Swedish’ obligatoriness, but hoped for other optional languages besides Swedish. The research showed that the skills of the student can affect positively on his/her attitude towards and motivation for studying Swedish. The most significant reason behind the attitudes was the teacher. A good teacher inspires and encourages students to learn whereas a bad teacher can affect negatively for learning enthusiasm. Also parents and peers seemed to have influence on students’ attitudes. In the future the scope could be expanded to different parts of Finland and regional differences in attitudes could be observed. Different age groups could be included to the research and examine the change in the attitudes. It could also be interesting to examine teachers’ attitudes and how they are able to convey them in their teaching.
  • Toivonen, Ada (2022)
    Tavoitteet: Tutkimuksen lähtökohtana oli nostaa varhaiskasvatuksesta käytävän negatiivissävytteisen puheen rinnalle niitä tekijöitä, jotka edesauttavat 3-5 vuotta työelämässä olleiden varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä valitulle uralle. Työhön kiinnittymisen kannalta keskeisiä tekijöitä kuvataan työhyvinvointitutkija Jari Hakalan koostaman työn voimavaralähtöisen mallin pohjalta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet tärkeimmiksi työn voimavaratekijöiksi kokemukset varhais-kasvatustyön merkityksellisyydestä, kiinnostus lapsen kasvusta ja kehityksestä sekä työyhteisöön kohdistuvat tekijät. Menetelmät: Tutkimus käynnistyi vuoden 2021 alussa soveltuvien tutkittavien tavoittamisella. Soveltuvat henkilöt löytyivät varhaiskasvatuksen opettajien facebook- ryhmän sekä opintojen myötä luotujen kontaktien avulla. Tutkimuksen aineisto koostui tutkittavien vapaamuotoisista kirjoitelmista, joissa pyydettiin tarkastelemaan valitulle uralle kiinnittäviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena, narratiivisena tutkimuksena, jonka aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Tulokset ja johtopäätökset: Varhaiskasvatuksen opettajan uralle kiinnittymisessä kiinnostus lapsen kasvuun ja kehitykseen, pienten lasten opettamiseen sekä opettajuuteen nähtiin merkittävänä tekijänä. Opettamisen lisäksi opettajan työvälinettä eli pedagogiikkaa sekä sen merkitystä ja hallintaa kuvattiin. Varhaiskasvatuksen opettajan työ kuvautuu aineiston pohjalta pitkälti arvo- ja kutsumuslähtöisenä, jossa halu tukea lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia on työn merkityksellisyyden kannalta tärkeä tekijä. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä myös testattiin aineiston tarkastelun pohjana Hakalan (2011) koostamaan mallia työn voimavaratekijöistä, joka lähtökohtaisesti asettui aineiston sisältöön hyvin.
  • Saukkonen, Sofia (2022)
    Tavoitteet. Karvin Varhaiskasvatuksen laatu arjessa -tutkimusraportin mukaan leikkiä arvostetaan ja sille varataan aikaa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Silti osa lapsista jää toistuvasti leikkien ulkopuolelle ja henkilöstö arvioi ajan puutteen estävän aikuisten osallistumista yhteisleikkiin. Tutkimuksen keskiössä on leikkimaailmapedagogiikka (tunnetaan myös nimellä tarinallinen leikki), joka toimintamuotona yhdistää kaikkien osallistujien tasa-arvoisemman leikkiin osallistumisen tukemisen sekä aikuisen mukana olon leikissä. Aiemmista tutkimuksista tiedetään, että leikkimaailmapedagogiikan toteuttamisessa merkityksellistä on aikuisen roolin tunnistaminen, leikkimaailmamenetelmän tuntemus sekä varhaiskasvatuksen arjessa vallitsevat leikkiä tukevat käytänteet. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata henkilöstön kokemuksia leikkimaailmojen toteuttamisesta ja pyrkiä tunnistamaan niiden pohjalta toimintaa estäviä sekä mahdollistavia toimintatapoja. Menetelmät. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä tarinallista leikkiä työssään hyödyntänyttä varhaiskasvatuksen opettajaa ja lastenhoitajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jotta tavoitettiin nimenomaan leikkimaailmoja toteuttavien opettajien henkilökohtaiset kokemukset. Analyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa teoreettinen viitekehys tarjosi käsitteet aineiston luokitteluun, mutta myös aineistosta nousseet teemat oli mahdollista huomioida. Käytetyssä abduktiivisessa lähestymistavassa tutkimuksen aineistoa ja aiemmin tutkittua tietoa keskustelutettiin uuden ymmärryksen muodostamiseksi. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa löytyi useita leikkimaailmapedagogiikkaa tukevia ja mahdollistavia käytänteitä liittyen tarinallisen leikin menetelmään, aikuisen rooliin sekä päiväkodin arkisiin käytänteisiin. Leikkiä edistäviin käytänteisiin lukeutui useita tekijöitä, jotka on tunnistettu aiemmissa tutkimuksissa. Sen sijaan estäviksi käytänteiksi nousi ainoastaan aikuisen sitoutumattomuus leikkiin. Henkilöstön kokemuksista piirtyikin kuva, jossa leikkimaailmapedagogiikkaa käytettiin pikemminkin välineenä arjen ongelmien ratkaisemiseksi. Tällaisia arkisia ongelmia olivat äkillisiin muutoksiin reagoiminen, lasten yksilöllisen tuen tarpeisiin vastaaminen sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisen kokonaisvaltaisen toiminnan toteuttaminen. Tulosten valossa voidaan todeta, että leikkimaailma näyttää hyödyntävän mielikuvituksen ja toden rajaa tavalla, joka mahdollistaa sekä aikuisten että lasten kuvitella arkisia realiteetteja laajemmin.
  • Karlsson, Krista (2017)
    Motivation. The motivation for this research was to analyse the everyday life of Tove Jansson´s Moomin family through the components of the activity theory. The study is theoretically based on the concepts of everyday life and family research on home, family, the everyday life and division of la-bour between family members, and on the Korvela´s (2003) home economic based interpretations of Yrjö Engeströms´s (1987) activity system diagram. The homemaking activities of the Moomin family are looked at through these concepts and interpretations. The aim of the study is to analyse the repre-sentation of everyday life in a work of fiction by using the methods of scientific research, and gather up a description of everyday life which can be compared to theoretical framework. The research question is: What is the activity system of the Moomin family? Methods. The research data was distinguished from the first two chapters of the book Comet in Moominland and includes 21 situations where homemaking activities of the Moomin family are de-scribed. The situations were distinguished from the story through following criteria: Two or more members of the family must be in active interaction with each other, or at least one member whose activity constructs home as a physical and emotional space. The research was directed by the research data, and elements of activity system – object, subject, mediating artefacts, rules, community and di-vision of labour – were used as a keys to gather and analyse data and to examine the results. The re-search data was reconstructed in table format, which helped to distinguish the everyday life activities and the possible repetitive activities of the Moomin family from the data. The results were collated with the theoretical framework, which outlined the everyday life system of the Moomin family. Results and conclusions. The Moomin family life is the like any family with children. Moominmam-ma carries the expressive role and main responsibility of the homemaking chores. She is the heart, which keeps everyday life running fluidly on all levels. Moominpappa fills the instrumental role in the family. He takes care of construction work requiring physical strength, and ensures the safety of the family by placing himself between the family´s operational environment and the outside world. The son, Moomintroll, and adopted son, Sniff, live everyday life of children, developing their identi-ties through play and shared interactional relationship. The boys´ growing independency expands the family´s operational environment and drives the family´s everyday life. By taking both children in equal consideration both through actions and communications, Moominmamma in developing a sense of community between herself and Sniff and the rest of the family. The arrival of the Muskrat brings with it the end of the world, which represents a new object to the family’s everyday activities. The family reacts both as individuals and as a community, but finally they respond to the challenges and changes in their operational environments as a co-operating unity.
  • Harenko, Maija (2018)
    Purpose. In previous studies it’s been found out that the presence of a dog has a positive effect on human. Previous studies have shown that dog’s presence makes therapy more pleasant experience to the patient and makes it easier for therapist to connect with the patient. There have been similar effects in school environment but there are still quite few studies on that matter. The purpose of my study is to gather previous results together and analyse through them what kind of studies are still needed. I aim to present comprehensive depiction of the effects dogs have on student’s in school. Methods. The study was carried out as a descriptive literature review. Materials were five previous studies about school dogs. Those studies were analysed qualitatively by grouping their results in categories according to the effect they had. Those categories were dogs affect to studying, social behaviour, emotions and behaviour. Results and conclusions. School dog had a positive effect on students. School dog affected the students socially, emotionally and cognitively. When the dog was present working environment got better, student’s motivation increased, group spirit got better and there were less unwanted behaviour. School dog’s presence made the students to act better because they were trying to please the dog. With bringing dog to a classroom it’s possible to create an environment that is favourable to positive effects. With a dog it’s possible to make teaching situations better for both individuals and the whole group. More information is needed on long term effects and if dog assisted pedagogy is more suitable for certain kind of groups.
  • Jokinen, Annika (2019)
    According to the Act on Equality between Women and Men education providers have been responsible for ensuring that each educational institution prepares a gender equality plan since the beginning of the year 2017. According to the Non-discrimination act education providers have also been responsible to compile a plan to enhance equal rights and to prevent discrimination. Act on Equality between Women and Men and Non-discrimination act are mutually supportive laws which both have outlined that discrimination is forbidden. In the Act on Equality between Women and Men the basis for discrimination is gender, gender identity and gender expression. Non-discrimination act possesses action against discrimination based on sexual orientation. The goal of this thesis, through a literary review, is to clearly define what is meant with gender and sexual orientation diversity and how this diversity is taken into consideration in Finnish basic education. The goal is to also review how the previously mentioned new amendments in the laws is taken into consideration in official educational documents, such as in National Core Curriculum for Basic Education 2014 and in other documents produced by Finnish National Agency for Education. A specific approach is especially how themes about diversity in sexual orientation are visible compared to themes of gender diversity. According to previous research students who belong to sexual and gender minorities experience the school system as heteronormative, face more discrimination and bullying and feel that they are not on an equal position compared to other students during for example sex education. After the legal reforms various documents that provide guidelines for education put more emphasis on gender equality and gender diversity as sexual orientation diversity. It appears that increasing awareness and information about gender diversity has a greater impact in improving gender equality in schools, then by focusing diversity in sexual orientation through equality plans made by schools.
  • Kortetmäki, Inka (2021)
    Valkoiset miehet ovat maailmanlaajuisesti yliedustettuna ylimmän tason johtajien paikoilla. Tilanne on jopa paradoksaalinen, koska johtotason maskuliinisuus ylläpitää stereotyyppistä kuvaa ideaalisesta, itsevarmasta ja suorapuheisesta miesjohtajasta. Naiset ovat vakiintuneet työelämään ja saavuttaneetkin jo arvostettuja johtotehtäviä. On kuitenkin yleistä, varsinkin yritysmaailmassa, että naiset lähes jumittuvat keskitason johdon paikoille ja ovat vähemmistöä korkeampien johtotasojen tehtävissä. Lasikatto (eng. glass ceiling effect) kuvaa niitä näkymättömiä esteitä, joita naiset urakehityksellään kohtaavat. Työelämän tasa-arvon eteen on tehty paljon töitä, mutta lasikattoilmiö on edelleen laajalti tunnistettu. Tutkimuksessani selvitin, minkälaisia asioita piilee 34 vuotta vanhan lasikattoilmiön takana, sekä tarkastelin ajallisesti ilmiön luonnehdintaa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Millaiset tekijät selittävät lasikattoilmiötä? 2) Minkälaisia keinoja lasikaton murtamiseen on esitetty? 3) Eroaako ilmiön luonne (esim. ongelmat, ratkaisut tai sävy) tutkittavissa artikkeleissa ajallisesti tarkasteltuna? Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoni koostui kahdestatoista vertaisarvioidusta artikkelista. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä ja suurin osa niistä sijoittui Yhdysvaltoihin. V alitsin tarkoin kriteerein kaikki artikkelit EBSCO-tietokannasta. Yhdeksi suurimmaksi valintakriteeriksi muodostui tutkimusten painottuminen organisaatioihin. Aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysia. Tulokset esiintyivät selkeästi teemoittain. Läpi aineiston korostui yhteiskunnassa vallitsevien sukupuolistereotypioiden ja asenteiden negatiivinen vaikutus naisten urakehitykseen. Asenteilla oli vaikutusta yhteiskunnallisen tason lisäksi myös organisaatio- ja yksilötasolla. Näiden lisäksi lasikattoilmiölle selittäviä tekijöitä olivat mm. miesten sosiaaliset verkostot, naisen työn ja perhe- elämän yhdistäminen sekä sukupuolittunut välillinen syrjintä ja eriävä kohtelu. Keskeisimpiä ratkaisukeinoja olivat mentoroinnin ja tietoisuuden lisääminen sekä organisaation tuki. Vanhimmissa tutkimuksissa korostuivat enemmän naisen yhteiskunnallinen rooli ja naisjohtajuuden uutuus. Uudemmissa tutkimuksissa painottui enemmän naisen ääni johtajana, lasikattotermi sai vierelleen uutta termistöä ja tutkimusten sävy oli muutoshakuisempi.
  • Karhu, Pilvi (2018)
    The Finns love milk and they consume one of the highest amounts of milk per capita in the world. Dairy products are a big part of Finnish food culture and Finns get used to drinking and eating dairy products already at an early age. In the past few years milk and dairy products have nevertheless faced some significant criticism among consumers. The aim of this study is to get to know the history of dairy becoming a significant part of Finnish food culture and what kind of role dairy is given in the national nutrition recommendations in Finland. The study also aims to find out what are the meanings the milk has been given in the media and press during past years. The research was carried out by studying dairy-related articles published in Helsingin Sanomat -newspaper between years 2015–2017. By using the collected material, different milk-related categories were formed. The data was analyzed by using content analysis. Three main themes rose from the research material. The role of milk and dairy products in the Finnish food culture is considered to weaken. The range of plant-based and vegan products replacing traditional dairy products has increased during past few years. Consumers regard that dairy products can be replaced. Nevertheless, milk is still considered as a great source of calcium. There has also been conversation regarding health effects of dairy products. For example, milk is thought to aggravate skin problems and intolerances to lactose. According to scientific research, milk is nevertheless regarded to have a neutral effect on the risk of diet-related chronic diseases.
  • Hankimo, Laura (2022)
    Tavoitteet. Sukupuoli ja sukupuolten väliset erot ovat selkeä osa länsimaista kulttuuria. Tasa-arvo taas on useiden länsimaisten yhteiskuntien tavoite. Yhtenä koulun tehtävistä on rakentaa tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa ja tasa-arvotyö täytyisikin ottaa huomioon myös koulutuksessa ja sen suunnittelussa. Tasa-arvoisemman kohtelun nimissä onkin esitetty, että kouluissa tulisi olla enemmän miespuolisia opettajia, sillä poikapuoliset oppilaat hyötyisivät miesopettajasta . Tämän yhteiskunnallisessa keskustelussa esiintyvän väitteen tueksi on hyvin vähän tieteellistä näyttöä. Tällaisessa tasa-arvokeskustelussa usein unohtuu, että sukupuoli voidaan määrittää myös poiketen perinteisestä biologiaan pohjautuvasta mallista, jossa nähdään kaksi muuttumatonta sukupuolta, mies ja nainen. Tämän kandidaatin tutkielman on tarkoitus selvittää, millaisiin koulunkäyntiin tai oppimiseen liittyviin tekijöihin opettajan sukupuoli on yhteydessä ja miten sukupuolen käsite on tutkimusaineistossa määritetty. Menetelmät. Tämä kandidaatin tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valittiin seitsemän tieteellistä tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät opettajan sukupuolen vaikutusta tai yhteyttä erilaisiin koulun ja opetuksen osa-alueisiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Aineisto järjestettiin myös artikkelin ilmestymisvuoden sekä tutkimuksen toteutuksen koulutusasteen mukaisiin järjestyksiin analyysin selkeyttämiseksi. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajan sukupuoli oli yhteydessä peruskouluikäisillä opettajien luokkahuoneessa oppilaille osoitettavan kommunikaation määrään, oppilaiden liikuntatunnilla saamien kehujen määrään sekä oppilaiden omaan kokemukseen oppilas-opettaja suhteesta. Korkeakouluopiskelua koskevassa tutkimuksessa opettajan sukupuoli oli yhteydessä oppilaiden omaan arvioon opettajan opetusmetodeista. Kolmessa tutkimusartikkelissa seitsemästä ei löydetty yhteyttä opettajan sukupuolen ja minkään koulun käyntiin tai oppimiseen liittyvän tekijän kanssa. Yhdessäkään tutkimusaineiston artikkeleissa ei oltu selitetty sukupuolen käsitettä millään tavalla. Vaikka osassa tutkimusartikkeleista löydettiinkin yhteys opettajan sukupuolen ja koulunkäyntiin liittyvän tekijän kanssa, eivät nämä yhteydet olleet yhtenäisiä keskenään. Opettajan sukupuolella ei siis näyttäisi olevan selvää merkitystä eivätkä nämä tulokset tue väitettä, että pojat tarvitsisivat erityisesti miesopettajia kouluihin. Tämän kandidaatintutkielman perusteella sukupuolen käsitteen määrittämiseen tulisi tieteellisissä julkaisuissa kiinnittää enemmän huomiota.
  • Teittinen, Lyydia (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Luontosuhde määritellään ihmisen kokemuksena siitä, että hän on osa luontoa ja sen nähdään kehittävän hyvinvointia. Se kehittyy, kun viettää aikaa ulkona ja saa kokemuksia sieltä. Suomessa metsä on se elementti, jonka varaan luontosuhde yleensä luodaan. Suomalainen metsäsuhde on ollut viime vuosina erityisen mielenkiinnon alla. Siitä on tullut osa aineetonta kulttuuriperintöä, ja se on koettu merkittäväksi tekijäksi kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Partioliike on niin kansainvälisesti kuin Suomen tasolla merkittävä kasvatusjärjestö, jonka keskeiset arvot ovat ympäristökasvatuksellisia. Suomessa partio onkin lukumäärältään suurin nuorisojärjestö, ja sellaisena sen rooli informaalin oppimisen tarjoajana on tärkeä. Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa partioon liittyviä maisterintutkielmia sekä kasvatustieteellisiä tutkimuksia Suomessa vuosilta 2010–2022, jotta saadaan selville, mitä on tutkittu ja onko partiolaisten metsäsuhde ollut tutkimuksen kohteena. Menetelmät. Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus suomalaisesta partiotutkimuksesta. Vaikka partioon kuuluu paljon jäseniä ja sen tavoitteet ovat kasvatuksellisia, kasvatustieteellistä tutkimusta siitä on vain vähän. Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomen eri yliopistojen tietokannoista sekä muista tietokannoista, joista etsittiin maisterintutkielmia ja tutkimusartikkeleita. Tutkimuksessa käytettiin aineiston järjestämisen apuvälineenä teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimusaineistoksi valittiin kuusi maisterintutkielmaa ja yksi kasvatustieteellinen artikkeli. Tulokset ja johtopäätökset. Partioon liittyvissä maisterintutkielmissa oli eniten tutkittu partiossa johtajana toimivia henkilöitä sekä heidän pedagogisia toimiansa ja arviointia. Tästä voi päätellä, että vaikka partio ei ole osa formaalia opetusta, toiminnalla on tavoitteet, joita pyritään saavuttamaan samankaltaisilla opetusmenetelmillä. Partio-ohjelmaa ja -menetelmiä kehitetäänkin jatkuvasti. Vain yhdessä kasvatustieteellisessä tutkimuksessa oli tutkittu partiolaisten metsäsuhdetta, kun taas maisterintutkielmissa luonto oli mainittu yleisenä toiminnan kehyksenä. Myös informaalin oppimisen tutkiminen partiotoiminnassa oli vähäistä. Lasten ja nuorten metsäsuhteesta, sen kehittymisestä ja partion vaikutuksesta siihen on varmasti vielä paljon tutkittavaa.
  • Lammela, Ellinoora (2021)
    Both personality and achievement goal orientations have been related to learning based on previous studies. In this study, the term personality is approached through The Big Five theory, which describes five personality traits: neuroticism, extraversion, openness to experience, consciousness, and agreeableness. Achievement goal orientation refers to an individual’s tendency to react and be motivated in performance situations in a certain way. While goal orientations and personality have been studied a great deal, the connections between the two not much. Therefore, further research on this topic is highly needed. The purpose of this study is to further clarify the nature of goal orientations and personality, and what is already known about the connection between the two. This study is a systematic literature review. The data of this review consisted of six research articles published in a scientific, peer-reviewed journal. The articles were found through systematic literature searches. The literature was collected using online databases, such as Google Scholar and the Helka database of the University of Helsinki. Articles including search terms such as “goal orientation”, “achievement goal orientation” and “personality” were included, as well as combinations of these and their Finnish equivalents. In addition, the literature was obtained by utilizing the sources used in the articles already found. The data were used to analyze the results of the relationship between goal orientations and personality. Based on this study, goal orientations have connections to some, but not all, personality traits. Learning goal orientation is related to all personality traits except neuroticism. The connections of performance-avoidance orientation to personality traits are the opposite of those of learning orientation. Some of the results were contradictory, such as the connection between performance-approach orientation and personality traits. The results were also partly incomplete, especially in terms of performance orientation, as there has been little research on the issue. This study creates the base on which to build empirical research. The intention is to continue researching the topic empirically in a master's thesis using data from the projects Mind the Gaps and Bridging the Gaps funded by the Academy of Finland.
  • Muli, Hanna (2020)
    This literature review examines the relationship between teaching methods and boys’ motivation. Teaching methods are the key methods of a teaching event. Based on this, the background assumption of the review is that they are related to boys ’school motivation. The research task was to find out what kind of connection the teaching methods used by the teacher have in the boys' school motivation. The views of both boys and teachers have been considered in this literature review. The research task was to find out in addition to the perspective of international studies, what kind of results have been teaching, which is executed at the gender based groups. The literature review was conducted as a descriptive literature review. The data consisted of Finnish and international scientific researches. The data were collected using the Helka database as well as other international databases. The age of boys varies from primary school age to high school age in the obtained data. Previous researches showed that there was a connection between boys ’school motivation and teaching methods. The results show that traditional teacher-centered teaching methods do not motivate boys, while activity and learning in groups increase boys ’school motivation. The results also show that the support provided by the home is related to the boys ’school motivation. The results show that it can be concluded that the role of the teacher plays a key role in the motivation of boys. The positive attitude of the teacher towards schoolwork and students has a connection that increases the boys' motivation. The gender of the teacher influences the motivation of the boys. Boys are motivated more by a male than a female teacher. The results of the researches of teaching in gender based groups showed that some of the researches considered gender based teaching to be a better teaching method, while others did not see it as a better teaching method than general teaching
  • Pitkänen, Venla (2023)
    Käsittelen kandidaatintutkielmassani sukupuolten tasa-arvon toteutumista peruskoulun kontekstissa. Perehdyn tutkielmassani siihen, miten sukupuolittuneisuus ilmenee peruskoulun arjessa ja käytänteissä, millaisia toimia tasa-arvoisemman koulun kehittämiseksi on tehty sekä millaisena opettajan rooli näyttäytyy tasa-arvon toteutumisen kannalta. Tutkimuskirjallisuudessa sukupuolen ymmärretään olevan sosiaalinen ja kulttuurinen konstruktio, johon vaikuttaa biologian lisäksi vahvasti myös yhteiskunnallinen konteksti ja sen sukupuolelle luomat erinäiset odotukset (ks. Reisby, 1999; Syrjäläinen & Kujala, 2010). Lisäksi kirjallisuudessa nostetaan esiin sukupuolen moninaisuus ja sukupuolen dikotomian ongelmallisuus (ks. Lehtonen, 2010; Jääskeläinen ym., 2015). Jääskeläinen ym., (2015) tuovat esiin sukupuolitietoisen opetuksen mahdollisuudet haastaa koulun syvälle juurtuneita sukupuolittuneita toimintamalleja ja vähentää sukupuoleen liittyvää epätasa-arvoisuutta. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus toimii menetelmänä hyvin rakennettaessa kokonaiskuvaa ja yhtenäistä kokonaisuutta tietystä aihealueesta (Salminen, 2011). Käytin aineistona pääasiassa 2000-luvun tutkimuskirjallisuutta sekä muutamaa ajankohtaista sukupuolten tasa-arvoa koskevaa raporttia (mm. European Institute for Gender Equality, 2023). Käyttämäni kirjallisuus käsitteli sukupuolittuneisuuden ilmenemistä peruskoulukontekstissa (mm. Tainio & Teräs, 2010; Lahelma ym., 2011; Leino ym., 2019), sukupuolten tasa-arvon edistämistä (mm. Lahelma & Tainio, 2019) sekä opettajan roolia tasa-arvon toteutumisen kannalta (mm. Jääskeläinen, ym., 2015; Tainio, ym., 2010). Tuloksista käy ilmi, ettei tasa-arvo monilta osin vielä toteudu suomalaisessa peruskoulussa. Peruskoulun sukupuolittuneisuus ja epätasa-arvo näkyvät oppikirjojen epätasaisessa sukupuolijakaumassa, sukupuolen vaikutuksissa arviointiin sekä oppimistulosten sukupuolten välisissä eroissa ja tavoissa suhtautua näihin eroihin. Opettaja voi toiminnallaan joko purkaa tai vahvistaa sukupuoliin liittyviä stereotypioita sekä sukupuolirooleja. Sukupuolitietoinen opetus on avainasemassa tasa-arvon edistämisessä ja sen tulisi olla taustalla kaikessa koulun toiminnassa.
  • Thompson, Emmi (2017)
    Early childhood is a time that creates the foundation for an active lifestyle. Adults in pre-primary education should support the child’s holistic and physical growth. The adult should also support the child’s motoric development. Motoric growth is the foundation for a child’s physical growth and with the help of the motoric growth the child learns to look after her own physical performance. Pre-primary education has set aims for learning. Thus physical education in pre-primary education should be well planned and have clear aims for learning. The focus should be on the child and the child’s specific ways of learning. Physical education in pre-primary should be child friendly and motivating. The teacher has an important role in encouraging the child to an active way of life in a way that is specific to children. The purpose of this study is to examine the goals, plans and methods pre-primary teachers use during physical education classes. In this study I conduct the strategies the teachers use in physical education. The study is conducted using qualitative research methods. The material was gathered observing three pre-primary groups and their teachers twice during autumn 2016. The observations were done inside and outside during physical education classes. I analysed the material by transcription and separating it into groups by themes which demonstrated themes used in the research questions. I also used the teachers written plans to create a wider spectrum of physical education in preschool. The national core curriculum for Pre-primary education are used as background for the study. I also compared the observations and plans gathered with the curriculum. In this study I found out that exercise and physical education proved to be an integral part of pre-primary education. Pre-primary teachers put emphasis on child observation in doing physical education lesson plans. The teachers also integrated other learning aims of pre-primary education into the physical education classes. Pre- primary children were encouraged to also move around outside of physical education classes and this way promoted active lives. The teachers were encouraging and took the child in consideration as an individual. This study gives an encouraging view of the meaning and implementation of physical activity.