Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Toivonen, Ada (2022)
    Tavoitteet: Tutkimuksen lähtökohtana oli nostaa varhaiskasvatuksesta käytävän negatiivissävytteisen puheen rinnalle niitä tekijöitä, jotka edesauttavat 3-5 vuotta työelämässä olleiden varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä valitulle uralle. Työhön kiinnittymisen kannalta keskeisiä tekijöitä kuvataan työhyvinvointitutkija Jari Hakalan koostaman työn voimavaralähtöisen mallin pohjalta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet tärkeimmiksi työn voimavaratekijöiksi kokemukset varhais-kasvatustyön merkityksellisyydestä, kiinnostus lapsen kasvusta ja kehityksestä sekä työyhteisöön kohdistuvat tekijät. Menetelmät: Tutkimus käynnistyi vuoden 2021 alussa soveltuvien tutkittavien tavoittamisella. Soveltuvat henkilöt löytyivät varhaiskasvatuksen opettajien facebook- ryhmän sekä opintojen myötä luotujen kontaktien avulla. Tutkimuksen aineisto koostui tutkittavien vapaamuotoisista kirjoitelmista, joissa pyydettiin tarkastelemaan valitulle uralle kiinnittäviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena, narratiivisena tutkimuksena, jonka aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Tulokset ja johtopäätökset: Varhaiskasvatuksen opettajan uralle kiinnittymisessä kiinnostus lapsen kasvuun ja kehitykseen, pienten lasten opettamiseen sekä opettajuuteen nähtiin merkittävänä tekijänä. Opettamisen lisäksi opettajan työvälinettä eli pedagogiikkaa sekä sen merkitystä ja hallintaa kuvattiin. Varhaiskasvatuksen opettajan työ kuvautuu aineiston pohjalta pitkälti arvo- ja kutsumuslähtöisenä, jossa halu tukea lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia on työn merkityksellisyyden kannalta tärkeä tekijä. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä myös testattiin aineiston tarkastelun pohjana Hakalan (2011) koostamaan mallia työn voimavaratekijöistä, joka lähtökohtaisesti asettui aineiston sisältöön hyvin.
  • Saukkonen, Sofia (2022)
    Tavoitteet. Karvin Varhaiskasvatuksen laatu arjessa -tutkimusraportin mukaan leikkiä arvostetaan ja sille varataan aikaa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Silti osa lapsista jää toistuvasti leikkien ulkopuolelle ja henkilöstö arvioi ajan puutteen estävän aikuisten osallistumista yhteisleikkiin. Tutkimuksen keskiössä on leikkimaailmapedagogiikka (tunnetaan myös nimellä tarinallinen leikki), joka toimintamuotona yhdistää kaikkien osallistujien tasa-arvoisemman leikkiin osallistumisen tukemisen sekä aikuisen mukana olon leikissä. Aiemmista tutkimuksista tiedetään, että leikkimaailmapedagogiikan toteuttamisessa merkityksellistä on aikuisen roolin tunnistaminen, leikkimaailmamenetelmän tuntemus sekä varhaiskasvatuksen arjessa vallitsevat leikkiä tukevat käytänteet. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata henkilöstön kokemuksia leikkimaailmojen toteuttamisesta ja pyrkiä tunnistamaan niiden pohjalta toimintaa estäviä sekä mahdollistavia toimintatapoja. Menetelmät. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä tarinallista leikkiä työssään hyödyntänyttä varhaiskasvatuksen opettajaa ja lastenhoitajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jotta tavoitettiin nimenomaan leikkimaailmoja toteuttavien opettajien henkilökohtaiset kokemukset. Analyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa teoreettinen viitekehys tarjosi käsitteet aineiston luokitteluun, mutta myös aineistosta nousseet teemat oli mahdollista huomioida. Käytetyssä abduktiivisessa lähestymistavassa tutkimuksen aineistoa ja aiemmin tutkittua tietoa keskustelutettiin uuden ymmärryksen muodostamiseksi. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa löytyi useita leikkimaailmapedagogiikkaa tukevia ja mahdollistavia käytänteitä liittyen tarinallisen leikin menetelmään, aikuisen rooliin sekä päiväkodin arkisiin käytänteisiin. Leikkiä edistäviin käytänteisiin lukeutui useita tekijöitä, jotka on tunnistettu aiemmissa tutkimuksissa. Sen sijaan estäviksi käytänteiksi nousi ainoastaan aikuisen sitoutumattomuus leikkiin. Henkilöstön kokemuksista piirtyikin kuva, jossa leikkimaailmapedagogiikkaa käytettiin pikemminkin välineenä arjen ongelmien ratkaisemiseksi. Tällaisia arkisia ongelmia olivat äkillisiin muutoksiin reagoiminen, lasten yksilöllisen tuen tarpeisiin vastaaminen sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisen kokonaisvaltaisen toiminnan toteuttaminen. Tulosten valossa voidaan todeta, että leikkimaailma näyttää hyödyntävän mielikuvituksen ja toden rajaa tavalla, joka mahdollistaa sekä aikuisten että lasten kuvitella arkisia realiteetteja laajemmin.
  • Karlsson, Krista (2017)
    Motivation. The motivation for this research was to analyse the everyday life of Tove Jansson´s Moomin family through the components of the activity theory. The study is theoretically based on the concepts of everyday life and family research on home, family, the everyday life and division of la-bour between family members, and on the Korvela´s (2003) home economic based interpretations of Yrjö Engeströms´s (1987) activity system diagram. The homemaking activities of the Moomin family are looked at through these concepts and interpretations. The aim of the study is to analyse the repre-sentation of everyday life in a work of fiction by using the methods of scientific research, and gather up a description of everyday life which can be compared to theoretical framework. The research question is: What is the activity system of the Moomin family? Methods. The research data was distinguished from the first two chapters of the book Comet in Moominland and includes 21 situations where homemaking activities of the Moomin family are de-scribed. The situations were distinguished from the story through following criteria: Two or more members of the family must be in active interaction with each other, or at least one member whose activity constructs home as a physical and emotional space. The research was directed by the research data, and elements of activity system – object, subject, mediating artefacts, rules, community and di-vision of labour – were used as a keys to gather and analyse data and to examine the results. The re-search data was reconstructed in table format, which helped to distinguish the everyday life activities and the possible repetitive activities of the Moomin family from the data. The results were collated with the theoretical framework, which outlined the everyday life system of the Moomin family. Results and conclusions. The Moomin family life is the like any family with children. Moominmam-ma carries the expressive role and main responsibility of the homemaking chores. She is the heart, which keeps everyday life running fluidly on all levels. Moominpappa fills the instrumental role in the family. He takes care of construction work requiring physical strength, and ensures the safety of the family by placing himself between the family´s operational environment and the outside world. The son, Moomintroll, and adopted son, Sniff, live everyday life of children, developing their identi-ties through play and shared interactional relationship. The boys´ growing independency expands the family´s operational environment and drives the family´s everyday life. By taking both children in equal consideration both through actions and communications, Moominmamma in developing a sense of community between herself and Sniff and the rest of the family. The arrival of the Muskrat brings with it the end of the world, which represents a new object to the family’s everyday activities. The family reacts both as individuals and as a community, but finally they respond to the challenges and changes in their operational environments as a co-operating unity.
  • Harenko, Maija (2018)
    Purpose. In previous studies it’s been found out that the presence of a dog has a positive effect on human. Previous studies have shown that dog’s presence makes therapy more pleasant experience to the patient and makes it easier for therapist to connect with the patient. There have been similar effects in school environment but there are still quite few studies on that matter. The purpose of my study is to gather previous results together and analyse through them what kind of studies are still needed. I aim to present comprehensive depiction of the effects dogs have on student’s in school. Methods. The study was carried out as a descriptive literature review. Materials were five previous studies about school dogs. Those studies were analysed qualitatively by grouping their results in categories according to the effect they had. Those categories were dogs affect to studying, social behaviour, emotions and behaviour. Results and conclusions. School dog had a positive effect on students. School dog affected the students socially, emotionally and cognitively. When the dog was present working environment got better, student’s motivation increased, group spirit got better and there were less unwanted behaviour. School dog’s presence made the students to act better because they were trying to please the dog. With bringing dog to a classroom it’s possible to create an environment that is favourable to positive effects. With a dog it’s possible to make teaching situations better for both individuals and the whole group. More information is needed on long term effects and if dog assisted pedagogy is more suitable for certain kind of groups.
  • Jokinen, Annika (2019)
    According to the Act on Equality between Women and Men education providers have been responsible for ensuring that each educational institution prepares a gender equality plan since the beginning of the year 2017. According to the Non-discrimination act education providers have also been responsible to compile a plan to enhance equal rights and to prevent discrimination. Act on Equality between Women and Men and Non-discrimination act are mutually supportive laws which both have outlined that discrimination is forbidden. In the Act on Equality between Women and Men the basis for discrimination is gender, gender identity and gender expression. Non-discrimination act possesses action against discrimination based on sexual orientation. The goal of this thesis, through a literary review, is to clearly define what is meant with gender and sexual orientation diversity and how this diversity is taken into consideration in Finnish basic education. The goal is to also review how the previously mentioned new amendments in the laws is taken into consideration in official educational documents, such as in National Core Curriculum for Basic Education 2014 and in other documents produced by Finnish National Agency for Education. A specific approach is especially how themes about diversity in sexual orientation are visible compared to themes of gender diversity. According to previous research students who belong to sexual and gender minorities experience the school system as heteronormative, face more discrimination and bullying and feel that they are not on an equal position compared to other students during for example sex education. After the legal reforms various documents that provide guidelines for education put more emphasis on gender equality and gender diversity as sexual orientation diversity. It appears that increasing awareness and information about gender diversity has a greater impact in improving gender equality in schools, then by focusing diversity in sexual orientation through equality plans made by schools.
  • Kortetmäki, Inka (2021)
    Valkoiset miehet ovat maailmanlaajuisesti yliedustettuna ylimmän tason johtajien paikoilla. Tilanne on jopa paradoksaalinen, koska johtotason maskuliinisuus ylläpitää stereotyyppistä kuvaa ideaalisesta, itsevarmasta ja suorapuheisesta miesjohtajasta. Naiset ovat vakiintuneet työelämään ja saavuttaneetkin jo arvostettuja johtotehtäviä. On kuitenkin yleistä, varsinkin yritysmaailmassa, että naiset lähes jumittuvat keskitason johdon paikoille ja ovat vähemmistöä korkeampien johtotasojen tehtävissä. Lasikatto (eng. glass ceiling effect) kuvaa niitä näkymättömiä esteitä, joita naiset urakehityksellään kohtaavat. Työelämän tasa-arvon eteen on tehty paljon töitä, mutta lasikattoilmiö on edelleen laajalti tunnistettu. Tutkimuksessani selvitin, minkälaisia asioita piilee 34 vuotta vanhan lasikattoilmiön takana, sekä tarkastelin ajallisesti ilmiön luonnehdintaa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Millaiset tekijät selittävät lasikattoilmiötä? 2) Minkälaisia keinoja lasikaton murtamiseen on esitetty? 3) Eroaako ilmiön luonne (esim. ongelmat, ratkaisut tai sävy) tutkittavissa artikkeleissa ajallisesti tarkasteltuna? Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoni koostui kahdestatoista vertaisarvioidusta artikkelista. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä ja suurin osa niistä sijoittui Yhdysvaltoihin. V alitsin tarkoin kriteerein kaikki artikkelit EBSCO-tietokannasta. Yhdeksi suurimmaksi valintakriteeriksi muodostui tutkimusten painottuminen organisaatioihin. Aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysia. Tulokset esiintyivät selkeästi teemoittain. Läpi aineiston korostui yhteiskunnassa vallitsevien sukupuolistereotypioiden ja asenteiden negatiivinen vaikutus naisten urakehitykseen. Asenteilla oli vaikutusta yhteiskunnallisen tason lisäksi myös organisaatio- ja yksilötasolla. Näiden lisäksi lasikattoilmiölle selittäviä tekijöitä olivat mm. miesten sosiaaliset verkostot, naisen työn ja perhe- elämän yhdistäminen sekä sukupuolittunut välillinen syrjintä ja eriävä kohtelu. Keskeisimpiä ratkaisukeinoja olivat mentoroinnin ja tietoisuuden lisääminen sekä organisaation tuki. Vanhimmissa tutkimuksissa korostuivat enemmän naisen yhteiskunnallinen rooli ja naisjohtajuuden uutuus. Uudemmissa tutkimuksissa painottui enemmän naisen ääni johtajana, lasikattotermi sai vierelleen uutta termistöä ja tutkimusten sävy oli muutoshakuisempi.
  • Karhu, Pilvi (2018)
    The Finns love milk and they consume one of the highest amounts of milk per capita in the world. Dairy products are a big part of Finnish food culture and Finns get used to drinking and eating dairy products already at an early age. In the past few years milk and dairy products have nevertheless faced some significant criticism among consumers. The aim of this study is to get to know the history of dairy becoming a significant part of Finnish food culture and what kind of role dairy is given in the national nutrition recommendations in Finland. The study also aims to find out what are the meanings the milk has been given in the media and press during past years. The research was carried out by studying dairy-related articles published in Helsingin Sanomat -newspaper between years 2015–2017. By using the collected material, different milk-related categories were formed. The data was analyzed by using content analysis. Three main themes rose from the research material. The role of milk and dairy products in the Finnish food culture is considered to weaken. The range of plant-based and vegan products replacing traditional dairy products has increased during past few years. Consumers regard that dairy products can be replaced. Nevertheless, milk is still considered as a great source of calcium. There has also been conversation regarding health effects of dairy products. For example, milk is thought to aggravate skin problems and intolerances to lactose. According to scientific research, milk is nevertheless regarded to have a neutral effect on the risk of diet-related chronic diseases.
  • Hankimo, Laura (2022)
    Tavoitteet. Sukupuoli ja sukupuolten väliset erot ovat selkeä osa länsimaista kulttuuria. Tasa-arvo taas on useiden länsimaisten yhteiskuntien tavoite. Yhtenä koulun tehtävistä on rakentaa tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa ja tasa-arvotyö täytyisikin ottaa huomioon myös koulutuksessa ja sen suunnittelussa. Tasa-arvoisemman kohtelun nimissä onkin esitetty, että kouluissa tulisi olla enemmän miespuolisia opettajia, sillä poikapuoliset oppilaat hyötyisivät miesopettajasta . Tämän yhteiskunnallisessa keskustelussa esiintyvän väitteen tueksi on hyvin vähän tieteellistä näyttöä. Tällaisessa tasa-arvokeskustelussa usein unohtuu, että sukupuoli voidaan määrittää myös poiketen perinteisestä biologiaan pohjautuvasta mallista, jossa nähdään kaksi muuttumatonta sukupuolta, mies ja nainen. Tämän kandidaatin tutkielman on tarkoitus selvittää, millaisiin koulunkäyntiin tai oppimiseen liittyviin tekijöihin opettajan sukupuoli on yhteydessä ja miten sukupuolen käsite on tutkimusaineistossa määritetty. Menetelmät. Tämä kandidaatin tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valittiin seitsemän tieteellistä tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät opettajan sukupuolen vaikutusta tai yhteyttä erilaisiin koulun ja opetuksen osa-alueisiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Aineisto järjestettiin myös artikkelin ilmestymisvuoden sekä tutkimuksen toteutuksen koulutusasteen mukaisiin järjestyksiin analyysin selkeyttämiseksi. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajan sukupuoli oli yhteydessä peruskouluikäisillä opettajien luokkahuoneessa oppilaille osoitettavan kommunikaation määrään, oppilaiden liikuntatunnilla saamien kehujen määrään sekä oppilaiden omaan kokemukseen oppilas-opettaja suhteesta. Korkeakouluopiskelua koskevassa tutkimuksessa opettajan sukupuoli oli yhteydessä oppilaiden omaan arvioon opettajan opetusmetodeista. Kolmessa tutkimusartikkelissa seitsemästä ei löydetty yhteyttä opettajan sukupuolen ja minkään koulun käyntiin tai oppimiseen liittyvän tekijän kanssa. Yhdessäkään tutkimusaineiston artikkeleissa ei oltu selitetty sukupuolen käsitettä millään tavalla. Vaikka osassa tutkimusartikkeleista löydettiinkin yhteys opettajan sukupuolen ja koulunkäyntiin liittyvän tekijän kanssa, eivät nämä yhteydet olleet yhtenäisiä keskenään. Opettajan sukupuolella ei siis näyttäisi olevan selvää merkitystä eivätkä nämä tulokset tue väitettä, että pojat tarvitsisivat erityisesti miesopettajia kouluihin. Tämän kandidaatintutkielman perusteella sukupuolen käsitteen määrittämiseen tulisi tieteellisissä julkaisuissa kiinnittää enemmän huomiota.
  • Teittinen, Lyydia (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Luontosuhde määritellään ihmisen kokemuksena siitä, että hän on osa luontoa ja sen nähdään kehittävän hyvinvointia. Se kehittyy, kun viettää aikaa ulkona ja saa kokemuksia sieltä. Suomessa metsä on se elementti, jonka varaan luontosuhde yleensä luodaan. Suomalainen metsäsuhde on ollut viime vuosina erityisen mielenkiinnon alla. Siitä on tullut osa aineetonta kulttuuriperintöä, ja se on koettu merkittäväksi tekijäksi kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Partioliike on niin kansainvälisesti kuin Suomen tasolla merkittävä kasvatusjärjestö, jonka keskeiset arvot ovat ympäristökasvatuksellisia. Suomessa partio onkin lukumäärältään suurin nuorisojärjestö, ja sellaisena sen rooli informaalin oppimisen tarjoajana on tärkeä. Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa partioon liittyviä maisterintutkielmia sekä kasvatustieteellisiä tutkimuksia Suomessa vuosilta 2010–2022, jotta saadaan selville, mitä on tutkittu ja onko partiolaisten metsäsuhde ollut tutkimuksen kohteena. Menetelmät. Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus suomalaisesta partiotutkimuksesta. Vaikka partioon kuuluu paljon jäseniä ja sen tavoitteet ovat kasvatuksellisia, kasvatustieteellistä tutkimusta siitä on vain vähän. Tutkimuksen aineisto kerättiin Suomen eri yliopistojen tietokannoista sekä muista tietokannoista, joista etsittiin maisterintutkielmia ja tutkimusartikkeleita. Tutkimuksessa käytettiin aineiston järjestämisen apuvälineenä teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimusaineistoksi valittiin kuusi maisterintutkielmaa ja yksi kasvatustieteellinen artikkeli. Tulokset ja johtopäätökset. Partioon liittyvissä maisterintutkielmissa oli eniten tutkittu partiossa johtajana toimivia henkilöitä sekä heidän pedagogisia toimiansa ja arviointia. Tästä voi päätellä, että vaikka partio ei ole osa formaalia opetusta, toiminnalla on tavoitteet, joita pyritään saavuttamaan samankaltaisilla opetusmenetelmillä. Partio-ohjelmaa ja -menetelmiä kehitetäänkin jatkuvasti. Vain yhdessä kasvatustieteellisessä tutkimuksessa oli tutkittu partiolaisten metsäsuhdetta, kun taas maisterintutkielmissa luonto oli mainittu yleisenä toiminnan kehyksenä. Myös informaalin oppimisen tutkiminen partiotoiminnassa oli vähäistä. Lasten ja nuorten metsäsuhteesta, sen kehittymisestä ja partion vaikutuksesta siihen on varmasti vielä paljon tutkittavaa.
  • Lammela, Ellinoora (2021)
    Both personality and achievement goal orientations have been related to learning based on previous studies. In this study, the term personality is approached through The Big Five theory, which describes five personality traits: neuroticism, extraversion, openness to experience, consciousness, and agreeableness. Achievement goal orientation refers to an individual’s tendency to react and be motivated in performance situations in a certain way. While goal orientations and personality have been studied a great deal, the connections between the two not much. Therefore, further research on this topic is highly needed. The purpose of this study is to further clarify the nature of goal orientations and personality, and what is already known about the connection between the two. This study is a systematic literature review. The data of this review consisted of six research articles published in a scientific, peer-reviewed journal. The articles were found through systematic literature searches. The literature was collected using online databases, such as Google Scholar and the Helka database of the University of Helsinki. Articles including search terms such as “goal orientation”, “achievement goal orientation” and “personality” were included, as well as combinations of these and their Finnish equivalents. In addition, the literature was obtained by utilizing the sources used in the articles already found. The data were used to analyze the results of the relationship between goal orientations and personality. Based on this study, goal orientations have connections to some, but not all, personality traits. Learning goal orientation is related to all personality traits except neuroticism. The connections of performance-avoidance orientation to personality traits are the opposite of those of learning orientation. Some of the results were contradictory, such as the connection between performance-approach orientation and personality traits. The results were also partly incomplete, especially in terms of performance orientation, as there has been little research on the issue. This study creates the base on which to build empirical research. The intention is to continue researching the topic empirically in a master's thesis using data from the projects Mind the Gaps and Bridging the Gaps funded by the Academy of Finland.
  • Muli, Hanna (2020)
    This literature review examines the relationship between teaching methods and boys’ motivation. Teaching methods are the key methods of a teaching event. Based on this, the background assumption of the review is that they are related to boys ’school motivation. The research task was to find out what kind of connection the teaching methods used by the teacher have in the boys' school motivation. The views of both boys and teachers have been considered in this literature review. The research task was to find out in addition to the perspective of international studies, what kind of results have been teaching, which is executed at the gender based groups. The literature review was conducted as a descriptive literature review. The data consisted of Finnish and international scientific researches. The data were collected using the Helka database as well as other international databases. The age of boys varies from primary school age to high school age in the obtained data. Previous researches showed that there was a connection between boys ’school motivation and teaching methods. The results show that traditional teacher-centered teaching methods do not motivate boys, while activity and learning in groups increase boys ’school motivation. The results also show that the support provided by the home is related to the boys ’school motivation. The results show that it can be concluded that the role of the teacher plays a key role in the motivation of boys. The positive attitude of the teacher towards schoolwork and students has a connection that increases the boys' motivation. The gender of the teacher influences the motivation of the boys. Boys are motivated more by a male than a female teacher. The results of the researches of teaching in gender based groups showed that some of the researches considered gender based teaching to be a better teaching method, while others did not see it as a better teaching method than general teaching
  • Pitkänen, Venla (2023)
    Käsittelen kandidaatintutkielmassani sukupuolten tasa-arvon toteutumista peruskoulun kontekstissa. Perehdyn tutkielmassani siihen, miten sukupuolittuneisuus ilmenee peruskoulun arjessa ja käytänteissä, millaisia toimia tasa-arvoisemman koulun kehittämiseksi on tehty sekä millaisena opettajan rooli näyttäytyy tasa-arvon toteutumisen kannalta. Tutkimuskirjallisuudessa sukupuolen ymmärretään olevan sosiaalinen ja kulttuurinen konstruktio, johon vaikuttaa biologian lisäksi vahvasti myös yhteiskunnallinen konteksti ja sen sukupuolelle luomat erinäiset odotukset (ks. Reisby, 1999; Syrjäläinen & Kujala, 2010). Lisäksi kirjallisuudessa nostetaan esiin sukupuolen moninaisuus ja sukupuolen dikotomian ongelmallisuus (ks. Lehtonen, 2010; Jääskeläinen ym., 2015). Jääskeläinen ym., (2015) tuovat esiin sukupuolitietoisen opetuksen mahdollisuudet haastaa koulun syvälle juurtuneita sukupuolittuneita toimintamalleja ja vähentää sukupuoleen liittyvää epätasa-arvoisuutta. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus toimii menetelmänä hyvin rakennettaessa kokonaiskuvaa ja yhtenäistä kokonaisuutta tietystä aihealueesta (Salminen, 2011). Käytin aineistona pääasiassa 2000-luvun tutkimuskirjallisuutta sekä muutamaa ajankohtaista sukupuolten tasa-arvoa koskevaa raporttia (mm. European Institute for Gender Equality, 2023). Käyttämäni kirjallisuus käsitteli sukupuolittuneisuuden ilmenemistä peruskoulukontekstissa (mm. Tainio & Teräs, 2010; Lahelma ym., 2011; Leino ym., 2019), sukupuolten tasa-arvon edistämistä (mm. Lahelma & Tainio, 2019) sekä opettajan roolia tasa-arvon toteutumisen kannalta (mm. Jääskeläinen, ym., 2015; Tainio, ym., 2010). Tuloksista käy ilmi, ettei tasa-arvo monilta osin vielä toteudu suomalaisessa peruskoulussa. Peruskoulun sukupuolittuneisuus ja epätasa-arvo näkyvät oppikirjojen epätasaisessa sukupuolijakaumassa, sukupuolen vaikutuksissa arviointiin sekä oppimistulosten sukupuolten välisissä eroissa ja tavoissa suhtautua näihin eroihin. Opettaja voi toiminnallaan joko purkaa tai vahvistaa sukupuoliin liittyviä stereotypioita sekä sukupuolirooleja. Sukupuolitietoinen opetus on avainasemassa tasa-arvon edistämisessä ja sen tulisi olla taustalla kaikessa koulun toiminnassa.
  • Thompson, Emmi (2017)
    Early childhood is a time that creates the foundation for an active lifestyle. Adults in pre-primary education should support the child’s holistic and physical growth. The adult should also support the child’s motoric development. Motoric growth is the foundation for a child’s physical growth and with the help of the motoric growth the child learns to look after her own physical performance. Pre-primary education has set aims for learning. Thus physical education in pre-primary education should be well planned and have clear aims for learning. The focus should be on the child and the child’s specific ways of learning. Physical education in pre-primary should be child friendly and motivating. The teacher has an important role in encouraging the child to an active way of life in a way that is specific to children. The purpose of this study is to examine the goals, plans and methods pre-primary teachers use during physical education classes. In this study I conduct the strategies the teachers use in physical education. The study is conducted using qualitative research methods. The material was gathered observing three pre-primary groups and their teachers twice during autumn 2016. The observations were done inside and outside during physical education classes. I analysed the material by transcription and separating it into groups by themes which demonstrated themes used in the research questions. I also used the teachers written plans to create a wider spectrum of physical education in preschool. The national core curriculum for Pre-primary education are used as background for the study. I also compared the observations and plans gathered with the curriculum. In this study I found out that exercise and physical education proved to be an integral part of pre-primary education. Pre-primary teachers put emphasis on child observation in doing physical education lesson plans. The teachers also integrated other learning aims of pre-primary education into the physical education classes. Pre- primary children were encouraged to also move around outside of physical education classes and this way promoted active lives. The teachers were encouraging and took the child in consideration as an individual. This study gives an encouraging view of the meaning and implementation of physical activity.
  • Eskelinen, Saara (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on luontokasvatuksesta varhaiskasvatuksessa ja miten varhaiskasvatuksen opettajien luontosuhde näkyy opettajuudessa, vaikuttaen lasten kehittyvään luontosuhteeseen. Tutkimustehtävänäni on tutustua, millainen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan luontosuhteella on lapsen kehittyvään luontosuhteeseen. Tutkimus on tärkeä, sillä hyvä luontosuhde luo pohjaa kestävän elämäntavan mukaan toimimiselle ja luonnonympäristöjen kunnioittamiselle. Aiemmat tutkimukset tuovat myös esille, miten luonto antaa meille fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, sillä luonto vähentää stressiä ja kohentaa mielialaa. Myös motorinen kehitys ja luovuus lisääntyvät luonnossa. Menetelmät. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajina toimivien käsityksiä ja kokemuksia luonnosta ja luontokasvatuksesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja havainnoinnin avulla vapaaehtoisilta tutkimushenkilöiltä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysissa hyödynnettiin teoriasidonnaista analyysia, jolloin teoria tuki aineiston analyysia. Sisällönanalyysissa sovellettiin teemoittelua, jolloin kyselystä esille nousseita teemoja ryhmiteltiin. Ryhmittelystä muodostui viisi alateemaa, joita tarkasteltiin vielä niiden yhteneväisyyksien ja erojen kautta. Näin ollen saatiin muodostettua kolme pääteemaa, jotka vaikuttavan luontokasvatuksen kokemiseen varhaiskasvatuksessa. Teemoiksi syntyivät luonnon hyödyt, luontosuhteen kehittymiseen vaikuttavat tekijät ja luontoarvot opettajuudessa. Jokaisen teeman alla on myös alaluokkia, jotka kuvastavat teemoja. Aineistosta esille nousseita teemoja tarkasteltiin aiempien tutkimusten valossa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa löydettiin teemoittelun kautta kolme teemaa. Luonnon hyödyt teema kattoi alleen terveysvaikutuksen ja motorisen kehityksen. Luontosuhteen kehittyminen sisälsi niin edistäviä kuin heikentäviä tekijöitä. Luontoarvot opettajuudessa alateema sisälsi jokaisen lapsen oikeuden luontokasvatukseen. Teemoittelun kautta aineistosta saatiin nostettua teemoja, jotka olivat läsnä luontokasvatuksen kokemisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineiston perusteella voidaan tulkita, että varhaiskasvatuksen opettajina työskentelevien oma luontosuhde vaikuttaa heidän luontoarvoihinsa ja nämä puolestaan vaikuttavat luontokasvatuksen toteuttamiseen ryhmissä. Hyvä luontosuhde ilmeni tutkimuksessa haluna tarjota lapsille luontokokemuksia ja laadukasta luontopedagogiikkaa.
  • Virmo, Niina (2017)
    This thesis analyzes interaction between different generations as digital media has become more common in everyday life. Because digital media is often less familiar for older people, this research focuses on the perspective of elderly people and how they feel about it. The study is part of the home economics research field and is based on project KUMOUS (1.2.2015-31.1.2018) launched by the Finnish Institute of Occupational Health The project aims to identify the everyday needs of users of different age (young people, people of working age- and seniors), as well as to identify possible new services. Data collection took place in October-November 2015 in South Karelian social and health district (Eksote) area. The data was obtained by interviewing representatives of different generations in two different genus. One of the interviews was carried out by WhatsApp. This is an ethnographic case study, in which the material was approached using two separate cases. The data was collected through interviews in cooperation with the project, in the presence of Senior Research Fellow Mervi Hasu from the Institute of Occupational Health. It can be concluded that digital media did not perceived to be a relevant form of media between the family members. Communication between oldest and their offspring took place by phone or meeting with face to face. Family elders do not find personal computers and smart phones familiar and for example video calls or other applications were not seen as offering more value to the current communication. In this perspective the change of digitalization was not noticed. Interaction between the third generation and the central person was found to be much lower as it is between the second-generation members and the oldest person in family. Communication an interaction between the family members includes the importance of a well-being and healthcare, and relations were found important, although interaction would be less face to face and they might see only rarely.
  • Kinnunen, Amanda (2022)
    Tavoitteet. Tutkin hyväntekeväisyyskäsitöissä saajan asettamia merkityksiä käsityötuotteelle. Käsityötieteen tutkimuksissa on tutkittu usein käsityön tekijän näkökulmaa, mutta myös käsityön merkitys vastaanottajalle on kiinnostava. Aiheena hyväntekeväisyys on ajankohtainen, humanitaarisen avun tarve globaalissa maailmassa on jatkuvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia millaisia merkityksiä hyväntekeväisyyskäsityölahjoitusten vastaanottajat antavat saamilleen käsityötuotteille. Hyväntekeväisyys pohjautuu auttamiseen ja tarkastelen auttamista, hyväntekeväisyyttä ja lahjoittamista yhteiskunnallisena ilmiönä. Käsityön merkityksiä tutkimalla halutaan saada selville, tuntevatko käsitöiden saajat niiden tekijöiden myönteisiä ajatuksia käsityön välityksellä. Tämän tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen ydin koostuu Sherryn (1983) lahjanantoprosessin mallista, jota on sovellettu hyväntekeväisyyskäsityölahjoitus kontekstiin. Menetelmät. Tutkimuksessa käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimukseen osallistui viisi haastateltavaa henkilöä, joita yhdisti se, että jokainen heistä oli vastaanottanut jonkin hyväntekeväisyyskäsityötuotteen lahjoituksena jossain vaiheessa elämäänsä. Tutkimuskysymykseen pyrin saamaan vastauksia ryhmäkeskustelussa. Analysoin ryhmäkeskustelussa tuotetun aineiston käyttäen deduktiivista, eli teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Taustaoletuksena tutkimuksessa on, että Sherryn (1983) lahja-nantoprosessin teoriassa esitetyt lahjaprosessin ulottuvuudet näkyvät myös käsitöiden vastaanottajan merkityksissä. Oletin myös, että hyväntekeväisyyskäsityön vastaanottajilla olisi lähtökohtaisesti positiivinen merkitys käsityötuotteelle. Tutkimukseni osoitti molemmat taustaolettamukset toteen. Hyväntekeväisyyskäsityölahjoituksissa vastaanottajan näkökulmasta Sherryn (1983) lahjaprosessin vaiheet ja lahjoittajan positiiviset ajatukset tuntuivat välittyvän käsityölahjoituksen saajalle. Tuloksissa tuli ilmi monia merkityksiä käsityölahjoituksille, kuten kiitollisuus, auttamisen merkitys sekä mielikuva välittämisestä ja huomatuksi tulemisesta.
  • Repo, Oskari (2016)
    In this research I described and analyzed music as an element in characterization in Tove Jansson’s moomin books. My purpose was to figure out how music appears in moomin books and how characters are constructed with music. There was lots of previous researches considering the moomin but there wasn’t any researches about music as element in characterization. My aspect to the field of research was recent. I chose three moomin books which included clearly most of descriptions about music. My material were Muumipeikko ja pyrstötähti, Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia and Muumilaakson marraskuu. I found out all descriptions about music from these books. In this research music was considered as elements that contrasts music. Most of descriptions appeared in characterization of Nuuskamuikkunen and Vilijonkka, so I focused on these characters. I made themes from these descriptions. Themes came out from material and my analysis. My method was literature scientific close reading. In this research it came out that music appears in the moomin books interacting with plots and characterizations. Music appears as an element in characterization in two levels: instrument’s level and melodies and tone’s level. Both elements were connected with characterization describing feelings and inner conflicts of Nuuskamuikkunen and taking identity of Vilijonkka to new level. The division came out from the material and from my analysis. This is called the hermeneutic circle: the material leads reading and analysis, that still leads to growth of understanding.
  • Kuosma, Marlen (2016)
    Starting daycare is a big change in family’s everyday life. Depending on the kindergarden and family the methods of starting vary althought ”soft landing” is now prefered. Cooperating with parents and educational partnership are an important part of safe and natural daycare beginning. In some kindergartens primary nursing can support and make the transition easier. However sometimes there are situations where educational staff should know how beginning daycare shows in families and what kind of support they would need with the beginning. The objective of the study is to open up how beginning daycare in homes and families adapt to it. My research questions are as follow: 1. How of daycare is arranged? 2. How the of daycare shows in family everday life? 2.1 How has one related to the of daycare? 2.2 How has one adapted to the of daycare? The material consisted of ten blogs ans posts within the blogs which dealt with the of daycare. The material was analyzed with material based content analysis. The study stated that starting discussion and the material from the discussion are an important part of the transition. The transition to daycare happens usually with soft landing, but 1–2 days of getting to know daycare is also common. In one family there was no time in which the family got to know the daycare. Parents tense about the of daycare because of the changing routines and because of the childs adaption. Children react to the of daycare in many ways. In separation situations crying was the most common way to react in the beginning. One adapted to daycare relatively quickly althought after the daycare day fatigue and longing for closeness were present. On should pay more attention in the start of daycare to that the changes from transition are being handled more like the way childrens in usually react to transition. Daycare staff has a large importance to how the transition is going and how much parents tense the transition. It is important to create a safe feeling.
  • Ahonen, Marja-Leena (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Suomalainen ruokavalio perustui 1900-luvun alussa viljatuotteisiin, perunaan ja maitotuotteisiin. Lisänä oli vähäinen määrä suolattua kalaa sekä teurastusaikana lihaa. Lähes puolet energiasta saatiin viljatuotteista. 1800-luvun lopussa maatalouden tuotantosuunta oli muuttunut viljanviljelystä karjataloudeksi. Tämän seurauksena voista oli tullut tärkeä vientituote ja viljaa jouduttiin tuomaan maahan. Leipäviljaomavaraisuus oli vain 35–40 %. Teollistumisen myötä väkeä oli muuttanut kaupunkeihin ja toimeentulo perustui palkkatyöhön ja suurin osa hyödykkeistä ostettiin valmiina. Omavaraisuusaste oli kaupungeissa huono, eikä keittiöitä välttämättä ollut ahtaissa asunnoissa. Ensimmäisen maailmansodan aikana tuontivaikeuksien vuoksi Suomessa oli pulaa elintarvikkeista. Kaupungeissa oli pulaa myös polttopuista sekä sähköstä ja kaasusta. Tämän tutkimuksen tavoite on kuvata Emäntälehden antamaa ruokaan liittyvää neuvontaa ensimmäisen maailmansodan aikaisessa elintarvikepulassa vuosina 1914–1918. Emäntälehti neuvoi elintarvikkeiden säästäväistä käyttöä, omavaraisuutta ja puuttuvien elintarvikkeiden, kuten viljan, voin, kahvin, teen, sokerin ja lihan korvaamista uusilla ravinnoksi kelpaavilla tuotteilla. Viljaa neuvottiin korvaamaan perunalla, petulla, selluloosalla, jäkälällä, kauralla, lantulla, porkkanalla ja kalalla. Lihaa neuvottiin korvaamaan kalalla ja sisäelimillä, voita margariinilla, silavalla, ihralla sekä talilla. Kahvin korvikkeena neuvottiin käyttämään voikukan juurta, porkkanaa, lanttua, sokerijuurikasta, juolavehnän ja sananjalan juurta, tammenterhoja ja ruusunmarjan kiviä. Neuvonnassa korostettiin kasvisruoan, sienten, marjojen ja hedelmien sekä villivihannesten ja luonnonmarjojen käyttöä. Lehti neuvoi heinälaatikon käyttöä energiaa ja työaikaa säästävänä ruoanvalmistusmenetelmänä sekä elintarvikkeiden hygieenistä säilyttämistä ja taloudellista säilöntää esimerkiksi kuivaamalla ja keittämällä marjoja suljetuissa pulloissa ilman sokeria. Tutkielma tuottaa tietoa ensimmäisen maailmansodan aikaisesta ruokaneuvonnasta, joka on sovellettavissa nykyaikaan esimerkiksi varautumisen, makutottumusten laajentamisen ja omavaraisuuden suhteen.
  • Lehtimäki, Juulia (2017)
    The goal of the research was to find out, how happiness appears in young women’s everyday life. Purpose was to get knowledge how human relationships, free-time, health, education and economic situations have a effect on happiness and what other factors influence happiness. The theory of research is grounded on many researches and scientific literatures of happiness. In studies happiness is examined in typical way of home economics and views are present in everyday life and in home economics operation. With the help of group interviews it was found out how happiness appears in young women’s everyday life. In group interview participated six young adult women age of 21–27 years old, who study in Helsinki University home economics science and they live in domestic partnership. The researches were recorded and because of that analysing material was possible. The frame of the interview was made for the research in which the themes (human relationships, studying, free-time and economic situation) found out, how selected themes influence happiness and what is their role in everyday life. More information of happiness was gathered by questionnaire. In questionnaire was asked interviewee’s age, gender, about domestic partnership and residence and how they see their health and experience their happiness. Four influencing factors of happiness were asked in questionnaire. Purpose was to find out, do the interviewees experience happiness in the same ways as the research was shown and was there something else that were not in the researches. Results were analysed by content analysis. While analysing the results, it was noticed that researches and interviews results were quite similar. Based on interviews human relationships and health influence the most to happiness. Free-time, studying and that kind of economic situation that person can live with was seen to have an influence to happiness. Previously mentioned are also important factors to happiness recording to literature. In results was found out that good food, comfortable and clean home, sense of security, a pet and having a baby also increases happiness. From these, only sense of security came up in literatures. Based on researches and results it can note that the things that increase happiness are more spiritual factors than material factors. Happiness is often occurring in everyday life, in that moment we live most of our time.