Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Eskelinen, Saara (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on luontokasvatuksesta varhaiskasvatuksessa ja miten varhaiskasvatuksen opettajien luontosuhde näkyy opettajuudessa, vaikuttaen lasten kehittyvään luontosuhteeseen. Tutkimustehtävänäni on tutustua, millainen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan luontosuhteella on lapsen kehittyvään luontosuhteeseen. Tutkimus on tärkeä, sillä hyvä luontosuhde luo pohjaa kestävän elämäntavan mukaan toimimiselle ja luonnonympäristöjen kunnioittamiselle. Aiemmat tutkimukset tuovat myös esille, miten luonto antaa meille fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, sillä luonto vähentää stressiä ja kohentaa mielialaa. Myös motorinen kehitys ja luovuus lisääntyvät luonnossa. Menetelmät. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajina toimivien käsityksiä ja kokemuksia luonnosta ja luontokasvatuksesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja havainnoinnin avulla vapaaehtoisilta tutkimushenkilöiltä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysissa hyödynnettiin teoriasidonnaista analyysia, jolloin teoria tuki aineiston analyysia. Sisällönanalyysissa sovellettiin teemoittelua, jolloin kyselystä esille nousseita teemoja ryhmiteltiin. Ryhmittelystä muodostui viisi alateemaa, joita tarkasteltiin vielä niiden yhteneväisyyksien ja erojen kautta. Näin ollen saatiin muodostettua kolme pääteemaa, jotka vaikuttavan luontokasvatuksen kokemiseen varhaiskasvatuksessa. Teemoiksi syntyivät luonnon hyödyt, luontosuhteen kehittymiseen vaikuttavat tekijät ja luontoarvot opettajuudessa. Jokaisen teeman alla on myös alaluokkia, jotka kuvastavat teemoja. Aineistosta esille nousseita teemoja tarkasteltiin aiempien tutkimusten valossa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa löydettiin teemoittelun kautta kolme teemaa. Luonnon hyödyt teema kattoi alleen terveysvaikutuksen ja motorisen kehityksen. Luontosuhteen kehittyminen sisälsi niin edistäviä kuin heikentäviä tekijöitä. Luontoarvot opettajuudessa alateema sisälsi jokaisen lapsen oikeuden luontokasvatukseen. Teemoittelun kautta aineistosta saatiin nostettua teemoja, jotka olivat läsnä luontokasvatuksen kokemisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineiston perusteella voidaan tulkita, että varhaiskasvatuksen opettajina työskentelevien oma luontosuhde vaikuttaa heidän luontoarvoihinsa ja nämä puolestaan vaikuttavat luontokasvatuksen toteuttamiseen ryhmissä. Hyvä luontosuhde ilmeni tutkimuksessa haluna tarjota lapsille luontokokemuksia ja laadukasta luontopedagogiikkaa.
  • Virmo, Niina (2017)
    This thesis analyzes interaction between different generations as digital media has become more common in everyday life. Because digital media is often less familiar for older people, this research focuses on the perspective of elderly people and how they feel about it. The study is part of the home economics research field and is based on project KUMOUS (1.2.2015-31.1.2018) launched by the Finnish Institute of Occupational Health The project aims to identify the everyday needs of users of different age (young people, people of working age- and seniors), as well as to identify possible new services. Data collection took place in October-November 2015 in South Karelian social and health district (Eksote) area. The data was obtained by interviewing representatives of different generations in two different genus. One of the interviews was carried out by WhatsApp. This is an ethnographic case study, in which the material was approached using two separate cases. The data was collected through interviews in cooperation with the project, in the presence of Senior Research Fellow Mervi Hasu from the Institute of Occupational Health. It can be concluded that digital media did not perceived to be a relevant form of media between the family members. Communication between oldest and their offspring took place by phone or meeting with face to face. Family elders do not find personal computers and smart phones familiar and for example video calls or other applications were not seen as offering more value to the current communication. In this perspective the change of digitalization was not noticed. Interaction between the third generation and the central person was found to be much lower as it is between the second-generation members and the oldest person in family. Communication an interaction between the family members includes the importance of a well-being and healthcare, and relations were found important, although interaction would be less face to face and they might see only rarely.
  • Kinnunen, Amanda (2022)
    Tavoitteet. Tutkin hyväntekeväisyyskäsitöissä saajan asettamia merkityksiä käsityötuotteelle. Käsityötieteen tutkimuksissa on tutkittu usein käsityön tekijän näkökulmaa, mutta myös käsityön merkitys vastaanottajalle on kiinnostava. Aiheena hyväntekeväisyys on ajankohtainen, humanitaarisen avun tarve globaalissa maailmassa on jatkuvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia millaisia merkityksiä hyväntekeväisyyskäsityölahjoitusten vastaanottajat antavat saamilleen käsityötuotteille. Hyväntekeväisyys pohjautuu auttamiseen ja tarkastelen auttamista, hyväntekeväisyyttä ja lahjoittamista yhteiskunnallisena ilmiönä. Käsityön merkityksiä tutkimalla halutaan saada selville, tuntevatko käsitöiden saajat niiden tekijöiden myönteisiä ajatuksia käsityön välityksellä. Tämän tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen ydin koostuu Sherryn (1983) lahjanantoprosessin mallista, jota on sovellettu hyväntekeväisyyskäsityölahjoitus kontekstiin. Menetelmät. Tutkimuksessa käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimukseen osallistui viisi haastateltavaa henkilöä, joita yhdisti se, että jokainen heistä oli vastaanottanut jonkin hyväntekeväisyyskäsityötuotteen lahjoituksena jossain vaiheessa elämäänsä. Tutkimuskysymykseen pyrin saamaan vastauksia ryhmäkeskustelussa. Analysoin ryhmäkeskustelussa tuotetun aineiston käyttäen deduktiivista, eli teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Taustaoletuksena tutkimuksessa on, että Sherryn (1983) lahja-nantoprosessin teoriassa esitetyt lahjaprosessin ulottuvuudet näkyvät myös käsitöiden vastaanottajan merkityksissä. Oletin myös, että hyväntekeväisyyskäsityön vastaanottajilla olisi lähtökohtaisesti positiivinen merkitys käsityötuotteelle. Tutkimukseni osoitti molemmat taustaolettamukset toteen. Hyväntekeväisyyskäsityölahjoituksissa vastaanottajan näkökulmasta Sherryn (1983) lahjaprosessin vaiheet ja lahjoittajan positiiviset ajatukset tuntuivat välittyvän käsityölahjoituksen saajalle. Tuloksissa tuli ilmi monia merkityksiä käsityölahjoituksille, kuten kiitollisuus, auttamisen merkitys sekä mielikuva välittämisestä ja huomatuksi tulemisesta.
  • Repo, Oskari (2016)
    In this research I described and analyzed music as an element in characterization in Tove Jansson’s moomin books. My purpose was to figure out how music appears in moomin books and how characters are constructed with music. There was lots of previous researches considering the moomin but there wasn’t any researches about music as element in characterization. My aspect to the field of research was recent. I chose three moomin books which included clearly most of descriptions about music. My material were Muumipeikko ja pyrstötähti, Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia and Muumilaakson marraskuu. I found out all descriptions about music from these books. In this research music was considered as elements that contrasts music. Most of descriptions appeared in characterization of Nuuskamuikkunen and Vilijonkka, so I focused on these characters. I made themes from these descriptions. Themes came out from material and my analysis. My method was literature scientific close reading. In this research it came out that music appears in the moomin books interacting with plots and characterizations. Music appears as an element in characterization in two levels: instrument’s level and melodies and tone’s level. Both elements were connected with characterization describing feelings and inner conflicts of Nuuskamuikkunen and taking identity of Vilijonkka to new level. The division came out from the material and from my analysis. This is called the hermeneutic circle: the material leads reading and analysis, that still leads to growth of understanding.
  • Kuosma, Marlen (2016)
    Starting daycare is a big change in family’s everyday life. Depending on the kindergarden and family the methods of starting vary althought ”soft landing” is now prefered. Cooperating with parents and educational partnership are an important part of safe and natural daycare beginning. In some kindergartens primary nursing can support and make the transition easier. However sometimes there are situations where educational staff should know how beginning daycare shows in families and what kind of support they would need with the beginning. The objective of the study is to open up how beginning daycare in homes and families adapt to it. My research questions are as follow: 1. How of daycare is arranged? 2. How the of daycare shows in family everday life? 2.1 How has one related to the of daycare? 2.2 How has one adapted to the of daycare? The material consisted of ten blogs ans posts within the blogs which dealt with the of daycare. The material was analyzed with material based content analysis. The study stated that starting discussion and the material from the discussion are an important part of the transition. The transition to daycare happens usually with soft landing, but 1–2 days of getting to know daycare is also common. In one family there was no time in which the family got to know the daycare. Parents tense about the of daycare because of the changing routines and because of the childs adaption. Children react to the of daycare in many ways. In separation situations crying was the most common way to react in the beginning. One adapted to daycare relatively quickly althought after the daycare day fatigue and longing for closeness were present. On should pay more attention in the start of daycare to that the changes from transition are being handled more like the way childrens in usually react to transition. Daycare staff has a large importance to how the transition is going and how much parents tense the transition. It is important to create a safe feeling.
  • Ahonen, Marja-Leena (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Suomalainen ruokavalio perustui 1900-luvun alussa viljatuotteisiin, perunaan ja maitotuotteisiin. Lisänä oli vähäinen määrä suolattua kalaa sekä teurastusaikana lihaa. Lähes puolet energiasta saatiin viljatuotteista. 1800-luvun lopussa maatalouden tuotantosuunta oli muuttunut viljanviljelystä karjataloudeksi. Tämän seurauksena voista oli tullut tärkeä vientituote ja viljaa jouduttiin tuomaan maahan. Leipäviljaomavaraisuus oli vain 35–40 %. Teollistumisen myötä väkeä oli muuttanut kaupunkeihin ja toimeentulo perustui palkkatyöhön ja suurin osa hyödykkeistä ostettiin valmiina. Omavaraisuusaste oli kaupungeissa huono, eikä keittiöitä välttämättä ollut ahtaissa asunnoissa. Ensimmäisen maailmansodan aikana tuontivaikeuksien vuoksi Suomessa oli pulaa elintarvikkeista. Kaupungeissa oli pulaa myös polttopuista sekä sähköstä ja kaasusta. Tämän tutkimuksen tavoite on kuvata Emäntälehden antamaa ruokaan liittyvää neuvontaa ensimmäisen maailmansodan aikaisessa elintarvikepulassa vuosina 1914–1918. Emäntälehti neuvoi elintarvikkeiden säästäväistä käyttöä, omavaraisuutta ja puuttuvien elintarvikkeiden, kuten viljan, voin, kahvin, teen, sokerin ja lihan korvaamista uusilla ravinnoksi kelpaavilla tuotteilla. Viljaa neuvottiin korvaamaan perunalla, petulla, selluloosalla, jäkälällä, kauralla, lantulla, porkkanalla ja kalalla. Lihaa neuvottiin korvaamaan kalalla ja sisäelimillä, voita margariinilla, silavalla, ihralla sekä talilla. Kahvin korvikkeena neuvottiin käyttämään voikukan juurta, porkkanaa, lanttua, sokerijuurikasta, juolavehnän ja sananjalan juurta, tammenterhoja ja ruusunmarjan kiviä. Neuvonnassa korostettiin kasvisruoan, sienten, marjojen ja hedelmien sekä villivihannesten ja luonnonmarjojen käyttöä. Lehti neuvoi heinälaatikon käyttöä energiaa ja työaikaa säästävänä ruoanvalmistusmenetelmänä sekä elintarvikkeiden hygieenistä säilyttämistä ja taloudellista säilöntää esimerkiksi kuivaamalla ja keittämällä marjoja suljetuissa pulloissa ilman sokeria. Tutkielma tuottaa tietoa ensimmäisen maailmansodan aikaisesta ruokaneuvonnasta, joka on sovellettavissa nykyaikaan esimerkiksi varautumisen, makutottumusten laajentamisen ja omavaraisuuden suhteen.
  • Lehtimäki, Juulia (2017)
    The goal of the research was to find out, how happiness appears in young women’s everyday life. Purpose was to get knowledge how human relationships, free-time, health, education and economic situations have a effect on happiness and what other factors influence happiness. The theory of research is grounded on many researches and scientific literatures of happiness. In studies happiness is examined in typical way of home economics and views are present in everyday life and in home economics operation. With the help of group interviews it was found out how happiness appears in young women’s everyday life. In group interview participated six young adult women age of 21–27 years old, who study in Helsinki University home economics science and they live in domestic partnership. The researches were recorded and because of that analysing material was possible. The frame of the interview was made for the research in which the themes (human relationships, studying, free-time and economic situation) found out, how selected themes influence happiness and what is their role in everyday life. More information of happiness was gathered by questionnaire. In questionnaire was asked interviewee’s age, gender, about domestic partnership and residence and how they see their health and experience their happiness. Four influencing factors of happiness were asked in questionnaire. Purpose was to find out, do the interviewees experience happiness in the same ways as the research was shown and was there something else that were not in the researches. Results were analysed by content analysis. While analysing the results, it was noticed that researches and interviews results were quite similar. Based on interviews human relationships and health influence the most to happiness. Free-time, studying and that kind of economic situation that person can live with was seen to have an influence to happiness. Previously mentioned are also important factors to happiness recording to literature. In results was found out that good food, comfortable and clean home, sense of security, a pet and having a baby also increases happiness. From these, only sense of security came up in literatures. Based on researches and results it can note that the things that increase happiness are more spiritual factors than material factors. Happiness is often occurring in everyday life, in that moment we live most of our time.
  • Turunen, Pia (2024)
    Tutkimuksen tavoitteena oli pyrkiä havainnollistamaan kädentaitojen tuntiopettajina toimivien opettajien vapaan sivistystyön toiminta-aluetta kartoittamalla narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla kokonaisuutta, jossa tuntiopettaja toimii suunnitellessaan ja toteuttaessaan kädentaitojen verkkokurssitarjontaa kansalaisopistolle. Tuntiopettajan sujuvat digitaidot ja kiinnostus verkkopedagogiikkaan mahdollistavat myös kädentaitojen tuntiopettajille verkko-opettajana työskentelyn. Kansalaisopisto työnantajana mahdollistaa tuntiopettajalle palkansaaja-statuksen yrittäjyyden sijaan ja useilla opistoilla työllistyminen ja markkinointi verkkokurssien kohderyhmien tavoittamisen yli opistorajojen. Kansalaisopistojen verkkokurssien potentiaalinen opiskelijajoukko eli kohderyhmä on lähiopistonäkökulmaa laajempi, valtakunnallinen ja tavoitettavissa myös aiheenmukaisista harrasteryhmistä sosiaalista mediaa kurssimarkkinoinnissa hyödyntämällä. Kurssimarkkinoinnin onnistuminen ja sen seurauksena kohderyhmän tavoittaminen määrittelevät pitkälti tuntiopettajan kurssien toteutumisen ja työtulon perusteena olevat toteutuvat opetustunnit sekä niiden tuottaman ansiotulon määrän. Taitoliiton (1.12.2021) ja taloustutkimuksen vuonna 2021 toteuttamassa Käsitöiden harrastaminen Suomessa -kuluttajakyselyssä, tutkimukseen vastanneista käsitöiden aktiiviharrastajista (n=4387) 22 % vastasi haluavansa osallistua käsityön verkkokurssille seuraavan vuoden aikana. Kansalaisopistojen liiton ylläpitämässä valtakunnallisessa kurssihaussa oli syksyn 2023 ajalle tarjolla 58 kädentaitojen verkkokurssia, joista suuri osa teemaltaan toistensa kaltaisia. Suhteutettuna kädentaitojen verkkokurssitarjonnan kysyntään, tarjontaa voisi olla enemmänkin. Kansalaisopistojen opetustarjonnassa tuntiopettajan tarjoamien kurssien suunnitteluhaasteena on määritellä millaista kysyntää verkkokursseille on ja millaista kohderyhmää kädentaitojen verkkokurssit kiinnostavat, mutta ensisijaisesti ottaa huomioon kansalaisopistokentän toimijoiden erilaiset näkökulmat myös kurssisuunnittelun puitteet määrittelevinä lähtökohtina. Tämän tutkimuksen tutkimusongelmana oli Millainen rooli kansalaisopistokentän rakenteet muodostavilla näkökulmilla on kansalaisopiston tuntiopettajan toteuttamien kädentaitojen verkkokurssien suunnittelussa ja toteutuksessa? Tutkimuksen tehtävänä on pyrkiä havainnollistamaan niitä lähtökohtia ja puitteita, joissa kädentaitojen tuntiopettaja suunnittelee ja toteuttaa kansalaisopistojen verkkokurssitarjontaa. Tämä tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistoina ovat toimineet erilaiset kansalaisopistokentän toimijuutta rakentavat valtakunnalliset tilastot, selvitykset, lainsäädäntö, väitöstutkimukset, kartoitukset ja opinnäytetyöt sekä omassa kädentaitojen tuntiopettajuudessani rakentunut empiria. Tutkimuksen tuloksina kehitettiin Onnistuneen kansalaisopiston kädentaitojen verkkokurssin viitekehys, jonka havainnollistusta hyödyntämällä voidaan huomioida kädentaitojen verkkokurssien suunnittelun ja toteutuksen lähtökohdat totuttua tavoitteellisemmin. Kädentaitojen verkkokurssien kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseksi on kuitenkin toteutettava empiiristä tutkimusta, jonka avulla kartoitetaan myös tutkimuskentältä puuttuvaa tietoa siitä, mitä todellisuudessa kansalaisopistojen kädentaitojen verkkokursseista kiinnostunut potentiaalinen opiskelija toivoo. Tällä tutkimuksella pyritään tukemaan tuntiopettajien mahdollisuuksia kohdentaa resurssejaan kohderyhmän kysyntää vastaavien kurssien toteuttamiseen selkeyttämällä kädentaitojen verkkokurssin toimintakenttää ja huomioitavia näkökulmia ja madaltaa kynnystä kädentaitojen verkko-opettajuuteen eli yhteiskunnallisesta näkökulmasta pyrkiä kansalaisopistojen kurssitarjonnan parempaan kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseen.
  • Salminen, Marsa (2017)
    Faculty of Educational Sciences Laitos - Institution - Department Department of education Tekijä - Författare - Author Marsa Salminen Työn nimi - Arbetets titel Onnistunut ruokahävikkineuvonta; marttapiirien kotitalousasiantuntijoiden kokemuksiaja näkemyksiä Title Successful food loss advice; experiences and views of the Martha’s home economics specialists Oppiaine - Läroämne - Subject Home economics Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Batchelors Thesis / Kaija Rautavirta & Sari Kivilehto Aika - Datum - Month and year June 2017 Sivumäärä - Sidoantal - Number of pages 38 pp. + 2 appendices Abstract Objectives. In the developed countries, most households and restaurant services make the most significant food loss to climate change. In Finland, the Martha Organization, a Finnish home economics organization, have been one of the actors in food information counseling for consumers. Counseling has not reached so much consumers as it would have been desirable. The purpose of this study is to find out the experiences of the Martha’s home economics specialists on successful food information advice and ideas on how best to realize successful food information advice based on their experiences. The success of the research was based on success-oriented job development based on the concept of strength in positive psychology. In this study, research questions are structured according to the classical 4P model of marketing, attention was paid to the product's content (=product), price, availability (=place) and promotion. Methods. A qualitative research was chosen as a research strategy. The research material consisted of six theme interviewing sessions by the Martha's home economics specialists. The home economics specialists represented different district associations in Finland and had worked as home economics specialists for less than one year to 41 years. The interview material was transcribed and analyzed using the content analysis method utilizing the classic 4P model of marketing. Results and Conclusions. The survey showed that most of the experience of success in a counseling session that was a content. Functionality and concrete examples addressed consumers. Media coverage was also felt to be working. As a development idea of the material, it emerged that the Marthas would go to where people are already ready or come to the scene by some other thing. The Martha's communications also emphasized clarity and clear language. The social position of different target groups does not seem to matter to the ethical perspective of food loss. By raising food mentoring advice, ethicality alongside the issue of economics makes it possible to reach equally all consumers regardless of the of the consumer's income level. Avainsanat - Nyckelord ruokahävikki, kotitalousneuvonta, martat, onnistumiskeskeinen työnkehittäminen Keywords food loss, household advice, the marthas, success-oriented job development Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited University of Helsinki, e-thesis Muita tietoja - Övriga uppgifter - Additional information
  • Varis, Vilma (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli aistiyliherkkyyden tunnistaminen ja tukeminen lapsella varhaiskasvatuksessa. Tutkimus perustuu Jean Ayresin sensorisen integraation teorialle, muille nykytutkimuksille sekä -kirjallisuudelle, joiden pohjalta aistitiedon käsittely, sen vaikeudet ja aistisäätelyn haasteet on määritelty. Ympäristöt ovat täynnä erilaisia aistiärsykkeitä ja monet lapset kuormittuvat näistä päivän aikana. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että aistiyliherkkä lapsi reagoi herkästi ympäristöstä tuleviin aistimuksiin ja saattaa kuormittua niistä nopeasti. Aistisäätelyn haasteiden tunnistamisesta on tutkimustietoa ulkomailta, mutta tukeminen keskittyy kouluympäristöön. Tutkimus rajattiin näkö-, kuulo- ja tuntoaistien yliherkkyyteen. Tutkimuksen avulla tuotettiin tietoa aistiyliherkkyyden tunnistamisesta ja tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Menetelmät. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, johon osallistui neljä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joista ensimmäinen oli teemahaastattelumuotoinen pilottihaastattelu. Loput haastattelut olivat puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimuksen haastattelut muokattiin äänitteistä tekstimuotoon, joka analysointiin aineistolähtöisen sisällönanalyysi avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tunnistamisesta nostettiin negatiivinen reagointi, vältteleminen ja tilanteesta poistuminen. Varhaiskasvatuksen opettajan omaa havainnointia korostettiin lapsen aistiyliherkkyyden tunnistamisessa. Monet tukitoimet olivat sovellettavissa jokaiseen tutkimukseen otetuista aisteista. Tuntoaistin yliherkkyyden tukemisesta nousi päällimmäisenä materiaalien huomiointi vanhempien kanssa. Näköaistin yliherkkyyden tukemisessa tulisi huomioida visuaaliset ärsykkeet ympäristössä, kun taas kuuloaistiyliherkkyyttä tuettaessa nousi keskiöön rauhalliset siirtymät ja tilat. Aistiyliherkkyydet ovat yksilöllisiä ja tuen keinot tästä syystä hyvin erilaisia riippuen lapsen yliherkkyydestä. Aikuisen tulee olla ymmärtäväinen ja sensitiivinen. Aikuisen oma tietous sekä ymmärrys aistiyliherkkyydestä on tärkeimpänä tekijänä, jotta tukitoimia pystytään toteuttamaan ryhmässä. Arkea pystytään helpottamaan paljon aistiyliherkälle lapselle ja samalla koko ryhmälle tekemällä pieniä muutoksia ympäristössä tai toimintatavoissa.
  • Pussinen, Tiia (2020)
    Lasten on todettu olevan alttiita luontoon ja ympäristöön liittyvälle huolelle tai ahdistukselle, sillä heidän tunteidenkäsittelytaitonsa eivät ole vielä täysin kehittyneet. Luontoon tai ympäristöön liittyviä tunteita kutsutaan ympäristötunteiksi ja niiden käsittely ja sanoittaminen on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta. Keskeistä ympäristötunteiden käsittelyssä on tunnetaitojen vahvistaminen ja tunteiden huomioiminen niiden tukahduttamisen sijaan. Yhtenä työkaluna lapsen ympäristötunteiden käsittelyn tueksi voitaisiin käyttää lastenkirjallisuutta, jonka on todettu toimivan apuna lapsen tunteiden käsittelyssä. Lastenkirjallisuudesta lapsi saa samaistumispintaa omille tunteilleen ja voi käydä läpi ikäviäkin asioita. Lastenkirjallisuus myös kehittää lapsen tunteidenkäsittelytaitoja ja valmiutta kohdata pelottavia asioita. Tässä tutkielmassa selvitetäänkin, millaisia luontoon liittyviä tunteita ja niiden kuvauksia suomalaisesta, luontoon sijoittuvasta lastenkirjallisuudesta löytyy lapsen tunteiden käsittelyn avuksi. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa käytiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin läpi neljässä luontoon sijoittuvassa lastenkirjassa esiintyvien hahmojen luontoon liittyviä tunteita. Aineistona toimivien teosten teksteissä kuvattuja luontoon liittyvien tunteiden kuvauksia teemoiteltiin Panu Pihkalan hahmottelemien neljän ympäristötunnejoukon mukaan ja verrattiin Pihkalan ympäristötunteiden määritelmiin niin, että niistä etsittiin samankaltaisuuksia. Teosten tekstien tunnekuvauksista löytyi tunteita ilon, voimaantumisen, terveen ylpeyden ja toivon, syyllisyyden, riittämättömyyden ja voimattomuuden, huolen, pelon epätoivon ja alakulon sekä suuttumuksen ja turhautumisen tunnejoukoista. Teoksissa oli siis tunnekuvauksia kaikista neljästä ympäristötunnejoukosta. Tunteista kuvattiin luonnonpelkoa, ympäristösuuttumusta, -syyllisyyttä, -riittämättömyyttä, -epätoivoa, -toivottomuutta, -alakuloa, -huolta ja -iloa sekä luontoiloa, voimaantumista, toivoa ja ylpeyttä. Tulokset eivät anna yleistettävissä olevaa kuvaa suomalaisesta lastenkirjallisuudesta, mutta niiden perusteella voidaan todeta suomalaisesta lastenkirjallisuudesta löytyvän erilaisia tunnekuvauksia, joita voisi hyödyntää lasten ympäristötunteiden käsittelyn tukena.
  • Astikainen, Amalia (2016)
    The purpose of this research is to describe primary education teachers’ practices and thoughts on out-of-school learning environments. Since the national core curriculum for basic education (2014) is underlining the importance of utilizing out-of-school learning, it is meaningful to find out what teachers themselves think about this and how much they use out-of-school learning environments at the moment. This research approaches the subject from primary educations’ perspective, for during the first years of school a child learns some of the most important skills that have to do with school and studying and therefore also with studying in out-of-school learning environments. The theory chapter of this research elaborates the concept of a learning environment and what has been written about it, especially about out-of-school learning environments. Previous research has proved that learning outside of school can lead to better learning. Also the teachers’ views about the subject have been quite positive. The research was carried out in March-April of 2016 by interviewing two primary education teachers. One of the teachers works in the metropolitan area and the other in a smaller town. The material of two semi-structured interviews was analysed with content analysis, then arranged into different categories according to themes that stood out from the teachers’ answers. The primary education teachers had a positive attitude to utilizing out-of-school learning environments. They thought that learning outside of school provides concrete examples, which results in better learning. Additionally, the teachers appreciated the opportunities to explore the immediate surroundings of the school and to observe the environment. The teachers thought it is important to plan the visit or fieldtrip and to set some aims for it. They also noted how important it is for a teacher to be able to trust his/her pupils. In addition to that, safety and short distance were emphasized. As a challenge, the teachers mentioned the lack of the resources provided. All in all, the teachers experience utilizing out-of-school learning environments as a useful and important part of school also in primary education.
  • Särkelä, Sanna (2020)
    Seksuaalikasvatus on jokaisen lapsen oikeus. Näin ollen opettajilla tulee olla selkeä kuva mi-tä seksuaalikasvatus on ja kuinka sitä toteutetaan laadukkaasti. Aihe on ajankohtainen ja sii-hen on selvästi tutkimuksissa toistaiseksi paneuduttu varsin vähän. Tämän tutkimuksen tar-koitus oli luoda kokonaiskuva seksuaalikasvatuksen sisällöistä alakoulussa ja millaisia val-miuksia se luokanopettajalta vaatii. Lisäksi keskeistä oli määritellä mitä seksuaalisuus on. Aiempaa tutkimustietoa tässä kontekstissa löytyi varsin rajallisesti, mikä kertoo tutkimuksen tarpeesta. Seksuaalisuutta on tutkittu paljonkin, mutta alakoulun seksuaalikasvatus on sel-västi kasvatustieteissä vielä varsin marginaali aihe. Tutkimuskysymyksiksi nousi 1) Mitä on seksuaalikasvatus? ja 2) Mitä seksuaalikasvatus vaatii opettajalta? Tämä kirjallisuuskatsaus antoi kuvan seksuaalisuuden monimuotoisuudesta ja siitä mitä seksuaalikasvatus alakoulussa tarkoittaa. Lisäksi se tarjoaa viitteitä niistä haasteista, jotka saattavat tehdä opettajallekin epämukavan olon aiheen edessä. Seksuaalikasvatus vaatii opettajalta vahvaa omaa käyttöteoriaa, uteliaisuutta ja kiinnostusta. Aineisto piirtää selvän kuvan siitä mitä hyvällä seksuaalikasvatuksella tavoitellaan ja mitä se pitää sisällään. Opetta-jat tarvitsevat lisää koulusta ja materiaalia opetustyöstä tueksi.
  • Pesonen, Aada (2023)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää miten opettaja voi edistää esiopetusikäisen lapsen lukemaan oppimista. Lukemaan opettaminen on perinteisesti katsottu kuuluvan koululle, joten päätin tutkia, miten paljon lukemaan oppimista ja siihen liittyviä taitoja opetellaan jo ennen kouluikää. Tässä tutkielmassa paneudun etenkin esiopetusikäisen lapsen lukemaan oppimisen edistämiseen kielellisen tietoisuuden näkökulmasta, sillä se nostetaan esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esille. Käytän tutkielmassani aineistoja, jotka käsittelevät kokonaisvaltaisesti alle kouluikäisen lapsen lukemaan oppimista. Tie kohti lukemaan oppimista alkaa jo varhaisvuosien vuorovaikutustilanteista ja niiden merkitystä on korostettu laajasti erilaisissa tutkimuksissa. Sen sijaan jätän pois tutkimukset, jotka käsittelevät lukemaan oppimista vain kouluiässä, sekä tutkimukset, jotka käsittelevät varsinaisen lukutaidon opettelemista ja opettamista, sillä ne eivät kuulu esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan esiopetukseen. Varhaiskasvatuksen opettajan ei ole tarkoitus opettajaa esiopetusikäisiä lapsia varsinaisesti lukemaan. Menetelmänä käytin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoitus oli tiivistää aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että keräsin monipuolisesti erilaisia tutkimuksia hyödyntäen tietoa tutkielman aiheesta ja tein niiden pohjalta tämän tutkielman. Tutkielman tuloksiksi saatiin seuraavat asiat. Opettaja pystyi edistämään lapsen lukemaan oppimista monipuolisella vuorovaikutuksella lapsen kanssa. Toiminnan tuli olla lapsilähtöistä, tavoitteellista, lapsi täytyi tuntea ja opetusta täytyi eriyttää. Yhdessä leikkiminen, pelaaminen, lukeminen, keskustelu, loruilu, laulu- ja sanaleikit, kirjaimiin tutustuminen, kielelliset harjoitteet, lapsen motivaation kehittäminen ja ylläpitäminen, sekä kannustaminen lapsia leikilliseen lukemiseen edistävät esiopetusikäistä lasta lukemaan oppimisessa. Nämä tulokset ovat merkittäviä, jotta pystymme auttamaan lasta lukemaan oppimisessa. Tieto ja taito yllä mainittujenasioiden harjoittamiseen on aikuisella oltava, jotta jokaiselle lapselle mahdollistetaan lukemaan oppiminen.
  • Väänänen, Tuomo (2019)
    Social and emotional problems in school have increased in the 21st century. According to the local school principle, every student has the right to sufficient support for their devel-opment and learning. The idea of inclusion has changed teachers’ everyday work in schools. Teachers need a variety of special pedagogical skills and ability to cooperate The purpose of this research was to study teachers’ experiences on supporting pupils with socio-emotional challenges. The aim was to map out their everyday challenges and functional forms of cooperation. There were two research questions: 1) what kind of problems teachers face in their work when dealing with challenging students, and 2) what kind of methods teachers have found useful in dealing with challenging situations? The research was carried out as a case study. The researcher interviewed an experi-enced special education teacher who was responsible for teaching a challenging small special education group. The researcher was interested in the interviewee’s expertise and long experience in guiding students with socio-emotional challenges. The interview was carried out during the spring of 2019. An in-depth interview was utilized to bring forth the teacher’s voice and thoughts. In addition to the interview, the teacher wrote down his thoughts afterwards. The research showed that there are numerous reasons behind the socio-emotional chal-lenges of the students. Functional interaction between teacher and student turned out to be the most influential thing in predicting problem situations. An experienced teacher aims to create a trust-based relationship both with the students and their guardians.
  • Lappalainen, Petrina (2022)
    Tavoitteet. Käsillä oleva ekologinen kriisi vaatii kiireellisiä uudistuksia myös kasvatuksen ja koulutuksen kentältä. Ekososiaalinen sivistys on uudenlainen sivistysmuotoilu, joka lisättiin uusimpaan perusopetuksen opetussuunnitelmaan osaksi kasvatuksen ja opetuksen arvopohjaa. Kaiken toiminnan pohjana tulee olla ekologinen kestävyys, jonka päälle sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä voidaan rakentaa. Uusi sivistyskäsitys keskittyy vastuullisuuden, kohtuullisuuden ja ihmistenvälisyyden edistämiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastelen opettajakouluttajien näkemyksiä ekososiaalisen sivistyksen käsitteestä sekä sen sovellettavuudesta opettajankoulutuksessa. Tutkimus tuo tärkeää tietoa opettajakouluttajista sekä opettajankoulutuksesta aikakaudella, jossa opettajat kamppailevat yhä lisääntyvän työmäärän ja vastuun kanssa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu perinteisen sivistyskäsityksen, ekososiaalisen sivistyksen sekä luontokäsityksen muotoilusta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisten tutkimusmenetelmien mukaisesti puolistrukturoitua, temaattista haastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelun aineisto koostui kahden opettajakouluttajan haastattelusta, jotka toteutettiin etäyhteyksin maaliskuussa 2021. Etähaastattelut äänitettiin ja litteroitiin myöhempää analyysia varten. Tutkimuksen keskiössä olivat opettajakouluttajien näkemykset ja merkityksenannot tutkittavasta aiheesta, joten analyysi toteutettiin fenomenografista analyysia hyödyntäen. Analyysi rakentui yksityiskohtaisemmista merkitysyksiköistä kohti laajempia kuvauskategorioita. Opettajakouluttajien käsityksiä kuvaava tulosavaruus ekososiaalisesta sivistyksestä sekä sen sovellettavuudesta opettajankoulutuksessa muodostivat tutkimuksen tulokset. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että ekososiaalinen sivistys näyttäytyy opettajakouluttajien näkemyksissä yhtäältä tärkeänä mutta monimutkaisena. Ekososiaalisen sivistyksen sovellettavuus opettajankoulutuksessa ilmeni opettajakouluttajien näkemyksissä ongelmallisena ja sattumanvaraisena. Uudenlaiseen sivistysmuotoiluun sisältyy niin filosofisia, arvoristiriitaisia ja poliittisia pulmia, jonka vuoksi ekososiaalisen sivistyksen toteutuminen ei ole opettajakoulutuksessakaan yksinkertaista. Arvopohjamuutokset vaativat aikaa lähteäkseen käyntiin. Tulevaisuustaitojen opettaminen kuten epävarmuuden sieto, sinnikkyys, aktivismi sekä rikkaat tunnetaidot edistävät osaltaan ekososiaalisen sivistyksen toteutumista.
  • Tulokas, Jesse (2023)
    Tällä tutkimuksella selvitettiin opettajaksi opiskelevien opiskelijoiden asenteita heidän peruskouluaikaista käsityönopiskeluansa kohtaan. Tutkimuksessa asennetta kuvattiin myönteisenä tai kielteisenä suhteena oppiaineessa osaamisen, hyödyllisyyden ja kiinnostavuuden ulottuvuuksilla. Asenteella on todettu olevan yhteyttä oppimistuloksiin ja se on liitettävissä yhteen motivaation, oppimishalukkuuden ja mielenkiinnon kohteiden kanssa. Asenteiden rakentuessa osittain sosiaalisesti, voidaan opettaja nähdä asenteita muovaavana mielipidejohtajana. Aiemmat peruskoululaisilla teetetyt tutkimukset ovat osoittaneet asenteiden käsityöoppiainetta kohtaan olevan myönteisiä. Tutkimuksen hypoteesi esittää opettajaopiskelijoiden käsityöasenteiden olevan myönteisiä ja erot ulottuvuuksien välillä ovat pieniä. Tutkimuskysymykset etsivät lisäksi eroja asenteissa eri opintosuuntien välillä ja miten vastaajien taustamuuttujat ilmentävät asenteita käsityötä kohtaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin e-lomakekyselyn avulla. Kysely sisälsi 15 Likert-asteikollista asenneväittämää, avoimen kysymyksen sekä taustatietokysymyksiä. Kysely kohdennettiin Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opettajaopiskelijoille. Kohdejoukkoa lähestyttiin opiskelijoiden ainejärjestöjen sähköpostilistojen kautta sekä yliopiston rakennuksiin jaetuin posterein. Kyselyn vastaukset (n=117) analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla. Analyysimenetelmiksi valikoituivat aineiston tilastollinen kuvaaminen sekä Mann-Whitneyn U- ja Kruskal-Wallisin H-testi. Tutkimustulokset osoittivat hypoteesin oikeaksi. Tutkimukseen vastanneiden opiskelijoiden asenteet peruskouluaikaisesta käsityöstä olivat myönteisiä, eikä suuria eroja asenteen eri ulottuvuuksien välillä ilmennyt. Käsityönopettajaksi opiskelevien asenteet olivat muita myönteisempiä. Suurimmat erot löytyivät hyödyllisyyden ulottuvuudella. Käsityön- ja luokanopettajaopiskelijoiden välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero jokaisella asenneulottuvuudella. Käsityönopiskelijoiden sekä kolmen muun - kotitalous-, varhaiskasvatus- ja erityispedagogiikanopiskelijoiden - ryhmän väliltä löytyi tilastollisesti merkitsevä ero hyödyllisyyden ulottuvuudella. Taustamuuttujista suuraluetieto ei ilmentänyt eroja opiskelijoiden asenteissa, mutta ikäjakaumassa hyödyllisyyden ulottuvuudella alle 26-vuotiaiden ja 26–35- vuotiaiden ryhmien välillä löytyi tilastollisesti merkitsevä ero.
  • Havonen, Riina (2020)
    This study was conducted to learn more about the conceptions of knowledge and learning of teacher students, and how strong of an appearance these different dimensions make. Additionally, possible differences between elementary school teacher students and pre-school teacher students are studied. The data is quantitative (n=217), acquired as a part of a larger study, Mind the Gap (2013 – 2016). The data was analyzed statistically. Tool used for analyzing the concepts of knowledge and learning was MED NORD created by Lonka, Sharafi, Karlgren, Masiello, Nieminen, Birgegård & Josephson (2008) based on Conceptions of Learning and Knowledge Questionnaire (CLKQ). The questionnaire tool used in this study consisted of 15 propositions made of five different dimensions (collaborative knowledge building, reflectivity, metacognitivity, certain knowledge, and practical knowledge) of conceptions of knowledge and learning. The differences between groups (age, having an earlier degree) inside of all the teacher students, and between elementary school teachers and pre-school teachers were studied with independent sample t-test and One-Way ANOVA (Analysis of Variance). Results showed that with the general group of teacher students, collaborative knowledge building, reflectivity, and practical knowledge were highly valued. Elementary school teacher students valued metacognitivity and collaborative knowledge building significantly more than pre-school teacher students. Instead, pre-school teacher students showed significantly higher appreciation of certain and practical knowledge, despite pre-school teacher students being older and more of them already having a degree in higher education. This difference could originate in a higher number of career-changers in pre-school teacher students and the differences in the extent of elementary school teacher and pre-school teacher studies.
  • Laukkanen, Annika (2017)
    The aim of this study is to find out what kind of research there is about promoting students’ reading motivation and reading behavior in elementary school. In addition, this study investigates how a teacher could motivate students to read more based on results of the research. Reading skills are important both at school and outside school. Finnish students have one of the best reading skills in the world but research has shown that our young people’s reading skills have weakened. Previous research has also shown that students’ reading behaviors are connected to their reading skills. Thus, one way of supporting students’ reading skills is encouraging students to read. This research was conducted as a descriptive literature review. The data was collected by using different databases and search engines such as ARTO, Helka, ProQuest and Google Scholar. The data consisted of 17 researches which studied how to promote students’ reading motivation or reading behavior. The material includes one research report, 12 research articles and four master’s thesis. Two directions of study were found among the studies: intervention studies and studies of student’s views. Intervention studies explored how motivation intervention programs can affect students’ reading motivation and behaviors. Studies of students’ views explored how students themselves thought they could be motivated to read. Material was sorted by themes and results. Based on this research a teacher can motivate students to read in many ways. Based on intervention studies teacher can motivate students to read by using external motivation tools, social interaction and diverse methods and by supporting students’ autonomy. Differing results were found about using incentives to promote reading motivation. Based on studies of students’ views teacher can motivate students to read by making books available, letting students choose the books they read, using social interaction and taking into account individuality of students by providing versatile motivational methods. The importance of social interaction, autonomy and diverse methods were in common with both directions of study. Results of this study can be applied to practical teaching and to plan a motivation intervention.
  • Pesonen, Elisa (2019)
    The purpose of this study was to examine how the teachers of the early childhood education experience their special educational competence and provoke discussion about the number of the special educational studies of the degree of the teacher of the present early childhood education. At the moment the studies of kindergarten teacher lasts three years on an average because the education is with candidate radars, and compulsory special educational studies include only five (5) study dots. Due to inclusion on the early childhood education field there are an increasing extent of the diagnosed and undiagnosed needs for the support with the 0-6-year-olds to which the graduating teacher should be able to answer. This increase in the needs for the support is a consequence from the inclusion's the most central thought: every child's right to participate in the workday of his or her closest early childhood centre despite of the needs for the support he or she has. There were only a few Master´s and Bachelor´s thesis for the present the earlier studies on the subject. The research design was qualitative and the material was collected with the methods of the semi-structured theme interview through the video calls. As the informants eight kindergarten teacher acted in the study from different parts of the metropolitan area and their work experience varied from one to 25 years. The material was analysed with the methods of the content analysis. According to the research results, the teachers of the early childhood education experience their special educational competence mainly as minor. The support is given to the teachers of the early childhood education from the special teachers of the early childhood education but for the sake of the scantiness of resources the support is experienced as mainly consulting and inadequate. Work experience affects competence positively.