Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Uusi-Rauva, Elli (2024)
    Varhaiskasvatuksessa osallisuutta on keskitytty tutkimaan paljon lapsen näkökulmasta. Varhaiskasva-tuksessa johtamisen näkökulmasta osallisuutta on tutkittu kuitenkin verrattain vähän. Osallistavan johta-misen tavoitteena on tuottaa laadukasta varhaiskasvatusta yhdessä varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa, korostaen henkilöstön aktiivista roolia varhaiskasvatuksen sekä työilmapiirin laadun varmistami-sessa. Työyhteisön osallisuutta johtamalla varhaiskasvatuksen henkilöstöä pystytään sitouttamaan ja motivoimaan työhön paremmin, joka on erityisen tärkeää nyt, kun varhaiskasvatuksessa on henkilöstö-kriisi. Tässä tutkielmassa replikoitiin Heikkisen (2019) Osallisuutta edistävä johtaminen -pro gradu -tutkielman tutkimusasetelma. Tutkimusasetelma toistettiin eri tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmällä. Nivalan (1999) Johtamisen kontekstuaalinen malli toimi työn teoreettisen taustan perustana. Terveyden ja hyvin-voinnin laitoksen osallisuuden viitekehys toimi työn osallisuuden viitekehyksenä. Tutkimuksen tehtävänä oli tutkia Heikkisen (2019) tutkimuksen toistettavuutta varhaiskasvatuksen esi-henkilöiden kokemuksia osallisuuden johtamisesta osaamisen rakentumisen, jaetun johtamisen sekä joh-tamisen haasteiden kautta. Tutkielma oli kvalitatiivinen ja hyödynsi kokemuksen tutkimiseen fenomenologista metodologiaa. Tutki-musmenetelmänä toimi teemahaastattelu, johon osallistui kaksi varhaiskasvatuksen esihenkilöä. Aineiston analyysiin käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tämän tutkimuksen tulokset vastasivat Heikkisen (2019) aiempia tutkimustuloksia hyvin. Tulosten perusteella voidaan havaita selkeitä yhteneväisyyksiä Heikkisen tutkielman tuloksiin. Tämän tutkielman aineiston perusteella osallisuuden johtamisen keskeisimmäksi tekijäksi nousi johtamisen jakaminen. Työyhteisö ja luottamus alaisiin olivat aineiston mukaan suuressa roolissa osallistavan johtamisen onnistumisen kannalta. Pedagoginen johtaminen ja substanssinhallinta korostuivat aineistosta osallisuuden edistämisen avaintekijöinä. Aineiston mukaan osallisuuden edistämisen haasteiksi nousi varhaiskasvatuksen henkilöstötilanne ja laajasta tehtävänkuvasta johtuva ajanpuute pedagogiselle johtamiselle.
  • Laine, Hanna (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on kerätä yhtenäinen kokonaisuus osallistavan pedagogiikan työtavoista ja niiden vaikutuksista peruskoululaisten kouluhyvinvointiin. Tutkimuskysymykseni on: Miten osallistavalla pedagogiikalla voidaan vaikuttaa oppilaiden kouluhyvinvointiin? Osallistavan pedagogiikan avulla voidaan lisätä osallisuuta koulun toimintamalleissa ja opetuksessa. Osallisuuden kokemuksilla on havaittu olevan merkittävä vaikutus oppimismotivaatioon sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin (Niemi, ym., 2010, 58; Konu, 2002, 42; Deci & Ryan, 2000). Kouluhyvinvointia tarkastelevien tutkimusten perusteella on määritelty neljä kouluhyvinvointiin vaikuttavaa perustekijää. Näitä ovat koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuudet ja terveys. (Konu, 2002, 43.) Tutkimusmetodina on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on luoda laaja yleiskuva tutkittavasta aiheesta (Salminen, 2011, 6). Tutkimuksen aineisto koostuu pääosin verkossa saatavilla olevista, vertaisarvioiduista artikkeleista ja teoksista. Rajasin aineiston pääosin 2010-luvulla toteutettuihin tutkimuksiin, jotka käsittelivät suomalaista peruskoulua. Osallistavan pedagogiikan työtavat voitiin jakaa aineiston perusteella omassa yhteisössä vaikuttamisen mahdollisuuksiin ja oppilaiden kiinnostuksen kohteiden hyödyntämiseen. Omassa yhteisössä vaikuttamisen työtavat vaikuttivat kouluhyvinvoinnin osa-alueista itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin ja niillä voitiin välillisesti vaikuttaa myös koulun olosuhteisiin (Harinen & Halme, 2012, 47; Mehtäläinen, ym., 2016, 36) sekä sosiaalisiin suhteisiin (Jahnukainen, 2012). Oppilaiden kiinnostuksen kohteita ja osaamista hyödyntämällä voitiin vaikuttaa koulun olosuhteisiin (Lehto, 2018,71), sosiaalisiin suhteisiin (Jahnukainen, 2012; Lehto, 2018, 70; Välivaara, ym., 2018, 13) sekä itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin. Osallistavan pedagogiikan työtavoilla ei voitu aineiston perusteella vaikuttaa terveydentilaan. Kouluhyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin liittyivät monet muutkin seikat kuin osallisuus ja sen lisääminen, mutta koska oma tutkielmani rajautui osallisuuden ja kouluhyvinvoinnin yhteyksiin, rajautuivat nämä seikat tutkielman ulkopuolelle. Jatkotutkimuksissa olisi syytä tarkastella esimerkiksi, miten osallistavan pedagogiikan työtavat toteutuvat suomalaisessa peruskoulussa.
  • Valasmo, Vilma (2022)
    Valasmo, Vilma. 2022. Osallistava pedagogiikka yhdenvertaisuuden, yhteisöllisyyden ja yhteiskunnallisten muutosten mahdollistajana . Kasvatustieteen kandidaatintutkielma. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteellinen tiedekunta. 29 sivua. Tiivistelmä On todettu, että koulutus on edelleen hierarkinen, erilaisia valta-asetelmia sisältävä instituutio. Kysymykset yhdenvertaisuuden toteutumisesta ovat tärkeitä ja ajankohtaisia. Koulutuksella ja kasvatuksella on mahdollisuus vaikuttaa yhteiskunnan toimintaan, murtaa vallitsevia normeja, kyseenalaistaa rakenteita ja antaa ääni yhä suuremmalle joukolle ihmisiä. Tutkielman tavoitteena on selvittää minkälaista osallistava pedagogiikka voi olla. Tarkastelen sitä kirjailijan, yhteiskunnallisen aktivistin, ja professori bell hooksin osallistavan pedagogiikan käsitteen kautta ja miten siitä ollaan inspiroiduttu sekä miten sitä ollaan sovellettu käytäntöön. Tutkin millaisia käytännön ratkaisuja korkeakoulujen opettajilla on työssään toteuttaakseen opettajan valta-aseman murtavaa, opiskelijoiden äänet esiin tuovaa, yhdenvertaisuutta ja yhteisöllisyyttä edistävää opetusta. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto rajattiin vuosina 1998-2018 tieteellisissä lehdissä julkaistuihin artikkeleihin. Tutkielman aineisto sijoittuu feministisen ja kriittisen pedagogiikan piiriin. Osoitan tutkielmassani, että opettajien käytännön työssä toteuttamassa osallistavassa pedagogiikassa pyritään opiskelijoiden aktiiviseen osallistumiseen, yhdenvertaisuuden toteutumiseen ja totuttujen valta-asemien tiedostamiseen. Osallistavalla pedagogiikalla on myös lähtökohtana luoda opiskelijoille perustaa koululaitoksen ulkopuoliselle aktiiviselle toimijuudelle ja yhteisölliselle ajattelulle. Opettajat ovat pyrkineet toteuttamaan näitä tavoitteita luomalla tehtävänantoja luokkahuoneessa ja luokkahuoneympäristön ylittävässä ympäristössä, jotka vaativat opiskelijoita ja itse opettajaa keskustelemaan keskenään oppimisyhteisönä. Opettajat ovat luoneet opetuksessaan korkeakouluissa yhteisöllisyyttä korostavia opetuskäytänteitä muun muassa tarinankerronan, eläytymisharjoitusten, retkien, yhteisten blogialustojen sekä toistensa kuulumisten kuulemisen avulla. Eri opettajien opetuskäytänteissä yhdistyy vahvasti opiskelijoiden omien elämänkokemusten yhdistämisen, kansanomaisen kielen, ja monipuolisten opetusmenetelmien ja materiaalien tärkeys tieteelliseen kontekstin lähestyttävyyden helpottamiseksi. Myös tutkimustensa toteutuksessa opettajat ovat pyrkineet ottamaan huomioon opiskelijoiden äänen kuuluvuuden ja tieteellisen tekstin osallistavuuden tekstien kirjoitus -ja julkaisumuodossa. Avainsanat: osallistava pedagogiikka, yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys, bell hooks
  • Haapala, Daniel (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia yhteyttä peruskoulun oppilaiden subjektiivisen hyvinvoinnin ja heidän osallistumisensa välillä. Tutkimusongelmana on selvittää, millainen yhteys oppilaiden kokeman hyvinvoinnin ja heidän osallistumisensa ja sen oikeuksien välillä on. Lisäksi tutkimuksessa analysoidaan sitä, millaisia eri osallistumisen muotoja ja mahdollisuuksia oppilailla on koulussa, ja mitkä niistä ovat tärkeimpiä oppilaiden hyvinvointia edistämässä. Työn teoreettinen tausta sisältää Allardtin (1976) klassista tutkimusta hyvinvoinnin ulottuvuuksista, sekä tuoreempaa kouluhyvinvoinnin tutkimusta Janhusen (2013) tutkimuksesta kouluhyvinvoinnista oppilaiden perspektiivistä. Lisäksi käsittelen osallistumisen ja osallisuuden teoreettista taustaa, sekä oppilaiden vaikuttamisen keinoja. Tämän työ on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tässä kirjallisuuskatsauksen tyypissä tutkija valitsee aineistonsa tukemaan tiettyä näkökulmaa, ja tällä tavoin pyrkii vastaamaan asettamaansa tutkimuskysymykseen kooten yhteen aikaisempaa, relevanttia tutkimusta valitsemastaan aiheesta. Tähän työhön on siis koottu aineistoa, joka tutkii yhteyttä osallistumisen ja hyvinvoinnin välillä, ja siitä on tehty teemoiteltua analyysiä. Aineistona toimii kymmenen tutkimusartikkelia, jotka ovat vertaisarvioituja ja tutkivat osallistumisen ja hyvinvoinnin yhteyttä peruskoulun oppilaissa. Jokaisessa analysoidussa tutkimusartikkelissa osallistuminen oli yhteydessä hyvinvointiin. Hyvinvoinnin kannalta keskeinen konsepti on sosiaaliset suhteet, eli perhe, ystävät ja oppilas-opettaja-suhde. Lisäksi osallistuminen aktiviteetteihin on selvästi yhteydessä hyvinvoinnin kokemukseen, etenkin nuoremmilla oppilailla. Vanhempien oppilaiden kannalta sosiaalisilla suhteilla on suurempi painoarvo.
  • von Hellens, Anna (2024)
    Tavoitteet. Osallisuus on perusopetuksen opetussuunnitelman läpileikkaava käsite ja lasten keskeinen ihmisoikeus. Tässä tutkielmassa osallisuuden näkökulma yhdistettiin ulko-opetukseen, joiden teoreettisena taustana nähdään sosiokulttuurinen oppimiskäsitys. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa osallisuuden elementtejä peruskoulukontekstissa tehdyistä ulko-opetusta koskevista tutkimuksista ja tarkastella niitä osallisuuden teoreettisten mallien valossa. Aiempien tutkimusten mukaan ulkona oppilailla on enemmän tilaa osallistua, tehdä aloitteita ja vaikuttaa yhteiseen toimintaan ja asettua aktiivisen toimijan rooliin. Toisaalta näyttää, ettei ulko-opetusta ole laajalti tutkittu koulukontekstissa juuri osallisuuden näkökulmasta. Menetelmät. Tutkielman tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja analyysimenetelmänä teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimusaineiston muodosti kahdeksan peruskoulukontekstissa tehtyä ulko-opetusta koskevaa eurooppalaista ja kanadalaista tutkimusartikkelia, jotka oli julkaistu vuosina 2013–2020. Aineisto koostettiin eri tietokannoista hyödyntäen eri hakusanoja ja lähdeluetteloita. Tutkimusartikkelit analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin soveltaen teorioina Shierin (2001) osallisuuden tasomallia ja Turjan (2020) osallisuuden ulottuvuuksien mallia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman analyysi osoitti, että ulko-opetuksessa on havaittavissa osallisuuden elementtejä, kuten vallan jakamista, yhteisöllisyyttä ja sitoutuneisuutta, jotka linkittyvät osin oppilaslähtöisiin opetusmenetelmiin, mutta myös opettajien lähestymistapoihin. Tutkielman pohjalta voidaan tulkita, että ulko-opetus luo mahdollisuuksia osallisuuden näkökulman huomioimiseen, vuorovaikutuksellisuuteen, yhteisöllisyyteen ja opettajan auktoriteettiaseman madaltamiseen. Tutkielman johtopäätöksenä oli, että erityisesti opettajan tietoinen lähestymistapa ja vapaa leikki olivat yhteydessä lasten osallisuuden kokemuksiin. Toisaalta tutkielman pohjalta ilmeni, etteivät osallisuuden teoreettiset mallit välttämättä sovellu yksittäisten osallisuuden elementtien tarkasteluun, etenkin kun osallisuus ei ollut analysoiduissa tutkimuksissa keskiössä. Lisäksi ilmeni, ettei tutkielmassa tarkasteltua arkista osallisuutta ole helppo kuvata kokonaisvaltaisesti osallisuuden tasomallien kautta.
  • Alopaeus, Elisa (2019)
    This qualitative study examines kindergarten teacher’s views on how they support participation. The subject is linked to early childhood education’s everyday life and how participation can be supported in children’s everyday life. This study is focused on Harry Shier’s (2001) participation theory, which offers different levels to achieve participation. By achieving these levels, participation can be supported. In this theory participation support can lead to situation where adults share their power on activities together with children. The study was implemented by data-based content analysis. Research data was gathered from the website of Finnish National Agency for Education. Research data was an internet annotation. Data collection was obtained by cropping kindergarten teacher’s answers from original data. The goal for this study was to examine kindergarten teacher’s answers and sort them in different groups. The results of this study are the main groups which were formed by analysis and there is four of these main groups. In this this study these main groups were compared to Harry Shier’s (2001) participation theory and purpose was to find some similarities between the results and theory. The main results of this study are linked to the resources that are available for teachers to use while supporting participation. For example, the most functional way to support participation was that children are listened to, but too big groups were seen as the reason that makes it difficult to listen children. Previous researchers have said that there is a huge meaning for children that they are listened to. Also making children’s views visible has a big meaning for children. These are the ways when they can experience that they can influence in their lives. (Gellin, 2011). Resources were also mentioned in Shier’s (2001) theory by as one of the ways how adults can be engaged for supporting children’s participation. In the results educational companionship between staff and parents was also highlighted and also that through shared activities children get a chance to influence to the things which have effect on them. Educational companionship was seen as a good and functional interaction between kindergarten staff and the parents. Children’s chances to affect on the activities was included in the idea that the staff is in the key position to make children seen and heard. According to kindergarten teachers, by listening children, teacher enable children to bring their views to the attention and by that make children’s participation possible in planning activities.
  • Kotamäki, Riitta (2023)
    Tavoitteet: Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, kuinka osallisuus näkyy ja toteutuu var-haiskasvatuksen ohjatussa musiikkituokiossa. Osallisuuden kokeminen on nostettu tärke-äksi näkökulmaksi erilaisissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa. Osallisuuden tar-kastelu osana varhaiskasvatuksen musiikkitoimintaa on vielä vähäistä. Osallisuuden määri-telmä on moninainen ja sitä lähdettiin tarkastelemaan näkökulmista, jotka tukevat musiikki-kasvatustoimintaa. Osallisuuden mittariksi nostettiin Shierin (2001) kehittämät osallisuuden portaat, joita Leinonen (2010) on muokannut palvelemaan varhaiskasvatusta. Musiikkikasva-tuksen näkökulmaa lähestyttiin musiikkikasvatukseen liittyvien käsitteiden ja menetelmien kautta. Menetelmät: Tutkimus oli hermeneuttisfenomenografinen ja se toteutettiin kvalitatiivisena ta-paustutkimuksena, jonka aineisto hankittiin ns. lumipallotekniikalla. Tutkimuksessa haastatel-tiin kahta varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelussa käytettiin haastattelulomaketta, jo-hon oli nostettu kysymyksiä osallisuuden teoriasta sekä musiikkikasvatuksen toiminnasta löytyneiden tärkeistä näkökulmista. Vastauksia peilattiin mm. havainnoinnin, suunnittelun ja arvioinnin merkityksiin, vallitsevaan vuorovaikutukseen sekä itse osallisuuden ilmenemiseen. Johtopäätöksiä osallisuuden toteutumisesta ohjatuissa varhaiskasvatuksen musiikkituoki-oissa, tehtiin peilaten vastauksia Shierin (2001) osallisuuden tason portaisiin. Tulokset ja johtopäätökset: Tuloksista ilmeni, että nämä kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa olivat löytäneet erilaisia keinoja tukea osallisuuden toteutumista ohjatuissa musiikkituokioissa. Molemmilla osallisuus toteutui tasolla kolme, joka on YK:n Lasten Oikeuksien sopimuksen mukaan osallisuuden minimitaso. Molemmat opettajat hyödynsivät havaintojaan seuraavaan musiikkituokioon, jolloin lasten ajatukset ja mielipiteet huomioitiin. Lisäksi lasten osallisuuden tasoa arvioitiin ja osallistumiseen annettiin erilaisia vaihtoehtoja
  • Korhonen, Jasmiina (2016)
    The purpose of this study is to research class teachers’ perceptions of student participation, the meaning of student participation and participatory practice in primary school. The research problems in this study are: In which way do class teachers define student participation? In which concrete ways do class teachers describe participatory practice? In which ways do class teachers describe the meaning of student participation in primary school and which factors influence the realization of participatory practice? This study is based on two common definitions of participation. These define participation as participation in decision making and participation as social participation. Participation is also considered in the light of the new national curriculum, which will come into effect in the fall 2016. The study was conducted by qualitative approach, interviewing six class teachers who work in a primary school located in Helsinki. The transcribed interviews were analyzed by using a theory based content analysis. In the interviews, participation was defined as participation in decision making and participation as social participation. Participatory practice appeared in school structure and as place and time dependent participatory practice. The pupils also had a chance to participate in various ways in their own classrooms. The meaning of student participation was described as a factor which promotes motivation and commitment, advances pupils’ thinking skills and strengthens the pupils’ sense of belonging. The realization of participatory practice depended on the will of the teacher, pupils’ abilities, class atmosphere, work community, school culture and time and resources.
  • Korpi, Lotta (2024)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erityistä tukea saavien 3–6-vuotiaiden lasten osallisuutta päi-väkodissa työskentelevien varhaiskasvatuksen erityisopettajien pedagogisia käytänteitä tutki-malla. Tutkimuksen tarkoitus on tuottaa tietoa erityistä tukea saavien lasten osallisuudesta integ-roiduissa erityisryhmissä ja siitä miten pedagogisilla toimintatavoilla osallisuutta mahdolliste-taan tai mitkä tekijät rajoittavat osallisuutta. Tässä tutkimuksessa osallisuus ymmärretään kuul-luksi ja ymmärretyksi tulemisena, aitona mahdollisuutena vaikuttaa, vapaaehtoisuutena ja tun-teena osallisuudesta. Tutkimuksen lähtökohtana on lapsen oikeuksien sopimus. Aiheen tutki-minen on tärkeä tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja inklusiivisuuden periaatteiden toteutumisen kannalta. Varhaiskasvatuksen tulisi perustua inklusiivisille arvoille. Lapsen oikeuksien sopimus velvoittaa aikuisia mahdollistamaan kaikille lapsille osallisuuden. Näin ollen pedagogisten rat-kaisujen ja toimintatapojen tulisi pohjautua osallisuuden pariaatteille. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajan rooli ja pedagogiset käytännöt vaikuttavat lapsen osallisuuden toteu-tumiseen, kuten myös aikuisen ja lapsen välinen valtasuhde, niin mahdollistavana kuin rajoitta-vana tekijänä. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, ettei integroiduissa erityisryhmissä olevilla erityistä tukea saavien lapsien osallisuus toteudu samalla tavoin kuin ryhmän muiden lasten. Aineisto koostui kolmesta varhaiskasvatuksen erityisopettajan haastattelusta. Haastateltavat työskentelivät pääkaupunkiseudulla integroiduissa erityisryhmissä. Teoreettinen lähtökohta tut-kimukselle valikoitui osallisuuteen liittyvistä tutkimuksista ja erilaisista osallisuuden malleista. Tutkimuksessa hyödynnettiin kahta tunnettua ja paljon käytettyä osallisuuden mallia. Toista osallisuuden mallia hyödynsin aineiston analysoinnissa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan si-sällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että henkilökunnan pedagogiset ratkaisut osallisuuden mahdollistamiseksi kulkivat linjassa ryhmästä havaitun osallisuuden kanssa. Integroiduissa erityisryhmissä työs-kenteleville varhaiskasvatuksen erityisopettajille vaikuttaa tulosten perusteella olevan erityisen tärkeää monikanavaiset kommunikoinnin tavat, joilla taataan jokaiselle lapselle mahdollisuus osallistua, tulla kuulluksi ja tehdä aloitteita. Osallisuutta rajoittavia tekijöitä aineistosta löytyi vähemmän ja suurin osa rajoittavista tekijöistä oli institutionaaliselle varhaiskasvatukselle vält-tämättömiä.
  • Koskinen, Patrik (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella kriittisesti lasten osallisuuden ja toimijuuden ilmenemistä Ruuti-vaikuttamisjärjestelmän toimintasuunnitelmassa. Lasten osallisuutta ja toimijuutta korostavia hankkeita on aiemmissa tutkimuksissa kritisoitu mm. siitä, että lapsiin ja nuoriin kohdistuvan intensiivisen poliittisen kiinnostus näyttäytyy ennemmin investointina tulevaisuuteen tilanteessa, jossa valtion on huolehdittava kilpailukyvystään kiristyvillä globaaleilla markkinoilla. Osallisuus ja toimijuus määritellään tutkimuksessani lasten kansalaisuuden periaatteiden mukaisesti. Tämä lähtökohta mahdollistaa Ruudin toimintasuunnitelman tarkastelun siitä näkökulmasta, jääkö lasten kansalaisuuden mukaisia periaatteita toteutumatta, ja minkälaisena Ruudissa määritellyt osallisuus ja toimijuus näyttäytyvät suhteessa niihin. Tutkimus pyrki vastaamaan kysymyksiin: 1) miten osallisuus ja toimijuus Ruuti-toimintasuunnitelmassa näyttäytyvät osana hallinnan strategiaa ja 2) minkälaista yleistä käsitystä Ruutivaikuttamisjärjestelmän toimintasuunnitelma tuottaa lasten ja nuorten osallisuudesta ja toimijuudesta. Tutkimuksen aineisto on kerätty Ruuti-vaikuttamisjärjestelmän vuoden 2019 toimintasuunnitelmasta. Aineisto analysoitiin foucault’laisen diskurssianalyysin keinoin. Diskurssianalyysin keinoin on tarkasteltu kriittisesti Ruudin toimintasuunnitelmassa käytettyä kieltä ja sitä, millaista todellisuutta se tuottaa lasten ja nuorten osallisuudesta, toimijuudesta ja kansalaisvaikuttamisesta. Ruuti-toimintasuunnitelmasta määriteltiin vuorovaikutukseen pyrkimisen diskurssi, vaikuttamisen harjoittelun diskurssi ja yrittäjyyskasvatuksen diskurssi, jotka tuottavat käsitystä aktiivisesta kansalaisuudesta. Osallisuus ja toimijuus Ruutivaikuttamisjärjestelmässä näyttäytyy osana hallinnan verkostoa, jossa toimijuuden ja osallisuuden kautta pyritään saamaan yhteys nuoriin ja lapsiin. Toimintasuunnitelmassa määritellyt toimijuus ja osallisuus näyttävät liittyvän aktiiviseen kansalaisuuteen, johon on liitetty uusliberalistisia arvoja. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan toimintasuunnitelmassa vallitsevien diskurssien käytännön toteutumisen tarkastelua etnografisena tutkimuksena tai haastattelututkimuksena Ruuti-toimintaan osallistuville lapsille ja nuorille, sekä toimintaa koordinoiville työntekijöille.
  • Syrjäläinen, Noora (2018)
    The purpose of this study was to explore how the participation fulfills in kindergarten based on the experiences of children. The study was also about exploring how the participation in kindergarten occurs based on the stories of children. In earlier studies the fulfillment of participation has mainly explored by interviewing the educators. Here however the children’s point of view will be ignored. Therefore the motivation to this study was to explore what do children themselves think about the fulfillment of their participation. In earlier studies has occured that the participation of children mainly takes its place only during the free action, usually in play. The study was conducted as a literature review. The research material consisted of four earlier studies: three master’s thesis and one doctoral thesis. In every one of these the fulfillment of children’s participation was explored based on the experiences of children. The material was analyzed by using a theory-driven content analysis. The analysis was guided by Shier´s (2001) Pathways to Participation. As main conclusions on this study it’s possible to state that the children felt that their participation was fulfilled during the free action, usually when they were playing. The participation occured in a way that the children got by themselves decide what, where and with who they play. The children also felt that they sometimes had a chance to choose the most pleasing from certain alternatives. What comes to the planning the children felt that they didn’t had a chance to influence on it. The children weren’t always aware of their influencing and they felt that they would like to be involved in decision making and influencing on the activities in the kindergarten. According to Shier’s Pathways to Participation the participation was fulfilled complitely only on the first level, which was about to be heard. The children felt that they were heard in the kindergarten. The rest of the levels on Shier’s Pathways to Participation fulfilled either only partly or not at all.
  • Sampo, Siiri (2018)
    The purpose of the present study, "Participation in Early Childhood Education – Narrative Literature Review”, is to describe and understand the relatively new phenomenon to early childhood education called participation. Children’s participation is required by the Basics of Early Childhood Education Plan 2016. Also, early childhood researchers have started to pay attention to participation as a phenomenon. The literature used in this narrative review are mostly doctoral dissertations, master’s theses and early childhood research articles. By analyzing the literature, it was possible to organize different research information together into a comprehensive and compact review of children’s participation in early childhood education. Analyzing of the material is made by the researcher and is based on logic. According to recent findings participation is the feeling one gets when having a voice in one's life. Merely attending an event does not give one the feeling of participation and inclusion. Participation and inclusion are vital for children’s mental health and sociological development. Through active participatory pedagogy utilized in early childhood education children can work well in a group setting and feel positively about themselves. Participatory pedagogy can be practiced in early childhood education by applying the workers’ knowledge of the subject. Participation is easiest when the group size is small and the adults are playful around the children. Children’s participation is important because it strengthens their self-esteem and motivates them to learn. Educators must do what is best for the child and evaluate their own views and teaching methods critically.
  • Ansellia, Anne (2022)
    Tavoitteet. Lapsen oikeuksien sopimuksen solmimisen jälkeen varhaiskasvatuksessa on noussut lasten osallisuuden teema keskeiseksi kehittämisen kohteeksi. Tässä tutkimukses sa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia musakärrytoiminnas ta sekä mahdollisuuksista edistää lasten osallisuuden kokemuksia ja kielen oppimista. Tut kimuksessa tarkasteltiin osallisuutta, kielen oppimista ja vuorovaikutustaitoja, jotka ovat keskeinen osa inklusiivista varhaiskasvatusta. Sosiokulttuurisen kielenoppimisnäkökulman mukaan kieltä opitaan käyttämällä sitä vuorovaikutuksessa. Päiväkotiyhteisön kannalta ratkaisevaa on tukea tarvitsevien lasten ja suomen kieltä opettelevien lasten hyötyminen laadukkaasta oppimisympäristöstä, johon musakärrytoiminta sisältyy. Menetelmät. Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaas tatteluilla Teamsin välityksellä ja tutkimukseen kuului myös havainnointitehtävä haastatelta ville opettajille. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina, joihin osallistui kolme varhais kasvatuksen opettajaa. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten mukaan haastateltavat arvioivat musakärrytoiminnan hyväksi ja sopivaksi malliksi kaikille varhaiskasvatusikäisille lapsille. Erityisesti se vahvisti lasten, joilla oli erityisen tuen tarpeita ja suomea toisena kielenä opettelevien lasten osalli suuden mahdollisuuksia ja kielenoppimista. Toiminnan avulla nekin lapset, jotka eivät voi neet kommunikoida puheen avulla, pääsivät ja rohkaistuivat osallistumaan toimintaan ja saivat kokemuksia osallisesta oppimisesta. Kielen oppimisen osalta lasten vuorovaikutus lisääntyi, sanavarasto laajeni ja motivaatio kielen oppimiseen kasvoi. Musakärrytoiminta innosti ja rohkaisi opettajia käyttämään musiikkia enemmän ja tuotti näin lisäosaamista ja motivaatiota aikuisillekin. Tulosten mukaan musakärrytoiminta arvioitiin monipuoliseksi, pedagogiikkaa ja osallisuutta lisääväksi malliksi. Tärkeimmät syyt tälle olivat välineiden laadukkuus, verkostotapaamiset ja osaamisen lisääntyminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että haastateltavien mukaan musakärrytoiminta tukee lasten osallisuutta ja kielen oppimista monipuolisesti. Osallisuutta koskien kehitettävää löytyi lasten suunnitteluun osallistumisessa. Mallilla on myös laaja-alaisempia ulottuvuuksia pedagogiikkaan. Käytännön jatkosovelluksissa on hyvä ottaa huomioon kokonaisvaltaisen oppimisen ja laaja-alaisen osaamisen mahdollisuudet.
  • Mäkelä, Joona (2023)
    Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää huippupesäpalloilijoiden ravitsemustietämyksen nykytilaa ja verrata sitä aiemmin tutkittujen CrossFit-urheilijoiden tietämykseen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet ravitsemuksen olevan keskeinen tekijä urheilijoiden suorituskyvyssä ja hyvinvoinnissa. Ravitsemustietämys voi vaikuttaa ruokavalintoihin ja ravitsemukseen. On tärkeää ymmärtää, miten eri lajien urheilijat suhtautuvat ravitsemukseen ja millä tasolla heidän ravitsemustietämyksensä on. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena käyttäen kyselylomaketta, jota oli aiemmin käytetty CrossFit-urheilijoiden ravitsemustietämyksen selvittämiseen. Tutkimusjoukkona toimi mies- ja naispesäpalloilijat, jotka pelasivat pesäpallon pääsarjassa Superpesiksessä kesällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 79 henkilöä ja aineiston analyysi suoritettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmassa. Vastausten jakaumia ja eroja sukupuolten välillä tarkasteltiin prosentuaalisesti ja kategorioittain, ja pesäpalloilijoiden ja aiemmin tutkittujen CrossFit-urheilijoiden vastauksia vertailtiin toisiinsa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pesäpalloilijat vastasivat oikein keskimäärin 79,3 % kysymyksistä, ylittäen 75 %:n kynnyksen, jonka on aiemmin määritelty osoittavan. ravitsemustietämyksen olevan riittävällä tasolla. Sukupuolten välinen vertailu osoitti naisten suoriutuvan paremmin kaikissa kategorioissa. Vertailtaessa pesäpalloilijoiden ja aiemmin tutkittujen CrossFit-urheilijoiden ravitsemustietämystä, pesäpalloilijoiden tietämyksen keskimääräinen taso (79,3 %) ei aivan yltänyt CrossFit-urheilijoiden tasolle (84,3 %). Ravitsemustietämyksen osa-alueissa havaittiin myös eroja urheilijaryhmien välillä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää kehittäessä urheilijoiden ja valmentajien ravitsemuskoulutusta, edistäessä siten urheilijoiden suorituskykyä ja hyvinvointia
  • Pham, Oanh (2016)
    When cultures meet, people have to adapt to changes. These changes are long-term and affect one´s identity, values, behaviours, social relationships and the mental heath. In the process of the adaptation, the immigrant can choose different strategies: integration, assimi-lation, separation and marginalisation. The purpose of this study is to find out, describe and analyse the views of three Vietnamese parents living in Finland about how to raise their children into the Finnish society. John Berry´s theory of acculturation is used in this study. The Vietnamese people in Finland have been studied quite a lot, but there is not much re-search on their parenting in Finland. This is a qualitative study where three Vietnamese parents living in the capital region took part. The informants came to Finland at the adult age and had lived for 8–19 years in the country. They had children at school age. Theme interview method was used while collect-ing data. The informants were interviewed and taped at the informants´ home in Vietnamese language. The data was transcribed and analysed in its Vietnamese format by using theo-retically-driven content analysis. The results and the data quotations were written and trans-lated into Finnish language. The parents who participated in this study raised their children to be members of the Finnish society and they maintained their mother tongue and Vietnamese values e.g. respecting and obeying parents and school success. There was an obvious difference while raising a girl and a boy and using physical discipline in the families. Also some Finnish values were respected. They were for example to become independent and how to express oneself. The more a Vietnamese parent has been in touch with the Finnish culture, the more changes have taken place in his or her views on raising children in Finland. The awareness of how the immigrant parents think about raising children in acculturation would contribute to the communication between cultures in school work and in collaboration with parents.
  • Öhrnberg, Jonna (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, toteutuvatko varhaiskasvatuksen suunnitelmaan ja esiopetuksen suunnitelmaan kirjatut tavoitteet liikuntakasvatusta koskien liikuntarajoitteisen lapsen kohdalla sekä millä tavoin kirjattujen tavoitteiden toteutumisesta huolehditaan. Aiempaa tutkimusta aiheesta varhaiskasvatuksen kontekstissa velvoittavan varhaiskasvatuksen suunnitelman voimaan tulemisen jälkeen on niukasti. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jonka kysymykset oli jaoteltu huoltajalle osoitettuihin kysymyksiin sekä lapselle itselleen osoitettuihin kysymyksiin. Tutkimuslomake jaettiin vastaajille verkkolomakkeella. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Saatuja vastauksia analysoitiin teemoittelun avulla, pyrkien löytämään yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa ilmeni, että liikuntarajoitteisten lasten kokemukset varhaiskasvatuksessa tapahtuvasta liikuntatoiminnasta vaihtelevat suuresti. Joidenkin lasten kohdalla varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteissa sekä esiopetussuunnitelmassa mainitut tavoitteet ohjatusta liikuntatoiminnasta eivät toteudu lainkaan. Tutkimuksessa selvisi, ettei liikuntarajoitteisen lapsen varhaiskasvatusyksikössä välttämättä ole ohjattua liikuntatoimintaa lainkaan. Tutkimustulosten mukaan kaikkien tutkimukseen vastanneiden kohdalla ei myöskään tueta lapsen motorista kehitystä ohjaavissa asiakirjoissa mainittujen keinojen avulla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että aihetta olisi syytä tutkia lisää.
  • Korhonen, Jenni (2018)
    Over the last decades the lifestyle of children has started to evolve in the direction, which does not support the normal development and growth of children. Physical activity has been dropped considerably and the time spent at the technology is increasing. As societies change, the importance of the environment for physical activity is significant. Earlier studies have shown that lifestyles and skills taught in childhood have a great influence on what kind of lifestyles children have in their adulthood. The aim of this research was to study the connection of physical activity of pre-school children to their parent´s physical activity. In addition, the research examined the differences in the physical activity of pre-school aged children. The study was carried out at the Espoo municipal school in the pre-school group. Their activity was measured for five days during the pre-school period using Polar's GoFit activity braces. Sampling was selected from 13 children by the basis that they were present in a measurable week for at least four days. The children were 6-7 years old at the time of the research. Parents activity was measured by a questionnaire where were questions about exercise and activity habits, and the amount of time spent on exercising with their child. IBM SPSS Statistics 24 program was used to analyze the data. Based on the results, the children move very little during the pre-school. The physical activity during the pre-school is mainly light physical activity. Based on the results of the research, the physical activity of the parents and the time spent in physical activity has no connection with the physical activity of children in pre-school. Due to the small sample size, no conclusions can be made from the significance of parental physical activity to the physical activity of children.
  • Saarinen, Nuppu-Marie (2018)
    This thesis’ purpose was to examine the level on which Finnish people’s societal activity is and which factors have an impact on it. Previous study has shown that Finnish youth are societally passive but there isn’t any similar studies from Finnish adult population. This made me wonder if the societal passivity is a phenomenon only related to young age. My presumption was that societal passivity would not only concern the adolescent but also the Finnish adults. At the same time I wanted to examine which are the factors that impact on societal activity. This thesis was executed as a literary review, in which making of it was used methods of as well descriptive as systematic literary review and qualitative metasynthesis. In the making of this thesis was mainly followed the phases of both integrative and systematic literary review. The synthesis of the thesis I made by carefully reading the material I had chosen and picking up key phrases and words from its texts. These phrases and words were then used in defining the concepts and making the synthesis itself. In the making of it I combined the shattered information of the studyfield and the views of different researchers to get as precise view of the phenomenon I studied as possible. From the material of my thesis turned out that the societal activity of the Finnish adults is at most at a reasonable level, internationally compared even in low level, and that the societal activity in Finland is strongly polarised by the population’s socioeconomic status, particularly the level of education, and age. The thesis may give basis to a follow-up research about the impacts of education on the societal acticity, it’s inheritance and polarisation. Moreover the thesis gives possibilities also to a wider societal research about Finnish society’s values, attitudes, socialisation process and power structures.
  • Berglund, Lena (2023)
    Forskningens syfte är att ta reda på hur lärare inom småbarnspedagogik ser på skillnader och likheter mellan de två lägre stödnivåerna och hur lärare inom småbarnspedagogik arbetar med de olika stödformerna i praktiken. I Grunderna för planen för småbarnspedagogik (Utbildningsstyrelsen, 2022) står det att klart att alla barn har rätt att få stöd genast då behovet upptäckts. Eskelinen och Paananen (2018) anser att alla barn har rätt att få stöd genast då behovet upptäckts. Frågan de lyfter fram är hur man definierar ett barns behov av stöd, hurudana kriterier ska man följa? I studien har jag använt mig av en kvalitativ enkätundersökning för att samla in material från behöriga lärare inom småbarnspedagogik som dagligen arbetar med barn i behov av stöd. I undersökningen deltog tio respondenter, varav tre jobbar som speciallärare inom småbarnspedagogik och de övriga sju jobbar som lärare inom småbarnspedagogik i grupp. Jag använde mig av kvalitativ innehållsanalys som metod för att anlysera mitt insamlade data (Ejlertsson, 2019). Resultaten visar att lärare inom småbarnspedagogik gärna ser att det finns klarare direktiv för hur man bedömer ett barns behov av stöd. Grunderna för planen för småbarnspedagogik (Utbildningsstyrelsen, 2022) kunde exempelvis innehålla modeller. Svaren från enkäten visar att arbetet med barn i behov av stöd tar mycket av arbets- och planeringstiden. Respondenterna efterlyste även en möjlighet att få extra resurser i barngruppen under den tid barnen genomgår utredningar. Respondenterna känner att de inte alltid har tid eller resurser att hinna med allt och alla.
  • Sopenperä, Tommi (2023)
    This paper is a brief look into a, presumably, recent trend in pupils’ classroom behavior. The researh question of this paper is“Has the ability of children to be without external stimulus disappeared or declined considerably?” and basis for the need for this study is from personal teaching experience during which it became apparent that pupils are nearly entirely incapable of merely being without having a task or an activity to do. Due to a lack of prior studies to this particular topic, studies dealing with concentration, the effects classroom digitalization, and the effects of online misbehavior on actual classroom behavior. he study was conducted via a semi-structured interviews with teachers at a primary school in Finland. 8 interviews were conducted in total during a regular school day, to which the questionnaire had been sent to the participants several weeks prior. These interviews were then analyzed by a method of qualitative content analysis, more precisely narrative analysis. The narratives were divided into types and central themes were gathered, from which generalizations were made via inductive logic. The main conclusion of the study was that the ability of studentsto be without external stimulus has disappeared almost entirely. The exact effects of this would require further study, but several suggestions to help keep classrooms more calm in the ensuing restlessness are suggested –extra tasks always available, more structured lessons –as gathered from the teachers’ narratives.