Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Emilia, Jordan (2021)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Lasten fyysisen aktiivisuden määrästä ollaan huolestuneita ja varhaiskasvatuksen liikuntaolosuhteiden on huomattu vaihtelevan suuresti. Fyysisellä aktiivisuudella sekä liikuntaolosuhteilla on merkitystä lasten motorisiin taitoihin, joilla on seurauksia lapsen fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle kehitykselle. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmia motoristen perustaitojen harjoitteluun ohjatun toiminnan aikana sekä vapaan toiminnan aikana päiväkodin sisätiloissa. Tarkoituksena on erityisesti tutkia, miten motoristen perustaitojen harjoittelu toteutuu ohjatun toiminnan aikana ja tukevatko liikuntatuokioiden sisällöt perustaitojen harjoittelua. Toisena tutkimuskohteena ovat päivänkodin sisätilojen liikuntaolosuhteet, kuten ympäristöt ja asenteet, ja kuinka ne mahdollistavat motoristen perustaitojen harjoittelua vapaan toiminnan aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruussa hyödynnettiin kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistuminen tapahtui varhaiskasvatuksen ammattilaisten omasta aloitteesta ja vastauksia saatiin yhteensä 47 kappaletta. Aineiston analyysinä toimi sisällönanalyysi ja tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita vastaajien näkemyksistä liittyen motoristen perustaitojen harjoitteluun. Tutkimusasetelmana toimi fenomenografia. Motoristen perustaitojen harjoittelu toteutui ohjatun toiminnan aikana liikuntatuokioiden sisällöissä. Liikuntatuokioiden määrät rajoittuvat kuitenkin suurimmassa osassa vastauksia vain yhteen kertaan viikossa. Motoristen perustaitojen harjoittelu mahdollistui myös vapaan toiminnan aikana, mutta sitä saattoivat rajoittaa ahtaat sisätilat, tilat, joissa turvallisuusehdot eivät täyty sekä aikuisen asenteet tai aikuisten liian vähäinen lukumäärä. Suurimmassa osassa vastauksia liikkumiseen tarkoitetut välineet olivat saatavilla ryhmätilassa. Joissakin vastauksissa välineiden käyttöä rajasi se, etteivät ne olleet ryhmässä lasten saatavilla. Tämän tutkimuksen perusteella perustaitojen harjoittelu on mahdollista suurimassa osassa vastauksia. Merkittävää on muokata ympäristöjä ja muuttaa asenteita, jos motoristen perustaitojen harjoittelu ei toteudu.
  • Kukko, Ella-Noora (2024)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen päiväkotitoimintaan osallistuvien lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksia varhaiskasvatuksen päivälevon hetkestä. Kokemusten tarkastelu on tärkeää, sillä päivälepo ja päiväkodissa nukutut unet aiheuttavat tunnetusti konflikteja varhaiskasvatuksen ammattilaisten, huoltajien sekä lasten välillä. Päivälepoa on toistaiseksi tutkittu melko kapealaisesti, joten on tärkeää koota yhteen jo tutkittua tietoa eri näkökulmista ja samalla laajentaa aiheen tutkimusta. Lisäksi tutkimus voi auttaa lepokäytäntöjen kehittämisessä varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuksessa haluttiin saada selville millaiset asiat painottuvat lasten ja huoltajien kokemuksissa. Menetelmät. Tässä narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa koottiin yhteen aikaisemman tutkimuksen tuottamaa tietoa lasten ja huoltajien kokemuksista liittyen varhaiskasvatuksen päivälepoon. Tutkimusaineistona oli kuusi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia Australiasta ja Japanista. Tutkimukset valikoituvat asetettujen valintakriteerien perusteella. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustuloksiksi saatiin, että lepoajasta on paljon erilaisia kokemuksia, mutta erityisesti korostui aikataulutetun päivälevon aikuislähtöisyyteen viittaavat kokemukset sekä päivälepoon liittyvät konfliktit eri osapuolten välillä. Toisaalta päivälepo oli pedagogisesti tärkeä tilanne rakentaa lapsiryhmän jäsenten yhteenkuuluvuuden kokemusta. Tulokset ovat tärkeää tietoa varhaiskasvatuksen opettajille, joiden tehtävänä on kehittää ryhmänsä pedagogista toimintaa huomioiden tutkimusperustaisen tiedon sekä varhaiskasvatussuunnitelman linjaukset lapsilähtöisyydestä ja huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
  • Sandelin, Annina (2016)
    The purpose of this study is to find out different kinds of conflicts that occur between the employees in a kindergarten, why these conflicts occur and how they can be solved. Interaction skills are important both at the workplace and outside of it. For a work community to function there is sometimes a lot of work to be done. At kindergartens conflicts are really common and they occur for multiple reasons. To ensure a functioning work community, the conflicts should be solved in the most effective way. For this study, a survey was sent to a kindergarten in Uusimaa. The survey was sent and answered via Internet, and a total of nine employees answered it. As the study is qualitative, the survey was composed mostly out of open-ended questions and a few closed-ended ones. At the beginning of the survey there was a few background questions, for example asking how much work experience from the childcare field the respondents had. In the results multiple different reasons occured for conflicts to arise, the most common ones being lack of communication and deficit in personnel. There were for example situations wherein information about communal matters was not being shared in a thorough way or people were using indirect speech. Along with the study arose different kinds of methods on how to prevent conflicts from happening. Some of these methods are having open and regular conversations between employees and having functioning structures inside the work community. The enabling of quality conversation is really important.
  • Hapuli, Emilia (2017)
    Bullying can occur among children already before school-age, and the phenomenon is well-known among day care centres' employees. There is a very limited amount of research into bullying among children before school-age, and recognizing and intervening bullying has been found difficult. Bullying is a social problem and a learned wrong behaviour. Bullying can be prevented by teaching children new ways of acting. Preventing bullying is important because it has been found to be a permanent situation: children often take over the same roles later at school. The purpose of this research was to find out and describe the different ways of preventing and intervening with bullying in Finnish cities' local plans in how to intervene with and prevent bullying. In this research I try to find tools to prevent and intervene with bullying, and how to deal with bullying situations from a daycare employee’s standpoint. Secondly this research examines how a day care employee can co-operate with parents to prevent and intervene with bullying. The material of this research consists of five plans in how to intervene and prevent bullying in Finnish cities. All of these plans are based on Kirves and Stoor-Grenner’s instruction (2011), the Plan of Preventing and Intervening with Bullying as a Part of the Early Childhood Education Plan. The material has been analyzed using theoretical content analysis. The different ways of preventing bullying in Finnish cities' local plans were creating a safe environment, teaching social and emotional skills, observation by adults and taking part in children’s games, habits and moral education and working for gender equality and the participation of children. Ways to intervene with bullying was mentioned discussion and conciliation with children. Open and honest discussion was mentioned a way to co-operate with parents. When the work to prevent bullying is done systematically as early as in kindergarten, it is possible to prevent children take the bullying roles and prevent far-reaching effects of bullying such as social exclusion.
  • Karppinen, Jutta (2022)
    Tavoitteet. Päiväkodin piha on tärkeä oppimisympäristö, jossa lapset oleskelevat päivittäin. Pihojen suunnittelussa painotetaan turvallisuutta ja lasten näkemykset jäävät vähäiseksi. Tutkimukset ovat osoittaneet, että aikuisen rooli muuttuu valvojaksi, jolloin lasten leikin sisältö jää aikuiselle tuntemattomaksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten työntekijät ja lapset kuvailevat pihaa ja mitkä mahdollisuudet, eli tarjoumat, vaikuttavat lasten leikkiin. Aihe on tärkeä, jotta pihasuunnittelussa sekä pedagogisen toiminnan suunnittelussa, voidaan huomioida lasten näkemykset ja leikki. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena kolmessa Espoon kaupungin päiväkodissa. Tutkimukseen osallistui 17 lasta ja 3 työntekijää. Aineiston kerääminen alkoi ryhmäkeskustelulla lasten kanssa, sekä pyytämällä lapsia piirtämään heidän pihastansa. Tämän jälkeen työntekijöitä haastateltiin yksilöllisesti, lopuksi lasten ulkoilua havainnointiin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sekä teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Tulokset ja johtopäätökset. Työntekijän rooli leikin rikastajana on yhtä tärkeää ulkona, kuin sisälläkin. Aikuisella on mahdollisuus omalla asenteella sekä aktiivisuudella tukea leikkiä ja auttaa lapsia löytämään tarjoumia päiväkodin pihalta. Tässä tutkimuksessa luonnollisia ja rakennetun ympäristön tarjoumia oli molempia viisi. Rakenteelliset tarjoumat tukivat eniten yhteisöllistä, mielikuvituksellista leikkiä. Luonnolliset tarjoumat tukivat eniten liikunnallista ajanviettoa ja leikkiä. Analysoin lasten kertomia mielikuvia pihasta, Kytän (2003, s. 93) melukylämallin ympäristötyyppeihin.
  • Väänänen, Jenna (2016)
    This study is meant to examine the variety of opinions of educators (kindergarten teachers,childminders) about one group of children in day care. The goal is to find if educators that work with one group of children see the same three (3) children alike. This study collects the opinions of one team of kindergarten educators together to compare them with each other. Research questions are 1. How do the members of the team describe the children of the group? and 2. How do these opinions about children differ or support each other? Results are formed out of individual interviews answers, which are observed from human’s individuality’s perspective, considering characteristics such as temperament and personality. Categories of temperament and development of personality are presented in this study’s theory for their influence to educators’ findings and opinions about children. In this study both the children’s and educator’s individuality is emphasized, and it also brings different perspectives to the material. Earlier studies have shown that human’s individuality affects to interactions development and its maintenance. There is also research that shows how teachers opinion of a child affects how teacher evaluates the child, and therefore also child’s identity. This study emphasizes the importance of professional attitude. One kindergarten group in metropolitan area took part in this study. There are three educators working in that group; two kindergarten teachers and one childminder. Research material was collected with individual interviews alone with each team member (3). Children to this study were picked coincidentally, and according to these children the educators answered to 12 same questions. In coincidence all three children were boys. In addition to these ready-made questions interviewees were asked to exemplify some of their answers with examples of situations. The interviews were recorded and transcribed, after which they were categorized and analyzed. In results the team turned out to be quite similar according to their answers and opinions about the children were alike. A couple of the answers were different but any great contrasts weren’t found for example between educators or between a particular child and educator. One child separated educator’s opinions more than two other children. By all appearances the team is close, cooperative and familiar with the children.
  • Forssell, Susanna (2022)
    Varhaiskasvatusikäisten lasten fyysiseen aktiivisuuteen liittyvissä tutkimuksissa on usein keskitytty fyysisen aktiivisuuden määrän ja intensiteetin esiintymiseen. Aiemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että fyysisen aktiivisuuden toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä ei ole tähän mennessä riittävästi tutkittu. Tutkimukseni tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää mitkä tekijät ovat yhteydessä fyysisen aktiivisuuden toteutumiseen lasten omaehtoisessa leikissä esimerkkitapauksena olevassa päiväkotiryhmässä. Tutkimustehtävänä oli tulkita ja ymmärtää havaintojen perusteella, millaiset asiat houkuttavat lasta liikunnalliseen toimintaan tai rajoittavat liikunnallisen toiminnan toteutumista tilanteissa, joissa lapsi saa valita vapaasti oman leikin tai muuta tekemistä. Aiemmat tutkimukset Suomessa ovat antaneet näyttöä siitä, että vertaissuhteilla on merkitystä fyysistä aktiivisuutta lisäävänä tekijänä. Toisaalta on olemassa tutkimusta myös siitä, että vertaisilla olisi vain heikko vaikutus fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä. Fyysiseen aktiivisuuteen näyttää vaikuttavan aiempien tutkimusten perusteella lapsen sukupuoli sekä kasvatushenkilöstön stereotyyppinen ajattelu siitä, että poikien toiminta on fyysisesti vauhdikkaampaa tyttöihin verrattuina. Poikien liikunnallista osallisuutta jopa tuetaan tyttöjä enemmän. Tutkimusten perusteella tytöillä on todettu olevan vähäisemmät käsittelytaidot motoristen perustaitojen osalta. Lisäksi vetäytyvien lasten osalta fyysinen aktiivisuus jää ei-vetäytyvään lapseen verrattuna matalammaksi. Tutkimus toteutettiin etnografista tutkimusmenetelmää käyttäen, jossa olennaista on tutkijan aktiivinen läsnäolo tutkittavassa kohteessa tiettynä ajanjaksona. Etnografialle ominaista on tutkittavan kohteen kulttuurin sekä ajattelu- ja toimintatapojen näkeminen ja omaksuminen sisältäpäin. Tutkija oppii yhteisön tavat ja tottumukset kuuntelemalla, kyselemällä ja katselemalla, joiden perusteella on tarkoitus kuvata erilaisia toiminnallisia käytäntöjä. Tutkimukseni kohteena oli eräs pääkaupunkiseudulla sijaitseva kunnallinen päiväkotiryhmä sekä ryhmän henkilöstö. Tutkimukseen osallistuvat lapset olivat iältään 2–5-vuotiaita ja heitä oli tutkimukseni aikaan paikalla 13 kappaletta. Tutkimukseen haastattelin ryhmän varhaiskasvatuksen opettajaa sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoitua menetelmää noudattaen, jonka jälkeen sekä haastattelu- että havainnointiaineisto litteroitiin sekä analysoitiin teemoittelun avulla. Tulokset osoittivat, että omaehtoisessa leikissä fyysistä aktiivisuutta lisääviä tekijöitä olivat vertaisten seura, ryhmän myönteinen liikunnallinen toimintakulttuuri, lasten osallisuuden mahdollistuminen sekä riittävät resurssit. Fyysistä aktiivisuutta rajoittivat resurssien puute, aikataulut ja turvallisuuteen liittyvät tekijät. Vertaisten seura tuo mukanaan iloa ja yhteisöllisyyttä yli kielirajojen. Henkilöstöllä on merkittävä rooli lasten liikunnallisen osallisuuden ja vertaisvuorovaikutuksen edistäjänä. Aikuinen toimii mahdollistajana ja kannustajana huomioiden oppimisympäristön tarjoamat tilaisuudet muokaten ympäristöä lasten liikunnallisten tarpeiden mukaan sekä yhdessä lasten kanssa.
  • Tanskanen, Jonna (2022)
    Tutkielmani tavoitteena oli selvittää päiväkotiympäristön vaikutuksia lapseen päiväkodin lepohetkellä. Päiväkotiympäristö rakentuukin hyvin monista tekijöistä, eikä niiden vaikutuksia lapseen päiväkodin lepohetkellä ole juurikaan tutkittu, minkä vuoksi koin tärkeäksi selvittää, mitä tutkimuksia aiheesta tähän mennessä löytyy. Tutkielmani toteutin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkin neljää (4) kansainvälistä tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät eri näkökulmista päiväkotiympäristön vaikutuksia lapseen päiväkodin lepohetkellä. Tutkielman teoriaosuudessa käsittelen tarkemmin ympäristön relationaalisuuden käsitettä. Lisäksi käsittelen fyysistä, psyykkistä ja emotionaalista sekä sosiaalista päiväkotiympäristöä, ja millaisia tekijöitä ne pitävät sisällään. Lopuksi esittelen myös nukkumiseen liittyviä ympäristötekijöitä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta nousi ilmi päiväkotiympäristön näkökulmasta erityisesti lepohetkeen liittyvät käytännöt ja niiden vaikutukset. Lisäksi aineistosta nousi ilmi lepohetken vuorovaikutus. Keskeisimmiksi teemoiksi nousivat erilaiset lepohetkikäytännöt, lapsen autonomian kokemukset, lapsen nukkumistottumukset sekä lapsen stressi- eli kortisolitasot. Lisäksi aineistosta nousi esiin lapsen saama emotionaalinen tuki ja lapsen kielellisen kehityksen tukeminen lepohetkellä.
  • Strandberg, Sanna (2023)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tutkitaan lasten tietoa varhaiskasvatuksen päivälepokäytänteistä ja heille itselleen merkityksellisiä seikkoja levossa. Edeltävä tutkimus on tutkinut päivälepoa lähinnä lääketieteelliseltä kannalta ja varhaiskasvatuksen henkilöstön kannalta ( Nothard, Irvine, Theobald, Stanton, Pattinson, & Thorpe, 2015). Tässä tutkimuksessa lähestyn aihetta lapsinäkökulmaisen tutkimuksen kautta, antaen lasten kertoa itse lepokokemuksistaan. Narratiivisen tietämisen (Weckström, Lastikka, Karlsson & Pöllänen, 2021) käsitteen avulla tutkin, mitä lapset tietävät päivälevosta. Tavoitteena on saada lisää tietoa siitä, miten lapset kokevat levon varhaiskasvatuksessa. Menetelmät. Lapsinäkökulmaisessa tutkimuksessa myös tutkimuskysymyksen asettaminen tapahtuu tiiviissä vuorovaikutuksessa lasten kanssa. Sadutin omaa lastani pitkäjänteisesti tavoitteenani saada mahdollisimman laaja kuva hänen ajatuksistaan varhaiskasvatuksen levosta. Pohdin myös monipuolisesti sitä, miten vanhempi voi tutkia omaa lastaan. Pyysin myös muilta perheiltä sadutuksia varhaiskasvatuksen levosta. Sadutuksia tai muita tarinoita levosta on tutkimuksessa 10 kappaletta. Analysoin aineistoa narratiivisen tietämisen käsitteen kautta ja annan lapsen tiedolle tilaa. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen levossa tärkeinä tekijöinä tässä tutkimuksessa sadutetuille lapsille näyttäytyivät ensinnäkin varhaiskasvatuksen materiaalinen ympäristö ja lepohuoneen sisustus sekä heidän oma lepopaikkansa. Myös muut lapset ja heidän paikkansa suhteessa omaan vaikuttivat lasten kertomuksissa tärkeiltä. Lepohuoneessa materiaalinen ympäristö, lasten sosiaaliset suhteet ja kyseisen päiväkodin käytännöt muodostavat vuorovaikutuksessa elävän kokonaisuuden, jonka voi havaita lasten tarinoissa. Lapset kertoivat myös tunteistaan, kuten koti-ikävästä, ja myös surun tunteet olivat levossa läsnä. Toisaalta lapset kertoivat myös hassuttelusta vertaisryhmän lasten kanssa sekä muusta mielikuvittelusta. Lasten kertomuksista välittyi kuva lämpimästä ilmapiiristä, jossa varhaiskasvatuksen henkilöstö luki lapsille satuja ja lauloi lauluja.
  • Teuho, Emilia (2022)
    Tutkielmani tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia osallisuudesta erityisesti varhaiskasvatuksen lepohetkillä. Lepohetkiin liittyen on vielä melko vähän tutkimusta, jonka takia koin tärkeäksi tutkia kokemuksia juuri niihin liittyen. Osallisuus on varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) esillä monessa kohdassa, joten sen merkitys varhaiskasvatuksessa tulisi olla tärkeä. Osallisuus koostuu monista tekijöistä ja tavoitteenani oli selvittää kokemuksia sekä lasten että huoltajien osallisuudesta. Osallisuuden teoreettisena taustana käytän Shierin (2001) osallisuuden mallia, joka koostuu viidestä tasosta. Huoltajien osallisuuteen liittyy vahvasti kasvatusyhteistyö, jota voidaan kutsua myös kasvatuskumppanuudeksi. Toteutin tutkielmani laadullisena tutkimuksena. Keräsin aineiston taustatiedoista ja avoimista kysymyksistä koostuvalla e-lomakkeella Facebookin Varhaiskasvatuksen henkilöstö -ryhmän välityksellä. Kyselyyn tuli 53 vastausta, joista tutkielmaani päätyi lopulta vain varhaiskasvatuksen opettajien vastaukset, joita oli yhteensä 38. Analysoin vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Osallisuuden merkitys lepohetkillä kuvautui opettajien kokemusten perusteella tärkeäksi, ristiriitaiseksi ja merkityksettömäksi. Pääosin osallisuus kuvautui tärkeänä, mutta yksittäiset opettajat kokivat sen merkityksettömänä lepohetkien kohdalla. Myös ristiriitaisuutta esiintyi vastauksissa jonkun verran. Lapsen osallisuuden tärkeyden isoimmat syyt olivat miellyttävän kokemuksen luominen lapsille sekä osallisuuden sitouttava vaikutus. Ristiriitaisia kokemuksia syntyi mm. lasten iän vuoksi. Huoltajan osallisuus taas koettiin tärkeäksi, koska huoltajat ovat lastensa asiantuntijoita ja heillä on oikeus vaikuttaa lastensa kasvatukseen ja hoitoon. Ristiriitaisuutta huoltajien osallisuuden kohdalla aiheuttivat myös rajalliset resurssit sekä eriävät mielipiteet lapsen tarpeista ja edusta. Koska osallisuus kuvautui enimmäkseen tärkeänä sekä lasten että huoltajien kohdalla, olisi hyvä tutkia myös osallisuutta lisääviä ja estäviä tekijöitä tarkemmin.
  • Ojamäki, Aurora (2016)
    In the last few years, no extensive research has been done on schools’ morning assembly practices. The last larger study was done in 1989. Since then, the Finnish school legislation and the Finnish National Curriculum have both changed significantly. Our Basic Education Decree obligates us to have morning assemblies as a part of every school day. It states: ”A day’s work must be started with a brief morning assembly.” The main goal of this study was to gather specific and intensive information on two schools’ morning assemby practices. The tradition in Finland is to have both shared morning assemblies where the whole school gathers together, and each class’ own morning assemblies. This study focuses on both types of morning assemblies. This quantitative case study was conducted in two schools (”school 1” and ”school 2”) in November- December 2015. The respondents were teachers and classroom assistants. I used questionnaires to gather the material for the study. Each questionnaire had 31 questions. The gathered material was analyzed in Microsoft Excel; I used percentages to express the results. According to the results, in both schools it was usually the teacher who organized the class’ own morning assemblies. In ”school 1” morning assemblies were usually held in the class room every day. In ”school 2” only 66,7% of respondents answered that they had morning assemblies every day in the classroom. In ”school 1” pupils also took part in the morning assemblies more actively than in ”school 2”. According to the respondents, shared morning assemblies were held at least once a month in ”school 1”. In ”school 2”, shared morning assemblies were held more rarely. In both schools the Evangelical Lutheran Church was usually present in the shared morning assemblies.
  • Jewell, Roosa (2020)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pakolaislapsista varhaiskasvatuksen kontekstissa tehtyä tutkimusta. Tutkimuksessa selvitän keinoja, joilla varhaiskasvatus voi parhaiten tukea suomalaisessa varhaiskasvatuksessa aloittavia pakolaislapsia. Lisäksi kiinnitän huomiota pakolaislasten varhaiskasvatuksen haasteisiin sekä toiminnan kehitysmahdollisuuksiin. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: (1) Millä tavoin pakolaislapsia voidaan tukea varhaiskasvatuksessa, (a) Minkälaista tukea varhaiskasvatus voi antaa pakolaislapsille sekä heidän perheilleen, (b) Mitä haasteita perheet ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset kohtaavat pakolaislasten varhaiskasvatuksessa, (c) Millä tavoin pakolaislasten varhaiskasvatusta voidaan kehittää. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytän systemaattista kirjallisuuskatsausta, sillä sen avulla kykenen tuottamaan mahdollisimman laajan yleiskatsauksen pakolaislapsista varhaiskasvatuksen kontekstissa tehtyyn tutkimukseen. Systemaattisesti kerätty aineisto koostui seitsemästä alkuperäisaineistoista. Aineiston analyysissä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset korostivat varhaiskasvatuksen aktiivista roolia perheen kotoutumisen tukijana. Käytännössä varhaiskasvatus voi tukea kotoutumista kehittämällä perheen osallisuutta lisääviä toimintatapoja sekä tarjoamalla pakolaislapsille moninaisuutta arvostavan ja leikkiin rohkaisevan oppimisympäristön. Tulokset nostivat esiin myös varhaiskasvatuksen ja perheen välillä tehtävän yhteistyön merkityksen pakolaisperheiden kuuluvuuden tunteen ja tiedon jakamisen kannalta. Kielimuurin ylittämiseksi varhaiskasvatuksen tulee pyrkiä muun muassa kääntäjien hyödyntämiseen. Pakolaislapsia tukevalta varhaiskasvatushenkilöstöltä vaaditaan interkulttuurista kompetenssia sekä tietoa pakolaisuuden taustatekijöistä. Tässä avainasemassa on moniammatillinen yhteistyö pakolaisia tukevien toimijoiden välillä sekä monikulttuurisuuteen liittyvän koulutuksen lisääminen.
  • Jodayri Hashemizadeh, Ayda (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa pakolaistaustaisten huoltajien kokemuksista kasvatusyhteistyöstä päiväkotien kasvatushenkilöstön kanssa ja kuvata kasvatusyhteistyön merkitystä pakolaistaustaisille huoltajille. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös kartoittaa mahdollisia esteitä kasvatusyhteistyön toteutumiselle perustuen pakolaistaustaisten huoltajien kokemuksiin. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineistokeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä pakolaistaustaista huoltajaa, kaikki äitejä, joiden lapset ovat käyneet päiväkotia. Kaikki äidit ovat saapuneet Suomeen viimeisen yhdeksän vuoden aikana. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksesta selvisi, että pakolaistaustaisien huoltajien kokemukset kasvatusyhteistyöstä ovat pääosin positiivisia ja he kokevat yhteistyön kasvatushenkilöstön kanssa tärkeäksi asiaksi lapsen hyvinvoinnin kannalta. Huoltajien yleisistä kokemuksista muodostui viisi teemaa, jotka käsittelevät monipuolisesti kasvatusyhteistyön ja varhaiskasvatuksen eri osa-alueita. Teemoiksi muodostui lapsen päiväkodin aloitus, päivittäinen vuorovaikutus ja tiedottaminen, toisten huoltajien kohtaaminen, erityinen ja muut tukea vaativat tilanteet ja viimeisenä kiitollisuus ja kasvatushenkilöstön ammattitaito. Yleisten kokemusten lisäksi myös esteitä ilmeni kasvatusyhteistyön toteutumiselle, jotka jaottelin kolmeen teemaan; päiväkoti (epä)luotettavana instituutiona, kielimuurin vaikutukset vuorovaikutukseen ja väärinkohdellun positio. Aineistosta nousevat teemat saivat tukea aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista.
  • Bruun, Sara (2020)
    Rutiinit helpottavat arkea ja luovat siihen ennakoitavan rakenteen. Kotityöt ovat askare, joka helposti muuttuu rutiiniksi, eli tapahtuu ikään kuin automatisoidusti. Kotityöt myös tuottavat tekijälleen usein hyvinvointia silloin, kun niiden tekemiseen ei liity pakkoa. Rutiinien lisäksi arjen hallinta ja kotityöt vaativat erilaisia tietoja ja taitoja. Tässä tutkielmassa kotityöt on rajattu kodin siivoamiseen ja kodin siisteyden ylläpitämiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka aikuiset, joilla on aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö, eli ADHD, kokevat kotitöiden tekemisen. ADHD koskettaa noin 2,5–3,4% aikuisista ja sen keskeisimpiä oireita on tarkkaamattomuus, impulsiivisuus ja yliaktiivisuus. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että nämä oireet aiheuttavat monesti haasteita arjessa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä 21-38-vuotiasta aikuista, joilla on ADHD. Osalla ADHD oli diagnosoitu lapsena ja osalla vasta aikuisena. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna kevään 2020 aikana. Haastatteluaineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon ja sitä analysoitiin aineistolähtöisesti, mutta teoriaohjaavasti, sillä teoriaohjaava lähestymistapa koettiin hedelmällisempänä tarkastelunäkökulmana täysin aineistolähtöisen analyysin sijaan. Tutkimuksen mukaan ADHD-aikuiset kokivat kodin siisteyden tärkeänä ja hyvinvointia edis-tävänä. Kotityöt itsessään nähtiin työläinä, raskaina ja tylsinä, mutta niiden jälkeen koettiin paljon positiivisia tunteita, kuten onnistumista ja ylpeyttä. Kotitöihin liittyvien rutiinien luominen ja niiden ylläpitäminen nousi keskeiseksi haasteeksi ajankäytön arvioinnin ja suunnitelmallisuuden ongelmien lisäksi. ADHD-aikuisilla oli monenlaisia motivaatiotekijöitä kotitöihin, joista keskeisin oli ulkoinen paine. Läheisten tuki ja armollisuus itseä kohtaan koettiin myös tärkeänä.
  • Hyry, Mikko (2024)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka yliopistopedagogiikan opetussuunnitelma ja sen kirjallisuus käsittelee palautetta ja mikä on arvioinnin ja palautteen suhde. Palaute on yksi keskeisimmistä positiivisesti oppimiseen vaikuttavista tekijöistä ja sillä on parhaimmillaan mahdollista tukea opiskelijoiden syvempää oppimista, oppimistavoitteiden saavuttamista tai yliopistoyhteisöön kiinnittymistä. Tästä huolimatta yliopisto-opiskelijoilla on kuitenkin usein kokemus, että palautteen saanti on vähäistä. Tämän takia on syytä tarkastella, kuinka yliopisto-opettajille opetetaan palautteesta ja kuinka palaute ymmärretään opetussuunnitelmassa ja sen kirjallisuudessa. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on Hattien ja Timperleyn tehokkaan palautteen malli sekä arvioinnin ja palautteen rinnakkaiselo. Mallin tavoitteena on vähentää nykyisen ja halutun oppimistuloksen välistä eroa käyttäen apunaan kolmea kysymystä, joihin palautteen täytyy vastata. Tutkimus on luonteeltaan dokumenttianalyysi, jonka aineistona ovat Helsingin yliopiston yliopistopedagogiikan opetussuunnitelma 2023–2026. Tarkempana tarkastelun kohteena ovat opetussuunnitelman kaksi arviointia ja palautetta käsittelevät kurssit, sekä niiden kurssikirjallisuus. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että palautteen merkitys ymmärretään ja sen teoria esitellään opetussuunnitelmassa ja sen kirjallisuudessa, mutta niiden käsittely on hajanaista ja vähäistä. Palautetta ei käsitellä omana kokonaisuutenaan, eikä arvioinnin tai palautteen rinnakkaiseloa huomioida opetussuunnitelmassa tai kirjallisuudessa vakavasti otettavalla tavalla.
  • Sallinen, Anni (2024)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavoilla päiväkodin johtaja antaa palautetta varhaiskasvatuksen opettajille. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaisia kokemuk-sia varhaiskasvatuksen opettajilla on saamansa palautteen merkityksestä heidän ammatilliselle kehitykselleen. Tutkimuksessa tarkastellaan valmentavaa johtajuutta varhaiskasvatuk-sessa ja siihen keskeisesti liittyvää palautteenantoa. Aiempi tutkimus palautteen merkityksestä työelämässä on osoittanut, että onnistunut palautteenanto kehittää ja motivoi henkilös-töä niin yksilöinä kuin yhteisönä. Palautetta on kuitenkin tutkittu varhaiskasvatuksen konteks-tissa melko vähän, ja aihe on ajankohtainen myös opettajien ja johtajien muutoksen keskellä olevien työnkuvien vuoksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja siihen osallistui päiväkodin johtaja (n=1) sekä neljä (n=4) samassa yksikössä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla ja aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysi keskittyi erityisesti palautekulttuurin rakentumiseen, ta-poihin antaa palautetta ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksiin palautteen merkityk-sestä heidän ammatilliselle kehitykselleen. Tutkimustulosten mukaan tapauspäiväkodin palautekulttuuri perustuu valmentavan johtajuu-den periaatteisiin, jonka pohjana on työyhteisössä vallitseva psykologinen turvallisuus. Johtajan antama palaute auttoi opettajia tunnistamaan sekä vahvuuksiaan että kehityskohteitaan. Johtajan puhe palautteesta kytkeytyi valmentavan johtajuuden periaatteisiin. Aineistosta oli tulkittavissa kannustavaa, korjaavaa, yhteistyötä rakentavaa sekä työhön sitouttavaa palautetta. Lisäksi yhtenä teemana korostui palautekulttuuria tukevat rakenteet. Opettajien pu-heessa palautteesta ja sen merkityksestä ammatilliselle kehitykselle erottui lisääntynyt ammatillinen tietämys, tietoisuus aikaisemmin toteutetun pedagogiikan laadusta sekä kehittämiskyky. Tulosten perusteella voi päätellä valmentavan johtamisen mahdollistavan onnistuneen palautekulttuurin rakentumisen sekä sen, että palaute kehittää työyhteisön jäseniä monin tavoin.
  • Ojanen, Osmo-Matias (2016)
    Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta palautteen vaikutuksia oppimiseen. Tavoitteena oli ensin muodostaa kokonaiskäsitys siitä, miten palaute määritellään. Toiseksi tarkoitus oli kartoittaa sitä, minkälaista on hyödyllinen ja tehokas palaute, sekä kolmanneksi tarkastella erilaisia tutkimuksia, joissa palautteeseen liittyviä prosesseja on tutkittu oppimisen edistäjänä.   Tutkielmassa perehdyttiin palautteen antamiseen liittyvään aiempaan kansainväliseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen, jonka jälkeen kyseisestä aineistosta valittiin vaiheittaisten sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella neljä artikkelia, joista koottiin keskeiset tulokset tarkasteluosiota varten. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineiston haku toteutettiin internetin kasvatusalaan liittyvistä tietokannoista. Tietoa haettaessa käytettiin mahdollisimman tarkoin valittuja hakutermejä, jotta aiheen kannalta olennaisimmat tutkimukset valikoituisivat tutkielmaan. Aineistojen keskeinen sisältö ja tulokset referoitiin ja katsauksen loppuun laadittiin lyhyt yhteenveto aineistojen tuloksista. Kirjallisuuskatsauksen tutkimustulokset tukevat käsitystä siitä, että palautteen antaminen on merkittävä oppilaan oppimisen ja kasvun edistäjä. Palauteprosessiin liittyy aina vuorovaikutusta, joka voi olla muodoltaan oppimista edistävää tai päinvastoin. Laadukas palaute on yksilöllistä, oikea-aikaisesti annettua, toistuvaa, kriittistä mutta samalla positiivisesti rakentavaa. Tutkimustulokset osoittavat, että käytännössä palauteprosessissa opettajien on kiinnitettävä huomiota siihen, että palautteen antaminen on jäsenneltyä ja oppilaan kannalta merkityksellistä. Tuloksia voivat hyödyntää koulut, jotka haluavat kehittää omia palautekäytäntöjään. Tutkielma tiivistää sen, miten tärkeää palautteen antaminen on oppimisprosessin aikana. Jatkossa olisikin tärkeää tutkia sitä, miten opettajien osaamista palautekäytänteisiin liittyen voidaan kehittää siten, että palautteen antaminen oppimisen prosessin aikana on oppilasta kannustavaa ja yksilöllisesti huomioivaa.
  • Ahlfors, Aava (2024)
    Palautteenanto on karkeasti käsitelty suomalaisessa arviointi- ja palautteenanto-ohjeistuksissa eikä aikaisempi tutkimuskirjallisuus ei tarjoa konkretiaa palautteenannon tueksi opettajille. Samanaikaisesti oppilaat mieltävät koululiikunnan epämiellyttävänä, oppilailla ei ole halua osallistua koululiikuntatunneille. Liikuntakasvatuksen tavoitteiden edistämiseksi on tärkeää selvittää, miten konkreettisesti voitaisiin edistää motivaatiota ja halua liikkua. Tutkimuksessa pohditaan palautteen roolia osana liikuntakasvatusta: tutkimus havainnollistaa palautteen ominaisuuksia, jotka ovat merkittäviä oppilaan motivaatiolle liikuntakasvatuksen perspektiivistä. Osittaisena tavoitteena on herättää keskustelua palautteenannon tilanteesta erityisesti suomalaisessa koulukontekstissa. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä (9) vertaisarvioidusta artikkelista, jotka kerättiin kolmesta eri tietokannasta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimusmenetelmänä käytettiin temaattista analyysia. Analyysissä muodostui kolme teemaa, jotka olivat merkittäviä suhteessa tutkimuskysymykseen. Teemoja olivat palautteeseen liittyvä itsesäätely, positiivisen palautteen merkitys kompetenssille sekä palautteen individualistisuus. Tuloksissa muodostui kolme teemaa, jotka olivat merkittäviä motivaatiolle: itsesäätelyn tukeminen palauteen saamista kontrolloiden, positiivisen palautteen vaikutus kompetenssiin sekä palautteen individualisointi. Palautteen ajoituksen kontrolli osoittautui tärkeäksi motivaation kannalta. Liian usein saatu palaute oli yhteydessä matalampiin minäpystyvyyden kokemuksiin kuin oikein ajoitettu palaute. Palautteen kontrollointi edistää itsesäätelyprosessia ja siten tukee motivaatiota. Lisäksi onnistumista havainnollistava palaute oli olennaista motivaatiolle. Palautteen antamisessa oli merkittävää huomioida henkilökohtaiset tavoitteet sekä kehittyminen irrallaan muista oppilaista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että motivaatiolle tärkeitä palautteen antoon liittyviä ominaisuuksia ovat ajankohta, määrä, onnistumisten havainnollistaminen, Individualistinen palautteenanto suhteessa oppilaan omiin tavoitteisiin sekä vertailun välttäminen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi osana liikuntakasvattajien pedagogista koulutusta.
  • Pugin, Anna (2022)
    Kielenkehityksen tiedetään olevan pitkä ja monimuotoinen prosessi, jonka kehityksen otollisinta aikaa on varhaislapsuus. Kielenkehitys varhaislapsuudessa ei luo ainoastaan pohjaa yksilön myöhemmälle kielitaidon kehittymiselle, vaan se on merkityksellisessä osassa myös lapsen identiteetin muovautumisen sekä kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaan kaksikielistä varhaiskasvatusta tulisi toteuttaa yhtä kokonaisvaltaisesti kuin yksikielistäkin varhaiskasvatusta. Kaksikielisessä varhaiskasvatuksessa huomioidaan lapsen oman äidinkielen kehityksen lisäksi kielikylpykielen kehitys. Tässä tutkimuksessa perehdyn lapsen kielenkehitykseen ja oppimiseen kaksikielisessä varhaiskasvatuksessa. Tehtävänä on selvittää, millä keinoin kielikylpypäiväkodissa tuetaan ja edistetään lapsen kielenkehitystä ja sen oppimista. Tavoitteena oli myös tuoda esille, miten kaksikielisyys ilmentyy kielikylpypäiväkodin arjessa. Tutkimustehtävän pohjalta olen asettanut yhden tutkimuskysymyksen, jonka valossa tarkastelen aihetta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jonka tukena toimi teemoittelu. Tutkimustani varten haastattelin kahta samassa kielikylpypäiväkodissa varhaiskasvatuksenopettajan nimikkeellä työskennellyttä henkilöä. Haastattelujen lisäksi aineiston keruumenetelmänä toimi havainnointi. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella lasten kielenkehitystä ja oppimista tuettiin kielikylpypäiväkodissa monipuolisesti eri aistitoimintoja ja oppimistyylejä hyödyntäen. Oppimista tukevat keinot voitiin karkeasti jakaa oppimisympäristön ja sekä opetustavan mukaan visuaalisiin, auditiivisiin ja kinesteettisiin keinoihin. Näiden edellä mainittujen keinojen lisäksi turvallisen ilmapiirin merkitys nousi kielenkehitystä ja oppimista tukevaksi. Kielen oppimista ja kehitystä tuettiin kokonaisvaltaisesti päiväkodin arjen toiminnoissa, missä jokaisen lapsen ikä- ja kielenkehityksen taso huomioitiin. Näin ollen kielenkehityksen tukeminen sekä kielen harjoittelu eivät rajoittuneet ainoastaan yksittäisiin hetkiin ja tilanteisiin.
  • Kinnunen, Veronica (2021)
    Kiinnostus sekä johtajuuden että työhyvinvoinnin yhteyksien tutkimista kohtaan on lisääntynyt. Työhyvinvoinnin saralla on pitkään keskitytty ongelmien, kuten työuupumuksen, korjaamiseen. Ehdottoman tärkeää olisi keskittyä myös näiden ongelmien ennaltaehkäisemiseen. Työn imu edistää omalta osaltaan työntekijöiden hyvinvointia ja täten myös organisaation tuloksellisuutta. Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on tarkastella sitä, miten alati jalansijaa kasvattava johtamisteoria, palveleva johtaminen, vaikuttaa työn imun kokemiseen eri työorganisaatioissa. Lisäksi sen tarkoituksena on antaa osviittaa palvelevan johtamisen erilaisista ominaisuuksista. Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Millä tavoin palveleva johtaminen näyttäytyy eri tutkimuksissa? ja 2) Miten palveleva johtaminen on yhteydessä työn imuun? Tutkielmani tyyliksi valikoitui integroiva kirjallisuuskatsaus ja sen aineistoksi valikoitui kymmenen tieteellisestä tutkimusartikkelia. Ehdoton aineiston valintakriteeri oli artikkeleiden vastaavuus tutkimuskysymyksiin sekä niiden sijoittuminen organisaatioihin, jossa työntekijät saavat palkkaa. Lisäksi aineiston valintakriteerejä olivat englannin kieli, hakusanat, ajankohta sekä koko tekstin saatavuus. Aineiston analyysissa teemoittelin aineistoista nousseita tutkimustuloksia taulukoiden avulla. Ne loivat aineistosta kumpuavista tuloksista eheän synteesin. Näen tutkielmani tärkeänä katsauksena aiempiin tutkimuksiin, sillä se tuo yhteen ne harvat tutkimukset, joissa on tutkittu palvelevan johtamisen vaikutuksia työn imuun. Palvelevalla johtamisella oli myönteinen vaikutus työn imuun jokaisessa tutkimusartikkelissa. Yhdessä artikkeleista raportoitiin kuitenkin siitä, että työntekijöiden tietämättömyys palvelevan johtamisen käsitettä kohtaan vähensi heidän kokemaansa työn imua. Lisäksi kahdessa tutkimuksessa nostettiin esiin palvelevan johtamisen määrittelemisen tärkeys, jotta työntekijät ja esimiehet ymmärtäisivät sen vaikutukset ja hyödyt suhteessa omaan työhönsä. Tämän ymmärryksen saavuttaminen on tärkeää, sillä perimmäisenä tarkoituksena on parantaa työhyvinvointia. Täten tutkielmani antaa tärkeää informaatiota seuraavia tutkimuksia ajatellen ja selventää kuvaa palvelevan johtamisen periaatteista sekä sen vaikutuksista työn imuun.