Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Peponis, Anna (2016)
    The use of picture books is very popular in the Finnish early childhood education. Difficult emotions, such as fear are often treated by picture books, because fairy tale world and it characters are often seen as an approachable model for the children. The imaginary world allows the child to deal with difficult emotions safely and comfortably. The aim of this study was to find out, how children picture books describes fear, what kind of methods the characters of the fairy tale world use to eliminate the fear and how the possible adult character’s impact that result. This was a qualitative research where the subject was examined using the story telling of ten individual picture books. The chosen research material had been collected from two libraries, and the selection choice was influenced by the content of the book. Criterion was that the picture books contains a story about irrational fear. Data were analyzed using content analysis, and the analysis where made by the researcher. The found results show that the reasons and handling methods of fear in the fairy tales of picture books are vary. The appearance of fear was also various and it can be divided down to two themes. The narrative style of the book can be genuinely fearful or easily approachable. The adult character's essence and role, in the tales, surprised by being passive or just non-existent.
  • Nordman, Nadine (2022)
    Jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja kärjistyvässä kilpailussa tiedon ja osaamisen merkitys on kasvanut organisaatioissa, eikä kasvun tahti vaikuta hidastuvan. Viimeisten vuosikymmenten aikana on korostettu tiedon ja osaamisen asemaa tärkeänä, jopa tärkeimpänä, kilpailutekijänä ja pääomana organisaatioille. Tämän myötä kiinnostus on noussut organisaatioiden tiedon ja osaamisen johtamista sekä uusien työntekijöiden tehokasta perehdytystä kohtaan. Tämän tutkielman idea saikin alkunsa suomalaisen yrityksen perehdyttäjien ilmoittamasta tarpeesta selvittää perehdyttämisprosessin kehittämismahdollisuuksia heidän organisaatiossaan. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on ymmärtää ja kuvailla perehdytysprosessin toteutumista tutkimuksissa. Lisäksi pyrin tunnistaa tutkimuksissa kuvailtuja perehdytysprosessien vahvuuksia ja heikkouksia. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä vuosina 2003–2020 julkaistua tieteellistä artikkelia, jotka tutkivat perehdytysprosessin toteutumista suomalaisissa yrityksissä ottaen huomioon perehdyttäjän näkökulman. Tutkimusten tuloksia analysoitiin teoriasidonnaisella otteella hyödyntäen teoria osuuden sekä aineiston avulla muodostettuja fenomenografisen tutkimusotteen kuvauskategorioita: perehdyttäjän näkökulma, perehdytysprosessi, työpaikkaan perehdyttäminen, työyhteisöön perehdyttäminen, työhön perehdyttäminen, arviointi ja seuranta, perehdyttämisen vahvuudet ja perehdyttämisen ongelmakohdat. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina esitän, että perehdytysprosessi kuvataan suomalaisiin yrityksiin sijoittuvissa yrityksissä melko samalla tavalla. Perehdytyksen vahvuuksina koettiin tutkimuksissa yleisimmin tavoitteellisuus, perehdytysprosessin suunnitelmallisuus, selkeä perehdyttämistyö, selkeä vastuunjako, toimiva vuorovaikutus, verkostoituminen, työyhteisön kannustus sekä seuranta ja arviointi. Kiire ja aikataulupaineet koettiin ongelmana jokaisen tutkimuksen tapausorganisaatiossa ja ne vaikuttivat lähes jokaisen muun perehdytyksessä koetun ongelman ilmaantumiseen.
  • Cockerell, Emelie (2016)
    The purpose of this thesis was to find out if there are clear gender roles in the Disney film Frozen and what kind of gender ideals the film portrays. A qualitative study of the film was conducted with two research questions: “Do the film characters portray gender stereotypes (the image of an ideal man or woman)?” and “Which stereotypes do the characters display?” The film analysis was conducted with the help of a checklist containing common stereotypes in children’s programs and the media, found in earlier studies. The traits of the film characters were presented in the analysis, both in appearances and behavioural. These traits were then compared with the stereotypes found in earlier studies. The results indicated that the characters had clear gender roles and portrayed stereotypes but also included some behaviour that was not stereotypical. The film characters mostly had stereotypical appearances portraying slim women with enormous eyes and big, strong men.
  • Hermansson, Noora-Sofia (2019)
    Goals: Perfectionism is a multidimensional phenomenon and concept. It is a personality disposition characterized by, amongst other things, a pursuit for perfection, an excessive concern over mistakes and high standards for oneself. There is scientific evidence that perfectionism links to, for example, numerous different mental health issues. However, studies have also shown that perfectionism is not entirely a negative thing. There seem to be both genetic and factors related to growth environment behind perfectionism and it begins to develop in early childhood. At school students’ unhealthy perfectionism can appear as an extreme concern over mistakes and self-criticism. Perfectionistic people have been helped through, for instance, cognitive behavioural therapy and the results have been positive. The purpose of this study is to investigate what kind of interventions and forms of support have been targeted at perfectionism in children and adolescents and weather these interventions and forms of support would be suitable for schools. Methods: This study was executed through a systematic literature review. Five scientific and peer reviewed articles examining interventions or other forms of support targeting perfectionism in children and adolescents were analysed through the systematic literature review. Results and conclusions: Interventions targeting perfectionism in children and adolescents used, for example, a cognitive behavioural approach that acknowledged the multidimensional nature of perfectionism. The interventions addressed, amongst other things, mistakes and self-criticism and separated healthy perfectionism from unhealthy perfectionism. Additionally, the interventions utilized many kinds of methods in order to go through the addressed topics, for example presenting information about perfectionism, role plays and bibliotherapy. From the five examined interventions four were carried out in schools, so they would be suitable for schools as they are. The fifth intervention was based on individual play therapy implemented by a professional play therapist, so it could be challenging to execute this intervention as it is in schools.
  • Valkonen, Elina (2017)
    Goals. Family life is being challenged by many changes in society. Family dining interacts with other activities in an individual’s life and by studying it can we better understand the complex nature of everyday life. In this research family meals were observed through an adolescent lens. In this age a child’s relationship with his or her family is transforming. Since family meals can affect the well-being of adolescents in various ways, it seems relevant to examine their views on eating together. The aim of this study was to look for the diverse thoughts that family meals would evoke in 9th graders. The research task is to find the themes that strike out as most meaningful in a 9th graders’ thinking. Methods. The study was executed according to the qualitative research strategy while making use of phenomenological methodology. The data was acquired from 9th graders on an optional home economics lesson at a school in Uusimaa. The data was collected as mind maps and the event was observed. The data consists of ten (10) mind maps. It was analyzed and the comments in the mind maps were divided by their themes into three groups: (1) actions and habits, (2) regularity and quantity and (3) emotions, wishes and statements. Results and conclusions. The most recurring themes the adolescents brought up were spending time together, catching up with each other and experiencing positive emotions. In addition to these the youngsters expressed plenty of wishes and statements regarding eating together. In light of this thesis’ results, eating together in an adolescent’s everyday life would appear to be a positive operation of social and emotional significance. The results confirm earlier studies suggesting that family meals have positive effects on the well-being of young people.
  • Tarvainen, Tea (2020)
    Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten yleistä perheateriointi Suomessa on ja kuinka säännöllinen perheateriointi vaikuttaa nuorten fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Työssä etsittiin vastausta näihin kysymyksiin useista lähteistä ja tutkimuksista. Työn lähtökohtana oli huoli perheaterioinnin merkityksen vähentymisestä Suomessa. Tarkoituksena oli lisäksi tutkia ja pohtia keinoja, millä eri tavoin perheateriointia voi tukea sekä lisätä sen yleisyyttä. Menetelmät. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistoon valikoitui sekä suomalaisia että kansainvälisiä tutkimuksia, joista suurin osa oli vuoden 2014 jälkeen julkaistuja. Aineisto muodostui tieteellisistä artikkeleista, pro gradu -tutkielmista ja muista opinnäytetyöstä sekä muusta kirjallisuudesta. Aineisto oli poikkitieteellinen; siinä käytettiin suurimmaksi osaksi kotitaloustieteen ja terveystieteen julkaisuja. Tulokset ja johtopäätökset. Käytetyn aineiston perusteella perheateriointi oli todennäköisesti vähentynyt Suomessa muun muassa individualismin lisääntyessä, teknologisen kehityksen myötä ja välipalakulttuurin kasvaessa. Suurimpina syinä perheaterioinnin puuttumiselle mainittiin kiire ja ajanpuute. Tässä työssä näyttää siltä, että perheaterioinnilla oli selvästi useita myönteisiä vaikutuksia, jotka koskettavat niin fyysistä, psyykkistä kuin sosiaalista hyvinvointia. Myönteisten vaikutuksien vuoksi olisi tärkeää, että perheateriointiin kannustetaan ja saadaan edistettyä sen yleistymistä. Perheet ja nuoret tulisi tehdä tietoisiksi perheaterioinnin myönteisistä vaikutuksista. Kotitalousopettajilla on otollinen asema tietoisuuden lisäämisessä.
  • Ruutuoksa, Maria (2022)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tässä tutkielmassa tarkastellaan perheaterioinnin yhteyttä lasten ja nuorten ruokailutottumuksiin. Yhdessä syöminen on ollut tärkeä osa yhdessä elämistä, mutta perheaterioinnin on havaittu vähentyneen. Suomalaisten lapsiperheille suunnattujen ruokasuositusten (2019) mukaan perheen yhdessä syöminen edistää ruokailun terveellisyyttä. Lasten ja nuorten ruokailutottumuksista ollaan kuitenkin huolestuneita, sillä tutkimusten mukaan ne eivät useinkaan vastaa ravitsemussuosituksia. Esimerkiksi kasviksia, hedelmiä sekä marjoja lapset ja nuoret syövät ravitsemussuosituksiin nähden liian vähän, kun taas sokerin, suolan ja punaisen lihan kulutus on ravitsemussuosituksiin nähden runsasta. Suositusten mukaisella ruokavaliolla nähdään olevan vahva yhteys hyvinvointiin ja terveyteen sekä lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen. Tavoitteena tässä tutkielmassa onkin selvittää, mitä vaikutuksia perheaterioinnilla on havaittu olevan lasten ja nuorten ruokailutottumuksiin ja millä tavoin perheaterioinnilla voidaan edistää lasten ja nuorten ravitsemussuositusten mukaisia ruokailutottumuksia. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa hyödynnettiin Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmahakua sekä Google Scholar hakupalvelua. Kirjallisuuden valinnassa ei käytetty täsmällisiä seulontamenetelmiä, mikä on tyypillistä kuvailevalle kirjallisuuskatsaukselle. Aineiston haussa hyödynnettiin avainsanoja sekä niiden yhdistelmiä. Aineistoista koostettiin taulukko, johon tutkielmassa käytettävien aineistojen perustiedot, kuten julkaisuvuosi ja päätulokset koottiin. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä tutkielmassa mukana olevien tutkimusten perusteella perheateriointi näyttäisi edistävän lasten ja nuorten ravitsemussuositusten mukaisia ruokailutottumuksia. Säännöllisesti perheen kanssa aterioivat lapset ja nuoret söivät enemmän kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä kuluttivat vähemmän pikaruokaa, makeisia ja virvoitusjuomia, kuin ne, jotka eivät aterioineet säännöllisesti perheensä kanssa. Tämän lisäksi säännöllisellä perheaterioinnilla havaittiin olevan syömishäiriöiltä suojaava vaikutus. Säännöllisen perheaterioinnin voidaan siis nähdä olevan tärkeä tekijä lasten ja nuorten terveellisten ruokailutottumusten näkökulmasta sekä siten myös lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Tästä syystä olisikin tärkeää, että perheissä pyrittäisiin järjestämään aikaa yhteiselle aterialle.
  • Kylliäinen, Mira (2018)
    In this thesis, the factors threatening everyday life time of families is being examined. The research questios are: how these threats are being defined on the research literature and to what kind of discussion these threats are connected in terms of social sciences and home economics. The theoretical framework of the study includes definition of everyday life, management of everyday life, concept of time, definitions of Finnish families and negative factors affecting family life. Especially the theory of managing everyday life including value choices of family members is strongly linked to the topic of the thesis. This study is a systematic literature review, based on research reports. Literature was collected from the library databases of the University of Helsinki using search words and bibliographies of literature. Altogether 15 studies were included to the review. Four different themes were found describing the time in which the challenges may occur: everyday life time, work time, free time and rhytms and management of everyday life. The aim was to get an overview from the studies and to find research trends on the topic. The results of the literature review show, that the word ”threat” was not used, instead, words like ”challenges” and ”difficulties” were often used. In every theme, the research was connected to the present public discussion. In terms of everyday life time, haste and business was the leading factor causing problems in the families. Many parents feel that the are constantly busy in their lives. Research reports that were included under the work time theme show, that combining work and family life was not posing threaths to families. However, significant factor in time use of families was the amount of parents working hours. Research reports show that during the free time, housework was shared quite evenly between spouses, and uneven distribution of housework duties was not a threat to the family time. Media however, has a significant role in affecting everyday life time sometimes negatively. At the same time, media connects families to the society. According to the research literature, rythms and management of everyday life may be threathened by chaos at home and unstrucured time use, even if there is time to be spent.
  • Vähämaa, Vilma (2023)
    Lastenkirjallisuuden voidaan nähdä peilaavan yhteiskunnan arvoja. Nykyajan lastenkirjallisuutta tutkimalla voidaan analysoida, millaisia arvoja nämä kirjat lapsille viestittävät. Kirjoissa näkyvä perheenjäsenten välinen roolijako tuo ilmi tämänhetkistä käsitystä perheen rooleista. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisina perheenjäsenten roolit arjessa Onni-poika-kirjoissa näyttäytyvät. Tutkimuksessa perheellä tarkoitetaan samassa asunnossa asuvia henkilöitä, joita ovat äiti, isi sekä lapset Onni ja Olavi. Tutkimuksessa roolit määriteltiin perheenjäsenten toiminnan ja vuorovaikutuksen piirteiksi, jotka näkyvät arjessa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston muodosti kolme Onni-poika-kirjasarjan kirjaa, joista analysoitiin perheenjäsenten toimintaa ja sanomisia luokittelemalla. Analyysin tuloksena jokaisella perheenjäsenellä havaittiin olevan useita rooleja, jotka näkyivät perheen arjessa. Lapset saivat enemmän rooleja vanhempiin verrattuna ja he toimivat aktiivisina osallistujina arjessa. Isi näyttäytyi perheen organisoijana ja äiti ohjeistajana. Perheen johtajuus jakautui molemmille vanhemmille. Tulokset antavat viitteitä siitä, että kyseiset kirjat ovat luomassa avarampaa käsitystä perheiden roolijaosta perinteiseen roolimalliin verrattuna. Perheen rooleja lastenkirjallisuudessa käsittelevä tutkimus tarjoaa tärkeän, lapsilähtöisen näkökulman arjen rooleihin ja antaa välineitä rooleista keskustelemiseen lapsen kanssa. Jatkossa tutkimusta voisi laajentaa käsittämään kaikki Onni-poika-kirjasarjan kirjat tai esimerkiksi tutkia lapsilukijoiden käsityksiä kirjoissa näkyvistä rooleista.
  • Airala, Kiia (2020)
    Perinteisen ydinperheen rinnalle on noussut yhteiskunnan ja kulttuurin muuttuessa erilaisia perhetyyppejä. Aiemman tutkimustiedon mukaan nämä erilaiset perhetyypit ovat vähitellen siirtyneet myös lastenkirjallisuuteen. Lastenkirjallisuuden avulla lapset voivat oppia ja kohdata erilaisia asioita. Perheiden monimuotoisuus tavoittaa varmasti jokaisen lapsen viimeistään peruskoulussa. Lastenkirjallisuus on yksi muoto, jonka kautta lapset voivat saada tietoa perheiden monimuotoisuudesta. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lastenkirjallisuudessa esiintyviä perheitä ja erilaisia perhetyyppejä. Tutkimuksessa tarkastellaan ja vertaillaan kahden eri murroskauden aikana julkaistujen realististen lasten kuvakirjojen perheiden ja perhetyyppien eroja. Tutkimuksen avulla halutaan selvittää, miten perhetyypit eroavat 1910–1950-lukujen ja 2010-luvun lastenkirjoista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimukseen valittiin kirjoja kahdelta eri lastenkirjallisuudessa tapahtuneelta murroskaudelta. Analysoitaviksi kirjoiksi valittiin kuusi kirjaa, kolme molemmilta murroskausilta. Kirjoiksi valittiin Jalmari Finnen Kiljusen herrasväki, Laura Ingalls Wilderin Pieni talo suuressa metsässä, Astrid Lindgrenin Melukylän lapset, Anneli Kanton Vilma Virtanen ja uimataito, Elisa Niemisen Lotta Torvinen ja salaperäisen käärön arvoitus ja Katriina Rosavaaran Villiina ja isosiskopakkaus. Kirjoista löytyi neljää eri perhetyyppiä: ydinperhe, suurperhe, ”aviopari ilman lapsia, puolisot eri sukupuolta” ja sateenkaariperhe. Lähes kaikki kirjan perheistä voitiin tyypitellä useammaksi kuin yhdeksi perheeksi. Eniten kirjoissa oli ydinperheitä. Eri murroskausilla julkaistujen kirjojen perhetyypeissä oli jonkin verran eroja. Kirjan perhetyyppeihin ja murroskausien eroihin vaikuttavat yhteiskunnassa vallitsevat olosuhteet ja tilanteet sekä mielipiteet ja käsitykset perheistä. Tutkimuksen avulla voidaan löytää lapsille hyviä kirjoja, jotka käsittelevät erilaisia aikakausia ja perheitä. Näiden kirjojen avulla lapsi voi tarkastella omaa perhettään suhteessa muiden perheisiin. Esimerkiksi varhaiskasvatuksessa tutkimukseen valittuja kirjoja ja kirjojen perheitä voidaan tarkastella esimerkiksi keskustelun, leikin ja kuvataiteen avulla.
  • Raespuro, Suvi (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia perinneruokien muuttuvaa asemaa peruskoulun kotitalousoppikirjoissa. Oppikirjoissa tarkastelun kohteena olivat niissä esiintyvät ruokaohjeet sekä perinneruokapuhe. Ruokien ja niitä koskevien sisältöjen esiintyvyyttä tarkasteltiin työssä perinneruokakirjallisuuden avulla koostetun perinneruokalistauksen avulla. Työ vastaa perinneruokakulttuuria koskevan tutkimuksen puutteeseen kuvaamalla ruokaperinteen roolin muutosta erityisesti kouluopetuksen näkökulmasta Menetelmät. Opinnäytetyön aineistona käytettiin yhtätoista pakolliseen kotitalousopetukseen suunnattua oppikirjaa, joiden julkaisuvuodet vaihtelivat vuosien 1990 ja 2020 välillä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista sisällönanalyysia sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Määrällisen menetelmän täydentäjänä käytettiin myös laadullisia menetelmiä, jolloin perinneruokien muuttuvaa asemaa oli mahdollista tarkastella monipuolisemmin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että perinneruokaohjeet eivät ole kovin yleisiä kotitalouskirjoissa. Niiden esiintyvyys oli selkeästi vähentynyt 1990-luvun ja 2020-luvun välillä, ja perinneruokaohjeita oli puolet vähemmän vuoden 2020 oppikirjoissa kuin 1990-luvulla. Ruokaohjeiden lisäksi myös perinneruokapuhe oli kadonnut, ja oppikirjoissa puhutaan yleisemmällä tasolla ruokakulttuurista ja siihen liittyvistä asioista
  • Saarimäki, Sallamaria (2023)
    Suomalainen kansallispuku tarkoittaa rahvaan 1700- ja 1800-luvuilla käyttämien juhlapukujen, eli kansanpukujen, uusintoja. Aikaisemmat kansanpuku- ja kansallispukututkimukset ovat perustuneet lähinnä pukujen eri osien tutkimiseen ja uusien mallien keräämiseen, mutta kansallispuvun valmistamisen merkityksistä ei ole juurikaan nykyaikaista tutkimusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, missä Suomen kansallispukuja valmistetaan tällä hetkellä. Lisäksi pyrittiin selvittämään, millaisia ajatuksia ja kokemuksia kansallispukuja valmistavilla henkilöillä kansallispukuprosessista on. Tutkimus toteutettiin strukturoituna verkkokyselynä toukokuussa 2022 KANSALLISPUKU - FOLKDRÄKT -Facebook-ryhmän jäsenille (n=16400). Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 165 henkilöä, joista rajauksen jälkeen 76 vastausta otettiin mukaan tutkimukseen. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 1 % (n=165/16400). Tutkimuksen aineisto analysoitiin kvalitatiivisin ja kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen vastanneiden mukaan kansallispukuja valmistettiin eniten itsenäisesti kotona (n=50/76) sekä kansallispukukursseilla (n=27/76). Kansallispuvun valintaan vaikuttaa eniten paikkakunta ja sukujuuret (n=78/135) sekä kansallispuvun ulkonäkö (n=38/76). Tutkimuksessa selvisi, että kansallispuvun valmistus koettiin mielekkääksi ja opettavaiseksi käsityöksi. Työn haastavuus nähtiin niin positiivisena, että negatiivisenakin asiana. Kansallispukujen valmistus merkitsi vastaajien mukaan perinteen kunnioitusta, yhteenkuuluvuuden tunnetta, uusien tekniikoiden oppimista sekä tärkeää harrastusta. Kansallispuvun valmistus koettiin tärkeänä osana Suomen perinnettä sekä vanhojen käsityötapojen arvostusta.
  • Träskman, Johannes (2021)
    Syftet med studien är att ta reda på hur personalen inom småbarnspedagogiken själva upplever personalbrist och hur den påverkar verksamheten. Syftet är också att genom ett utvecklingsorienterat perspektiv synliggöra viktiga faktorer som kan påverka intresset för yrkesprofessionen och öka attraktionskraften för yrket. Som metod för denna studie används intervjuer med personal från olika daghem. Sammanlagt intervjuas 7 verksamma lärare och barnskötare inom småbarnspedagogiken. Samtliga informanter arbetar med barn i åldern 0–5. Denna studie använder sig en kvalitativ ansats. Intervjuerna genomfördes via videokommunikationstjänsten Zoom och transkriberades och analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Alla informanter är överens om att personalbrist och att det är en utmaning för verksamheten och vardagen. Informanternas erfarenheter kring personalbrist varierar en del och vissa daghem har det bättre ställt än andra. Det som klart kommer fram är att personalbrist är en utmaning och att det finns faktorer som kunde förbättra personalsituationen. Faktorerna som informanterna nämner är högre lön, flerformsutbildning för personal som vill bli behöriga och att yrket i sig skulle lyftas upp som mer positivt i samhället. Samtliga informanter var överens om att en småbarnspedagogik av hög kvalitet är viktigt. För att ha en hög nivå av kvalitet behöver personalen stöd från föreståndaren som anses vara den pedagogiske ledaren. Detta kräver dock att föreståndaren har resurser för att vara den pedagogiske ledaren och dessa resurser finns dessvärre inte i nuläget. Föreståndarnas arbetsbörda borde bli lägre eller alternativt borde det finnas fler föreståndare.
  • Tuominen, Mirka (2016)
    Objectives: Work-related stress is a major factor influencing human well-being and society, which is why it is important to recognize the factors predisposing to it. In addition to work related stressors, individual differences such as personality, affect perceiving work stress as well. It is important to examine the role of personality in experiencing work related stress in order to prevent it as effectively as possible. The aim of this bachelor’s thesis is to examine personality as a predisposal factor to work-related stress by examining existing scientific research. Methods: This is a scientific review, which used studies concerning association between personality and work-related stress. Results and conclusions: Especially high neuroticism has been found to be associated with high perceived work stress. High extraversion and high agreeableness have been found to protect from work stress at least at some level. High negative emotionality, low sociability, high harm avoidance and low novelty seeking have been reported to be related with higher perceived work stress. From the so called A-type personality have two components been found to predict higher perceived work stress: high hostility and high hard driving. Leadership, which is a component of A-type personality as well, has been shown to predict lower level of work stress. Low self-esteem and low optimism have been found to be related with higher perceived work stress as well. Internal locus of control and high sense of coherence have been reported to correlate with lower levels of perceived work stress. More longitudinal studies are needed to examine the predictive effect of personality on the level of work-related stress. It is important to study the role of personality in perceiving work stress, to be able to plan interventions and address them to people who are more vulnerable to perceive work-related stress. It is however important to notice that personality is not the only factor predisposing to work stress, and it is possible to improve one’s coping skills.
  • Lempinen, Minna (2021)
    Ruokahävikkiä syntyy kaikkein eniten kotitalouksissa ja noin kuusi prosenttia kotitalouksiin ostetusta ruoasta päätyy jätteeksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia sisältöjä peruskoulun kotitalouden oppikirjoista löytyy ruokahävikkiteemaan liittyen. Koska ruokahävikin käsite on melko moderni, se on tutkimuksen teoriaosassa pilkottu pienempiin osiin. Ruokahävikkiteemaan katsotaan tässä tutkimuksessa kuuluvaksi kotitalouksien jätehuoltoon, elintarvikkeiden säilytykseen ja pakkausmateriaaleihin sekä ateriasuunnitteluun liittyviä sisältöjä. Työn teoriaosassa käsitellään myös ruokahävikin vaikutuksia ja vähentämismahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin oppikirja-analyysia. Tutkimuksen aineistona oli 13 vuosina 2000–2020 julkaistua peruskoulun kotitalouden oppikirjaa. Tutkimuksessa ruokahävikkiä tutkittiin oppikirjoista tutkimuksen teoriaviitekehykseen laadittujen teemojen avulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan kotitalouden oppikirjoissa käsiteltiin ruokahävikkiä vaihtelevasti. Analyysistä nousivat esille seuraavat ruokahävikkiin liittyvät teemat: kodin jätehuolto, elintarvikepakkauksien vaikutukset ruokahävikkiin, kodin ateriasuunnittelu sekä ruokahävikin vaikutukset. Jokaisesta tutkimukseen valitusta oppikirjasta löytyi ruokahävikkiin liittyvää sisältöä, mutta eri teemojen käsittely ja sisältöjen laajuus vaihtelivat kirjakohtaisesti. Joitain aiheita, kuten jätehuoltoa ja elintarvikkeiden säilytystä, oli käsitelty jokaisessa oppikirjassa, kun taas esimerkiksi ateriasuunnittelua, elintarvikkeiden pakkauksia ja ruokahävikin vaikutuksia vain muutamissa oppikirjoissa. Oppikirjojen ruokaohjeissa hävikkiruoan hyödyntämisen käsittely oli hyvin vähäistä.
  • Horttanainen, Ida (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä koulumenestykseen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ja istuminen lisääntynyt. Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet, että fyysisellä aktiivisuudella on positiivisia yhteyksiä oppimiseen ja koulumenestykseen. Tässä tutkielmassa esitellään yleisen fyysisen aktiivisuuden ja koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä koulumenestykseen aiemman kirjallisuuden pohjalta. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoa haettiin Helka-, Helda- ja Eric- tietokannoista sekä Google Scholarista. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin löydetyn kirjallisuuden lähdeluetteloista. Tutkimusaineisto rajattiin vertaisarvioituun kirjallisuuteen. Aineiston perusteella tehtiin johtopäätöksiä ja vastattiin tutkimuskysymyksiin. Sekä yleisellä fyysisellä aktiivisuudella että koulupäivän aikaisella fyysisellä aktiivisuudella oli positiivisia yhteyksiä koulumenestykseen, kuten matematiikan ja lukemisen tuloksiin. Tutkimusaineisto ei kuitenkaan kokonaisuudessaan tukenut tätä yhteyttä. Koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen välisen yhteyden aineisto osoitti, että akateemisten oppituntien korvaaminen fyysisellä aktiivisuudella ei kuitenkaan laskenut koulumenestystä. Tutkimustulosten mukaan fyysisen aktiivisuuden mittaustavalla ja muodolla oli merkitystä yhteyden syntyyn. Fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä koulupäivään oli myös muita hyötyjä kuten keskittymiskyvyn lisääntyminen ja luokkakäyttäytymisen koheneminen. Tutkimustulokset osoittavat, että fyysisen aktiivisuuden lisäämiselle on perusteita sekä yleisesti että koulupäivän aikana. Tämän tutkielman tuloksia voivat hyödyntää luokanopettajat sekä aineenopettajat peruskoulussa. Tulosten perusteella opettajat voivat rohkaistua sisällyttämään fyysistä aktiivisuutta osaksi koulupäivää. Jatkotutkimuksena tulosten pohjalta olisi mielenkiintoista lähteä selvittämään fyysisen aktiivisuuden mittaustavan ja erilaisten fyysisen aktiivisuuden muotojen vaikutusta yhteyden syntyyn.
  • Tuominen, Marika (2016)
    Goal. The goal of this thesis was to examine what factors affect the musical self-concept of elementary school pupils and what kind of teaching supports the growth of a positive musical self-concept. The hypothesis was that several factors affect a pupil’s musical self-concept, such as social environment, subjective experiences and received feedback. The theoretical framework and most research on this subject were done in Finland during the early 1990’s in a study conducted by Kirsti Tulamo. International sources usually referred to the work of Albert Bandura, who had developed the theory of self-efficacy and conducted extensive research about the subject. The purpose of this thesis was to gather all scientific study of the subject in recent years. Methods. The method used in this thesis was a systematic literary review. After utilizing strict search criteria six studies from 2011 to 2015 were found regarding the subject in both Finnish and English. Common themes were analyzed from these studies, from which larger conclusions were made to answer the questions brought up in this thesis. Results and Conclusions. The results were mostly in line with the hypothesis. According to studies the musical self-concept of young pupils is influenced and affected by social environment, experience, the pupil’s own hobby interests and perceptions of talent. The effect of gender has a contradictory result according to research. From a teaching perspective the development of a musical self-concept is affected the schools and class’s cultural activities, the teachers own attributes and the teachers way of evaluating the pupils. The results of this thesis can help teachers reflect the purpose and practice of teaching music and to also instill thoughts of the importance of motivation and evaluation.
  • Palovaara, Ria (2017)
    Some research on the attitudes among comprehensive school pupils have been made in the context of different school subjects. In this study, I wanted to examine the attitudes among comprehensive school pupils toward mother tongue and literature. Consideration of subject name definition and teaching content in the research were also considered due to versatility of the subject. I was also interested in what methods were used in the studies and what were their effects on the results. This study was conducted as a literature review, which first summarized the findings of the research and presented their main points. Moreover, a separate discussion of study results and description for name and content parts were presented. The materials used in this study were searched from Helka Finna service databases and from Google Scholar search en-gine. In addition, two articles were searched from Google search engine. Studies showed that the attitudes among comprehensive school pupils are either neutral or slightly negative towards mother tongue and literature. However, some studies also showed slightly positive attitudes towards the subject. Many studies had taken gender differences into account. Attitudes were measured either qualitatively or quantitatively, nonetheless the results were rather similar regardless of the used methods. However, a more versatile picture of attitudes was obtained by qualitative research. In studies that considered teaching content, grammar was generally considered to be the most unpopular part of the subject. However, the importance or usefulness of both the grammar and the whole subject was recognized. Pupils believe that the content of mother tongue and literature is needed, for example, in working life. Teaching contents were considered in half of the research. The subject was referred to as either mother tongue or mother tongue and literature. The used name was not related to the time when the subject content changed to include both mother tongue and literature.
  • Laattala, Laura (2019)
    Social norms direct group behavior. Everybody in group knows how they should behave ac-cording to the norms, but sometimes group members may have misperceptions about the norms. Pluralistic ignorance is situation where majority of the group secretly resist the norm. Group members do not tell their own opinion or non-normative behavior because they think other group members support the norm. It has been studied that youth have misperceptions, for example about substance abuse and bullying behavior. According to the social norms the-ory the misperceived norms and negative behavior can be decreased by releasing the actual norms. Perkins’ and Berkowitz’s (1986) social norms approach releases the actual positive norms to the group by intervention. The purpose of this study is to examine the suitability of the social norms approach in com-prehensive school context and survey the ways that interventions can be done. The first re-search question surveys the misperceptions that social norms approach have been target at in comprehensive schools, and which methods can be used. The second research question surveys changes in students’ misperceptions and behavior. The method of this study was nar-rative literature review. In my literature review’s material students’ misperceptions were about substance abuse, bul-lying and rumor spreading. Interventions prefer social norms marketing method such as post-ers and other material. Active methods, like interactive feedback assemblies, were also used and three researches mentioned that parents received a newsletter. Students’ misperceptions decreased in all studies but results about students’ negative behavior were conflicting. In some cases negative behavior decreased but in some cases it even increased. The behavior changes may be explained by increase in students’ awareness, low campaign exposure, stu-dents’ age and intervention methods and readiness.
  • Hakalax, Linda (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisin opetusmenetelmin käsityönopetus peruskoulussa toteutetaan tutkimukseen osallistuneiden käsityön opettajien kohdalla ja määrittää tekijät, jotka ovat yhteydessä peruskoulun käsityön opettajan oppimistehtävien laatimisessa. Tutkimuskysymyksinä olivat: 1. Korostuuko peruskoulun käsityönopetuksessa käytettävissä opetusmenetelmissä enemmän opettajajohtoisuus vai oppilaslähtöisyys tutkimukseen osallistuneiden kohdehenkilöiden kohdalla? 2. Mitkä tekijät ovat yhteydessä käsityön oppimistehtävien laatimisessa tutkimukseen osallistuneiden opettajien kohdalla? Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että käsityön teknisen työn työtapojen opetus toteutuu varsinkin peruskoulun yläluokilla oppilaslähtöisesti ja opetuksen suunnittelu on vahvasti oppimisympäristö keskeistä. On osoitettu, että oppimistehtävien suunnitteluun vaikuttavat vahvimmin oppilaslähtöisyys, asetetut tavoitteet sekä opettajan omat käsitykset opetuksesta ja käsityöstä. Tutkimuksissa on havaittu opetussuunnitelmassa korostetun ongelmanratkaisukeskeisen kokonaisen käsityön painottuvan enemmän perusopetuksen yläluokkien opetukseen ja alempien luokkien käsityön opetuksen painottavan tekniikkaharjoituksia ja perustaitojen sisäistämistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena tehtynä tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2020 aikana kyselylomakkeen avulla. Aineisto koostui neljän peruskoulun käsityön opettajan antamista vastauksista kyselylomakkeessa. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia kerätystä aineistosta. Tutkimuksesta tehdyt päätelmät osoittivat, että peruskoulun käsityönopetus korosti oppilaslähtöistä työtapaa, mutta opettajohtoisuus ilmeni tarpeellisena varsinkin alemmilla luokilla perustaitojen opettamisessa ja havainnollistamisessa. Ongelmalähtöisen käsityön opetuksen suunnittelu painottui enemmän peruskoulun ylemmille luokille. Opetussuunnitelma ohjasi oppimistehtävien suunnittelua lähtökohtana, ja merkittäviksi tekijöiksi nostettiin myös oppilaat, eriyttäminen ja yleishyödyllisten taitojen opettaminen.