Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Johansson, Celine (2023)
    Pedagogiska och psykologiska metoder och teorier har utvecklats kring problemskapande beteende. Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur olika existerande teorier och metoder ser på orsaken bakom det problemskapande. Studien fokuserar specifikt på den teori och metod som nyligen implementerats i grundskolorna och fått mest kritik när det handlar om bemötande av elever med problemskapande beteende dvs. det lågaffektiva bemötandet. Studien är en litteraturöversikt baserad på systematisk litteratursökning. Litteraturanalysen bygger på nio artiklar. Artiklarna består av litteratur som beskriver olika perspektiv kring problemskapande beteende. Då fokus i studien ligger på det lågaffektiva bemötandet består artiklarna även av tidigare forskning om själva metoden för att tydliggöra den kritik den fått. Resultatet visar att pedagogerna i grundskolorna kan ha olika förhållningssätt då de bemöter elever med problemskapande beteende. Hur pedagogen förhåller sig till elevens orsak bakom beteendet är ur de specialpedagogiska perspektiven något som är förankrat i eleven där det kompensatoriska perspektivet anser att orsaken bakom beteendet ligger i själva eleven och dilemmaperspektivet anser att det är elevens dilemma som eventuellt inte har någon lösning. Det systemteoretiska perspektivet ser orsaken på elevens problem som en helhet där omgivningen inverkar på orsaken till elevens problem. Problemet enligt det lågaffektiva bemötandet ses däremot ligga i läraren, inte nödvändigtvis i eleven. Dessa fyra perspektiv ser på orsaken bakom det problemskapande beteende på olika sätt och litteraturöversikten påvisar inte något rätt eller fel förhållningssätt av pedagogen. Genom kunskap hos pedagogen om att orsaken bakom beteendet kan ligga både i eleven, omgivningen eller pedagogen själv kan elevernas problemskapande beteende förebyggas då pedagogen vet hur hen ska agera i situationen.
  • Lanberg, Marianna (2018)
    Aims. This study is built on the researcher’s own experience as an exchange student. The research material was the researcher’s self-kept diaries during the exchange year. The aim of this study was to analyse the content of these diaries and to examine the nature of intercultural sensitivity found in them. The intercultural sensitivity is part of teacher’s profession. Multicultural educator’s competence specifically underlines cultural awareness and ability to interact interculturally sensitively. According to previous research both professionalism and intercultural sensitivity of a teacher develop reflectively. This study examines the orientations of M. J. Bennet’s Model of Intercultural Sensitivity Development (DMIS) in the diaries. The study is a self-reflective learning process according to J. Mezirow. Methods. The research material consists of private diaries kept by the researcher during the school year 2004 — 2005. The diaries are a biographical narrative, which was written during a stay at a zulu-family in South Africa. The research material was analysed by the method of content analysis and theory based content analysis by M. J. Bennett’s DMIS. The diaries were construed as a description of a critical event, which the exchange student year was. The subjective basis of this study made it relevant to apply J. Mezirow’s theory of Transformative Learning for critical reflection’s and meaning perspectives’ part. Results and conclusions. There were three main themes discovered in the diaries: the challenges with adjustment, the life style and the growth process. Both ethnocentric and ethno-relativistic orientations of Bennet’s DMIS appeared in the research material – host family mainly ethnocentric and self mainly ethnorelativistically positioned. The challenges related to intercultural sensitivity development were clearly marked in the diaries. A self-reflective study such as this one takes a form of a learning process which concludes more specified under- standing and better consciousness of one’s own intercultural sensitivity.
  • Nyberg, Lina Fredrika (2020)
    Undersökningens syfte är att samla kunskap om ämnet undervisning i ridning och hästkunskap och ta reda på vilken betydelse som ämnet ges i ridlärarutbildningen. I och med att examensgrunderna för ridlärares yrkesexamen förnyades i samband med den senaste reformen av yrkesutbildningen, är det relevant att ta avstamp i examensgrunderna. Direktiven i examensgrunderna innefattar kompetenskrav för godkänd prestation och därmed också vad som ska studeras i den förberedande utbildningen. I tolkningen och förverkligandet av examensgrunderna har yrkeslärarna en viktig roll och det finns många faktorer som påverkar utfallet. Den övergripande forskningsfrågan är: På vilket sätt tolkar och förverkligar yrkeslärare examensdelen undervisning i ridning och hästkunskap? Som metod valdes kvalitativ temaintervju med intervjuer av två verksamma yrkeslärare som undervisar i ämnet. Materialet analyserades med hjälp av meningskoncentrering. Resultatet visar att lärarna tolkar innehåll och krav i examensgrunderna mycket lika. De anser att innehållet speglar den mångsidiga kompetens som ridlärare behöver i sitt arbete på ridskolan. Ridläraren ska kunna handleda ryttare i att utföra tekniska rörelser i ridning men också en förmåga att förmedla känsla understryks. Ridning och hästkunskap ses som sammanflätade. Undervisning i hästkunskap beskrivs som att handleda ryttare i hästens skötsel. Förverkligandet av examensdelens undervisning beskrivs av lärarna som flexibelt och studiecentrerat, och de samarbetar med andra läroanstalter både på nationell och internationell nivå. I undervisningen ses speciellt planering, praktisk övning, observation och feedback som viktiga metoder. Undersökningen visar att ämnet präglas av tradition och tyst kunskap i dagens utbildning av ridlärare. Resultatet kan förhoppningsvis leda till att man reflekterar mera över branschens praxis, och utnyttjar den forskning som finns tillhanda.
  • Kvickström, Anneli (2021)
    Studien gör ett försök att identifiera hur dialoger i bilderböcker för barn i åldern 1-6 år ser ut, då känslor och behov bekräftas, och inte bekräftas. Den teoretiska bakgrunden bygger på betydelsen av emotionell kompetens, och består av perspektiv från anknytningsforskning, modellinlärning, socialpsykologi och neurobiologi. Även betydelsen av orden tas upp genom NVC, Nonviolent communication, och styrdokumentet för småbarnspedago-giken lyfts fram. Studien belyser betydelsen av modeller i bilderböckerna för emotionell kompe-tens. Studien granskar dialogerna i 5 bilderböcker, utifrån på förhand bestämda analysenheter som ut-vecklats utifrån anknytningsteorins definitioner av trygg anknytning. Forskningsansatsen är kvalitativ deduktiv innehållsanalys. Bilderböckerna är valda för att representera en bredd för att synlig-göra både bekräftande och icke-bekräftande av känslor och behov. Resultatet visar att det är möjligt att granska bilderböckers dialoger ur ett normkritiskt perspektiv då det gäller bekräftandet av känslor och behov. Även svårigheten att finna bilderböcker med modeller som bekräftar känslor och behov visar på ett behov att lyfta upp även denna genre för normkritiskt tänkande.
  • Ingrid, Henriksson (2023)
    Teaching is a highly emotional and stressful job due to the extensive roles that teachers play. A crucial part of the students' learning at school is the teacher. The teacher's competences, knowledge and skills. Studies show that people-oriented professions such as the teaching profession have a high risk of exhaustion and a high turnover intention. Teachers are reported to have a heavy workload and are continuously under time pressure. In addition, other factors such as challenging students, complicated school relationships, demanding parental attitudes and role conflicts also affect teacher performance. The purpose of this study is to investigate the importance of emotional intelligence in the teaching profession. As a method, a systematic literature study has been carried out of previous research in the field. The literature highlights the role of emotional demands on teachers. The emotional well-being of teachers is said to be at stake because they often experience negative emotions and high emotional demands at work. Unfortunately, these factors are considered to be among the biggest work-related risks for teachers' health and well-being, which also affects classrooms and teaching. Previous research in the field has shown significant results that teachers were able to overcome these earlier mentioned challenges by developing their professional competencies and by developing their and their students' emotional competencies. In education, researchers have investigated the role of emotions and emotional intelligence (EI) in benefiting teacher and student performance. Studies show that EI is a skill that can help an individual recognize and manage their own emotions and those of others and foster good relationships with people. Therefore, several studies emphasize EI as one of the most important personal competencies of teachers and the individual in general. Suggestions for continued research would be to carry out a longitudinal study on what difference emotional intelligence training/education could have on the individual (the teacher) and their profession.
  • Autio, Lotta (2022)
    Mål. Syftet med avhandlingen är att kritiskt granska om och hur erfarenhetsbaserade inlärningsmetoder stöder utveckling av globalt ledarskap i multinationella organisationer. Globala ledares otillräckliga globala kompetenser är ett hinder för multinationella organisationers utveckling och tillväxt. Den teoretiska bakgrunden baserar sig på Kolbs erfarenhetsbaserade inlärningsteori och Banduras sociala inlärningsteori. Ytterligare bygger teorin på de mest centrala begreppen inom temat bland annat; global kompetens, globalt ledarskap och erfarenhetsbaserad inlärning. Utgående från aktuella studier och den teoretiska bakgrunden analyseras erfarenheters påverkan på globala ledare i multinationella organisationer samt vilka faktorer som gör erfarenhetsbaserade inlärningsmetoder effektiva för global kompetensutveckling. Metoder. Avhandlingen utfördes som en beskrivande litteraturöversikt med en integrerande infallsvinkel. Metoden gav möjligheten för att skapa en mångsidig helhetsuppfattning och kritiskt granska materialet som analyserats. Det analyserade materialet består av 9 vetenskapliga studier. Resultat och slutsatser. Resultatet av analysen antyder att erfarenhetsbaserade inlärningsmetoder kan vara effektiva metoder för att utveckla global kompetens hos ledare i multinationella organisationer. Däremot visar samtliga studier även negativa inverkningar av interkulturella erfarenheter; ökat omoraliskt beteende samt diskriminering av sin kulturella in-grupp vilket leder till minskad sannolikhet att bli vald för ledarskaps positioner. Faktorer som påverkar effektiviteten av erfarenhetsbaserade inlärningsmetoder är erfarenheternas längd, kvalitet och kontaktnivå med andra kulturer. Dessutom påverkar individuella faktorer om och hur man gynnas av erfarenheter och resultaten visar att det är nödvändigt att anpassa metoderna enligt individuella behov. Strukturerad utbildning innan, under och efter erfarenhetsbaserad inlärning stöder utvecklingen av global kompetens.
  • Stenholm, Sophie (2017)
    Bilingual communication between children and pedagogues are subjects brought up in this thesis. In an multicultural pre-school environment, cultures, languages and behavioural differences are common issues. These themes are discussed. The importance of teachers support and tasks of being a language developer in kindergarten environment are also subjects included in this thesis. Different kinds of methods how adults can relate to children´s different language skills and in which ways they can be supported are subjects questioned. Methods used for this research work are qualitative analysis observation and interview. Results show that pedagogues support the development of children´s language in a professional way. In a multicultural environment, language is supported in creative ways every day. Each and one of the children is given the time and space needed to develop their communication skills. Adults should use different kinds of tools when communicating with children to make it easier for them to understand what is brought up in group situations.
  • Karlsson, Emelia (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Läsförståelse genomsyrar alla undervisningsämnen i grundskolan. I alla ämnen strävar lärarna efter att öka elevernas multilitteracitet och läsförståelse för såväl skönlitterära som ämnesbaserade texter. För att utveckla elevernas läsförståelse kan klassläraren undervisa i metoder, lässtrategier, som i sin tur finns till som stöd då eleverna inte förstår vad de läser. Frågan är dock hur effektiv undervisning i lässtrategier är för elevernas läsförståelse. Undersökningen genomfördes som en narrativ litteraturstudie med åtta forskningsartiklar som underlag för att besvara mina forskningsfrågor. Mitt urval består av forskningsartiklar som handlar om undervisning i lässtrategier i grundskolans lägre klasser. För att analysera mitt valda material använde jag mig av tematisk analys. Syftet med min kandidatavhandling är att diskutera vilka elever som gynnas av en kontinuerlig undervisning i lässtrategier och på hurdant sätt lässtrategier stärker och förbättrar läsförståelsen. Jag intresserar mig främst för undervisning i helklass. Mina forskningsresultat visade att elever med ett starkt skolspråk hade större nytta av undervisning i lässtrategier än de med ett svagare skolspråk. Undervisning i lässtrategier underlättade läsförståelsen för eleverna då texterna de läste blev svårare och mer avancerade. Undervisning i lässtrategier förbättrar i första hand elevernas kunskaper i lässtrategier och inte deras läsförståelse. I arbetet reflekterar jag över ifall mina forskningsresultat motsvarar förväntningarna på lässtrategier i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014).
  • Jessi, Hutukka (2022)
    Undersökningen granskar hur pedagoger kunde få syn på elever med dyslexi, samt hurdana stödmetoder elever med dyslexi kunde dra nytta av. Tidigare forskning har visat att barn med dyslexi är predisporedade för utmattning samt andra problem. Det här kan delvis bero på att läsning i de flesta fall inte blir lika automatiserat hos personer med dyslexi. För att förebygga utmattning och andra problem hos barn med dyslexi, krävs det tidiga och framförallt fungerande stödåtgärder. Det som ändå gör igenkänningen av dyslexi lite krånglig är att läs- och skrivutvecklingen är mycket individuell. Alla barn utvecklas individuellt och även svårigheter inom läsning och skrivning kan framträda på väldigt olika sätt. Ändå finns det ett antal tecken och riskfaktorer som delvis kan förutspå om ett barn får dyslexi senare i livet. Undersökningen analyserar riskfaktorer för dyslexi med tanke på att få syn på dessa elever. Undersökningen utfördes som en systematisk litteraturanalys. Materialinsamlingen skedde genom sökning i databaserna Helka, Google scholar och Wiley Online Library. För den slutliga analysen valdes åtta litterära källor. Sju av de analyserade källorna var forskningsartiklar och en magistersavhandling. Litteraturen analyserades genom att söka gemensamma teman som skulle svara på forskningsfrågorna. 1. Hurdana tecken och riskfaktorer kan hjälpa pedagoger att upptäcka dyslexi hos barn i grundskolan? 2. Hurdana lösningar finns att tillgå som lärare då det gäller att stöda elever med dyslexi? Resultaten av undersökningen stämmer överens med tidigare forskning inom ämnet. I analysen framkom det att arvsanlag var en av de största riskfaktorerna för dyslexi. Även talfördröjning lyftes fram som en förutsägande riskfaktor. Dock är dessa endast predisponerande faktorer och betyder alltså inte att barnet automatiskt får dyslexi om hen har ett antal riskfaktorer. I analysen uppkom även att barn som får mycket språklig stimulans utanför skolan, har bättre färdigheter inom läsning och skrivning än barn som får en mindre mängd stimulans. Man kan konstatera att stor mängd språklig stimulans är en skyddande faktor mot dyslexi. I litteraturen som analyserades framträdde en stor mängd olika metoder för att stöda elever med dyslexi. De som ändå var mest förekommande var olika datorbaserade hjälpmedel. Exempelvis använde sig speciallärare av diktering, stavningskontroll och program som läser upp en text samtidigt som eleven läser den. Sammanfattningsvis finns det en stor mängd hjälpmedel att tillgå i undervisningen av barn med dyslexi. Pedagoger bör vara medvetna om olika hjälpmedel och stödmetoder för att kunna pröva sig fram vad som fungerar för varje enskild elev.
  • Palo-oja, Peter (2016)
    Introduction: Sleep related problems affect wellbeing extensively. Sleep problems share many common background factors with personality, such as individual way of processing cognitions and emotions. By understanding the interactions between personality and sleep, it is possible to develop better and more individual-friendly ways to treat sleep related problems. In this review, personality is approached from the framework of the Big Five personality traits, which are: extraversion, neuroticism, conscientiousness, agreeableness, and openness. The purpose of this review is to sum up the current results of the research conducted in the field of personality traits and sleep, to direct the future research on the field and to discuss the limitations of the current research. Results: There are interactions between personality traits and sleep. Neuroticism affects the quality and the amount of sleep negatively. However, the causality might go the other way around: sleep deprivation and problems falling asleep might cause later neuroticism. Extraversion has a relationship with better quality of sleep, diminished amount of sleep and fluctuating circadian rhythm between weekdays and weekends. Conscientiousness affects the quality of sleep, the regularity of the circadian rhythm and the morningness of the circadian rhythm. Individuals who have high openness have diminished need for sleep and they have coping-mechanisms that protect them against the negative effects of stress. Agreeableness has a relationship with better sleep in terms of quality and quantity, and with constant circadian rhythm between weekdays and weekends. The personality traits’ interactions include conscientiousness’ protective effect against neuroticism when considering sleep quality. Also, the differences in sleep quantity are statistically best explained with two traits: openness and neuroticism. Discussion: The interaction between personality traits and sleep has been investigated mainly from the point of view of personality traits. When the interactions are studied from the point of view of sleep it is possible to merge the effects of the personality traits and derive preliminary personality trait profiles for different aspects of sleep. The profile for good quality of sleep seems to be high extraversion, high consciousness, high openness, high agreeableness, and low neuroticism. The profile for poor sleep quality is almost reverse: high neuroticism, low extraversion, low consciousness, and low openness. Apart from the quality, it’s also possible to derive subjective sleep deprivation profile: high neuroticism and low extraversion or interestingly high extraversion if only the amount of sleep is being studied. Limitations of the current research in the field include a tendency to use university student samples, self-assessment inventories as the sole information source and the over-simplifying approach of merely studying one personality trait instead of the whole personality profile. Examining the personality trait profiles could lead to more statistically significant results and thus it might increase the practical implications in the field of personality and sleep.
  • Taru, Lemmetty (2016)
    Objectives. According to international and national research children’s skills in natural sciences are declining. Decreasing interest in these branches of science has also raised concern. LUMA center of the University of Helsinki aims to meet these challenges by enhancing co-operation between schools and informal learning environments. BioPop is part of the LUMA center and it organises summer science camps for children in primary school. The goal of these science camps is to increase children’s interest especially in biology. Interest is known to have a positive effect on learning and capabilities. That is why development of teaching to enhance children’s interest is important. The aim of this study was to investigate which kind of activities and teaching methods children considered interesting, and did their gender or age have an influence on this. Methods. BioPop collected a questionnaire at the science camps during summer of 2015. This questionnaire was meant to investigate children’s interest in different activities and it was answered by 135 children. Activities were compared by their means. Because measured interest in activities was not normally distributed, the connection between gender and interest was examined by Mann-Whitney U-test. The same test was used to examine connection between age groups (7–9-year-olds and 10–12-year-olds) and interest. Results and conclusions. Mostly all campers were really interested in every activity. Statistically significant differences between genders were found in five activities: making nametags and camp rules, plant identification, gathering and pressing, catching invertebrates on the ground and in the water, examination of fingerprints and doing fish-cards and painting an aquatic ecosystem. Working outdoors in natural environments and visual arts were emphasized in these acitivities. It was interesting that girls considered all of these activities more interesting than boys. There were no significant differences in interest between two age groups. All in all campers found biology’s experimental methods the most interesting. Figuring out what kind of teaching methods are related to children’s interest gives schools important knowledge on how to develop teaching. BioPop also receives feedback on the success of its work.
  • Broms, Mandi (2017)
    The world of social media is changing rapidly and there are many different social media ap-plications for us to use. A blog is a social media platform that bloggers use for (many) differ-ent aims. According to the Finnish national core curriculum (2014), teaching should among other things be based on the child's own interests. That is why blogs should be considered to be used in classrooms. As a researcher I am particularly interested in the positive outcome of blogging, what motivates us to write a blog and how blogging can be used to develop self-esteem. The research is a literature review and the data is collected from Finnish, Swedish and Eng-lish researches. The aim of the study is to gain more understanding about what motivates people to blog and if the motives are connected to self-esteem. According to the results of the research the motives of blogging can be divided into six cate-gories. Fullwoods, Nicholls and Makichis (2015) model divides the motives in emotional out-let, social networking, advertising, personal revelation, creative outlet and selective disclo-sure. A person's motive for blogging can be one or several of above. There was no research done of the correlation between blogging and self-esteem. Although developing self-esteem through blogging can be found as a subconscious motive when comparing motivation theo-ries with the model of Fullwood et al (2015), for example in the categories of social network-ing, creative outlet, emotional outlet and selective disclosure.
  • Grandell, Ida-Maria (2022)
    Mål. Tidig forskning presenterar bluffsyndrom som ett fenomen som drabbar högpresterande kvinnor. I modern forskning framträder ett mångfasetterat syndrom, som i arbetslivet kan drabba vem som helst oberoende av bransch eller arbetsposition. Syftet med avhandlingen är att undersöka hur bluffsyndrom tar sig uttryck i arbetslivet och i vilken utsträckning det finns fö-rebyggande åtgärder. Det teoretiska ramverket baserar sig på tidig forskning och teori, där bluff-syndromets uppkomst och karaktärsdrag diskuteras. Utgående från aktuella studier och det teo-retiska ramverket analyseras bluffsyndromets omfattning i arbetslivet samt förebyggande åtgär-der som arbetsgivare kan implementera i arbetskontext. Metoder. Syftet undersöktes genom en beskrivande litteraturstudie, med en integrerande infalls-vinkel, där tidigare studier analyserades. Analysen bestod av åtta vetenskapliga artiklar daterade mellan åren 2015-2021 och fanns i databaserna Google Scholar, EBSCO, Helka, ScienceDirect, National library of medicine, Elsevier samt Proquest. Artiklar valdes med hjälp av utvalda sökord och genom analyserande av abstrakt och resultat. Resultat och slutsatser. Analysens resultat visar att bluffsyndrom är ett reellt hinder i arbetslivet och har en negativ påverkan på både den enskilda individen och för organisationen i sig. Fak-torer som påverkar bluffsyndrom i arbetslivet är både individuella faktorer, såsom svag själv-bild, rädslan för misslyckande och framgång samt organisatoriska faktorer. Organisatoriska fak-torer har även en påverkan på bluffsyndromets omfattning i arbetslivet. Resultatet visar ytterli-gare att externa strategier innefattande övriga människor är den effektivaste förebyggande meto-den. Både strukturerade förfaringssätt, såsom fortbildning, som ostrukturerade metoder, såsom mentorskap, är effektiva metoder i förebyggande syfte.
  • Pihlström, Sofie (2022)
    Mål. Syftet med denna studie är att ta reda på boksamtalets betydelse för barns socioemotionella färdigheter inom småbarnspedagogiken. Målet är även att påvisa vilka forskningslinjer som existerar och som används av lärare ute på fältet för att öka lärares möjligheter att planera och verkställa en pedagogisk verksamhet som stödjer varje barns socioemotionella färdigheter på ett mångsidigt och givande sätt. Metod. Metoden som användes i denna studie var en litteraturstudie och som förtydligande en systematisk litteraturstudie. Sammanlagt analyserades och utvärderades åtta stycken vetenskapliga artiklar för att rapportera mina forskningsresultat. Resultat och slutsatser. De centrala resultaten i denna undersökning visade att forskning som gjorts om ämnet boksamtalets betydelse för barns socioemotionella färdigheter inom småbarnspedagogiken påvisade liknande resultat och visade därför en stor tillförlitlighet. De motstridigheter som fanns i den analyserade forskningen berodde främst på olika metoder som användes under boksamtalen.
  • af Björksten, Josefine (2018)
    The purpose of this thesis is to present the possibilities of book discussions while at the same time highlight the differences between adults and children's perspective regarding children's literature, reading aloud and book discussions. Children's literature has a long history and many positive effects on children's development, but the status of children's literature is currently at risk due to increased media usage. Thus I will in this thesis present why children's literature is important and what possibilities there are with children's literature and book discussions. A part of the scope is also to cover if book discussions can be a means of approaching children's perspective. To fulfill the scope of this thesis an interview with an educator and book discussions with children were used as methods. Based on this thesis theoretical part, the interview and the book discussions with the children, I will reflect and present the possibilities of book discussions. The results and conclusions of this thesis are that the possibilities of book discussions are many, but the best thing is how book discussions can act as a bridge to approach children's perspective. With the help of children's literature and conversations around books, an educator can approach children's perspective and learning, while gaining insight into the children's world of living.
  • Ronja, Schüller (2016)
    As a result of different on-going conflicts in Europe the refugee crisis has reached new heights. Millions of people are fleeing their homes in hope of finding safer places for them and their families. The on-going crisis has also affected our Finnish society. We need to develop strategies so that we can take care and integrate the people that seek for protection in our country. The integration of refugees is a difficult task that needs a lot of effort and planning. This thesis focuses on the integration of young immigrants. There are several ways of approaching integration, and there are many different ways of trying to enhance the integration of immigrants. Previous studies prove that sports could be a very useful tool when it comes to the integration of immigrants. The aim of this thesis is therefore to investigate if sports can enhance young immigrants integration, and if so, then how. The data was collected through individual interviews with five young immigrants. The interviews focused on the immigrants experiences within sports, and if they experienced that football somehow had affected their integration. The theoretical framework mainly consisted of Erik Erikson’s identity development theory and Henri Tajfel’s social identity theory. This study is qualitative and descriptive to its nature. The results of this study show that sports and in this case football works extremely well when it comes to integrating young immigrants. The young individuals felt that the sport gave them a bigger sense of community and acceptance in the Finnish society. Football also supported the individuals in their identity development and created new and important friendships for the immigrants. The individual’s experiences concerning sport and integration were almost all positive and the study proves that sport and especially football can be a very useful tool when it comes to integrating young immigrants.
  • Huuhka, Tero (2016)
    This bachelor's thesis applies bona fide group perspective to a natural group and focuses specifically to identity of group members. Bona fide group perspective aims the focus of the research to features of natural groups. Empirical application of bona fide group perspective has so far been scarce. A large finnish media corporation was examined. The empirical part of the study is based on interviews which has then been analyzed. Empirical application of bona fide group perspective has challengies. Basic principles of bona fide group perspective should be found at any natural group but it may be difficult based solely on interviews. Results of earlier studies are difficult to migrate to groups acting in different context.
  • Rantamäki, Tuija (2022)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisena elävän musiikin herättämä elämys näyttäytyi varhaiskasvatuksessa järjestetyissä konserteissa. Taustateoriana tutkimukselle toimivat elämyksen määritelmät sekä tutkimustulokset musiikin vaikutuksista. Aiempi elämyksen tutkimus on keskittynyt pääosin seikkailu- ja luontopedagokiikan tutkimuksiin. Elävän musiikin herättämää elämyksellisyyttä varhaiskasvatuksessa ei juurikaan ole tutkittu. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin eräässä pääkaupunkiseudun kun-nallisssa päiväkodissa maaliskuussa 2022. Päiväkodissa järjestettiin kolme keskenään saman-sisältöistä konserttia, joissa esiintyi ammattimuusikoista koostuva jousikvartetti. Konserttiohjelma koostui klassisesta musiikista, perinteisistä suomalaisista lauluista ja elokuvasävelmistä. Kussakin konsertissa oli noin 25 kuulijaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla kuulijoita kyseisissä konserteissa. Havainnoinin tueksi konsertit tallennettiin videokameralla. Tutkimuksessa havaittiin elämyksen näyttäytyvän varhaiskasvatuksessa järjestetyissä konserteissa moniaistisena esteettisenä elämyksenä, keskittymisenä ja tarkkana katseena, kehollisena liikkeenä , ilona ja nauruna, esiintymisen elämyksenä sekä yhteisenä kokemuksena. Elävän musiikin konsertti näyttäytyi tilaisuutena, jossa varhaiskasvatuksen henkilöstö ja lapset olivat yhteisen kokemisen äärellä. Tutkimus vahvisti musiikin merkitystä yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden luojana. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista tutkia säännöllisesti toteutettujen konserttien vaikutusta varhaiskasvatusryhmän yhteisöllisyyteen ja ilmapiiriin.
  • Stenvall, Kim (2018)
    Business Coaching has become increasingly common and many companies employ coaches to support their employees’ professional development. Coaching can be seen as a promising activity when it comes to supporting people in work life and helping them in dealing better with different situations at work. Alongside with coaching becoming more popular, the question of how effective coaching is, has emerged. The purpose of this thesis is to study the effect of coaching. In early research, coaching was considered a combination of activities and techniques borrowed from others. Recent research claims that the client has the answers and the coach's role is not socio-educational. Instead the coach guides the client to discoveries through, among others, forward-facing questions. This work is a literature review. A total of 20 articles were analysed, of which 16 articles were selected for the final analysis. In the 16 articles analysed evidence showing that coaching had an effect was found in 70 instances. In 37 of these 70 cases, the effect was related to the client, in 28 cases to the organization the client worked in and in five cases support was found that coaching influenced the bosses’ subordinates. These findings were classified in 16 effect groups based on the type of effect. The study found evidence that coaching has an effect on the individual who participate in coaching and the organization. The clearest effect was the individual's ability to reach set goals. Other areas were, for example, increased job satisfaction and self-awareness. The productivity of the organization may also increase due to coaching.
  • Granholm, Eva (2017)
    Today we can choose to be exposed to the physical appearance and life of others and in a completely different way than before. The onset of the Internet has brought the possibility to present oneself in the form of a selfie, which has become a part of everyday life for many adolescents. One might wonder how the hundreds of people being followed on social media influence an identity-seeking teenager, and what is it that drives young people to share pictures of themselves at all? The aim of this literature study is to provide an insight into the research currently available on the impact of selfies on the self-esteem of adolescents, as well as what is behind the decision to take a selfie and share it on social media. The results show that adolescents share pictures of themselves, for example, to get attention and impress others, document events, communicate with friends and entertain themselves. For all participants of the studies that were examined, it was important to show a desirable image of themselves online, whether it was genuine or not. Getting many likes, meaning a positive response on a picture, was a prerequisite for continuing to share selfies on various platforms online. Whether the response influenced the self-esteem of the participants varied among the adolescents. Based on this literature study, and the earlier research referenced, the self-esteem of adolescents with poor prior self-esteem was more strongly influenced by lack of positive response.