Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Sirelius, Lia (2019)
    The essential aim for this study is to get a perception of how pupil´s eventual mental illness might possibly be expressed in school environments, grades 1-6, and how it influences other pupils. Former studies have shown a positive correlation between mental illness and learning disabilities. This research will emphasize the teacher´s point of view of that correlation. To prevent mental illness there are some overwrought models and programs that can be used in schools. Teachers’ knowledge about such programs and their methods for working preventively will be discussed in this study. Material for the study was collected by semi-structured interviews. Overall seven teachers were interviewed, of which five were class teachers and two were special-educational teachers. Criteria for the interviewed teachers were that they had a formal education and that they had been working as teachers during this year. There was vary in years of working as teachers amongst the informants, also in the sizes of their groups of pupils. The collected data were categorized in themes as they are seen as important for this research. Indication for mental illness can appear in many ways. According to this study one individuals mental illness has an effect on the rest of the group. It tends to effect learning, the quality on teaching and the behavior of the pupils. The informants mentioned that they can see some correlation between mental illness and learning disabilities.
  • Tyrsky, Tutta-Lotta (2019)
    The aim of this integrative literature review is to determine what are the elements that psychological safety consists of and how a leader can promote psychological safety within a team. This study is based on Amy Edmondson’s theory and definition of psychological safety. By this definition, psychological safety means a shared belief of the consequences of risk-taking in a social context, like in a work team. The risks can be i.e. asking for help or speaking up one’s own idea, and the consequences can be to get ridiculed by others or feeling of shame. The subject has been studied on the field of organization psychology, but I am interested in transferring the theory into school context in my next study. Therefore, another goal for this study is to collect information about psychological safety. To determine what are the basic elements of psychological safety, the meter Amy Edmondson has developed for measuring psychological safety on 1999, was analyzed. Based on Edmondson’s meter, three main elements were determined: 1. Relating on mistakes, 2. Safety of risk-taking and 3. Relating on other people. For finding out how a leader can promote psychological safety within a team, data was collected from previous studies concerning psychological safety. It was discovered that both personal qualities and the actions and behavior of a leader has an impact on developing a team which is psychologically safe. A humble, open and ethically behaving leader who listens to and shows respect for his/her team members is more likely to have a psychologically safe work team. The leader can consciously strive to strengthen the psychological safety of the team for example by showing that mistakes are allowed and necessary in the learning process, and by treating his/her subordinates with appreciation.
  • Salonsaari, Taru (2021)
    Tässä tutkielmassa selvitettiin, miten psykologista turvallisuutta käsitteenä ja ilmiönä kuvataan tutkimuskirjallisuudessa. Tarkastelu keskittyi psykologisen turvallisuuden taustaan organisaatiotutkimuksessa, psykologiseen turvallisuuteen koulukontekstissa sekä sen merkitykseen oppimisessa ja inhimillisessä kehityksessä yleisesti. Psykologinen turvallisuus on organisaatiotutkimuksessa jo 1960-luvulta alkaen tutkittu ilmiö, mutta vasta viime vuosina siitä on kiinnostuttu kasvatustieteen näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tiedonhaussa käytin Helka-kirjaston ja Helle-kirjastojen verkkoympäristöjä, mitä kautta hyödyllisimmiksi tietokannoiksi osoittautuivat EBSCO ja Google Scholar. Aineiston hakusanat muodostuivat termistä psykologinen turvallisuus yhdistettynä sanoihin oppiminen, ilmapiiri, ympäristö, koulu, luokkahuone ja opettaja. Koska tutkielman aiheeseen liittyvää kotimaista tutkimusmateriaalia löytyi niukasti, kirjallisuuskatsauksen aineisto käsittää pääasiassa ulkomaisia tutkimusartikkeleja. Psykologinen turvallisuus voidaan määritellä sekä yksilö-, ryhmä- että organisaatiotason ilmiönä. Tässä tutkielmassa ilmiötä tarkasteltiin lähinnä yksilö- ja ryhmätasolla. Psykologinen turvallisuus yksilötasolla on yksilön kokema tunne siitä, että hänen on turvallista olla oma itsensä pelkäämättä mahdollisia negatiivisia seurauksia. Ryhmäilmiönä psykologinen turvallisuus on ryhmän jäsenten jaettu käsitys siitä, että ryhmässä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa on turvallista ottaa riskejä. Tarkastellun tutkimuskirjallisuuden perusteella näyttää siltä, että psykologinen turvallisuus on keskeinen edellytys niin yksilön hyvinvoinnille, kehitykselle kuin kaikessa oppimisessa. Toisaalta se vaikuttaa olevan myös seuraus yksilöä ja ryhmää optimaalisesti tukevasta ja motivoivasta vuorovaikutuksesta ja toiminnasta. Tämän kirjallisuuskatsauksen valossa psykologisen turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat erityisesti myönteiset suhteet muihin ihmisiin, opettajan opetustyyli ja ryhmätasolla ryhmänjohtajan johtamistyyli.
  • Salmensaari, Maria (2024)
    Oppilaiden haastava käytös on työntekijöitä eniten kuormittava tekijä kasvatusalalla. Työntekijöiden lisäksi oppilaan haastava käytös voi kuormittaa vertaisia. Oppilaiden haastavaan käytökseen on siten työntekijöiden, toisten ryhmän oppilaiden, kuin oppilaan itsensä kannalta tärkeä puuttua. Tässä kandidaatin työssä esitellään kaksi interventiomenetelmää, joiden tarkoitus on puuttua haastavaan käytökseen ja vähentää sitä. Interventiomenetelmiksi on valittu Check in, check out (CICO) -toimintamalli ja työrauha kaikille -toimintamalli. Tavoitteena on tutkia, toteutuuko interventiomenetelmissä itsemääräämisteorian psykologiset tarpeet, koska tutkimukset ovat osoittaneet teoriaan pohjautuvien menetelmien olevan toimivia ongelmakäyttäytymisen vähentämiseen. Kandidaatintyön tutkimuskysymykset ovat: Ottaako CICO- ja työrauha kaikille- toimintamalli huomioon itsemääräämisteorian kolme psykologista tarvetta? Nouseeko interventiomenetelmissä esille jokin toistuva teema, jonka tarkoituksena on parantaa oppilaan motivaatiota, mutta joka ei ole itsemääräämisteorian mukainen psykologinen tarve? Kandidaatintyö toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Ensimmäinen tutkimuskysymys luokitteli aineistoa itsemääräämisteoriasta johdettujen teemojen avulla. Teemoja olivat: ”pätevyys”, ”autonomia” ja ”yhteenkuuluvuus”. Teemat jaettiin alateemoihin. Analyysirungon ulkopuolelle jääneet asiat muodostivat uuden luokan induktiivisen sisällönanalyysin periaatteella. Tätä luokkaa tutki toinen tutkimuskysymys. Aineistona oli kaksi eri opasta kahden eri interventiomenetelmän käyttöön. Aineisto 1 on: ”Työrauha kaikille: tukimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin” on tarkoitettu oppaaksi ohjaajalle, ja se on julkaistu Niilo Mäki instituutin sivuilla vuonna 2012. Aineisto 2 on Niilo Mäki instituutin vuonna 2018 julkaisema materiaali: ”Check in, check out! -toimintamalli käyttäytymisen yksilölliseen tukemiseen”. Molemmissa interventiomenetelmissä otettiin huomioon itsemääräämisteorian kaikki psykologiset perustarpeet, mutta niiden painotus oli eri. Molemmissa aineistoissa nousi esille palkinnot. Itsemääräämisteorian mukaan palkinnot voidaan nähdä autonomiaa lisäävinä vahvistajina. Tässä tutkielmassa ne muodostivat oman teeman. Aineistosta tehdyissä havainnoissa oli paljon päällekkäisyyttä. Tämän kandidaatintyön analyysi on linjassa aiheesta tehdyn muun tutkimuksen kanssa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia opettajan kokemusta eri interventiomenetelmiä käytettäessä, koska keskeistä intervention onnistumisen kannalta on opettajan kokemus. Lisäksi mielekästä olisi tutkia ulkoisen ja sisäisen motivaation kokemuksen merkitystä interventiomenetelmiä käyttäessä.
  • Ronimus, Tim (2021)
    Tavoitteet. Tämä on kirjallisuuskatsauksena laadittu kandidaatintutkielma, jonka tarkoituksena on selvittää psyykkisen valmennuksen merkitystä lasten ja nuorten jalkapallovalmennuksessa tutkimalla aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia sekä sisäisen motivaation kasvattamista itsemääräämisteorian toteutuminen varmistamalla. Aiheesta ennestään löytynyt tutkimustieto on sekä koti-, että ulkomaista ja tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa 2020-luvun jalkapallojoukkueen toimintaan sopivaa tutkimusta. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa selvitetään aihetta aiempien tutkimusten perusteella. Tulokset ja johtopäätökset. Psyykkinen valmennus on olennainen osa jalkapalloilijan kehitystä ja jokapäiväistä toimintaa, jota jokaisen valmentajan tulisi pystyä tarjoamaan pelaajilleen. Psyykkisiä taitoja on mahdollisuus kehittää psyykkisellä valmennuksella, samoin valmentajan on mahdollista kehittää itseään psyykkisen valmennuksen toteuttajana. Itsemäärämisteoria vahvistaa pelaajien koettua sisäistä motivaatiota ja on tärkeää, että sen toteutumisesta huolehditaan joukkuetoiminnassa. Sisäisesti motivoituneet pelaajat jatkavat harrastustaan todennäköisemmin ja heidän liikunnallinen elämäntapansa jatkuu läpi koko elämän. Erityinen merkitys psyykkisen valmennuksen toteuttamisessa on palautteenantotaidoilla ja valmentajan halulla sekä taidoilla kehittää itseään.
  • Rintamäki, Emilia (2022)
    Psyykkisellä traumalla voi olla sekä suora että välitön vaikutus yksilön hyvinvointiin. Psyykki-nen trauma syntyy erilaisista tekijöistä, mutta yleisimpiä aiheuttajia ovat läheisen kuolema, raiskaus, sota, väkivallan uhriksi joutuminen tai vanhempien avioero. Traumaattiset tapahtu-mat vaikuttavat yksilön keskushermostoon sekä psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, kogni-tiiviseen kehitykseen ja käyttäytymiseen monella eri tavalla. Moni ei kuitenkaan ole tietoinen siitä, että traumalla on tällaisia merkittäviä negatiivisia vaikutuksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan Suomessa 100 000 ihmistä kokee vuoden aikana jonkin traumaattisen ko-kemuksen. On siis tärkeää alkaa tunnistamaan psyykkisestä traumasta johtuvia vaikutuksia, jotta voidaan tulevaisuudessa antaa heille heidän tarvitsemansa tuki koulunkäynnissä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on koota integroiva kirjallisuuskatsaus aiemmin tehdyistä tutkimuksista siitä, millaisia erilaisia psyykkisiä traumoja voi esiintyä ja millä eri tavoin ne voi-vat vaikuttaa yksilön koulunkäyntiin. Tutkielmani tutkimuskysymyksiä ovat 1) Mitkä tekijät voi-vat aiheuttaa psykologisen trauman ja 2) Millä tavalla psykologinen trauma vaikuttaa yksilön koulunkäyntiin? Toteutin tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena, joka koostui yhdeksästä tieteellises-tä Google Scholar -tietokannasta haetusta tutkimusartikkelista. Tutkimusartikkelit olivat kaikki englanninkielisiä ja ne sijoittuivat vuosille 2001—2017. Aineiston analyysissä käytin aineisto-lähtöistä sisällönanalyysiä, joka eteni aineiston yleisluontoisesta läpikäymisestä aina yksityis-kohtaiseen tiedon jäsentämiseen alleviivausten ja tiedon vertailun avulla. Psyykkisen trauman aiheuttajia löytyi osittain samanlaisia ja osittain erilaisia, mutta monessa tutkimuksessa tuli esille erityisesti väkivalta, laiminlyönti tai läheisen menettäminen. Koulun-käyntiin psyykkiset traumat vaikuttivat hyvin laajasti, mutta negatiivinen vaikutus oli esimerkik-si arvosanoihin, koulupoissaoloihin, keskittymiseen sekä lukutaitoon. Aiheesta tarvittaisiin enemmän pitkittäistutkimuksia, jotta voitaisiin arvioida psyykkisen trauman pidempiaikaisia vaikutuksia. Ehdottoman tärkeää olisi myös tutkia sitä, miten koulun henkilökunta voi tukea oppilasta/opiskelijaa niin, että hän saisi täyden hyödyn opiskelusta.
  • Mielonen, Teemu (2021)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella urheilupsykologista tutkimusta psyykkisten taitojen harjoittelusta. Tarkastelun kohteena oli urheilusuorituksen kannalta tärkeimmät psyykkiset taidot ja niiden hyödyllisyys. Lisäksi katsaus tarkasteli asioita, jotka laadukkaassa henkisessä valmennuksessa tulee huomioida. Aiemman tutkimuksen mukaan psyykkisten taitojen tarkoituksenmukaisella käytöllä on yhteys huippusuoritukseen sekä hyvinvoinnin lisääntymiseen monipuolisesti eri lajeissa. Tutkimuskysymykset asetettiin seuraavasti: ”Mitkä psyykkiset taidot ovat suorituksen kannalta tärkeimpiä urheilussa ja miten niitä harjoitellaan?” sekä ” Mitä hyötyä on psyykkisten taitojen harjoittelusta ja mitä asioita tulee huomioida laadukkaassa psyykkisten taitojen valmennuksessa?” Tämä tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku kohdistui urheilutieteisiin ja urheilupsykologiaan erikoistuneisiin journaaleihin. Tutkielman aineistoksi valikoitui yhdeksän vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Valitut artikkelit olivat otsikkotasolla ja sisällöllisesti yhteydessä tutkimusongelmaan. Aineistoon sisällytettiin aineistonvalintaa ohjanneet kriteerit täyttäneitä julkaisuja. Valitut artikkelit oli julkaistu alan kärkijournaaleissa tai vuoden 2014 jälkeen. Mielikuvaharjoittelu, itsepuhe, tavoitteenasettelu sekä vireystilan säätely olivat urheilusuorituksen kannalta tärkeimmät psyykkiset taidot. Käsitteiden käyttö oli aineistossa paikoin epäjohdonmukaista. Psyykkisten taitojen harjoittelu kehitti urheilusuoritusta ja se oli monipuolisesti hyödyllistä. Kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan pohjautuva valmennus, joka huolehtii tehtäväsuuntautuneesta motivaatioilmastosta näyttää olevan laadukkain tapa harjoituttaa psyykkisiä taitoja. Ajatusten uudelleenjärjestäminen suorituksen kannalta optimaalisella tavalla näytti olevan psyykkisten taitojen tärkein tehtävä. Urheilijan ikä ja tämän suhtautuminen psyykkisten taitojen harjoitteluun tulee myös huomioida valmennusta suunniteltaessa.
  • Räsänen, Mari (2016)
    In this thesis I review the research literature about possible connections between the perception of speech prosody and music. First I present some studies regarding the perception of speech prosody and second, about music perception in general. In the first sections I focus mainly on relatively early perceptive processing, connections between perception and the motor system, and perception of emotions in speech and music. Speech prosody as a term refers to the music-like features of speech, such as pitch, loudness and tempo. The prosodic features of language can have emotional as well as linguistic content. This is why in prosody literature the phenomenon is often divided into linguistic prosody and affective or emotional prosody. Because of emotional prosody, it is possible to recognize different emotions from speech signal. Linguistic prosody refers to the role of speech prosody in speech segmentation and clause categorization. In the brain, prosodic features are processed ventrally in the right auditory cortex and frontal cortex. The motor system also contributes to the perception and production of prosody, especially in emotional prosody. Like prosody, music has melodic and rhythmic features that are in part processed separately in the brain. Both pitch and rhythm are processed first in the right auditory cortex. The motor system is also involved in the perception of rhythm and emotion. Consequently, the perception of music and prosody seems to overlap in some parts of the brain. Evidence for overlapping processes can also be seen in transfer effects from music to prosody perception, which seems to improve with musical training. Also problems in music perception in amusia or schizophrenia appear to be related to deficits in perception of prosody. There seems to be several connections between prosody and music perception, possibly related to similar processing of melodic and temporal features. The connection between language and music has traditionally been attributed to similar syntactic structures, but prosody could also be a convincing option. However, more research on this topic is needed.
  • Forsström, Petra (2019)
    Aims. Sustainable development has been one of the most discussed topics over the past decades. Changes towards sustainable way of life are demanded increasingly more as the state of environment deteriorates. Sustainable development has also received a central status in curricula and in contents of subjects as home economics. Textbooks are still often important tools in studying. The aim of this study is to find out what kind of discourses are used in textbooks of home economics in speech considering sustainable development and are there features of educationally acceptable teaching or indoctrination in these discourses. Research questions are: 1) What kind of discourses are used in textbooks of home economics in speech considering sustainable development? 2) What kind of features of educationally acceptable teaching or indoctrination can be recognized in these discourses? The study also participates in discussion of importance of critical thinking and reading and how exercise of power and influencing are present in Finnish textbooks. Methods. This study was carried out analyzing two textbooks of home economics aimed to 7–9-grades in primary school. The study material was analyzed using critical discourse analysis. Results and conclusions. Ten discourses used in textbooks were found: neutral passive, appealing to knowledge/argument, adjectives describing consumer's attitude, evaluating some products as better, appealing to personal and common responsibility, orders, requests, appeals and advices, questions considering consuming, benefits of making sustainable choices, defining sustainable development and goals considering sustainable development in home economics and appealing to feelings. Eight out of ten of discourses contained features of educationally acceptable teaching and seven out of ten features of indoctrination. In most discourses both features were mixed. It seems that there is indoctrination in texts of textbooks to some extent. On the other hand what is interpreted in this study as indoctrination can in other research frames be interpreted for example as using rhetorical methods or other kind of influencing. Thus it's important to carefully ponder if it's possible to claim that it is just indoctrination that is present. Exercise of power and influencing seem to be present in textbooks, despite which concepts considering influencing are used. As conclusion teacher must acknowledge and bring out attempted influencing in textbooks, broaden attitudinal views of books, present reasoning for arguments in books and help pupils develop their critical thinking. Then again can be stated that sustainable development is a political and ethical subject and universally accepted principle. Can sustainable development in general be taught in completely neutral way or be detached from ideologies behind it?
  • Husso, Riikka (2017)
    Finland is driving a policy for educational inclusion. Special schools are closing down and local schools are ought to provide the support needed. That said, a lot of special need persons and Alternative and Augmentative Communication (AAC) users are still attending special schools. From the educational inclusion’s point of view that is not a great situation because educational inclusion is a human right – everyone can and should benefit from inclusive education. We are slowly progressing with the idea that one school could provide everyone’s educational needs. That transition requires schools to chance their way of thinking and working. Parents, teachers, speech-language pathologists and several other groups of stakeholders play important roles in building successful inclusion for students who use AAC. The objective of this study is to synthesize the key literature related to different stakeholders and inclusion of AAC users by answering the following research question: “What are the critical success factors of educational inclusion of an AAC user according to different stakeholders?” In order to synthesize the existing academic discussion, this study made a systematic literature review. Six relevant articles were picked and analyzed. A common theme in all six papers was that they provided thoughts of stakeholders related to inclusion of children who either used or required AAC method. The results of this study indicate that the stakeholders quite unanimously picked effective team communication and collaboration as the most important facilitator of successful inclusion. Curriculum modifications was also seen as an important factor but teachers felt that they needed more education related to it. Furthermore, the stakeholders thought that the school should provide more time for teachers to provide the needed support for AAC users who attend a new school.
  • Parkkonen, Matilda (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kasvattajien asenteita ja ajatuksia seksuaalikasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena oli haastaa kasvattajat pohtimaan omia asenteita peilaten niitä omaan työhönsä varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kasvattajien asenteet seksuaalikasvatuksesta vaihtelevat, mutta kokevat aiheen kuitenkin tärkeäksi. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen. Halusin tehdä tutkimuksen aiheesta, joka herättää ajatuksia, mielipiteitä sekä haastaa kasvattajia pohtimaan omia asenteitaan seksuaalikasvatusta kohtaan. Menetelmät. Tutkimuksen menetelmä oli laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli lomakekysely, joka toteutettiin kyselytutkimuksena e-lomakkeella. Lomakkeessa oli seitsemän avointa kysymystä, joista viimeinen oli vapaavalintainen. Tutkimus oli suunnattu varhaiskasvatuksessa työskenteleville kasvattajille. Kyselytutkimukseen vastasi 11 kasvattajaa, joista suurin osa oli varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Aineiston analysoinnissa hyödynsin asiayhteyksien luokittelua ja teemoittelua. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus on osoittanut, että kasvattajien asenteet ja ajatukset seksuaalikasvatuksesta varhaiskasvatuksessa olivat positiivisia. Kasvattajat olivat pohtineet kysymyksiä monipuolisesti, mikä näkyi vastausten laadussa. Kasvattajat kokivat aiheen tärkeäksi ja suurin osa luontevaksi. Vessasana-termi herätti kasvattajissa mielipiteitä ja ajatuksia termin käytön ongelmallisuudesta. Seksuaalikasvatuksen luontevuus varhaiskasvatuksessa oli osalle kasvattajista haastavaa, kun taas suurin osa kasvattajista kertoi sen olevan hyvinkin luontevaa. Kasvattajat toivoivat koulutusta ja materiaalia seksuaalikasvatuksesta lisää. Koulutusta on hyvin vähän saatavilla ja se voi vaikuttaa seksuaalikasvatuksen puutteeseen varhaiskasvatuksessa. Vastauksista huomasi, että aihe on arka, tabu ja se herättää erilaisia mielipiteitä. Kehonosien ja kehon toimintojen oikeat nimet tulisi opettaa lapsille heti alkuun, jotta tulevaisuudessa vältyttäisiin häpeästä omaa kehoa kohtaan.
  • Karhuvaara, Lotta (2016)
    The effect of dress on identity is widely acknowledged in the study of dress. Ethnic dress has also been considered to influence the ethnic identity of an individual. In previous studies ethnic dress has been regarded as a way to both stand out from the majority and to enhance the cohesion inside an ethnic group. The aim of my study is to explain how ethnic dress affects the ethnic identity of a Romany- and a Sami female. I aim to point out which life events are significant in growing to the culture of one´s ethnic dress. In addition to the influence of one's own ethnic community, I am interested in the role that society plays in making up an ethnic identity. The experiences of ethnic dress and the life stories of informants are at the center of my study. I gathered the data with life course interviews that were conducted in Spring 2012. I interviewed a Sami born in 1984 and a Romany born in 1975, which are both Finnish citizens. The correlation between ethnic identity and ethnic dress was discussed from different aspects, as a lifelong process. Those main aspects were the informants´ attitudes towards ethnic dress in different phases of life, the influence of family and ethnic community in growing into the culture of ethnic dress, communicating through ethnic dress and the majority of society’s attitude towards their ethnic dress. I also used these aspects as themes when analyzing the data and compared the results with each other. Both interviewees experienced that ethnic dress affected their ethnic identity. Their dresses communicated mostly to their own ethnic group, and they did not consider standing out from other people of society as a main motive to use ethnic dress. In both cases family and relatives were in a key position in learning the customs and manners of ethnic dress. In both of these ethnic groups dress culture is dynamic as it is affected by personal taste and fashion. The experience of ethnic identity and attitude towards ethnic dress varies widely amongst every individual. However, ethnic dress is a visible symbol of ethnicity with which differentiation between group members and non-group members is practiced.
  • Penttilä, Marja (2023)
    Tavoitteet. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tavoitteena on rakentaa kuvaa Suomessa pääasi-assa 1940-luvulla vallinneesta pula-ajasta. Tarkoituksena on myös selvittää, millaista sään-nöstelyä harjoitettiin, kun haluttiin turvata elatus koko kansalle sekä millaisia vaikutuksia pu-la-ajalla ja säännöstelyllä oli kansalaisten arkeen. Perehdyn tässä kirjallisuuskatsauksessa erikseen myös tekstiilien säännöstelyyn sekä tekstiileihin liittyviin korvikemateriaaleihin. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauk-seen etsittiin aineistoa Google Scholarista, Googlesta ja E-Thesiksen tietokannasta hakusa-noilla pula-aika, säännöstely, korvikemateriaalit, pula-ajan tekstiilit ja musta pörssi. Lopulli-seen tarkasteluun valikoitui yksi säännöstelyn lieveilmiöitä analysoiva maisterintutkielma, kaksi artikkelia, joista toinen käsittelee sota-ajan taloudellista tilannetta ja toinen naisten so-danaikaista asemaa sekä työpanosta. Näiden lisäksi aineistoon valikoitui neljä pula-aikaa yleisesti käsittelevää teosta. Tulokset ja johtopäätökset. Pula-aika ja siitä aiheutunut säännöstely vaikutti voimakkaasti sen ajan kansalaisten elämää. Puutetta oli ruuan lisäksi monista muista asioista, ja ihmiset joutuivat käyttämään kekseliäisyyttä selvitäkseen arjesta. Pula-aika ja säännöstely pakottivat ihmisiä omatoimisuuteen. Myös tekstiilit ja jalkineet joutuivat säännöstelyn alaisiksi. Niitä ei usein saanut edes ostokortin sallimaa määrää. Kaikki mahdollinen kotoa löytyvä ylimääräinen kangas hyödynnettiin vaatetuksessa. Tekstiilien korvikemateriaaleina käytettiin paperia, kan-kaita jatkettiin muun muassa hiuksilla ja eläinten karvoilla. Jalkineisiin tehtiin puupohjat ja päälliset valmistettiin paperista. Talvikengiksi valmistettiin paksusta kankaasta tallukoita. Kansalaiset olivat kekseliäitä ja omavaraisia, mikä auttoi heitä selviämään pula-ajasta.
  • Elgström, Milla (2021)
    Tavoitteet. Ruokahävikki on ajankohtainen ongelma, johon kaivataan ratkaisuja monella eri yhteiskunnan osa-alueella. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia kuluttajien ruokahävikkiä koskevaa julkista keskustelua ja selvittää, minkälaisia asenteita, tunteita ja ruokahävikkiin liittyviä toimintatapoja verkossa julkaistavissa Ylen artikkeleissa on. Aiempi tutkimustieto on osoittanut, että kuluttajien asenteilla ja toiminnalla on suora yhteys toisiinsa, eli suhtautuminen ruokahävikkiin yksilö- ja yhteisötasolla vaikuttaa siihen, paljonko ruokahävikkiä tuotetaan. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin Ylen verkkosivuston uutisjulkaisujen pohjalta. Tutkimusaineistona oli kuusitoista artikkelia ja aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aineiston pohjalta luotiin sekä ruokahävikkiä vähentävien toimintatapojen että asen-teita ja tunteita havainnollistava tyypittely. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin, että ruokahävikin vähentämiseen liittyviä tapoja artikkeleissa voitiin jakaa kolmeen osa-alueeseen: kotona, kaupassa ja sosiaalisissa ympäristöissä tapahtuviin toimintatapoihin. Artikkeleissa kuluttajat ja asiantuntijat jakoivat neuvoja ja ohjeita ruokahävikin vähentämiseen. Kuluttajille suunnatut neuvot olivat luonteeltaan arkisia, konkreettisia ja käytännönläheisiä. Kuluttajille suositeltiin esimerkiksi ruuan pakastamista, ruuan aistinvaraista tutkimista ja ’’punalaputettujen’’ tuotteiden ostamista. Tunteita ja asenteita artikkeleissa voitiin tutkimuksen aineiston perusteella jaotella negatiivisiin ja positiivisiin. Ruokahävikkiartikkeleihin oli haastateltu lähinnä positiivisen asenteen omaavia henkilöitä, minkä vuoksi negatiivisia asenteita ja tunteita oli vain vähän. Positiivinen uutisointi vähensi aiemman tutkimustiedon mukaan ruokahävikkiä, mikä selittää tutkimuksessa havainnoituja tuloksia.
  • Jalomäki, Satu (2017)
    This study examines the online learning and teaching materials of the craft from the point of view of the consumer education. The Nordic Council of Ministers published a strategy for consumer education in 2010. The strategy contain proposals of the objectives and content of the consumer education and it is based on the values of sustainable development. Consumer education is a multidisciplinary entity that aims at learning consumer competences. In today’s information society, the most important consumer competence is the ability to choose, evaluate and apply information from different sources. According to the strategy for consumer education the contents of the two integrative themes (sustainable consumption and media and technological literacy) and a one field (management and participation at home) of the strategy should be part of the craft education. The study analyzes which of these contents has already been taken into account and whether some aspect has been ignored. The online learning and teaching materials of the craft have been previously studied from the standpoint of sustainable development, but not purely from the point of view of consumer education. The material of this study was the learning and teaching materials of the consumer information pages (kuluttajatieto) of the Punomo.fi-website. Some of the material was left outside of the analysis, for example, due to duplication or because of merely photos and links. The final size of the material was 60 material pages. The analysis was done with theory-based content analysis. The theory and the analysis units consisted of the contents of the integrative themes and the selected field (management and participation at home) of the strategy for consumer education. Each individual material was analyzed separately with these contents. In addition to this the material was distributed to instructions, tasks and information. The material was also divided into either soft, hard or multi-materials according to the perspective. Three themes of sustainable consumption (resources reduction, recycling, and reuse of materials) were the most prominent themes in the material. These themes were became apparent in recycled materials instructions. Textile cleaning and care was also a prominent theme. Future thinking, systemic thinking and lifecycle thinking are somewhat handled in the material mainly in information pages and tasks. The cultural awareness theme was discussed somewhat in instructions and texts related to multiculturalism and local craftsmanship. In contrast, media and technology literacy skills did not appear much in the material.
  • Holappa, Sirpa (2020)
    The aim of this bachelor`s thesis is to clarify the use and maintenance of a wood fire oven. Through these tasks the centre role of the wood fire oven in everyday life of the home was to be described. The idea of this thesis came from the researcher`s own experience of a wood fire oven without a manual. Two students of home economics science participated in this research. The students wrote an essay. The topic of the essay was a wood fire oven. No questions were presented to the students. The only wish from the researcher to the students was to find out experiences and memories of a wood fire oven. The material was analysed by the means of qualitative analysis method. In this study the centre are the wood fire oven and the everyday life of a household. The know-how and tacit knowledge is important to pass from generation to another. The idea has been to have the whole family together by the wood fire oven. This is perhaps the most concrete way to learn by doing.
  • Kauppinen, Aino (2020)
    Elokuvia on tutkittu jo pitkään. Puvustuksen tehtävä on olla osana elokuvan kokonaisuutta ja rakentaa sitä osaltaan. Puvustuksen ja etenkin elokuvapuvustuksen tutkimuskenttä on hyvin laaja, eikä ajan ilmenemistä ole tutkittu yhtä paljon kuin esimerkiksi hahmojen persoonallisuuksia. Tulevaisuuden tarkastelu elokuvissa vaikuttaa monien katsojien omiin tulevaisuudennäkymiin ja siksi tulisikin pohtia, mitä pienetkin yksityiskohdat kertovat tulevaisuudesta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä The Fifth Element -tieteiselokuvan puvustus kertoo elokuvan tulevaisuuskuvasta ja siten laajentaa puvustuksen näkökulmasta fiktiivisten elokuvien tulevaisuuskuvien tutkimusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin semioottista analyysia. Tutkimuksen aineisto koostui The Fifth Element -elokuvan puvustuksesta painottuen kolmen eri hahmon, Vito Corneliuksen, Zorgin ja Ruby Rhodin, asukokonaisuuksiin. Aineistoa analysoitiin erittelemällä asukokonaisuuksien osat ja niistä syntyneitä merkityksiä tulevaisuuskontekstissa. Lopuksi asukokonaisuuksista nousseita merkityksiä verrattiin toisiinsa. Aineistosta havaittiin etenkin materiaalivalintoihin, yhteiskunnalliseen asemaan sekä perinteiden ylläpitämiseen liittyviä piirteitä tulevaisuuden maailmassa. Elokuvan tulevaisuudessa eläinperäisten materiaalien käyttö ei ollut tavanomaista, vaikka samoihin ulkoisiin piirteisiin pyrittiinkin. Uusia vaatemateriaaleja oli myös havaittavissa. Eri ammattiryhmät pyrkivät pukeutumisellaan erottautumaan ja luomaan omia ryhmiä ulkoisten piirteiden avulla. Myös varakkuuden näkyminen asukokonaisuuksissa oli havaittavissa eli ulkomuodolla pyrittiin ilmaisemaan varallisuutta ja asemaa elokuvan tulevaisuudessa. Tulevaisuus rakentui kuitenkin monilta osin perinteiden varaan ja ne olivat vahva osa tulevaisuutta. Useat asukokonaisuuksien osat viestivätkin 1990-luvulle ja 2000-luvulle tyypillisiä piirteitä. Elokuvan tekohetki vaikuttaa kuitenkin elokuvan visuaaliseen ilmeeseen, joten oli täysin luonnollista, että valtaosa yksityiskohdista voitiin kytkeä tekohetkelle tyypilliseen ajatteluun.
  • Palosaari, Aletta (2019)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Pienten lasten keskuudessa tapahtuvaa kiusaamista on alettu viime vuosina tutkimaan aiempaa enemmän. Aiemmin aiheeseen liittyvä tutkimus on ollut vähäistä. Lastenkirjallisuuden saralla pienten lasten kiusaamisen myöhäinen tiedostaminen näyttäytyy vähäisenä aihetta käsittelevänä kuvakirjallisuutena, riippumatta siitä, että vaikeiden aiheiden käsittely lasten kuvakirjallisuudessa on yleistynyt 2000-luvulla. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten alkuperäisesti suomenkielellä kirjoitetuissa lasten kuvakirjoissa kuvataan kiusaamista. Tarkastelussa kiinnitetään huomiota niin visuaaliseen kuin verbaaliseen kerrontaan. Lisäksi selvitetään, minkälaisia ratkaisukeinoja kiusaamiseen kirjoissa esiintyy. Kuvakirjat nähdään yhtenä apuvälineenä vaikeiden aiheiden käsittelyyn ja pedagogisena apuvälineenä. Tutkimusaineisto käsittää neljä suomalaista lasten kuvakirjaa vuosilta 2013-2016. Kirjojen tuli olla leikki-ikäisille suunnattu ja käsitellä kiusaamista. Lopullinen valinta suoritettiin Helmet-hakukoneen tuloksista annettuja kriteerejä vastaavien joukosta validiteetin perusteella. Kuvakirjojen analyysi toteutettiin teoria ohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että kiusaamisen kuvaaminen kuvakirjoissa oli realistista ja aiemmat kiusaamistutkimukset olivat linjassa kerronnan kanssa. Kiusaamisen nähtiin johtuvan ulkoisista tai henkisistä eroavaisuuksista sekä valtasuhteiden epätasapainosta ja kateudesta. Sen ilmenemismuotoja oli ulkopuolelle sulkeminen, ilkkuminen ja pilkkaaminen, sekä fyysinen kiusaaminen Ratkaisuksi kiusaamiseen tarjottiin vanhemman tai ystävän tukea, kiusaajan asenteessa tapahtuvaa muutosta sekä kiusatun itsetunnon vahvistumista.
  • Söderström, Ina (2016)
    The aim of this study is to determine the basis on which the family's mother chooses the laundry detergent and what products the mother feels she needs in her daily laundry at home Theory deals with domestic laundry laundry detergents, as well as the factors influencing consumer behavior. In addition, it deals with earlier research based on factors affecting the choice of detergent. The study included eight mothers of different families Semi-structured interviews were carried out in K-citymarket Ruoholahti (Helsinki) detergent department in September-October 2016. The interviewees were given a task to choose all necessary products for their laundry from the supermarket's range. All choices had to be justified during the interview and some specific questions were asked. Interviews were recorded and transcripted. Interviewees chose total 41 products of which 21 were laundry detergents. According to this study mothers choose detergents by its liquid state, scent and sensitivity. Also product's domesticality and being free from zeolites were factors that influence the choice of detergent. Based on this study mothers needed at least two different detergents and one stain removal product in their laundry Half of the examinees needed fabric softener to use with some textiles.
  • Antola, Hanna (2017)
    Objectives: The objective of this study was to find out the meanings of laundry washing in home economics textbooks, as well as to find out how these meanings reflect the objectives of laundry washing defined in curriculums. It was proposed that home economics textbooks had little content on laundry washing compared to content on other topics, and that the existing content on laundry washing was rather concise. Previous research on home economics textbooks has not been conducted, but research comparing the contents of geography textbooks with curriculums shows that the contents of textbooks reflects the objectives of the curriculums rather well. Methods: The material used for this study consisted of ten home economics textbooks written between 1970 and 2015. Two textbooks representing two publishers were chosen from each decade. The textbooks were compared with primary school curriculums published during each decade. Content analysis was used to study the different themes occurring in the textbooks. The different areas researched included laundry washing, laundry washing by hand, laundry drying, the ecological and economical aspects of laundry washing, the environment, allergies and different materials. The objectives related to laundry washing were first identified from the textbooks after which they were compared with the contents of the textbooks. Results: The contents of the textbooks reflected the objectives defined in the curriculums on each decade rather well. The content related to laundry washing was concise in each textbook that was studied. The biggest percentage of content related to laundry washing compared with the rest of the content was 5,9 % whereas the smallest percentage was 1,4 %. Many of the books discussed the topic in a broad scale regardless of the few pages designated to the topic. The newer the textbook the more the topic of this study was discussed. However, the pages designated to laundry washing did not increase in the newer textbooks. Even though the topic of laundry washing is often less significant, the topic is discussed in a broad scale fulfilling the objectives of the curriculums rather well.