Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Mäkinen, Maaret (2024)
    Taloudellinen väkivalta on eräs lähisuhdeväkivallan tuntemattomampi muoto, jossa tekijä pyrkii horjuttamaan uhrin taloudellista asemaa erilaisin vallankäytön keinoin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia taloudellisen väkivallan eri ilmenemismuotoja ja sitä, mitä vaikutuksia sillä on perheiden hyvinvoinnille. Tämän lisäksi tarkoituksena on tehdä taloudellista väkivaltaa tutummaksi kotitalouskontekstissa ja pohtia, mitä annettavaa kotitaloustieteellä on ilmiön tutkimiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Kirjallisuuskatsauksen aineisto hankittiin jo ennestään tuttujen lähteiden lisäksi käyttämällä useita taloudelliseen väkivaltaan liittyviä hakusanoja eri hakupalveluissa, tutkimalla jo löydettyjen tutkimusten lähdeluetteloita ja tutustumalla hyödynnettyjen julkaisuiden kirjoittajien muihin tutkimusjulkaisuihin. Katsausosion aineisto koostuu pääosin kahdeksasta lähteestä, joista yksi oli väitöskirja ja muut tieteellisiä artikkeleita. Nämä lähteet olivat sosiologian, psykologian ja lapsi- ja nuorisotutkimuksen tieteenaloilta. Tässä tutkimuksessa taloudellinen väkivalta jaettiin neljään eri ilmenemismuotoon, jotka ovat työssäkäynnin rajoittaminen ja häiriköinti, rahaan liittyvä kontrollointi, taloudellinen hyväksikäyttö ja eron jälkeinen taloudellinen väkivalta. Katsausosiossa käytetyissä tutkimuksissa näitä ilmenemismuotoja oli jaoteltu tutkimuksesta riippuen kahdesta neljään. Taloudellista väkivaltaa on kuitenkin mielekkäämpi jäsentää, kun sen eri ilmenemismuodot rajaa selkeästi eri aihealueisiin. Taloudellisen väkivallan vaikutukset ovat moninaisia niin uhrille kuin hänen läheisilleen. Taloudellisen turvattomuuden lisäksi vaikutuksia on myös uhrin mielenterveyteen. Kotitalousoppiaineella voisi olla merkittävä rooli taloudellisen väkivallan ennaltaehkäisyssä, sillä talouskasvatuksella voidaan vaikuttaa lasten ja nuorten taloudenhallintataitoihin. Ongelmallista on kuitenkin se, että kotitaloutta on pakollisena oppiaineena suurimmalla osalla vain seitsemännellä luokalla, jolloin oppilaat ovat vielä hyvin nuoria.
  • Immonen, Julia (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli analysoida erilaisia taloudellisia ja sosiaalisia vaikuttimia varhaiskasvatuksen pedagogiseen johtamiseen. Tavoitteena oli myös antaa uutta tietoa varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta ja erityisesti sen kehittämisestä. Tutkimustehtäväni on kerätä lisää tietoa pedagogisesta johtamisesta ja sen toteutumisesta laadukkaalla tavalla. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet puutoksia varhaiskasvatuksen laadussa sekä varhaiskasvatuksen pedagogisen johtamisen laadussa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui kolme laadullista tutkimusta, joista kaksi oli väitöskirjoja ja yksi opinnäytetyö ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta. Tutkimukset käsittelivät varhaiskasvatuksen johtajuutta eri näkökulmista. Aineisto kerättiin hakukoneen kautta avainsanoja ja aineistolle asetettuja kriteerejä käyttäen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, joka toteutettiin käyttäen apuna aineiston teemoittelua. Aineisto teemoiteltiin suhteessa tutkimuskysymyksiin ja yläkategorioita muodostui näin ollen kolme ensimmäiseen tutkimuskysymykseen ja kaksi toiseen. Näiden alle muodostui vielä alaluokkia, joiden avulla aineistoon perehdyttiin syvemmin. Tulokset ja johtopäätökset. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni koski taloudellisia ja sosiaalisia tekijöitä, jotka vaikuttavat varhaiskasvatuksen pedagogiseen johtamiseen. Yläteemoja löytyi kolme, resurssien vaikutukset taloudellisista tekijöistä sekä rakenteelliset vaikutukset ja johtamiskulttuuri sosiaalisista tekijöistä. Näistä resurssien vaikutuksiin löytyi kaksi alateemaa, kiire ja ajanpuute sekä työtehtävien laajuus. Rakenteellisista tekijöistä nousi esille toimenkuvan epämääräisyys sekä toimintamallien puutos. Johtamiskulttuurista alateemoiksi muodostui toimistotyöt, vertikaalinen hierarkia ja johtajan suuri vastuu. Toinen tutkimuskysymykseni käsitteli pedagogisen johtamisen kehittämistä. Yläteemoja löytyi kaksi, organisaatiokulttuurin muutos sekä resurssien oikeanlainen käyttö. Organisaatiokulttuurin alateemoiksi muodostui jaettu johtajuus sekä yhteisöllisyys, joiden alle vielä muutamia muita alateemoja, kuten suunnittelu ja työnjaon selkeyttäminen. Resurssien oikeanlaisen käytön alateemoiksi muodostui lisää vakansseja johtajille sekä koulutetut työntekijät. Tuloksien perusteella varhaiskasvatusorganisaatioissa vaikuttavat erilaiset taloudelliset ja sosiaaliset tekijät. Näillä on vaikutuksensa myös pedagogiseen johtamiseen eri tavoin. Pedagogista johtamista voidaan kehittää esiin noussein taloudellisin sekä sosiaaliskulttuurisin keinoin. Aihetta jatkotutkimukselle löytyy esimerkiksi taloudellisten kehityskeinojen parista sekä poliittiselta osa -alueelta.
  • Åkermarck, Alexandra (2017)
    Food and meals together with each other are two thankful topics for both children and pedagogues at the kindergarten and preschools. Food belongs to one of the few thing that makes us satisfied and the opportunity to be social with other people at the same time that’s why the information about food overall should be more common for children at the kindergartens and preschools. The purpose with this thesis is to highlight children’s thoughts about mealtimes at preschools and to use these thoughts as help to develop the mealtimes at kindergartens, preschools and at home. I’ve used a qualitative method to get the best possible result for this thesis. In total I have interviewed twenty children in four different groups; five children in each group. The most central result that came out with this thesis is the fact that the meals should be developed in a larger scale. It’s not only the meals that should be developed, it’s the hole food preparation and the information about where we get our food from and what we eat that also should be developed.
  • Kurola, Hannaleena (2016)
    Dance has never been an independent subject in Finnish school (Anttila, 2010, p.10). Dance is mentioned briefly in the Curriculum of physical education, but the nature of dance would allow it’s wider use as a teaching method. In the new Curriculum, embodied knowledge is seen as an important part of thinking and learning itself (POPS 2014, p. 17), so using embodied learning as a teaching method is even more important in the future. Task of this study was to describe, analyze and interpret the learning opportunities and potential benefits of embodied learning and dance in school education by one dance teacher’s point of view. The aim was to explore how dance can be used in the school context and what kind of co-operation between a teacher and a dance teachers would be meaningful. In Finland, this theme has been studied by Eeva Anttila, Doctor of Arts. There’s not much other research about this theme. An open query by e-mail to dance teacher Anniina Koski was made for this study. Anniina Koski has participated in more than one project, where dance has been used in school as a teaching method. She has also worked as an instructor on the subject, so she was a natural choice to be interviewed. Research material of this study consist of the query made to Anniina Koski and the existing literature about the topic. This study is a qualitative case study and the research material was analyzed with a theory-based content analysis. Dance Teaching in schools is largely based on project-based activity. As well as on the basis of former research and responses to the query, results and feedback of the projects has been mainly positive. Initially, especially boys, parents and some teachers had some prejudices towards dance, but they often disappeared as the projects proceeded. The pupils saw using dance and embodied learning in school as a positive thing. Positive feedback associated to the fact that pupils didn’t have to sit and they get to move during the school day. In the projects a teacher and a dance teacher co-operation was important. From interviewee's point of view, such co-operation was meaningful to both parties. Dance teacher had the responsibility of teaching methods and teacher was responsible for the subject matter. Based on the projects, including dance into the daily life of schools has generated positive effects, but still long-term dance education is not available in many schools.
  • Saari, Annina (2018)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Objectives. This literature review examines how dance and movement therapy might be applied in increasing the well-being of children and adults diagnosed with autism spectrum disorder (ASD). Individuals diagnosed with an ASDs experience social and communicational difficulties every day. They have difficulties in expressing their feelings. Dance and movement therapy is based on interactional movement. The focus is to build and strengthen the relationships between the participants. Earlier studies have shown that dance and movement therapy can increase the well-being of participants. This review examines can dance and movement therapy contribute to the well-being of individuals with autism spectrum disorder Research method. Research articles were searched on Ebscohost and Helka databases. The criteria for inclusion were that articles were published between years 2010–2017, articles were written in English or Finnish and peer review -publications and abstracts were available. The criteria for exclusion were 1) the whole text was not available, 2) the study was not a research article, 3) the study examined other than individuals with ASDs, 4) the form of the therapy was other than dance and movement therapy, 5) the research articles were published before year 2010 ja 6) the study was a literature review. Based on the 40 research studies that were found only five research articles were selected in the study. These five articles were analysed by using content analysis method. Conclusion. This review consists of five research articles that examined the possibilities of dance and movement therapy in increasing the well-being of individuals diagnosed with ASDs. The conclusion of the study is that dance and movement therapy increases the well-being of the participants by increasing interaction between the participants and strengthening feelings of empathy. In addition to this therapy supported the self-control of the participants as well as socially acceptable behavior. Therapy helped the participants to build a positive self-image and body-image. Many studies have already examined the positive effects of the dance and movement therapy in Europe and United States. The effects of the dance and movement therapy in increasing the well-being of individuals diagnosed with autism spectrum disorder has not yet been studied in Finland.
  • Rintamäki, Annu (2021)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää tanssin vaikutukset alle kouluikäisen lapsen fyysiseen sekä sosiaaliseen kehitykseen kirjallisuuskatsauksen avulla. Valitsin tutkimusmetodikseni narratiivisen kirjallisuuskatsauksen. Pyrin tutkimalla yhteensä yhdeksän tutkimusartikkelin tuloksia löytämään vastaukset tutkimuskysymyksiini, joita oli tässä tutkimuksessa yhteensä kaksi. Tutkimusartikkelit ovat julkaistu vuosina 2004-2020. Tutkimusartikkelit, jotka valikoituivat työhöni, ovat englanninkielisiä kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleja. Sain aineistoni perusteella tuloksia, joiden mukaan tanssi kehittää muun muassa lapsen fyysistä kinesteettistä älykkyyttä, motorisia taitoja sekä sosioemotionaalisia taitoja. Tanssiessa lapsen esineen käsittelytaidot ja liikeilmaisu kehittyvät. Lisäksi tanssi kehittää tärkeitä ominaisuuksia, joita tarvitaan vuorovaikutussuhteissa. Näitä ominaisuuksia ovat vastuullisuus, aloitteellisuus ja toisen auttaminen. Tämän kandidaatintutkielman perusteella voi siis sanoa, että tanssilla on postiivisia vaikutuksia sekä lapsen fyysiseen että sosiaaliseen kehitykseen.
  • Rossinen, Eveliina (2017)
    The purpose of this study is to examine a certain teacher’s ICT-oriented pedagogy and to clarify what applications this teacher uses in school and why. The aim was to find out this certain teacher’s views on ICT and media’s benefits and disadvantages. The general interest was also in how the Finnish national core curriculum and participation affects this certain teacher’s teaching. The target of this case study was chosen for one’s advanced ICT-skills. Previous studies and the Finnish national core curriculum show that the use of ICT in schools is increasing. Also, the use of ICT and media in teaching influence the development of future working skills. The mission of this study is to clarify and describe certain teacher’s ICT-oriented pedagogy. The study was conducted by qualitative approach interviewing one teacher in April 2016. The interview was a semi-structured interview. In the analysis, the material was categorized from large categories to smaller ones using the help of the questions used in the interview. The study showed that this certain teacher uses a lot of technology and various kinds of media applications in his/hers teaching. The teacher was able to indicate many different benefits and disadvantages of the use of ICT and media concerning the society, home, school, teachers and pupils. The teacher’s visions on developing pupils’ future working skills correlated with the Finnish national core curriculum and views presented in the theoretical part of this study. Participation became one of the keywords of this study as it was noted to be one of the most essential elements in the certain teacher’s pedagogy. Participation is also an important part of the new Finnish national core curriculum. This study focused only on one teacher. In the future, it would be interesting to examine how the new, more ICT-oriented Finnish national core curriculum affects other teachers teaching and pedagogical views.
  • Määttälä, Essi (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa esi- ja alkuopettajien välistä yhteistyötä lähestytään relationaalisen asiantuntijuuden kautta. Relationaalinen asiantuntijuuden käsite on yksi tapa lähestyä ja määritellä asiantuntijuutta. Tutkimukseni tavoitteena on kuvailla, miten esi- ja alkuopettaja rakentavat relatioonalista asiantuntijuutta alkuluokkatoiminnassa sekä, mitkä tekijät edistävät tai vaikeuttavat relationaalisen asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimus kohdistuu opettajien työelämässä saatuihin kokemuksiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kahden eri instituution ammattilaiset voivat rakentaa yhteistä uutta tietoa rajapinnoilla, mikäli niitä tunnistetaan ja ylitetään. Menetelmät. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena (case study research), jonka tehtävä on kuvailla yksittäistä tapahtumaa. Tutkimukseen valikoitui esi- ja alkuopettaja, jotka toteuttivat vuosiluokkiin sitomatonta opetusta. Opetusryhmästä käytettiin nimitystä alkuluokkatoiminta, ja siihen osallistuivat esiopetusikäiset sekä ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaat. Opettajien haastattelut toteutettiin sähköpostihaastatteluna. Tutkimuksen analyysin muotona on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineiston analyysi eteni Tuomen ja Sarajärven (2018) esittämän kolmivaiheisen prosessin mukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä tutkimuksessa esi- ja alkuopettajien yhteistyötä kuvattiin erilaisten pääkategorioiden avulla. Aineistosta nousevia yhteistyötä kuvainnollistavia käytänteitä olivat yhteissuunnittelu, yhteisopettajuus, yhteisten tavoitteiden asettaminen, työn arviointi ja vuorovaikutus. Näitä aineistosta nousevia kategorioita tukee Edwardin (2011) laadukkaan yhteistyön määritelmä, jonka mukaan eri instituutioista tulevien ammattilaisten tulee sekä rakentaa että käyttää yhteistä tietoa. Tämän lisäksi tutkimuksessa ilmeni kaksi selkeää ilmiötä, jotka joko edistivät tai vaikeuttivat relationaalisen asiantuntijuuden rakentumista.
  • Koljonen, Eveliina (2018)
    The purpose of this study was to find out the significance of the presence of a dog to the self-regulation skills of a child with special needs and to increase information about dog-assisted activities and the opportunities for dog-assisted activities in early childhood education. Self-regulation skills can be roughly divided into three dimensions: the regulation of feelings, be-havior and cognitions. In this study, I looked at the possibilities of supporting the child's self-regulation skills by the presence of the dog. The dog used in the study was not the actual therapeutic dog, but the dog was utilized as part of the voluntary dog assisted activity. This Bachelor's Thesis is a qualitative case study. The survey data collection was carried out by observing the child for three days and interviewing the kindergarten teacher and the parent of the child. The kindergarten teacher was interviewed with theme interview and the parent's point of view was studied with an open questionnaire. The aim of the observation was to find out the significance of the dog's presence in the child's self-regulation skills and behavior in the group. The analysis of the material was carried out by content analysis. This study shows that the presence of the dog had positive meanings for the child's self-regulation and behaviors in the group. The most important changes in the presence of the dog in the child's behavior and self-discipline were the child's increased contact with other children and adults, diversified play ideas and reduced fury attacks. The number and duration of child's rage had decreased considerably when the dog entered the group. The child was seen to speak more when the dog was at kindergarten and through dog-assisted activities the child had also learned skills in the group, such as negotiation.
  • Kulonen, Jessika (2023)
    Tutkimukset ovat osoittaneet lapsen syöpään sairastumisen vaikuttavan kokonaisvaltaisesti koko perheen hyvinvointiin ja arkeen. Tässä tutkielmassa tarkastellaan lapsen leukemian hoidon aiheuttamia muutoksia perheen päivittäisiin rutiineihin sekä analysoidaan niitä tekijöitä, jotka edistävät ja hankaloittavat rutiinien ylläpitämistä lapsen syöpähoitojen aikana. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhden akuuttia lymfoblastileukemiaa sairastavan lapsen vanhempia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat lapsen syöpään sairastumisen aiheuttavan monenlaisia muutoksia perheen arkeen. Muutokset vaikuttavat sekä kodin sisäisiin että ulkoisiin toimintoihin, samalla synnyttäen uusia rutiineja. Aikaisempaa tutkimusta mukaillen, myös tämän tutkimuksen mukaan perheen arkitoimintaa määritteli merkittävimmin arjen ennakoimattomuus. Lisäksi muutoksia olivat esimerkiksi kotitöiden lisääntyminen ja lapsen kasvatuksessa joustaminen. Kodin ulkopuolisen toiminnan muutokset liittyivät erityisesti perheen sosiaalisen toiminnan vähenemiseen. Uusien rutiinien muodostuminen puolestaan liittyi pääasiassa sairaala- ja kotihoitojaksojen vuorotteluun sekä lapsen hoitorutiineihin. Perheen rutiinien ylläpitämistä hankaloittavat ja edistävät tekijät muodostuivat sekä konkreettisista että psyykkisistä tekijöistä. Merkittävin rutiineja hankaloittava, mutta myös edistävä tekijä oli lapsen vointi, mikä osoittaa arjen toiminnan voimakkaan yhteyden arjen ennakoimattomuuteen. Lisäksi vanhempien henkinen kuormitus oli yhteydessä lapsen vointiin, mikä vaikeutti arjen rutiinien ylläpitämistä. Rutiinien ylläpitämistä puolestaan edistivät erilaiset psyykkiset tekijät, kuten diagnoosiin sopeutuminen ja konkreettiset tekijät kuten yhteiskunnan- ja läheisten tuki. Tulokset tuottivat arvokasta tietoa lapsen syöpään sairastumisen vaikutuksista perheen arkeen ja osoittivat, miten rutiineja joudutaan muuttamaan lapsen hoitojen aikana. Tämä tieto auttaa ymmärtämään perheiden tarpeita ja haasteita paremmin, mikä puolestaan mahdollistaa entistä kohdennetumpien tukitoimien kehittämisen syöpäsairaiden lasten perheille.
  • Turjama, Toni (2016)
    Goals. My bachelor’s thesis studies connections between music education and music hobby. More accurately, I’m studying what kind of effects obligatory elementary school music education has had on music hobby and motivation of hobby in young adult amateur musicians’ experiences. Music hobby is marginally noticed in elementary school curriculum 1994 and 2004. These two have been in use during the study participants’ elementary school years. For me as a same age amateur musician, my study’s subject offers an interesting survey to experiences of amateur musicians. Methods. In my study I did a case study by interviewing four young adult amateur musicians. My interview method was qualitative semi-structured theme interview which subjects were connected to my theory part. In interviews interviewees narrated their experiences of their elementary school years. From transcribed interviews I analysed the substantive experiences and connected them to the theory. Results and conclusion. The interviews showed that interviewees experiences of elementary school music education and its effects on music hobby varies to some extent. The conclusion can be that activities during music classes aren’t very significant, but other school activities have had clearly more importance. For example band playing with friends during breaks and music teacher’s extra support have been significant to the interviewees. It would be interesting to extend this study in my master’s thesis by studying teachers who teach music and taking notice to the new 2016 curriculum.
  • Sahla, Satu (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Vuonna 2016 julkaistu Varhaislapsuuden fyysisen aktiivisuuden suositukset linjaa, että fyysistä aktiivisuutta tulisi varhaiskasvatusikäisillä lapsilla toteutua kolme tuntia päivässä vaihtelevalla intensiteetillä. Etenkään kuormittavan fyysisen aktiivisuuden määrän tavoitteet eivät täyty varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Lasten liikuntakasvatus ja liikunnan ohjaaminen on perinteisesti aikuisjohtoista toimintaa, jossa korostuvat ennalta asetetut tavoitteet. Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajan toiminta on yhteydessä 3–4-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ohjatun liikuntakerhon aikana. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälainen opettajan toiminta lisää lasten kuormittavaa fyysistä aktiivisuutta tai päinvastoin lisää lasten liikkumattomuutta. Tämä tapaustutkimus on tehty monimenetelmäisellä otteella. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin videohavainnointia, joka toteutettiin systemaattisena määräaikaisena havainnointina. Videoaineiston keruu toteutettiin marraskuussa 2017 kuvaamalla 3–4-vuotiaiden lasten liikuntakerhoa, ja sen kesto oli 37 min 55 s. Liikuntakerho sopi hyvin tutkimuskohteeksi, sillä se sisälsi opettajan ohjaamaa toimintaa, jonka tavoitteena oli saada lapset fyysisesti aktiiviseksi ja liikkumaan monipuolisesti. Jokaisen lapsen fyysisen aktiivisuuden intensiteetille sekä opettajan toiminnalle tehtiin notaatio viiden sekunnin välein Reunamon orientaatioprojektissa käytetyn observointipohjan (2016) luokittelun mukaisesti. Yhteensä havaintoja kertyi 3640 kappaletta. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia sekä sisällönanalyysiä lasten fyysisen aktiivisuuden ja opettajan toiminnan välisten yhteyksien löytämiseksi. Ristiintaulukoinnin pohjalta saadut tulokset osoittivat, että opettajan toiminta oli yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiin. Opettajan ollessa osallistuva tai vastaanottava, oli lapsilla havaittavissa enemmän kevyttä, kohtalaisen kuormittavaa tai kuormittavaa liikettä. Sen sijaan opettajan toimiessa neutraalisti tai tavoittelevasti, olivat lapset enemmän paikallaan tai tekivät liikkeitä raajoilla. Opettajan negatiivista suhtautumista lapsiin tai heidän jättämistään huomiotta ei ollut havaittavissa laisinkaan. Lisäksi laadullinen tarkastelu osoitti, että opettajan aktiivinen havainnointi, toiminnan rikastaminen, lasten innostaminen tai ohjaaminen ryhmän toimintaa keskeyttämättä olivat yhteydessä lasten kuormittavaan fyysiseen aktiivisuuteen, kun taas asioista päättäminen ja pitkään puhuminen olivat yhteydessä lasten paikallaanoloon. Tämä tapaustutkimus on vain suuntaa antava, eikä tutkimustuloksia voida pitää yleistettävinä suppean otannan vuoksi. Koska varhaiskasvatusikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden ja opettajan toiminnan yhteyksiä ei ole juurikaan tukittu, olisi jatkossa tarpeellista tarkastella, minkälaisia tuloksia saataisiin, jos otoksen koko ja havainnoijien määrä olisivat suurempia kuin tässä tutkimuksessa.
  • Gunst, Hanna (2016)
    The aim of this study was to find out how much textile waste is produced in the different work stages in the craft class of Karamzin’s school (in Espoo, Finland), during a two week period. The study additionally explored which means the school’s craft teacher used to reduce the amount of textile waste produced in craft teaching. Textile waste is a current topic due to a new government regulation that doesn’t allow textile waste to be transferred to landfills. Also the latest national core curriculum for basic education obligates craft teaching to pay attention to sustainable development. The craft teacher of Karamzin’s school and 166 students who attended the craft class took part in the study. The material was gathered by collecting textile waste in the craft class and by interviewing the craft teacher in a theme interview. The collected textile waste was sorted by textile type and weighed. The interview was analyzed with material based content analysis. 1,7 kg of textile waste was produced during two weeks. Most of the textile waste was fabric, while the most textile waste was produced during the fabric cutting process of dressmaking. The craft teacher of Karamzin’s school reduced the production of textile waste with the help of design, material management and recycling, by teaching waste reducing work methods and by passing on her knowledge and values. (The study finds that) more attention should be paid on fabric waste recycling and ways on reutilize fabric waste in craft teaching. Textile waste generation can be avoided by creating a good recycling system in the class which facilitates recovery, storage and reutilization of waste textiles. Fabric waste can be used for example among wad to stuff pillows and soft toys.
  • Myllylahti, Jesse (2018)
    The purpose of this Bachelor’s Thesis is to study different opinions of worldview education among those who work on the field of early childhood education or study the domain of science. These opinions are divided into five different approaches to worldview education (antireligious, monoreligious, multireligious, interreligious and intrareligious approach) which are based on Ubani’s (2015 & 2013) and Sterkens’ (2001) studies of religious and worldview education in primary school and early childhood education. The data of the study were collected by internet survey which was shared to three different Facebook-groups. All the groups are intended for early childhood educators and students regardless of their duty on the field or educational background. The survey consisted of both quantitative and qualitative questions but only the qualitative ones are included in this study. The qualitative part of the survey consists of six optional questions. The data of the study consists of forty-two respondents (n=42) and a total of 203 (n=203) responds to optional questions. This study is a case study of those respondents. The data were analysed with theory-based qualitative content analysis based on Ubani’s (2015 & 2013) and Sterkens’ (2001) studies. All the responses were classified to separate groups based on five different approaches to worldview education. If the responses had opinions which belong to several different approaches, these responses were classified into several groups. The purpose of the study is not to classify respondents into different approaches of worldview education but to examine how the different opinions of the approaches of worldview education are appeared in the responses. In addition to that, study is a case study of these respondents without aspirations to generalize the results of the study. Results of the study show that all the approaches to worldview education appeared on the respondents’ opinions of worldview education. However, all the opinions within one approach to worldview education did not appear and all the approaches and opinions were not as common as others. Results of the study show that opinions that point toward a multireligious approach opinions were most general among responses.
  • Järvinen, Nelli (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa lähestyn sosioemotionaalisia taitoja ja haasteita päiväkodin integroidussa erityisryhmässä työskentelevän varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Lapsi tarvitsee sosioemotionaalisia taitoja ilmaistakseen tunteitaan ja tullakseen toimeen muiden lasten kanssa osana ryhmää (Takala, 2015, s. 23). Sosioemotionaaliset haasteet näkyvät ennen kaikkea sosiaalisessa toiminnassa, vuorovaikutuksessa sekä lapsen tunne-elämän ilmaisussa (Pihlaja, 2018, s. 136). Tavoitteenani oli tutkia, miten sosioemotionaalisia taitoja tuetaan ja miten haasteet näkyvät integroidun erityisryhmän arjessa varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessani pyrin vastaamaan tutkimuskysymyksiin: Miten integroidussa erityisryhmässä työskentelevä varhaiskasvatuksen henkilöstö pyrkii tukemaan sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä päiväkodin arjessa ja millaisia kokemuksia henkilöstöllä on sosioemotionaalisten haasteiden vaikutuksesta arjessa? Menetelmät. Tutkimukseni oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Keräsin tutkimusaineistoni haastattelemalla yhden päiväkodin integroidun erityisryhmän kolmea työntekijää puolistrukturoiduilla puhelinhaastatteluilla. Kaksi haastateltavista oli varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja kolmas lastenhoitaja. Nauhoitin ja litteroin haastattelut ja analysoin ne teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Taustamateriaalina tarkastelin tutkimuspäiväkodin toimintasuunnitelmaa. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä tutkimuksessa sosioemotionaalisten taitojen tukeminen integroidussa erityisryhmässä ilmeni struktuurin, ennakoinnin ja rauhallisuuden tärkeytenä. Aineistosta ilmeni, että varhaiskasvatuksen henkilöstö koki lasten ominaisuuksien vaikuttavan paljon ryhmän levottomuuteen eikä omalla toiminnalla koettu olevan vaikutusta levottomien tilanteiden syntyyn, ainoastaan tilanteiden purkamiseen nähtiin olevan omalla toiminnalla merkitystä. Varhaiskasvatuksen henkilöstö koki, että sosioemotionaaliset haasteet näkyvät integroidun erityisryhmän arjessa eniten voimakkaina tunteen purkauksina, levottomuutena, heikkona itsetuntona ja aikuisen jatkuvana huomiontarpeena.
  • Pankka, Essi (2016)
    The need of belonging is one of human beings’ primary needs. Nearly all people belong to multiple groups defining one’s persona and self-confidence. In addition to their class group, Finnish ninth-graders belong to varying social groups, groups defined by organized and unorganized pastime ac-tivities, families and various other groups. These groups provide the time and place for learning and practicing co-operating skills, leadership and seeking one´s own voice. The objective of this thesis is to study the connection between the ninth-graders’s pastime activities and their social status in the classroom as well their perceptions of skills required in co-operative learning. Methodological approaches of this thesis are sociogram – for measuring social status – and semi-structured interviews – for studying perceptions of co-operative learning skills. Further, co-operative learning skills are also presented in the light of relevant literature and the current national core cur-riculum for basic education in Finland. Focal point of the thesis is in Scouting and its educational approach regarding group working and peer leadership skills. In general, the performed analyses did not find connection between pastime activities and social sta-tus when defined as likeliness to become a peer leader or a partner in co-operative learning assign-ments. Studying those individuals, who most clearly were distinguished as peer leaders, no connec-tion was found to them belonging to organized pastime activity. Likewise, those, who most clearly distinguished as unwanted co-operation partners, did not differentiate in terms of commitment to pastime activities. Scouts in the sample group did not stand out in the results to one direction or other. Interviewees described co-operating skills and learning of such in a realistic manner, consistent with the current core curriculum and previous studies in the field. Negotiation skills, ability to interact with various types of people and listening skills were regarded especially important. Interiviewees of the present thesis were almost unanimous, in perceiving that co-operating skills were best learned in school and organized pastime activities.
  • Raimas, Hertta (2021)
    Tämän laadullisen tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisen kuvan kansainvälistä adoptiota käsittelevät lastenkirjat antavat lukijalleen adoptiosta. Tutkielmassa tutkittiin, miten totuudenmukaista tietoa lastenkirjat välittävät kansainvälisestä adoptiosta, miten ja millä ta-valla adoptiota ja adoptoitujen taustoja kuvataan sekä minkälaista kuvaa kirjat välittävät adoptiosta, adoptiolapsesta ja hänen vanhemmistaan. Tutkielman taustateoriassa käsiteltiin minäkuvaa, samaistumista sekä moninaisuutta kirjallisuuden näkökulmasta, jonka avulla adoptiolapsen kasvamista pystyttäisiin tukemaan uudessa kotimaassa. Tutkielman aineistoksi valittiin kolme kansainvälisestä adoptiosta kertovaa lastenkirjaa: Pikku Xing (2004, Virtanen L.), Me olemme Bu-Ran ja Seo-Ran Koreasta (1989, Schultz, G. & M.) ja Sarika, tyttö Intiasta (2002 Goyeryd, I.) Aineistoja analysoitiin lähiluvun analyysimenetel-mällä. Tutkielman pohjana käytettiin Sara Millsin (1995) kehittämää feminiinistä lähilukume-netelmää. Analyysin runkona oli Millsin kuusiportainen analyysirunko, joka muunneltiin vas-taamaan tämän tutkielman tarpeita. Aineistoissa kansainvälinen adoptio, adoptoitu lapsi ja hänen perheensä kuvattiin positiivises-sa ja hyväksyvässä valossa. Päähenkilöt nähtiin arvokkaina ja tärkeinä riippumatta omasta taustastaan. Kirjojen hahmoja ei eroteltu toisistaan, kukaan ei ollut sen tärkeämpi tai parempi kuin toinen. Kokonaisuudesta pystyi huomaamaan kunnioituksen ja syntymämaan tärkey-den lapsen tarinassa kasvamassa omaksi itsekseen. Tarinat tarjosivat samaistumisenkohtei-ta ja realistisia tapahtumaketjuja, joiden avulla lapsi saa aineksia minäkuvan kehittämiseen.
  • Jumppanen, Iiris (2022)
    Tavoitteet. Tämän narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kuvailla miten matematiikan tarinallisen pedagogiikan hyötyjä kuvaillaan eri lähteissä. Matematiikan tarinallisella opetusmenetelmällä viitataan tässä tutkielmassa fiktioon perustuviin satuihin, joissa juoneen on upotettu opetettava matematiikan aihealue. Tutkimuksen tarkoituksena on koota tutkimustuloksia sekä esittää miksi tarinallinen pedagogiikka olisi myös perusteltua osana matematiikan opetusta. Katsauksessa lähdetään etsimään vastauksia siihen miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä oppimiseen ja kielelliseen kehitykseen. Lisäksi katsauksessa tarkastellaan sitä miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä oppimisasenteisiin ja emotionaaliseen kehitykseen, sekä miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä sosiaaliseen ja vuorovaikutukselliseen kehitykseen. Menetelmät. Tutkimuksessa etsitään vastauksia tutkimuskysymyksiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimusaineisto koostui tutkimusartikkeleista sekä kirjoista. Aineiston pohjalta kategorisoin tuloksia ja raportoin tulokset esiintyneiden teemojen mukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tarinallinen opetusmenetelmä tekee matematiikan opiskelusta merkityksellisen ja elämyksellisen oppimistapahtuman, jonka seurauksena opittava aihe saattaa jäädä jopa vuosikymmeniksi pitkäkestoiseenmuistiin (Schiro 2004; Kinossalo 2020; Zazkis & Liljedahl, 2009). Matematiikan tarinallisen opetusmenetelmällä voitaisiin mahdollisesti vaikuttaa matematiikka-asenteisiin, opiskelumotivaation sekä menetelmän myötä saatettaisiin saada myös konkreettista osaamisen kasvua (Furner, 2018; Hong, 1996; Hassinger-Das, 2015). Tarinallisella matematiikalla voitaisiin lisätä matemaattisen ajattelun kielentämistä ja kasvatusalan ammattilaiset ja huoltajat voisivat saada parempaa ymmärrystä lapsen osaamisesta (Schiro, 2004). Tarinoille tyypilliset toistot, kuvitus ja kielelliset keinot voisivat mahdollisesti auttaa kaikkia oppilaita innostumaan matematiikasta sekä oppimaan matematiikan lisäksi kieltä, ryhmätyöskentelytaitoja, tunnetaitoja sekä luovuutta.
  • Häkkinen, Eliz (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, kuinka sijoittamalla varhaiskasvatus ja perusopetus samaan rakennukseen luodaan hyvät mahdollisuudet yhteisöllisen oppimisen toteuttamiselle varhaiskasvatusikäisten lasten ja perusopetusikäisten oppilaiden välillä. Yhdessä toimiminen on motivoivaa ja vuorovaikutuksessa eri ikäiset ja taitotasoltaan erilaiset lapset ja nuoret voivat oppia toinen toisiltaan tietoja ja taitoja monipuolisesti. Lisäksi kehittämällä yhteisöllisen oppimisen pedagogiikkaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen välille luodaan uudenlaisia yhteisöllisiä oppimisympäristöjä, joissa siirtymät varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen välillä saattavat sujua helpommin. Aiempia tutkimuksia yhteisöllisestä oppimisesta rakennuksessa, jossa varhaiskasvatus ja perusopetus toimivat, ei tätä tutkimusta tehdessä ole tullut vastaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa yhteisöllistä oppimista ja miten se toteutuu niiden välillä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, millaisia määritelmiä haastateltavat opettajat, päiväkodin johtaja ja koulun apulaisrehtori antoivat yhteisölliselle oppimiselle ja millaisia hyötyjä ja haittoja he katsoivat tällä olevan sekä lapsille ja nuorille että itselleen. Lisäksi tutkittiin, minkälaisia asioita haastateltavat nimeävät yhteisöllisen oppimisen toteuttamisen esteiksi ja mahdollistaviksi tekijöiksi. Tämä tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena oli yksikkö, jossa varhaiskasvatus, alakoulu ja yläkoulu toimivat samassa rakennuksessa. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavia oli neljä henkilöä perusopetuksen puolelta: apulaisrehtori, yläkoulun aineenopettaja, alakoulun luokanopettaja ja laaja-alainen erityisopettaja. Varhaiskasvatuksesta haastateltiin päiväkodin johtajaa ja kahta henkilöstön jäsentä, joista toinen työskenteli esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajana ja toinen integroidussa ryhmässä varhaiskasvatuksen erityisopettajana. Aineisto muodostui äänitteistä, joita oli yhteensä seitsemän tuntia. Tutkimusaineisto analysoitiin narratiivisen analyysin menetelmin. Tämän tutkimuksen perusteella yhteisöllinen oppiminen määriteltiin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa yhdessä tekemiseksi ja oppimiseksi, jossa jaetaan omaa osaamista ja tehdään yhdessä oivalluksia. Yhteisöllisellä oppimisella katsottiin olevan ainoastaan hyötyjä sekä lapsille ja nuorille että henkilöstölle. Sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa yhteisöllisen oppimisen toteuttaminen koettiin luontevana tapana toimia. Kuitenkin palvelualojen välistä yhteisöllistä oppimista kuvattiin niukasti. Joidenkin näkemysten mukaan esi- ja alkuopetuksen toiminnallisesta yhteistyöstä syntyi yhteisöllistä oppimista. Yhteisöllistä oppimista estävistä ja mahdollistavista tekijöistä syntyivät tarinat: Meillä on kiire, Rakenteet mahdollistavat ja estävät, Kuka on aktiivinen, kuka ei, Tilat, joissa kohtaamme, Emme kuulu samaan yhteisöön, Lapset ikä- ja taitotasoryhmissä. Sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa koettiin työmäärän olevan suuri ja moni koki yhteisöllisen oppimisen toteuttamisen palvelualojen välillä ylimääräiseksi työksi, jota ei enää haluttu. Palvelualojen sisällä yhteisöllistä oppimista mahdollistavat rakenteet toimivat erinomaisesti, mutta palvelualojen välille niitä oli luotu ainoastaan tukemaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä. Tässä rakennuksessa varhaiskasvatus ja perusopetus oli sijoitettu selkeästi erilleen toisistaan ja tiloja, joissa palvelualojen henkilöstö sekä lapset ja nuoret olisivat voineet kohdata, oli hyvin vähän. Tiloissa, joissa kohtaamisia olisi saattanut syntyä, rajoittivat henkilöstön tekemät ratkaisut. Eri palvelualojen välistä yhteisöllistä oppimista rajoitti vahvasti se, että rakennuksessa ei ollut syntynyt sellaista yhteisöä, johon sekä varhaiskasvatuksen lapset ja henkilöstö että perusopetuksen oppilaat ja henkilöstö olisivat kuuluneet. Rajoittava tekijä oli myös se, että useissa näkemyksissä esitettiin oppimisen tapahtuvan saman ikäisten tai lähes saman ikäisten ja taitotasoltaan samanlaisten oppijoiden parissa.
  • Wardi, Jade (2022)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on luoda yleiskatsaus ihmisen luontosuhteeseen ja oppilaiden luontosuhteiden kehittymisen tukemiseen alakoulussa. Ihmiskunnan nykyinen luontosuhde on ympäristön kannalta kestämätön, ja sitä tulee muokata perustavanlaatuisesti kestävämpään suuntaan. Kasvatus ja koulu ovat avainasemassa tällä hetkellä lapsuuttaan elävien ja uusien sukupolvien luontosuhteiden tukemisessa, sillä pohja yksilön luontosuhteelle rakentuu jo lapsuudessa. Koululaitoksen rooli lasten luontosuhteiden kehittymisessä on merkittävä etenkin, kun perheiden mahdollisuudet tukea lasten luontosuhteiden kehittymistä ovat vaihtelevia. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin toteutetussa tutkielmassa vastataan tutkimuskysymyksiin luontosuhteen tärkeydestä tutkimusten mukaan, luontosuhteen kehittymiseen vaikuttavista merkittävistä elämänkokemuksista sekä koulun roolista oppilaan luontosuhteen tukemisessa. Koulun roolia käsittelevässä tulosluvun alaluvussa keskitytään tarkastelemaan alakouluikäisen oppilaan luontosuhteen tukemista koulun ja luokanopettajan toimesta. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin Google Scholarin ja Helka-tietokannan avulla sekä kandiseminaarin Moodle-alustalle jaettujen linkkien kautta. Aineiston hankinnassa käytettiin hakusanoja luontosuhde, lapset + luontosuhde, relationship with nature ja significant life experiences (SLE). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luontosuhteen kehittyminen on tärkeää yhtäältä ilmastonmuutoksen ja ekologisen kriisin hillitsemisen, toisaalta ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Kun ihmiselle kehittyy vahva suhde luontoon, haluaa hän tutkimustiedon mukaan todennäköisemmin myös toimia luontoa suojelevilla tavoilla sekä viettää luonnossa enemmän aikaa, jolloin hän saa kokea enemmän luonnon hyvinvointivaikutuksia. Lapsen kiinnostuksen ympäristöä kohtaan voivat herättää erilaiset merkittävät elämänkokemukset, joista keskeisimpiä aineiston mukaan ovat esimerkiksi ajanvietto luonnossa lapsuuden aikana sekä luontoon liittyvät kokemukset lähipiirin kanssa. Koulun ja luokanopettajan tuki ovat merkittäviä oppilaan luontosuhteen kehittymisessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) ohjaa koulua ja opettajaa tukemaan oppilaiden luontosuhteita.