Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Pylvänäinen, Salli (2018)
    To interact with others in society, emotional intelligence is required. Emotional intelligence consists of skills that can be learned, but not all parents have the skills or interest to support their child's emotional development; this is when school plays important role. This thesis discusses emotional intelligence and emotion regulation, one crucial element in emotional intelligence. The research questions are 1) What is emotional intelligence? 2) How does emotion regulation develop? 3) How can the teacher support the student’s emotion regulation development? The purpose of this study was to research literature and recent studies on the teacher's possibilities to support the development of the student's emotion regulation. The research was based on theories, scientific articles and previous studies about emotional skills. The articles were found in Finnish and international databases, such as ARTO, ERIC and Google Scholar. In this study a synthesis was created based on previous studies. Emotional intelligence consists of awareness of your own feelings, emotion management and regulation, interpersonal skills and empathy and motivation. These areas include different emotional skills, such as the skill of perceive another’s feeling. Based on research, aspects that influenced emotion regulation development were nervous system, temperament and level of development, parental and environmental support and the emotional education of the school and teachers. The results confirm that the teacher can help the development of student’s emotion regulation by observing his own emotional skills, making the class atmosphere safe and using different interventions. In order to do that, the teacher needs emotional skills.
  • Kärppä, Linda (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen tunnetaitojen merkitystä hyvinvoinnin tukemi-sessa. Tavoitteena oli selvittää tunnetaitojen käsitteenmäärittely sekä tunnetaitojen vaikutuksia psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä akateemiseen menestykseen. Katsauksessa tuotetaan yleiskatsaus monikäsitteisestä tunnetaitojen käsitekentästä. Lisäksi katsaus kokoaa yhteen tunnetaitojen hyötyjä hyvinvointiin eri näkökulmista. Tutkielman tarkoitus on saada ajankohtaista tutkimusperustaista tietoja ja tuloksia tunnetaidoista sekä esitellä niiden vaikutusta hyvinvoinnin tukijana. Tutkielma suoritettiin kuvallisen kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksen on juuri yleiskat-sauksen muodostaminen aiheesta pohjaten laajoihin tutkimuskirjallisuuksiin. Lähdeaineistona käytettiin sekä kotimaisia että englanninkielisiä tieteellisiä julkaisuja eri tukimusaloilta sekä muita julkaisuja. Tutkielman aihetta käsiteltiin kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka olivat: 1. Mitä ovat tunnetaidot? 2. Miten tunnetaidot tukevat hyvinvointia? Tutkimustulokset osoittavat tunnetaitojen käsitekentän olevan laaja ja moninainen, sekä si-sältävän useita eri limittäisiä käsitteitä, eikä yhteistä selkeää rajausta ja määritelmää ole. Tunnetaidot voidaan nähdä opittavissa olevina taitoina, älykkyyden lajina tai yksilön ominaisuutena. Käsitteenmäärittely riippuu sen kehittely- ja käyttötarkoituksesta. Tutkielman mukaan tunnetaitoja kuvaavat taidot tukevat yksilön hyvinvointia niin psyykkisestä, sosiaalisesta kuin akateemisen menestymisen näkökulmasta.
  • Keskinen, Netta (2020)
    Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, mitä tunnetaidot ovat, mitä hyötyä niiden opettamisesta vuosiluokilla 1-6 on, ja millä tekijöillä niiden kehitystä voidaan tukea. Käsittelin tunnetaitoja monipuolisesti eri näkökulmista. Tunnetaitojen opetuksen hyötyjä tutkiessani perehdyin etenkin koulukontekstissa esiintyviin hyötyihin. Käsitellessäni tunnetaitojen opettamista tukevia tekijöitä, otin huomioon oppiaineiden rajat ylittäviä oppimista edistäviä sosiaalisia ja toiminnallisia keinoja. Aiemmat tutkimukset osoittavat tunnetaitojen olevan monipuolinen kokonaisuus, joiden opettamisesta seuraa monenlaisia hyötyjä esimerkiksi oppimiseen, ihmissuhteisiin ja elämänhallintaan liittyen. Tunnetaitojen oppimista voidaan tukea erilaisin tavoin. Toteutin tutkielmani integroivana kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Perehdyin siis aiempiin tutkimustuloksiin etsien luotettavia ja tutkimuskysymysteni kannalta oleellisia tuloksia. Kansainvälinen tunnetaitojen tutkimus keskittyi selkeästi opetuksesta seuraaviin hyötyihin. Aiheesta löytyi myös jonkin verran suomalaista tutkimuskirjallisuutta, joka käsitteli aihetta monipuolisesti, mutta kenties hieman pintapuolisesti antaen aiheesta yleiskatsauksen. Tutkielmassa käytin yhteensä 40 lähdettä. Keräämäni aineisto ja sen analyysi ilmentävät tunnetaitojen olevan joukko sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja, joiden avulla on mahdollista toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilan-teissa. Tunnetaidoilla on moninaisia psyykkisiä sekä sosiaalisia hyvinvointivaikutuksia, joiden merkitystä ei sovi unohtaa koulukontekstissa. Koulussa oppilaat ovat osa sosiaalista yhteisöä, jossa pärjääminen vaatii tunnetaitoja. Tunnetaitojen oppimisen systemaattisen tukemisen tärkeys tulisi ymmärtää koulunkäynnin ja oppimisen mielekkyyden sekä tuloksellisuuden, vuorovaikutustaitojen sekä oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Tunnetaitojen systemaattisen tukemisen avuksi löytyy monia keinoja, joita opettajien tulisi toiminnassaan ottaa huomioon. Olennaista on tuen ja opetuksen jatkuvuus, sekä koulun eri toimijoiden välinen yhteistyö.
  • Loukkola, Inka (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tunnetaitoja opettamalla voidaan edistää lapsen hyvinvointia ja oppimista varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksessa tutkin esimerkiksi sitä, miten tunnetaitojen kehittyminen vaikuttaa lapsen sosiaalisiin suhteisiin, itsesäätelyyn ja kykyyn ymmärtää ja käsitellä tunteitaan. Lisäksi tarkastelen, miten tunnetaitojen vahvistaminen voi edistää oppimista ja hyvinvointia myös myöhemmässä elämässä. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen pääasiallinen tehtävä on kehittää olemassa olevaa teoriaa sekä luoda uutta ymmärrystä tutkittavasta aiheesta. Kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan luoda kokonaiskuvaa tutkimusalueesta, tunnistaa tutkimuksen haasteita ja ongelmakohtia sekä kuvata tutkittavan teorian historiallista kehittymistä. Tutkimusaineisto on analysoitu käyttäen sisällönanalyysiä, joka on perusanalyysimenetelmä laadullisessa tutkimuksessa. Menetelmän avulla voidaan analysoida aineistoa systemaattisesti ja objektiivisesti. Aineistolähtöisellä sisällön analyysilla saadaan vastaus tutkimuskysymykseen yhdistelemällä käsitteitä. Se perustuu tulkintoihin ja päätgoogletelyyn, jossa empiirisestä aineistosta edetään kohti käsitteellisempää näkemystä. Tulokset ja johtopäätökset. Vahvistamalla lasten tunnetaitoja varhaisessa vaiheessa, vodaan ennaltaehkäistä muun muassa syrjäytymistä, kiusaamista, oppimisvaikeuksia ja masennuksen syntymistä myöhemmällä iällä. Hyvät itsesäätelytaidot omaavat lapset luottavat itseensä ja omiin kykyihinsä selvitä haastavistakin tilanteista paremmin verrattuna lapsiin, joilla on heikot itsesäätelytaidot. Heikot itsesäätelytaidot omaavilla lapsilla on havaittu erilaisia haasteita monilla oppimisen osa-alueilla. Lasten itsensä luoman kulttuurin tarkastelu tarjoaa arvokkaita viitteitä siitä, millaisia menetelmiä varhaiskasvatuksen henkilöstön tulisi käyttää tunnekasvatuksessa. Lapset oppivat tunteiden tunnistamista, ymmärtämistä, sanoittamista ja ilmaisua leikkien sekä ennen kaikkea hyväksyvän ilmapiirin kautta.
  • Sullivan, Riikka (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa tunnekasvatuksen nykytilannetta Suomessa. Viime aikoina on monin paikoin alettu kiinnittämään huomiota lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin osana laajempaa pyrkimystä hyvinvointiin. Aikaisempien tutkimusten mukaan lapsen tunnetaitojen tukeminen saattaa vähentää negatiivisia tunteita sekä auttaa lasta ymmärtämään ja säätelemään tunteitaan (Denham ym., 2016). Lisäksi aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu tunnekasvatuksella olevan positiivisia vaikutuksia sekä yksilötasolla että yhteiskunnallisella tasolla. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata tunnekasvatuksen keinoja ja työkaluja, sekä siitä saatuja hyötyjä tai sen muita mahdollisia seurauksia. Menetelmät. Tämä tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tässä käytetty kuvaileva ja integroiva kirjallisuuskatsaus tarjosi mahdollisuuden sekä tutkimusten kriittiseen tarkasteluun että myös hyväksyi aineistoina käytettyjen tutkimusten erilaiset metodit ja lähestymistavat. Tässä tutkimuksessa käytetyn Integroivan kirjallisuuskatsauksen vaiheita olivat tutkimuskysymysten laatiminen, aineiston kerääminen, aineiston arviointi, aineiston analyysi ja tulkinta sekä tulosten esittäminen. Kirjallisuuskatsaus aloitettiin määrittämällä tutkimustehtävä, tutkimuskysymykset ja keskeiset käsitteet. Aineistona oli neljä alkuperäistä tutkimusta tunnekasvatuksesta, joissa oli käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana oli teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Aineistosta nostettiin esiin tutkimustehtävän kannalta keskeisiä asiakokonaisuuksia, jotka luokiteltiin teemoittain. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin tunnekasvatuksesta olevan selkeää hyötyä. Näitä hyötyjä löytyi yksilötasolta aina yhteiskunnalliselle tasolle saakka. Toisaalta havaittiin myös passiivisen tunnekasvatuksen haitallisia seurauksia. Passiivisessa tunnekasvatuksessa kasvattaminen tapahtui siirtämällä tiedostamattomia ja usein toimimattomia malleja eteenpäin eikä varsinaiseen tunnekasvatukseen kiinnitetty tietoista huomiota. Koska kaikilla tietoisen tunnekasvatuksen keinoilla ja työkaluilla oli selkeitä hyötyjä, johtopäätöksenä voidaankin pitää yleisesti tunnekasvatuksen tärkeyttä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa. Myös henkilökuntaa tulee kouluttaa tunnekasvatuksen osaajiksi sekä turvata riittävät resurssit tunnekasvatuksen menestyksekkääseen toteuttamiseen.
  • Senja, Hirvelä (2020)
    Vuonna 2016 voimaan astuneessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa nostetaan vahvasti esiin tunnetaitojen rooli koulussa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, mitä tunnetaidot ovat ja miten luokanopettaja voi tukea lasten tunnetaitojen kehit-tymistä alakoulussa. Aluksi tutkimuksessa pureudutaan tunnetaitojen määrittelyyn ja sii-hen, mitä osa-alueita tunnetaitoihin kuuluu. Tämän jälkeen kartoitetaan erilaisia menetel-miä oppilaiden tunnetaitojen tukemiseen luokanopettajan näkökulmasta. Valitsin katsauk-sen aiheen oman kiinnostukseni, mutta myös sen tärkeyden ja ajankohtaisuuden vuoksi. Tunnetaitojen vaikuttavuutta on tutkittu monipuolisesti sekä kouluhyvinvoinnin että oppi-miskyvyn kannalta, mikä lisäsi mielenkiintoani perehtyä aiheeseen. Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoksi kat-saukseen valikoin sekä suomalaisia että ulkomaisia tutkimuksia. Lisäksi hyödynsin kirjalli-suutta sekä muita aihetta koskevia julkaisuja. Hain aineistoa Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta sekä Google Scholarista. Katsauksessani havaitsin niin kirjallisuuden kuin tutkimusten kautta tunnetaitojen olevan laaja ja moniulotteinen ilmiö, johon kietoutuu monia muita käsitteitä. Tunnetaidot koostu-vat useista itsenäisistä taidoista, jotka täydentävät toisiaan ja joita voidaan vahvistaa har-joittelemalla. Niihin lukeutuu esimerkiksi kyky tunnistaa, tulkita ja ymmärtää omia ja mui-den tunteita sekä kyky säädellä ja ilmaista tunteitaan. Katsaukseni perusteella tunnetaitojen tukemisella on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia lasten hyvinvointiin sekä oppimiseen. Tunnetaidot ovat esimerkiksi yhteydessä myönteisen tunneilmaston rakentumiseen. Luo-kanopettaja voi tukea oppilaiden tunnetaitoja monin eri tavoin esimerkiksi kehittämällä omia tunnetaitojaan ja hyödyntämällä tunnetaitojen edistämiseen luotuja ohjelmia sekä po-sitiivista pedagogiikkaa. Tunnetaidot ovat keskeinen osa opettajan ammattitaitoa.
  • Tolkki, Karoliina (2020)
    Tavoitteet. Tunnekasvatuksen tarkoituksena on opettaa lapsille erilaisia taitoja, joiden avulla he pysty-vät ohjaamaan omaa toimintaansa paremmin ja sopeutumaan erilaisiin tunteisiin ja niiden seurauksena syntyviin reaktioihin. Kun lapsi oppii tunnistamaan erilaisia tunnetiloja itsessään, pystyy hän vähitellen tunnistamaan niitä myös muissa. Varhaiskasvatuksessa näitä taitoja voidaan harjoitella systemaattisesti erilaisten menetelmien avulla sekä opittuja taitoja voidaan harjoitella vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tunnetaitoja käsitteenä sekä minkälaisena var-haiskasvatuksen erityisopettajat näkevät tunnetaitojen tietoisen harjoittelun merkityksen. Tavoitteena on myös ottaa esille niitä piirteitä, joita hyvällä tunnekasvattajalla on sekä niitä menetelmiä, joita heillä on käytössään tunnetaitojen vahvistamiseen. Päädyin haastattelemaan varhaiskasvatuksen erityisopet-tajia sen takia, että he ovat erityispedagogiikan asiantuntijoita ja koen, että heillä on laaja tietopohja liittyen näihin teemoihin. Tutkimusongelmani olivat: 1) Miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat määrittelevät tunnetaidot? 2) Minkälaisen merkityksen he näkevät tunnetaitojen tietoisella harjoitte-lulla? 3) Mikä on kasvattajan rooli näiden taitojen tukemisessa? 4) Mitä menetelmiä varhaiskasvatuk-sen erityisopettajilla on käytössään lasten tunnetaitojen vahvistamiseen? Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaas-tattelulla. Aineisto kerättiin erään suomalaisen kunnan neljästä integroidusta erityisryhmästä, haastat-telemalla niissä työskenteleviä varhaiskasvatuksen erityisopettajia. Valitsin teemoiksi tunnetaidot kä-sitteenä, tunnetaitojen merkitys, kasvattajan rooli sekä vahvistamisen menetelmät. Lajittelin haastatte-lukysymykset valmiiksi näiden teemojen alle. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyy-sillä, ensin redusoimalla eli pelkistämällä aineisto ja tämän jälkeen klusteroimalla eli etsimällä saadusta aineistosta eroja ja yhtäläisyyksiä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat vastasivat tunnetaitoihin kuuluvan tun-teiden nimeämisen ja tunnistamisen. He myös kuvasivat tunnetaitoja kehittyvinä taitoina, joiden tie-toinen harjoittelu koettiin tärkeäksi. He pitivät myös tärkeänä sitä, että lapsi ymmärtää kaikkien tun-teiden olevan sallittuja. Tärkeimmiksi piirteiksi kasvattajilla he mainitsivat sensitiivisyyden, myötä-elämisen taidon sekä kyvyn tarjota lapselle tukea ja lohtua. Myös empaattisuus ja aito läsnäolo koros-tui. Tärkeänä nähtiin myös se, että kasvattaja havainnoi ja on tilanteen tasalla, jotta potentiaaliset op-pimistilanteet tulee huomioiduiksi. Tunnetaitojen vahvistamisen menetelminä käytetiin eniten kirjoja, kuvatukea, draamaa, musiikkimaalausta sekä sanoittamista ja nimeämistä. Voidaan todeta, että tunne-taitojen vahvistamisessa nähdään erityisen tärkeänä kasvattajan tarjoama emotionaalinen tuki sekä mo-nipuoliset menetelmät. Näitä hyödyntämällä voidaan tarjota lapsille rikas ja turvallinen ympäristö harjoitella näitä taitoja.
  • Tolkki, Karoliina (2020)
    Tavoitteet. Tunnekasvatuksen tarkoituksena on opettaa lapsille erilaisia taitoja, joiden avulla he pystyvät ohjaamaan omaa toimintaansa paremmin ja sopeutumaan erilaisiin tunteisiin ja niiden seurauksena syntyviin reaktioihin. Kun lapsi oppii tunnistamaan erilaisia tunnetiloja itsessään, pystyy hän vähitellen tunnistamaan niitä myös muissa. Varhaiskasvatuksessa näitä taitoja voidaan harjoitella systemaattisesti erilaisten menetelmien avulla sekä opittuja taitoja voidaan harjoitella vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tunnetaitoja käsitteenä sekä minkälaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajat näkevät tunnetaitojen tietoisen harjoittelun merkityksen. Tavoitteena on myös ottaa esille niitä piirteitä, joita hyvällä tunnekasvattajalla on sekä niitä menetelmiä, joita heillä on käytössään tunnetaitojen vahvistamiseen. Päädyin haastattelemaan varhaiskasvatuksen erityisopettajia sen takia, että he ovat erityispedagogiikan asiantuntijoita ja koen, että heillä on laaja tietopohja liittyen näihin teemoihin. Tutkimusongelmani olivat: 1) Miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat määrittelevät tunnetaidot? 2) Minkälaisen merkityksen he näkevät tunnetaitojen tietoisella harjoittelulla? 3) Mikä on kasvattajan rooli näiden taitojen tukemisessa? 4) Mitä menetelmiä varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on käytössään lasten tunnetaitojen vahvistamiseen? Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto kerättiin erään suomalaisen kunnan neljästä integroidusta erityisryhmästä, haastattelemalla niissä työskenteleviä varhaiskasvatuksen erityisopettajia. Valitsin teemoiksi tunnetaidot käsitteenä, tunnetaitojen merkitys, kasvattajan rooli sekä vahvistamisen menetelmät. Lajittelin haastattelukysymykset valmiiksi näiden teemojen alle. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ensin redusoimalla eli pelkistämällä aineisto ja tämän jälkeen klusteroimalla eli etsimällä saadusta aineistosta eroja ja yhtäläisyyksiä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat vastasivat tunnetaitoihin kuuluvan tunteiden nimeämisen ja tunnistamisen. He myös kuvasivat tunnetaitoja kehittyvinä taitoina, joiden tietoinen harjoittelu koettiin tärkeäksi. He pitivät myös tärkeänä sitä, että lapsi ymmärtää kaikkien tunteiden olevan sallittuja. Tärkeimmiksi piirteiksi kasvattajilla he mainitsivat sensitiivisyyden, myötäelämisen taidon sekä kyvyn tarjota lapselle tukea ja lohtua. Myös empaattisuus ja aito läsnäolo korostui. Tärkeänä nähtiin myös se, että kasvattaja havainnoi ja on tilanteen tasalla, jotta potentiaaliset oppimistilanteet tulee huomioiduiksi. Tunnetaitojen vahvistamisen menetelminä käytetiin eniten kirjoja, kuvatukea, draamaa, musiikkimaalausta sekä sanoittamista ja nimeämistä. Voidaan todeta, että tunnetaitojen vahvistamisessa nähdään erityisen tärkeänä kasvattajan tarjoama emotionaalinen tuki sekä monipuoliset menetelmät. Näitä hyödyntämällä voidaan tarjota lapsille rikas ja turvallinen ympäristö harjoitella näitä taitoja.
  • Krohn, Siiri (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä tunteilla ja tunnetaidoilla tarkoitetaan ja miten tunnetaitojen kehitystä voidaan tukea alkuopetuksessa. Tunnetaitojen ja tunnekasvatuksen tutkimus on lisääntynyt merkittävästi 1900-luvun loppupuolella ja 2000-luvulla. Tunnekasvatuksen asema osana peruskoulujemme kasvatusta on vahvistunut huomattavasti. Tunnetaitojen oppiminen on hyödyllistä yksilön kannalta, mutta myös yhteiskunnallisesti tunnetaidoista voidaan huomata selkeitä hyötyjä. Tutkimukseni tarjoaa lukijalleen tietoa tunteista ja tunnetaidoista sekä osoittaa konkreettisia keinoja tukea lasten tunnetaitojen kehitystä alkuopetuksessa. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimus on laaja yleiskatsaus omaan aiheeseensa. Aineisto koostu 30:sta eri tieteenalojen lähteistä. Lähteistö sisältää tieteellisiä tutkimuksia, artikkeleita, monografioita sekä oppikirjoja. Lisäksi tarkastelin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita vuodelta 2014 ja varhaiskasvatussuunnitelmaa vuodelta 2018. Katsaus osoitti, että tunnetaitojen opettaminen tulisi olla alkuopetuksesta jokapäiväistä ja tavalliseen arkeen integroitua. Kouluyhteisön, kodin, luokkayhteisön ja opettajan tulisi kaikkien olla tietoisia tunnetaitojen opettamisesta ja niiden oppimisen tulisi olla kaikkien yhteinen tavoite. Alkuopetuksen aikana tunnetaitojen opettamisen päävastuu on opettajalla. Hänen tulee olla jatkuvasti tietoinen ryhmänsä tunneilmapiiristä ja strategisesti pyrkiä opettamaan oppilailleen erilaisia tunnetaitoja.
  • Vilkman, Minna (2019)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tutkielmani tavoitteena oli tarkastella Beverley Skeggsin lähestymistapoja yhteiskuntaluokkaan ja luokkaeroihin sekä havainnollistaa käsitteiden sovellusmahdollisuuksia suomalaisessa kasvatussosiologisessa tutkimuksessa. Aiemmat luokan ja koulutuksen välistä suhdetta tarkastelleet tutkimukset ovat käsitelleet muun muassa koulutuksen periytyvyyttä tilastotietojen pohjalta, joten halusin perehtyä teoriapohjaiseen näkökulmaan. Tavoitteenani oli myös esittää, että luokkanäkökulma on antoisa tapa tarkastella yhteiskunnallisia ilmiöitä. Tutkimuskysymykseni ovat 1) miten Beverley Skeggs lähestyy luokan käsitettä, ja 2) millä tavoilla suomalainen kasvatussosiologia voi soveltaa Skeggsin luokkateoriaa? Toteutin tutkielman systemaattisena käsiteanalyysina, jossa lähestyin luokkaa kattokäsitteenä esittelemällä kolme Skeggsin keskeistä käsitettä: legitimaatio, kirjaaminen ja arvostus. Mainittujen käsitteiden avulla avasin sosiaalisen position ja identiteetin, individualismin, omistamisen ja poliittisuuden näkökulmia yhteiskuntaluokkaan. Lopuksi esittelin viisi artikkelia (Tarja Toloselta kaksi ja Mari Käyhköltä kolme), jotka soveltavat Skeggsin käsitteitä, sekä laadin yhteenvedon kaikkien kolmen teksteistä. Tutkielmani pääteokset olivat Skeggsin kaksi kirjaa: Formations of class and gender: becoming respectable (1997) sekä Class, Culture, Self (2004). Tutkielman artikkelit löysin hakemalla Google Scholarista ja ohjaajani suosituksen myötä. Tulosten mukaan luokkataustalla oli merkitystä konkreettisten tekijöiden (kuten koulutus tai avioituminen) lisäksi muun muassa käsitykseen itsestä ja omasta toimijuudesta sekä omanarvontuntoon. Keskiluokan asema universaalina ihanteena asetti työväenluokan toissijaiseksi, mikä aiheutti väheksytyksi tulemisen tunteita ja häpeää. Eriarvoisuuden vähentämiseksi olisi tunnistettava luokkaerot ja niiden taustamekanismit.
  • Ahonpää, Anne-Marja (2018)
    Emotions are an important part of us. The Finnish Early learning curriculum (2016) discusses about emotions, self-regulation and also how feelings affect learning. Children need adult guidance and support to learn these things. Children`s picture books are means to learn and to pass on va-rious knowledge (Heikkilä-Halttunen, P., 2010, 10). This is why it is so important to stop and see these books in a new way. The purpose of this thesis was to determine what kind of emotions Kris-tina Louhi`s Aino books contain, how these emotions are displayed and is it diverse. The data of this thesis consists of six books from Aino book series written by Kristiina Louhi. The books have been written and illustrated between years 1984-1996. The thesis was qualitative and the research methods were content differentiation and content analysis. With content differentiati-on I was able to get the data into a more organised form. Content analysis helped me to find ans-wers to the research questions. The result is that Aino books included diverse scale of different emotions. The emotions were for the most part positive. There was example a lot of happiness, joy and closeness. Elements which point to emotions were found both in written and visual data. Regardless more reference to emoti-ons were found in visual data
  • Heikura, Emilia (2021)
    Tutkimuksessani tarkastelen tunteiden esiintymistä ja niiden muutosta juonen edetessä kolmella Amos ja sumupuu -teoksen aukeamalla. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitä tunteita aukeamilla esiintyy ja miten tunneilmapiiri muuttuu aukeamien välillä teoksen alkupuolelta sen loppupuolelle. Valitsemistani aukeamista ensimmäinen on teoksen alkupuolelta, toinen juonen käännekohdasta ja kolmas teoksen loppupuolelta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja menetelminä on visuaalinen sisällönanalyysi sekä sisällönanalyysi. Tulkitsen teoksessa pääasiassa kuvitusta mutta myös tekstiä. Kuvituksessa kiinnitän huomion erityisesti hahmojen sijaintiin aukeamalla, asentoon ja ilmeisiin, sekä aukeaman väreihin. Käytän tunteiden tulkinnassa apuna Päivi Pihlajan (2018) tunnekarttaa, joka on mukaelma Suomen Mielenterveysseuran (2018) internetsivuillaan jul-kaisemasta tunnekartasta. Tutkimustulokset osoittavat, että valitsemillani aukeamilla käsitellään kaikkia perustunteita eli iloa, rakkautta, vihaa, surua, pelkoa ja hämmästystä. Teoksen alkupuolella esiintyy enemmän kielteisiä tunteita ja loppupuolella myönteisiä. Valitsemani teos käsittelee mielenterveyden häiriöitä ja erityisesti vanhemman mielenterveyden häiriöön sairastumista ja sitä, millaisia tunteita se herättää lapsessa. Teoksen aihe on ajankohtainen ja koskettaa merkittävää osaa suomalaisista lapsiperheistä. Teosta voidaan tutkimukseni perusteella hyödyntää varhaiskasvatuksessa mielenterveysongelmia ennaltaehkäisevästi kirjallisuusterapeuttisin menetelmin ja tunnekasvatuksessa.
  • Lahtinen, Tessa (2023)
    Tutkielmassani keskityn tutkimaan sitä, onko tunteiden esittäminen lastenkirjallisuudessa muuttunut viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Tutkimusongelmaa lähestytään Mikko Mallikas-kirjasarjan näkökulmasta. Tunteiden ja lastenkirjallisuuden tutkiminen ei ole uusi ilmiö, mutta vanhemman ja uudemman lastenkirjallisuuden välinen vertailu tunteiden esittämisen näkökulmasta on vähäistä ja näin tärkeän lisän tutkielman tarkoituksenmukaisuuteen. Tutkielmani teoreettinen viitekehys muodostuu näistä kahdesta osasta; tunteista ja lastenkirjallisuudesta, niiden välisestä yhteydestä sekä siitä kuinka lastenkirjallisuus voi toimia myös tunnekasvattajana. Aineistona tutkimuksessani toimi klassikkokirjasarja Mikko Mallikas, josta tarkoin valitsin kuusi kirjaa kandidaatin tutkielmaani. Saatuani kerättyä kolmelta eri vuosikymmeneltä yhteensä kuuden kirjan otannan, analysoin kirjoja aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sisällönanalyysissä keskityin tuomaan esiin sen, kuinka tunteet ja tarkemmin pääasiassa perustunteet aineistosta nousivat esiin. Näiden tulosten perusteella pystyin toteuttamaan vertailua kirjasarjan vanhemman ja uudemman tuotannon välillä sekä tekemään johtopäätöksiä niiden muutoksista vuosikymmenien aikana. Tulokset toivat esiin sen, että Mikko Mallikas-kirjasarjassa esiintyy kattavasti erityisesti perustunteita. Iloa esiintyi kirjallisuudessa huomattavasti eniten kaikista tunteista. Surun ja vihan tunteet käsittelin yhdessä, sillä nämä tunteet ilmenivät kirjoissa yleensä rinnakkain. Itsenäisenä kategoriana käsittelin pelon tunteen ja lopuksi vielä avasin hämmästyksen ja häpeän esiintyvyyttä. Näillä tutkimustuloksilla sai kattavan kuvan kirjasarjassa esiintyvistä tunteista ja esiintymistavoista. Muutosten osalta tuloksista nousi esiin tekstin ja kuvituksen monipuolistuminen vuosien saatossa, jolloin tunteet olivat paremmin tunnistettavissa sekä tunteiden monipuolisen käsittelyn keskittyminen pääasiassa uudempaan kirjallisuuteen. Tulokset ovat merkittävä kuvaus kullekin ajankohdalle ominaisesta lastenkirjallisuudesta ja sen kehityksestä kyseisen kirjasarjan näkökulmasta.
  • Tähtinen, Marjo (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa tunnetaitoryhmien vaikuttavuudesta varhaiskasvatuksen suunnittelun tueksi. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin tunnetaitotoiminnan vaikutuksia lasten toimintaan ja käyttäytymiseen, sekä vanhempien, varhaiskasvattajien ja lasten käsityksiä tunnetaitotoiminnasta osana varhaiskasvatusta. Tutkimuksen kohteena on koulutetun tunnetaito-ohjaajan järjestämän tunnetaitotoiminnan tarkastelu pedagogisesti tuetun lapsiryhmän lapsilla. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia mahdollisuuksia tunnetaitotoiminta voi antaa lasten emotionaaliseen hyvinvointiin varhaiskasvatuksessa. Tässä tutkimuksessa lähtökohtana oli laadullinen ilmiö – lasten, vanhempien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset ja kokemukset tunnetaitotoiminnasta. Tätä laadullista ilmiötä lähestyttiin hyödyntämällä sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksen vaiheessa 1 muodostettiin tutkimuksen teoriaosuus tutkimuksiin ja kirjallisuuteen perehtymällä. Tutkimuksen vaiheessa 2 toteutettiin kyselytutkimus, jonka aineiston muodosti 45 varhaiskasvattajan vastaukset. Tutkimuksen vaiheessa 3 toteutettiin viidelle lapselle tunnetaitoryhmien muodostama kokonaisuus. Aineisto koostui lasten kokemuksista, havainnoinnista sekä vanhemmille suunnatun kyselyn vastauksista. Tunnetaitoryhmän kokonaisuus ja sisältö muodostettiin Tunne & Taida -koulutusmateriaalien menetelmistä ja harjoitteista. Tunnetaitoihin ja tunneälyyn liittyvät tekijät ja niiden kehittyminen koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Vanhemmat ja lapset eivät kokeneet tunnetaitoryhmistä negatiivisia vaikutuksia, vaan kokemukset olivat pääosiltaan positiivisia. Tunnetaitotoiminnan myönteisiin vaikutuksiin kuuluu se, että lapsi oppii sanoittamaan omia tunteitaan ja tarpeitaan paremmin sekä saa rohkeutta puhua omista tunteistaan. Tulosten mukaan tunnetaidot helpottavat haastavien tilanteiden kohtaamista. Lasten tunnetaitojen kehittymiseen vaikuttavat varhaiskasvattajien omat henkilökohtaiset tunnetaidot sekä koulutustaso. Jatkossa olisi hyvä tarkastella, miten erillisiä koulutettuja tunnetaito-ohjaajia, tai vastaavan koulutuksen saaneita henkilöitä, voitaisiin käyttää varhaiskasvatuksessa ja koulumaailmassa työtään tekevien varhaiskasvattajien tukena.
  • Linkosalmi, Salla (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä eettisen kasvatuksen osa-alueita Seikkailujen eskari -opettajan oppaassa käsitellään ja millaisia opettamisen työtapoja opettajan opas tarjoaa eettisen kasvatukseen. Oppimateriaali, ja erityisesti opettajan opas, voi olla sitä käyttävälle opettajalle hyvin tärkeä työkalu opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Eettisellä kasvatuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa sellaista tiedostettua ja tiedostamatonta kasvatusta, jonka taustalla ja päämääränä on hyvän ihmisen ihanne ja jonka tavoitteena on siirtää hyvänä pidettyjä arvoja ja normeja. Eettinen kasvatus määritellään esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa osaksi Minä ja meidän yhteisömme -oppimiskokonaisuutta. Esiopetuksen oppimateriaaleja ja eettistä kasvatusta ei ole esiopetuk-sen kontekstissa juurikaan tutkittu. Menetelmät. Tutkimuksen aineistona oli Seikkailujen eskari -oppimateriaalisarjan opettajan opas, ja tarkemmassa analyysissa opettajan oppaan 152 eettiseen kasvatukseen liittyvää tehtävää. Tehtävien eettiseen kasvatukseen liittyvä sisältö analysoitiin teoriasidonnaisella temaattisella analyysilla, jolloin teemat eli eettisen kasvatuksen sisältöalueet, persoonallinen, interpersonaalinen, yhteiskuntaeettinen, luontoon liittyvä, metafyysinen ja uskonnollinen alue, muodostuivat aiemman teorian pohjalta. Tehtävien työtavoista syntyi analyysissä viisi teemaa, keskustelu-, tarina-, taide-, draama- ja toimintatehtävät. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Seikkailujen eskari -opettajan oppaan 152 eettiseen kasvatukseen liittyvien tehtävien sisällöissä painottuivat vahvasti sosioemotionaaliset ja ryhmässä toimimisen taidot. Puolet tehtävistä liittyi persoonalli-seen alueeseen eli tunnetaitoihin, itsetuntoon tai itsesäätelyyn, ja neljäsosa interpersonaaliseen alueeseen, eli hyviin tapoihin, ryhmätyötaitoihin ja kiusaamiseen. Varsinainen moraalinen sisältö jäi tehtävissä vähäiseksi. Eettiseen kasvatukseen liittyvien tehtävien työtavoissa korostuivat keskustelut sekä oppimateriaaliin kuuluvien tarinoiden eettisen sisällön käsittely.
  • Uusivaara, Terhi (2019)
    The goal of this research is to find out what kind of questions and comments children make during a science play lesson that is based on inquiry-based learning. It is important to listen to the children so that we can better understand their thinking and their learning process. Previous research has proven that especially the childrens’ questions have an important role in the improvement of education: they tell us what children are interested in and on what they still lack knowledge. This research includes an intervention. It consists of two science play lessons that were organized in one pre-school group in Helsinki. These lessons were based on a science rhyme card called “Rocket” that was produced in The Joy of learning Multiliteracies (MOI) research and development programme. These lessons were filmed and the questions and comments of the children were analyzed by using a classifying system with several different approaches. This research shows that children didn’t make a lot of questions during these lessons. The fields of the questions and comments were mostly chemistry and physics, and the motivation in most cases was commenting on the observations. Most of the questions and comments were classified as “factual” or “ methodological” and there was not a lot of general pondering. Children also made references to their prior knowledge.
  • Selin-Liukkonen, Hanna (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää suomalaisten käsityksiä ja mielikuvia tuoreyrteistä sekä niiden käyttöä ja viljelyä kotitalouksissa. Yrttien käytöllä on pitkät perinteet. Yrttien käyttöön ovat vaikuttaneet koko ruokakulttuurin muutokset. Yrttien kysynnän lisääntymisen myötä yrttien kokonaistuotanto ja viljelypinta-ala ovat kasvaneet merkittävästi. Työ toteutettiin keväällä 1999 ja tutkimuskohteeksi valittiin satunnaisesti alle ja yli 40-vuotiaita vähittäiskaupan asiakkaita sekä pääkaupunkiseudulla, että pienessä kunnassa. Kuluttajilta kysyttiin esimerkkiyrityksen tuotemerkin tunnettuutta sekä mielikuvia siitä, yrttivalikoiman tuntemusta sekä kuluttajien suosimien tuoreyrttien käyttötapoja. Tutkimuksen päivityksessä selvitettiin tuoreyrttien käytössä tapahtuneita muutoksia 2020 luvulla. Yhteistyökumppanina tutkimuksessa on Famifarm Oy. Yritys on luonut ensimmäisenä Suomessa elintarvikkeisiin selkeän tuotemerkin, jota se käyttää markkinoinnissaan. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet olivat käyttäneet tuoreyrttejä. Naiset ostivat ja käyttivät yrttejä tutkimuksen mukaan miehiä useammin. Eniten yrttejä käyttivät perheet ja vähiten yhden hengen taloudet. Useimmin käytettiin tilliä, persiljaa ja oreganoa. Noin puolet vastaajista oli käyttänyt myös basilikaa, kirveliä, rakuunaa, rosmariinia, ruohosipulia ja timjamia. Osa tuoreyrteistä oli vielä tuntemattomia. Lähes puolet vastaajista ilmoitti, että oli käyttänyt tuoreyrttejä kuluneen vuoden aikana. Tärkeimpinä syinä käyttää yrttejä pidettiin terveellisyyttä ja sitä, että yrtit tuovat vaihtelua ruokiin. Myös kotimaisuus mainittiin ostoperusteena. Tuoreyrttien käyttöä rajoitti, tottumattomuus, yrttien huono tuntemus ja tuoreyrttien kalliina pidetty hinta. Kotimaiset yrtit kiinnostivat suurta osaa vastaajista ja niistä oltiin valmiita maksamaan. Tutkimus osoitti, että tuoreyrttien tunnettuudessa, esimerkkiyrityksen tuotteessa ja toiminnassa on mahdollisuuksia kehittyä. Tutkimuksessa todettiin, että esimerkkiyritys voisi segmentoida eri yrttejä eri käyttäjäryhmille, koska yrttien terveysvaikutukset, gourmet-yrttiseokset ja erikokoiset myyntipakkaukset kiinnostivat kuluttajia. Tutkimuksen tuloksia on huomioitu esimerkkiyrityksen tuotannossa ja siten reagoitu yhteiskunnassa tapahtuneeseen ruokakulttuurin muutokseen.
  • Siekkinen, Anna (2017)
    The purpose of this study is to understand how personal values can be connected to a product, as well as how personal values can be expressed to others in terms of a product. The subject of the study, along with the case study, was Marimekko’s logokassi (a bag). There are three research questions: 1. What kind of features are connected to the product? 2. What kind of values does the user of the logokassi connect to him-/herself by using the bag? 3. What kind of values does the user of the logokassi want to signal to others through the product? Product essence analysis developed by Marketta Luutonen (1997), and the functions of dress, formulated by Penny Storm (1987), were used as theoretical background. The research questions, as well as the questions of the questionary have been formulated by using these theories. The study was carried out as a qualitative research, where the internet was used as the medium of the study. The material was gathered in two closed groups on Facebook in April 2017. The questionary was posted and advertised in the groups. In total, 230 responses were reseived. The responses were analyzed in different themes according to the subject analysis, and later used to carry out the product essence analysis. The analysis was carried out through three stages, first proceeding from the first impression stage to the factual stage, and then continuing to the stage of interpretation. The popularity of the logokassi is based on its tangible assets as well as its different matters of essence. It was considered to be estheticaly beautiful and functional due to its purpose because of its larger, when compering to normal size bags. In addition, the bag itself contained several meanings, which the users wanted to express to others. Users connected these meanings to themselves also when considering other possible accesories. As a brand, Marimekko is strong, and as a product of the company, the logokassi proved to be part of its users’ imago and identity. The company, as well as the product, were seen to advocate values related to Marimekko: ecologicality, stylishness, quality, timeless design and even equality. Some users of the bag wanted to express trend and ecological choices to others, whereas some of the users felt that values related to Marimekko weren’t carried out in this product.
  • Ahtinen, Pilvi (2016)
    The design process of a Sloyd subject consists of six different stages: ideation, technical, visual design, production and evaluation. The purpose of design process is to emphasize important skills such as creative problem solving and to conceive learner’s own idea. The aim of this research is to describe the design process as a whole, and challenges it may bring to the Sloyd subject context. Theoretical part of the research is created with the help of previous researches and National Core Curriculum of the Sloyd education. The research data has been collected with a survey and one interview. The target group of the survey and the interview included selected number of Sloyd teachers. The interview was held in February 2016 and survey was carried out in April 2016. Questions in the survey were based on the interview and it got 15 respondents. Teacher’s views on the design process were important in order to get diverse understanding how this process functions at the Sloyd subject. The results indicate the content of Sloyd education design process. Furthermore, the results also clarified challenges which design process bring to teacher’s guidance. Research showed that design process exist at the Sloyd education, but in order to work well it needs deeper understanding of the process and pupil’s interest towards the design process. The results aimed to increase meaning of the design process and how it affects learning outcomes of Sloyd education.
  • Hietaniemi, Soili (2020)
    Tietokoneista on tullut lyhyessä ajassa olennainen osa ihmisten elämää, mikä on luonut tarpeen saada lisää tietoa ihmisen ja koneen vuorovaikutuksesta ja sen vaikutuksista ihmisen mieleen ja käyttäytymiseen. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että ihmisen ja koneen välisen vuorovaikutuksen sekä ihmisten keskinäisen laitevälitteisen vuorovaikutuksen lisääntyessä kasvokkaisen vuorovaikutuksen määrä on vähentynyt, minkä on esitetty heikentäneen empatiakykyä. Aiemmissa tutkimuksissa on myös todettu, että varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksessa teknologiakasvatusta on vähän ja sen käyttöä varhaiskasvatuksessa ovat ohjanneet perusopetusta varten kehitetyt tavat, jolloin riskinä on kouluikäisille lapsille suunniteltujen työskentelytapojen ja sisältöjen siirtyminen varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. Lisäksi monet varhaiskasvatuksen työntekijät pitävät teknologiakasvatusta vaikeampana kuin muita oppimisen alueita ja arvioivat oman osaamisensa riittämättömäksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa lisää tietoa ihmisen ja koneen välisen vuorovaikutuksen yhteydestä empatiakykyyn tarkastelemalla Turklen käsityksiä tietokoneen käytön vaikutuksesta empatiakyvyn kehittymiseen. Tutkimus oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa pääaineistona käytettiin Sherry Turklen teoksia sekä oheisaineistona tutkimusaiheen kannalta olennaisia artikkeleita. Aineistosta kerättiin Turklen keskeiset väitteet ja päätelmät, jotka liittyivät ihmisen ja koneen välisen vuorovaikutuksen yhteydestä empatiakykyyn, ja verrattiin niitä empatiaa mittaavien psykologisten testien avulla saatuun tietoon empatiakyvyssä tapahtuneista muutoksista. Turklen etnografisten tutkimusmenetelmien avulla kerätty tutkimusaineisto vahvistaa empatiaa mittaavien psykologisten testien antamaa käsitystä siitä, että empatiakyky on heikentynyt 2000-luvun aikana. Turklen käsityksen mukaan empatiakyvyn heikentyminen on yhteydessä tietokoneiden käytön lisääntymiseen ja kasvokkaisen vuorovaikutuksen vähenemiseen. Turklen mukaan kasvatuksessa tulisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota siihen, että lapset ovat riittävästi aidossa, kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa läsnäolevien, myötätuntoisten aikuisten kanssa, jotta empatiakyky kehittyisi suotuisasti.