Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Perttula, Petra-Marja (2017)
    Homeschooling in Finland is a rare phenomenon. This field of study hasn’t been researched widely in Finland, whereas extensive research has been conducted internationally. The reasons for parents to choose homeschooling are one of the most explored topics within the field. Information on their motives can be found in many countries where homeschooling has been researched. This thesis is a descriptive literature review, it explores the homeschooling phenomenon in Finland and abroad – mainly in the USA – and examines motives for parents choosing homeschooling. The theoretical background of the topic was researched by reviewing Finnish and foreign source materials, including literature and articles. The material and the source literature were collected from a selection of literary works and electronic University databases. Homeschooling is an alternative learning method that takes place outside the public or private school environment, usually at home. Parents who homeschool have primary responsibility for monitoring the child's learning. This method of education has increased legitimacy around the world at the same time as the spectrum of families has become more diverse. The reasons for teaching children at home can be categorized in several ways. In this thesis I used the following division to describe the parents' motives: religious reasons, academic reasons, social and environmental perspectives, and family reasons. In addition to the child, the parents and the school, social factors, such as legislation and educational systems must be considered when deciding to homeschool. This is also why the differences between countries can be vast. The thesis found that due to the scope of the topic, the generalization of the results, especially in the context of Finland, should be done with caution. Further studies on the Finnish homeschool phenomenon and the parents' motives to choose homeschooling should be conducted.
  • Marjakangas, Raisa (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, vaikuttaako vanhempien koulutustaso nuoren omiin koulutusvalintoihin ja jos vanhempien koulutustasolla on merkitystä, onko meillä koulumaailmassa keinoja vaikuttaa tämän negatiivisiin seurauksiin. Tutkielmassa on lyhyt historiallinen katsaus Suomen koulutusjärjestelmän ja sen tasa-arvon kehityksestä aina 1200-luvulta 2000- luvulle asti, mikä osoittaa, että vaikka yhteiskunnassamme on menty yhdenvertaisempaa ja tasa-arvoisempaa koulutusjärjestelmää kohti, koulutus näyttää periytyvän edelleen. Tutkielmani on systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen aineisto on kerätty seuraavista tietokannoista: Helka, Finna, Eric, Google Scholar sekä ARTO. Tähän tutkielmaan valikoitui tarkkojen poissulku- ja sisäänottokriteerien perusteella viisi tutkimusta, jotka on julkaistu vuosien 2015-2017 välisenä aikana. Valikoituneista tutkimuksista neljä tarkastelee ilmiötä erilaisten rekisteritietojen avulla ja yksi tutkimus on toteutettu haastattelemalla vanhempia ja heidän lapsiaan. Tarkastelin aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman tulokset osoittivat, että korkeasti koulutettujen vanhempien lapsilla on suurempi todennäköisyys kouluttautua korkealle asteelle, kun taas matalasti koulutettujen tai koulupudokkaiden vanhempien lapsilla on suurempi todennäköisyys kouluttautua matalalle asteelle tai ajautua vanhempiensa tavoin koulupudokkaiksi. Äidin ja isän koulutaustan erillisistä vaikutuksista esitettiin ristiriitaisia tuloksia. Koulutuksen ylisukupolvisuutta selitettiin muun muassa kulttuurillisella pääomalla. Koulutuksen ylisukupolvisuuden- nimenomaan huono-osaisuuden näkökulmasta- ehkäisemisen keinoksi koulumaailmassa esitettiin lapsille ja nuorille tarjottavan ajan lisäämistä opettajien ja koulun muiden aikuisten toimesta. On huolestuttavaa, että vanhempien koulutustausta vaikuttaa nuoren omiin koulutusvalintoihin, etenkin kun puhumme koulupudokkaiden vanhempien lapsista. Tutkielman tulokset osoittavat, että koulumaailma todella tarvitsisi keinoja koulutuksen ylisukupolvisuuden ehkäisemiseksi ja tämän vuoksi ilmiötä olisikin ensiarvoisen tärkeää tutkia lisää.
  • Hollström, Kristiina (2017)
    In this study it is assumed that students from different family backgrounds have different ap-proaches and attitudes towards learning, which may affect their motivation towards studying. University students’ motivation is examined using goal orientation theory. This study examines if there are any significant differences in students’ goal orientations based on their different backgrounds. Differences between genders and age groups are also examined. In addition, stu-dents’ own thoughts on their parents’ effect on their educational choices are analyzed. The material was collected using an online survey in March 2017. The study had 50 partici-pants, and all of them were university students. Mainly quantitative methods were used when analyzing the material, but the online survey had one open ended question that was analyzed using qualitative content analysis. The quantitative analysis was made using SPSS program. Some of the methods were comparing means using independent samples test, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U test. The results suggest that students with low educated fathers had more performance-avoidance orientation than those with highly educated fathers. There were no differences between age groups or genders. Because of the new approach, we can’t compare the results with other stud-ies. The results imply that a father’s low education may result in adopting performance-avoidance orientation. It would be beneficial to explore, what exactly causes this and could this be prevented in any way.
  • Virolainen, Hanna (2019)
    Most of the clothes we use today are ready-made garments. A few more generations ago, almost all the clothes were made by hand. Changing the importance of hand-made clothes at the social and everyday level has also influenced our appreciation for crafts. It is known that personal experiences have great significance in the formation of individual values. Our culture and our social environment also affect our values. In this qualitative study, the subject of the study was the appreciations of handmade children's clothing. My starting point for the research was my experience that handmade children's clothes are less appreciated than ready-made clothes. This study examines the views and appreciations of parents of children under school age in handmade children's clothing. The study examines also which handmade children's clothes are still used in families. The research material was collected with a semi-structured questionnaire containing both open and multiple choice questions. The questionnaire was distributed to one of the municipal nursery parents. Of the 45 questionnaires, 16 replies were received and the response rate was 35%. The research material was qualitatively analyzed using content analysis. According to research, parental appreciations for handmade children's clothing was varied. However, expressive, aesthetic, tradition and craftsmanship aspects were most appreciated in handmade children's clothing. The parents' positive experiences had an impact on their views on handmade clothing. The more positive the experiences of the parents were, the more appreciated were the aspects of craftsmanship, tradition and quality of work. If the parents' experiences of handmade clothing were relatively neutral, the aesthetic and expressive views were more pronounced in the valuations. Based on the responses, handmade garments currently used by families with children were mostly knitted woolen garments such as socks, hats, and vases. The most important feature of the clothes currently used by children is comfort. There was no clear link between the appreciation of parents' handmade garments and their handmade clothes for their children. In addition to parental valuations, other factors, such as the availability, price and availability of clothing, also affect decision-making related to the acquisition and introduction of garments.
  • Lehtovirta, Enni (2016)
    The goal of this study was to investigate how do parents think that physical education- orientated daycare affects the voluntary exercise of their children. Parents were also asked what kind of differences do they see between physical education-orientated daycare and ordinary daycare. Another meaning of this thesis was to clear how much do children who go to physical education-orientated daycare do exercise on their free time. The study was executed in private physical education-orientated daycare in Järvenpää. Data was collected with an electric questionnaire that was sent to daycares 3–6-year-old childrens parents. The final number of the parents attending to the study was 18. Half of them were parents of 3–4-year-old children and half of them were parents of children aged 5–6. The main results of this study were parents’ thoughts of the daycares positive influence to their childrens exercise habits as well as childrens low amount of physical activity compared to the national recommandations. Also according to this study parents think that the main difference between ordinary daycares and physical education-orientated daycares is the versatility of physical education. According to the results of this study this versatility can be seen in daycares premises, equipment and the quality of activities.
  • Eronen, Tuomas (2016)
    Goals. The purpose of this study was to research parent's thoughts and impres-sions on children's gender roles. A special inspection of the research was chil-dren's hobbies, colors and plays. I also wanted to look into what the concepts of equality and gender neutral education mean to parents. Methods. The base of the study was 33 parents /guardians. Respondents were males and females. The data was collected by a questionnaire that was carried out by an e-form on the internet. Links to the e-form were shared to three kindergartens that are located in Vantaa. The research is a multimethod research that includes qualitative and quantitative elements. The material from the research was analysed by two different methods quantitative and qualitative. The quantitative data examines differences in hobbies, colors or plays between girls and boys. The differences were examined by analysing average values and standard deviation. The qualitative data was analysed by content analyse. Results and conclusions. Gender and the differences between the genders are a debated issue based on the parents' answers. Parents reverence equality but there are differences in what equality means to them. Parents hope that their children can be him/herself in the kindergarten without any expectations of the gender. Based on average values there are still many differences between boys and girls for example what kind of colors are used in the children's clothes and his / her bedroom. The color pink got remarkable dispersion comparing the results between boys and girls
  • Haukkala, Julia (2017)
    The purpose of my thesis is to examine parents’ views on what information is being exchanged in daily conversations between parents and early childhood education personnel, what factors can make exchanging information more difficult and what function does it have. I approach the topic from the viewpoint of parental involvement. Previous research findings have shown that parents value conversation most of all the forms of cooperation between parents and early childhood education personnel. Parental involvement is also most apparent in the questions parents pose and initiatives they take regarding their own children at daily drop-offs and pick-ups. Yet daily conversations have not been studied much compared to the formal conversations that focus on children's early childhood education plans. To make the exchange of information function well in daily conversations it is important to know more about parents’ views on them. This thesis is qualitative. The material was collected in October 2016 via an Internet-based questionnaire that consisted of open questions and one structured question. The respondents were selected by using snowball sampling. The questionnaire was answered by 34 parents of whom 31 were mothers and 3 were fathers. 28 parents had their children in day care centers and 6 parents had their children in family day care. The children were from one to seven years old. The material was analyzed by using inductive content analysis. Parents and early childhood education personnel exchanged information about the children as members of their own families, information about the children as members of their early childhood education communities and wishes that parents and personnel had for each other. Parents thought that the exchange of information can be more difficult if there are problems in the interactional abilities of the participants of the conversation, in the circumstances of the interaction and in the amount and content of information. The exchange of information was seen to be supporting parenthood, supporting personnel in their work and strengthening the cooperation between parents and personnel. According to the results, parents and personnel seem to exchange diverse information in daily conversations but there are several factors that can make it difficult. It is important to take them into account and to prevent or eliminate them if possible. The results of this thesis indicate that parents view exchanging information as important and perceive it to benefit both the parents and the personnel and consequently also the children.
  • Leppänen, Anniina (2020)
    Ruokatottumusten ja -mieltymysten pohja luodaan jo varhain. Lapsen ruokakasvatuksen vastuu on huoltajilla, joten heillä tulee olla riittävästi tietoa pienen lapsen ravitsemuksesta ja ruokailusta. Päiväkodilla on kuitenkin tärkeä rooli toimia perheen tukena, sillä alle kouluikäinen lapsi saattaa syödä suurimman osan päivän aterioistaan päiväkodissa. Kodin ja päiväkodin ruokakasvatuksen välisen yhteistyön tulee olla sujuvaa ja avointa, jotta lapsen tarpeita pystytään parhaiten tukemaan. Ruokakasvatus on varhaiskasvatuksessa ajankohtainen asia, sillä vuonna 2018 julkaistiin ensimmäistä kertaa omat ruokailusuositukset Terveyttä ja iloa ruoasta – varhaiskasvatuksen ruokailusuositus. Tämän tut-kielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia käsityksiä 3–5-vuotiaiden lasten huoltajilla on varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksesta sekä millä lailla he arvioivat kodin ja päiväkodin välistä yhteistyötä. Tämä tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kuuden helsinkiläispäiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmilta loppuvuonna 2019. Tutkielmaan saatiin 16 vastausta. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysillä järjestämällä se eri luokkiin. Vanhempien odotukset varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta kohtaan koskivat suurimmaksi osaksi ruokailutilannetta sekä ruokakokemusten monipuolisuutta. Vanhemmat odottivat ruokakasvatukselta eniten hyviä pöytätapoja ja yhdessä syömistä sekä odottivat lapsen maistelevan monipuolisesti eri ruokia. Vanhemmat pitivät päiväkodissa tapahtuvaa ruokakasvatusta tärkeänä, mutta joukossa oli myös yksi vanhempi, jonka mukaan erillistä ruokakasvatusta ei tarvita. Yhteistyötä arvioitaessa esiin nousi, että yhteistyö oli vähäistä, jos lapsella ei ollut ruokailun suhteen mitään pulmia. Vanhemmat käsittivät kodin ja päiväkodin ruokakasvatuksen välisen yhteistyön lähinnä tiedottamiseksi siitä, onko lapsi syönyt. Vanhempien mukaan yhteistyötä voisi lisätä sekä henkilökohtaisilla että yhteisillä keinoilla. Henkilökohtaisista keinoista vanhemmat mainitsivat päivittäiset kuulumisten vaihdot, reissu-vihkon sekä varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut. Yhteisistä keinoista esiteltiin vanhempainillat, ruokalistat sekä vanhempien osallistumisen ruokailuhetkeen.
  • Valjakka, Ira (2024)
    Tavoitteet. Kouluun kiinnittyminen on moniulotteinen ilmiö, joka usein käsitetään koostuvan emotionaalisesta, kognitiivisesta sekä toiminnallisesta ulottuvuudesta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että vanhempien osallisuus ja oppilaille antama tuki ovat yhteydessä siihen, kuinka kiinnittyneitä oppilaat ovat koulunkäyntiin ja opiskeluun. Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa, millaisia vanhempien osallisuuden muotoja tutkimuksissa on havaittu, sekä kuinka vanhempien osallisuus ja osallisuuden muutokset ovat yhteydessä oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Menetelmät. Tämän tutkielman tutkimusmenetelmänä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineistoksi valikoitui kymmenen vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka käsittelevät vanhempien osallisuuden ja kouluun kiinnittymisen yhteyttä. Tutkielmassa tavoitteena oli koota sekä tiivistää aiheeseen liittyvää tutkimusta. Aineiston keräämisessä hyödynsin systemaattista hakua kahdesta eri tietokannasta, jotka olivat Scopus ja Web of Science. Hakulausekkeena oli: ("school engagement" OR "student engagement" OR ”academic engagement”) AND (parent* OR caregiver*). Seuloin artikkelit otsikon, tiivistelmän ja lopulta koko tekstin tasolla. Lisäksi rajasin aineiston vuosiin 2022–2023. Analysoin aineistoon kuuluvien tutkimusartikkeleiden tuloksia, ja jaoin tutkimuskysymykseen vastaavat havainnot osioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Vanhempien osallisuudella on positiivisia vaikutuksia oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Havaittiin emotionaalista ja lämmintä osallisuutta, kognitiivista, päivittäistä sekä akateemista ja toimintaan liittyvää osallisuutta, ja lisäksi osallisuuteen liittyen tärkeinä asioina korostui vanhempien ja oppilaiden välinen kommunikaatio sekä autonomian tukeminen. Lisäksi vanhempien osallisuuden muutokset ovat yhteydessä kouluun kiinnittymiseen. Havaittavissa oli myös vanhempien sukupuolen vaikutuksia kouluun kiinnittymiseen, mutta korostui, että oppilaat, joiden molemmat vanhemmat osallistuivat koulunkäyntiin saman verran, olivat eniten kiinnittyneitä kouluun. Tämän tutkielman tulosten valossa vanhempien osallisuudella näyttäisi olevan tärkeä rooli kouluun kiinnittymisen suhteen, mutta kaikki osallisuuden muodot eivät ole yhtä vahvasti yhteydessä kouluun kiinnittymiseen.
  • Chau, Vy (2017)
    The aim of this study is to clarify parents opinion about involvement and their own role of participation in their children’s music hobby. The research problems are how parents feel they are involved in their children’s music hobby and how they describe their own role in it. Participation as a subject is current and highly discussed topic in our modern society. Participation of children and parents have also been taking attention in education. Studies have shown that parents participation and involvement has a big impact on children’s development and learning. There are many researches about children's participation but not much about parents involvement. Hobbies have also taken bigger roles in children's education in our modern society and children are put more into different hobbies. In this study, the hobby is limited to music only because many researchers have stated that music hobby can have a significant impact on children's cognitive development. The study material was collected by interviewing parents with children who play music. There were five interviewees and they were selected by chance. The children of the interviewees were elementary school age and they all played at least one instrument. The interviews were conducted as a theme interview. All the interviews were recorded and transcripted. The material has been analyzed by theory-driven content analysis. The material has been themed, typified, grouped and reduced. The study results show differences but also similarities in parents view of their own participation and involvement in general. Music as a hobby is seen as good and parents try to encourage their children in their hobby. However the amount of parents participation varies. Many feel that they can have an impact on their children's hobby, but some also feel that their participation has no effect on their children. It can also be assumed that parents own musical background has an influence on their opinions about the subject. This study raises parents' views and opinions and these study results can help promote the cooperation between children, parents and teachers.
  • Kolmonen, Mari (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida lapsiperheissä tapahtuvaa käytettävissä olevien rahojen hallinnoimista puolisoiden kesken ja sen vaikutuksia lapsiperheiden sisällä. Tutkimustehtävänä oli myös tulkita mahdollisia erilaisten rahan hallinnointimuotojen ja niiden vaikutuksien yhteyksiä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet erilaisia rahan hallinnoinnin muotoja, mistä on aiheutunut lapsiperheissä positiivia ja negatiivisia vaikutuksia, mitä tämän tutkielman tavoitteena on syventää. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin keräämällä kahdesta internetin perheaiheisiin keskittyneistä keskustelupalstoista aineistoksi rahan hallinnoimiseen liittyneitä keskusteluja tietyllä aikavälillä. Aineisto koostui 33 keskustelusta, joissa kommenttien määrä vaihteli viiden ja 503 välillä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Perheissä rahaa hallinnoitiin omien tilien, yhteisten tilien sekä näiden yhdistelmällä eli yhteisten ja omien tilien avulla. Puolisoiden erot rahankäytössä ja rahaan liittyvässä päätöksenteossa edistivät perheessä erillisten tilien käyttöä. Kun taas vanhempien saman tyyppinen rahankäyttö näytti lisäävän yhteisten tilien käyttöä. Omista tileistä huolimatta perheissä korostui yhteisöllinen näkemys eli rahat ovat yhteisiä, mikä näkyi myös yhteisten tilien taustalla. Omien ja yhteisten tilien kohdalla ainoastaan omissa tileissä korostui yksilöllinen ja riippumaton näkökulma. Vaikutuksina erilaisista hallinnointimuodoista nousi esiin riitely tai sen puuttuminen, tyytyväisyys sekä samanlainen tai eritasoinen elintaso. Samantasoinen elintaso koettiin tavoiteltavaksi kaikissa hallinnointimuodoissa. Eritasoista elintasoa ja riitelyä havaittiin silloin, kun rahoja ei hallinnoitu yhteisillä tileillä esimerkiksi hoitovapaan aiheuttaman muutoksen myötä. Tyytyväisyyttä ja riitelemättömyyttä havaittiin kaikissa hallinnoinnin muodoissa. Jokaisen perheen onkin löydettävä itselleen sopivin hallinnointimuoto, sillä se, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi itselle.
  • Karvetti, Nea (2024)
    Alkoholikasvatukseen liittyvät tutkimukset Suomessa ovat keskittyneet pääsääntöisesti vanhempien kasvatuskäytänteiden ja nuorten alkoholinkäytön yhteyksiin. Vanhempien omia jäsennyksiä alkoholikasvatuksesta ei kuitenkaan ole tutkittu laajasti, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa keskityn siihen, miten vanhemmat itse käsittävät ja jäsentävät lapsilleen antamaa alkoholikasvatusta. Kehystän tutkimustani vanhemmuustyylien, sosiaalisen oppimisen teorian ja mallioppimisen teoriataustan avulla. Tarkastelen vanhempien harjoittamaa alkoholikasvatusta suomalaisessa alkoholikulttuurissa, sen omalaatuisuuden ja erityispiirteiden valossa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Mikä on vanhempien rooli lastensa alkoholikasvatuksessa ja 2) Millä tavoin vanhemmat mieltävät oman alkoholinkäytön kuuluvan kasvatukseen ja vaikuttavan lapsiin? Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoni koostui kahdeksasta vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Analysoin valitsemaani aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Aloitin aineiston silmäilystä, jonka jälkeen kävin artikkelit läpi yksityiskohtaisesti lukemalla ja yliviivaamalla tutkimuskysymysteni kannalta oleelliset kohdat sekä laadin taulukon, johon keräsin keskeiset tulokseni tutkimuskysymyksittäin. Tutkimusaineistoni perusteella vanhempien alkoholikasvatuksesta erottui viisi eri roolia; esimerkki tai roolimalli, kohtuukäyttöön kasvattaja, alkoholikeskustelun osapuoli, lasten suojelija ja kontrolloija. Vanhempien oman alkoholinkäytön osuus kasvatuksessa ja sen vaikutus lapsiin herätti artikkelien vanhemmissa eriäviä mielipiteitä esimerkiksi sen suhteen, onko soveliasta juoda lasten nähden. Tuloksista voidaan kuitenkin todeta, että vanhempien oma alkoholinkäyttö antaa lapsille malliesimerkin sen käyttöön, ja vanhemman alkoholinkäytön todistaminen voi herättää lapsissa negatiivisia tunteita.
  • Määttä, Päivi (2016)
    The purpose of this study was to research the division of work in families with children and the gender roles in everyday housework and the satisfaction of the parents with the prevailing division. In addition to that the agreements between parents on sharing housework were interesting to research. Previous studies have shown that the division of work between parents has an effect on the wellbeing of families (Paajanen, 2003; Korhonen, 2004). The following study questions were created to discover the central phenomena: 1) In which way do parents share housework in families with children? 2) How have the parents agreed on sharing housework? The hypothesis was that gender roles are seen in the division of work and that women do more housework than men. Both quantitative and qualitative methods were used. 16 couples participated in the research and each couple had at least one child who goes to school. The inquiry was made by a half structured web questionnaire in May 2016. The material was analysed by a theoretical quantitative analysis which was completed with a qualitative analysis of the content. The research defined how 30 different chores and jobs were divided between parents and according to the results women did all housework more than men except for six chores. Gender could be seen in the division of work between spouses. 17 per cent of the parents informed that they had made agreements with their spouses. Some reasons for sharing work were eg. time, ability and interest. 90 per cent were satisfied with the division. The results resemble previous studies but this study shows how men nowadays participate more in taking care of their children. This result differs from previous researches. The study could be applied eg. in parent training in counselling bureau where parents are supported to manage in daily life and share responsibilities in new family situations. Future researches could be made about the impact of parents` socio economical status on sharing housework and about the impact of sharing on parents` happiness in their relationship. Other subjects of future studies could also be the division of responsibilities and housework in blended families and how children participate in housework.
  • Saarinen, Sanni Sadetuuli (2016)
    The purpose of this study was to create an overview of parent`s thoughts about measuring in physical education and the new Move! monitoring system of physical performance. The Move! monitoring system is a national fitness testing system for fifth and eight graders. It will start in all Finnish primary schools in August 2016. The research problems were formulated to find out about parents thoughts about fitness testing, children`s physical performance and measuring it in physical education. The study also explored how parents feel about the written feedback of their children`s physical performance in new Move! program. This statistical study was made in March 2016. The research subjects were parents of all fifth graders in Helsinki primary schools. The data was collected from the parents by an electronic enquiry. The sample consisted of 103 parents, 27 men and 76 women. The data was analyzed by using SPSS Statistics 23 program and frequencies, cross-tabulations and Pearson`s correlations. In this study, parents felt that it is possible to influence children`s physical activity with physical education. Parents wanted to get a feedback about their children`s physical performance, but they did not think that fitness testing in physical education is the best way to motivate children to be more physically active. Even though parents felt fitness testing in physical education only little positive, they thought that the feedback from the Move! program which describes children`s physical performance motivate strongly both pupils and parents. Only 66 % of the parents thought that the new Move! monitoring system of physical performance is necessary but parents did not have any experience about program before this study. Maybe after they have got to know the Move! program via their own children`s measurements and feedback, they will change their opinion about it. This research reveals that new Move! program has a possibility to achieve its most important effort promoting pupils wellbeing and taking care of physical performance with feedback that motivates both pupils and parents to work for a better physical performance.
  • Kivi, Johanna (2023)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli kuvata vanhempien sellaista toimintaa, jolla on yhteys lapsen matematiikkamotivaatioon ja lisäksi tarkastella, miten lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toiminta eroaa tyttö- ja poikalasten kohdalla. Matematiikkamotivaatiota tarkasteltiin odotusarvoteorian kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että sukupuoleen kohdistuvat stereotypiat voivat vaikuttaa negatiivisesti etenkin tyttöjen matematiikkamotivaatioon, ja että vanhemmilla on merkittävä rooli lastensa matematiikkamotivaation muodostumisessa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kymmenestä vuosien 2016–2022 välillä julkaistusta englanninkielisestä tutkimusartikkelista, jotka haettiin kolmesta eri tietokannasta ja yhden kirjallisuuskatsauksen lähdeluettelosta. Aineistoa analysoitiin kuvailevan synteesin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien toiminnalla on yhteys lapsen matematiikkamotivaatioon. Tutkimuksissa havaittiin sekä matematiikkamotivaatioon positiivisesti että negatiivisesti yhteydessä olevaa vanhempien toimintaa. Lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toiminta oli enimmäkseen psyykkistä toimintaa, mutta myös konkreettisten toimien yhteyksiä matematiikkamotivaatioon löydettiin. Tutkimustulokset osoittivat lisäksi, että lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toimina erosi osin tyttöjen ja poikien kohdalla. Erot johtuivat pääasiassa sukupuoleen kohdistuvista asenne-eroista ja stereotypioista. Tuloksista voidaan päätellä, että vanhemmat voivat omalla toiminnallaan joko tukea tai heikentää lapsen matematiikkamotivaation muodostumista.
  • Kupari, Sara (2022)
    Kotityöt ovat yksi arkeen ja arjen toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä. Kotitöiden vaikutukset voivat näyttäytyä niin yleisenä viihtyvyytenä kuin perheen sisäisenä tyytyväisyytenä ja ajoittain ne on mielletty jopa negatiivisiksi pakollisiksi toimiksi. Aiemmat tutkimukset osoittavat kotitöiden jakautumisen taustalla vallitsevat epätasa-arvon kokemukset , jotka näyttäytyvät perheissä etenkin äitien kohdalla liiallisena kuormituksena. Vaikka kotitöiden kuormittavuus on tiedostettu jo pitkään, ei konkreettisia muutoksia näytä juuri syntyneen, jonka vuoksi kotitöiden jakautumisen taustalla vaikuttavia syitä tulee tutkia. Tässä tutkielmassa selvitetään syitä vanhempien välisen kotitöiden jakautumisen taustalla lapsiperheissä. Tutkielman tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jonka avulla muodostettiin kuvailevat tulokset tutkittavasta ilmiöstä. Kirjallisuusaineiston valintaa ohjasi eksplisiittinen aineistonvalinta, jossa käsiteltävälle aineistolle asetettiin tietyt sisäänottokriteerit. Kirjallisuusaineisto hankittiin Helkasta sekä Google Scholarista. Lopulliseen kirjallisuusaineistoon ja syvempään tarkasteluun valittiin kriteerit täyttävät kuusi (6) julkaisua, joista suurin osa oli suomenkielisiä. Valittujen tutkimusten tuloksista muodostettiin kuvaileva synteesi, jonka avulla vastattiin asetettuun tutkimuskysymykseen. Kotityöt ovat edelleen jakautuneet hyvin selkeästi feminiinisiksi ja maskuliinisiksi miellettyihin töihin. Kotitöiden jakautumisen taustalla vaikuttivat muutos perheestä lapsiperheeksi, stereotyyppiset sukupuoliroolit, ansiotyöt ja -tulot, olemassa olevat resurssit, sekä käytettävissä oleva aika. Merkittävimpänä kotityönjakoa selittävänä tekijänä näyttäytyi sukupuoli ja siihen liitetyt sukupuolistereotypiat. Miehet nähtiin usein perheen elättäjinä, kun taas äidit kantoivat suurempaa vastuuta kotitöistä. Kokonaistyöaikaa tarkastellessa äidin työmäärä oli suurempi verrattuna isään. Tasaisempaa kotityönjakoa näyttää edistävän naisen ansiotyössä käynti, parisuhteessa vallitseva tasa-arvo sekä uusien sukupolvien asennemuutokset koskien sukupuolirooleja. Vallitsevat arvot eivät näyttäydy suorasti tasaisempana kotitöiden jakautumisena, jonka vuoksi todelliseen muutokseen tarvitaan konkreettisia tekoja.
  • Puusaari, Johanna (2020)
    Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vanhemman tarjoama oikea-aikainen ja lapsen osaamistasoon suhteutettu oppimisen tuki (engl. scaffolding) auttaa lasta muun muassa oppimaan uusia taitoja, motivoitumaan sekä toimimaan oppimistilanteessa sinnikkäämmin. Ei ole siis lapsen oppimisen kannalta yhdentekevää, kuinka lasta oppimisessa tuetaan. Oppimisen tuki voidaan jakaa kognitiiviseksi tueksi, emotionaaliseksi tueksi sekä autonomiaksi, joka käsittää niin sopivan vapauden antamisen kuin lapsen toiminnan liiallisen rajoittamisen. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisin tavoin vanhemmat tukevat lastensa oppimista tiedekerho-oppimisympäristössä. Lisäksi tutkitaan, millaisia eroja vanhempien oppimisen tuen tavoissa on. Tutkielma on tapaustutkimus, joka toteutettiin enimmäkseen laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineistona on kolmen Kide science -tiedekerhokerran videomateriaali, joka litteroitiin analyysia varten. Aineisto koostuu kymmenen lapsen ja vanhemman vuorovaikutustilanteista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin sekä laadullista aineistoa kvantifioimalla. Näin laadullinen aineisto saatiin selkeään, helposti hahmotettavaan muotoon. Vanhemmat tukivat lasten oppimista tiedekerhossa kognitiivisesti, emotionaalisesti sekä vapautta antamalla. Myös liiallista autonomian rajoittamista esiintyi. Vanhempien oppimisen tuen tavoissa oli eroja kaikissa edellä mainituissa oppimisen tuen luokissa. Huomionarvoista oli erityisesti vanhempien tarjoaman emotionaalisen tuen vähäinen määrä. Tulosten perusteella olisi perusteltua pohtia tiedekerhotoiminnan kehittämistä lasten oppimista entistä paremmin tukevaksi.
  • Juska, Savolainen (2016)
    Recent studies have shown that children are becoming more passive and less likely to exercise. Exercise and physical activity are an essential part of children overall development supporting it physically, mentally, socially and cognitively. In Finland recommendation for school age physical activity is 1-2 hours of diverse exercise daily basis in age-appropriate manner. Researches have shown that increased physical activity in school is linked positively with learning and school success. Leisure-time physical activity link to school is far less researched, and the results have been conflicting. The aim of this study is to find out how much seventh-graders in Helsinki are moving in their free time and how physical activity affects their self-perceived self-esteem and learning difficulties. The study also aimed to determine whether previous variables and links has differences between girls and boys. This study is part of the University of Helsinki carried out by Mind the Gap research project (2013-2017). The data was collected seventh graders (N = 1324) via a questionnaire spring 2014 in Helsinki 20 different schools. The link between leisure time physical activity to self-perceived self-esteem and learning difficulties were researched by one-way analysis of variance (ANOVA) and the differences between genders by Post-hoc (Scheffe) test. The results showed that physically the most active group, which were physically active at least half an hour more than once a day, experienced higher self-esteem than other groups. In boys this association was statistically significant. In girls, the amount of physical activity was not statistically significant to self-perceived self-esteem. Experienced learning difficulties and physical activity levels were only indicative dependence, even though the most physically active boys group experienced fewer learning difficulties in the monitoring of teaching as well as reading and writing demanding tasks than the other groups. In girls, there were found no dependence between any leisure time physical activity groups and experienced learning difficulties.
  • Holopainen, Tuomo (2020)
    Tavoitteet. Tutkielmani tavoite oli tarkastella, miten tutkimuskirjallisuudessa käsitellään va-paa-ajan liikuntaharrastusten ja koulumotivaation yhteyttä. Tavoitteenani oli tarkastella eri-tyisesti sitä, kuinka aihepiirin kirjallisuudessa on huomioitu nuorten jaksaminen sekä hyvin-vointi. Näkökulmana nuorten hyvinvointiin on erityisesti elämänhallinnallinen puoli, eli se, kuinka he päivänsä ja viikkonsa rytmittävät sekä hallitsevat omaa ajankäyttöänsä. Motivaa-tio koulua ja harrastamista kohtaan nähdään rakentuvan tavoiteorientaatioon ja erityisesti suoritusmotivaatioon perustuen. Suoritusmotivaatioteorian mukaan nuori ryhtyy toimintaan saavuttaakseen jonkin tavoitteen tai päämäärän. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä liikuntaa pi-detään nyky-yhteiskunnassa hyvinvoinnin kannalta välttämättömänä tekijänä, mutta samalla jo nuoruudessa koetaan jatkuvasti enemmän stressiä. Menetelmät. Tutkimus oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus, johon etsittiin keväällä 2020 tietoa kaikkien Suomen yliopistojen tietokannoista. Mukaan tutkielmaan päätyi yhteensä 15 lähdeteosta, joissa oli mukana artikkeleita tieteellisissä lehdissä, yksi toimitettu teos, väitös-kirjatutkimuksia, pro gradu -tutkielmia sekä valtioneuvoston, opetusministeriön, opetushalli-tuksen ja nuorisotutkimusverkoston julkaisuja. Aineiston järjestelyssä käytettiin apuna sisäl-lönanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset. Aineistosta havaittiin vapaa-ajan liikuntaharrastusten ja koulu-motivaation yhteydestä myönteisiä, kielteisiä ja tilannesidonnaisia vaikutuksia koulumotivaa-tioon. Myönteisiä tekijöitä esitettiin olevan esimerkiksi parantuneet sosiaaliset taidot, jotka edesauttavat oppimista. Lisäksi esiintyi näkemys, jonka mukaan vapaa-ajallaan liikuntaa harrastavat oppivat hallitsemaan omaa ajankäyttöään tehokkaammin. Kielteisiä puolia esi-tettiin olevan esimerkiksi haasteet löytää aikaa läksyjen tekoon sekä lähinnä harrastuksiin kohdistuva mielenkiinto. Erityisesti viimeksi mainittu huoli toistui usein aineistossa. Tilan-nesidonnaisesti yhteys nähtiin liittyvän siihen, kuinka opettaja suhtautuu harrastamiseen. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja aineiston niukkuus kuitenkin osoittaa, että aiheeseen liittyvää tutkimusta kaivataan lisää.
  • Ahola, Karoliina (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten lisääntynyt vapaa-ajan teknologinen viestintä työelämässä on yhteydessä työntekijöiden työhyvinvointiin kaupan alalla. Teknologiseen viestintään siirtyminen on verrattain uusi muutos työelämässä, eikä aiheesta ole tehty vielä runsaasti aiempaa tutkimusta. Työntekijöiden hyvinvointi on koko yhteiskunnan toiminnan edellytys, ja kaupan ala puolestaan on merkittävä työllistäjä Suomessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli teknologista organisaatioviestintää, sekä työnhyvinvoinnin myönteisiä (työn imu) ja kielteisiä (työuupumus) ulottuvuuksia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia työn imun ja työuupumuksen kokemuksia kaupan alan työntekijöillä esiintyi lisääntyneen vapaa-ajan organisaatioviestinnän myötä. Tutkimusmenetelmänä hyödynsin laadullista, strukturoitua haastattelua. Haastattelin neljää saman vähittäiskauppayksikön työntekijää, joiden tehtävänimikkeenä oli myyjä. Haastattelut nauhoitettiin, ja litteroitiin aineistoksi, josta teoriaohjaavan analyysin keinoin etsin vastauksia asettamiini tutkimuskysymyksiin. Tutkimuskysymysten pohjalta muodostin kaksi kategoriaa: työn imun ja työuupumuksen, joiden alle lajittelin aineistosta löytämäni havainnot. Analysoin aineistoa verraten havaintojani työn imun ja työuupumuksen määritelmiin. Haastatteluaineistosta löytyi sekä työn imuun että työuupumukseen viittaavia havaintoja. Aiempien tutkimustulosten mukaan oli tyypillistä, että teknologisella organisaatioviestinnällä oli sekä myönteisiä että kielteisiä yhteyksiä työhyvinvoinnin kanssa, ja tutkimukseni tuki tätä havaintoa. Tutkimustulokset olivat siis linjassa aikaisempien tutkimustuloksien kanssa. Aineistossa kielteisten hyvinvointiin liittyvien havaintojen määrä oli hieman suurempi. Vaikka tämän tutkimuksen perusteella ei voida vetää selviä syy-seuraussuhteita asioiden välille, tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä siitä, kuinka työelämän muutokset ovat yhteyksissä työhyvinvointiin kaupan alalla. Jatkossa aihetta voisi syventää tutkimalla lisääntyneen vapaa-ajan organisaatioviestinnän yhteyksiä esimerkiksi eri alojen työntekijöiden työhyvinvointiin.