Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Class Teacher, Education"

Sort by: Order: Results:

  • Stenqvist, Tanja (2022)
    Mål. Syftet med studien är att undersöka vilka verktyg och instruktioner klasslärare har för att göra sin undervisning inklusiv. Forskningen är fokuserad speciellt på Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014, årskurs 1-6. Jag ville forska speciellt kring inkludering, eftersom det i dagens skola är i grunden för all undervisningen. Utöver det ville jag analysera specifikt instruktioner i grunderna för läroplanen eftersom de skall styra varje finsk lärare till att uppkomma detta mål. Tidigare forskning har visat att inkludering som tanke är simpelt men komplicerat i praktiken. Jag ville på basen av det undersöka hur utbildningsstyrelsen har skrivit grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen är skriven som ett styrdokument för lärare som behöver verktyg i att genomföra inkluderande undervisning. Metoder. Studien var en kvalitativ innehållsanalys, specifikt en induktiv innehållsanalys. Metoden utgår från en observation som genom forskning generaliseras. I studien utgick jag från en observation i medier och statistik och analyserade sedan på basen av det Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 och kom till en allmän slutsats. Resultat och slutsatser. Resultaten visade att instruktionerna kring inkludering är relativt allmänna i grunderna för läroplanen. Instruktionerna innehåller inte mycket konkreta verktyg på hur undervisningen skall göras inklusiv. Utöver grunderna för läroplanen skall de mera konkreta instuktionerna och tillvägagångssätten bestämmas på lokal nivå. Grunderna för läroplanen innehåller ändå instuktioner för de tre nivåerna av stöd för lärande, de beskriver stöd nivån och de viktigaste delarna av genomförandet.
  • Eronen, Heta (2022)
    Tavoitteet. Ilmastonmuutoksen kiihtyessä ilmastokasvatuksen tärkeys korostuu jatkuvasti. Ilmaston tila on yleisesti näkyvillä oleva aihe, mutta siihen liittyvää opetusta ei toteuteta kouluissa kovinkaan aktiivisesti. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) ilmaston tilaa käsitellään vähän eikä sanaa ilmastokasvatus mainita kertaakaan. Tässä tutkielmassani tarkastelen onnistuko ilmastokasvatus välittämään oppilaille tietoja ja taitoja luovia muuttuvassa ilmaston tilassa ja vaikuttaa siihen. Jaottelen ilmastokasvatuksen kolmeen eri ulottuvuuteen: ilmastokasvatukseen tiedonjakajana, tunteisiin ja asenteisiin ilmastokasvatuksessa sekä ilmastokasvatuksen toimintaan. Tutkin myös sitä, millaisia keinoja tutkimuksista nousee esiin tulevaisuuden ilmastokasvatuksen toteuttamisen varalle. Menetelmät. Käytin tutkielmani menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Lähteeni olivat vertaisarvioituja tutkimusartikkeleja, jotka on kaikki julkaistu vuoden 2009 jälkeen. Hain lähteeni hakusanoilla ilmastokasvatus, ympäristökasvatus climate change education sekä environmental education. Aineiston analyysiin minulle valikoitui viisi tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksissa oppilaiden tieto ilmastonmuutoksesta kasvoi ilmastokasvatuksen ansiosta, mutta kasvu ei ollut tilastollisesti merkittävää. Parhaiten oppilaat oppivat tietoja konkreettisien kokeiden myötä. Tunteiden ja asenteiden kohdalla suurimmat muutokset tapahtuivat oppilaiden uskossa omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa, ne kasvoivat ilmastokasvatuksen myötä. Myös negatiiviset tunteet kuten pelko lisääntyivät. Vaikutuskeinoista tietäminen lisäsi kuitenkin oppilaiden optimistisuutta maailman tulevaisuutta kohtaan. Oppilaiden oman mahdollisen toiminnan lisäksi tutkimuksissa osa oppilaista sai perheissään aikaan suurempiakin muutoksia kohti ilmastoystävällisempiä ratkaisuja. Ilmastonmuutoksen käsittely ilmastokasvatuksessa optimistisesta näkökulmasta todettiin tärkeäksi ja esimerkiksi toivon herättäminen oppilaissa nostettiin tarpeelliseksi. Oppilaiden omien kokemusten huomioiminen ja ilmastokasvatuksen aiheiden sitominen useisiin eri oppiaineisiin nousivat myös esiin. Ikätasoisuuden huomioiminen opetuksessa todettiin tärkeäksi. Kaikissa ilmastokasvatuksen ulottuvuuksissa opetuksen vaikutukset olisivat mahdollisesti olleet voimakkaampia, mikäli interventio-opetus olisi kestänyt pidempään.
  • Kangas, Sini (2023)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on perehtyä ruokakasvatuksen tavoitteisiin, sisältöihin ja mahdollisuuksiin ilmastokestävyyden näkökulmasta. Nykyinen ruokajärjestelmä, johon olemme kasvaneet ja tottuneet, on yksi suurimmista ilmastopäästöjen aiheuttajista. Kirjallisuuskatsauksessa kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti ruokakasvatuksen mahdollisuudet vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Millä tavoin ilmastokestävä ruokakasvatus otetaan huomioon kouluruokapalveluissa sekä koulujen että kasvatuslaitosten opetussuunnitelmissa? Tässä tutkielmassa käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuusaineisto koostui erilaisista Suomessa sekä ulkomailla muodostetusta tutkimuskirjallisuudesta ruokamurrokseen, ruokakasvatukseen ja/tai ilmastokasvatukseen liittyen. Tutkimus rajautui ja kohdistui ruokakasvatukseen suomalaisissa kouluissa, mutta käsitteli aihetta myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Tässä tutkielmassa ilmastokestävä ruokakasvatus määriteltiin sisältävän kestävän kehityksen, ilmastokasvatuksen ja ruokakasvatuksen tavoitteet. Ilmastokestävä ruokakasvatus ohjaa lasta ymmärtämään ruoan tuotannon ja vallitsevan ruokajärjestelmän haasteet ja ilmastonmuutoksen vaikutukset ruokaan ja ruokakulttuuriin. Ilmastokestävä ruokakasvatus ei ole vakiintunut termi, mutta teoreettiseen taustaan pohjautuen ilmaston, ruoan ja kasvatuksen yhteyksien huomiointi yhteiskunnallisella tasolla on tarpeellista – ilmastokestävän ruokakasvatuksen käsite kattaa nämä tärkeät ulottuvuudet. Tämän tutkielman perusteella ilmastokestävään ruokakasvatukseen liittyviä sisältöjä on mainittu opetussuunnitelmassa ja erilaisissa tutkimuksissa. Kasvisruokaa halutaan lisätä ja lihansyöntiä vähentää ravitsemussuosituksien mukaan. Kestävä kehitys ja siihen liittyvät tavoitteet ovat merkittynä opetussuunnitelman arvopohjaan ja siksi erilaiset ilmastokestävyyteen liittyvät tavoitteet näkyvät myös useassa eri alueessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Ilmastonmuutokseen liittyvää ruokakasvatusta ei kuitenkaan ole käsitelty tai tutkittu lähes ollenkaan. Tämän tutkielman mukaan ilmastokestävän ruokakasvatuksen sisältöjä olisi tarpeellista hyödyntää selkeämmin ja monipuolisemmin kouluissa. Kouluruokailu jää nykymuodossaan melko erilliseksi kokonaisuudeksi muusta opetuksesta ja koulun kasvatuksellisista tehtävistä.
  • Heino, Vilma (2022)
    Ilmiölähtöinen pedagogiikka lähtee oletuksesta, jonka mukaan ihminen kokee maailman havaitsemiensa asioiden kokonaisuuksina, ilmiöinä. Ilmiölähtöisyyteen kuuluu ajatus oppimisen aktiivisuudesta ja vuorovaikutteisuudesta. Sen taustalla vaikuttavat sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys ja sosiokulttuurinen näkökulma oppimiseen, joiden mukaan oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia ilmiölähtöisesti opettavilla luokanopettajilla on ilmiölähtöisestä opetuksesta. Tutkielmassa selvitin, miten opettajat käsittävät ilmiölähtöisen oppimisen sekä mikä siinä heidän mielestään on antoisinta ja haastavinta. Tutkielman aineisto koostui viiden ilmiölähtöisesti opettavan luokanopettajan teemahaastattelusta. Haastateltavat opettivat lähes kokonaan tai osittain ilmiölähtöisesti. He olivat opettaneet ilmiölähtöisesti keskimäärin kuusi vuotta. Analysoin aineistoa sisällönanalyysin keinoin. Analyysissani noudatin Johanna Ruusuvuoren (2010) laadullisen aineiston kolmivaiheista analyysia. Tutkielman tulokset osoittivat, että haastateltavilla oli hyvin yhteneväinen näkemys siitä, mitä ilmiölähtöinen oppiminen on. Haastateltavat korostivat opetuksen kokonaisvaltaisuutta ja oppijalähtöisyyttä. Kaikki haastateltavat kertoivat pitävänsä ilmiölähtöisestä opettamisesta. Ilmiöopetuksessa antoisinta heidän mielestään oli oppilaiden motivoituneisuus ja oppimisen ilo sekä syvä perehtyminen asioihin. Lisäksi haastateltavat nauttivat opetuksen suunnittelusta, joka on ilmiöopetuksessa erityisen olennaista. Haasteina he pitivät esimerkiksi kollegoilta saatavan vertaistuen puutetta, oppilaiden mahdollisia ongelmia itseohjautuvuudessa sekä ilmiöoppimisen monitulkintaisuutta ja siitä seuraavia väärinkäsityksiä. Haastateltavien kuvausten perusteella ilmiölähtöinen opetus on ainakin opetusta aloittaessa perinteistä, oppiainejakoista opetusta vaativampaa, mutta se tuo opettajan työhön merkityksellisyyden tuntua ja iloa.
  • Ericsson, Elias (2023)
    Syftet med avhandlingen är att jämföra de finländska läroplansgrunderna från år 2004 och 2014 då det gäller begreppet inkludering. Jag jämför även vilka skillnader förekommer mellan läroplansgrunderna gällande principen om inkludering. Tidigare studier har visat att inkludering är ett laddat begrepp med många åsikter. Denna avhandling är en kvalitativ dokumentanalys. Avhandlingen jämför de finländska läroplansgrunderna från år 2004 och 2014. Dokumentanalysen genomförs med användning av Gunnar Bergs Nivåmodell. Nivåmodellen var mest ändamålsenlig för att kunna genomföra dokumentanalysen. Mitt forskningsresultat visade att det oftare förekom begreppet inkludering i läroplansgrunderna från 2014. Båda läroplansgrunderna hade flera likheter då det gällde principen om inkludering. Flera resultat tydde på att läroplansgrunderna från 2014 hade en klarare tanke om inkludering, jämfört med läroplansgrunderna från 2004. Begreppet principen om inkludering definieras aldrig i läroplansgrunderna från 2014, vilket kan leda till oklarheter i formuleringar och definitioner av begreppet.
  • Syvänen, Sonja (2022)
    Tavoitteet. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää inkluusiokäsitteen jäsentymistä osana suomalaista koulutuspolitiikkaa ja koulutusta ohjaavia hallintotekstejä sekä niiden suhdetta perusopetuksen käytänteisiin. Peilasin hallintotekstien ja koulutuspolitiikan inkluusiota koskevia jäsennyksiä koulujen käytäntöihin inklusiivisena yhteisönä. Aiemmat tutkimukset osoittavat koulutusta koskevien lakitekstien ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) pohjautuvan inklusiivisille arvoille, mutta niiden perusteella johdettavat käytänteet eivät täytä inkluusioperiaatteen kriteerejä osallistavasta kasvatuksesta. Yksi merkittävimmistä haasteita suomalaisen koulutuspolitiikan ja hallintotekstien sisällön sekä koulun arjen käytänteiden välisessä epätasaisuudessa on inkluusiokäsitteen hankala määriteltävyys. Työn teoreettinen tausta perustuu inkluusion erilaisiin määrittelyihin koulutuksen kontekstissa aiempaa tutkimusta hyödyntäen. Menetelmät. Tutkielman aineisto koostui tutkimusartikkeleista, jotka käsittelivät inkluusiota osana koulutuksen toimintamalleja. Osa artikkeleista käsitteli inkluusiota Suomea laajemmin, kun taas osan sisältö rajautui ainoastaan Suomen koulutusjärjestelmän tilanteeseen ja inkluusion toteutukseen sen puitteissa. Aineistoon sisältyi osia neljästä eri laista, jotka säätelevät inkluusion toteuttamista koulutuksessa. Lisäksi tutkielmassa käytettiin aineistona Oikeus oppia-hankkeen väliraporttia vuodelta 2021, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita vuodelta 2014 ja UNESCO:n Salamancan julistusta vuodelta 1994. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Analyysissa on hyödynnetty narratiivista ja integroivaa lähestymistapaa ja aineiston analyysitapana on käytetty abduktiivista sisällönanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset. Vaikka inkluusion käsitettä ei ole kirjattu suoraan Suomen lakiin, lain tarjoama viitekehys edellyttää suomalaista koulutusjärjestelmää toteuttamaan koulutusta inklusiivisesti. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) on kirjattu inkluusioperiaatteen mukaisen opetuksen järjestäminen, mutta inkluusion käsitteen sisältöä ei ole määritelty. Lait ja muut hallinnolliset asiakirjat noudattivat Salamancan julistuksen (2014) mukaisia arvoja. Inkluusion merkityksiä POPS:ssa (2014) ja koulun arjen käytänteissä ohjasivat edellä mainitut tekstit, jotka käsittelivät inklusiivisen kasvatuksen toteuttamista koulussa. Merkityksien johtaminen suoraan käytänteiksi näyttäytyi analyysini perusteella hankalalta, sillä inkluusion käsitteelle ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Resurssien rajallisuus määritti käytänteitä, minkä vuoksi inkluusion kokonaisvaltainen toteuttaminen kärsi kaksoisjärjestelmän aikaisista perinteistä. Toimintakulttuurin muuttaminen inklusiivisemmaksi oli yksi merkittävä keino kohti inklusiivisempaa koulua ja sitä pystytään kehittämään panostamalla niin opettajien tietotaitoon. Myös kouluyhteisön kehittäminen sekä vaalimalla osallisuutta että auttamalla yksittäisiä oppilaita tuen tarpeensa kanssa tekisi koulun toimintakulttuurista inklusiivisemman.
  • Loven, Wilma (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia inklusiivisesta opetuksesta ja selvittää, onko inklusiivisessa ympäristössä opettaminen yhteydessä opettajien kokemaan työuupumukseen. Tutkimusongelmana on määrittää opettajien näkökulmia inklusiivisen opetuksen kontekstista ja sen toimivuudesta sekä määritellä tekijät, jotka ovat yhteydessä opettajien työuupumukseen inklusiivisen koulutuksen kontekstissa. Menetelmät. Tämä tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa tutkija määrittää tutkimuskysymykset valitsemansa tutkimusaiheen pohjalta, joihin hän pyrkii vastaamaan aiemman tutkimuksen pohjalta. Aineisto kerätään aikaisemman relevantin tutkimuksen pohjalta, joiden tuloksia analysoimalla pyritään löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tämän katsauksen aineistoksi on kerätty 19 tutkimusta, jotka käsittelevät opettajien asenteita ja kokemuksia inkluusiosta ja opettajien työuupumustekijöitä inklusiivisessa opetuksessa. Tutkimusartikkelit on kerätty Google Scholarista, ERIC – tietokannasta ja Helkasta. Hakusanoina on käytetty muun muassa “inclusive education and teacher burnout”, “teacher burnout in inclusive education”, “inclusive education and teachers’ beliefs” ja inclusive education and teachers’ attitudes”. Aineiston analyysi on toteutettu havainnoimalla teemoja ja keräämällä synteesiä keskeisistä tuloksista. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten mukaan opettajat suhtautuvat inkluusioon positiivisesti, mutta kokevat että lisäkoulutus, toimiva yhteistyö ja riittävät tukitoimet ovat välttämättömiä inkluusion toteutumiseen. Inkluusio ei tulosten mukaan automaattisesti lisännyt työuupumusta, mutta puutteelliset tukitoimet ja opettajien kokemattomuus erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa työskentelystä ennustivat työuupumusta. Lisäksi työn vaatimukset ja heikko minäpystyvyyden kokemus ennustivat työuupumusta. Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että opettajat suhtautuvat inkluusioon positiivisesti, mutta tiettyjen tekijöiden tulee toteutua, jotta inkluusio onnistuu. Mikäli nämä tekijät eivät toteudu, mahdollinen seuraus on työuupumus.
  • Nieminen, Tiia (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää peruskoulun opettajien ja oppilaiden kokemuksia innovatiivisissa oppimisympäristöissä työskentelystä. Innovatiivisille tiloille tyypillistä on avoimet ja joustavasti muunneltavissa olevat tilat sekä perinteisestä luokkahuoneesta poikkeavat kalustusratkaisut. Tiloissa työskentelevät hyödyntävät usein yhteistyötä oppimi-sen tukena sekä monialaista otetta opetuksessa. Innovatiivisia tiloja on aloitettu ottamaan käyttöön Suomessa vasta vuodesta 2016 alkaen, joten on tutkimuskohde vielä hyvin uusi. Tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii tuottamaan yleiskatsaukseen opettajien ja oppilaiden kokemuksista tällä hetkellä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon valikoitui mukaan kymmenen tutkimusartikkelia. Aineistosta pyrittiin löytämään yhteneviä ja eriäviä piirteitä opettajien ja oppilaiden kokemuksista sekä kuvailtiin teemoja valitun teorian valossa. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajat sekä oppilaat hyödynsivät luokassaan paljon yhteis-opettamista ja -oppimista. Opettajat suunnittelivat opetustaan paljon yhdessä ja opetuksessa suosittiin monialaista otetta. Tilat ja niissä työskentely koettiin helpottavan uusimman opetus-suunnitelman toteuttamista sekä tukevan yhteisopetusta ja -oppimista. Opettajat ja oppilaat raportoivat tiloissa työskentelyn aiheuttavan liikaa melua ja tilojen organisoinnissa ei ollut aina onnistuttu, jolloin niiden mahdollisuuksia ei pystytty täysin hyödyntämään. Oppilaat arvostivat vapautta, jota tiloissa työskentely ja valitut oppimismenetelmät heille toivat. He kokivat yhteisopiskelun mielekkääksi ja vertaistuen tukevan omaa oppimistaan. Kokemus tilojen toimivuudesta vaihteli opettajien välillä, mutta tilan toimivuuden kannata olennaista on todeta, että opettajien tulee työstää käsitystään opettajuudesta uusissa tiloissa, jotta tilojen mahdollisuuksia päästään monipuolisesti hyödyntämään
  • Häkkä, Katarina (2023)
    Tavoitteet. Itsetunnolla on keskeinen rooli lasten ja nuorten terveen kasvun ja kehityksen kannalta, ja hyvä itsetunto voi tukea monin eri tavoin oppilaan oppimismahdollisuuksia. Myös nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus, 2014) korostetaan, että perusopetuksen yksi tärkeistä tavoitteista tulisi olla oppilaan kasvun tukeminen tasapainoiseksi ja terveen itsetunnon omaavaksi yksilöksi. Tämän tutkielman tavoitteena on aiheesta tehtyjen tutkimusten avulla selvittää, vaikuttaako peruskoululaisten itsetunto heidän opintomenestykseensä. Lisäksi tutkielman pyrkimyksenä on ymmärtää, mitkä tekijät selittävät itsetunnon ja opintomenestyksen välistä yhteyttä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus kohdistui tieteellisiin artikkeleihin, jotka käsittelivät peruskoululaisten itsetunnon ja opintomenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä hyödyntäen kuudesta eri tietokannasta (ERIC, Taylor and Francis Online, Medline, ScienceDirect, ProQuest, Psycinfo). Analysoitava aineisto muodostui lopulta viidestätoista vuosina 2017–2022 julkaistusta vertaisarvioiduista tieteellisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset. Hyvän itsetunnon havaittiin olevan yhteydessä peruskoululaisten parempaan opintomenestykseen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksesta jää kuitenkin epäselväksi, onko itsetunto syy vai seuraus opintomenestykselle. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että itsetunnon ja opintomenestyksen välinen suhde on kaksisuuntainen tekijöiden vaikuttaessa vastavuoroisesti toisiinsa. Tutkielman tulosten perusteella näyttää siltä, että oppilaan hyvä itsetunto parantaa hänen opintomenestystään lisäämällä sinnikkyyttä ja sisukkuutta, vahvistamalla kognitiivista ja päättelytaitoihin liittyvää kyvykkyyttä sekä tehostamalla opiskelumotivaatiota. Lisäksi hyvä itsetunto on yhteydessä oppilaan parempaan kykyyn ottaa vastaan opettajalta saatua pa-lautetta. Aikaisempi aiheesta saatu tutkimustieto keskittyy pitkälti korkeakouluopiskelijoihin, minkä vuoksi tulevaisuudessa olisi tarpeellista tehdä lisätutkimusta itsetunnon vaikutuksista oppilaiden opintomenestykseen varsinkin peruskoululaisten kohdalla.
  • Lehtinen, Paula (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen opetus edistää jakolaskujen oppimista. Jakolaskujen oppimista ja osaamista on tutkittu paljon, mutta opettamista koskevaa tutkimusta on tehty huomattavasti vähemmän. Jakolaskua pidetään vaikeimmin opittavana peruslaskutoimituksena, ja tästä syystä on oleellista tutkia, millainen opetus oppimista edistää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen opetus edistää jakolaskun käsitteellistä ymmärtämistä, sekä yhtäältä jako- ja kertolaskujen käänteisyyden ja toisaalta tehokkaiden jakolaskustrategioiden oppimista alakouluikäisillä lapsilla. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto haettiin Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta, ja se koostui kahdeksasta englanninkielisestä julkaisusta vuosilta 2002–2020. Aineisto kuvailtiin ja sen avulla vastattiin tutkimuskysymyksiin, jotka oli muodostettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tulokset ja johtopäätökset. Jakolaskun käsitteellistä ymmärrystä edistävää opetusta käsiteltiin neljässä julkaisussa. Näiden julkaisujen perusteella jakolaskun käsitteellistä ymmärrystä edistää opetus, jossa hyödynnetään havainnollistavia piirroksia. Erilaisista havainnollistamismalleista juuri lukusuoran käyttäminen tukee murtolukuja sisältävien jakolaskujen käsitteellistä ymmärtämistä. Jako- ja kertolaskujen käänteisyyden opettamista koskevia julkaisuja oli tutkimusaineistossa kaksi. Jako- ja kertolaskujen käänteisyyden oppimista edistää yhtäältä se, että näitä laskutoimituksia, silloin kun ne sisältävät vain kokonaislukuja, käsitellään opetuksessa samanaikaisesti, ja toisaalta se, että opetuksessa hyödynnetään konkreetteja välineitä. Tehokkaiden jakolaskustrategioiden opettamista käsiteltiin kahdessa julkaisussa. Opetus, joka sisältää oppilaiden välisiä, tarvittaessa opettajan ohjaamia ja tukemia keskusteluja eri laskustrategioista, edistää tehokkaiden jakolaskustrategioiden kehittymistä.
  • Sonninen, Sara (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, mitä määritelmiä ja käsityksiä koulukiusaamisesta on tutkimuskirjallisuudessa, sekä miten oppilaiden käsityksiin koulukiusaamisesta vaikuttavat oppilaan ikä, sukupuoli tai aiemmat koulukiusaamiskokemukset. Koulukiusaaminen on ollut ajankohtainen ongelma jo pitkään ja on aiheena hyvin tärkeä. Koulukiusaamisen käsitteen ymmärtämisen kannalta on merkittävää tietää minkälaisia määritelmiä sekä käsityksiä siitä on ja mitkä tekijät näihin käsityksiin vaikuttavat, jotta pystyisimme tunnistamaan ja havaitsemaan koulukiusaamista paremmin. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui sekä suomalaisista että ulkomaalaisista tutkimusartikkeleista sekä tutkimuskirjallisuudesta. Aineiston keruussa käytin erityisesti seuraavia hakusanoja sekä niiden yhdistelmiä: kiusaaminen, koulukiusaaminen, school bullying, oppilas. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella voin todeta, että koulukiusaamisen määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa tapaa ja määritelmiä sille on lukuisia, mutta tässä tutkimuksessa olevassa aineistossa koulukiusaamisen määrittelyssä painottui kaksi kriteeriä: tekojen tahallisuus ja vallan epätasapaino. Katsaukseni antaa myös viitteitä siitä, että oppilaat kokevat käsityksiensä koulukiusaamisesta olevan ristiriidassa opettajien käsityksiin. Kirjallisuuskatsaukseni myös osoitti, että oppilaiden käsitykset koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista saattavat hieman vaihdella riippuen oppilaan iästä ja sukupuolesta. Mitä enemmän oppilaalle karttuu ikää, sitä monipuolisempi käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista. Pojat kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan fyysistä, kun taas tytöt kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan sanallista ja henkistä kiusaamista. Aikaisemmalla koulukiusaamiskokemuksella ei tässä tutkimuksessa löytynyt olevan tilastollisesti merkitsevää eroa siihen, minkälainen käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta.
  • Heinonen, Iiristiina (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, millaisena suomalainen vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaa on käsitetty opetussuunnitelmatutkimuksessa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, näkyykö opetussuunnitelmassa piirteitä saksalaisesta Bildung-opetussuunnitelmatraditiosta. Opetussuunnitelmatutkimukselle haastavia piirteitä ovat opetussuunnitelmakäsitteen määrittely, tutkimusmetodien valinta sekä koululaitoksen sidonnaisuus ympäröivään yhteiskuntaan, politiikkaan ja kulttuuriin. Opettajan autonomia ja itsenäinen harkintavalta on ollut keskeisessä roolissa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, ja opetussuunnitelma on antanut opettajalle paljon vapauksia määritellä omaa opetustaan. Suomalainen opetussuunnitelmatutkimus on ollut kiinnostunut opetussuunnitelman laatimiseen vaikuttavista tekijöistä, sekä opetussuunnitelman käytännön toimeenpanosta. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on saada käsitys siitä, miten aihepiiriä on aiemmin tutkittu ja millainen tutkittavan aiheen teoreettinen viitekehys on. Tarkoituksena ei ole muodostaa uutta tietoa, vaan selvittää, mitä on aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tarkastelun kohteena olevat tutkimusartikkelit haettiin tietokannoista määriteltyjä haku- ja poissulkumenetelmiä käyttäen. Hakumenetelmien avulla löydettyjä ja tarkempaan analyysiin valittuja artikkeleita tarkasteltiin tutkimuksen teoreettista taustaa vasten. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma käsitettiin eri tavoin. Osa tutkimusartikkeleista käsitti opetussuunnitelman olevan koulun kontrollin väline, kun taas osa näkee opetussuunnitelman tulkinnalle keskeiseksi piirteeksi koulun arjen huomioimisen. Myös opetussuunnitelmakäsitteen epämääräinen luonne nousi keskeiseksi pohdinnan aiheeksi. Kyseiset käsitykset opetussuunnitelmasta ovat olleet keskeisiä näkemyksiä jo pitkään opetussuunnitelmateoreettisessa keskustelussa, joskin samalla on huomioitava kulttuurin ja muun yhteiskunnan vaikutus opetussuunnitelman käsittämisessä opetussuunnitelmatutkimuksen kentällä. Bildung-tradition piirteitä oli havaittavissa opetussuunnitelmaa käsittelevissä tutkimusartikkeleissa. Opettajan autonomian merkitystä korostettiin, ja opettajalla nähtiin olevan merkittävä rooli opetussuunnitelman toteuttajana koulun arjessa. Opettajan katsottiin olevan tärkeässä asemassa opetussuunnitelman toteuttamisessa.
  • Mustonen, Eveliina (2024)
    Tavoitteet. Katsomusopetuksen toteuttaminen on paljon keskustelua herättävä ja poliittisestikin ajankohtainen aihe, etenkin Suomessa. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, minkälaisia asioita identiteetin kehittymisen ja katsomusopetuksen yhteydestä on havaittu. Tutkielmassa kartoitettiin minkälaiset tekijät katsomusopetuksen toteutuksessa ovat yhteydessä oppilaan identiteetin kehittymiseen, niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Tutkielma keskittyy oppilaan identiteetin kehittymiseen koulun katsomusopetuksen kontekstissa. Menetelmät. Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Sen aineisto kerättiin systemaattisesti Web of Science -tietokannasta hakulausekkeella ”religious AND education AND identity AND school” ja rajaten julkaisuvuosiin 2009–2024. Aineistoon valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia, joissa kaikista tarkasteltiin koulussa toteutettavaa katsomusopetusta ja oppilaan identiteetin kehittymistä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, jonka avulla tutkimuskysymykseen vastaavat tulokset jaettiin viiteen kategoriaan. Kategorioita muodostettiin sekä teorialähtöisesti identiteetin kehittymisen ulottuvuuksien (Waterman, 2015) pohjalta että aineistolähtöisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Katsomusopetuksen havaittiin olevan yhteydessä oppilaan identiteetin kehittymiseen monella tapaa, niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Oppilaan omaa katsomusta vastaamaton toiseuttava katsomusopetus oli negatiivisesti yhteydessä hänen identiteettinsä kehittymiseen. Kuuluvuuden tunne, kokemus turvallisesta ja kysymyksille avoimesta tilasta sekä opettajan lämminhenkisyys olivat positiivisesti yhteydessä oppilaan identiteetin kehittymiseen. Suurin osa aineiston tutkimuksista oli laadullisia tutkimuksia suhteellisen pienillä otoksilla eivätkä siis tajonneet laajasti yleistettävää, vaan kuvailevaa tietoa aiheesta.
  • Haapanen, Onni (2021)
    Asetin tutkielmani tavoitteeksi tarkastella kaunokirjallisuuden mahdollisuuksia alakoulun kirjallisuuskasvatuksessa sekä luonto- ja ympäristökasvatuksessa. Kaunokirjallisuuden lukeminen on moniulotteista, ja sen perusteella oli kiinnostavaa lähteä tutkimaan asiaa. Ajattelin, että kaunokirjallisuudella olisi mahdollista vastata luonto- ja ympäristökasvatuksen tavoitteisiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kaunokirjallisuutta kyllä luetaan alakoulussa, mutta innostus kaunokirjallisuuden lukemiseen on koko ajan vähenemään päin. Lisäksi lasten- ja nuortenkirjallisuudessa on tutkimusten mukaan runsaasti luonto- ja ympäristöaiheisia teoksia. Tutkielma tarjoaa tietoa kaunokirjallisuuden mahdollisuuksista kirjallisuuskasvatuksessa ja luonto- ja ympäristökasvatuksessa. Lähestyin tutkimuskysymyksiäni kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, mikä mahdollisti laajan tutkimustehtävän asettamisen ja monipuolisen aineiston keräämisen. Hain aineistoa erilaisilla aiheeseeni sopivilla hakusanoilla. Aineistooni sisältyi monenlaisia tutkimustekstejä, jotka tarjosivat vastauksia tutkimuskysymyksiini. Laaja aineistoni mahdollisti yleiskatsauksen laatimisen niin, että tutkielmani rakentui ajankohtaisen ja monipuolisen tutkimuksen perusteella. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden erilaiset aiheet mahdollistivat ajatusten kehittelyn ja ymmärryksen lisääntymisen. Alakoulussa kaunokirjallisuuden lukemisella oli monenlaisia ulottuvuuksia, joihin kuului lukutaidon kehittymistä, lukukokemuksista nauttimista ja uuden oppimista erilaisilla tavoilla. Lasten- ja nuortenkirjallisuus on ajatuksia ja tunteita herättävää taidetta, jonka tulee innostaa lasta lukuharrastukseen. Eri kirjallisuuden lajien käyttö mahdollistaa kir-jallisuuskasvatuksen toteutumisen tavoitteiden mukaisesti. Kaunokirjallisuudella oli mahdollisuuksia myös luonto- ja ympäristökasvatuksen kontekstissa. Kaunokirjallisuuden lukeminen mahdollistaa omien tulkintojen tekemisen ja kokemuksellisuuden erilaisten luonto- ja ympäristöaiheiden äärellä.
  • Holopainen, Niko (2024)
    Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee suomalaisen katsomusopetuksen nykytilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli ottaa selvää, mitä ongelmia nykymuotoinen suomalainen katsomusopetuksen malli pitää sisällään. Tavoitteena oli myös kartoittaa mahdollisia ratkaisuja mallin ongelmiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet nykyisen, oppilaat katsomusperinteen mukaan eri ryhmiin erottelevan mallin olevan tavalla tai toisella ongelmallinen niin oppilaiden kuin opetuksen järjestäjienkin näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin analyyttisenä kirjallisuuskatsauksena ja sen suurimpana inspiraationlähteenä oli Eero Salmenkiven ja Vesa Åhsin vuonna 2022 tekemä selvitys katsomusaineiden nykytilasta ja sen uudistamistarpeista. Aineistoon valikoitui lisäksi muuta ajankohtaista ja nykyisien opetussuunnitelmien kannalta relevanttia kirjallisuutta sekä joitakin hieman vanhempia teoksia, joita voidaan pitää esimerkiksi katsomusopetuksen historian saralla klassikkoina. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimustulosten mukaan katsomusopetuksen ongelmat voitiin jakaa ainakin seuraaviin: oppilaiden uskonnonvapauteen, opetusryhmiin ja -henkilöstöön sekä oppilaiden väliseen dialogiin liittyviin ongelmiin. Ongelmien ytimessä oli pitkälti kysymys oppilaiden joko positiivisesta uskonnonvapaudesta harjoittaa omaa uskontoaan tai heidän negatiivisesta uskonnonvapaudestaan kieltäytyä uskonnonopetuksesta. Vaihtoehtoisia malleja katsomusopetuksen toteuttamiseen havaittiin tutkimuksessa useita erilaisia, minkä lisäksi tutkimustuloksista kävi ilmi tutkijoiden, kouluhenkilöstön ja oppilaiden tuki osittain integroidun katsomusopetuksen mallille. Tulokset viittaavat siihen, että suomalaisessa katsomusopetuksessa on perustavanlaatuisia ongelmia, eikä minkään yksittäisen mallin voi ajatella niitä korjaavan. Ongelmat kumpuavat kansainvälisen lainsäädännön ja sopimusten tulkinnoista, minkä lisäksi kysymykset uskonnosta ja opetuksen resursseista ovat Suomessakin myös poliittisia kysymyksiä. Selvää on ainakin se, että opetuksen integrointi on saanut jalansijaa katsomusopetukseen liittyvässä keskustelussa ja että sille riittää tukijoita niin tutkijoissa kuin oppilaissakin.
  • Mertaniemi, Sonja (2021)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää kiusaamisen syitä yksilöön liittyvien tekijöiden sekä yksilön ympäristön ja ihmissuhteiden näkökulmasta. Kiusaaminen on saanut useita erilaisia määritelmiä ja tämä tutkielma nojasi erityisesti Olweuksen (1993) määritelmään kiusaamisesta. Tutkielma kokoaa kiusaamisen syitä kokonaisuudeksi ja tarkastelussa pääpaino on kiusaamisen uhrissa eli kiusatussa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineiston hankinnassa hyödynnettiin elektronisia tietokantoja Google Scholar ja Helka. Lopullinen tutkimusaineisto koostui yhdeksästä vertaisarvioidusta artikkelista ja yhdestä väitöskirjasta, joissa oltiin tutkittu kiusaamista. Näistä neljä olivat suomalaisia ja kuusi ruotsalaisia. Tutkielman aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tämän tutkielman tulosten perusteella suurin syy kiusaamiselle oli kiusatun poikkeavuus. Muita kiusaamisen kohteeksi joutumiseksi olevia syitä olivat myös ulkonäön, käyttäytymisen ja etnisyyden poikkeavuus. Tämän lisäksi kiusaamisen taustalla voi olla erilaisia yksilötekijöitä sekä ympäristöön ja ihmissuhteisiin liittyviä seikkoja. Yksilötekijöistä yleisen kiusaamisen syy oli tässä tutkielmassa kiusatun luonne tai jokin ominaisuus. Vastaavasti yleisin kiusaamisen syy ympäristöön ja ihmissuhteisiin liittyen oli kiusatun yksinäisyys ja perheen heikko sosioekonominen asema. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kiusaamisen syyt voivat olla vaihtelevia ja liittyä niin yksilöön kuin hänen ympäristöönsä. Kiusaamisen syiden ymmärtäminen auttaa hahmottamaan kiusaamista monimutkaisena ilmiönä. Lisäksi kiusaamisen syiden ymmärtäminen voi auttaa kiusaamisen ennalta ehkäisevässä työssä ja herkistää huomaamaan myös vaikeammin havaittavissa olevia kiusaamistapauksia. Tämän tutkielman tuloksista voivat hyötyä erityisesti kouluissa työskentelevät aikuiset, jotka ovat avainasemassa kiusaamiseen puuttumisessa ja ennalta ehkäisyssä.
  • Tasajärvi, Anu (2023)
    Tämän tutkielman tutkimustehtävänä on tarkastella kestävyyskasvatukseen liittyviä kasvatustieteellisiä tutkimusjulkaisuja ja selvittää, miten niissä näkyy opettajan näkökulma. Tutkielman tavoitteena on tutkia sisällönanalyysin keinoin kestävyyskasvatukseen liittyviä tutkimuksia. Tutkielmassa esitellään tutkimusaiheiden painottumista viimeisen vuoden aikana. Tarkastelun kohteena ovat myös tutkimuksen kohteena olevat tutkittavat, sekä se, miten tutkimuksissa käsitellään kestävän kehityksen määritelmän historiallista näkökulmaa. Tällä tutkielmalla on merkitystä siksi, että monet aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajalla on oleellinen merkitys lasten ja nuorten kestävän elämäntavan vahvistamisessa. Tämä on tärkeää nykyisen kaltaisten ympäristöhaasteiden aikakaudella. Tämä tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimusaineiston analyysissa on käytetty DFC-menetelmää. Se perustuu didaktiseen kolmioon, jossa opetuksen perusosat on mallinnettu kolmeen osaan. Sisällönanalyysin avulla tutkittiin julkaisujen fokusten jakautumista ja opetuksessa vuorovaikuttavia osia: sisältöä, opettajaa, oppilasta, sekä niiden suhteita toisiinsa. Tutkimusaineistoon kerättiin 12 tutkimusta pääosin The Journal of Environmental Education ja Kasvatus ja Aika -julkaisuista vuosilta 2022–2023. Tutkielmassa havaittiin, että viimeisen vuoden aikana kestävyyskasvatuksen tutkimukset painottuivat tarkastelemaan opettajien tai opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kestävän kehityksen tavoitteiden edistämisessä. Lisäksi tutkittiin opettajien käsityksiä oppilaiden toimista kestävyyden tavoitteiden saavuttamisessa, sekä koulun ulkopuolisten tahojen merkitystä kestävyyskasvatuksessa. Kestävän kehityksen määritelmän historiaa ilmennettiin aineistossa suppeasti viittaamalla siihen lähinnä teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että viimeisen vuoden tutkimukset painottuvat tutkimaan kestävyyden edistämistä opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsitysten ja toimien lähtökohdista. Oppilaita tai heidän näkemyksiään tarkastelevaa tutkimusta on nähtävissä vähän. Vähäiselle tarkastelulle jäivät myös oppilaiden kestävän kehityksen mukaisen toiminnan pitkittäistutkimus ja koulujen toimintakulttuurien merkitys kestävyyskasvatuksessa.
  • Partanen, Ellen (2022)
    Tutkimuksen tehtävänä on lisätä tietoa koululiikuntatilanteissa syntyneistä kielteisistä kokemuksista ja koululiikuntakokemusten synnystä. Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Millaisia kielteisiä kokemuksia oppilaille on syntynyt koululiikuntatilanteissa? Tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena, jossa on systemaattisen kirjallisuuskatsauksen piirteitä, jotta tutkittavasta ilmiöstä saataisiin mahdollisimman kattava kuva. Tutkimuksen toteuttaminen kirjallisuuskatsauksena antaa myös mahdollisuuden koota kielteisistä koululiikuntakokemuksista jo saatua tietoa tiiviimpään muotoon. Tutkimusaineistoksi valikoituneet yhdeksän tutkimusta ovat kahta lukuun ottamatta laadullisia tutkimuksia, mikä mahdollistaa ilmiön kuvailemisen monipuolisesti. Aineiston analyysi suoritettiin sisällönanalyysinä vertailemalla tutkimusaineistoista saatua tietoa toisiinsa ja luokittelemalla tutkimustuloksia kategorioittain. Tutkimuksessa ilmeni, että kielteisiä koululiikuntakokemuksia oli syntynyt oppilaiden yhdessäoloon liittyvissä tilanteissa, opettajan persoonaan, käytökseen ja opetustilanteisiin sekä oppilaiden pätevyyden kokemuksiin liittyen. Myös sukupuolella ja seksuaalisella suuntautumisella oli osansa kielteisten kokemusten synnyssä, kuten myös ryhmäkoolla ja rakenteella. Tutkimustuloksista on hyötyä lasten kanssa, sekä liikunnan parissa työskenteleville. Tutkimus herätti myös kiinnostuksen jatkotutkimukselle, jolloin voitaisiin selvittää keinoja kielteisten koululiikuntakokemusten ehkäisemiseen ja myönteisten koululiikuntakokemusten luomiseen.
  • Ojanen, Laura (2023)
    Tavoitteet. Yhä harvempi suomalaisoppilas opiskelee osana peruskouluaikaisia opintojaan valinnaisia vieraita kieliä, vaikka niiden osaamisen tärkeys yhä kansainvälistyvämmässä maailmassa on vahvasti korostunut. Pohja tälle vieraiden kielten osaamiselle luodaan Suomessa usein edelleen kouluopetuksessa, jolle raamit antaa yhteiskunnan kehityksen mukaan uudistettava asiakirja, opetussuunnitelma. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (Opetushallitus, 2014) asettaa kieltenopetukselle sisällöt ja tavoitteet, muttei määrittele käytettäviä työtapoja. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä työtapoja nykypäivän vieraiden kielten opetuksessa suomalaisessa perusopetuksessa hyödynnetään, ja millä tavoin käytetyt työtavat mahdollisesti ovat muuttuneet opetussuunnitelmamuutoksen myötä. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen, Karvin, oppimistulosraportit englannin, ruotsin, saksan ja ranskan kielessä. Vuoden 2004 POPS:n voimassaoloajalta raporteiksi valikoitui englannin, ruotsin, saksan ja ranskan kielen raportit ja vuoden 2014 POPS:n voimassaoloajalta englannin ja ruotsin kielen raportit. Hakusanoina aineiston haun alussa Google Scholarissa toimivat kielididaktiikka, vieraiden kielten opetus ja kieltenopetuksen työtavat. Näiden hakusanojen perusteella saaduista hakutuloksista ja niiden tekijöiden muita julkaisuja selaamalla löytyivät Karvin raportit, jotka olivat aihetta tällä rajauksella käsittelevistä tutkimuksista ainoita mutta myös otoksiltaan hyvin kattavia. Tulokset ja johtopäätökset. Käytetyimpiä työtapoja vuoden 2014 POPS:n aikana olivat sanakokeet, oppikirjan tekstit ja suulliset pariharjoitukset, jotka olivat käytetyimpiä työtapoja myös vuoden 2004 POPS:n aikana. Muutosta oli tapahtunut merkittävästi itsearvioinnin ja digitaalisen materiaalin lisääntyneessä käytössä. Nykypäivänä vieraiden kielten opetuksessa käytetyt työtavat ovat siis edelleen melko perinteisiä eikä opetussuunnitelmamuutos näytä vaikuttaneen näihin suuresti. Työtavat ovat kuitenkin pääosin opetussuunnitelman ja kielididaktisten näkemysten mukaisia, vaikka esimerkiksi POPS:n peräänkuuluttama työtapojen monipuolisuus voisi toteutua paremminkin.
  • Mikkonen, Anni (2021)
    Opettajan ja oppilaan välillä vallitsee pedagoginen vuorovaikutussuhde, joka on Johan Herbartin didaktisessa kolmiossa esitetty kasvatettavan ja kasvattajan välinen suhde. Tämä määritelmä toimii tämän tutkimuksen pohjana. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet tämän suhteen olevan monisävyinen ja merkityksellinen. Sitä rakentaa monet opettajuuden ominaispiirteet sekä pedagogiset toimintamallit. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selittää opettajan ja oppilaan välisen pedagogisen suhteen luonnetta sekä sen rakentumista. Tutkimuksessa tarkastellaan myös suhteen vaikutusta opettajan ja oppilaan elämän konteksteissa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tämä tutkimusmuoto antoi mahdollisuuksia valita aineistoa ilman merkittäviä metodisia sääntöjä ja kuvata tutkittavaa aihetta laaja-alaisesti. Aineiston koonnissa hyödynnettiin elektronisia tietokantoja. Lopulta tutkielmaan valikoitui kahdeksan eri opettajan ja oppilaan välistä pedagogista vuorovaikutusta käsittelevää tutkimusta. Aineiston tulkinnassa hyödynnettiin abduktiivista sisällönanalyysiä, jossa teorian muodostumista sekä havaintojen tekoa johtaa jokin johtoajatus. Tässä tutkimuksessa johtolankana toimii opettajan ja oppilaan välinen pedagoginen suhde. Opettajan ja oppilaan välistä pedagogista suhdetta luonnehti luottamus, kunnioitus, kiinnostus sekä aito kohtaaminen subjektien välillä. Pedagogisen vuorovaikutussuhteen merkittäviksi rakennuspalikoiksi nousi opettajan taito toimia kannustavasti, helposti lähestyttävästi, aidosti sekä pedagogisesti perustellusti. Tämän vuorovaikutussuhteen nähtiin vaikuttavan moninaisesti sekä opettajan ja oppilaan elämissä. Voidaan siis tulkita, että opettajan ja oppilaan välinen suhde on tärkeä ja sen laatua sekä rakentumista tulisi tarkastella ja tukea tietoisin keinoin.