Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "päiväkoti"

Sort by: Order: Results:

  • Valmu, Nelli (2018)
    The purpose of this study is to find out how parents feel about their opportunities of influencing in their child’s kindergarten in Helsinki. The topic has been in the news copiously lately. The cooperation between the kindergartens and the parents is guided by numerous documents. “Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet” states that the parents have a right to be a part of planning, execution and evaluation of the early childhood education. Influencing means altering or changing someone’s thoughts or actions. It is one of the most important things enabling the feeling of empowerment. Empowerment is the feeling of being an important part of a group and being able to influence and take responsibilities. In this study, I use a phenomenological basis. I used an internet inquiry to ask parents who live in Helsinki, how they feel about their possibilities of influencing in the early childhood ed-ucation of their children. There were 24 answerers. I did the analysis with analysis of content. The results were quite well in line with my expectations. Parents are given opportunities to in-fluence, but they feel like it is not enough. Most of the opportunities involve their own chil-drens day to day life, for example clothing and food. Many parents wish for possibilities to help the kindergartens with planning activities, like excursions and celebrations. There were also parents who are completely satisfied with the opportunities that they are given and the communication between them and the kindergarten.
  • Väkeväinen, Sanni (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tehtävänä on tuottaa tietoa kuntien paikallisille päättäjille varhaiskasvatuksen palveluvalikoimaa koskevien päätösten vaikutuksista lapsiperheisiin. Testaan samalla hypoteesiani siltä osin, vaikuttaako kunnan taloudelliset tekijät paikallisiin varhaiskasvatusvalikoimien kokonaisuuteen. Aiemmissa tutkimuksissa on tullut ilmi, että lasten kotihoidon ja varhaiskasvatuksen välinen keskustelu on varsin jännittynyttä sekä polarisoitunutta. Aikaisemman tiedon pohjalta on näyttöä myös siitä, että monilapsisissa perheissä kaikki alle kouluikäiset lapset ovat joko institutionaalisen varhaiskasvatuksen tai kotihoidon tuen piirissä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kunnan paikallisten päätösten vaikutusta useamman varhaiskasvatusikäisen lapsen omaavien perheiden valintoihin lastenhoidon ja varhaiskasvatuksen osalta. Tarkoituksena oli selvittää, millaiset päätökset olisivat kannattavia, jotta perheiden valinta lasten hoidon ja varhaiskasvatuksen osalta olisi helpompaa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, sillä metodina se mahdollisti monipuolisen ja laajan tutkimusaineiston sekä sitä kautta laajensi mahdollisuuksia päätöksentekoon ja johtopäätöksiin. Katsauksen analyysinä toimi laadullinen sisällönanalyysi, jossa aineiston tarkastelussa keskityttiin teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustehtävän ja -kysymysten kannalta keskeisiin asioihin aineistosta pohjautuvien käsitteiden kautta. Sisällönanalyysi mahdollisti abduktiivisen päättelyn aineistossa esiintyvien samankaltaisuuksien osalta niin hypoteesini kuin tutkimusilmiön kannalta. Tutkimusaineisto sisälsi yhteensä 20 aineistoa, joissa oli mukana sekä vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, että luotettavien tahojen ja hankkeiden tekemiä työpapereita, raportteja ja selvityksiä. Tulokset ja johtopäätökset. Katsauksen tulokset osoittivat, että päätösten vaikutuksiin voisi vaikuttaa etenkin pohtimalla kotihoidon tuen kuntalisään liittyviä ehtoja. Institutionaalisten varhaiskasvatuspaikkojen osalta tutkimustulokset osoittivat, että kuntapäättäjien tulisi panostaa henkilöstön pätevyyteen ja etenkin määrään, sillä tämä nostaisi erityisesti alle kolmevuotiaiden lasten äitien luottamusta hoidon laatua kohtaan. Tutkimusta edeltävä hypoteesi saa vahvistusta tutkimusten myötä siten, että kotihoidon tuki sekä kunnille vapaaehtoinen kuntalisä ja yksityinen varhaiskasvatus näyttäytyy pitkälti kuntien säästökeinoina.
  • Suontakanen, Hanna-Katariina (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, analysoida ja tulkita, millaisena katsomuskasvatus näyttäytyy varhaiskasvatuksen kentällä. Tavoitteena on tutkia varhaiskasvatuksen opettajien katsomuskasvatukselle antamia merkityksiä ja käytännön toteutustapoja. Lisäksi tutkittiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät katsomuskasvatusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi (N=5) varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkilöä. Haastateltavien koulutustausta vaihteli kasvatustieteen kandidaatista kasvatustieteen maisteriin ja sosionomi (AMK):n. Haastatteluja pidettiin yhteensä viisi (N= 5). Haastattelut pidettiin kevättalvella 2021. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan katsomuskasvatus määriteltiin pääosin eettisen kasvatuksen, kulttuurikasvatuksen sekä lasten maailmankatsomuksen avartamisen kautta. Muutamissa haastatteluissa nousi esiin myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja esiopetuksen opetussuunnitelman antamat määritelmät katsomuskasvatuksen sisällöille. Monikulttuurisuuden näkökulmat nousivat myös toistuvasti esiin haastatteluissa. Katsomuskasvatuksen merkityksellisyyden kokemukset nivoutuivat tulosten mukaan yhteen varhaiskasvatuksen opettajien oman osaamisen kokemuksen kanssa. Lisäksi merkityksellisyyden kokemuksiin vaikutti lapsiryhmän katsomuksellinen tausta. Monikatsomuksellisissa ryhmissä katsomuskasvatus koettiin hieman merkityksellisempänä kuin ryhmissä, joissa katsomukselliset taustat olivat yhtenäisemmät. Katsomuskasvatusta toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja evankelisluterilaisen seurakunnan työntekijöiden yhteistyönä. Haastatteluissa nousi esiin myös erilaiset pedagogiset menetelmät osana katsomuskasvatuksen toteuttamista. Vastauksissa korostui myös arjen katsomuskasvatus, joka toteutuu eri toimintojen sisällä. Haasteelliseksi katsomuskasvatus koettiin useissa vastauksissa oman tiedon puutteen vuoksi suhteessa eri katsomuksiin. Muita käytännön haasteita olivat menetelmien, materiaalien ja ajan puute. Haastatteluissa ilmeni, että lähes kaikki opettajat kaipasivat neutraalia valmista materiaalia, jota hyödyntää katsomuskasvatuksessa.
  • Leimu, Sonja (2020)
    Leimu, Sonja. 2020. Varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmia ja kokemuksia lapsen siirtymästä varhaiskasvatuksen piiriin. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 23 sivua + liite. Tutkimukseni tarkastelee lapsen siirtymää varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lapsen siirtymä varhaiskasvatuksen piiriin on tärkeä tapahtuma lapsen ja koko perheen elämässä. Tarkoitukseni oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmia lapsen siirtymästä varhaiskasvatuksen piiriin. Selvitin myös, millaisena varhaiskasvatuksen opettajat kokevat ja näkevät siirtymän. Olin kiinnostunut myös mahdollisista eroavaisuuksista, lapsen siirtyessä päiväkodista toiseen tai kodista ensimmäistä kertaa päiväkotiin. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla eräässä itäsuomalaisessa päiväkodissa, joulukuussa 2019. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että lapsen siirtymä nähdään arvokkaana ja tärkeänä tapahtumana lapsen koko elämän kannalta. Koettiin, että vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on eriarvoisen tärkeää sujuvan ja luottamuksellisen keskusteluyhteyden sekä vuorovaikutussuhteen kannalta. Lapsen siirtymään varhaiskasvatuksen piiriin tulee panostaa, sillä varhaiskasvatuspolun päälle rakennetaan elämän peruspilarit.
  • Holmström, Sofia (2019)
    Goals This study is mostly qualitative and partly quantitative, and its main goals were to examine how celebrations of religious origin are handled in Finnish kindergartens and how early childhood educators view these celebrations. The topic is connected to cultural diversity, forming of identity and worldview education in early childhood. The previous studies on this matter have shown that celebrations that are chosen to be highlighted are usually Chr istian based and from them Easter and Christmas have been the most popular in kindergartens. Worldview education has been viewed as challenging in early childhood education, but it has also propelled interest to enhance the relationship between kindergarten and children’s homes. Methods The data is based on a survey that was conducted in the spring of 2019 on a social media platform.Thequestionnairecontainedmultichoicequestionsandopen-endedquestions.The study population (n=63) is formed of early childhood educators who were working in a private or public kindergarten at the time of the data gathering. The data was analysed using both quantitative and qualitative methods. Results and conclusions The results show that 26 religious based occasions are celebrated, and 28 such occasions noted in kindergartens. Most common reasons to celebrate said religious occasions were that they transfer culture, traditions and knowledge. It was common to let the actual activities aside and only take these occasions into account when the educators felt the events had parted too far away from children’s lives or they just weren’t interpreted important enough. Mundane traditions and the many ways of expression were the most common ways to celebrate such occasions. Conversations and narrative discussions were the most common ways to give attention to those religious based events that weren’t celebrated. The study shows that handling these celebrations felt somewhat challenging, but the study population had still given them meanings that were linked to cultural aspects and sophistication.
  • Karttunen, Katriina (2017)
    Tavoitteet. Varhaiskasvatuksen tehtävä on edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista yh-teistyössä lapsen vanhempien kanssa. Yhteistyön tavoitteena on vanhempien ja varhaiskasvattajien sitoutuminen yhteiseen kasvatustehtävään. Suomalaisten sosiaalisen median käyttö on viime vuosina kasvanut huomattavasti, ja vanhemmat osallistuvat aktiivisesti internetin avoimille keskustelufoorumeille kirjoittamalla näkemyksiään ja kokemuksiaan heitä puhutta-vista ilmiöistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lasten vanhemmat kuvaavat päiväkodin henkilökuntaa internetin keskustelupalstalla. Tarkoituksena oli kuvata, millä tavoin vanhemmat kommentoivat päiväkodin henkilökunnan henkilökohtaisia ominai-suuksia sekä ammatillista toimintaa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoksi valittiin harkinnanvaraista otantaa käyttäen yhdellä suomalaisella keskustelufoorumilla käyty kommenttiketju, jossa lasten vanhemmat olivat keskustelleet näkemyksistään koskien päiväkodin henkilökuntaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien käyttämiä nimityksiä päiväkodin henkilökunnasta. Aineisto analysoitiin käyttämällä menetelmänä sekä diskursiivista lukutapaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset jaoteltiin tutkimuskysymyksiä mukaillen kahteen pääteemaan. Ensimmäinen teema rakentui kommenteista, jotka sisälsivät puhetta päiväkodin henkilökunnan koulutustaustasta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista. Toinen teema muodostui puheesta, jossa kommentoitiin päiväkodin henkilökunnan ammatillista toimin-taa. Vanhemmat käyttivät henkilökunnasta pääosin sellaisia nimityksiä, joista ei ollut päätel-tävissä työntekijän ammattinimike. Henkilökunnan koulutustausta ja alalle soveltuvuus pu-huttivat vanhempia internetin keskustelupalstalla. Henkilökunnan ammatillista toimintaa koskevasta puheesta keskeisiksi teemoiksi nousivat kasvatusyhteistyö vanhempien kanssa, sitoutuminen työtehtäviin päivittäisessä toiminnassa, oppimisympäristöt päiväkodissa sekä lapsen hyvinvointi ja turvallisuus varhaiskasvatuksessa.
  • Kytölä, Sara (2018)
    The purpose of this study was to examine how music education was displayed in national early childhood education curriculum and to highlight how it was carried out in practise by a kindergarten teacher. This study unravels some of the kindergarten teacher’s viewpoints on the role of music education in early childhood education, and deliberates the relation of these two upon one’s planning and practical execution. The main goal of a national early childhood education curriculum is to offer a reliable instrument for everyday use in kindergartens and to improve equal execution of the plan nationwide. This study clarifies how contents displayed in municipal early childhood education curriculum guides kindergarten teachers’ use of music education in practice. This study was carried out as a qualitative case study. The material for this study consisted of municipal early childhood education curriculum, from an interview and lesson plans of a kindergarten teacher, and observations of these musical lessons in practise. The method used in analyzing the data was theming. The main result of the study was that music education, within the municipal early childhood education curriculum, was not defined as a separate term but as a general subject, which was rather pre-sented amidst small sections in the curriculum. The kindergarten teacher’s views were in line with her plans, practical execution and with the curriculum. The central point emphasized in the teacher’s planning and execution was practising basic musical skills with the children. It was criticized by the kindergarten teacher, that in the curriculum a child’s need for learning basic musical skill, which acts as a gateway for a child’s self-expression, was not highlighted enough. Vagueness of the curriculum produced conflicting thoughts for the kindergarten teacher, because on the one hand it offered more freedom to create vast varying exercises, but on the other hand the curriculum may be interpreted inaccurately. As a conclusion of this study it can be stated, that even though in this case the content of early childhood education curriculum was correctly used, it was not the described tool for everyday situations. The curriculum was mostly experienced as a vague document, from which the knowledge guiding everyday situations was obtained while still being a student.
  • Nikula, Venla (2019)
    The aim of this study was to investigate, based on previous studies, the togetherness of the day care group from children’s perspective. The only research problem is ”How do children create and express togetherness according to previous studies in a day care group?” The togetherness was, in this study, referred to the interrelationship between group members. There is often a lot of talk about a good class spirit, but less often about the good spirit in day care group. However, togetherness and its consideration in day care is very important for the well-being of the child. A day care group is most often the first experience of a community for a child, so feeling of togetherness is important to make the child’s first experience of the own community as positive as possible. This promotes community action in later life. I executed my research as a descriptive literature review. There were five different articles in the review that treated my topic from the point of view of children, but focusing on the subject from a slightly different perspective. As one of the ways of conducting a literature review, I ended up classifying the articles that rose from my articles. In my research, it turned out that children use many different ways to create and express togetherness in a day care group. I composed these ways into eight separate themes, which then were classified into two classes according to the themes’ main way of expressing togetherness. These two classes were functional way of creating and expressing togetherness and verbal way of creating and expressing togetherness. One of these themes was left the division because it was so strongly in both upper classes. Togetherness seems to be a broad and diverse factor in the peer culture of children. Future research should also pay attention to the adults’ perspective of togetherness in a day care group, do expressions of the togetherness focus to them at all, how do they affect togetherness, or do they take it into account at all and how they can contribute to the togetherness of their group.