Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Polso, Kukka-Maaria (2018)
    Aims. The primary purposes of this study are to identify the characteristics of the fraction concept and to demonstrate the teaching of the fraction concept with mathematical manipulatives in primary school level. The topic was chosen because of an awareness of the importance of using mathematical manipulatives and an interest in teaching the challenging concept of fractions. A minor aim was also to find the most suitable model for demonstrating fractions. Methods. This study is a literature review. Scientific studies, but also a number of teacher’s fraction guides, were used as sources for information. Most of the sources were in English. Results and conclusions. The findings from the literature illustrate how the key characteristics of the fraction concept are the relative nature of fractions, equivalency, expanding and reducing fractions and the structure of the fraction notation (denominator and numerator). The most common models introduced in literature for demonstrating fractions are area model, set model and linear model. All of these models can be used for demonstrating the fraction concept. The important steps in teaching the fraction concept with models are declaring the meaning of the whole, partitioning and identifying equivalence activities, defining the roles of denominator and numerator in the fraction notation inductively and practicing the strategies for comparing fractions mentally. The next step is practicing expanding and reducing in the context of fraction addition and subtraction. According to literature it is not appropriate to find one specific demonstrative model that would be most suitable for demonstrating everything about fractions. On the contrary, every model becomes both impractical and inexplicit at some point. The findings support varying of different models in demonstrating fractions to provide versatile learning.
  • Kajander, Jukka-Pekka (2016)
    In my bachelor research my topic was to find out parents conceptions of language immersion in Sipoo. Main target was to reveal how immersion was arranged and how it effected to pupils and to their families. I constructed my theoretical background by representing language immersion and its different models. I made clear how immersion starts in Sipoo and what kind of language immersion will be used there. I have also researched students parents options: how home and children´s locality has been affected when parents have chosen that their children will start school education in language immersion school. I also studied how the pupils felt when being in the language immersion kindergarten and what kind of feelings they had later at school regarding language immersion. Also I tried to solve parents and siblings attitudes of language immersion and of Swedish language. One question to clear up was how the language immersion has affected siblings and their reactions on each other. As conclusion of my research I suggest some possible improvement points which could be tested in everyday classroom teaching where language immersion are used as pedagogical method.
  • Tuominen, Sanni (2020)
    Tavoitteet. Kouluelämän muutokset ovat koetelleet suomalaisia opettajia. Kolmiportaiseen tu- keen siirtyminen (2011) ja uuden perusopetuksen opetussuunnitelman käyttöönotto (2016) ovat tuoneet opettajan ammattiin uusia vaatimuksia. Muutostulva on lisännyt opettajien työ- stressiä ja johtanut työssä uupumiseen. Opettajien kokemukset työuupumuksesta, onkin ollut puhuttu aihe mediassa. Aiemmat tutkimukset osoittavat opettajien olevan yksi niistä ammat- tiryhmistä, joissa työuupumusta ilmenee keskimääräistä enemmän muihin ammattiryhmiin verrattuna. Maslachin (1981) määritelmän mukaan työuupumus on syntynyt pitkään jatku- neen työstressin seurauksena ja se ilmenee kolmena pääoireena: uupumusasteisena väsy- myksenä, kyynisyytenä ja heikentyneenä ammatillisena itsetuntona. Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli tutkia suomalaisten peruskoulun opettajien työuupumukseen vaikuttavia tekijöitä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena keväällä 2020. Ai- neisto kerättiin sähköisistä tietokannoista käyttäen hakutermiyhdistelmiä. Aineiston hankintaa määritti tarkat aineistolle asetetut kriteerit, joista yksi rajasi artikkelien julkaisuvuosiksi 2010– 2020. Lopullinen aineisto koostui viidestä vertaisarvioidusta tieteellisestä tutkimusartikkelista, joissa tutkittiin suomalaisten peruskoulun opettajien työuupumusta. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän tutkimuksen perusteella suomalaisten peruskoulun opet- tajien työuupumukseen vaikutti kuusi tekijää, jotka luokiteltiin työhön liittyviin ja yksilöön liitty- viin tekijöihin. Työhön liittyviä tekijöitä olivat ponnistelujen ja palkkioiden epäsuhta, konfliktit työn vuorovaikutussuhteissa sekä opettajan ja työympäristön yhteensopivuus. Yksilöön liitty- viä tekijöitä sen sijaan olivat huono palautuminen, opettajan huono minäpystyvyys oppilaiden käytöksenhallinnassa ja heikko ammatillinen toimijuus. Tutkimus antaa konkreettista tietoa siitä, mihin asioihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota sekä työpaikoilla että opettajan koulu- tuksessa. Tuloksia voisi hyödyntää työuupumuksen ehkäisyyn, kuten uusien työuupumusinterventioiden kehittämiseen.
  • Ojaniemi, Saara (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia improvisaation kognitiivisten piirteiden yhteyttä sävellyttämisen työtapaan. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että improvisaation ja muiden luovien työtapojen käyttö koetaan koulussa hankalaksi ja aikaa vieväksi. Monet luovat toimintatavat ovat olleet pitkään opetussuunnitelmien lehdillä, mutta siitä huolimatta aiemman tutkimuksen mukaan moni suomalaisen peruskoulun oppilas kokee, ettei ole koskaan osallistunut luovaan keksimiseen tai tuottamiseen musiikin opetuksessa. Halusin kartoittaa, millä tavoin improvisaatiota voitaisiin yhdistellä muihin säveltämisen keinoihin, tässä tapauksessa sävellyttämiseen, ja sitä kautta lisätä niiden määrää ja merkitystä luokkahuonetyöskentelyssä. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa tarkasteltiin improvisaatiota ja sen kognitiivisia piirteitä sävellyttämisen kontekstissa. Tutkimus osoitti, että improvisaatiolla ja sävellyttämisellä on monia yhtäläisyyksiä. Improvisaation ja sävellyttämisen lähtökohdat esimerkiksi motivaation kannalta olivat hyvin samankaltaiset. Molemmat sävellysmenetelmät olivat sovellettavissa oppilaan oman taitotason mukaisiksi, ja niillä molemmilla oli yhteyksiä myös musiikin teoreettiseen oppimiseen. Oppimisprosessin seuraamisen kannalta sävellyttämistä oli helpompi seurata ja tarkastella kuin improvisaatiota, sillä improvisaatioprosessi jää usein vain improvisoijan itsensä näkyville. Opettajalla oli keskeinen rooli kummankin työskentelytavan yhteydessä turvallisen ja motivoivan ilmapiirin ja oppimisympäristön varmistajana. Improvisaatiolla ja sävellyttämisellä on paljon yhteisiä piirteitä, jolloin niitä on mahdollista yhdistää mielekkäiksi oppimiskokonaisuuksiksi.
  • Yliaho-Lehtonen, Lotta (2019)
    There has been an ongoing debate in Finland since the mid 1970´s about the Swedish language and the benefits of it for the pupils in Finnish schools. The majority of Finnish-speaking Finns do not see any advantages of choosing Swedish as a second language in the elementary school because many of them consider they will not use the language in the future. The main purpose for this study is to review the experiences of four teachers who teach Finnish in the Swedish-speaking parts of Ostrobothnia. I have interviewed these four teachers to see how their pupils approach the Finnish language. I wanted to get a picture of the pupils´ motiva-tion for learning Finnish and I also wanted to find out what kind of attitudes the pupils have towards the Finnish language. The first interviews took place in 2005 and the second round of interviews was done in 2018. In this study I have found that the pupils in the Swedish-speaking parts of Ostrobothnia strug-gle in the same way with Finnish as the Finnish-speaking pupils do when learning Swedish. The pupils in this study find it difficult to learn Finnish, which affects the inner motivation to learn the language and which also impacts on the attitudes towards the language. The theory background for this study is built upon The Self Determination Theory by Deci and Ryan (2002). In the interviews the teachers tell about pupils having difficulties with learning the Finnish lan-guage. The pupils find it hard and challenging to study Finnish. The Swedish language and the Finnish language are not related and both the pronunciation and the spelling cause problems for the pupils. Most pupils do not practice their language skills in their free time as they live in a very Swedish-speaking area and the pupils do not know any Finnish-speaking people. In 2005 the teachers wished for new educational materials for Swedish-speaking pupils and now, thirteen years later in 2018 the teachers create all educational materials themselves in order to make it suitable for the pupils´ learning levels. The digitalization in the Finnish schools has made it possible to use videoblogs, blogs and all kind of digital material in the language teaching. This has also made a big impact on the pupils´ interest in the goal language. The eClassroom Tandem (Pörn & Hansell, 2013) has been implemented in the language teaching in the school where the four teachers work.
  • El Harouny, Noora (2019)
    There has been very little research on bead embroidery on the context of contemporary art. The aim of the study was to describe the use of beads and bead embroidery in contemporary art by using one case as an example. The research assignment was to examine how the technique used by textile artist Aura Kajaniemi has emerged and evolved and how the materials and the used technique affect the artist's expression. The study describes a case that serves as an example of bead embroidery as a means of artistic expression. The research is a qualitative case study and the research data consist of an interview with textile artist Aura Kajaniemi. The data was transcribed and analyzed by a theory-driven content analysis method. Three main categories emerged from the data: 1) bead business, 2) working process, 3) being an artist. The categories were divided on to subcategories. The result of the research is a narratively whole case which describes the meaning of beads and bead embroidery and their effects on expression and the experience of being an artist. Examining the emerge and evolvement of the technique it turned out that beads and bead embroidery contained many meanings that still influenced artist's expression. The beads did not seem to restrict the creation and enabled the visual unity of different themes. Due to its features the material was also used in the sketching phase. The used materials and technique appeared to be mediums to express an idea rather than to be its source.
  • Räf, Minna (2019)
    Tutkielman aiheena on A. F. Tannerin perustaman Helsingin sosialistisen koulun välittämän aatemaailman kytkökset suomalaiseen työväenliikkeeseen. Tutkielman tavoitteena oli sel-ventää työväenliikkeen monimutkaista suhdetta kouluun kohdistamalla tarkastelu Helsingin sosialistisen koulun perustamisprosessiin, taustaan, vaiheisiin ja tavoitteisiin sekä siitä virin-neeseen sanomalehtikeskusteluun 1.7.1907–31.12.1907. Tutkimushypoteesin mukaan Tannerin omaperäinen käsitys sosialismista realisoitui kouluhankkeessa ja Helsingin Työ-väenyhdistyksen suhtautuminen siihen kuvaa laajemmin työväenliikkeen aatteellista suun-taa ja suhtautumista kouluun yleensä. Helsingin sosialistisen koulun perustamisprosessissa sekä Tanner että Helsingin Työväenyhdistyksen johto joutuivat määrittelemään sosialismi-käsityksensä ohella suhteensa kouluun ja kantansa koulukysymykseen. Tutkielman menetelmänä oli Carlo Ginzburgin esimerkin mukainen tutkimuskohteen mikro-historiallinen tarkastelu, jossa tutkimuskysymystä lähestyttiin ”mikroskoopilla” ja analyysiin käytettiin ”teleskooppia”. Tutkielman tehtävänä oli kuvata koulua, josta ei ole säilynyt doku-mentteja tai asiakirjoja. Koulun olemassa olosta kertoi vain koulun entinen oppilas Martta Järvelä-Salminen, jonka muistelmien perusteella koulu on mainittu yleisen historian Pro Gradu -tutkielmassani Rakkauden puolesta – Antero Ferdinand Tanner 1868 – 1920. Kan-salliskirjaston digitaalinen sanoma- ja aikakauslehtiaineisto mahdollisti tutkimusmenetelmän mukaisen johtolankojen etsinnän. Tuloksena löytyi laaja tutkimusaiheesta käyty keskustelu, jonka kävin kokonaisuudessaan läpi. Tutkimuksen lähdeaineisto koostui kirjoituksista, jotka oli koottu kaikista 1.7.1907–31.12.1907 Suomessa ilmestyneistä sanomalehdistä. Tutkimuksen tuloksena on, että A.F. Tannerin sosialismi oli esoteerista ja Helsingin sosialis-tisen koulun tavoitteena oli esoteerisen sosialismin ja ei-materialististen arvojen mukainen opetus niin, että universalismista, hyväntahtoisuudesta ja ihmistenvälisyydestä tuli ydinky-symyksiä. Työväenliikkeen suhde kouluun oli vuonna 1907 täynnä toivoa paremmasta tule-vaisuudesta.
  • Ahokas, Lari (2018)
    Aims. The expansion of higher education in the late 20th century has brought about changes in many traditional academic structures. For example, the traditional regional recruitment base of the student nations of Helsinki University broke down and their membership was made voluntary in 1969. During the next decades the number of new members in student nations declined rapidly despite the rise in overall student enrolment. The aim of this study is to investigate the changing role of the student nations through the changing regional and social basis of their new members from the 1970s to 1990s. For the subject of this study was chosen Hämäläis-Osakunta student nation, where the change was most rapid. This study aims to approach structural changes in education from the viewpoint of educational sociology by inspecting the representation of different social groups in the membership of the nation through the means of participation ratio to filter the changes of simultaneous changes in educational and societal structure. Methods. The study uses data from the membership register of Hämäläis-Osakunta. A permission to use the data was obtained from the nation. No identifiable personal data were collected. The data was picked from new member entries from the period 1969-1999 with ten-year intervals. The regional background of the members was operationalised by the place of the matriculation exam and the social background by the occupational status of the father, which was classified according to the census classification rules of Statistics Finland. Participation ratios were calculated with employed males ages 45–54 as base population. These were compared to new students of both at Helsinki University and countrywide as well as new members of Savo nation. Findings and conclusions. The social background of new Hämäläis-Osakunta members was observed to follow the general development of new students both at Helsinki University and countrywide. Exceptional growth of the nation's membership was mainly due to increase in members from Uusimaa region, while the traditional recruitment area of Häme declined until the 1990s. At the same time, the proportion of descendants of upper level employees (especially with higher education degrees) grew, although the overrepresentation of these groups was somewhat mitigated by the general rise of social status. From a regional viewpoint, a clear division could be observed: the role of upper level employees was accentuated in Uusimaa, while in Häme and the rest of Finland the social breakdown was more even. The representation of agricultural workforce increased slightly, while that of lower level employees decreased; workers remained largely underrepresented. The findings support the conclusion that traditional academic institutions, like student nations, retain their appeal most persistently among the more educated classes, who can best recognize their cultural capital.
  • Almgren, Leena (2016)
    Aims. The use of edible weeds in cooking is trendy, cheap and healthy. In the study it was investigated the relation to the use of edible weeds in teaching among students that study to be home economic teachers in Helsinki University. Answers to the following questions were sought after in the study, what concrete idea the students have that can be exploited in the home economic classes and how the students perceive the teaching about edible weeds in elementary school. Methods.The study is a case study and it is based on twelwe essay’s writen by home economic students in the autumn of 2011. The essay’s were part of a 2 academic credits course in Helsinki University, the faculty of behaviourism, ”Luonnonkasvien hyödyntäminen”. The students were nearly ready home economic teachers. In the essay the students were asked to ponder without any prejudice differents way how edible weeds could be utilisated in the teaching of home economics. They were asked also to ponder, how co-operation between different subjects/faculties could be improved with using edible weeds as the topic in teaching. Results and conclusions. The ideas of home economic teachers were strongly based on collaboration and innovative ideas. The use of edible weeds is seen as possibility to do something new and also as a positive thing in their own work. In the teaching of home economics it is possible to combine learning contents from almost every other subject from elementary school classes. Also everyday life skills can be combined into home economic teachings.
  • Laakkonen, Otso (2018)
    Aims. The topic is relevant since early language teaching begins in Helsinki in the academic year of 2018-2019. The aim of this study is to introduce decision and the produced model of early language learning in Helsinki. I also present four example studies (Spain, 2006; Netherlands, 2014; Germany, 2017; Switzerland, 2017) made in Europe about early language learning in school context to background the decision made in Helsinki. Example studies provided emerging factors which were compared to decision and model in Helsinki. My research questions are: 1) What is the Helsinki's decision on early language teaching compared to the factors that have arisen from example studies? 2) How is the early language teaching of the city of Helsinki argued in relation to research in the field? The aim of my first research question is to present the model of early language education produced in Helsinki by comparing it to the factors that were risen from earlier studies. The purpose of the comparative approach is to make the reader aware of factors in the decision from the perspective of the learner and the teacher. The aim of my second research question is to provide a reader with a critical overview of how the Helsinki's decision-making process has taken into account the field's research. Through both research questions I aim to answer to my research problem - what kind of early language teaching has formed in Helsinki? Methods. This research is based on the tradition of comparative education. In the case of Finland, the early language learning (A1-language) implemented in the school context does not have fresh research data, and therefore the comparative methods are justified in this study. The material of the study is based on education policy documents of the Helsinki City Council and the Education Department, as well as on four early school education studies produced in the European school context. Results and Conclusions. According of the used research and theory Helsinki's decision on early language teaching is aimed in the right direction because it focuses on the phonological competence of learners. Studies of early language learning in school context in Europe suggests that early language learning is ineffective in relation to older learners in the long run. In Helsinki, exposure to language teaching will be 90 minutes per week. As a whole students starting language learning in first grade will receive approximately 140 hours of language instruction in relation to students starting on third grade. In finland first two grades do not have qualification requirements for language teachers which can lead to worse learning outcomes and a weakening of motivation. A significant further research question will be; how early language teaching influences pupils' phonological skills in relation to older students development in the longer term?
  • Alatalo, Niko (2016)
    The goal of this study is to solve how three different fifth-graders, from Helsinki, experience their own opportunities to influence in their own local community. In this study the strongest local community which rises is school community. But I have been trying to process pupils’ hobbies, friends and their home as well beside the school and how the pupils influence in those local communities. The study is timely because of a new subject, social studies, which is starting in elementary schools in fall of 2016. One of the goals is to solve how these fifth-graders see this new subject and part of its contents now in spring of 2016 before it’s starting in the fall of 2016. A research problems are following, how elementary school fifth-grader experience its own opportunities to influence its own local community, how active fifth-grader is to influence in its own local community and how elementary school fifth-grader experience to be heard in the local community-based issues in decision-making. I will interview three fifth-graders and trying to get interviewed pupils who have some kind of a background of being a part of some team or organization. I will analyse a results by using content analysis method. I am trying to parallel the results of levels of an influencing and involvement in local communities to former theories about interactions between kids and adults in decision making. The study found that pupils had different views about influencing in the local community depending what was meant with a local community. In a school community pupils experienced their own chances to influence weak. While at home or with friends pupils experienced their chances to influence just natural part of day to day routines. All these things together create an understanding of pupils’ activity of trying to influence in their local communities. Level of activity is strongly dependent of what was meant about local community.
  • Hurri, Mari (2017)
    Goals. This Bachelor’s Thesis’ goal was to examine conceptions of ideal home according to students living in Helsinki. My Thesis is related to a survey carried out by Helsingin Sanomat in fall 2016. The Thesis examines wishes regarding an ideal home’s size, number of rooms and need for extra space. This subject is topical because people in Helsinki are living in more cramped apartments compared to rest of Finland and living space has further decreased in recent years. At the same time even smaller apartments are being built in Helsinki. Previous studies show that wishes for living conditions are built on multiple factors. For example surrounding environment has even greater meaning in apartment choices, but the need for space in Finnish apartments is still obvious. Methods. My Thesis was conducted as quantitative research. Source material was the survey carried out by Helsingin Sanomat in fall 2016. There were 13 381 respondents by the set period of time. 4147 of the respondents were from Helsinki, and 623 of them were students. The survey was open to everyone visiting on Helsingin Sanomat web site, therefore the take does not represent the entire Finnish population and cannot be considered a statistically significant sample. The material was analyzed with SPSS and Excel utilizing descriptive statistical analysis methods, such as percentages, averages and frequencies. Results and conclusions. The ideal home for students living in Helsinki who participated in the survey was three rooms and a kitchen, with an average size of 78.3 square meters. Students’ wishes compared to their current apartment’s number of rooms and size were quite moderate, because according to the analyzed material their current apartment had on average two rooms and a kitchen and 52.6 square meters. Almost all of the respondents wished for extra space for their current apartment. The most extra space was wished for storage or wardrobe. The results could possibly be used to help plan apartments for students and young adults. From the perspective of home economics finding out the wishes for apartments helps to understand the changes needed in housing, and at the same time improves people’s everyday life and wellbeing.
  • Jyrämä, Anna (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on jäsentää kuvaa feministisen pedagogiikan kehityksestä Suomessa. Tutkimuskysymyksinä toimivat ”Miten feministinen pedagogiikka on kehittynyt Suomessa 1970-luvulta nykypäivään?” sekä ”Millaisia käytännön sovelluksia feministisestä pedagogiikasta on toteutettu?”, joiden avulla feministisen pedagogiikan kehitystä pyritään jäsentämään. Menetelmät. Kandidaatintutkielmani menetelmänä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jolla pyrin jäsentämään feministisen pedagogiikan kehitystä. Aineistona tutkielmassa toimii seitsemän feminististä pedagogiikkaa käsittelevää julkaisua, jotka olivat joko tieteellisiä julkaisuja kirjoissa tai lehdissä, tai opettajille tai pedagogeille suunnattuja julkaisuja. Aineiston analyysissä pyrin löytämään aineistosta relevantit tiedot tutkielmaani ajatellen ja luomaan eheän kuvan feministisen pedagogiikan kehityksestä. Tulokset ja johtopäätökset. Feministisen pedagogiikan teoreettinen kehitys voidaan jakaa kolmeen suuntaukseen; naiserityiseen pedagogiikkaan, poststrukturaaliseen feministiseen pedagogiikkaan sekä erojen pedagogiikkaan. Jokaisella suuntauksella on omaa taustateoriaansa ja kytkentänsä feministiseen keskusteluun, eivätkä ne ole tarkasti historiallisesti toisistaan eroteltavia. Suomessa teoreettinen keskustelu feministisestä pedagogiikasta on alkanut 1980- ja 1990-lukujen taitteessa, mutta käytännön sovelluksia, kuten tiedostamisryhmiä, on toteutettu jo 1970-luvulla. merkittäviä käytännön kehitysaskelia feministisen pedagogiikan saralla Suomessa ovat olleet Avoimen Naisten Korkeakoulun perustaminen vuonna 1980 sekä Hilma-verkoston perustaminen vuonna 2004. Hilma-verkoston FemPeda-kurssin nähdään olevan myös merkittävä tekijä feministisen pedagogiikan kehityksessä.
  • Stucki, Ella (2022)
    Työelämän jatkuvien vaatimusten kasvun myötä tulee etsiä keinoja, jotka auttavat työntekijöitä motivoitumaan työnteossa ja yritystä pysymään kilpailukykyisenä. Osallistaminen on tapa, joka yhdistää työntekijöitä ja heidän tietotaitojansa yhteen, kun kehitellään yhdessä parempia toimintoja ja ympäristöjä töihin. Osallistamista on aikaisemmin tutkittu esimerkiksi työhyvinvoinnin, tunteiden ja yrityksen kannattavuuden kautta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät nousevat työntekijöiden kokemuksen mukaan merkittäviksi osallistamisessa sekä vaikuttaako osallistaminen heidän työmotivaatioonsa. Tutkimuskysymykset ovat 1) Mitkä tekijät koetaan merkittävinä osallistamisessa? ja 2) Miten osallistava muutostoiminta vaikuttaa henkilöstön työmotivaatioon? Tutkimusstrategiaksi valikoitui laadullinen tutkimus ja aineisto koostui neljästä haastattelusta, jotka toteutettiin puolistrukturoidun haastattelurungon avulla. Näin saatiin kohdeyrityksen työntekijöiden kokemuksia esille osallistavasta muutosprosessista. Aineisto analysoitiin sekä aineisto-, että teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla, muodostamalla samoista merkityksistä ylä- ja alaluokkia. Lisäksi tukena hyödynnettiin sisällön erittelyanalyysiä. Osallistamisen merkittäviä löydöksiä käsiteltiin luotujen yläluokkien kautta, jotka olivat avoin dialogi, yhteisöllisyys ja toiminta. Työmotivaation tuloksia avattiin mielekkyyden, yhteenkuuluvuuden ja kyvykkyyden luokkien, eli Ryanin ja Decin itseohjautuvuusteorian kautta. Merkittävänä osallistamisessa koettiin työntekijöiden mielipiteiden kysyminen ja niistä kertominen, jotka herättivät uusia keskusteluja, sekä toivat ongelmakohtia esille. Lisäksi kaikkien osallistuminen sekä oman toiminnan miettiminen ja implementointi nähtiin merkittävinä osallistamisessa. Työmotivaatioon vaikuttivat muun muassa osallistamisen kautta tehdyt muutokset roolituksissa, työnkuvissa ja yhteishengessä. Osallistamista hyödyntämällä yritys voi luoda työntekijöille tilan ajatella, tulla kuulluksi, parantaa yhteisöllisyyttä, sekä nostaa esille ongelmakohtia ja luoda muutosta. Tulee kuitenkin muistaa, että jokaisen yksilölliset tarpeet ja kokemukset vaikuttavat osallistamisprosessissa.
  • Matikka, Anniina (2017)
    The purpose of my research was to find out Riihimäkis municipal nurserys kindergarten teacher experience of their mental well-being. My research questions are: What affect about nurserys kindergarten teachers mental well-being? Where did kindergarten teachers get their strength mental wellbeing? What things kindergarten teachers experience challenging or hard for mental well-being now and future? While watching the media and after listening to working in the field, I notice a lot of discussion about kindergarten teachers mental well-being. Because of this I was interested on the subject. I wanted to research what are typical problem areas about kindergarten teachers mental well-being, in other words what things affects mental well-being, give strength or make working hard, and what can be done for things. My research was done by oriented theory, and using a semi-structured questionnaire, which participated 25 kindergarten teachers. My reseach was qualitative and my approaches was phenomenographic. The results showed that mental well-being in job encourage positive atmosphere, ac-ceptance of diversity and appreciation of another work. People hoped open discussion be-cause speechlessness and failure to handle matters affects interaction problems and nega-tive atmosphere. Teachers think that good atmosphere, working interrelationships and struc-tural factors affects mental well-being at job. Good atmosphere is supportive and relaxed. There should be suitably humor. Structural factors are exemple working shift and clear divi-sion of labor. There should be time for interaction, in work community, with childrens parent and with children. Noise and hurry is things that affects hard time. These affects stress and feeling of inadequacy. Teachers told that there is too much work out of group, and that dis-turps working time with group. It is very difficult to carry out high quality early childhood edu-cation in hurry. They try to control stressing situations that they take care of themselves like identify their own resources and being gracious themselves. They try to handle things in main thing first and they try to anticipate and organize again at need. Successful experience, others support, positive feedback, childrens joy and when they see childrens development, gives power and meaning for job.
  • Saarelainen, Hanna (2020)
    The aim of this study is to examine the views and experiences of four early childhood education teachers to understand by which means they try to prevent feelings of unsafety in the pre-school education group, and thereby strengthen the feeling of emotional safety. Emotional safety is a group’s or an individual’s emotional state protected from factors including fear, shame, quilt or worthlessness, that threaten the human self. Awareness of being accepted is also needed. This qualitative study was conducted by interviewing four early childhood education teachers currently working or that had previously worked in a pre-school education group. The interviews were conducted through thematic interviews. The research data was collected from three southern Finnish municipalities in early 2019. The interviews were transcribed and analysed using theoretical content analysis. The results of the study show that all interviewees use their practices to support a safe learning environment. Protection from feelings of unsafety was implemented in different ways: 1) developing acceptance in the group, 2) ensuring experiences of success, 3) open and positive interaction, 4) encouragement, 5) structure, 6) unhurried learning environment, 7) voluntary participation, 8) sensitivity, 9) avoidance of stigmatisation, 10) prevention of the group’s internal cliques and 11) avoiding competition. The importance of the child having a feeling of being heard and seen was emphasized in the answers as well as the importance of nonverbal communication of the teacher. However, the teachers felt that in the busy everyday life, the teacher does not have enough time for a peaceful presence with children, and some children may not be seen and heard throughout the day.
  • Wilenius, Iiris (2019)
    Abstract Aims. The aims of this study was to seek new information about Finnish pleasure eating habits. I answered my two study questions using descriptive literature review as my method. The aim of my first study question was to find out why Finnish people eat delicacy and the aim of my second study question was to find out ways to reduce pleasure eating. The most important words in my study were pleasure eating, physical health, social health, psychic health, emotional eating, obesity, food recommendations, food pyramid, coincidences and pleasure. This study was needed because new Finnish FinTerveys 2017 survey showed that obesity has increased among Finnish people. Methods. As my method I used descriptive literature review. As my sources were thesis, re-searches, nonfiction works, articles, internet publications and also textbooks. Before I searched sources I defined the most important words and decided my two study questions. I separated answers to physical, psychic and social dimensions because all dimensions have factors that make Finnish eat pleasure food. Results and conclusions. There are several causes that have an effect on Finnish people´s pleas-ure eating habits. Some situations were celebrated with delicacy or love were showed for other people or for him-/herself with them. The main point of eating delicacy was to get pleasure. Emotional eater eats not because he/she is hungry but because to suppress unpleasant feelings. At those moments food choices are usually unhealthy. There was physical explanation why del-icacy gives pleasure. Sweet was the flavor that people liked naturally the most. Eating delicacy was also part of the surrounding food culture. In those cases, it seems to be difficult to refuse eating because of social pressure and people eat those certain delicacy to show that they are a part of the surrounding culture. The more people know about what food contains, healthy eating and the more motivated the person is to decrease his/her pleasure eating the more he/she succeed to decrease it or change unhealthy choices to healthier alternatives. Regular meal rhythm seem to be important to prevent horrible hunger and reckless eating at afternoon Also food choices that keep blood sugar levels steady help to reduce the lust of sweet food. Pleasure eating in social events was harder to reduce because of the social pressure. Also emotional eating was hard to reduce because it demands dealing emotions and observe his/her own eating habits.
  • Niemi, Milja (2022)
    Sateenkaarivähemmistöön eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvat ihmiset ovat yhteiskunnan ja kulttuurin hetero- ja sukupuolinormatiivisten rakenteiden vuoksi epätasa-arvoisessa asemassa. He ovat vähemmistöasemansa vuoksi alttiimpia kokemaan syrjintää, leimaamista, marginalisoimista ja väkivaltaa, jotka aiheuttavat hyvinvointia kuormittavaa kroonista vähemmistöstressiä. Usein epäseksuaalisena ympäristönä nähty koulu kuitenkin tuottaa ja ylläpitää yhteiskunnan seksuaalisuutta ja sukupuolta koskevia normeja rakenteiden, käytäntöjen ja tilojen kautta. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, mitä sateenkaarivähemmistöjen vähemmistöstressi pitää sisällään ja millä tavoilla sitä tuottavat stressitekijät ovat osa koulukulttuurin rakenteita ja sitä kautta sateenkaarevien oppilaiden koulunkäyntiä. Tässä narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa avaan vähemmistöstressin käsitettä siihen kytköksissä olevien yhteiskunnan sosiaalisten rakenteiden ja ilmiöiden, kuten hetero- ja sukupuolinormatiivisuuden, kaapin ja kulttuurisen häpeän kautta. Vähemmistöstressin käsitteen kuvaamisen perustana käytän Meyerin (2003) vähemmistöstressin mallia. Analysoin vähemmistöstressin ilmenemistä peruskoulussa sitä aiheuttavien tekijöiden näkökulmasta pääasiassa sateenkaarinuorten hyvinvointia kartoittavien tutkimuksisten ja selvitysten kautta. Olen lisäksi hyödyntänyt myös kansalaisjärjestöjen ja kokemusasiantuntijoiden kirjallisuutta täydentääkseni rajallisen tutkimuskirjallisuuden tarjoamaa tietoa vähemmistöstressistä ilmiönä ja käsitteenä. Vaikka nykyinen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) vaatii yhdenvertaista otetta kasvatukseen sekä ohjaa sukupuolitietoiseen ja seksuaalisen ja sukupuolisen moninaisuuden huomioiviin käytäntöihin koulussa, tutkimuskirjallisuus osoittaa, että tavoitteet eivät vielä toteudu niin hyvin kuin olisi tarpeen. Hetero- ja sukupuolinormatiiviset oletukset, niistä kumpuava toiminta ja oppimateriaalit sekä kiusatuksi ja syrjityksi tuleminen koulussa aiheuttavat sateenkaareville oppilaille kokemuksia näkymättömyydestä, marginalisoiduksi tulemisesta sekä turvattomuudesta. Nämä tekijät saavat aikaan vähemmistöstressiä, joka vaikuttaa negatiivisesti heidän hyvinvointiinsa koulussa.
  • Granat, Josefina (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia vaatimuksia sukupuolten väliselle tasa-arvolle on laadittu Suomen laissa ja perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 sekä tutkia miten heteronormatiivisuus näkyy peruskoulussa ja miten projektitapaistuminen mahdollisesti ylläpitää heteronormatiivisuutta. Tasa-arvosta on tehty paljon aiempaa tutkimusta ja kehityk-sen tarve on tiedostettu erityisesti 1970-lähtien. Tässä tutkimuksessa tarkkaillaan sitä, millä tavoin heteronormatiivisuus saa olla olemassa nykykouluissa sekä pohditaan eroa sukupuo-lineutraaliuden ja sukupuolitietoisuuden välillä. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, tarkemmin narratiivista yleiskatsauksesta, sillä se mahdollisti aiheen laajan tarkastelun ja selkeän yleiskuvan muodostamisen. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus painottaa sisältölähtöistä analyysia. Aineisto kerättiin huhti-toukokuussa 2023 ja se muodostui tutkimuskirjallisuudesta ja raporteista. Esille nousseet teemat koottiin synteesiksi. Tutkimuksessa selvisi, että tasa-arvotyö vaatii edelleen suuria panostuksia, sillä nykyinen työ tehdään heteronormatiivisesta näkökulmasta. Pitkään teoriassa olleet tavoitteet tasa-arvosta eivät kuitenkaan ole aina siirtyneet koulujen arkeen. Erityisesti markkina-arvojen takia yleistyneet lyhyet projektit nojaavat heteronormatiiviseen kontekstiin, jossa naisten tulee muuttaa urasuunnitelmiaan sekä käyttäytyä työmarkkinoilla enemmän miesten tapaan. Peruskoulun työntekijöiden tulee reflektoida omaa käsitystään sukupuolista, heteronormatiivisuudesta ja tasa-arvotyöstä.
  • Heino, Venla (2024)
    Eläinavusteiset interventiot ovat viime vuosina keränneet huomiota enenevissä määrin niin mediassa kuin tutkimuksenkin piirissä. Suomessa eläinavusteisuutta ajetaan osaksi perus terveydenhuollon ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa hoitoa jopa eduskunnan tasolla. Käsit teistön vakiintumattomuus ja epäjärjestelmällinen käyttö tuovat omat haasteensa tutkimuk sen tekemiselle, tiedon jakamiselle sekä esimerkiksi markkinoinnille niin kaupallisissa kuin ei-kaupallisissakin yhteyksissä. Myös interventioiden laaja ja moninainen skaala sekä sys temaattisuuden puute eläinavusteisen hoitotyön ammattilaisten kouluttamisessa pirstaloivat nuorta terveydenhuollon hoitomuotoa. Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat he vosavusteiset interventiot. Tutkimuksen tavoitteena on jäsentää erilaisten hevosavusteisten interventioiden moniulotteisia vaikutuksia. Tutkimuskysymys on ”Millaisia yksilöön kohdistu via vaikutuksia tutkimusartikkeleissa on raportoitu saatavan hevosavusteisia interventioita hyödyntämällä?” Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostui kymmenestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Kaikki tutkimusartikkelit olivat englanninkielisiä ja ne löytyivät joko Google Scholarin tai Helkan hakukoneiden kautta. Aineisto analysoitiin ai neistolähtöisen temaattisen analyysin periaattein. Tutkimuksen tulosten perusteella hevosavusteisilla interventioilla on laajat vaikutukset, ja ne kattavat monia elämän osa-alueita. Nämä vaikutukset oli kuitenkin mahdollista jaotella samojen teemojen alle, aineiston pohjalta muodostuneisiin luokkiin. Tutkimuksen perusteella hevosavusteisilla interventioilla saavutetaan emotionaalisia, sosiaalisia, kognitiivisia ja kehollisia sekä mielen hyvinvointiin ja identiteettiin ulottuvia vaikutuksia. Vaikutukset ulottuivat näihin kaikkiin teemoihin koehenkilöiden iästä ja taustasta riippumatta. Hyvinvointia edistäviä vaikutuksia havaittiin niin neurologisista, mielenterveydellisistä tai päihdehäiriöistä kärsivillä kuin vammautuneilla ja täysin terveilläkin osallistujilla. Hevosavusteisia interventioita voidaan siis pitää tehokkaina, monipuolisina ja adaptiivisina hoitomuotoina monenlaisille ihmisryhmille.