Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Karjalainen, Henri (2016)
    The qualities required for achieving expert performance and for developing expertise have been researched a lot. According to the expertise theory and the theory of achieving expert performance, at least 10 years’ practice is needed to become a master in one’s own field. Especially being aware of one’s own strengths is seen as an important prerequisite for succeeding in sports and achieving expert performance. Part of important mental characteristics of a driver in autosports are good self-esteem and self-confidence (Pahkinen 2007, 17–18). A good self-concept in its turn is a significant part of good self-esteem. The purpose of the study was to find out what characteristics young drivers consider important for the success in autosports and how they experience their own skill level in relation to these characteristics. In this study the drivers assess themselves and their own skills in autosports. The AKK-Motorsport’s national junior team group, who represent Finnish top level in their own field, was chosen as the target of the study. Thirteen drivers aged 13 to 21 participated in the study with four of them racing in touring and formula series and nine in different karting series. The questionnaire with open-space questions about the drivers’ background and likert-scaled questions about their different characteristics were used as study material. The average results of the participants’ own characteristics and the characteristics considered important were compared with each other using Spearman’s correlation coefficient. The reliability of the analysis was examined with the help of Cronbach alfa. The characteristics that were regarded as the most important were driving skills, the will to win and self-confidence whereas drivers’ external support groups were least appreciated. Older and more experienced drivers considered their own skills better than younger and less experienced ones. Many of the characteristics that were valued the most important were psychical skills, which indicates that mental skills are a significant factor in autosports. Mental training, awareness of one’s own self-concept and the boosting of self-confidence are important qualities to be taken into consideration in autosports in addition to physical practice and the training of driving skills.
  • Nissilä, Aili (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella jatkuvan oppimisen roolia teknologiateollisuuden yritysten tulevaisuudennäkymissä. Jatkuva oppiminen on ollut viime aikoina paljon esillä koulutuspolitiikan kentällä, Suomessa muun muassa Jatkuvan oppimisen parlamentaarisen uudistuksen muodossa. Jatkuvan oppimisen strategia on nähty mahdollisena vastauksena digitalisaation aiheuttamiin työelämän muutoksiin sekä keinona nostaa valtion ja suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Keskityn tutkimaan digitalisaatiokehityksen kärjessä olevaa teknologiateollisuuden alaa ja sitä, miten merkittäväksi alan yrityksissä jatkuva oppiminen koetaan. Tutkimuskysymykseni ovat (1) uskovatko teknologiateollisuuden yritykset jatkuvan oppimisen merkityksen kasvavan liiketoiminnassaan, ja vaikuttavatko siihen yrityksen koko ja toimiala sekä (2) miten yritysten oletus jatkuvan oppimisen merkityksen kasvusta ilmenee sen lähitulevaisuuden rekrytointi- ja kehittämissuunnitelmissa. Toteutin tutkielmani kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa analysoin Teknologiateollisuus ry:n vuonna 2021 keräämää tutkimusaineistoa. Alkuperäisaineiston keruu toteutettiin kyselynä, jossa vastaajina olivat 313 Teknologiateollisuuden jäsenyrityksen edustajaa. Aineistoni koostui (1) kolmesta yritysten yleisiin tulevaisuudennäkymiin liittyvästä kysymyksestä, (2) kahdestatoista yleisten osaamisalueiden merkitystä koskevasta kysymyksestä sekä (3) kahdesta yritysten taustatietoja koskevasta kysymyksestä. Ristiintaulukoin muiden kysymysten tulokset jatkuvan oppimisen merkitystä liiketoiminnalle käsittelevän kysymyksen mukaan. Tutkimuksen tulosten mukaan neljä viidestä teknologiateollisuuden yrityksestä uskoi jatkuvan oppimisen merkityksen kasvavan liiketoiminnassaan lähitulevaisuudessa. Jatkuvan oppimisen merkityksen tunnistaminen ei ollut riippuvainen yrityksen koosta tai toimialasta. Uskomus jatkuvan oppimisen merkityksen kasvusta korreloi positiivisesti yrityksen henkilöstömäärän kasvun kanssa. Yhteyttä ei löytynyt jatkuvan oppimisen merkityksen tunnistamisen ja kansainvälisen osaamisen rekrytoinnin tai oppilaitosten kanssa toteutettavan kehittämistoiminnan välillä.
  • Porvari, Jaakko (2018)
    The purpose of this study is to exam factors affecting dual careers, especially factors relating to educational side of it. Dual career means combining education and sports career simultaneously. Sports career at the higher levels and education have traditionally been seen exclusive to each other in Finland. Even tough sports career is relatively short and on the other hand education is often key for many important fields in our society. Aim of this study is to find out, which factors relating to education, influence development of dual careers. The study has been done by qualitative method. The data is collected from interviews, done for three persons working with dual careers. Interviews are made by using basis of half structured and theme interviews. After that, data is analyzed with content analysis as a method. In this study, content analysis is data based. From the interviews, factors affecting dual careers appears very broadly. Meanings in collected data were very diverse and connected to each other. Key findings concerns extent of the matter and quantity of affecting factors. From the data four main categories were made. Those categories were named social factors, individual factors, sports system factors and factors associating school’s motivation. Considering the development of education in dual careers, the factors outside of school are meaningful. On the other hand, schools can also benefit from athlete students
  • Huppunen, Jesse-Samuli (2024)
    Huippu-urheilun ja koulunkäynnin yhdistäminen on hyvin yleistä nuorilla urheilijoilla. Näiden osa-alueiden yhdistäminen ei aina ole helppoa johtuen monista eri tekijöistä. Suomen Olympiakomitean verkkosivulla vuonna 2022 julkaistussa artikkelissa “Kaksoisuralta loikka urheilijatutkintoon” todetaankin, että molempia urapolkuja tulisi viedä tarkoituksenmukaisesti eteenpäin. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia Suomeen on kehitelty huippu-urheilun ja koulunkäynnin yhdistämiseen. Lisäksi tarkoituksena oli esitellä haasteita, joita näiden osa-alueiden yhdistämisessä voi ilmetä. Tutkimuskysymykset nojautuvat vahvasti kaksoisuran käsitteeseen. Kaksoisuralla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa urheilijauran ja opiskelu- tai työuran yhdistämistä. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin käyttämällä tietokantoja Helka ja Google Scholar. Aineistonkeruussa käytetyt hakulausekkeet muodostettiin käyttämällä sanoja “huippu-urheilu”, “kaksoisura”, “koulunkäynti” sekä “opiskelu”. Englanninkielisiä sanoja, joista hakulausekkeet muodostettiin, olivat “dual-career”, “elite sports” sekä “sports in Finland”. Sisäänottokriteereinä toimivat julkaisuvuosi, julkaisun kieli, saatavuus ja aihe sekä tutkimuksessa käsiteltävä kouluaste. Julkaisun tuli olla joko suomen tai englanninkielinen. Sen julkaisuvuosi tuli olla vuoden 2005 jälkeen, ja sen oli oltava saatavilla ilmaiseksi. Lisäksi julkaisun tuli käsitellä suomalaisten urheilu-uraa ja sen yhdistämistä koulunkäyntiin tai vähintään toista näistä osa-alueista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui lopulta 11 julkaisua edellä mainituilla sisäänottokriteereillä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että Suomeen on luotu usealle eri koulutusasteelle erilaisia mahdollisuuksia luoda kaksoisuraa. Tulosten mukaan yläkouluissa toimi virallisia urheiluluokkia ja toisella asteella useita erityisen tehtävän saaneita koulutuksenjärjestäjiä. Esimerkiksi urheilulukiot ja urheiluakatemiaverkostot auttoivat koulunkäynnin ja huippu-urheilun yhdistämistä. Huippu-urheilun ja koulunkäynnin yhdistämisessä esiintyi myös haasteita. Etenkin korkeakouluopiskelijat joutuivat vaikeuksiin opintotukien, läsnäolopakkojen sekä kilpailukauden ja lukuvuoden päällekkäisyyksien kanssa. Lukioikäisillä esiintyi uupumusoireita sekä identiteettiin liittyviä haasteita. Tulosten perusteella voidaan todeta Suomessa olevan hyviä mahdollisuuksia luoda kaksoisuraa. Uupumusoireet tulisi jatkossakin pitää hyvin vähäisinä, jotta opiskelijaurheilijat saisivat jatkossakin onnistumisen kokemuksia molemmilta osa-alueilta. Tämä auttaisi myös identiteettiin liittyviin haasteisiin.
  • Parikka, Jarno (2016)
    It can be challenging to combine studies and purposive sports training for a young athlete. However, education facilitates the transition to working life after the sports career. The ob-jective of this study was to explain, how purposive sports training can be combined with dif-ferent levels of education in Finland. The objective was also to observe the importance of training and talent in the development of elite athletes. This research was done as literature review. The source literature was research and litera-ture from sports, training, talent and motivation. This study also observed the research of combining a sports career and studying. Earlier studies pointed out that development of elite athletes requires physical talent and hard work, as well as versatile and high-quality training. Learning skills take place as a result of practice, so that the teaching occasion had a key role in the development of the athlete. Mo-tivation to practice was seen as the most important factor in changing potential into real abil-ity. Young athletes benefit from physical education at school, even if the sport of the athlete is not practiced during lessons. The objectives of physical education to develop students’ physical activity and fundamental motor skills also support the development of the athlete. According to previous research, children in elementary school need to move a lot, but spe-cial arrangements of combining sports and studying are not required while still in elementary school. Combining upper secondary education and a sports career worked out well in Fin-land. On the contrary, purposive sports training was difficult to combine with studies in the higher education institution. Athletes need support for combining a sports career and studies, especially after completing studies at the upper secondary level. In recent years sport acad-emies have assisted and provided possibilities for athletes to study during their sport career. The development of sport academies is important, so as to enable an increasing number of athletes to achieve success in both fields of sport and studies in the future.
  • Forsberg, Inka (2024)
    Ruokahävikin minimoinnin merkitys on korostunut entistä enemmän ympäristötietoisuuden kasvaessa. Jokaisen yksilön aktiivinen osallisuus ruokahävikin minimointiin kotitalouksissaan olisi ruokahävikin ympäristövaikutusten vähentämiseksi ihanteellista. Aiemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että ruokahävikin minimointi ei ole jokaiselle itsestäänselvyys, ja siihen voi liittyä sekä esteitä että kannustimia yksilötasolta sosiaalisfysikaaliseen ympäristöön saakka. Opiskelijoiden ruokahävikin minimointipyrkimysten tarkastelu kotitalouksissaan tuo uutta näkökulmaa aiheen tarkasteluun aiempien tutkimusten keskittyessä enemmän opiskelijoiden ruokahävikkikäyttäytymiseen yliopistoruokaloissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää ja ymmärtää kotitalousopettajaopiskelijoiden ruokahävikin minimointipyrkimysten taustalla olevia tekijöitä kotitalouksissaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineistona toimi sähköisellä kyselylomakkeella kerätty aineisto, joka koostui 29 kotitalousopettajaopiskelijan vastauksista. Aineiston analyysi eteni sekä aineiston että teoriatiedon ehdoilla. Aineiston analyysissä aineistoa pelkistettiin, ryhmiteltiin sekä käsitteellistettiin, jonka myötä saatiin lopulta muodostettua kaksi tutkimuskysymykseen vastaavaa luokkaa: yksilötaso ja sosiaalisfysikaalinen ympäristö. Tulokset osoittavat, että kotitalousopettajaopiskelijoiden ruokahävikin minimointipyrkimykset rakentuvat monista eri tekijöistä, jotka kietoutuvat yhteen yksilötasolta sosiaalisfysikaaliseen ympäristöön saakka. Yksilötasolla korostuivat ruokahävikkiosaaminen, asenteet ja taloudellisuus. Sosiaalisfysikaalisen ympäristön tasolla korostuivat mallit, itsestä riippumattomat tekijät sekä ympäristövastuullisuus. Tulokset osoittavat näiden tekijöiden olevan kotitalousopettajaopiskelijoiden kotitalouksissa keskeisiä vaikuttajia ruokahävikin minimointipyrkimyksiin. Aikaisempi teoriatieto tuki tutkimuksen etenemistä, ja saadut tulokset vahvistavat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia. Tulosten perusteella voidaan tunnistaa käytännön soveltamisen mahdollisuuksia ruokahävikin minimointipyrkimysten vahvistamiseksi kotitalouksissa muun muassa koulutus- ja yhteiskuntatasoilla toteutettujen kehittämiskeinojen avulla.
  • Kronlund, Julia (2016)
    The aim of this study is to get an insight in which roles occur in children’s free play. How are these roles displayed, and how does children negotiate these roles? This study process how children interact in situations of free play. The main concepts that are discussed in the theoretical part are roles, role negotiation, play, and roleplay. The concepts are explained more profoundly in the theoretical part, which also establishes the theoretical basis of this study. This study is completed as a qualitative study with both case study and observational study as methods. As data collecting method I have been using video observation. The material for my study was collected in a Swedish speaking preschool in southern Finland. The video observations were made during two mornings in this preschool. The aim was to capture free play amongst children. Five preschoolers in total participated in the study. The results of this study indicates that role negotiations as a phenomenon is something that is not that commonly occurring in children’s free play. All of the children participated in choosing roles, but they mostly just announced which role they wanted themselves, without any further negotiation. The roles that occurred in these plays were quite ordinary and mostly permanent. No one chose a role that automatically would have indicated strong leadership, which means that all of the children were somewhat equal in status. The children also had thoughts about what characteristics their own role should have and how the other role characters should act. This could be explained as how the roles were displayed. In my study I found two main categories in how children expressed their own roles and their expectations of the other role characters. These main categories were verbally, and through action.
  • Kalliomaa, Rosa (2020)
    Voimassa olevan lastensuojelulain (417/2007) tarkoituksena on ollut muun muassa tehostaa varhaisen tuen palveluita. Varhaisen tuen palveluiden kehittäminen on ajankohtaista, sillä lastensuojeluasiakkuudet ovat olleet kasvussa viime vuosien ajan. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että varhaislapsuuteen sijoittaminen kannattaa ja siitä on erityistä hyötyä heikommassa asemissa olevien lasten tulevaisuuteen (esim. Heckman, 2008; Vandenbroeck & Lazzari, 2013). Tutkielmani selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lastensuojelullisen huolen tunnistamisesta ja arvioinnista varhaiskasvatuksessa. Tutkielman teoreettiset lähtökohdat painottuvat erityisesti varhaisen puuttumisen näkökulmaan. Teoriaosiossa avaan lisäksi moniammatillisuuden käsitettä varhaiskasvatuksessa, sekä selvitän varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteiskunnalliset tehtävät. Tutkimusaineistoni koostuu neljän varhaiskasvatuksen opettajan sekä yhden lastensuojelun sosiaalityöntekijän teemahaastatteluista. Haastatteluissa selvitin niitä käytänteitä, joita varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät huolen arvioinnissa sekä konkreettisissa toimissa huolen herättyä. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimukseni mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, ettei lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä ole toimivia yhteistyökäytänteitä. Tulokset viittaavat myös siihen, että varhaiskasvatuksen henkilöstöllä ei ole tarkkaa tietoa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden toimenkuvasta. Tämä tuli ilmi väkivaltatilanteisiin liittyvissä käytänteissä. Varhaiskasvatuksen henkilöstön mukaan yhteistyö lastensuojelun kanssa katkeaa usein lastensuojeluilmoitukseen. Sosiaalityöntekijän mukaan yhteistyön ei pitäisi loppua lastensuojeluilmoitukseen, mutta esimerkiksi erilaiset salassapitosäädökset vaikuttavat tiedon jakamiseen. Lisäksi tuloksissa on havaittavissa toisistaan poikkeavia käytänteitä esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksistä huolen arvioinnista, sekä siitä kenen vastuulla lastensuojeluilmoituksen tekeminen on.
  • Timperi, Minttu (2024)
    Varhaiskasvatuksen henkilöstö on päivittäin vuorovaikutuksessa lapsen huoltajien kanssa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että toimiva yhteistyö huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välillä on lapsen edun mukaista. Toimivan yhteistyön avulla voidaan tukea lapsen turvallista kasvua ja kehitystä. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää millaista yhteistyötä huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välillä on sekä mitkä tekijät vaikuttavat yhteistyön sujuvaan toteutumiseen ja toisaalta mitkä ovat vuorovaikutuksen kriittisiä pisteitä. Tutkimus kohdennettiin koskemaan päiväkodin kontekstia. Tarkoituksena oli koota systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin viime vuosina julkaistua tutkimustietoa koskien huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välistä yhteistyötä. Tutkielma toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimusaineisto koostettiin tieteellisistä artikkeleista, jotka haettiin kolmen elektronisen tietokannan avulla. Tutkielmalle asetettujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen, tutkimusaineistoksi muodostui seitsemän pohjoismaista tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välistä yhteistyötä. Tutkielman tuloksia analysoitiin narratiivisen analyysin avulla. Huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välisen yhteistyön muodot ovat monipuolisia ja moniulotteisia. Tutkielman perusteella yhteistyön voidaan todeta olevan monen tekijän summa. Aineistosta vahvimpina yhteistyöhön vaikuttavina tekijöinä nousi luottamus ja viestintä. Näiden tekijöiden näkökulmasta on tärkeää, että huoltajat tulevat henkilökohtaisesti kohdatuksi. Vastuu yhteistyön onnistuneesta toteutumisesta on yhteistyön molemmilla osapuolilla. Varhaiskasvatuksen henkilöstön on tärkeää tiedostaa ja kiinnittää huomiota niihin tekijöihin, joiden nähdään vaikuttavan yhteistyön laatuun.
  • Juva, Maija (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Yhteistyö puhuttaa toistuvasti niin median keskustelupalstoilla kuin arjessakin. Suomen Vanhempainliitto oli syksyllä 2019 kiinnostunut siitä, millä tavalla huoltajat kokevat lapsensa varhaiskasvatuksen. Tästä syystä he toteuttivat päiväkotibarometrin, joka saikin runsaasti osallistujia. Tutkielmani tavoitteena on saada tietoa, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö ja huoltajat kokevat yhteistyön heidän välillään. Lisäksi selvitän sitä, miten se näyttäytyy arjessa ja miten yhteistyöhön voi vaikuttaa. Lopuksi selvitän vielä sitä, jakautuuko vastuu kasvatuksesta jollakin tapaa heidän välillään. Tutkielmaani osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa sekä neljä huoltajaa, joiden lapset osallistuvat Helsingissä järjestettävään varhaiskasvatukseen. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, jotka toteutettiin alkuvuodesta 2020. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Analyysissä edettiin ensin aineistolähtöisesti, mutta aikaisempi tieto ja teoria ohjasi analyysiä sen loppuvaiheessa. Tutkielmani tulosten perusteella yhteistyö varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä merkitsee haastateltaville paljon. Yhteistyön kautta huoltajat saivat pääasiassa toivomaansa tietoa lapsensa päivästä. Tämä riitti suurimmalle osalle haastatelluista huoltajista. Se, miten yhteistyötä tehtiin, oli aina asianomaisista henkilöistä riippuvaista. Huoltajien puheissa oli havaittavissa, etteivät he tienneet tarkalleen, mitä lapset tekevät varhaiskasvatuspäivien aikana. Varhaiskasvatuksen opettajat kaipasivat avoimuutta ja suoraa palautetta vanhemmilta siitä, minkälaista yhteistyötä he kaipaavat. Varhaiskasvatuksen opettajat olivat sitä mieltä, että lapsen vahvuuksia tulisi sanoittaa ääneen kohdatessa huoltajia. Tämä koski niin vienti- ja hakutilanteita kuin lapsen VASU-keskustelujakin.
  • Rajala, Tiiu (2021)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lapsen huoltajien ja varhaiskasvatushenkilöstön välistä yhteistyötä sekä tuoda esille heidän väliseen yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että varhaiskasvatushenkilöstöllä on suuri rooli yhteistyön luomisessa sekä sen ylläpitämisessä huoltajien kanssa. Varhaiskasvatus on yleistynyt vuosien varrella ja huoltajia on otettu enemmän osallisiksi päiväkodin arkeen, jonka vuoksi yhteistyön merkitys on kasvanut. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten varhaiskasvatushenkilöstö loi yhteistyötä huoltajien kanssa ja mitkä tekijät vaikuttivat huoltajien yhteistyöhön osallistumiseen. Menetelmät. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus koostui yhden alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmän varhaiskasvatushenkilöstön puhelinhaastatteluista sekä kyseisen yksikön toimintasuunnitelmasta. Haastateltavia oli kolme kappaletta ja haastattelut toteutettiin yksilöllisinä ja puolistrukturoituina puhelinhaastatteluina. Haastattelun tavoitteena oli tuoda esiin varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä yhteistyön toteutumisesta huoltajien kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2020. Litteroidun tutkimusaineiston analysointi toteutettiin teoriasidonnaista analyysia hyödyntäen. Yksikön toimintasuunnitelma toimi taustoittavana materiaalina, jonka sisältöä vertailtiin haastattelusta tuotettuihin tutkimustuloksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatushenkilöstö loi tiiviillä yhteydenpidolla ja erilaisilla perheiden kohtaamisien käytännöillä yhteistyötä huoltajien kanssa. Yhteistyössä oma lapsi oli huoltajien kiinnostuksen keskiössä ja yhteistyön toteutumiseen vaikutti monilla eri tavoilla huoltajan oma tausta. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että niin päiväkodin kuin huoltajien omat toimintatavat vaikuttavat merkittävästi yhteistyön toteutumiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan pitää tärkeänä varhaiskasvatushenkilöstön aktiivisuutta ja aloitteellisuutta yhteistyöhön sekä sitä, että varhaiskasvatushenkilöstö tuo lapsen esiin myös ryhmän jäsenenä, jolloin huoltajien käsitys lapsensa varhaiskasvatuksesta sekä yhteistyöstä laajenee päiväkotiryhmän tasolle ja vuorovaikutus perheiden kanssa lisääntyy.
  • Kokkinen, Linnea (2021)
    Tutkielman tarkoitus on tuoda näkyväksi neuropsykiatrisia ominaisuuksia omaavien lasten huoltajien kokemuksia varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta sekä vuorovaikutuksesta henkilöstön kanssa. Tutkielmassa käsitellään huoltajien kokemuksia vanhemmuudesta tukenaan varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen henkilöstö. Kiinnostuksen kohteena ovat vuorovaikutus varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön ja huoltajan välillä, sekä henkilöstön rooli neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten perheiden tukemisessa. Lisäksi tutkielmassa käsitellään neuropsykiatrisia ominaisuuksia omaavien lasten saamaa tukea varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tutkielma on toteutettu E-lomakkeelle luodulla kyselyllä. Kysely jaettiin Facebookin neuropsykiatrisia ominaisuuksia omaavien lasten huoltajille suunnatussa vertaistukiryhmässä. Kyselyyn vastasi seitsemän henkilöä, joista kuuden henkilön antamat vastaukset päätyivät analyysin kohteeksi. Aineisto on käsitelty laadullisin menetelmin analysoimalla tulokset temaattisesti. Huoltajat kokivat vuorovaikutuksen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön kanssa pääasiassa laadullisesti hyvänä. Vuorovaikutukseen negatiivisesti liitettyjä tekijöitä olivat erityisesti kiire ja poissaolot. Positiivisesti vuorovaikutukseen koettiin vaikuttavan avoimuus sekä luottamuksellinen suhde huoltajan ja henkilöstön välillä. Huoltajat eivät kokeneet saaneensa riittävästi tukea vanhemmuuteen. Tulokset osoittivat huoltajien korostavan ammattilaisen tarjoaman tuen lisäksi erityisesti vertaistuen merkitystä vanhemmuuden tukemisessa.
  • Martikainen, Elisa (2022)
    Bronfenbrennerin ekologisen teorian mukaan varhaiskasvatuksen aloitus on ekologinen siirtymä, jossa lapsen kaksi kasvuympäristöä, koti ja varhaiskasvatus, kohtaavat (Puroila & Karila, 2001, s.208–209). Varhaiskasvatuksen aloitukseen liittyviä lapselle ja huoltajille tärkeitä käytäntöjä on jouduttu muokkaamaan pandemiasta johtuvien rajoitusten ja suositusten vuoksi. Varhaiskasvatuk-sessa on jouduttu esimerkiksi rajoittamaan huoltajien pääsyä varhaiskasvatuksen sisätiloihin (Ope-tushallitus, 2022), jolloin lapsen ja huoltajien yhteinen tutustuminen sisätiloissa on siirtynyt ulos. Aiemman tutkimuksen (Poikonen & Lehtipää, 2009, s.75) mukaan huoltajat ovat tyytyväisiä var-haiskasvatukseen sekä kasvatusyhteistyöhön varhaiskasvattajien kanssa. Tutkielman tekeminen täs-tä aiheesta on tärkeää, koska normaalista poikkeavissa oloissa on tärkeä huomioida myös huoltajien kokemukset, jotta varhaiskasvatusta voidaan kehittää yhdessä huoltajien kanssa. Tutkielman tavoit-teena on selvittää, millaisia kokemuksia huoltajilla on varhaiskasvatuksen aloituksesta COVID-19 pandemian aikana. Tutkimuskysymykseni on, millä tavoin huoltajat ovat kokeneet varhaiskasvatuk-sen aloituksen. Tutkielmaani osallistui yhdeksän huoltajaa, joilla oli kokemusta varhaiskasvatuksen aloituksesta pandemia aikana. Rajasin tutkittavaa joukkoani pandemian kunnallisten tartuntamäärien perusteella. Tutkittaviksi kunniksi valikoituivat kolme kuntaa, joissa oli huomattavasti enemmän tartuntoja kuin muualla Suomessa: Espoo, Helsinki ja Vantaa. Keräsin aineistoni verkossa olevalla kyselylomak-keella julkaisemalla kyselylomakkeen linkin Facebookissa Puskaradio espoo, Puskaradio Helsinki sekä Vantaan Puskaradio ja palvelut ryhmissä. Analysoin aineistoni aineistolähtöisellä sisällönana-lyysillä. Huoltajien vastausten perusteella pandemia rajoitteet olivat merkityksellinen osa heidän kokemus-taan varhaiskasvatuksen aloituksesta, etenkin rajoitus, joka koski huoltajien mahdollisuutta tutustua lapsen kanssa sisällä. Osa huoltajista koki aloituksen toteutuneen hyvin, vaikka aloitus oli tapahtu-nut ulkona ja yhteiset keskustelut varhaiskasvattajien kanssa Teamsin välityksellä. Toisille näistä oli jäänyt epävarmuus ryhmän toiminnasta sekä kaipuu päästä näkemään sisätiloja myös siitä syystä, että voisi keskustella niistä lapsen kanssa. Huoltajat kertoivat myös siirtäneensä varhaiskasvatuksen aloitusta myöhemmäksi pandemian vuoksi, kun töihin paluu tai opiskelu mahdollistivat sen. Joiden-kin huoltajien mukaan varhaiskasvatuksen aloitus oli pystytty toteuttamaan normaaliin tapaan sisällä tutustuen, jolloin huoltajat eivät kokeneet siihen liittyvän haasteita.
  • Kauppi, Paula (2018)
    The purpose of this study was to find out parents experiences of the cooperation between home and daycare, in a conversation culture and cultural activity point of view. The research questions were as follows: in what way parents have experienced cooperation between daycare center personnel in a conversation culture and cultural activity point of view and in what ways the cultures could be developed between home and daycare? Previous studies have shown, that the cooperation between home and daycare affects the child´s comprehensive well-being, what was the essential reason for my interest in studying the subject. The objective of the study was to give both the daycare and parents information about current state as well as give tools to developing co-operation. The study is quantitative. There was 26 parents of about 200 who attended in the study from the daycare center located in the Uusimaa region. I collected the research material with an online survey. In the survey there where both closed and open questions. Analysis of the material regarding the closed questions where made with SPSS24-program and I will present the results as frequency charts. Analysis of the open questions did not succeed with content analysis, due to a low amount of response, so I ended up opening the answers as such and added authentic quotations into the text. According to the results parents experienced that the daycare centre have succeeded to create such a conversation culture and cultural activity, which supports the cooperation between the parents and daycare. The part of conversation culture parents experienced among other things that the trust between home and daycare is in order and conversations being dialogical and significant for the purpose of child getting support as well as parent getting pedagogical support. The parents experienced that the daycare centre succeed in the cultural activity part in organizing versatile activities, which support child´s learning and development progress. The daycare centre was quite successfully created communality and enabling family networking, but on the other hand about half of respondents would like to get to know the other families better and would like to see additional involvement in communality. Based on the results of the study the main development areas of the day care center are related in providing enough time for conversations, arranging a whole family event´s, providing cultural attractions for children, take in advance of knowhow of the parents and invest in communality and networking.
  • Rinta-Paavola, Salla (2017)
    The purpose of this thesis is to get more information about parents’ perceived trust towards kindergartens. This study will find out which themes concerning kindergarten are calling forth discussion in the internet web sites among parents of pre-schoolers. Besides that the study aims to delineate how the trust is manifested in the internet discussions. The new document of the grounds of early childhood education is coming into effect in the autumn 2017. The importance of cooperation with parents is emphasized in this document. Educators have to be conscious of parents’ opinions and be able to develop methods of cooperation with the help of that. Previous surveys have pointed out that parents’ trust towards Finnish early childhood education is quite strong. Research data in this thesis was written material in internet. The research material consisted of 23 message chains containing 1–38 messages. The messages were written during August and September 2016. The material was assembled in vauva.fi and kaksplus.fi –internet discussion areas. The thesis was executed with qualitative methods by content analysis. The material showed that parents were discussing about ways of action in separate kindergartens, characters of workers and security of kindergartens. In addition of that they inquired opinions about separate kindergartens from each other. Other families’ ways of action and public reporting news of kindergartens was also called forth discussion. The material showed that parents often perceived distrust towards kindergartens. In spite of that they trusted they have chance to influence and the principals could help if needed. The research results differ greatly from earlier findings. These results extend people’s knowledge about parents’ trust towards kindergartens. The trust is not so unambiguous that earlier findings show. The realistic picture of parents’ perceived trust towards kindergarten could be formed by studying the situation by using varied range of research methods.
  • Raijas, Pinja (2022)
    Tutkimukset lukutaidon tasosta Suomessa ovat näyttäneet, että suomalaisten lukutaito on heikentynyt viime vuosikymmenten aikana. Tämän vuoksi Suomeen on luotu lukutaitostrategia, jonka avulla halutaan edistää lukutaidon tilannetta Suomessa. Lukutaidon kehittymiseen liittyy vahvasti lukuinnon sekä -harrastuneisuuden synty, joka voi saada alkunsa jo varhaiskasvatusiässä. Tämän vuoksi on tärkeää, että lapsen huoltajat toimivat yhteistyössä varhaiskasvatuksen kanssa lukuintoa ja -harrastaneisuutta edistäen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajien mahdollisuuksia varhaiskasvatusikäisten lasten lukuinnon ja -harrastuneisuuden herättämiseen kotona. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa myös siitä, kokevatko huoltajat voivansa vaikuttaa omalla toiminnallaan lukuinnon heräämiseen lapsessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ryhmähaastatteluna. Kerätty aineisto koostui kahden lapsen ja heidän huoltajien haastatteluista. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina niin, että kerrallaan haastateltiin yhtä lasta ja tämän huoltajaa. Ryhmähaastatteluja tehtiin siis kaksi. Haastattelut taltioitiin nauhoittamalla, jonka jälkeen ne litteroitiin. Litteroidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Aineiston analyysin tukena hyödynnettiin vastausten taulukointia. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että huoltajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan lasten lukuinnon ja -harrastuneisuuden syntyyn kotona luomalla lukemisen kulttuuria tukevan ilmapiirin. Se muodostuu huoltajan esimerkillisestä toiminnasta sekä positiivisesta ja kiinnostuneesta suhtautumisesta lastenkirjallisuuden lukemiseen. Tutkimuksesta selvisi myös, että kaikki huoltajat eivät ole saaneet varhaiskasvatuksesta tukea lukuinnon ja -harrastuneisuuden tukemiseen kotona. Tämä kävi ilmi huoltajien vastauksista koskien varhaiskasvatuksesta saatuun tukeen. Näin ollen varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman perusteet eivät toteudu kaikkien lasten kohdalla.
  • Suorajärvi, Emma (2021)
    Objectives. The purpose of this thesis is to study the use of the See the Good! digital application and its effects on classroom climate. I study how a class teacher uses the application and how it has affected the classroom climate. The theory of my research is based on See the Good! digital application developed by Positive Learning Oy and the five dimensions of school climate by Amrit Thapa, Jonathan Cohen, Shawn Guffey and Ann Higgins-D’Alessandro (2013). Methods. This study was conducted as a qualitative descriptive case study. It does not pursue to give general results but instead it provides a description of the examinee´s overall personal experience of the subject. The study material is based on interview conducted with a semi-structured theme interview. The study consists of 1 subject who has been teaching for over 25 years and has used the See the Good! application over a year. The responses of the interview were transcribed and analyzed by data driven qualitative content analysis. Results. The examinee used the application irregularly as a part of many positive pedagogy applications along with actual schoolwork. The use of the application was based on examinee´s own interest and motivation towards the topic of the application. Examinee used the application as a teaching material and as an assistance in planning lessons. Examinee had used all the sections in the application, of which the Teach section was the most used. The use of the application didn´t affect every dimension but it had effect on most of the dimensions. The most significant effects of using the application were on the dimension of relationships and social skills. The use of the application had positive effects on students´ social skills and it improved class spirit and respect for diversity. The use of the application had also positive impact on teacher´s work and it improved students´ work in the classroom.
  • Räikkönen, Emilia (2023)
    Tavoitteet. Tässä tutkielmassa tavoitteena oli kuvata 1-vuotiaiden lasten vuorovaikutusta päiväkodin sosiaalisessa ympäristössä. Kiinnostuksen kohteina olivat, miten 1-vuotiaat lapset asettuvat vuorovaikutukseen vertaistensa ja aikuisten kanssa, sekä se miten aikuinen asettuu vuorovaikutukseen 1-vuotiaan lapsen kanssa. Tutkielmaan osallistui kaksi lasta, jotka olivat vasta aloittaneet varhaiskasvatuksessa ja heidän ryhmänsä työntekijät sekä osa vertaisryhmästä. Pienten lasten arjesta päiväkodissa on vielä vähän tutkimusta verrattuna isompiin varhaiskasvatusikäisiin lapsiin tai koululaisiin (White ym., 2022a). Amorim kollegoineen (2022) toteaa aiempien tutkimusten osoittavan, että lapsi on jo hyvin pienestä alle vuoden ikäisestä lähtien vuorovaikutukseen suuntautuva ja siihen oma-aloitteisesti myös muita kutsuva. Usein tutkimuksissa pienten lasten vuorovaikutus jää kuitenkin heidän mukaansa hyvin vähälle tarkastelulle. Menetelmät. Tämä tutkimus on etnografinen tutkimus kahdesta noin vuoden ikäisestä lapsesta, heidän ryhmänsä työntekijöistä sekä vertaisista. Aineisto kerättiin päiväkotipäivien aamupäivistä havainnoimalla aitoja vuorovaikutustilanteita. Havainnoinnissa yhdistyivät suoran havainnoinnin sekä osallistuvan havainnoinnin tyylit. Aineiston analyysi alkoi sisällön analyysilla, aineistoa järjestämällä ja poistamalla siitä kysymysten kannalta epäolennaisia tilanteita. Lopullinen aineisto analysoitiin tiheällä kuvauksella. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän tutkimuksen keskeisiä havaintoja olivat, miten paljon 1-vuotiaat lapset osallistuvat sekä suuntautuvat vuorovaikutukseen ja haluavat vaikuttaa ympäristöönsä sekä tulla huomatuiksi. Aikuisen asettuminen vuorovaikutukseen oli olennaista siinä, että vuorovaikutustilanne oli pitkäkestoinen ja sisällöltään rikas. Lapset suuntautuivat myös usein vertaisiinsa ja aikuisen tärkeänä tehtävänä oli mahdollistaa vertaisten vuorovaikutus. Aikuinen voi toiminnallaan estää tai tukea näitä tärkeitä vertaissuhteita ja niistä seuraavaa vuorovaikutusta ja oppimista. Tästä johtopäätöksenä voidaan todeta, miten merkittävää on, että varhaiskasvatuksen henkilöstö ymmärtää pienten lasten vuorovaikutuksen merkitystä ja sen luonnetta varhaiskasvatusympäristössä. Ammattilaisten on tunnistettava ja tunnustettava jo pienten lasten tapa asettua ja olla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa sekä tuettava vuorovaikutustilanteita, jotta lapset voivat kasvaa ja kehittyä osaksi omaa yhteisöään sen tasavertaisina jäseninä.
  • Jauhiainen, Susanna (2017)
    The purpose of this study was to describe what level of sensitivity personnel of kindergarten works when under 3-years old child arrive to kindergarten. In addition on this study researched was there difference on level of sensitivity between different educations by kindergarten personnel. Purpose was also to describe in what ways sensitivity interaction is mentioned in documents witch instruct action in kindergarten. Earlier studies have indicated that education of kindergarten personnel affects to level of sensitivity and that sensititivity interaction increase quality of early childhood education. That’s why it was necessary got more information on what level of sensitivity kindergarten personnel works and what is the signification of education and documents witch instruct action. This was qualitative research. Methods of data collection was non-pariticipant structured observation and completed documents. Observated data was analysed as a indicator of Adult Engagement Scale (AES), take noticed only level of sensitivity. Completed documents analysed as a data analysis method. This study achieved at three different kindergartens. On each kindergartens there was one kindergartenteacher and one children’s nurse who participated on study. In addition completed documents was data of this study. Outcome of study was that kindergartenteachers and works at high level of sensitivity when they receive under 3-years old child to kindergarten. According this study kindergartenteachers worked higher level of sensitivity than nannys, because usually measured level of sensitivity was level 5 at kindergartenteachers and level 4 at children’s nurses. On documents witch intruct action in kindergarten, came out that mentions of sensitivity was more concrete on one document (1) than other documents (2,3). This showed also that person who had highest level of sensitivity worked on kindergarten whose document mentioned sensitivity strongly.
  • Sonninen, Aino (2018)
    Objects The aim of the thesis is to find out and chart the existing support measures for a hearing-impaired class in the classroom. The thesis charts support measures in general as well as their practicality and how the student with hearing impairment is generally considered in the general education class. Earlier research was relatively small in Finland, but there were more guidebooks and scientific articles. The research question is: What supportive measures for a hearing-impaired student are there in the classroom of general education in the light of guidebooks and studies? The thesis focusses specifically on classroom attendance and teacher and assistant support for hearing impairments per pupil. The thesis also generalizes about hearing impairment and inclusion of hearing impaired pupils in general education. Methods The thesis is a descriptive literature review. The material used was Finnish and English studies and guidebooks, as the topic was very practical and contained concrete actions. Out of the material there was a literature dealing exclusively with deaf or sign language students. The material was read carefully on several occasions so the material was familiar. After that, I studied what are the core issues of the material for my research question. The main material I use are Kärkkäinen's (2016) article and the articles of Kärkkäinen, Luoto ja Ääri-Vähäkylä (2005). As a secondary material I use the article of Kuulonhuoltoyhteiskunta (2000) and Sume (2010), Takala’s and Sume’s (2015) final report to the Ministry of Education and Culture and Mäki’s (1989) research on Hearing impaired children in primary schools in Finland. I attempted to find material in various databases. As databases, I used mainly Google Scholar as well as Arto and Helka Finna. I searched in Finnish and English with different word combinations. Results and Conclusions From the point of view of a hearing-impaired student, inclusion is that he/she is able to participate in general education in accordance with common goals as an equal student and as a member of the community. This however requires multiprofessional cooperation between the teacher, the assistant, the rehabilitation instructor and the whole school staff. The results of the research show that collaboration is needed to create support measures, such as educational arrangements, listening to the class, listening to teachers' practices and teaching methods, involvement and awareness of hearing impairment.