Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Hellbom, Laura (2020)
    Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, millaista kansalaisuutta yhteiskuntamme tällä hetkellä arvottaa. Globalisaatio ja Euroopan unionin pyr-kimys yhtenäistää jäsenmaidensa kansallista identiteettiä luovat mielenkiintoisen asetelman kan-salaisuuskeskustelulle. Kansallisvaltio -ajattelua, jossa valtio koostuu yhden kansan jäsenistä, kuten Suomi suomalaisista on yhä enenemissä määrin muuttunut monikansalaisuuden, maa-hanmuuton ja globalisaation myötä. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostui viidestä suomalaisesta, perusopetussuunnitelman 2014 jälkeisistä vertaisarvioiduista artikkeleista. Ai-neiston analysoinnissa käytin jaottelua neljään eri ulottuvuuteen: paikalliseen, kansalliseen, eu-rooppalaiseen ja globaaliin kansalaisuuteen. Näin pyrin muodostamaan selkeän käsityksen siitä, miten kansalaisuus ja kansalaiskasvatus esiintyy viimeaikaisissa tutkimuksissa. Kansalaisuus näyttäytyi aineistossani lähes poikkeuksetta lähtevän paikallisesta kansalaisuudes-ta, jossa puolestaan korostui yksilön osallisuuden tukeminen. Nationalistinen kansallinen kan-salaisuus puolestaan ilmeni demokratiakasvatuksena ja poliittisena kansalaisuutena, jossa myös lähtökohtana pidettiin osallistumista ja sen harjoittamista aina alakoulusta lähtien. Eurooppalai-seen kansalaisuuteen ei aineistoni perusteella kasvateta muuten kuin aktiivisen osallistumisen kautta. Globaali kansalaisuus on erityisesti nuorten kohdalla ajankohtainen ja nuoret usein osal-listuvat uuden politiikan keinoin globaaliinkin politiikkaan. Tulevaisuuden kansalaiselta odotet-tiin kriittistä ja aktiivista roolia päätöksen teossa ja demokratiaan osallistumista ja kehittämistä.
  • Poppeli, Mina-Maria (2018)
    The framework of the study was the support of the agency of immigrants as a part of the acculturation and integration process. The theories on agency in the background of the study have handled agency as a possibility to influence the course of events and as a part of the exercise of power, as an individual resource and as a way the individual continuously moulds the surrounding structures within their limitations and without being their passive victim. In previous research the visibility and exercise of agency was conceived as planned and meaningful work, self-conscious will to learn the language and the development of the individual with the support of the group. The function of the study is to examine what kind of meaning the adult education centre’s work can give to the agency of the immigrant and how agency can be seen to be supported in the work they do. The material of the study was three pieces of interviews of the experts in education of the immigrants at the adult education centres. The interviews were collected as thematic interviews while the research strategy was qualitative. Content-based content analysis was the research framework and the material was analysed through content analysis. The results of the study were the meaning of motivation in independent studies as part of exercising agency, developing of knowledge, skills and comprehension as part of expanding the limits of agency. The learning of the adult education centre’s students was best supported by student-based teaching methods, diverse course offering and the guidance and tranquil atmosphere provided by teachers. Learning can be seen to support the strengthening of agency with the immigrant students. The received results could be used in planning and evaluating the integration training of immigrants.
  • Harjula, Samira (2016)
    The goal of this thesis is to study the definitions of educational equality expressed by the National Coalition Party of Finland. The purpose is also to create a timeline concerning the birth of the Finnish comprehensive school and focus on the party’s views about it. The Finnish comprehensive school was based on educational equality, where every student had equal opportunities regardless of their socioeconomic background. The research method was a qualitative theory-based content analysis. The material was collected educational science literature, political platform database Pohtiva and the party’s official web pages. The literature provided a historical overview about comprehensive school and equality concepts. The analysis itself was conducted by studying expressions from the platforms. The expressions were summarized, grouped and modified into equality definitions, which were based on previous theories about equality concepts. The conservative equality concept was a dominant concept in the party’s platforms throughout every decade studied. Neoliberal concept of equality was the second most dominant concept. Sometimes the concept of equal opportunities appeared in the platforms, but in small amounts. The party’s stance towards comprehensive school was doubtful. Individuals were seen as different from each other and they feared the school’s homogenous effect on those individuals. However the party had little power when the school system was being built in the 1960s and 1970s because of their oppositional position in the parliament. In the 1980s the faith toward the welfare state started to crumble and at the same time the National Coalition Party rose to government. This meant big changes in comprehensive school and individual’s choices.
  • Inkiläinen, Jaana (2017)
    In the recent years, the focus of studying folk costumes have mainly been practicality and selection criteria. The aim of this study is to look further into how they are viewed today, and what thoughts are associated with them. In the recent years, folk costumes have not been studied from this point of view in the context of modern era. This study has been structured into three research questions: What are the meanings associated to folk costumes today? What kinds of hopes and goals is towards folk costumes? How the position of folk costumes is experienced in 2017? The objective of this study is to better understand the approaches and thoughts that are associated with folk costumes today. Answers to the former questions of study were sought by interviewing four people in the midst of the folk costume industry and building on an understanding of their experiences with folk costumes. Two of the subjects are artisans in the folk costume industry, one is a handicrafts teacher, and one an active wearer of folk costumes. The interviews were constructed as theme interviews, and the material was analyzed using narrative analysis, focusing on each subject’s experiences. The main components that rose in the interviews were both tradition and maintenance of heritage and ancestresses; aesthetic and ecological values; the relevance of the studied costume as a whole; the significance of knowledge related to the attitudes towards the costumes; and the subjects’ enthusiasm to folk costumes and sharing their knowledge and appreciation. The analysis uncovered that the subjects’ experiences were quite similar to one another. Some possible reasons for this might be a “bubble” of folk costume enthusiasts, and the tight community that has been formed around the topic. Both aspects came up in the interviews several times. The study uncovered folk costume enthusiasts’ values, thoughts and knowledge, that the mainstream might not be aware of. These sources may be useful in the objective of this study in furthering the appreciation and bettering the position of folk costumes.
  • Hämäläinen, Anu Kaarina (2017)
    The tradition of national costumes of Finland was born along with other efforts of national romanticism during the second half of the 19th century. National dresses were used to emphasize and elevate nationality and the love of one's home regions. The national costume is a very strong symbol of national identity as a performance and as a ceremonious costume. The Finns have developed a tradition of mores and culture of the use of national dresses. As of all national traditions, it involves also excluding attitudes. These attitudes are being destabilized by the national dress aficionados of the 21th century. My interests lay in these ways of destabilizing the traditions of the national costume and the so-called misuse of the national dress. I aim to deconstruct the meanings given to national costumes by their wearers. In this study I will explore how the national dress is misused: how to apply and adapt the tradition, and how to rework items from the costume to other forms of clothing as bricolage, and how this activity is interpreted in the Kansallispuku (national costume) group in Facebook. The subject of this research is a social media community: the interactions in the Kansallispuku group. I approach the subject with the method of ethnography of the virtual communities, i.e. netnography. The frame of reference in this study is in the tradition of the study of dress and clothing with semiotic approach. Although the misuse and the adaptations of the national costume tradition can be seen as a derogating element, it appears in this study that these actions can even fortify the values of the tradition. National dress is now seen in the everyday use also. In this phenomena can also be seen some aspects of sustainability and fashionability. The misuse of the national costume appears as a takeover of one's traditions, and it is encouraged in the community of aficionados this study is focusing on.
  • Korhonen, Niklas (2023)
    Mål. Tidigare forskning har ifrågasatt autonomins positiva effekter och visat att självständigt arbete har lett till brister på stöd och socialt samspel i arbetslivet. Avhandlingens syfte är att kartlägga hur anställda i kunskapsarbete upplevde de reella effekterna av hög autonomi i sitt arbete. De relevanta faktorerna är i denna avhandling välmående, motivation, gemenskap och effektivitet. Metoder. För denna avhandling intervjuades fyra personer som arbetar med kunskapsintensivt jobb. Intervjun var en semistrukturerad tematisk intervju som analyserades enligt nyckelord och teman utgående från relevanta faktorer som framträder i tidigare forskning. Resultat och slutsatser. Informanterna upplevde autonomins effekter generellt positivt, men effekterna upplevdes också vara mångfacetterade. Chansen att påverka arbetets innehåll och arbetstid ansågs ha flera positiva effekter, men de verkade förverkligas bara tillsammans med god kommunikation, gemenskap och förmåga till självstyre. Informanterna upplevde att samma dimensioner av autonomi kan ha både positiva och negativa effekter beroende på situationen. Intervjuerna gav delvis stöd för tidigare forskning som ifrågasätter autonomins linjära positiva effekter samt Arbetshälsoinstitutets utlåtande om moderna arbetslivets farhågor. I denna avhandling kom vissa teman och nyckelord fram som delvis belyser autonomins effekter, men de individuella och strukturella stödbehoven och eventuella underliggande mekanismer bakom effekterna blottades inte.
  • Matikainen, Mimosa (2020)
    Viime vuosien yhteiskunnallisessa keskustelussa on käsitelty kasvavassa määrin varhaiskasvatusta, erityisesti alaa pitkään vaivannutta opettajapulaa. Pula on johtanut siihen, ettei päiväkodeissa työskentele riittävästi päteviä varhaiskasvatuksen opettajia. Perhon & Korhosen pitkäaikaistutkimuksessa (2012) käy ilmi, että alan vaatimukset ovat kasvaneet nopeammin kuin alan arvostus tai siihen suunnatut resurssit. Syiden arvellaan juontuvan 1990-luvun alun lamaan, jonka aikana tehtyjen säästötoimien jälkeen resurssit eivät ole palanneet lamaa edeltäneelle tasolle. (Perho & Korhonen, 2012.) Moni varhaiskasvatuksen opettajista kokeekin erinäisistä syistä johtuen työhön liittyvää kuormitusta (mm. Paananen & Tammi, 2017). Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä eri tekijät ovat saattaneet vaikuttaa opettajapulan syntyyn. Asiaa tarkasteltiin historian, alalle hakeutuvien personnallisuuden piirteiden, arjen kuormittavuuden sekä motivaation kautta. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: 1. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet opettajapulan syntymiseen? 2. Miksi osa varhaiskasvatuksen opettajista vaihtaa alaa? Toteutin tutkielman kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Loin Google Formsin avulla kyselylomakkeen, jota jaoin eteenpäin verkostoissani. Vastaajan tuli olla alalla vähintään kolme vuotta työskennellyt, mutta sittemmin alaa tai toimenkuvaa vaihtanut. Lomake koostui monivalintakysymyksistä, valintaruudukoista, lineaarisista asteikoista sekä avoimista kysymyksistä. Lomakkeeseen vastasi 22 vastaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teemoittelua. Tutkielman tuloksista selvisi, että puolella vastaajista alanvaihdokseen ajoi halu kouluttautua lisää. Toiseksi suurin tekijä oli halu vaihtaa alaa kokonaan ja kolmantena syynä korostui työroolin muuttuminen päiväkodin sisällä. Avointen kysymyksen vastauksissa painottuivat vaihteluntarve sekä haaveet uuden oppimiselle ja itsensä kehittämiselle. Useaa vastausta yhdisti tyytyväisyys alavalintaa kohtaan: perheitä ja lapsia haluttiin tukea, mutta jonkin toisen väylän kautta, johon he eivät kokeneet voivansa varhaiskasvatuksen opettajan roolista käsin vaikuttaa.
  • Snellman Sandra (2016)
    Goals This study examines how and why people writing blogs find that the most recent Finnish nutritional recommendations are harmful. Blogs create an opportunity for anyone to write their own opinions and to react quickly to current topics. It also seems that bloggers can easily obtain the status of an expert, and this way enables them to spread their own opinions and attitudes, without any scientific research supporting their claims studies or arguments. Methods The research is qualitative and uses theory-driven content analysis. The material collecting was based on a predetermined timeline. Whit this timeline as a guide, 10 blogs with 11 different posts were choosen. Five of The writers were women and six were men. By analyzing the blog posts this study tries to find out reasons why the writers feel the nutritional recommendations are bad or even health threatening. The material was processed through analysing and thematizing the contents. The study focuses solely on opinions written in a negative tone. Results and conclusions The reasons for bloggers to criticize the nutritional recommendations range very widely. However, it became strongly evident that the writers forget the basic rules of scientific argumentation and focus mainly on limited set of research results. They also present impossible demands for the authors of the nutritional recommendations and accused scientists and the National Nutrition Council conspiracy. The above mentioned things are typical for denialism. Home economics teachers should have a good understanding of false specialist associated with food and nutrition. It is important for teachers and researchers of home economics science to identify different strategies of denialism. Identifying strategies that are used to spread false information can help fight against them and to raise awareness of genuine scientific knowledge.
  • Virtanen, Vilma (2020)
    The aim of this literature review was to find out, what kind of textile handicrafts were collected from East Carelian area during Continuation War in 1941–1944 and who were the people who collected them and why did they collect them. Many studies have notions of this subject, but actual research about handicraft related actions in this area hasn’t been done. The research was carried out as a systematic literature review and the material was analyzed using a qualitative method. The analyzed publications were found by searching from databases and investigating the reference lists of these publications. Two historical researces, one Master’s thesis and literature from couple persons that worked in the area at the time were selected as the material of this research. Finns collected textile handicrafts from the occupied area to preserve them from weather conditions, to examine them and to teach the techniques forward. The goal was to attach the East Carelian area to Finland and collected handicrafts were a part of this academic work. The textile handicrafts that were collected represented all kinds of products, for example woven cloths, clothes, towels, laces and wall hangings. Especially scientist Helmi Helminen and Tyyni Vahter as well as handcraft teachers Tyyne-Kerttu Virkki and Maija Stenij were the ones to collect the handicrafts from the area.
  • Mäkelä, Eeli (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia visuaalisia representaatioita isähahmoista esiintyy 2000-luvun kotimaisten lastenkirjojen kansikuvissa. Toisin sanoen pyrin tutkimuksessa selvittämään sitä, miten ja millaisena isähahmo kuvataan nykypäivän suomalaisten kuvakirjojen kansissa. Tutkimuksessa tarkastellaan kansikuvien isähahmojen ulkoista olemusta, toimintaa ja roolia. Lisäksi kiinnitetään huomiota hahmojen mahdollisiin tunteisiin ja vuorovaikutukseen sekä isyyttä kuvaaviin symboleihin. Aineistoksi valikoitui viisi 2000-luvulla julkaistua kotimaista lapsille suunnattua kuvakirjaa, joiden kansikuvissa esiintyy isä. Isän tuli olla teoksissa ihmishahmo ja hänellä oli kunkin kirjan tarinassa merkittävä rooli. Aineistoksi valitsin lopulta viisi ensimmäistä löytämääni, kriteerit täyttävää teosta. Tässä laadullisessa tutkimuksessa on hyödynnetty osittain aineistolähtöistä, osittain teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus pohjaa valmiiseen semioottisen kuva-analyysin teoriamalliin, mutta pääpaino on aineistossa. Kuvia analysoitaessa tutkijan omat tulkinnat sekä henkilökohtaiset näkemykset ovat suuressa roolissa, sillä kuvia katsotaan aina jossain määrin tulkitsijan omien kokemusten kautta. Tutkimuksen teoriaosuudessa olen määritellyt lastenkirjallisuutta, kuvakirjoja, semiotiikkaa sekä isyyttä. Tutkimus tuo esille sen, että isähahmojen kuvaukset nykypäivän suomalaisissa lasten kuvakirjoissa ovat moninaisia, joskin myös yhdistäviä tekijöitä isien representaatioista löytyi. Isät kuvattiin aineiston kansikuvissa yleisesti hyvin positiivisesti. Kuvien isät osallistuivat lasten tekemisiin, auttoivat lapsia, näyttivät heille esimerkkiä sekä olivat vastuullisessa roolissa. Isät osoittivat kuvissa halua suojella ja tukea lastaan. Isien ja lasten välillä oli havaittavissa vahvoja tunnesiteitä. Negatiivisena pidettäviä representaatioita ei aineiston kuvista oikeastaan löytynyt.
  • Hyvärinen, Elisa (2021)
    Tavoitteet. Kanssasäätelyn merkityksen ymmärtäminen on tärkeää, sillä kaikki lapset tarvitsevat sitä selvitäkseen arjen eri tilanteista heidän omien säätelytaitojensa ollessa rajalliset. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että aikuisen kanssasäätely on tärkeää myös lapsen itsesäätelyn kehittymisen kannalta. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata ja selvittää kanssasäätelyn keinoja, joita varhaiskasvatuksen työntekijät käyttävät jokapäiväisissä tilanteissa päiväkodin arjessa. Tarkoituksena oli selvittää, mitä varhaiskasvatuksen ammattilaiset tekevät tilanteissa, joissa lapset tarvitsevat tukea tunteiden tai käyttäytymisen säätelyssä, eli millaisia kanssasäätelyn keinoja työntekijät hyödyntävät. Tätä kautta tavoitteena oli lisätä ymmärrystä kanssasäätelystä. Menetelmät. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka julkaistiin Facebookissa kahdessa varhaiskasvatusaiheisessa ryhmässä. Kyselyyn vastasi 24 varhaiskasvatuksen työntekijää eri koulutustaustoista. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teorialähtöinen sisällönanalyysi, mikä tarkoitti tässä tutkimuksessa sitä, että analyysissä kanssasäätelyn keinojen luokittelu perustui aiempaan Kurjen, Järvenojan, Järvelän ja Mykkäsen (2016) tutkimuksen luokitteluun kanssasäätelyn keinoista. Aineistosta nousi esiin myös keinoja, joita ei tässä aiemmassa tutkimuksessa ollut, ja ne analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa melkein kaikkia Kurjen ja kumppaneiden (2016) luokittelemia kanssasäätelyn keinoja löytyi aineistosta. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kuvaamana tunteiden kanssasäätely ilmeni tunteiden sanoittamisena ja selvittämisenä sekä rauhoitteluna ja lohduttamisena niin fyysisesti kuin sanallisesti. Käyttäytymisen kanssasäätelyn kuvauksissa työntekijät raportoivat ohjeistukseen ja tiedon antamiseen liittyviä keinoja. Muut löydökset kanssasäätelyn keinoista, joita ei ollut Kurjen ja kollegoiden luokittelussa, oli positiivisen palautteen antaminen lapsen toimiessa oikein, ympäristöön liittyvät keinot, sekä yhdessä aikuisen kanssa toimiminen. Vaikuttaa siltä, että varhaiskasvatuksen työntekijät ainakin kuvaavat käyttävänsä lasten itsesäätelyä tukevia kanssasäätelyn keinoja.
  • Niinimäki, Niina (2017)
    Traditional Finnish hand knitted woolen socks are usually very similar in construction: they all have the same reinforced flap heel. Today, when sharing of knitting instructions and ideas with other enthusiasts is easier than ever, thanks to social media, there are countless alternatives for knitting the heel. Using a reinforced knit doesn’t seem to be so important anymore. In this study four different knit structures usually found in woolen socks heel are compared on abrasion and pilling resistance. Also, the effect of the fiber content and price of the yarn in abrasion and pilling resistance is compared. Three reinforced knits were compared to plain stockinette knit; traditional reinforced knit, Eye of Partridge knit and two-colored pinstripe knit. Three different wool blend yarns were compared to 100 % wool. Two of the wool blends were similar in fiber content (75 % wool, 25 % polyamide), but very different in price. Two similar samples were knitted in all four knit structures with all four yarns. Samples were rubbed with martindale-device until a hole occurred. Weight loss and pilling of the samples were measured every 20 rubs. Reinforced knits were compared to stockinette knit and wool blends to 100 % wool. The two polyamide-wool blends were compared to each other to investigate if the price of the yarn effected on its quality. The study showed that the reinforced knits weight loss percentage was smaller than stockinette knits, but that they were less resistant to pilling. Hole occurred first in the Eye of the Partridge knit and last in the traditional reinforced knit. Polyamide-wool blends were considerably more resistant to weight loss and breaking than 100 % wool but less resistant to pilling. Nettle-wool blend was more resistant to weight loss than 100 % wool, but less resistant to breaking and pilling. Of the two polyamide-wool blends the more expensive yarn lasted 15 % longer before breaking than the cheaper yarn. It also was more resistant to weight loss and pilling, As a conclusion, the fiber content is more important to abrasion and pilling resistance than the knit structure. To achieve a long life-cycle for machine washable polyamide-wool blend socks it is more important to consider other factors than the knit structure of the heel. Those factors could be for example appearance and fit, or any other factor that makes the product more significant to its user.
  • Sillanpää, Beatrice Sofie (2023)
    Tavoitteet. Aiemmat tutkimukset osoittavat sidottavan kantoliinan vaativan osaamista ja taidon opettelun olevan aikaa ja resursseja vaativaa toimintaa. Kantoliinan sidonnasta ei ole tutkimuksia ja aihepiiri kokonaisuudessaan on vähän tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida millä tavoin kehollisuus ilmenee kantoliinan sidonnassa ja minkälaisista osista sidonnan prosessi muodostuu. Tämän lisäksi selvitetään, kuinka sitoutuneesti kantoliinan sidontaa harrastetaan, tarkastelemalla aihetta Stebbinsin (2007) vakavan harrastamisen teorian pohjalta. Menetelmät. Tutkimukseen osallistui viisi (N=5) kantoliinaharrastajaa. Haastateltavat valikoituivat asetettujen pohjakriteerien mukaisesti: hallitsee vähintään kaksi sidontaa, käytössään vähintään kaksi kantoliinaa ja hyödyntää näitä aktiivisesti kantamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, tutkimushaastatteluina ja aineisto analysoitiin Stebbinsin (2007) vakavan harrastamisen teorian pohjalta, sekä aineistolähtöisesti In vivo -koodaamalla ja muodostamalla kategorioita. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat kantoliinan sidonnan muodostuvan neljän liikekategorian avulla, joilla jokaisella oli erilainen tarkoitus kankaan kuljettamisessa kohti valmista sidontaa. Sidonnassa käytettiin monipuolisesti kehoa. Sidontaprosessia valvottiin tarkkailemalla sekä tunnustelemalla, ns. ”käsillä katsoen”. Kantoliinaharrastaminen osoittautui osittain vakavaksi harrastamiseksi, jolloin kolme viidestä haastateltavasta täytti vakavan harrastamisen kaikki kriteerit. Tulosten pohjalta ei voida tehdä yleistettäviä päätelmiä. Tutkimustulokset yhdessä osoittivat, kuinka osa harrastajista tietoisesti laajensi kehollista osaamistaan sinnikkäällä tavoitteellisella harjoittelulla ja kehollisen tiedon hankinnalla.
  • Vuokko, Anni (2016)
    The aim of this research was to clarify how crafts and doing things by hands are utilized and what kind of in-fluence they have in physical rehabilitation especially in Cerebrovascular accident (CVA) patience´s occu-pational therapy. There are very few researches available related to craft´s effects for physical health because almost all ear-lier researches have been concentrated on the mental influences when doing things by hands. In this re-search the idea was to study possibilities of the crafts concentrating mainly on less studied physical rehabili-tation without forgetting mental side which also has a strong connection to the subject. Based on that two main questions were set for the research 1) What kind of effects doing by hands has in the physical rehabili-tation? 2) How the use of hands is utilized in occupational therapy? I collected my data by interviewing two occupational therapists, who have made a long career in rehabilita-tion and used crafts to support and help their work. The interview was carried out as a theme interview based on the questions which came up into my mind when collecting theoretical background for my re-search. Before the interviews I divided all questions to four themes: rehabilitation and CVA (cerebrovascular acci-dent), occupational therapy, crafts in therapy and art therapy. The research method was qualitative data analysis. I felt it necessary to define research questions more de-tail before thematisation, to make it easier to divide subjects under the right research question in the analysis of the data. After that all received answers related to each research question were grouped in themes. Doing things by hands and crafts have a lot of both, physical and mental effects on people. It all starts from inside of a person´s head and via that it reflects to physical functions. Especially, empowering emotions, like the joy of doing things, passion, motivation and a feeling of own capability were noticed to be important fac-tors in physical rehabilitation. Furthermore, doing things by yourself leading to better development of hands functionality was considered important. Upper limb rehabilitation is in the center of occupational therapy because human needs hands in everyday life. The use of hands is utilized in occupational therapy both in casual tasks and via crafts. Target is also to improve motor functions and movements of the person under rehabilitation. When applying the functionality practices are combined to some interesting actions when rehabilitation happens without paying any special attention to that. Functionality can also be applied by using certain type of auxiliaries when also working with physically disabled person come easier. The most important tasks of the Occupational therapists are to find customer´s spontaneity and will to do things, to make people feel good and fulfil their dreams.
  • Ahonen, Tuukka (2019)
    The use of digital materials and environments is rapidly increasing in schools. According to the current curriculum the use of ICT is both the content of learning and a tool for it. The purpose of this study is to find out whether the increasing use of ICT in schools can be pedagogically justified. Previous research shows that writing in general is beneficial for learning. However, handwriting and typing differ from each other in many ways. Hence the goal of this study was to research if there are differences in learning when writing by hand or typing. The research question is whether typing is as effective of a way of learning as handwriting. This study was carried out as a narrative literature review. The research question was addressed by analyzing and comparing existing studies in the field. This study yielded incoherent results on the differences in learning between handwriting and typing. The results on the superiority of either mode of writing are inconclusive. From neuroscientific and cognitive-psychological perspectives, handwriting is better for learning than typing. Brain research shows that handwriting activates more brain regions involved in learning than typing. This difference is suggested to be a result of a strong cooperation between the brain and the body when writing by hand. Conversely, a social perspective supports the perception that typing is better for learning than handwriting. The opportunities for communal learning facilitated by ICT support the use of computers as a tool for learning. The conclusion is that the use of both types of writing can be justified in learning. The results of present research should be considered in future school reforms. However, more research on this topic is still needed. I intend to explore this topic more profoundly in my Master’s Thesis.
  • Pekkala, Antti (2019)
    Purpose of this thesis is to outline decisions made designing the physical learning environment of Koulu school -concept, and further develop its elements for humanitarian work and disaster relief. It also seeks ways to take advantage of local materials and craftsmanship. Previous studies have shown that physical learning environment can improve learning results, serve to direct towards more interactive learning methods and increase overall well-being. Engaging local communities in school’s day-to-day operations develops life skills and helps normalize everyday life in difficult circumstances. Thesis was implemented as survey, which was targeted at Koulu school team members. Survey collects tacit knowledge that has accumulated within the team and structures this know-how into practical solutions to further develop Koulu school -concept. Survey was conducted online using Helsinki university’s eLomake -service and six responses were received. Data was analyzed qualitatively using theory-driven content analysis, with physical elements of Koulu school’s learning environment as analytical framework. A short action research was conducted at Za’atr refugee camp to complement the survey. According to respondents the best elements of learning environment were shade cloth and wall of blackboards. These created comfortable atmosphere and allowed for flexible room layouts. Floor cushions were considered adaptable and promoting social equality. Respondents also suggested that physical elements of learning environment should be further developed more reliable, considering difficult and often primitive circumstances of humanitarian relief work. Thesis also concludes that Koulu school’s physical learning environment, as well as processes and instructions should be developed towards craft methods. Using local materials and craftsmanship engages local communities to the school and helps making processes more flexible and robust. In order to support this, elements of learning environment should be simplified, and instructions be developed in order to meet the needs of humanitarian work.
  • Pernaa, Terhi (2024)
    Tavoitteet: Käsityöopetuksen yhdenvertaisuus on merkittävä koulutuspoliittinen ja yhteiskunnallinen tavoite. Se heijastelee myös perusopetuksen arvoja. Inklusiivista opetusta koskevat tutkimukset ovat osoittaneet, että oppilaan riittävä ja oikea-aikainen tuki ei aina toteudu. Lisäksi perusopetuksessa on tunnistettu ableismia, eli kyvkkyyteen perustuvaa syrjintää opetuksen käytännöissä ja rakenteissa, sekä löydetty erilaisia keinoja purkaa sitä. Keskustelu käsityöopetuksen yhdenvertaisuudesta on usein liitetty sukupuolen näkökulmaan, mutta yhdenvertaisuuden ja opetuksen saatavuuden tutkiminen myös muissa konteksteissa on keskeistä. Tutkimuksessa selvitetään alakoulun käsityöopetukseen suunnatun Sanoma Pron Kisälli-digiopetusmateriaalin sisältöä ja sen asemoitumista suhteessa kyvykkyyden moninaisuuteen ja normatiivisuuteen, sekä toimintarajoitteisiin. Tutkimuksen tarkoituksena on täydentää aiempaa tutkimusta suomalaisen käsityöopetuksen kontekstissa. Kysymyksenasettelu muodostui aineiston ja tutkimuksen teoreettisen taustan pohjalta. Menetelmät: Tutkimuksessa analysoitiin Sanoma Pron alakoulun käsityöopetukseen tarkoitetun Kisälli-digiopetusmateriaalin sisältöä. Tutkimusmetodina käytettiin mixed methods research-sisällönanalyysia, joka mahdollisti sisällöllisten merkitysten ja esiintymisfrekvenssien tutkimisen. Aineisto tekstualisoitiin, koodattiin ja analyysiin tulokset esitettiin teemoittain. Tulokset ja johtopäätökset: Käsityöopetukseen suunnatun digiopetusmateriaalin analyysin pohjalta aineistossa ei ilmennyt kehollisen toimintakyvyn moninaisuuden representaatiota, vaan se edusti normatiivista esitystapaa. Aineistossa ei viitattu toimintarajoitteisiin, ja sen sisältämät työohjeet edellyttivät pääasiassa ikätasoon nähden normatiivista toimintakykyä. Aineisto oli multimodaalinen ja sitä kautta erilaisten oppijoiden saavutettavissa.
  • Kaasalainen, Eveliina (2021)
    This research seeks to clarify the factors that promote learning in craft lessons, the needs for support, and the factors behind them from the perspective of craft teachers. I also get acquainted with how craft teachers experience the realization of three-level support in the context of craft. For this research, three craft teachers who teach in comprehensive schools, were inter viewed. The interviews were conducted remotely due to the prevailing covid-19 pandemic. The implementation of the research is guided by a qualitative phenomenographic approach and the themes that emerge from the theory. After transcription, the interview material was analyzed by means of phenomenographic analysis, and the results of the study have been presented in descriptive categories specific to phenomenographic analysis. The results also present a three-step support model based on the experiences of craft teachers. The aim of this research is to describe the forms of support used by craft teachers and the factors that promote the provision of support in craft lessons. The results resulted in four categories of description that were collectively constructed from teachers ’perceptions are; work community support, diversity of teaching, safe adult and a functional learning environment. Teachers identified various ways to promote support, such as collegial support, variations in differentiation, materials and tools, the use of different group work and peer support, the importance of student knowledge in identifying support needs and the role of one's own role in earning students trust. Teachers had differing views on the implementation of the three-step support model in craft classes. A collective understanding of the forms of support used by teachers is built in the results to give an indication of how teachers apply different levels of forms of support in their work
  • Sonninen, Sara (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, mitä määritelmiä ja käsityksiä koulukiusaamisesta on tutkimuskirjallisuudessa, sekä miten oppilaiden käsityksiin koulukiusaamisesta vaikuttavat oppilaan ikä, sukupuoli tai aiemmat koulukiusaamiskokemukset. Koulukiusaaminen on ollut ajankohtainen ongelma jo pitkään ja on aiheena hyvin tärkeä. Koulukiusaamisen käsitteen ymmärtämisen kannalta on merkittävää tietää minkälaisia määritelmiä sekä käsityksiä siitä on ja mitkä tekijät näihin käsityksiin vaikuttavat, jotta pystyisimme tunnistamaan ja havaitsemaan koulukiusaamista paremmin. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui sekä suomalaisista että ulkomaalaisista tutkimusartikkeleista sekä tutkimuskirjallisuudesta. Aineiston keruussa käytin erityisesti seuraavia hakusanoja sekä niiden yhdistelmiä: kiusaaminen, koulukiusaaminen, school bullying, oppilas. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella voin todeta, että koulukiusaamisen määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa tapaa ja määritelmiä sille on lukuisia, mutta tässä tutkimuksessa olevassa aineistossa koulukiusaamisen määrittelyssä painottui kaksi kriteeriä: tekojen tahallisuus ja vallan epätasapaino. Katsaukseni antaa myös viitteitä siitä, että oppilaat kokevat käsityksiensä koulukiusaamisesta olevan ristiriidassa opettajien käsityksiin. Kirjallisuuskatsaukseni myös osoitti, että oppilaiden käsitykset koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista saattavat hieman vaihdella riippuen oppilaan iästä ja sukupuolesta. Mitä enemmän oppilaalle karttuu ikää, sitä monipuolisempi käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista. Pojat kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan fyysistä, kun taas tytöt kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan sanallista ja henkistä kiusaamista. Aikaisemmalla koulukiusaamiskokemuksella ei tässä tutkimuksessa löytynyt olevan tilastollisesti merkitsevää eroa siihen, minkälainen käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta.
  • Lappalainen, Anni (2020)
    The aim of this thesis is to outline the strengths of craftivism as a means of activism and political participation. The investigative function consisted of describing, analyzing and interpreting themes that had emerged from the podcast Poliittisia pistoja. My intention was not to formulate widely applicable hypotheses of the phenomenon , but to gain diverse information on the subject and to understand craftivism as a current phenomenon. The thesis is a qualitative case study, where a conversation on craftivism published as an internet podcast functions as the source material. The utilized analytical method belongs to the sphere of content analysis, where the source material is analyzed and transcribed largely based on the source material. Six main themes emerged from the source material: 1) the facilitation of political agency, 2) consolation, empowerment and regulation of feelings, 3) diversity, 4) visual impact and volume, 5) performativity and emotional argumentation, 6) doing things the other way. The result of this study is a narratively intact text body, where craft is examined from the perspective of self-expression, activism and political participation. By studying craft as a channel for expressing opinions and participating in societal affairs, it was revealed that the strengths of craftivism as a means of activism were related to, among other things, the accessibility, diversity and visuality of craftivism and how craftivism enables the creation of new subject positions and political spaces. According to the source material it was also possible to vent feelings and thoughts of political grievances into the compositional and material craft process. Craftivism leading to functional products and processes, such as intimate and political cross-stiching or performative protest, is connected to historical, cultural and sosioeconomical meanings, which are addressed in this thesis.