Browsing by study line "Early Education"
Now showing items 21-40 of 77
-
(2024)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä ja tavoitteena on kuvata, analysoida ja tulkita varhaisten traumakokemusten merkitystä lapsen varhaiskasvatuksessa käyttäen saatavilla olevaa ajankohtaista tutkimuskirjallisuutta aineistona. Tässä tutkimuksessa selvitän miten varhaislapsuudessa koetut traumakokemukset merkitsevät lapsen varhaiskasvatuksessa ja pohdinta- luvussa käymme läpi varhaiskasvatuksen järjestämistä. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa on käytetty laadullista sisällönanalyysiä. Kirjallisuuskatsaukseni on narratiivisen ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen välimaastossa. Tutkimuksen aineisto koostui neljästä 2006-2023 aikavälillä julkaistusta tieteellisistä artikkeleista ja tutkimuksista, joissa tutkittiin psyykkistä traumaa lapsen näkökulmasta erilaisissa konteksteissa. Tulokset ja johtopäätökset. Tulemme johtopäätökseen siitä, että traumoja ei ole tutkittu tarpeeksi varhaiskasvatuksessa; tutkimuskentältä puuttuu täysin tämän kandidaatintutkielman tutkimusaiheen tiimoilta tehty tutkimus. Koen, että tarvitsemme laajan tieteellisin menetelmin toteutetun tutkimuksen tästä aiheesta, jota voidaan käyttää jatkossa opettajien koulutuksessa sekä jonka pohjalta voidaan kehittää uusia toimintamalleja varhaiskasvatukseen, missä huomioidaan laajasti traumatisoitunut lapsi ja hänen tarpeet. Tutkimusaineistossa esiin tulleet tutkimusmenetelmät, traumainformoidut interventiot, eivät välttämättä sovellu sellaisenaan verrattaviksi suomalaisen varhaiskasvatuksen kontekstin tarpeisiin, tämän vuoksi suomalainen tutkimuskenttä tarvitsee omiin tarpeisiin tehdyn tutkimuksen.
-
(2021)Tämän kandidaatin tutkielman tarkoitus on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien koke-muksia kiusaamisen ilmenemisestä, havaitsemisen haasteista ja ehkäisykeinoista esiope-tuksessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kiusaamisen määritel-mään, muotoihin, havaitsemiseen, rooleihin ja kiusaamisen ehkäisyyn. Tutkielman tutkimus-kysymykset ovat 1) Millä tavoin kiusaamista ilmenee esiopetuksen arjessa? 2) Miten haas-tavaa kiusaamisen havaitseminen on? 3) Millä menetelmillä kiusaamista ehkäistään pienten lasten kanssa? Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella, mikä laitettiin suljettuun Facebook ryhmään. Tutkimukseen osallistui 12 varhaiskasvatuksen opettajaa, ja kyselylomakkeen kysymykset luotiin pohjautuen tutkielman teoreettiseen viitekehykseen. Aineiston analyysi toteutettiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta ei voida tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä. Tutkielma osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat havaitsivat pienten lasten parissa esiintyvän kiusaamisen ilmenevän usein hiljaisena ja sanallisena, muttei aina fyysisenä ilmiönä. Yleisin kiusaamisen tyyppi mitä varhaiskasvatuksen opettajat havaitsivat, oli leikistä ulkopuolelle jättäminen. Aineistosta ilmeni kiusaamista tapahtuvan useimmiten silloin kun aikuinen ei ollut paikalla, eli yleisimmin leikin ja vapaan leikin aikana. Opettajat kokivat kiusaamisen havaitsemisen osittain haastavana, ja vastauksissa korostui havaitsemisen olevan vaikeaa erityisesti siksi, ettei aikuinen pystynyt olemaan läsnä joka tilanteessa hektisessä päiväkodin arjessa. Aineiston varhaiskasvatuksen opettajat käyttivät monenlaisia ehkäisykeinoja kiusaamisen ehkäisyyn ja keinot vaihtelivat lapsiryhmien välillä. Jokainen varhaiskasvatuksen opettaja kertoi tukevansa lasten vertaissuhdetaitoja osana kiusaamisen ehkäisyä.
-
(2024)Tavoitteet. Aiemman tutkimuksen mukaan käsitys lapsista olevina, aktiivisina toimijoina, sekä käsitys lapsuuden itseisarvosta ovat vahvistuneet viime vuosikymmeninä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Tätä käsitystä heijastelevat myös varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat Suomessa. Tämän tutkielman tavoitteena oli tuoda uusi näkökulma lapsi- ja lapsuuskäsitysten rakentumiseen tarkastelemalla, millaisia diskursseja ja jännitteitä lapsista ja lapsuudesta tuotetaan julkisessa puheessa. Tutkielma perustuu lapsuudentutkimukselle ominaiseen ajatukseen siitä, että käsitykset lapsista ja lapsuudesta ovat muuttuvia ja riippuvat ajasta ja paikasta. Menetelmät. Tutkielmassani tarkastelin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksia neljän kuukauden ajalta diskurssintutkimuksen keinoin. Tarkastelun kohteena olivat mielipidekirjoituksissa rakentuvat puhetavat lapsista sekä lapsuudesta. Diskurssintutkimus pohjautuu sosiaalisen konstruktionismin ajatukseen, jonka mukaan sosiaalinen todellisuus ja ihmisen kokemus osana sitä rakentuvat jatkuvasti sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kielenkäytössä. Tulokset ja johtopäätökset. Tunnistin kirjoituksista kolme vahvaa diskurssia: 1) lapsikeskeisyys, 2) ennen oli paremmin ja 3) kodinomaisuus. Lisäksi tunnistin kolme jänniteparia: 1) oleva – tuleva, 2) aktiivinen toimija – passiivinen kohde ja 3) kompetentti lapsi – suojelua/turvaa tarvitseva lapsi. Mielipidekirjoituksissa rakentui todellisuus, jossa lapsen edun tulisi ohjata päätöksiä. Varhaiskasvatusympäristöjen kehittämistä tulisi ohjata kodinomaisuuden periaatteen, jossa turvallisuuden tunne, lämpö, tuttuus ja pieni mittakaava ovat edellytyksiä lapsen hyvinvoinnille ja kasvulle ja näin ollen lapsen edun toteutumiselle. Ennen oli puheessa paremmin ja lapset kärsivät tässä hetkessä päätöksistä, joita tehdään taloudellisin perustein tehokkuutta korostaen. Lasten ja lapsuuden arvo mitattiin puheessa erityisesti tulevaisuudessa. Lapsuuden itseisarvo korostui ainoastaan varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden kirjoituksissa.
-
(2022)Tunnetaidoilla on keskeinen merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Tunnetaidot vaikuttavat kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin ja ne toimivat monella elämänalueella voimavarana, vahvistavat yksilön minä kuvaa ja itsetuntoa sekä heijastuvat myös ihmissuhteisiin. Hyvien tunnetaitojen pohja luodaan jo varhaislapsuudessa, mutta säätely ja kehitys jatkuvat läpi elämän. Keskeisesti tunnetaitojen kehitykseen vaikuttaa yksilön saama tuki tunnetaitojen tukemisessa. Varhaiskasvatuksessa perustoimintotilanteet voivat kattaa jopa 40-60% päivästä, joten ne ovat oppimisen kannalta tärkeitä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavoin kasvattajat tukevat lasten tunnetaitoja varhaiskasvatuksen perustoimintotilanteissa. Tutkimusaineisto koostui kolmen varhaiskasvatuksen opettajan ja kolmen varhaiskasvatuksen lastenhoitajan yksilöhaastatteluista. Tutkimusaineisto on kerätty marras joulukuussa 2021. Aineiston analysointi tapahtui laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Aineiston analyysi eteni kahdessa osassa ja sen näkökulmat muodostuivat tutkielman tutkimuskysymysten perusteella. Analyysi keskittyy analysoimaan tunnetaitojen tukemisessa käytettäviä menetelmiä sekä tunnetaitojen tukemisessa esiintyviä haasteita. Tulosten perusteella lasten tunnetaitojen tukemisessa perustoimintotilanteissa keskeisiksi keinoiksi nousivat kasvattajan oma sekä tiimin toiminta, esteettömän viestinnän keinot, sekä tunnetaitoja tukevat pedagogiset materiaalit. Tunnetaitojen tukemisen haasteiksi nousivat puolestaan resurssien puute, joista erityisesti kiire, henkilöstön toimintaan liittyvät tekijät sekä lasten yksilölliset ominaisuudet ja tarpeet. Tunnekasvatus on keskeisessä roolissa varhaiskasvatuksessa ja sitä pidetään yhtenä sen tärkeimpänä osa-alueena. Kasvattajat näkivät tunnetaitojen olevan perusta monen muun taidon oppimiselle. Tutkimukseni perusteella kasvattajilla näyttää olevan hyvät mahdollisuudet haasteista lukuun ottamatta toteuttaa monipuolista tunnekasvatusta perustoimintotilanteissa, jonka toteutukseen vaikuttaa vahvasti kasvattajan oma persoona.
-
(2024)Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää kiusaamisen ilmenemistä varhaiskasvatuksen kontekstissa sekä selvittää lastenkirjallisuuden merkitystä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Tutkimuksen pyrkimyksenä oli vastata tutkimuskysymykseen, miten kiusaaminen näkyy lastenkirjoissa ja miten siitä puhutaan tekstissä. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kirjallisuusanalyysinä. Tutkimuksessa määriteltiin ensin kiusaamista, kiusaamista varhaiskasvatuksessa ja kiusaamisen ehkäisyä lastenkirjallisuutta hyödyntäen, jonka jälkeen analysoitiin kuutta eri lastenkuvakirjaa. Analyysissä keskityttiin kuvakirjojen tarinaan, kieleen sekä visuaaliseen ilmeeseen. Tulokset ja johtopäätökset. Analyysissä esille nousi muun muassa kiusaamisen eri roolien piirteitä, minkälaista kiusaamista havaittiin, millä tavoin kiusaaminen kirjoissa esitettiin tekstissä ja kuvina, sekä kuinka kiusaamistilanteet ratkesivat kirjoissa.
-
(2022)Tavoitteet. Suomalaislapsista enemmistö osallistuu varhaiskasvatuksen toimintaan jossain ikävaiheessa. Samalla lasten lisääntyneestä ylipainosta on muodostunut globaali haaste, jonka nujertaminen edellyttää toimia yhteiskunnan eri rakenteissa. Aiempien tutkimusten perusteella yksilölliset elämäntavat muotoutuvat jo varhaislapsuudessa. Näin ollen varhaiskasvatuksen liikkumisella on elinikäisiä vaikutuksia lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Lisäksi tiedetään, että suurin osa varhaiskasvatuksen toiminnasta tapahtuu intensiteetiltään kevyissä toiminnoissa. Tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin ulkoilu vaikuttaa varhaisvuosille asetettujen liikkumissuositusten toteutumiseen, ja mitkä tekijät vaikuttavat lasten liikkumiseen varhaiskasvatusulkoilujen aikana. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostui systemaattisen tiedonhankinnan avulla kootusta alan tutkimuskirjallisuudesta. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällön analyysiä hyödyntäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulosten perusteella enemmistö varhaiskasvatuksen päivittäisestä toiminnasta tapahtui intensiteetiltään kevyissä toiminnoissa. Tulos oli kansainvälisesti yhtenevä. Saadut tulokset osoittavat, että ulkoilu kasvattaa lasten liikkumisaktiivisuutta ja lisää reippaan sekä vauhdikkaan liikkumisen määrää. Lasten yksilöllinen temperamentti, varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri ja toimintaympäristö sekä ulkoiluolosuhteet vaikuttavat lasten liikkumisen toteutumiseen. Kansainvälisessä vertailussa pojat liikkuivat globaalisti tyttöjä monipuolisemmin ja määrällisesti enemmän. Suomalaislapset liikkuivat puolestaan vertailuimaista eniten vähintäänkin kohtuukuormitteisen liikkumisen tasolla. Varhaiskasvatuksessa lasten liikkumista voidaan tukea lisäämällä ulkoilun määrää ja toteuttamalla päiväkodin ulkopuolelle suuntaavia retkiä. Lasten monipuolinen liikkuminen ja erilaisten taitojen kehittäminen toteutuu parhaiten, kun ympärillä on runsaasti vapaata liikkumistilaa ja luonnonmukaisia materiaaleja. Saadut tulokset mahdollistavat varhaiskasvatuksen toimintaympäristön ja toimintatapojen kriittisen tarkastelun. Lisäksi tuloksia on mahdollista hyödyntää osana tulevia päätöksentekoprosesseja.
-
(2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin Helmet-kirjastosta löytyvien, alun perin suomen kielellä kirjoitettujen lasten kuvakirjojen käännöskieliä pääkaupunkiseudun 0–6-vuotiaiden äidinkielenään muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea puhuvien lasten näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää kuinka hyvin kuvakirjojen käännöskielet vastaavat vieraskielisten lasten äidinkieliä ja millä kielillä kuvakirjoja tarvitaan lisää monikielisyyden tukemisen ja vahvistamisen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautui aiempaan tutkimukseen monikielisyyden merkityksestä lapsen identiteetille sekä monikielisen lapsiryhmän kirjallisuuskasvatukseen. Tutkimukset osoittavat, että varhaiskasvatuksessa toteutettava monikielisyyttä tukeva pedagoginen toiminta kehittää ja vahvistaa lasten kielellistä tietoutta, käsitteiden oppimista sekä identiteettiä (Latomaa, 2011, s.120). Tutkimusaineisto koostui kahdesta erillisestä pääaineistosta. Ensimmäinen aineisto koostui Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten uusimmista tilastoista, joista aineisto rajattiin edellä mainittujen kuntien 0–6 –vuotiaiden vieraskielisten lasten yleisimpiin äidinkieliin. Toinen aineisto koostui Helmet-kirjaston alun perin suomen kielellä kirjoitettujen lasten kuvakirjojen käännöskielistä. Tutkimus toteutettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmänä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Helmet-kirjaston kuvakirjojen käännöskielet vastasivat pääkaupunkiseudun vieraskielisen lapsiväestön äidinkieliä osittain. Tulosten perusteella venäjän, viron ja englannin kielellä kirjoja oli käännetty runsaasti. Näiden kielien puhujat olivat kärjessä myös äidinkieliä tarkasteltaessa. Tutkimus osoitti, että useilla kielillä kielten puhujien määrä ja käännettyjen kirjojen määrä ei kuitenkaan vastannut toisiaan. Lisäksi tulosten perusteella voidaan todeta, että eurooppalaisilla kielillä on käännetty lasten kuvakirjoja paljon suhteessa kielten puhujien määrään pääkaupunkiseudulla. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta, etteivät kaikki kielet ja kielten puhujat ole tasa-arvoisessa asemassa omalle kielelle käännettyjen kirjojen saatavuuden näkökulmasta.
-
(2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatusikäisten lasten näkemyksiä ekologisesta kestävyydestä. Lasten näkemyksillä ekologisesta kestävyydestä on suuri merkitys tulevaisuuden kannalta. Näkemykset ja ajatukset, joita lapsilla on antavat merkityksellistä tietoa siitä, toteutetaanko ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksen kentällä niin, että se vastaa Varhaiskasvatussuunnitelman (2022) tavoitteisiin. On todettu, että ympäristökasvatuksen tulisi luoda lapsille toiveikkuuden tunnetta ja uskoa omaan pystyvyyteensä. Samalla kuitenkin lasten tulisi tiedostaa maapallon hyvinvoinnin tämänhetkinen tilanne. Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan ekologisen kestävyyden toimia lasten silmin. Tavoitteena on laajentaa käsitystä siitä, miten varhaiskasvatuksessa toteutettava ympäristökasvatus ja erityisesti ekologisen kestävyyden aihepiirit aidosti vaikuttavat lapsiin. Tutkimusaineisto kerättiin luontopainoitteisesta varhaiskasvatusyksiköstä joulukuussa 2022. Tutkimukseen osallistui seitsemän 5-vuotiasta lasta. Aineisto kerättiin ennalta suunnitellulla osallistavalla havainnoinnilla. Osallistava havainnointi videoitiin, jonka jälkeen se litteroitiin. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä, jossa aineistosta nousseet tutkimuksen kannalta merkitykselliset tiedot jaettiin erilaisiin teemoihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuvalla lapsiryhmällä oli myönteinen suhtautuminen ekologisen kestävyyden aihepiireihin. Lapsilla oli vahva ja myönteinen luontosuhde, johon on varmasti vaikuttanut yksikössä toteutettavan ympäristökasvatuksen määrän lisäksi henkilöstön omat arvot ja suhtautuminen. Tutkimustulokset osoittivat, että ryhmän lapset olivat erittäin ympäristötietoisia, sekä he tiedostivat syyt toimiensa pohjalla. Ekologista kestävyyttä edistävistä toimista ryhmälle oli eniten tuttuja ne toimet, joiden toteutuksessa lapset ovat konkreettisesti mukana, kuten kodin kierrätys. Tulokset olivat linjassa aiempaan tutkimukseen siinä, että lasten osallisuus vaikuttaa pitkälti siihen, kuinka merkityksellisinä he asioita pitävät.
-
(2023)Tavoitteenani on tarkastella syömisestä kieltäytymistä televisio-ohjelman tuomasta perspektiivistä. Toivon tutkimukseni tuovan esille, kuinka ruokakasvatusta ja syömisestä kieltäytymisilmiötä on käsitelty aiemmissa tutkimuksissa. Halusin myös tutkimuksessani katsoa, millaisia menetelmiä käytti supernanny ratkaistakseen lasten syömisestä kieltäytymistilanteet. Menetelmänäni käytin vuorovaikutusanalyysiä, jolla tarkastelin vuorovaikutuksen kautta syömistilanteiden rakentumista. Viitekehyksenäni toimi Supernanny-ohjelmassa kuvatut syömistilanteet. Aineiston olin kerännyt C More-suoratoistopalvelusta. Litteroin syömisestäkieltäytymistilanteet ja analysoin niitä mediatutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessani olen karsinut pois sellaiset jaksot, jotka eivät pidä sisällään syömisestä kieltäytymistä. Syömistilanteet rakentuivat televisio-ohjelma Supernannyssa tutkimuksessani sovelletulle draaman kaarelle ja noudattivat jokaisessa jaksossa samanlaista kaavaa. Supernannyn rooli pysyi samana kaikissa analysoimissani kohtauksissa ja jaksoja kyllästivät onnelliset loput. Vuorovaikutuksen parantaminen vanhemman ja lapsen välillä oli isossa roolissa syömistilanteiden ratkaisemiseksi. Supernanny käytti menetelmiä, jotka tukivat lapsen omaa ruokasuhdetta ja koko perheen syömistilanteita.
-
(2022)Tutkielmani tavoitteena oli selvittää mitä tiedämme suomalaisen esiopetuksen liikuntakasvatuksesta ja kuinka tätä tulisi toteuttaa. Aikaisemmat tutkimustulokset ovat osoittaneet tutkijoiden huolen lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden määrästä. Lisäksi aikaisimmissa tutkimuksissa on todettu liikunnan merkityksen olevan hyvinvoinnille kiistatonta. Tämän tutkielman teoriaosuudessa määritetään tutkielmani kannalta olennaisia käsitteitä, kuten esiopetus, liikuntakasvatus, liikunta ja fyysinen aktiivisuus. Tutkielmani toteutettiin narratiivisella kirjallisuuskatsauksella. Narratiivisella kirjallisuuskatsauksella kerrytin tietoa aikaisemmin julkaistuista tutkimuksista ja sen avulla pyrin antamaan laajan kuvan käsiteltävästä aiheesta. Tutkielmassani käytetty aineisto on rajattu vuonna 2014 tai sen jälkeen julkaistuun kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Kuvailevana katsauksena narratiivinen kirjallisuuskatsaus auttoi minua ajantasaistamaan tutkimustietoa, muttei tarjonnut varsinaisesti analyyttisintä tulosta. Tämä johtuu lähtökohtaisesti siitä, että narratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta hankittu tutkimusaineisto ei ole käynyt läpi erityisen systemaattista seulaa ja sillä tiivistetään lähinnä aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Tutkielmani vahvistaa aikaisempaa käsitystä siitä, kuinka merkityksellistä liikunta on lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja oppimiselle. Opettajalla on suuri merkitys liikuntakasvatuksen toteuttamisessa. Ohjattujen liikuntatuokioiden määrää on lisättävä esiopetuksessa fyysisen aktiivisuuden suosituksien saavuttamiseksi, mutta niiden lisäksi lapsilla on oltava mahdollisuuksia päivittäiseen omaehtoiseen liikkumiseen. Lisäksi tulokset osoittivat yhteistyön tärkeyden. Tätä tulisi lisätä henkilöstön kesken, esi- ja alkuopetuksen välillä ja myöskin henkilöstön ja vanhempien välillä. Tämä narratiivinen kirjallisuuskatsaus toi esille tutkijoiden tuloksia kootusti lähinnä kasvatustieteellisestä näkökulmasta. Alle kouluikäisten lasten liikunnasta, sekä hyvinvoinnista tarvitaankin lisää tutkimuksia. Yhtenä jatkotutkimusmahdollisuutena voisi olla perehtyminen siihen, mikä on sosioekonomisten taustojen vaikutus lasten fyysiseen aktiivisuuteen.
-
(2024)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia, kuinka liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa vaikuttaa lasten fyysiseen aktiivisuuteen sekä heidän pystyvyysuskomuksiinsa eli käsityksiinsä omista liikunnallisista kyvyistään. Tavoitteena oli myös selvittää, miten varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuskäytännöt voivat tukea lasten itsevarmuutta fyysisissä tehtävissä ja rohkaista heitä liikkumaan aktiivisemmin. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että fyysinen aktiivisuus lapsuudessa vaikuttaa merkittävästi sekä fyysiseen terveyteen että henkiseen hyvinvointiin. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli koota ja analysoida aiempia tutkimuksia liikuntakasvatuksen, fyysisen aktiivisuuden ja pystyvyysuskomusten yhteyksistä 3–6-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Aineisto kerättiin useista tietokannoista, käyttäen hakusanoja liittyen fyysiseen aktiivisuuteen, varhaiskasvatukseen ja minäpystyvyyteen. Lopulliseen analyysiin valittiin neljä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät näitä aiheita. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysimenetelmää, jossa tutkimuksista etsittiin fyysisen aktiivisuuden ja pystyvyysuskomusten välisiä yhteyksiä. Analyysin avulla tutkimustulokset pelkistettiin ja luokiteltiin. Näin saatiin kattava näkemys tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntakasvatus vaikuttaa merkittävästi lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja pystyvyysuskomusten kehittymiseen varhaiskasvatuksessa. Lasten fyysinen aktiivisuus lisääntyi, kun heille tarjottiin monipuolisia liikuntamahdollisuuksia sekä sisä- että ulkotiloissa. Varhaiskasvattajien positiivinen palaute ja kannustaminen lisäsivät lasten motivaatiota osallistua liikunnallisiin aktiviteetteihin ja kehittivät heidän minäpystyvyyttään. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikuntakasvatus tukee merkittävästi lasten fyysistä aktiivisuutta ja vahvistaa heidän pystyvyysuskomuksiaan. Varhaiskasvattajien tuki, monipuoliset oppimisympäristöt ja fyysisen aktiivisuuden mahdollistavat rakenteet ovat tässä keskeisiä tekijöitä. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, jotta lapsille tarjotaan mahdollisimman hyvät edellytykset fyysisen aktiivisuuden lisäämiselle ja pystyvyysuskomusten tukemiselle.
-
(2021)Tavoitteet: Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hahmottaa tekijöitä, jotka vaikuttivat luontopainotteisen ryhmän valintaan lapselle sekä miten luontopainotteinen varhaiskasvatusympäristö on vaikuttanut vanhempien mielestä lapseen ja perheen elämään. Vanhempien perusteluita ja kokemuksia verrataan teoriaan. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että luonnonympäristöt tarjoavat monipuolisen oppimisympäristön, joka tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Luonnossa vietetyllä ajalla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin ja lapsen luontosuhteen syntymiseen. Kasvatuksella on tärkeä tehtävä luontosuhteen pohjan luomisessa, sillä vahva lapsuudessa syntynyt luontosuhde kantaa läpi elämän ja vaikuttaa haluun suojella luontoa. Menetelmät: Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kahden eteläsuomalaisen päiväkodin kanssa, joissa tarjottiin mahdollisuutta luonto- ja metsäpainotteiseen varhaiskasvatukseen. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse ja siihen vastasi yhdeksän vanhempaa. Saatua aineistoa analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä, koska se mahdollistaa aineiston tarkastelun aineistolähtöisesti, ottaen kuitenkin huomioon tutkijan aiemman tiedon ja tutkimuksessa käytetyn kirjallisuuden. Tulokset ja johtopäätökset: Vanhempien päätökseen valita luontopainotteinen varhaiskasvatuspaikka vaikuttivat heidän tärkeänä pitämänsä arvot, joita haluttiin myös välittää lapselle, luonnon ja ulkoilun positiiviset vaikutukset terveyteen, päiväkodilta tarjottu mahdollisuus sekä luontoa pidettiin lapsen kasvun ja kehitystä tukevana oppimisympäristönä. Luontoryhmällä nähtiin olevan pääosin positiivisia vaikutuksia niin lapseen kuin perheeseen. Ryhmässä oleminen vaikutti lapsen käyttäytymiseen, joka näkyi puolestaan perheen arjessa. Lapsen kuvailtiin olevan rauhallisempi ja jaksavan keskittyä paremmin, kun päivän energiat on purettu jo päiväkodissa ollessa. Terveydessä merkittävin vaikutus oli yleiseltä kausi-influenssalta välttyminen, tutkimus antoi myös viitteitä motorisen kehityksen paranemisesta ja psyykkisen terveyden kohenemisesta. Perheen arjessa ulkoilu oli vähentynyt, mutta vapaa-ajalla luonnossa liikkuminen oli puolestaan lisääntynyt luontoryhmän vaikutuksesta. Lapsen käytöstä luonnossa kuvailtiin luontoa kunnioittavaksi sekä lapsen tietävän luonnosta paljon asioita. Nämä viittaavat lapsen positiivisen luontosuhteen syntymiseen.
-
(2024)Tavoitteet. Elintavat ovat muutoksessa fyysisesti yhä passiivisempaan suuntaan. Niin lasten kuin aikuistenkin fyysinen aktiivisuus on vähentynyt viime vuosikymmeninä. Varhaisvuosien liikunnalla on merkitystä niin fyysisen toimintakyvyn, kuin elinikäisen liikuntasuhteenkin muodostumiseen. Varhaiskasvattajat ovat toimintaa suunnitellessaan ja toteuttaessaan tärkeässä roolissa mahdollistamassa lasten päivittäisen suositellun fyysisen aktiivisuuden toteutumista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä liikuntakasvatukseen varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka valtakunnallinen varhaiskasvatusta ohjaava ja velvoittava asiakirja, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 tukee ja ohjaa varhaiskasvattajien liikuntakasvatuksellista toimintaa. Tutkimukset ovat osoittaneet varhaislapsuuden liikuntakasvatuksen merkittävyyttä esimerkiksi kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukijana, sekä fyysisesti aktiivisen elämäntavan syntymisessä. Varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntakasvatuksesta on tehty laajalti aiempaa tutkimusta, mutta liikuntakasvatuksen ilmiön tarkastelu velvoittavissa asiakirjoissa on tiettävästi jäänyt vähemmälle huomiolle. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin liikuntakasvatus esiintyy valtakunnallisessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022-asiakirjassa. Menetelmät. Tutkimusaineistona käytettiin Opetushallituksen vuonna 2022 julkaisemaa valtakunnallista Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -asiakirjaa. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulosten mukaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 kertoo lukuisin eri teemoin varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksesta. Analyysin pohjalta muodostui kolme liikuntakasvatukseen liitännäistä pääteemaa: ”varhaiskasvattajien toiminta”, ”liikunnan merkitys ja liikkumisen vaikutukset lapseen”, sekä ”varhaiskasvatuksen arvot ja toimintakulttuuri”. Tutkielman tuloksina jäsentyneet teemat tukevat varhaiskasvattajien ymmärrystä alle kouluikäisten lasten liikuntakasvatuksesta sekä ovat apuna työkentällä liikuntakasvatuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Tuloksista nousevien teemojen avulla voidaan ymmärtää paremmin liikuntakasvatuksen merkitys osana kasvatusta.
-
(2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikin ja laulamisen vaikutuksia 0–3-vuotiaiden lasten kielenkehitykseen. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on tarjota käytännön vinkkejä var- haiskasvatuksen opettajille kielenkehityksen tukemisessa. Tutkimuksen taustalla on käytetty aiempaa tutkimustietoa, joka osoittaa musiikin ja laulamisen merkityksen lapsen kehitykselle. Tutkimuksessa on käytetty kirjallisuuskatsausta menetelmänä. Aineisto on kerätty aiemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jotka käsittelevät musiikin ja laulamisen vaikutuksia lapsen kielenkehitykseen. Kirjallisuuskatsauksen avulla arvioidaan ja vertaillaan erilaisia tutkimustu- loksia sekä teorioita musiikin ja kielen välisestä yhteydestä. Aikaisempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että musiikilla ja laulamisella on positiivisia vaikutuksia lapsen kielenkehitykseen, erityisesti varhaislapsuudessa. Aktiivinen musiikillinen vuorovaikutus, kuten laulaminen ja musisointi, lisää esisanaisten kommunikatiivisten eleiden määrää ja edistää kielenkehitystä. Lisäksi musiikillinen vuorovaikutus vahvistaa kielenkehi- tyksen lisäksi emotionaalista sidettä hoitajaansa, parantaa vauvan kykyä kiinnittää huomiota ja olla vuorovaikutuksessa. On kuitenkin myös tutkimuksia, jotka kyseenalaistavat musiikin ja laulamisen vaikutukset kielenkehitykseen. Esimerkiksi Mehr ym. (2013) ja Franco ym. (2021) ovat löytäneet tutkimuksissaan ristiriitaisia tuloksia musiikin vaikutuksista kielenkehitykseen. Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että musiikki ja laulaminen voivat olla arvokkaita työkaluja varhaislapsuuden kielenkehityksen tukemisessa, ja varhaiskasvatuksen opettajien tulisi hyödyntää niitä osana pedagogista toimintaansa.
-
Moni- ja medialukutaidon pedagogiikka varhaiskasvatuksessa: Miten lasten toimijuutta voidaan tukea? (2024)Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät moni- ja medialukutaidon sekä minkälaisia pedagogisia menetelmiä he niihin liittävät. Erityistarkastelussa on lapsen toimijuutta tukeva monilukutaidon pedagogiikka. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että suomalaisessa varhaiskasvatuksessa on puutteita paitsi monilukutaidon toteuttamisessa myös termin määrittelyssä varhaiskasvatussuunnitelmassa, jossa käsitettä ei ole määritelty tutkimusperustaisesti. Tutkimuskirjallisuudessa moni- ja medialukutaidon käsitteet ovat monin paikoin yhteneviä. Tässä tutkielmassa luodaan uusi tutkimusperustainen määritelmä monilukutaidolle sekä kuvataan moni- ja medialukutaitoa pedagogisena lähestymisenä lapsen toimijuutta korostaen. Tarkoituksena on selkeyttää moni- ja medialukutaitoon liittyvän teoriatiedon suhdetta pedagogiikkaan ja lisätä käsitteiden määrittelyyn tutkimusperustaista keskustelua. Tutkielman menetelmäksi valittiin teemahaastattelut, joihin osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa kahdesta päiväkodista Helsingissä. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisella näytteellä. Haastatteluteemat nousivat teoriaosassa luomani monilukutaidon pedagogisen kartan ulottuvuuksista, joita myös käytin ja hyödynsin pitkälti teoriaohjatussa mutta silti dialogisessa tematisoinnissa aineiston analysointivaiheessa. Tutkielmassa luotiin moni- ja medialukutaidon pedagoginen kartta sekä tutkimusperustainen määritelmä monilukutaidolle. Se korostaa tiedon ja erilaisten (media)sisältöjen arvioinnin tiiviimmäksi osaksi monilukutaitoa, koska tutkielmassa havaittiin, että monilukutaidon käsite ja sen yhteys mediakasvatukseen ja medialukutaitoon on epäselvä. Sisältöjen arviointia voidaan tehdä sekä opettamalla tulkintataitoja että luoden itse sisältöjä. Tutkielmassa myös löydettiin menetelmiä medialukutaitoon kuuluvaan lähde- ja mediakriittisyyden pedagogiikkaan. Toimijuutta korostavassa monilukutaidon pedagogiikassa korostui puolestaan yhteinen tiedonhaku, tutkiva ote sekä leikin rikastaminen ja sen sosiosemioottisen roolin ymmärtäminen merkitysten luomisessa, sisältöjen tuottamisen oppimisessa ja monilukutaidon opettamisessa.
-
(2024)Tavoitteet. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen hen-kilöstön kokemuksia musiikin hyödyistä ja haasteista siirtymätilanteissa. Näiden avulla pyri-tään löytämään uusia käytänteitä musiikillisiin siirtymätilanteisiin. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin E-lomake kyselyllä, suljetulla varhaiskasvatuksen henkilös-tön sosiaalisen median sivustolla. Kysely sisälsi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisia kysy-myksiä. Vastausten perusteella pyrittiin selvittämään henkilöstön kokemat hyödyt musiikista, sekä haasteista toteuttaa musiikillista toimintaa siirtymätilanteissa. tutkimukseen osallistui 70 varhaiskasvatuksen henkilöstöön kuuluvaa vastaajaa. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyy-sinä fenomenologis-hermeneuttisin keinoin, yrittäen ymmärtää vastaajien kokemuksia sekä heidän luomia ajatuksia musiikillista siirtymätilanteista. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus antoi laajan kuvan varhaiskasvatuksen kentällä työs-kentelevän henkilöstön mietteistä musiikin hyödyntämisestä siirtymätilanteissa. Henkilöstöllä on vahva tietämys musiikin hyödyistä. Toimintaa haastavat kaikkein eniten yleinen meteli, ti-lat, jossa toimia sekä työilmapiiri. Musiikin integroiminen osaksi päivittäisiä rutiineja ja sen vaikutusten tutkiminen lasten kehitykseen ja henkilöstön työtyytyväisyyteen ovat tärkeitä jat-kotutkimusaiheita. Henkilöstölle olisi tärkeää antaa musiikillista koulutusta säännöllisesti, jotta itsevarmuus musiikin toteuttamiseen kasvaisi.
-
(2022)Tiivistelmä - Referat - Abstract Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on kertoa, miten oppilashuolto toteutuu esiopetuksessa ja millä tavalla varhaiskasvatuksen opettajat kentällä kehittäisivät sitä. Tutkielma on toteutettu kyselylomakkeen muodossa. Tutkimuskysymyksiä on kaksi ja ne ovat; 1. Miten esiopetuksesta vastaavat varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat oppilashuollon toteutumista? 2. Miten esiopetuksesta vastaavat varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat oppilashuollon arviointia ja oppilashuoltoon liittyviä kehittämistarpeita? Tavoitteet: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen oppilashuollon nykyistä tilannetta. Tutkimuksen kysymysasettelu pohjautui aiempiin tutkimuksiin, jotka ovat osoittaneen oppilashuollon muun muassa edistävän yhdenvertaisuutta, jonka on todettu lisäävän ihmisten hyvinvointia. Oppilashuolto on koettu aiemmin sosiaalisena oppilashuoltona, josta se on vakiinnuttanut paikkansa myöhemmin erityisesti fyysisenä ja psyykkisenä oppilashuoltona. Nykyään niin kutsutulla psykososiaalisella oppilashuollolla on merkittävä asema mielenterveyspolitiikkaan yhä enempi keskittyvässä yhteiskunnassa. Oppilashuollon on tutkittu ennaltaehkäisevänä palveluna vähentäneen mm. syrjäytymistä sekä lasten ja nuorten erikoissairaanhoidon tarvetta. (Elovaara, 2017). Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) selvityksen mukaan kunnissa vallitsi monenlaisia käytäntöjä lasten kehityksen sekä oppimisen tuen toteuttamisen osalta. Siirtyminen perusopetuslain mukaiseen tuen rakenteeseen (kolmiportainen tuki) oli koettu selkeyttävän tuen jatkumoa. Selvityksessä verrattiin myös varhaiskasvatusta ja esiopetusta keskenään. Havaittiin, että tukitoimia saatiin huomattavasti useammin esiopetusvuoden aikana. Tukitoimien järjestämisen esteeksi todettiin resurssipula, henkilöstön vaihtuvuus sekä puutteet varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintakäytännöissä. Samoja havaintoja ilmeni myös saamissani vastauksissa. Menetelmät: Tutkimukseen osallistui viisi vastaajaa. Vastaajat olivat kaikki koulutukseltaan esiopetuspäteviä varhaiskasvatuksen opettajia. Aineiston analysointiin käytin menetelmänä aineistolähtöistä sisällön analyysia. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimus osoitti, että esiopetuksen oppilashuollon palvelut koetaan alueittain erilaisina ja etenkin palveluiden saatavuudessa sekä oppilashuollon arviointimenetelmissä koetaan eroja. Oletettavasti näiden jo pohjalla olevien suurten erojen vuoksi vastaajien vastaukset kehitystoimiin olivat eriäviä ja suhteutettuna heidän omiin tilanteisiinsa. Johtopäätöksenä voisi sanoa, että alueelliset erot ovat merkittäviä esiopetuksen oppilashuollon näkökulmasta, joka on samansuuntainen havainto OKM:n selvityksen tulosten kanssa. Esiopetuksen oppilashuolto ei tällä hetkellä toteudu kaikkialla lain edellyttämällä tavalla.
-
(2021)Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää kuinka paljon päiväkodeissa tehtiin luontoretkiä ja onko niistä hyötyä 3-6-vuotiaiden lasten motorisen kehityksen kannalta. Teoriaosuudessa tarkastelin luonnon merkitystä lapsen yleisen kehityksen kannalta, jon-ka jälkeen pohdin luonnon tarjoamia mahdollisuuksia oppimisympäristönä, ja lopuksi vie-lä avasin hieman luonnon vaikutuksia motoriseen kehitykseen ja perehdyin aiheen aikai-sempiin tutkimuksiin. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu että luonnon monimuotoi-suudella on vaikutusta lasten motoriseen kehitykseen. Menetelmät. Keräsin tutkittavan aineiston Facebookissa julkaistussa kyselylomakkeessa, johon 3-6-vuotiaiden kanssa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat tai opettajiksi opiskelevat vastasivat. Vastauksia tuli kaiken kaikkiaan 37 kappaletta, joista 31 päätyi otannaksi. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä tutkimuksessa selvisi, että päiväkodit, jotka eivät luo-kittele itseään luontopäiväkodeiksi viettävät keskimäärin vain 40 minuuttia päivässä luonnossa. Tutkin myös onko luontoretkistä hyötyä lasten motorisen kehityksen kannalta, mutta siltä osin tutkimukseni tulokset olivat ristiriidassa aikaisempien tutkimusten kanssa, sillä tutkimuksessani luontoretkillä tai niiden vähyydellä ei ollut hyötyä tai haittaa lasten motorisen kehityksen kannalta. Tuloksiin on voinut vaikuttaa monta eri seikkaa, suurim-pana kuitenkin pieni otanta, jolloin jo yksittäisillä vastauksilla on voinut olla merkittävä vaikutus lopputulokseen.
-
(2022)Tavoitteet. Päiväkodin piha on tärkeä oppimisympäristö, jossa lapset oleskelevat päivittäin. Pihojen suunnittelussa painotetaan turvallisuutta ja lasten näkemykset jäävät vähäiseksi. Tutkimukset ovat osoittaneet, että aikuisen rooli muuttuu valvojaksi, jolloin lasten leikin sisältö jää aikuiselle tuntemattomaksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten työntekijät ja lapset kuvailevat pihaa ja mitkä mahdollisuudet, eli tarjoumat, vaikuttavat lasten leikkiin. Aihe on tärkeä, jotta pihasuunnittelussa sekä pedagogisen toiminnan suunnittelussa, voidaan huomioida lasten näkemykset ja leikki. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena kolmessa Espoon kaupungin päiväkodissa. Tutkimukseen osallistui 17 lasta ja 3 työntekijää. Aineiston kerääminen alkoi ryhmäkeskustelulla lasten kanssa, sekä pyytämällä lapsia piirtämään heidän pihastansa. Tämän jälkeen työntekijöitä haastateltiin yksilöllisesti, lopuksi lasten ulkoilua havainnointiin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sekä teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Tulokset ja johtopäätökset. Työntekijän rooli leikin rikastajana on yhtä tärkeää ulkona, kuin sisälläkin. Aikuisella on mahdollisuus omalla asenteella sekä aktiivisuudella tukea leikkiä ja auttaa lapsia löytämään tarjoumia päiväkodin pihalta. Tässä tutkimuksessa luonnollisia ja rakennetun ympäristön tarjoumia oli molempia viisi. Rakenteelliset tarjoumat tukivat eniten yhteisöllistä, mielikuvituksellista leikkiä. Luonnolliset tarjoumat tukivat eniten liikunnallista ajanviettoa ja leikkiä. Analysoin lasten kertomia mielikuvia pihasta, Kytän (2003, s. 93) melukylämallin ympäristötyyppeihin.
-
(2024)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli syventyä pedagogisen johtajuuden ulottuvuuksiin varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että pedagogiikkaa ei ole tarkasti määritelty, ja sen myötä pedagoginen johtajuus on varhaiskasvatuksen kentällä tutkimusta ja selkeyttä vaativa aihe. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä pedagogisen johtajuuden merkityksestä sekä tuoda hajautetun johtajuuden merkitystä näkyvämmäksi. Johtaminen varhaiskasvatuksessa oli tutkimusten mukaan arvovalinta, joten sen myötä tavoitteena oli tarkastella, miten arvot vaikuttavat pedagogiseen johtamiseen. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaussa hyödynnettiin Google Scholar palvelua. Aineisto on kuvattuna erillisenä taulukkona tutkimuksessa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui seitsemästä vuosien 2014–2023 välillä julkaistuista vertaisarvioiduista suomen- ja englanninkielisistä artikkeleista. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pedagoginen johtajuus ei ole muodostanut vakiintunutta käsitettä varhaiskasvatuksessa, vaan se elää ja muuttuu yhteiskunnan ja ajan mukana. Pedagoginen johtajuus vaatii jatkuvaa vuoropuhelua ja pedagogisen keskustelun ylläpitämistä. Aineistoista nousi hajautetun johtajuuden positiiviset vaikutukset varhaiskasvatuksen opettajien sekä päiväkodin johtajien työssä. Pedagogisessa johtamisessa todettiin arvoilla olevan merkittävä yhteys pedagogisen johtamisessa.
Now showing items 21-40 of 77