Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Pitkäranta, Anniina (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tutkia kuvataiteen ja luovan ajattelun yhteyttä. Tätä yhteyttä tarkasteltiin syvemmin kuvataiteen myötä kehittyvien luovan ajattelun osa-alueiden kautta sekä niiden keinojen kautta, joilla kuvataidetta toteutettiin tutkimusaineistossa. Katsauksen tutkimustarpeet nousivat esille esimerkiksi maailmanlaajuisesti ilmenevistä ongelmista, kuten ilmastonmuutoksesta, joiden ratkaisemiseksi tullaan tarvitsemaan innovatiivisuutta ja ongelmanratkaisukykyä, jotka kuuluvat luovan ajattelun ominaisuuksiin. Tämä kirjallisuuskatsaus kokoaa yhteen tutkimuksia, joista on mahdollista tarkastella kuvataiteen ja luovan ajattelun yhteyttä. Tämä tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on luoda yleiskatsaus tutkittavasta ilmiöistä. Kirjallisuuskatsaus mukaili systemaattisen kirjallisuuskatsauksen vaiheita. Aineiston keruussa käytettiin kolmea Helsingin yliopiston kirjaston tukemaa tietokantaa, joista aineisto seulottiin yhtenevillä sisäänottokriteereillä. Tutkimusaineistoa seulottaessa käytettiin yhteneviä sisäänottokriteereitä. Katsauksen tutkimusaineisto luokiteltiin ja raportoitiin tutkimuskysymysten mukaan. Kirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, että kuvataiteella ja luovalla ajattelulla on vahva yhteys toisiinsa. Luova ajattelu myös lisääntyi tai kehittyi kuvataiteen parissa työskenneltäessä muun muassa ongelman etsimisen, ideoiden luomisen ja niiden kokeilemisen sekä avoimemman ajattelun suhteen. Kuvataidetta toteutettiin tulosten mukaan havainnoimalla, arvioimalla, analysoimalla ja yhdessä keskustelemalla sekä perinteisten kuvataiteen teknisten työtapojen kautta. Tuloksista on pääteltävissä, että kuvataiteen avulla voidaan kehittää luovaa ajattelua.
  • Pikkarainen, Jaakko (2022)
    Tavoitteet. Työrauhaongelmat vaikuttavat negatiivisesti sekä oppilaiden oppimiseen että opettajan työskentelyyn. Olipa kyseessä sitten jo työelämässä oleva opettaja tai vasta opintojaan suorittava tulevaisuuden opettaja, niin aihe on erittäin ajankohtainen ja tärkeä. Koulupäivän aikana luokkahuoneessa tapahtuva toiminta on opettajan vastuulla, joten opettajalla tulisi olla valmiudet ohjata luokassa tapahtuvaa toimintaa työrauhan ylläpitämiseksi. Opettaja tarvitseekin luokanhallintataitoja opetuksensa tueksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä pedagogiset tekijät vaikuttavat luokanhallintaan ja miten näiden tekijöiden avulla voidaan edistää työrauhaa. Menetelmät. Toteutin tämän tutkimuksen kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa etsin vastauksia tutkimusongelmaani aikaisemman tutkimuskirjallisuuden perusteella. Analysoin viittä lähdettä, joiden perusteella vastaan tutkimuskysymyksiini. Rajasin aineiston länsimaalaiseen tutkimukseen ja kaikki käyttämäni lähteet on julkaistu 2000-luvulla tai sen jälkeen. Valitsin teoreettiseksi taustaksi teoksen, joka perustuu yli sataan aihetta käsittelevään tutkimukseen. Rajasin käsittelemieni luokanhallintaan liittyvien tekijöiden määrää, jotta niiden käsittely ei jäisi liian pintapuoliseksi. Tulokset ja johtopäätökset. Luokanhallintaan vaikuttavia pedagogisia tekijöitä ovat säännöt ja rutiinit, kuri ja seuraukset, opettaja–oppilas suhde, mentaaliset tekijät, oppilaan vastuu, hyvään alkuun pääseminen ja hallinta koulun tasolla. Työrauhan edistämisen kannalta näistä korostuvat kaksi ensimmäistä. Ne kattavat hyvin luokassa tapahtuvan konkreettisen toiminnan ja antavat opettajalle hyvin käytännöllisiä keinoja sekä ennaltaehkäistä työrauhaongelmia että puuttua niihin. Säännöt ja rutiinit antavat opettajalle mahdollisuuden ennaltaehkäistä työrau-haongelmia luomalla yhteiset säännöt ja niitä tukevat rutiinit. Kuri ja seuraukset taas auttavat opettajaa puuttumaan tilanteisiin, joissa oppilas rikkoo sovittuja sääntöjä. Luokanhallinta nähdäänkin usein jatkumona, joka pyrkii ennaltaehkäisemään häiritsevää käyttäytymistä ja etenee tarvittaessa kohti suoria puuttumisen keinoja. Tämä tutkielma tarjoaa paljon käytännön esimerkkejä, miten opettaja voi näiden tekijöiden avulla edistää työrauhaa.
  • Rasku, Hanna (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tehdä selkoa eri lukemaan opettamisen menetelmistä, vertailla niitä keskenään ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Lukemaan oppiminen on ensimmäisen kouluvuoden tärkein tavoite, ja sen opettamiseen on olemassa erilaisia menetelmiä, joita esittelen tässä tutkielmassa. Lukemaan opettamisen menetelmät jaotellaan usein synteettisiin, eli yksityiskohdista kokonaisuuksiin lähteviin, ja analyyttisiin, eli kokonaisuuksista yksityiskohtiin eteneviin menetelmiin. Tässä tutkielmassa esittelen tarkemmin kaksi synteettistä menetelmää: KÄTS- ja CID-menetelmät, sekä kaksi analyyttistä menetelmää: LPP- ja LYHTY-menetelmät. Tämä tutkielma on tehty kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa kootaan tietyn aiheen tutkimuksia yhteen, ja sen tavoitteena on etsiä vastauksia siihen, mitä ilmiöstä jo tiedetään. Valitsin aineistokseni tutkimuksia lukemaan opettamisesta ja tarkemmin sen menetelmistä. Aineistoni on haettu käyttämällä Google Scholar- ja yliopiston Helka-kirjaston hakupalveluita. Tulosten perusteella voidaan todeta, että synteettiset ja analyyttiset menetelmät eroavat toisistaan lukemaan opettamisen alkuvaiheessa ja etenemissuunnaltaan, mutta molemmat menetelmät sisältävät sekä synteesiä että analyysiä, eli sekä kirjain-äänneyhteyden harjoittelua, että kokonaisten sanojen ymmärtämisen harjoittelua. Lukemaan opettamisen menetelmän valinnalla on merkitystä ensimmäisen lukuvuoden keskivaiheilla, mutta ensimmäisen luokan keväällä menetelmästä huolimatta suurin osa oppilaista omaa hyvän lukutaidon. Tuloksista voidaan päätellä, että lukemaan opettamisessa tulee ottaa huomioon oppilaiden yksilöllinen etenemistahti ja valmiudet, lukumotivaation ylläpitäminen, sekä eri menetelmien elementtien yhdisteleminen.
  • Tyynilä, Salla (2020)
    Lasten mielenterveysongelmat vaikuttavat olevan jatkuvassa kasvussa. Koululla, ja erityisesti opet-tajilla, on tärkeä rooli edistää ja tukea lasten mielenterveyttä. Tämän kandidaatintutkielman aihe pohjautuu tämän roolin merkitykseen. Tutkielman tarkoituksena on tehdä katsaus 2010 -luvulla tehtyihin tutkimuksiin mielenterveyden tukemisesta koulussa. Tavoitteena on kartoittaa, mitkä eri seikat vaikuttavat opettajien mahdollisuuksiin tukea alakouluikäisten lasten mielenterveyttä koulussa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsausta varten tutustuttiin 2010 -luvulla tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimusartikkelit on julkaistu Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Australiassa ja Yhdysvalloissa. Tutkimuksiin perehdyttiin huolellisesti, minkä jälkeen niistä eriteltiin esiin nousseita teemoja. Oppilaan mielenterveyden tukemiseen vaikuttavana tekijänä mainittiin useassa tutkimuksessa opettajien aiheeseen liittyvän koulutuksen puute. Opettajien haasteet oppilaiden mielenterveyden tukemisessa liittyivät suuressa osassa tutkimuksista liian vähäisiin koettuihin tietoihin ja taitoihin sekä oireiden tunnistamisessa että mahdollisissa tukemisen tavoissa. Tiivis yhteistyö nähtiin tärkeänä mielenterveyden edistämisessä, mutta monipuolisempaa yhteistyötä kaivattiin lisää. Opettajat kokivat, etteivät selkeät toimintamallit leviä koulujen käytäntöön asti. Tutkimuksen ja käytännön välillä vaikutti vallitsevan suuri ero, jota tulisi pyrkiä jatkossa pienentämään.
  • Karppinen, Emilia (2017)
    When a school visits a museum as an out-of-school environment, and the focus is on science and STEM education, the teacher plays an important role in pupils′ museum learning. However, according to research teachers do not always make good use of the practices that facilitate pupils′ learning in museums. There are many literature reviews that touch up on pupils′ museum learning, but from teachers′ angle the information about good practices is still scattered and thus the practices do not reach the teachers. Therefore, the aim of my study is, with the help of latest museum research, to summarise for teachers what kind of practices facilitate science and STEM learning in out-of-school education in museums. In my study, I also take into account research that relates to mobile devices, the use of which has increased during the last few years. With the help of systematic literature review, I found 16 relevant articles in total. The articles were published during 1 Jan 2014–30 April 2017. In my analysis, I utilized content analysis as a research method in two ways: directed and conventional approach. I used directed approach, because I considered learning theory to improve teachers′ possibilities to understand the results of my study. The theory that I adopted was the Contextual Model of Learning (CML) (Falk & Dierking, 2000) that has been developed for a museum context. The aim of the model is to help find learning particularly in a museum context and thus the model also supported me with my content analysis. Because CML is mostly describing free-time museum visitor′s learning and thou does not unambiguously describe pupils′ museum learning, I decided to also use conventional approach in order to increase the reliability of my research. The findings of my study confirm results from earlier museum research, that in out-of-school education structure and what happens in school before and after the visit are important to pupils′ museum learning. CML helped me to examine the articles especially from the point of view of museum learning. With the help of the recent museum research I was able to make a checklist for teachers to support their science and STEM teaching in an out-of-school context. My conclusions are that teachers can facilitate pupils′ museum learning in many ways and, on the other hand, fail to utilize the full learning potential of museums if they do not use the best
  • Vainikainen, Elina (2023)
    Suomalaista vapaata sivistystyötä koskevassa tutkimuksessa sen on moitittu hukanneen voimaannuttavan asenteen ja keskittyneen ainoastaan ihmisten sopeuttamiseen. Haastan kandidaatintyössäni tätä asetelmaa kysyen, millaista toimijuutta työväenliikettä lähellä oleva vapaa sivistystyö tällä hetkellä tavoittelee. Tutkimuksessani kehitetään sellaista toimijuuden määritelmää, joka tunnistaisi yksilöiden ja yhteisöjen erilaiset lähtökohdat ja voimaantumisen mahdollisuudet. Työn teoreettinen tausta nousee kotimaisesta vapaan sivistystyön tutkimuksesta, kriittisestä pedagogiikasta sekä työväen sivistystyön historiasta. Tutkimuksen aineistona olivat kahden sivistysliiton, Kansan Sivistystyön Liiton sekä Työväen Sivistysliiton, strategiat. Näitä julkisia asiakirjoja tarkasteltiin laadullisen, temaattisen analyysin keinoin niin, että analyysiyksikkönä oli strategian lause. Aineistoa tarkasteltiin neljän teeman pohjalta: 1) yksilöllinen toimijuus, 2) yhteisöllinen toimijuus, 3) perustaitojen opettaminen sekä 4) voimaannuttava sisältö. Lopullisessa analyysissä teemat kietoutuivat yhteen niin, että samoja lauseita saatettiin tarkastella useissa asiakohdissa. Sivistysliittojen strategioissa konstruoituva toimijuuden ideaali oli yhteisöllinen ja voimaannuttava. Siinä yksilöllinen ja yhteisöllinen kietoutuivat yhteen yhteisöllisesti voimaannuttavassa ja muutosorientoituneessa prosessissa, jossa tunnustettiin yksilöiden ja yhteisöjen erilaiset tarpeet ja lähtökohdat. Yksilön ja yhteisön suhde oli vastavuoroinen: yksilön toimijuus sidottiin yhteisössä toimimiseen, ja yhteisön tukemisen katsottiin voimaannuttavan myös siinä toimivia yksilöitä. Strategioista nouseva toimijuus toisaalta oli linjassa työväen sivistystyön historiallisten painopisteiden kanssa, toisaalta tunnisti nykyajan haasteet.
  • Lindell, Annika (2021)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan luokanopettajaopiskelijoiden sekä varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden kokemuksia opintojen kuormittavuudesta sekä tästä koetusta kuormittuneisuudesta selviämistä. Kuormittuneisuus on iso osa opiskelijan arkea ja mahdollinen syy siihen, että opiskelija ei valmistu korkeakoulusta lainkaan. Joka kymmenes opiskelija kokee opiskelu-uupumusta opintojensa aikana ja kuormittuneisuutta voidaan pitää uupumuksen esiasteena. Kasvatustieteellisillä opiskelualoilla opiskelu-uupumus on yleisempää kuin esimerkiksi lääketieteellisillä opiskelualoilla. Opiskelijan elämää saattaa kuormittaa myös monet muut asiat elämässä, ei ainoastaan opinnot. Tutkielmassa selvitetään, mikä opettajaopiskelijoita kuormittaa ja miten tämä koettu kuormittuneisuus ilmenee sekä opettajaopiskelijoiden omia keinoja selvitä opintojensa kuormittavuudesta. Lisäksi tutkittavana on, eroaako kuormittuneisuudesta selviäminen luokanopettajaopiskelijoiden ja varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden välillä. Tutkimukseen osallistui Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat ja varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat vastaamalla E-lomake-palvelussa täytettävään kyselyyn. Vastaaminen oli vapaaehtoista ja vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Vastauksia tuli yhteensä 18, jotka kaikki otettiin mukaan tutkimukseen. Aineistoa analysointiin sisällönanalyysillä ja sisällöllisten luokittelujen avulla. Tutkielmassa tulee ilmi, että opettajaopiskelijat pääsääntöisesti selviävät kokemastaan kuormittuneisuudesta eikä ulkopuoliselle ammattiavulle ole ollut juurikaan tarvetta tässä tapauksessa. Opettajaopiskelijat saavat voimavaroja muun muassa liikunnasta sekä muusta vapaa-ajan toiminnasta sekä perheeltään ja ystäviltään. Sosiaaliset suhteet saattavat kuitenkin olla myös osasyy kuormittuneisuuteen. Lisäksi kuormittavana pidettiin eniten opetusharjoitteluja sekä pro gradua tai kandidaatin tutkielmaa. Kuormittuneisuus aiheuttaa opettajaopiskelijoille väsymystä, stressiä sekä ahdistuneisuutta. Voimavarakeinot eivät eronneet lainkaan luokanopettajaopiskelijoiden ja varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden välillä. Tutkielma antaa tietoa siitä, mikä opettajaopiskelijoita kuormittaa ja millä keinoin he siitä selviävät.
  • Ojala, Riikka Anniina (2023)
    Tutkimuksen tavoite on selvittää, miten sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti näyttäytyvät 1980- ja 2020-luvun kuvakirjoissa lasten leikeissä intersektionaalisuuden näkökulmasta. Selvitin tutkielmassani, miten 1980- ja 2020-luvun kuvakirjat kertovat ja kuvaavat lapsen sukupuolta ja sukupuoli-identiteettiä lasten leikissä omana aikakautenaan. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajana pystyn valitsemaan varhaiskasvatuksessa sopivaa kirjallisuutta aikaisemmilta vuosikymmeniltä sekä nykyajalta vahvistamaan lapsen sukupuoli-identiteetin muodostumista. Aikaisempaa tutkimusta kuvakirjoista löytyy paljon, mutta aikaisempaa tutkimusta tästä näkökulmasta ei löydy. Tutkimusaineistona käytin kahta suomalaista lasten kuvakirjaa niin 1980-luvulta kuin 2020-luvulta. Tein yhteistyötä Lastenkirjainstituutin kanssa. Siellä tekemäni tutkimustyön perusteella valitsin aineistonani käyttämäni kirjat. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena käyttäen diskurssianalyysia. Tutkimuksen analyysi painottuu tekstin tutkimiseen, joka palveli tutkimuskohdetta hyvin. Kirjojen visuaalisuutta vertailin valitsemani aineiston eri aikakausien lasten kirjojen kuvia huomioiden muun muassa pukeutumista sekä aikakauden yhteiskunnasta kertovia merkkejä. Tutkimuksen tuloksena kävi hyvin selvästi ilmi, että ajatukset sukupuoli-identiteetistä ja sen muodostumisesta ovat muuttuneet paljon viimeisen 40 vuoden aikana. Tämä näkyy selvästi lasten kuvakirjojen aiheissa, kuin myös kirjojen kuvituksessa ja tekstissä. 1980-luvun lasten-kirjallisuuden käyttöä varhaiskasvatuksessa tulee katsoa vahvasti intersektionaalisuuden kautta keskustellen lasten kanssa aikakauden kuvista ja näkemyksistä. Tutkimustulosten ymmärtämisen kautta varhaiskasvatuksen opettajat pystyvät tietoisesti tutkimaan ja valitsemaan varhaiskasvatuksen piiriin kuuluvaa lapsen sukupuoli-identiteettiä tukevaa kirjallisuutta.
  • Salmi, Annina (2018)
    The purpose of my Bachelor´s Thesis was to study both the quantity of masculine and feminine characters presented in elementary school textbooks as well as the roles the characters of each gender are given. Prior studies on the subject (Dementjeff 2011; Tainio & Teräs 2010; Palmu 1992) have indicated that feminine characters are underrepresented in school textbooks as well as being given stereotypical gender roles. This is an important subject to study because working life gender segregation in Finland is strong. Based on previous studies my assumption is that elementary school textbooks still present gender roles in a stereotypical manner. The research material consisted of four elementary school textbooks, two mathematics and two in native Finnish language. Two of the books were published after the implementation of the Finnish government´s equality program. Mathematics and native Finnish language books were chosen because these subjects are taught the most, based on hours in the curriculum. The study was done as a qualitative content analysis. A decision to examine the material through a theory based content analysis was made because the study material´s categorization I based on a previously established framework. A calculation was made on the amount of feminine and masculine characters as well as the amount of characters whose gender could not be determined, based on the text or images. The characters that were found were divided into predetermined groups: masculine characters, feminine characters and neutral characters. The results show, that on average, the studied textbooks contained more masculine than feminine characters. In the newer textbooks, there was evidence of an aim to portray characters of both genders in equal quantity. However, there was no evident difference in the gender roles presented in either the older or newer textbooks. The masculine and feminine characters, portrayed in the images and text, had been given traditional gender based characteristics and occupations. As a conclusion it can be stated that gender roles are still presented in a very stereotypical manner in school textbooks
  • Malmi, Aino (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tutkia ja selvittää opettajan mahdollisia keinoja kohdata ja tukea ujoja oppilaita koululuokassa. Aiemman tutkimuksen mukaan opettajat eivät ole aina tietoisia siitä, miten luokan vetäytyvät ja hiljaiset oppilaat tulisi kohdata. Tässä tutkielmassa erittelen niitä keinoja, joiden avulla opettaja voi työssään huomioida ujot oppilaat yksilötasolla sekä ryhmätasolla. Tutkimustehtävät ovat 1) Mitä keinoja opettajalla on huomioida ja tukea ujoja ja hiljaisia oppilaita yksilöllisesti luokkahuoneessa oppitunnilla? ja 2) Mitä keinoja opettaja voi käyttää ujon tukemiseksi ryhmätasolla? Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoiksi valikoitui seitsemän empiiristä tutkimusta sekä yksi katsausartikkeli. Käytin teoriaohjaavaa analyysitapaa tarkastellessani aineistoja ja kiinnitin huomioita niihin teemoihin, jotka käsittelivät ujouden käsitettä kouluissa. Ryhmittelin löytämäni tulokset alakategorioihin. Ujo oppilas tarvitsee arkeensa riittävän turvallisuuden tunteen. Opettaja voi edistää turvallisuutta luomalla luokkaan positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä. Myös lämmin vuorovaikutussuhde oppilaan ja opettajan välillä oli yksi merkittävä tekijä ujon kokeman turvallisuuden tunteen luomiseksi. Lämmintä vuorovaikutussuhdetta pyrittiin rakentamaan tekemällä itsestä helposti lähestyttävä sekä ottamalla itse kontaktia ujoon oppilaaseen. Hiljaisten oppilaiden osallistumista tunnilla voidaan mahdollistaa myös muilla tavoin kuin viittaamalla ja puhumalla, ja erilaiset pelit ja leikit voivatkin rohkaista ujoa oppilasta puhumaan vähitellen. Opettajan on tärkeä miettiä myös etukäteen, keiden kanssa ujo oppilas sijoitetaan samaan ryhmään pienryhmätyöskentelyssä, varmistaen turvallisuuden kokemus. Oppilaan arkeen on hyvä myös yrittää luoda rutiineja ja ennustettavuutta käymällä läpi päivän tulevat tapahtumat sekä noudattamalla tiettyjä toistuvia rutiineja koulussa.
  • Snellman, Annika (2020)
    Tavoitteet. Lapsi tarvitsee turvalliseen kehitykseen aikuisen läsnäoloa ja sosiaalista vuorovaikutusta, jotta hänen psyykkiset rakenteet ja taitonsa kehittyvät. Suomessa lasten hoitopäivät voivat nykyään olla hyvinkin pitkiä, jolloin he viettävät yhä suuremman osan päivästään muualla kuin omassa kodis- saan omien vanhempiensa kanssa. (Mikkola & Nivalainen, 2009. s.15.) Tämän tutkimuksen tavoit- teena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat sensitiivisyyden merkityksen työssään ja millaisia keinoja he käyttävät sensitiivisen vuorovaikutuksen luomiseen, koska lapsi luo juuri vuo- rovaikutuksessa kokonaiskuvaa siitä minkälainen hän itse on, millaisia muut ihmiset ovat ja miten heidän kanssaan toimitaan, onko ympäristö luotettava ja kantaako elämä (Mattila, 2011, s.18). Tutkimuskysymykset: 1) Millaisena varhaiskasvatuksen opettajat kokevat kasvattajan ja lapsen välisen sensitiivisen vuorovaikutuksen merkityksen työssään? 2) Millaisia keinoja varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät sensitiivisen vuorovaikutuksen luo- misessa lapsen kanssa? 3) Millainen merkitys sensitiivisellä vuorovaikutuksella on eri ikäisten lasten kanssa? Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin neljän var- haiskasvatuksen opettajan teemahaastatteluna. Aineiston analyysi toteutettiin teorialähtöisellä sisäl- lönanalyysimenetelmällä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksena oli, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät sensitiivisen vuorovaikutuksen merkitystä tärkeänä niin lapsen kehityksen kannalta kuin ryhmän toiminnankin kannalta, mutta sensitiivisen vuorovaikutuksen suhdetta on joskus haastavaakin solmia ja ylläpitää.
  • Wallenius, Nelly (2021)
    Forskningen går ut på att få en inblick i hur man jobbar med förebyggande arbete mot mobbning i småbarnspedagogiken. Pedagogernas erfarenheter och åsikter kring mobbning hör till den empiriska delen. Forskningen belyser definitioner och hur mobbningen kan synas bland småbarn. Forskningen är en kvalitativ studie som sker via intervju. Tre informanter blir intervjuade enskilt. Informaterna är från två olika daghem och jobbar med barn i olika åldrar. Informanterna jobbar på svenska kommunala daghem. Intervjuerna spelas in och transkriberas. Från intervjuerna tar jag en del citat. Resultatet visar att de jobbar aktivt med förebyggande arbete mot mobbning. Personal på daghem har god erfarenheter och är kunniga inom området för förebyggande arbete.
  • Sara, Huhtanen (2021)
    Mål. Det diskuteras allt mer om att mobbningen i samhället har blivit allt grovare och brutalare med tiden fastän tidigare studier visar att mobbningen har minskat. Tidigare studier har även visat att mobbning uttrycker sig på många olika sätt och det förebyggande arbetet av mobbning ska ske på många olika plan för att det ska vara möjligt att tackla problemet. Syftet med denna studie är att ta reda på hur mobbning tar sig i uttryck i dagens grundskola samt vilka verktyg lärare har för att förebygga mobbning. Metoder. Denna studie utfördes som en litteraturöversikt. För att samla in data har jag analyserat vetenskapliga studier. Jag har inkluderat både finländska och internationella artiklar i min studie för att få en bredare och fördjupad syn på mobbning. Artiklarna är publicerade mellan åren 2008 – 2021 och jag analyserade dem med tematisk analys. Resultat och slutsatser. Resultaten visade att mobbningen är svår att upptäcka och identifiera. Det framkom även könsskillnader i mobbningssätten. Pojkar tenderade använda sig av de fysiska mobbningssätten då flickorna däremot tenderade använda sig av de indirekta mobbningssätten. Förutom detta var sannolikheten högre för pojkar att bli både mobbad och att mobba. Drivkraften för mobbning visade sig vara strävan efter att uppnå makt, status och popularitet. Ytterligare framkom det i min studie att läraren har en viktig betydelse i det mobbningsförebyggande arbetet. Kompetens, självsäkerhet, arbetstillfredsställelse och självförmåga var viktiga egenskaper hos lärare då det kom till att ingripa och förebygga mobbning. Förutom detta tyder mina resultat på att KiVa-skola åtgärdsprogrammet är effektivt för att minska mobbning och utsatthet i grundskolan. Åtgärdsprogrammet visade sig vara effektivast i årskurs 1 – 6.
  • Kuusilaakso, Johanna (2023)
    Mål. Mobbning är ett allvarligt problem redan inom daghem och förskola. Trots att det påverkar småbarns välmående så finns det relativt lite forskning i Finland och internationellt om mobbning bland barn före skolåldern. En vanligt förekommande form av mobbning är att bli utesluten ur leken och kamratgruppen. Den forskning som finns tyder på att mobbningsbeteende börjar redan i tidig ålder (3–6 år) och att förebyggande metoder därför bör tas i bruk tidigt (Repo & Sajaniemi 2015). Forskningens syfte är att redogöra för den vetenskapliga forskningen som gjorts om mobbning inom småbarnspedagogik inom det senaste årtiondet (2010–2022) i en europeisk kontext. Syftet med studien är att ge en översikt över det man lyfter fram som centralt angående mobbning bland småbarn samt att kartlägga potentiella luckor i forskningen relaterat till forskningslitteraturen. Forskningsfrågor: 1. Vad säger forskningen om mobbning bland småbarn i en europeisk kontext? 2. Finns det luckor i forskningen om mobbning bland småbarn? Metoder. Forskningen utfördes som en integrerad litteraturstudie. Vid litteratursökningen valdes åtta referentgranskade vetenskapliga artiklar från 2012–2021 till litteraturöversikten. Ämnet var begränsat till barn inom småbarnspedagogiken. Med hjälp av forskningen kartlades vilken typ av forskning om mobbning bland småbarn som gjorts och vad resultaten lyfter fram som viktigt och vilka luckor som finns i forskningen. Resultat och slutsatser. Av de nio teman som lyftes fram som centrala under den forskning som gjorts angående mobbning inom småbarnspedagogik framträder uteslutning ur barngruppen som det viktigaste. Det är viktigt att vi vuxna vet att detta är den vanligaste sortens mobbning bland småbarn och att vi aktivt följer med att detta inte sker, särskilt under den fria leken. Man bör komma ihåg att småbarns empatiska färdigheter och självregleringsförmåga utvecklas när hen omges av empatiska vuxna. De luckor i forskningen som framkom visade att framtida forskning borde göras om uteslutning från gruppen. Det skulle även vara viktigt att studera de vetenskapligt tillgängliga metoderna för att förebygga mobbning och effektiviteten i de mobbningsförebyggande handlingsplanerna nu då det gått en tid sedan alla daghem och förskolor borde ha implementerat sådana i sin verksamhet.
  • Rönneberg, Sonja (2020)
    Syftet med studien är att få reda på hur pedagoger praktiskt arbetar mot mobbning. Kunskap om hur mobbning uttrycker sig bland barn under skolåldern och metoder för att arbeta mot mobbning är väsentligt för att skapa en trygg lärmiljö. Teorin i studien stöder sig på tidigare forskning om mobbning bland barn. Materialet till denna kvalitativa studie är en sammanställning av frågeformulär, mobbningsförebyggande planer och nationella styrdokument. Lärare inom småbarnspedagogik och barnskötare inom småbarnspedagogik från två enheter har svarat på frågegormulären. Mobbningsförebyggande planerna är också från dessa två enheter. Materialet är analyserat med textanalysens första och andra dimension och via kategoreisering av skillnader och likheter i respondenternas svar. Resultatet i studien visar att mobbning bland barn under skolåldern liknar mobbningen bland äldre barn. Resultatet visar också fem huvudsakliga metoder som pedagoger använder sig av vid förebyggande av mobbning. Pedagogerna som deltog i studien visade störst kunskap vid mobbningsförebyggande metoder. Identifiering och ingripandet vid mobbning beskrivs inte lika utförligt.
  • Sinivaara, Heidi (2019)
    Objectives. The aim of this study was to examine how tablets and other mobile devices used in preschool setting affect the emergent literacy skills of young children. Another goal of the study was to find ways how to use mobile devices to support emergent literacy with the most effective possible outcome. Methods. The study was conducted as systematic literature view by comparing seven different studies. The material was also analysed by means of content analysis. Results. The results show that there isn’t much difference in learning results when comparing traditional methods to mobile devices in early childhood education and preschool setting. The content analysis produced four different themes to be used when taking the mobile devices in consideration as pedagogic tools.
  • Wickström, Waltteri (2024)
    Biodiversity loss is a growing challenge that affects the functioning of our planet. But it is possible to prevent loss of nature and restore ecosystems all over the world. This is called nature positive. Plants play a key role as producers of life. However, research indicates that nature positive is at least a little bit slowed down by a phenomenon known as plant blindness. Plant blindness could be prevented by strengthening plant species identification skills and increasing the interest in nature. Previous research shows that mobile applications for plant species identification can be a helpful tool to prevent plant blindness. These studies have found that students' motivation and interest to study plant species identification increases when mobile apps are used in combination with outdoor learning. This study is a literature review that gathers and evaluates studies about the use of mobile apps in plant species identification education. The study looked at how digital tools can help people understand biodiversity better and prevent plant blindness. Theoretical backgrounds and the didactic focus were also analyzed. The study combined an integrative and descriptive literature review. The didactic focus in the studies were evaluated by using the DFC (Didactic Focus based Categorization) -method. It was used to identify the main research focus and possible lack of research in this field. According to the results, teaching plant species identification was perceived as challenging and mobile apps for plant species identification were seen as helpful tools in teaching. The theories used in these studies were mainly based on four themes: plant blindness and preventing it, plant identification skills, digital teaching tools and outdoor learning. The main goal of the studies was to find solutions to prevent plant blindness. The results showed that the studies were cross-disciplinary and utilized various research methods. However, the results showed that they were mainly focused on the same didactic themes. Most of these studies (92%) studied students, and more than half (54%) focused on students' understanding of objectives and content, motivation, and attitudes. Especially, motivation stood out as an important area of research. On the other hand, there was little research on teachers or teaching organizations.
  • Vilkman, Beisa (2018)
    The purpose of the study was to illustrate how the folk ryijy tradition and the ryijy models emerge as inspiration while designing a new one. For the design task theories of the craft design process and inspiration, as well as the history of the Finnish ryijy-rug were studied. The research assignment was to study the appearance and inspirations in the folk ryijy design process. The study illustrates researcher´s personal creative process of brainstorming and sketching, which leads to visual plan for the modern folk ryijy. The research method of qualitative research was autoethnography. The data consisted of researcher´s recorded notes and design drafts, that were produced during five days of designing the ryijy. After the notes were transcribed, essential data for the study was selected. The data was analyzed by writing and subdividing by content, which helped to integrate the essentials, inspirations in the design process, and the process of the reflective study. The study result was a unique design process, where the researcher's personal process and theory merge. The first visions and the design task defined the diverse process. While designing various fixations appeared, and the turning point was to trust your own visual expression. The material context and immaterial meanings reflected in the final draft of the folk ryijy, interpreting a modern version. The findings as a distinctive process indicates, how the textile tradition and ryijy models can be used as a source of inspiration and embody a new design.
  • Köhler, Hector (2022)
    Avhandlingen behandlar möjligheter och utmaningar med musikimprovisation i musikundervisning. Ämnet betraktas ur både lärarens- samt elevens synvinkel. Avhandlingens syfte är att utveckla en förståelse för hur musikimprovisation upplevs av lärare och elever och att belysa bl.a. hurdant behov för fortbildning det finns bland lärare gällande musikimprovisation, vilka färdigheter som utvecklas via användning av musikimprovisation i musikundervisning och redogöra för behov för vidare forskning inom ämnet. Det är ett växande forskningsområde där det speciellt i USA gjorts mycket studier kring ämnet. Denna avhandling fokuserar däremot på hur musikimprovisation i musikundervisning används i de nordiska länder, dvs. Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island.
  • Okkonen, Aliisa (2019)
    The increase in knowledge, continuous changes, and the complexity of the world all affect upbringing and education. In autumn 2016 a new curriculum of comprehensive school came into effect that obligated schools to promote integrated learning and multidisciplinarity by arranging multidisciplinary learning modules. The objectives of this study are to find out what is meant by multidisciplinary modules, and what kind of position do they gain on the grounds of the comprehensive school curriculum. The study was conducted as a literature review that versatilely utilized previous research, articles, and other publications related to the studies. Fairly little previous research on the topic exists. Multidisciplinary learning modules are annual thematic entities that connect subjects. Multidisciplinary modules enable students to understand the connections between learned skills and knowledge, which may enable them to understand the meaning of knowledge in their everyday lives. Student participation is an integral part of multidisciplinary modules as it supports the development of students’ curiosity and motivation. When planning multidisciplinary modules, one should take into consideration not only the co-ordination of different subjects, but also the collaboration with different players.