Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Neuman, Alex (2016)
    Programming will be a part of mathematics education in elementary schools in Autumn 2016. The aim of this study is to examine the effects of teaching and student related factors on learning to program. Previous research has focused on evaluating the effect of programming instruction to other abilities including problem solving and planning. There is no research summarizing factors that affect the ability to learn to program This study was done by reviewing existing research. Previous research was analyzed and central results were summarized. In order to improve the reliability of the results, the research focused on results that were achieved on multiple studies. Conflicting results were mentioned. Research material was searched using Google Scholar research search engine with search terms related to learning and teaching to program. Based on the results of this study, the programming achievement increases if teaching contains instruction, use of examples and student’s own discovery and practice. According to some studies, even minimal instruction resulted in good learning results, but according to other studies even a large amount of instruction was insufficient in gaining good results. The importance of practice and use of examples was mentioned in multiple studies. According to studies, learning was achieved by teaching with the help of programming environment. Graphical programming environments, in which programming is done with graphical tools, increases results. Graphical environment eliminates the need to focus on programming languages’ syntax. There was a link between programming achievement and student age. Student age combined with developmental stage limit the content that can be learned. Formal operation stage was seen as a requirement for advanced methods of programming. A link was found between mathematical ability and programming learning outcome and mathematical ability may be used to predict students’ ability to learn to program.
  • Mäkinen, Jukka (2022)
    Opetuksen eriyttäminen on jaettu organisatoriseen ja pedagogiseen eriyttämiseen, jotka on eritelty toisistaan niiden luonteen vuoksi. Organisatorinen on nähty pysyvämpänä ja pitkäkes- toisempana, kun taas pedagoginen lyhytaikaisempana, luokkahuoneen sisäisenä eriyttämi- senä. Olemassa oleviin käsitteen määrittelyihin sekä teoriataustaan peilaten, oli aiheellista pohtia, miten opetuksen eriyttäminen on määritelty, miten se nykyisin määritellään ja eroa- vatko määritelmät toisistaan. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata opetuksen eriyttämisen kä- sitteeseen liittyviä muutoksia sekä ymmärtää opetuksen eriyttämisen käsitettä laajemmin. Tutkimuksella pyrittiin havainnollistamaan ja kuvaamaan opetuksen eriyttämisen käsitettä 1980-luvulla sekä 2020-luvulla olemassa olleen tutkimuksen ja kirjallisuuden avulla sekä esit- tämään kummankin vuosikymmenen määritelmän yleisiä piirteitä. Aikaisempi tutkimus aiheen ympärillä on liittynyt vahvasti tasoryhmien ja tasoerojen ympärille, kun taas nykypäivänä ope- tuksen eriyttäminen on haluttu nähdä, opetuksen lähestymistapana ja keinona, koskevan kaikkia. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui kymmenen (10) artikkelia, joista viisi (5) edusti 1980-luvun opetuksen eriyttämisen määritelmää ja viisi (5) 2020-luvun opetuksen eriyttämisen määritel- mää. Tutkimus tehtiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineiston valintaa ohjasi tutkimuskysymys, joitakin rajauksia huomioon ottaen. Aineiston valintaa ohjasi 1) julkaisujen vuosiluku, koska haluttiin aineistoa tietyiltä vuosikymmeniltä, 2) artikkelien opetuksen eriyttä- misen määrittelevyys, koska se oli tutkittavana aiheena sekä 3) artikkelien opasmainen luonne, koska kyseisissä artikkeleissa tarjotaan malleja ja keinoja opetuksen eriyttämistä ku- vaavan aikakauden mukaisesti. Tutkimuksen analyysi oli sisällönanalyysi, josta haluttiin sel- vittää opetuksen eriyttämisen käsitteen yleisyys- ja keskeisyystekijöitä kutakin vuosikym- mentä kuvaavalla tavalla. Tutkimuksen tulokset kertoivat opetuksen eriyttämisen käsitteen muuttuneen sekä laajem- maksi, että sisällöltään rikkaammaksi. Opetuksen eriyttäminen nähtiin 2020-luvulla olevan laajempi ilmiö, kuin 1980-luvulla. Erityisesti organisatoriset tekijät olivat lisääntyneet tieteelli- sessä tutkimuksessa. Nykypäivää kuvaava tutkimus tarjoaa laajempia malleja ja määritelmiä opetuksen eriyttämisen ymmärtämiseksi ja opetuksen eriyttäminen nähdään laajana lähesty- mistapana opetukseen.
  • Repo, Santtu (2019)
    The motivation of Finnish children and youths towards school has been weak in spite of the international success. The Finns do well for example in natural sciences and literacy but the performance motivation is still among the lowest in the 2015 PISA study. Because of this it is important to look for new approaches and means which could be used to support the students’ motivation. Gamification has become a big trend during recent years in the context of teaching as well as other fields. The games are a permanent part of the everyday life of the children and youths today and it can indeed be inspiring and motivating to utilise their different possibilities also in learning. The usage of the methods of game design and game elements in teaching is a subject which wakes not only interest, but also prejudices. Gamification has been thoroughly studied in the 2010's, but when it comes to analysing the effects of different game elements, there is really not much research. This study tries to respond to this need and deals with the effects of different game elements on motivation in the light of self-determination theory. In addition, more general principles are developed to support planning the successful gamification of teaching. This study was carried out as a describing literature review. Characteristic of literature review, data in the study was analysed, evaluated and combined based on earlier research and thus also created a basis for new theory in connection with the subject. On the basis of the study, motivation was seldom supported or weakened by the individual game elements themselves. Many kinds of so positive as negative results have been obtained from the usage of different elements in teaching. Thus perhaps the real advantage of game elements is in their suitable and considered combining. To a more important role in gamification of teaching, stands out the entity and its careful planning. Based on the earlier literature, fostering psychologic basic needs, individuality and utilizing the pedagogic point of view were the most important principles to support gamification of teaching. Gamification executed according to these principles is an entity, which takes not only the cornerstones of the motivation, but also individuality and pedagogics, into account. This is an essential thing from the point of view of the education.
  • Kiuru, Titta (2023)
    Tavoitteet. Useimmat näkövammaiset oppilaat opiskelevat inkluusion mukaisesti yleisopetuksen ryhmissä. Avukseen he tarvitsevat usein erilaisia apuvälineitä, kuten suurennuslaitteita ja näytönlukuohjelmia sekä yksilöllisiä muutoksia, kuten lisävaloja ympäristöön. Aiemmin on tutkittu oppimisympäristöjen inklusiivisuutta sekä opettajien asenteita inkluusiota kohtaan. Myös koulujen sosiaalista esteettömyyttä sekä kaupunkiympäristön fyysistä esteettömyyttä näkövammaisille on tutkittu. Näkövammaisten oppilaiden vanhempien tarvetta tiedolle ja tuelle on myös tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulujen kokonaisvaltaista esteettömyyttä näkövammaisille oppilaille niin fyysiseltä, psyykkiseltä, pedagogiselta kuin sosiaaliseltakin osa-alueelta. Tavoitteena on kerryttää tietoa siitä, kuinka kouluista voidaan luoda esteettömämpiä ympäristöjä näkövammaisille. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta opetusalan asiantuntijaa, jotka tekevät töitä näkövammaisten parissa koulumaailmassa. Kummallakin haastateltavalla on monen vuoden kokemus näkövammaisten oppilaiden kanssa työskentelystä sekä tietoa ja kokemusta yleisesti eri kouluista ympäri Suomea. Haastatteluaineisto litteroitiin tekstimuotoon ja analysoitiin sekä teoria- että aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Litteroitu aineisto luokiteltiin tutkimuskysymysten mukaan. Litteroidut ilmaukset pelkistettiin, teemoitettiin ja luokiteltiin ala- ja yläkategorioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksien mukaan oli tärkeää huomioida oppilaiden fyysinen, psyykkinen, pedagoginen sekä sosiaalinen esteettömyys näiden kaikkien osa-alueiden vaikuttaessa oppimiseen sekä ryhmäytymiseen. Opetushenkilöstöllä oli suuri rooli esteettömän ympäristön luomisessa esimerkiksi erilaisten pedagogisten ratkaisujen kautta. Tulosten mukaan myös erilaiset ulkopuoliset hallinnolliset seikat vaikuttavat siihen, kuinka esteettömäksi koulu ympäristönä voi muokkautua.
  • Sippola, Anita (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksessa toimivien si jaisten sekä vakituisten työntekijöiden kokemuksia perehdyttämisestä päiväkodissa. Lisäksi haluttiin tutkia, onko perehdyttämisellä yhteyttä työntekijöiden työhön sitoutumiseen. Tutki musongelma ja siihen liittyvät kysymykset syntyivät käytännön tarpeista, sillä toimiessani ly hytaikaisissa sijaisuuksissa eri päiväkodissa havaitsin, että perehdyttäminen vaihteli eri yksi köiden kesken. Varhaiskasvatuksessa työntekijäpula ja työntekijöiden vaihtuvuus herättivät mielenkiinnon tutkia perehdyttämiseen liittyviä toimintatapoja. Tutkimuksen tärkeimmiksi tut kimuskysymyksiksi nousivat kolme perehdyttämiseen liittyvää kysymystä: Millaista perehdyt täminen on varhaiskasvatuksessa? Miten sitä tulee kehittää? Miten perehdyttäminen vaikut taa henkilöstön työhön sitoutumiseen? Menetelmät. Tutkimuskysymykset lähetettiin sähköpostitse kahden suomalaisen yliopiston varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoille, jotka olivat toimineet varhaiskasvatuksessa sijai sina. Opettajaopiskelijoista kuusi vastasi kyselyyn. Kyselyyn vastasi myös kolme varhaiskas vatuksessa vakituisesti kasvattajana työskentelevää työntekijää. Lisäksi haastateltiin pääluot tamusmiehenä toimivaa henkilöä liittyen pääkaupungissa aloitettuun varhaiskasvatuksen pe rehdyttämishankkeeseen. Tulokset ja johtopäätökset. Sijaisille lähetetyn kyselyn tuloksena saatiin selville, että pereh dyttämiskäytännöt vaihtelevat eri yksiköiden kesken ja kokemukset perehdytyksestä olivat erilaisia. Useampi vastaaja kertoi perehdyttämisen olevan puutteellista ja tuovan haasteita päiväkodissa työskentelyyn. Vakituisten työntekijöiden vastauksissa perehdyttämisessä oli myös vaihtelevuutta eri kuntien ja eri yksiköiden kesken, mutta he eivät kokeneet sitä merkit tävänä haasteena. Tämä voidaan päätellä johtuvan heidän pidemmästä työkokemuksestaan ja saamistaan perehdytyksistä eri päiväkodeista. Perehdytyksen määrän tarve vähenee ko keneemmilla työntekijöillä. Heidän vastauksissaan tuli lähinnä esille huoli ajasta, milloin he itse ehtivät perehdyttää uutta työntekijää. Sekä sijaisten että vakituisten työntekijöiden vas tauksista tuli ilmi, että hyvällä perehdyttämisellä on merkitystä työntekijän sitoutumiseen uu teen työpaikkaan.
  • Kallio, Konsta (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkoituksena on kuvailla, millaisia työtapoja nykyään steinerkoulussa käytetään opettamiseen ja oppilaiden motivointiin. Nykypäivänä huomiosta kilpailevat monet eri ärsykkeet ja ilman vahvaa itsehillintää voi olla hankalaa keskittyä asioihin, joiden tekeminen vie elämässä eteenpäin. Lapsilla on myös luontaisesti innokkuutta leikkiä ja tutkia nopeasti ympäröivää maailmaa. Opettajan tehtävänä on näistä tekijöistä huolimatta saada lasten huomio opetettavaan asiaan. Steinerkoulun pedagogiikkaa on kehitetty sen lähtöajoilta asti, mutta sen perusperiaatteet ovat silti pysyneet muuttumattomina. Käytän tutkielmassa steinerpedagogisia oppimateriaaleja ja kuvailevaa kirjallisuutta. Steinerkoulun työtavoista on melko hyvin kirjallisuutta, mutta tätä harvemmin sidotaan motivointi-termiin tai esimerkiksi Decin & Ryanin (2000) motivaatioteoriaan. Tämä tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto on koottu Google Scholarista, ERIC-tietokannasta, Helkasta ja steinerkoulun nettisivuilta, sekä omasta kirjallisuudesta, jossa on käsitelty steinerkoulun työtapoja. Tutkimustulokset keskittyivät kuvailemaan steinerpedagogisen kasvatuksen vapaata laatua, ja sitomaan sen työtapoja ja tavoitteita Decin ja Ryanin motivaatioteoriaan (2000). Tuloksista voi havaita steinerpedagogiikan mukailevan kyseisen motivaatioteorian osa-alueiden vaatimuksia hyvin tarkkaan. Steinerpedagogiikasta voisi näin ollen ammentaa työtapoja myös peruskouluun, mikäli kouluissa kaivataan uusia keinoja motivoida oppilaita.
  • Koski, Iikka (2021)
    Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella motivaatiota musiikin opiskelun kontekstissa, improvisaatiota musiikinopetuksen opetusmenetelmänä sekä näiden välisiä yhteyksiä. Improvisaation ja motivaation yhteyksiä tämän päivän musiikinopetuksessa käsittelevää tutkimusta on niukalti. Siksi pyrin tässä tutkielmassa tuomaan ilmi sitä yhteyttä motivaation ja improvisaation välillä, joka viimeaikaisessa tutkimuksessa on jäänyt huomiotta. Aiempi tutkimus on osoittanut improvisaation musiikinopetuksessa olevan haastava ja opettajalta paljon vaativa – mutta myös luovuuteen kannustava ja oppilaan toimijuutta korostava – opetusmenetelmä. Motivaatiotutkimuksen mukaan taas oppilaan toimijuutta tukevat, tekemisen prosessiin keskittyvät opetusmenetelmät motivoivat musiikinopiskelua parhaiten. Tutkielma on integroiva kirjallisuuskatsaus. Aineistona käytettiin pääosiin tieteellisiä artikkeleja ja kirjallisuutta motivaatiosta musiikinopetuksessa sekä improvisaatiosta musiikillisena ilmiönä ja opetusmenetelmänä. Näiden tukena käytettiin myös musiikinopetusta ja musiikkikasvatusta yleisemmin käsittelevää kirjallisuutta. Suurin osa aineistosta on tieteellisesti vertaisarvioitua, mutta aineistoon sisällytettiin myös muutama uutta tutkimustietoa esittelevä opinnäytetyö. Tutkielman rakenne alkaa musiikinopetuksen käsittelystä edeten improvisaation ja motivaation käsittelyyn musiikinopetuksen kontekstissa, ja päättyy yhteyksiä ja syy-seuraussuhteita analysoivaan osioon. Motivaatiota ja improvisaatiota musiikinopetuksessa tarkastellessa nousi esiin tärkeitä tuloksia. Musiikin opiskelun motivaatiossa tärkeimpiä vaikuttajia olivat minäpystyvyys, sisäinen ja ulkoinen motivaatio, sekä kasvun ja muuttumattomuuden ajattelumallit. Opetusmenetelmällisen improvisaation taas nähtiin vaikuttavan musikaalisiin taitoihin kehittävästi sekä musiikinopetusta prosessikeskeiseen suuntaan muokaten. Johtopäätöksenä improvisaatio vaikuttaa toimivan musiikinopetusta kokonaisvaltaisesti muokkaavana opetusmenetelmänä – se tukee taitojen oppimista sekä vaatii luovuutta tukevan ilmapiirin muodostumisen. Opetusmenetelmällinen improvisaatio luo siten parhaimmillaan motivoivan oppimisympäristön sekä tukee oppilaiden oman musiikinopiskelun motivaation muodostumista.
  • Hiltunen, Aino (2017)
    In this thesis, I give a critical look for discourse and the ideals of community in Finnish national core curriculum for basic education 2014. I compare the results with students’ reported experiences of peer community. Communal learning, the active role of a student and practices that highlight peer learning have been the latest trends in Finnish education. In earlier studies these learning theories have been addressed separately with the study of peer relations and dynamics. As there has been a swift change in the nature of education from teacher centered towards communal learning practices, it is important to understand the circumstances where the communal learning takes place. Previous research has shown that for the children gaining popularity among the peers is often more important than succeeding academically. That emphasizes the need to study the relationship between school’s social aims and peer relationship power dynamics in order to adjust the goals and pay attention to possible challenges to them as well as social equality in social learning practices. This study was a critical discourse analysis. The general parts of the Finnish national core curriculum for basic education served as data for the analysis. The focus of the analysis was on the themes of communality and students’ engagement and participation in it. The themes were created based on theory and previous studies. The analysis was executed through careful reading, utilizing methods of rhetoric discourse analysis. The research tradition used was critical so the focus was on the power dynamics and revealing inequalities. The results showed that the Finnish national core curriculum has set up high expectations for communal practices. However, they were idealistic when comparing the dynamics in peer relationships. They did not pay attention to the effect of pupil’s social status which affects pupil’s possibilities to participate. That creates a change of inequality in communal practices as the curriculum favors pupils that already have strong social skills, high status and ability to affect others. The results are not applicable to represent the reality but give an idea and critic to the challenges of the nature of curriculum in this social context of peer relationships. Further research is needed to test these hypothesis.
  • Loponen, Elina (2023)
    Tavoitteet. Turvallisen oppimisympäristön tulisi olla jokaisen lapsen perusoikeus. Erilaiset opetustyylit vaikuttavat tutkimusten mukaan oppimisilmapiirin muodostumiseen ja psykologisen turvallisuuden rakentumiseen. On tärkeää saada tutkimustietoa erilaisten opetustyylien käytöstä opettajien tekemän työn tueksi. Kandidaatintutkielmassani tutkin ovatko eri opetustyylit yhteydessä psykologiseen turvallisuuteen ja turvattomuuteen liikuntatunneilla sekä mitkä opettajan käyttämistä opetustyyleistä ovat yhteydessä oppilaiden psykologiseen turvallisuuteen liikuntatunneilla. Aiempien tutkimusten perusteella oletan, että opetustyylien valinnalla on väliä sekä kiusaamisen ehkäisyn kannalta että turvallisen oppimisilmapiirin rakentamisen kannalta liikuntatunneille. Menetelmät. Toteutin tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena. Integroiva kirjallisuuskatsaus sopi tutkielmani tekoon, sillä pyrin löytämään jo tutkitusta tiedosta uutta tietoa. Aineistooni valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia, joista kaksi oli suomenkielisiä ja kuusi englanninkielisiä. Aineistot löysin Google Scholar -tietokannasta sekä aiheeseen liittyvien opinnäytetöiden lähdeluetteloita selaamalla. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teorialähtöinen sisällönanalyysi, minkä avulla teemoittelin aineiston kategorioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmaani valikoitujen tutkimusten perusteella voidaan todeta, että opetustyyleillä oli merkitystä oppituntien ilmapiirin muodostumisessa. Tutkimuksista nousi esille erityisesti tehtäväsuuntautuneen oppimisilmapiirin tukevan oppilaiden psykologisia perustarpeita liikuntatunneilla. Kun ilmapiiri oli tehtäväsuuntautunut, koki oppilas todennäkököisemmin olonsa psykologisesti turvalliseksi. Parhaiten tehtäväsuuntautunutta oppimisilmapiiriä onnistuttiin luomaan käyttämällä oppilaan autonomiaa tukevia opetustyylejä. Kaikki aineistoni tutkimukset tukivat oppilaan autonomiaa korostavien opetustyylien käyttöä liikuntatunneilla mutta silti tutkimuksissa todettiin opettajien suosivan opettajakeskeisiä opetustyylejä. Tutkielmani aineiston perusteella opetustyylit olivat yhteydessä siihen, muodostuvatko liikuntatunnit ilmapiiriltään psykologisesti turvallisiksi.
  • Lallo, Maija (2022)
    Utilizing teaching videos in primary school home economics
  • Sagulin, Michael (2023)
    Suomalaisessa musiikkialan korkeakoulutuksessa on melko pitkään ollut havaittavissa vastakkain asettelu Sibelius-Akatemian ja muiden suomalaisten musiikkikorkeakoulujen välillä. Musiikkialan koulutus ammattikorkeakouluissa näyttäytyy edelleen marginaalisena ilmiönä. Metropolian musiikkialan koulutuksesta ei omien tutkimusteni lisäksi ole juurikaan saatavilla tutkimusta, mistä syystä näen tärkeänä tutkia koulutusta monesta eri näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen muodossa kuvata, analysoida ja tulkita Metropolian musiikkialan opinnäytetöissä esiin nostettuja kehityskohteita ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa musiikkialalla. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on nostaa Metropolian musiikkialan koulutuksesta vastaavan henkilöstön tietoisuuteen opiskeli- joiden keskuudessaan esiin nostamia koulutuksen kehityskohteita. Tutkimusaineistoksi valikoitui viisitoista (15) Metropolian musiikkialan koulutuksessa vuosina 2008-2020 julkaistua opinnäytetyötä. Tutkimus tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aineiston valintaa ohjasivat tutkimuskysymykset. Koska musiikkialalla on julkaista mainitun ajanjakson aikana melkein tuhat (1000) opinnäytetyötä, rajattiin aineistoa 1) opinnäytteiden aiheen, 2) tekijän sekä 3) tutkintotason mukaan. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimusaineistossa esiin nousseet koulutuksen kehitysehdotukset voidaan jakaa karkeasti viiteen (5) pääluokkaan: työelämäosaamisen kehittäminen, musiikillisen osaamisen kehittä- minen, pedagogisen osaamisen kehittäminen, koulutuksen organisatorinen kehittäminen sekä arvioinnin kehittäminen. Edellä mainitut pääluokat voidaan edelleen jakaa alaluokkiin. Metropolian musiikkialan opiskelijoita selvästi kiinnosta, miten saatu koulutus vastaa työelämän tarpeita. Sitä, onko opinnäytetöissä mainittuja puutteita koulutuksessa otettu huomioon nykyisessä opetussuunnitelmassa, ei tässä tutkimuksessa selviä. Opiskelijoiden esille nostamien kehitysehdotusten todellinen vaikutus Metropolian musiikkialan koulutuksen kehittämiseen olisikin yksi tärkeä jatkotutkimuksen aihe.
  • Averin, Inka (2017)
    Study shows that educational transitions can be challenging for immigrant-origin youths`. They are for example in a higher risk to end up without upper secondary education when compared to their native counterparts in Finland. Overall the transitions of immigrant-origin youth have been seen more complex than native youth. Guidance is viewed to have an important part for the transitions from educational level to another. The aim of this study was to examine what kind of a role “LUVA-education” plays for immigrant-origin youth in their transition to upper secondary education and how counseling can support that transition. The goal was to study the questions presented before from LUVA-educations counselors’ point of view. The theoretical frame consist of the concepts of transition and counseling. The data of the thesis consist of three semi-structured interviews. Two of the interviews were executed as individual-interviews and one as a pair-interview. The interviews were analyzed using phenomenography. The aim was to bring out the interviewees` different perceptions of the subject in hand. The importance of LUVA-education for the transition to upper secondary education was seen in two ways: firstly LUVA was viewed as “a pit stop” for student to review whether to proceed in high school or in vocational studies and secondly it was seen as a place where students can develop their skills. The interviewees saw that the most effective guidance aspects were improving the students’ skills and knowledge, certain counselling procedures and co-operation with the students` families. Students` unrealistic dreams for their future education were seen as a challenge in study guidance.The interviewees wished more re-sources for guidance and co-operation with schools other experts, such as school curator, nurses and special education teachers. The study revealed that LUVA-education has its place in immigrant-youth transitions to secondary education. In the future it would be important to study the perceptions of students in LUVA-education.
  • Ikonen, Katariina (2017)
    Today’s society changes are affecting to work life by making it more diverse and diffuse. Fast changes in work field affect also in youngster’s career choices. Politics of school are trying to figure out how to make students to graduate faster and at the same time students try to make their choices, not only in studying but also in working life too. The student counsellor is in the key role what comes to supporting students studying and their future career choices. Previous researches have shown that there are some shortages of getting enough counselling in schools and that students are not completely satisfied of student counselling. The aim of this thesis was trying to find out high school’s last year students opinions of the student counselling. The research questions are: how does High school’s last year students describe their experiences of student counselling and how do they feel it has support their decisions in career choices. The thesis was done in autumn of 2016 in Eastern Finland. Thesis was qualitative research and the method was theme interview. Five students participated, four women and one man. All the interviews were held during the same day and the interviews were individual. The research results were analyzed by using Grounded Theory method. The research results were showing that high school’s last year students wished more individual counselling. They also described that they wished to have more interaction with the student counsellor, especially in problem solving. They hoped to have meetings with the counsellor where they could find solution to their problems together. Students were satisfied to the availability of counseling, even though they wished to have more specific information about how to apply to the universities. Two of them said that they were satisfied to the counsellors support of career choices. They felt that they had have opportunities to talk with the student counsellor and they also felt that he/she had helped them to make their career choices. Three student said that student counselling had not support them enough. They said that there were lacks of getting information they needed and also that student counselling would be more cheering. Those who did not have enough support of the counselling in the career choices, mentioned often the importance of friends, families and teachers in the decision making. Results are showing that especially the individual counselling is having a big role in students describes.
  • Lindfors, Laura (2017)
    Exhaustion is a growing phenomenon because of accelerating work life. Particularly students live in the middle of pressure from society – they should graduate as soon as possible, but at the same time they have to survive economically. The exhaustion is alarming effect from the perspective of well-being. Usually exhaustion occurs cynical attitude, decreased self-esteem and insurmountable fatique. This study examines that, what kind of exhaustion is in university students life, why they deal with it and how they recovery from exhaustion. This is a qualitative study and the data is collected from three young educationalist. The criteria for informants was experience of exhaustion, age (under 27 years) and university studies. The data was collected by theme interview and analysis method was content analysis method. The study found that exhaustion arises from the conflict of individual, external and life situation factors. Exhaustion associated with emotional and physical symptoms. Recovery process from exhaustion is gradual and it demands aware changes to life habits. Also the experience of coherence was found as an integral.
  • Mankinen, Aada (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella opiskelijapalautteen merkitystä yliopisto- opetuksen kehittämisessä. Opiskelijapalaute on vakiintunut keskeiseksi osaksi korkeakoulujen laadunhallintaa ja sen keräämistä toteutetaan systemaattisesti, jotta se tukisi jokaista opintojen vaihetta. Keskeistä palautteen keräämiselle olisi, että sen perusteella opetusta kehitettäisiin. Tässä tutkimuksessa keskitytään selvittämään palautteiden merkitys Helsingin yliopistossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohdejoukko koostui neljästä Helsingin yliopiston varadekaanista, jotka osallistuivat kyselyyn vapaaehtoisesti. Sähköinen e- lomake lähetettiin tutkittavien sähköpostiin helmikuussa 2023. Kyselylomakkeessa he toivat esille omia näkemyksiään opiskelijapalautteen merkityksestä opetuksen kehittämisessä avointen vastausten muodossa. Kyselyn vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen ja aineistosta eroteltiin kuvaavia teemoja. Tutkimuksen tulokset osoittivat opiskelijapalautteen olevan merkittävässä asemassa opetuksen kehittämisessä. Opiskelijan näkökulma koettiin elintärkeänä yhteisen päämäärän, eli opiskelijan oppimisen saavuttamiseksi. Vastauksista erottui palautteen merkitys konkreettisesti ja jakautui kolmeen eri teemaan: muutokset opetuksen sisältöihin, muutokset henkilöstön toimiin, sekä muutokset opiskelijan jaksamisen huomioimiseksi. Palautteiden koettiin vaikuttavan monipuolisesti opetuksen käytännön toteutukseen. Muutoksia tehtiin opetustarjontaan, henkilöstöä kehitettiin, sekä lukujärjestyksessä joustettiin, mikäli palautteissa kehityskohteita ilmeni. Tuloksissa nousi esille kuitenkin myös palauteprosesseihin liittyvät haasteet. Palautteissa saattoi ilmetä erilaisia näkemyksiä opetuksen onnistumisesta ja toisinaan opiskelijoiden suhtautuminen palautteen antamiseen oli passiivista. Myös henkilöstön ajalliset resurssit saattoivat olla esteenä joidenkin kehityskohteiden huomioimiselle. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijapalautteen merkitys opetuksen kehittämisessä oli laaja-alaista. Tulosten perusteella voidaan paremmin ymmärtää, miten opiskelijapalautteet kehittävät opetusta konkreettisesti, sekä mitkä tekijät ovat kyseisessä prosessissa haasteena.
  • Eerolainen, Eemeli (2017)
    Goals. Strength-based mindset can be seen in schools today. This is shown, for instance, in the newest curriculum of comprehensive school (POPS 2014). There is a plenty of positive findings in school context about character strengths, which are an essential part of strength-based mindset. Also, there is a plenty of research about self-efficacy among students. Still, not much research can be found about the relation between character strengths and self-efficacy among students. The aim of this study was to examine, how the identification and using of students’ own character strengths affect their self-efficacy. Another aim was to find, how a single character strength is related to students’ self-efficacy. This study is based on the classification of character strengths by Peterson and Seligman (2004) and the theory of self-efficacy by Bandura (1997). Method. The material of this research consisted of seven international research papers, which studied the relation between the character strengths and self-efficacy among students. The material was acquired from electronic databases. This study is a systematic literature review, which is an efficient method to study a specific topic. Material-based content analysis was used in the analysis of the material. The results and discussion. The results of this study showed that character strengths and self-efficacy are in a positive relation among students. The identification and utilizing of one’s character strengths predicted improved self-efficacy. The strongest predictor of self-efficacy was the character strength of hope and the weakest predictor was the character strength of modesty. These results highlight the importance of strength-based teaching in schools in order to support the development of students’ self-efficacy. Both the identification and utilizing of one’s character strengths and good self-efficacy has been found to improve the well-being and performance of students. Thus it is necessary to find new ways to support the development of these traits in schools.
  • Vartiainen, Noora (2022)
    Verkossa tapahtuva opiskelu on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana hyvin paljon. Etenkin viimeisen kahden vuoden ajan opiskelu on ollut pääasiassa verkko- ja etäopiskelua ympäri maailman koronapandemian takia. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on koostaa integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin käsitystä korkeakouluopiskelijoiden motivaatiosta verkko-opiskelussa aikaisemman tutkimuksen pohjalta. Motivaatio voidaan määritellä yleisesti yksilön sisäiseksi tilaksi, joka saa aikaan, ohjaa ja ylläpitää toimintaa. Verkko-opiskelu voidaan määritellä monin eri tavoin, esimerkiksi käsittäen kaiken verkossa tapahtuvan opiskelun rajaamatta sitä tarkemmin. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1) miten verkko-opiskelu ja motivaatio määritellään käsitteinä tutkimusartikkeleissa, 2) millaisena opiskelijoiden motivaatio ilmenee verkko-opiskelun aikana ja 3) mitkä tekijät verkko-opetuksessa vaikuttavat motivaatioon. Toteutin tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto koostui kymmenestä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista, jotka on kerätty kahdesta eri tietokannasta. Analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysia, jonka avulla aineistoa käytiin läpi aluksi yleisellä tasolla siirtyen yksityiskohtaisempaan tarkasteluun. Tutkimusartikkeleissa määritettiin sekä verkko-opiskelu että motivaatio monin eri tavoin. Motivaation määrittelyssä esiin nousi neljä eri määritelmää, sisäinen ja ulkoinen motivaatio, itsemääräämisteoria, ARCS-malli sekä odotusarvoteoria. Verkko-opiskelun kohdalla määritelmät vaihtelivat suuresti eri tutkimuksien välillä. Tutkimuksissa havaittiin, että opiskelijoiden motivaatio on verkko-opiskelussa vaihtelevaa, mutta pääsääntöisesti korkeaa. Osassa tutkimuksista havaittiin, että opiskelijoiden motivaatio ei muuttunut kurssin aikana merkittävästi. Opiskelijoiden motivaatioon vaikuttivat muuan muassa verkko-opetuksen toteutustapa sekä opiskelijoiden oma asenne verkko-opiskelua kohtaan. Kaiken kaikkiaan tulosten perusteella opiskelijoiden motivaatio on pääasiassa korkealla tasolla, vaikkakin osittain vaihtelevaa. Tästä huolimatta verkko-opiskelun toteutustapoja tulee miettiä huolellisesti, koska tällä voi olla suuri merkitys opiskelijan motivaatioon.
  • Toivonen, Maija (2016)
    Different interpretations have been presented of kindergarten teacher's work and the required expertise in different periods throughout history. The society and different interpretations of kindergarten teacher's role affect the nature of the kindergarten teacher professionalism. Daycare centers are fairly consistent by their physical characteristics, but the operating cultures present a larger variety instead. The training background of that staff who work in the early childhood is a key factor when looking at early childhood education and culture and its nature. I reviewed in this study the being of kindergarten teacher in the context of university education from the student's point of view. The purpose of this study was to describe the experiences of kindergarten students from the importance of university education and the necessity of the development of kindergarten teacher professionalism. The examination of kindergarten teacher's professionalism in this study is based on the question of how to recognize a professional educator and what makes an university education essential for this review. This study was a qualitative study, which was approached phenomenologically. Data collection method used was a questionnaire, which contained three open questions. The research consisted of 17 kindergarten students' answers. The students were selected for the study on the basis of their current level of secondary education, and the survey's target group formed a random set of kindergarten students in the final stages of their studies. A part of the students answered the survey in paper and another part of them answered it as an online web survey. The research data analysis method used is a data-driven content analysis. The interest in kindergarten teacher studies was based on the comprehensiveness of the work, the students innate interest in the education sector, the aim to strengthen the vocational status and effectiveness, and the work experiences in the early childhood education. The key themes for the development of professionalism consisted of a revision of a theoretical framework, widening perspectives, experiences of professional competence and the development of teaching. Students' perceptions of the need for training related to the shared professionalism, effectiveness of work, personal growth and deepening of thought. Education was seen as a necessary condition for the development of pedagogical competence.
  • Salminen, Anni (2018)
    The aim of the study was to find out the attitude of the students to the insect food. The research seeks out the factors influencing students' attitudes towards insect food and explains how students feel about insect food in a student restaurant. Previous studies have shown that young adults have the most positive attitude towards insects. Insects as food is also associated with negative images because they are considered as dirty. Consumers are uncertain about their taste and structure. Attitudes towards insects are influenced by past tasting experiences, personal preferences and culture where an individual lives. Studies indicate that student dining can influence students' eating habits. Since the beginning of February 2018, there have been insect food in the student restaurant in Helsinki. I collected the material by interviewing six home economic students at the University of Helsinki. I examined their attitudes towards insects as food. I transcribed my recordings and analyzed the material by searching for frequently recurring themes. I connected theory and previous studies to the themes I found. The students' positive attitude towards insect food was affected by previous tasting experiences, traveling and interest toward other countries’ food culture. Other factors include insect’s ecology and the desire to reducing eating meat and try new foods. Students were concerned about insect’s safety because their appearance and unclear origin. They also caused disgust and suspicion. The students had not tasted insect food at the student restaurant, but they took a positive attitude because of low prices and ease. In their opinion, the range was limited, but the insects used for familiar food were considered a positive thing. The results were mostly the same as in previous studies. Based on this study, at least some of the home economic students have an open mind about insect food and are ready to expand the Finnish food culture.
  • Nokelainen, Meeri (2017)
    The main goal of this bachelor's thesis is to find out how a student's introversion appears in school context. Introversion is a personality trait which is a result of an interaction between an environment and a temperament. A psychiatrist and psychoanalyst Jung mentioned the concept “introversion" in 1920s. Also, Briggs and Briggs Myers' (1944) and Eysenck's (1976) theories of introversion were used in this thesis. The energy of an introvert tends to go inward. Introverts reflect and think a lot about their own mind. Unfamiliar people and long meetings are overwhelming and exhausting for introverts which is why they tend to favour peace and quiet. In Finland, there has not been much research about the connection between introversion and school. The purpose of this thesis is also to increase awareness about introversion. The method used in this bachelor's thesis was an integrative literature review which allows to examine and describe the phenomenon diversely. This thesis' material consisted of 17 international researches and a book in which introversion's connection with school was studied. The material was collected systematically and manually from various international databases. The material-based content analysis was used in this study to analyse the material The results of this study indicate that introversion did appear in school in various ways. Introversion had a connection with academic achievement. Introverts benefited from teaching in which students receive information from a teacher. The results indicate that introverts needed a peaceful learning environment. Music and other background noises had a negative effect on introverts' performance. Teachers can take introverts' needs into account by creating an appropriate learning environment and lessons for introverts.