Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Paul, Fredrik (2020)
    Då människan upplever samhörighetskänsla kan hon förnimma glädje, belåtenhet och upprymdhet. Denna känsla föds i grupper, i relationer med andra. Samhörighetskänsla, relationell pedagogik och gruppdynamik utgör den teoretiska bakgrunden i studien. Undersökningens syfte är att skapa en förståelse för samhörighetskänslans roll inom ramen för grundskolan. Problemet som studien lyfter fram är att samhörighetskänsla och grupputveckling inte explicit lyfts fram inom pedagogiken, varken för blivande lärare eller i läroplanen. Relationell pedagogik fokuserar på mellanrummet oss människor emellan och på det meningsfyllda som gror i människans möte med världen. Gruppdynamik är en komplex helhet. Eleverna i klassrummet – med sina personligheter, behov och erfarenheter – och hur dessa samspelar med varandra samt klimatet dem emellan utgör strukturen i gruppen. Processerna, hur något sker i en grupp: samarbete, påverkan och kommunikation, påverkas av gruppstrukturen. Därtill bör nämnas att grupper i allmänhet utvecklas och förändras. Studien utfördes som en narrativ litteraturstudie, sju stycken forskningar granskades. Dessa kategoriserades enligt valda teman, varpå en innehållsanalys gjordes för att finna likheter, olikheter och jämförelser i materialet. Jämförelser i materialet förknippades med sambandet mellan samhörighet och gruppdynamik i grundskolan. Studien antydde att bra lärar-elev relationer, som kännetecknas av ömsesidighet och omtänksamhet, främjar samhörighetskänslan hos eleverna. Vidare visade studien på att eleverna behöver uppleva en känsla av att de får den stöd de behöver. Läraren behöver bjuda på sig själv och framför allt hjälpa till vid olika situationer som uppstår mellan eleverna i gruppen. Läraren behöver även ge tillräckligt känslomässigt stöd åt elever som är i behov av det. Icke-kompetitiva aktiviteter stärkte samhörighetskänslan hos eleverna, sådana aktiviteter handlar om att göra och uppleva tillsammans, om att nå ett gemensamt mål och om att tillsammans skapa mening. Det framgick även att elever som går i en klass eller i en skola där det råder stark samhörighet både mår och trivs bra.
  • Helenius, Roosa (2021)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella saamelaista varhaiskasvatusta ja sen toteutusta urbaanissa kaupunkiympäristössä, keskittyen eritoten siihen, miten toiminnassa välitetään ekologista perinnetietoa. Tutkimuksessa haettiin vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen: (i) millä keinoin lapsille pyritään välittämään ekologista perinnetietoa, (ii) missä kohdin enkulturaatio- ja sosialisaatiotehtävät mahdollisesti törmäävät sekä (iii) miten rakennettu kaupunkiympäristö suhteutuu saamelaiskulttuuriin kasvamiseen. Saamelaista varhaiskasvatusta on tutkittu vielä niukalti, mutta aiempi tutkimus osoittaa, että yhteys ympäristöön on kiinteä osa saamelaispedagogiikkaa. Aiemmat tutkimukset eivät ole tarkastelleet kaupunkiympäristön suhdetta saamelaiseen varhaispedagogiikkaan tai sen ekologisen perinnetiedon sisältöihin. Tutkimuksen taustateorioina toimivat ekologisen perinnetiedon käsite, alkuperäiskansaan kasvamista kuvaava enkulturaatioteoria, saamelainen holistinen näkemys ympäristön ja ihmisen suhteesta, sekä saamelaispedagogiikkaa koskeva aiempi tutkimus. Tutkimus paikantui alkuperäiskansatutkimuksen ja kasvatustieteen rajapinnoille ja se toteutettiin dekolonisaation mukaista yhteistoiminnallista tutkimusotetta käyttäen. Tällöin korostuivat saamelaisyhteisöön kuuluvien informantin ja tutkimuksen toisen ohjaajan, sekä ei-saamelaisen tutkijan positiot ja niiden tarkastelu. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin yhden Saamelaisen kotiseutualueen ulkopuolisen, kaupunkiympäristössä sijaitsevan pohjoissaamenkielisen varhaiskasvatusryhmän toimintaa ryhmän opettajan haastattelun kautta. Tutkimusaineisto tuotettiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin, sekä informantin jakamien pedagogisten dokumenttien pohjalta ja se analysoitiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Tutkimustulokset osoittivat, että tarkastellussa pohjoissaamenkielisessä varhaiskasvatusryhmässä ekologista perinnetietoa välitettiin saamen kielen, saamelaisen kulttuuri-identiteetin vahvistamisen ja yhteisöllisyyteen kasvattamisen kautta sekä korostamalla yhteyttä ympäristöön kaiken toiminnan ja ajattelun pohjana. Tuloksissa havaittiin myös että enkulturaatio- ja sosialisaatiotehtävät aiheuttivat kulttuurisia törmäyksiä saamelaispedagogiikan ja valtakulttuurisen varhaiskasvatusajattelun välillä sen suhteen minkä toimien katsottiin olevan lapsille sopivia. Törmäyksiä aiheuttavia aiheita olivat esimerkiksi metsästykseen ja eläimen nylkemiseen liittyvät teemat sekä puukon käyttö. Kaupunkiympäristön vaikutus saamelaiskulttuuriin kasvamiseen oli monitahoinen; osin kaupunkiympäristö ja etäisyys Saamenmaalle asettivat kielellisiä ja kulttuurisia haasteita, osin kaupunkiympäristö taas tuki moninaisen saamelaisuuden ilmentämistä. Tutkimus siis osoitti paikalla olevan merkitystä enkulturaation toteutumisessa ja ekologisen perinnetiedon välittämisessä, mutta molempien toteutuminen näyttäisi olevan mahdollista myös kaupunkiympäristössä.
  • Packalén, Johanna (2016)
    Collocation, which means two schools with different languages being located in the same building, has become even more common in Finland. For the last few years, people have been debating about the pros and cons for having both Finnish-speaking and Swedish-speaking students in the same school. Terms like bilingual school and collocation have been the main terms of the discussion. In Sipoo two secondary schools, Kungsvägens skola and Sipoonjoen koulu, were decided to be collocated. Though, it turned out to be a not so carefree decision and therefore an interest of the subject of this thesis was awoken. The teachers of Kungsvägens skola were displeased about not getting enough information about the decision and opportunities to influence it. In the thesis I begin by describing the national debate and the pros and cons discussed concerning bilingual and collocated schools, and then I proceed to compare this debate to the situation in Sipoo. Many similarities can be found, and especially the situation of the Swedish language has been discussed in many contexts. Other aspects mentioned are the well-being and identity of the students.
  • Laitinen, Kaisa (2020)
    Syftet med studien var att undersöka hur samundervisning påverkar lärares och elevers välmående samt faktorer som påverkar vilka effekter samundervisning har på lärare och elever. Lärare i dagens Finland mår allt sämre, det finns ett flertal problem i lärararbetet som orsakar lärarnas otillfredsställande välmående (OAJ, 2018). Studier visar att lärares och elevers välmående är kopplat till varandra (Roffery, 2012). Därmed kan även de finländska elevernas välmående bli lidande som en följd av lärarnas psykiska illamående. Målet med denna studie var således att undersöka huruvida samundervisning kunde förbättra både de finländska lärarnas och elevernas välmående. Undersökningen utfördes genom en litteraturöversikt. Materialet som användes i analysen var nio studier gällande samundervisning som hade publicerats under 2010- talet. Alla studier, med undantag av pro gradu-avhandlingarna, var publicerade i vetenskapliga journaler. Analysen av materialet utfördes genom en tematisk innehållsanalys. Resultaten visar att lärare upplevde att samundervisning ledde till ett bättre välmående. Lärarna kunde få kollegialt stöd och arbetsbördan minskade. Eleverna upplevde även att de fick mera stöd då de deltog i samundervisning. Det fanns dock även indikationer på att samundervisning och traditionell undervisning inte skulle ha olika effekt på lärare och elever. Detta kan dock förklaras med att olika samundervisningsmodeller på olika sätt stöder lärare och elever.
  • Jungar, Hilda Johanna Linnea (2023)
    Mål. Lärare i Finland upplever att deras yrke förändrats över tid och arbetsbördan har därmed blivit för stor. En metod som kunde användas för att motverka detta är samundervisning. Samundervisning innebär ett nära samarbete mellan två eller flera lärare. Samarbetet innefattar alla centrala delar av läraryrket, så som planering, undervisning och bedömning. Syftet med denna forskning är att undersöka samundervisning som metod i Finland samt reda ut vilka möjligheter och utmaningar metoden bidrar med. Forskningsfrågorna undersöks ur lågstadielärarens perspektiv. Metoder. Denna studie är en systematisk litteraturstudie. Samplet bestod av tio vetenskapliga artiklar utförda i Finland, Norge och USA, mellan åren 2007 och 2022. Samplet anaylserades noggrant och kritisk och ställdes upp i en överskådlig matris som med kategorierna titel och författare, syfte och design, urval samt en kort beskrivning av studiens resultat. Resultat och slutsatser. Ur resultaten avlästes tre huvudkategorier: samundervisningens ställning i de finska skolorna, möjligheter samt utmaningar. Ur resultaten kunde man avläsa att samundervisning utnyttjas väldigt sporadiskt i de finska skolorna trots att lärarnas syn på metoden är positiv. Möjligheterna med samundervisning var bland annat lyckad personkemi lärarna sinsemellan, stöd från ledningen och kunskap om samundervisning. Arbetsfördelning var också en möjlighet för lyckad samundervisning. De största utmaningarna med samundervisning var tidsbrist, ojämlikt samarbete, okunskap om metoden samt resursbrister. Som slutsats kom det fram att möjligheterna och utmaningarna hade en koppling till varandra, men med omstruktureringar i såväl lärarutbidlning som läraryrket kan vi åstadkomma lyckad samundervisning i samtliga skolor.
  • Helosvuori, Anu (2018)
    Objectives. The purpose of the study was to find out the perceptions of kindergarten teachers about their own professional development of emotional regulation skills. The research studies the factors that have contributed significantly to the development of the emotional regulation of kindergarten teachers and the motivational factors, strengths and development challenges behind the development of emotional regulation. In addition, the strategies of regulating emotions used by kindergarten teachers and the effects of strategies development on the work of kindergarten teachers are studied. Previous Finnish studies regarding the kindergarten teachers’ emotion regulation have not been done except for theses. Methods. The study sample was composed of four kindergarten teachers who are working in Uusimaa and had graduated between the end of 1980s and the beginning of 2000s. Discretionary sampling was applied in the study, and participants were found among the kindergarten teachers who had participated the University of Helsinki's research project called Pieni Oppiva Mieli and scheme called Lasten Tunnetaito-ohjaaja MM®. The research material was collected using a semi-structured theme interview and analyzed with a thematic analysis. Results and Conclusions. The kindergarten teachers who participated in the study felt that the development of emotion regulation was significantly influenced by individual growth and development in adult life, on-the-job learning and further training. The kindergarten teachers recognized the emotional regulation skills related partly to their own temperament and per-sonality traits, which embodied the unique strengths and development challenges in emo-tional regulation. During their work career, the kindergarten teachers began to use more an-tecedent-focused emotion regulation strategies alongside response-focused strategies. The kindergarten teachers recognized that the development of emotional regulation had a posi-tive impact on interaction with children and their own well-being at work. The results of the study show that emotional regulation is a skill that can be developed by a kindergarten teacher that utilizes self-reflection. The kindergarten teachers who participated in the study considered that the kindergarten staff would need additional training in developing emotion regulation.
  • Sandberg, Susanne (2018)
    Nonverbal communication is an essential part of social skills. Earlier studies show that nonverbal communication can be more effective than verbal communication. Nonverbal messages are more interpreting than verbal messages and are easily understandable for children. The purpose of this study was to clarify how nonverbal communication is seen in day care. In addition, how nonverbal communication can affect the interaction between the adult and the child. The study was a qualitative case study which was made in cooperation with a day-care center in Helsinki. The material was collected by interviewing the kindergarten teacher and by observing eight 4-year-old children. The observation lasted for two hours. The observation material was collected using participant observation where the researcher was physically present, but watched the activity by the side. The interview was guided by a semi-structured approach, in which the interviewee answered to the pre-defined questions. Some of the responses were supplementary questions, for a deeper understanding of the matter. The processing phase of the material started by looking similarities through the themes that were shown in the interview and observations. The study material was analyzed by theming and contenting the analysis part. The study showed that especially positive nonverbal communication has a direct link of creating a close and safe interaction between people. Educational professionals were seen as meaningful examples for children, supporting the development of early communication skills. By observing the group of children, it turned out that nonverbal communication was mostly seen in controlling situations such as pointing something as a gesture instead of using words. Based on the study, it can be said that the versatility of the voice and gestures can be used to create an accepting daycare atmosphere.
  • Sipiläinen, Milla Maisa Alisa (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarjota tiivistetty ja johdonmukainen kuvaus aikuisen ja kolmevuotiaan monikielisen lapsen välisestä sanattomasta viestinnästä. Tutkimuksessa kuva-taan sanatonta viestintää monipuolisena ilmiönä, joka sisältää tiettyjä ominaispiirteitä. Tutkimukses-sa keskitytään kuvaamaan keinoja, joita niin lapsi kuin aikuinen hyödyntävät varhaiskasvatuksen ohjatun toiminnan tilanteissa. Lisäksi tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa käytännöllinen ja konkreettinen tieto siitä, miksi sanattoman viestinnän toteutuminen ja hyödyntäminen on tärkeää varhaiskasvatuksessa, ja mitä se tarjoaa niin aikuiselle kuin lapselle. Menetelmät. Tässä tutkimuksessa menetelmänä käytetään narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tut-kimuksen aineiston analyysissä käytettiin kuvailevaa synteesiä. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui neljä tieteellisistä artikkelia, jotka ovat vertaisarvioituja, suomen ja englanninkielisiä sekä julkaistu vuosina 2005–2022. Artikkelit ovat julkaistu Helsingin yliopiston kirjaston tietokannassa. Valikoidut tieteelliset artikkelit tutkivat aikuisen käyttämää sanatonta viestintää, lapsen sanattoman viestinnän piirteitä, varhaiskasvatuksen (early childhood education and care/ ECEC) ohjatussa toiminnassa ilmenevää sanatonta viestintää sekä aikuisen ja lapsen välistä sanatonta viestintää. Lisäksi tutki-muksessa kuvataan kolmevuotiaan lapsen kykyä tunnistaa sanatonta viestintää. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä tutkimuksessa lapsen käyttämiksi sanattoman viestinnän kei-noiksi osoittautui käden liikkeet ja eleet, katsekontakti ja ilmeet, liikkuminen ja kosketus. Aikuinen puolestaan käyttää sanatonta viestintää yhdessä sanallisen viestinnän kanssa, sekä ilmeiden, elei-den ja katsekontaktin avulla. Aikuiset ja kolmevuotiaat lapset käyttävät myös liikettä ja siirtymistä sanattoman viestinnän keinoina. Lapsen sanattoman viestinnän aloitteet jäävät aikuiselta helposti huomaamatta tai huomioimatta, mikä korostaa sanattoman viestinnän keinojen tunnistamisen tär-keyttä. Lisäksi aikuinen hyödyntää sanallista viestintää sanattoman kanssa samanaikaisesti. Kol-men vuoden iässä lapsen sanattoman viestinnän keinojen ymmärrys ja käyttö lisääntyvät merkittä-västi. Kolmevuotias osaa myös käyttää sanallista viestintää yhdessä sanattoman kanssa, sanaton viesti kuitenkin välittää enemmän informaatiota kuin sanallinen.
  • Tervo, Anna-Riikka (2023)
    Tutkimukseni tavoite on perehtyä inkluusion toteutumiseen suomalaisessa varhaiskasvatuksessa lasten näkökulmasta, mikä ohjaa koko tutkimustani. Tutkimuskysymykseni ovat: miten inkluusio toteutuu lasten näkökulmasta ja miten osallisuus toteutuu tutkimusryhmässäni. Tutkimuksessani etsitään niitä tapoja, joiden puitteissa inkluusio toteutuu lapsiryhmässä lain vaatimalla tavalla lasten näkökulmasta. Tutkimukseeni osallistui yksi päiväkotiryhmä lapsineen ja kasvattajineen. Kyseessä oli yhden päiväkodin integroitu erityisryhmä, jossa oli kaksitoista lasta ja kaksi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa sekä yksi lastenhoitaja. Havainnoin lapsiryhmän toimintaa kuutena eri ajankohtana tammi-helmikuun aikana 2023. Perustan tutkimustulokseni ja johtopäätökseni havaintoihini. Tutkimukseni pohjautuu lisäksi inkluusioteoriaan, eli se on teoriapohjainen sisällönanalyysi. Osallisuuden pisteyttäminen käytännön tilanteissa on tutkimuksessani tapa arvioida inkluusion toteutumista. Tutkimukseni pohjalta havaitsin kasvattajien olevan merkittävässä roolissa lasten osallisuuden mahdollistajina, sekä siinä, että inklusiiviset periaatteet toteutuivat ryhmässä. Sen sijaan sosiaalinen osallisuus eli vertaissuhteet lasten välillä eivät toteutuneet ryhmässä toivotulla tavalla silloin, kun kasvattajat eivät olleet mukana niitä edistämässä. Laadullisessa tutkimuksessa ei pystytä päättelemään yleistettävissä olevia tuloksia. Tämän tutkimusryhmän kohdalla tulokset antavat kuitenkin suuntaa sille, että kasvattajien mukanaolo vertaissuhteiden muodostamisessa oli tärkeää silloin, kun haluttiin auttaa tuen tarpeen lapsia pääsemään mukaan yhteisleikkeihin vertaislasten kanssa. Myös lasten osallistaminen oli kasvattajien tekemä tietoinen valinta varhaiskasvatuksen arjessa. Osallisuustasolta toiselle pääsemiseksi kasvattajien tulisi osallistaa lapsia aiempaa enemmän päätöksentekoprosesseihin.
  • Haara, Essi Maria (2017)
    The aim of this study was to investigate the encounters between the children and caregivers in kindergarten’s basic care situations. This study was based on educare-model developed to represent early childhood education as combination of education and nurture (Stakes 2005). The younger the children, the bigger is the role of basic care playing in their days in kindergarten. Therefore, it is essential to discover the pedagogical value of basic care, that is nowadays often forgotten (e.g. Kalliala 2012). Target of the study was to represent the encounters from the view of caregiver's interaction. In addition, the study was to investigate the caregivers' thoughts concerning the significance of basic care routines and interaction with children. The research material was collected from three day care centers in Southern Finland in Spring 2016. The research material includes encounters' observations and questionnaire made for the staff. All the material of the study has been analysed by using qualitative methods. A tripartite model was made to represent the different types of encounters occurred in the observation material. In this study nearly 50 percent of the encounters between the staff and children were firstrate yet the majority of the encounters wasn't as propitious. This study suits well with the recent studies as significant variation in the quality was observed between the caregivers and day care centers. According to questionnaire the staff's approach to basic care and interaction is positive and homogeneous. Regardless the results of the questionnaire, the caregivers often seem to fail in investing in the encounters with the children.
  • Hagström, Magdalena (2022)
    Syftet med studien är att synliggöra särbegåvning inom småbarnspedagogiken. Då forskningen om särbegåvning inleddes konstaterades det att utbudet på studier i ämnet som behandlar barn under skolålder är begränsat. Trots det hittades tillräckligt med studier och litteratur för att bygga upp en teoretisk grund. Studien utgår från följande forskningsfrågor: Vad betyder särbegåvning för personalen inom småbarnspedagogik? På vilket sätt beaktas särbegåvade barn i planerande av pedagogiken? Vad för slags fortbildning skulle gynna personalen inom småbarnspedagogiken? Studien genomfördes som en kvalitativ fenomenologisk studie. Som materialinsamling användes intervju. Det var fem informanter som ställde upp och de hade olika lång arbetserfarenhet och jobbade med olika åldrars barn. Som analysmetod har innehållsanalys använts. Analysen genomfördes med att sammanfatta tre olika temaområden som framkom i intervjuerna. Resultaten visade att personalen inom småbarnspedagogiken känner till fenomenet särbegåvning. De definierar särbegåvning på följande sätt: barn som har lätt att lära sig nya saker bara intresset finns och besitter ofta en stor kunskap om ämnen som intresserar dem. Men de lyfte också fram svårigheter inom de sociala förmågorna. Om de hade ett särbegåvat barn i gruppen skulle de i verksamheten fokusera på barnets delaktighet, lärmiljöer som stöder och sporrar utveckling samt egen tid för det särbegåvade barnet med en vuxen. Om informanterna erbjöds fortbildning skulle de önska kurser om särbegåvning och en digital informationsbroschyr samt satsningar på det kollegiala lärandet. Jag drar slutsatsen att fenomenet särbegåvning börjar få mera synlighet inom fältet men det finns ännu saker att jobba med som exempel vidareutbildning i ämnet.
  • Mäkelä, Julia (2024)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan esiopetusikäisten lasten keskinäistä vuorovaikutusta ja vertaissuhdetta vapaan leikin aikana laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa lasten välisestä multimodaalisesta vuorovaikutuksesta verbaalia ja non-verbaalia viestintää tutkimalla. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia verbaalin ja non-verbaalin viestinnän vaikutusta ja yhteyttä lasten väliseen vertaissuhteeseen, joko sitä edistävänä tai rajoittavana tekijänä. Tutkimustani on ohjannut erityisesti Vermilän (2023) ja Syrjämäen (2019) väitöskirjat, jotka kummatkin käsittelevät lasten välistä vuorovaikutusta ja vertaissuhdetta. Aineistonkeruu suoritettiin Suomessa sijaitsevassa esiopetusryhmässä videoimalla lasten välistä vuorovaikutusta vapaan leikin aikana kahtena peräkkäisenä päivänä tammikuussa 2024. Aineistonkeruun aikana tutkija ei ottanut kontaktia lapsiin tai ohjannut lainkaan lasten välisiä leikkejä tai leikkikavereiden valitsemista, jotta tilanne säilyisi mahdollisimman todenmukaisena. Videokuvattua aineistoa muodostui yhteensä 26 min. Videokuvattujen lasten määrä oli n=9, mutta tutkielmaan analysoitavaksi päätyi kahden (2) lapsen välinen leikkitilanne. Lasten välistä multimodaalista vuorovaikutusta tutkittiin käyttäen vuorovaikutusanalyysiä menetelmänä. Aineistoa analysoitiin kahden asetetun kategorian kautta: 1. verbaalinen ilmaisu ja 2. kehon asento ja eleet. Tutkimuksessa todettiin lasten esittävän paljon verbaalisia ehdotuksia leikin kulusta leikkikaverille, mutta ehdotuksiin verbaalisesti vastaaminen oli kuitenkin vähäistä. Lasten non-verbaalin vuorovaikutuksen todettiin olevan keino täydentää verbaalista vuorovaikutusta. Positiivisia kokemuksia ilmennettiin non-verbaalisesti muun muassa hymyilemällä ja innosta hyppimisellä, sekä negatiivisia kokemuksia vetäytyneellä katseella ja lyyhistyneellä kehon asennolla. Myönteistä vertaissuhdetta lasten välillä todettiin ylläpitävän tunteiden, reaktioiden ja käyttäytymisen onnistunut säätely. Rajoittavana tekijänä vertaissuhteen ylläpitämisessä todettiin leikkikaverin esittämien ehdotusten sivuuttaminen sekä leikin omaehtoinen ohjaaminen.
  • Astikainen, Nette (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvailla sateenkaarinuorten kokemaa epäasial-lista kohtelua liikuntatilanteissa. Sateenkaarinuorten asemaa liikunnassa ja urheilussa on tut-kittu suhteellisen vähän. Hiljattain saadut tutkimustulokset ovat kuitenkin osoittaneet seksu-aali- ja sukupuolivähemmistöjen olevan erityisen alttiita epäasialliselle kohtelulle liikuntatilan-teissa. Tämän tutkielman tarkempana tutkimustehtävänä on selvittää sateenkaarinuoriin lii-kuntatilanteissa kohdistuvan epäasiallisen kohtelun muotoja. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, tarkemmin ottaen in-tegroiva katsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui yhdeksästä tutkimuksesta, jotka si-joittuvat julkaisuajankohdaltaan yhtä poikkeusta lukuun ottamatta 2010- ja 2020-luvuille. Tut-kimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Epäasiallisen kohtelun muotoja analysoitiin sateenkaarinuorilla olevien kokemusten pohjalta. Aineistosta löydetyistä epäasiallisen kohte-lun muodoista muodostettiin kolme ryhmää sen perusteella, millä tavalla epäasiallinen kohte-lu ilmeni vuorovaikutustilanteissa. Tulokset ja johtopäätökset. Sateenkaarinuorten epäasiallinen kohtelu liikuntatilanteissa sai monia eri muotoja. Tulosten mukaan epäasiallinen kohtelu ilmeni fyysisesti, sanallisesti sekä epäasiallisena suhtautumisena. Tulokset osoittavat, että sateenkaarinuorten asema liikun-nassa on huolestuttava. Sitä tulisi parantaa kiinnittämällä huomiota erityisesti yhdenvertai-sempaan ja asiallisempaan kohteluun. Jotta epäasialliseen kohteluun voidaan puuttua, on olennaista ymmärtää kyseessä olevan laaja ja monimuotoinen ilmiö. Tästä tutkielmasta saa-dut tutkimustulokset auttavat osaltaan epäasiallisen kohtelun ymmärtämistä, erityisesti sen käytännössä ilmenemisen kannalta.
  • Tervonen, Hennika (2017)
    The aim of my thesis was to find out how the LGBT families living in the Helsinki metropolitan area had experienced the day care of their children in 2008-2015. In my preliminary view, professional educators usually have positive attitudes towards LGBT families, although negative experiences are also found. Earlier research on LGBT families has shown that various practices in educational institutions have not been sufficiently considered from the point of view of the diverse needs of families. Because of heterosexist structures, sexual minorities have become “outsiders” in educational institutions and have that way been left out from the diverse idea of humanity. The glorification of heterosexuality has led to bullying of sexual minorities in schools. The same limited mindset has also been seen in day care where children are taught through stories and fairy tales that they will be expected to start a heterosexual nuclear family in future. The study material was collected from August to September 2016 through theme interviews. Three LGBT families participated in the study. All the families that participated in the study were originally families of lesbian couples. One of the thematic interviews was conducted as a parental interview in which both parents participated. Two other interviews were conducted as individual interviews. The material was analysed by content analysis. The results of the study confirmed my own preconception: attitudes towards LBGT families vary a great deal in the day care centres of the Helsinki metropolitan area. There are considerable differences in the quality of diversity education even within the same day care centre. How well LGBT families can be catered for in day care centres depends on how familiar the staff is with the family's special needs or dare discuss difficult issues. If the staff is not familiar with various types of the families, they cannot cater for their special needs in teaching. Based on the results, LGTB families are usually considered at the time of the father’s and mother's days, when the practices associated with the day are discussed together with the families.
  • Fabricius, Mathilda (2023)
    Majoriteten av världens befolkning identifierar sig idag som flerspråkiga. Den ökade flerspråkigheten har fört med sig ett behov av förändring om hur vi ska tänka kring flerspråkighet och pedagogik. Syftet med denna studie var att ta reda på hur klassläraren kan stöda flerspråkiga elevers lärande samt hur skolledningen kan hjälpa läraren i deras arbete. Studien är utförd som en kvalitativ litteraturstudie, där utgångspunkten ligger i att granska existerande vetenskapliga artiklar. Materialet bestod av åtta finsk- och svenskspråkiga vetenskapliga artiklar, publicerade efter år 2012. Artiklarna har analyserats genom en systematisk litteraturanalys. Analysmetoden är induktiv, då jag utgått från den insamlade litteraturen i syfte att hitta korrelerande och återkommande teman som besvarar forskningsfrågorna jag ställt. Resultatet visade att genom att på olika sätt synliggöra språk och tillåta användning av olika språk i undervisningssituationer möjliggör man för eleven att uttrycka sin egentliga kunskapsnivå. Aktiv språkanvändning vid olika tillfällen och situationer utvecklade vardagsspråket till ett mer skolrelaterat språk, där läraren hade möjlighet att fungera som språkligt stöd i sociala undervisningssituationer. Resultatet visade även att bemötandet av flerspråkighet på ett affirmativt sätt, genom att skapa en accepterande klassmiljö var man öppet visade att flerspråkighet är en rikedom och använde flerspråkighet som en resurs var av betydande mening. Det framkom också att lärarna är i behov av stöd i form av fortbildning och andra utbildningstillfällen som skolledningen ansvarar för. Slutsatsen är att ett fungerande och flexibelt samarbete behövs mellan alla involverade, det vill säga bland skolpersonal och mellan hem och skola. Av lärare och skolledning förväntar man sig ett positivt och accepterande förhållningssätt samt aktuell kunskap om flerspråkighet.
  • Lökström, Tiina (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää satuhieronnan käytön yleisyyttä varhaiskasvatuksen parissa työskentelevillä henkilöillä, havaita sen käytön yleisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä selvittää, millaisissa tilanteissa sitä yleisesti käytetään ja millaisia kokemuksia sen käytöstä on syntynyt. Alkutilanteen kokemukseen perustuvana olettamuksena oli, että satuhieronta ei ole kovinkaan hyvin tunnettu työmenetelmä varhaiskasvatuksen henkilöstön parissa. Tutkimus toteutettiin perehtymällä satuhierontaan ja sen perusteena oleviin menetelmiin teoriatasolla sekä keräämällä tutkimusaineistoa kyselytutkimuksen avulla tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi. Kyselytutkimukseen osallistui 76 henkilöä kolmen viikon ajanjaksona järjestetyssä verkkopohjaisessa kyselyssä. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin, teemoittelun avulla ja sitä tarkasteltiin peilaten työn teoriaosuudessa esitettyihin havaintoihin. Tutkimuksen tuloksena satuhieronta on yleinen, laajasti käytetty ja tunnettu työmenetelmä varhaiskasvatuksen henkilöstön parissa. Sitä käytetään tyypillisesti tilanteissa, joille rauhallisuus ja lepo ovat ominaisia. Satuhieronnan havaittiin vaikuttavan lapsiin positiivisesti muun muassa rentoutumisen ja hyvän mielen luomisen kautta. Sen koettiin olevan myös soveltuva työmenetelmä moniin tarkoituksiin, kuten rauhoittumiseen ja rentoutumiseen sekä haasteita omaavien lasten kanssa käytettäväksi.
  • Varis, Riitta (2022)
    Sisustaminen on suosittu harrastus ja tutkitusti keino rakentaa omaa identiteettiä. Kestävä sisustaminen on nouseva trendi. Mitä kestävä sisustaminen tarkoittaa käytännössä? Aiheesta ei ole tehty tieteellistä tutkimusta. On tutkittu suomalaista sisustus- ja esinekulttuuria, asumiseen liittyviä psykologisia merkityksiä sekä kuluttajuutta. Ekologinen sisustaminen esittäytyy esim. aikakausilehtien ja kierrätykseen liittyvien verkkosivustojen palstoilla. Kiertotaloudesta on olemassa viranomaisten tekemiä raportteja. Kestävään kuluttajuuteen liittyy vahvasti materiaalien käytön tehostaminen ja kierrättäminen. Tutkimukseni tavoitteena on kartoittaa sisustustuotteiden uudelleenkäyttöä ja kierrätystä suomalaisissa kodeissa 2020-luvun alussa. Mielenkiinto kohdistui siihen, mitä sisustustuotteita kierrätetään ja arvostetaan. Myös kierrätettyjen sisustustuotteiden alkuperä oli tutkimuksen kohteena. Lisäksi tutkin, mitä tuotemerkkejä tai brändejä aineistosta nousee esiin. Tässä tutkimuksessa paljon käytetty termi ”second-hand” tarkoittaa uudelleenkäytettyjä, kierrätettyjä sisustustuotteita. Tutkimuksen menetelmänä käytin kuvantutkimukseen kehitettyä sisällön analyysia. Aineisto muodostui Koti ja Keittiö -lehden vuosikerrasta 2021, joka sisältää 12 lehden numeroa. Analysoitavaksi valitsin lehden kodit -osion kotiesittelyt ja niissä erityisesti artikkeleiden kuvat ja kuvatekstit. Taulukoin kuvissa esiintyneet kierrätetyt sisustusesineet tutkimusmenetelmän mukaisesti luomiini kategorioihin ja alaluokkiin. Lopuksi yhdistelin luokkia tarkoituksenmukaisesti. Muodostin tuloksista kaaviot, joiden perusteella tulkitsin ja analysoin tuloksia. Tutkimus osoitti, että eniten kierrätetään huonekaluja, kuten tuoleja. Pieniä sisustustuotteita, kuten maalauksia ja ruukkuja, hankittiin käytettyinä toiseksi eniten. Säilytyskalusteet olivat myös suosittuja käytettynä hankittuja tuotteita. Tuotteet oli useimmiten saatu perintönä, mutta usein alkuperänä oli myös kirpputori tai vanhan tavaran liike. Vertaisverkkokaupan osuus tässä tutkimuksessa näyttäytyi suhteellisen pienenä, mutta sen on raportoitu kasvaneen korona-aikana. Tuotemerkeistä esiin nousivat odotetusti Artek ja Arabia. Myös muutama muu suomalainen tuotemerkki sai arvoisensa maininnan aineistossa. Tutkimusta voisi käyttää jatkotutkimuksen pohjana tutkittaessa kierrätettyjen sisustustuotteiden merkityksiä sisustajalle.
  • Heinonen, Sanni (2016)
    Part-time special education has been an important part of the Finnish school system for decades, and most of it has traditionally been carried out as small group instruction. Recently, however, there have been attempts to increase the amount of co-teaching, and it has also been assumed that the role of special education teachers will become more consultative in the future. These changes would mean that the amount of small group instruction would decrease, which isn’t necessarily a good thing for students who need extra support. When decisions about special education are made, it’s important to take students’ viewpoint into account as well. Therefore, the purpose of this study was to investigate sixth-grade students’ experiences about small group instruction in a resource room. Not that many studies about this topic have been made from students’ point of view, but based on the earlier research it seems that many students think that small group instruction enhances learning, whereas co-teaching has more social benefits. The data for this qualitative case study was collected by interviewing four sixth-grade students, who received small group instruction once a week outside their actual school day. The data was analysed by using phenomenological-hermeneutic content analysis, and the whole study was guided by a child perspective approach. In this thesis I will discuss how the students felt about visiting the special education teacher and what kind of benefits and disadvantages they thought it had given them. The results of the study showed that the students felt mainly positively about visiting the special education teacher and thought they had benefited from it in many ways. The most important benefits were related to peaceful and safe learning environment, individual help from the special education teacher and an extra opportunity to practise things that were difficult for them. All of the students thought the part-time special education had affected positively their success at school and it was usually nice to visit the special education teacher. Sometimes studying in the resource room was, however, hard or annoying, and other students might tease them because of it. The results of this study indicate that at least part of the students, who need support, like and benefit from small group instruction and therefore reducing the amount of it should be carefully considered. This study also backs up the idea that students’ views should be listened to since they can verbalize their experiences and give reasons for their opinions quite well and from various aspects.
  • Lauri, Emma (2019)
    In my bachelor’s thesis I examine the development of special education in Finland. My research questions are what kind of stages special education has gone through to develope into its present form in Finland and how it has evolved from segregation towards a more inclusive style. My bachelor’s thesis is a descriptive literary survey. I have searched the data from a book called Erityispedagogiikan perusteet and from its references. In addition to this, I have used Google Scholar and Helka’s article search with entries inkluusio, erityisopetus, teacher, attitudes and inclusive education. Based on the data, it became clear that special education in Finland was arranged mainly separately from other teaching for a long time. At first, special education was given to sense disabled and “idiotic” ones. After this, it was offered to children with intellectual disabilities and behaviour disorders. Eventually, it was given to pupils with minor, such as reading and speech, problems. In the 1970’s people started to discuss how much separate special education should be offered in relation to other teaching. Gradually inclusive education, where support is brought to the pupil, became to be the goal through integration. The congress reports and the declarations for the more equal school system of the UN especially affected the pursuit of the inclusion. Dividing pupils into mainstream and special education was thought to be against equality and no study could prove special education was more effective. In Finland National Board of Education and Finnish National Agency for Education have gradually promoted integration, but no law obliges municipalities to carry out the local school policy or physical integration with exact regulations. However, Basic Education Act and core curriculum for basic education contain the principal themes of inclusion. Some of the other changes towards inclusion have been the decrease in separate learning environments and the increasing number of pupils receiving special education full-time or part-time in mainstream classes. (Moberg & Savolainen, 2015.)
  • Maaninka-Ek, Jessica (2018)
    The purpose of this research is to get more information about children who have learned to read at an early age and about the linguistic environment they live in. Teaching how to read is usually an assignment for the school, but the base of how to read is developed much earlier. Some children learn to read before they go to school or preschool. My own history with learning how to read in my early childhood was one of the reasons why I wanted to do a research about children with early reading skills. The investigation was conducted through qualitative methods. Four parents were interviewed about their children. One of the parents also worked as a kindergarten teacher, and that has been taken into account with the interview. The interviews were halfstructured, theme interviews and the material was analysed according to the themes that came up. The results show both similarity and differences with the characteristics of the children. Within the linguistic environment, bedtime reading and possibility for shared reading moments showed up as some of the most important things that have an impact on reading abilities. Reading-positive environment interrelates with the positive attitude towards reading held by the parents.