Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Tainiola, Sonja (2018)
    My research concerns the manifestation of sexual diversity in basic education textbooks. In general, our attitudes towards sexual diversity have slowly changed. In our society these changes have also affected legislation. For example, same-sex marriages are now recognized by law.. Previous research has established that heteronormativity dominates basic education textbooks and teaching. The aim of this research is to examine if sexual diversity appears in health education textbooks. If it does appear, how is sexual diversity described. My presumption was that heteronormativity still dominates health and sex education. Due to subjective nature of discourse analysis, the possible bias caused by this presumption has to be taken into account when reading the findings of my research. My research material was basic education textbooks. In primary school, health education is part of subject called ympäristöoppi. I analyzed parts 1-6 of this subject’s textbook called Tutkimusmatka. In junior high school health education is its own subject and the textbook is called Voimaa. My research method was discourse analysis. There was four discourses to be found in my study. These discourses were the missing discourse of sexuality, the biological discourse of sexuality, the heteronormative discourse of sexuality and discourse, which was normalising sexual diversity. In primary school textbooks there was not much of talk about sexual diversity, because the discourse of sexuality was missing altogether. Biological discourse of sexuality was dominating all textbooks. In junior high school textbooks there was talk about sexual diversity, but only in one chapter. Even though there was attempt to normalise sexual diversity, heteronormativity dominated the talk about sexual diversity. Heteronormativity seems to be still dominating health education textbooks.
  • Vuorinen, Matti (2021)
    Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asema on yhteiskunnassa parantunut, mutta liikunnan ja urheilun parissa on edelleen suuria haasteita, ja niihin liittyvät tilat ovat tavanomaista haastavampia. Yksilön seksuaalisuudella ja sukupuolella on tavanomaista suurempi merkitys urheilussa ja liikunnassa, sillä koko ympäristö on alun perin miesten miehille perustama heteronormeja tukeva tila, jossa maskuliinisia piirteitä pidetään korkeassa arvostuksessa. Liikunnan ja urheilun kenttä on kuitenkin kehittynyt tasaiseen tahtiin, ja yksilön seksuaalisuus tai sukupuoli ei ole samalla tavalla ongelma kuin aikaisempina vuosina, mutta parannettavaa vielä on. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää aikaisemman tutkimuksen perusteella seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyviä rakenteellisia ja käytännöllisiä ongelmia liikunnan ja urheilun kontekstissa. Lisäksi aineistosta haetaan teemoja, jotka näyttävät kehityskohtia, joihin liikunnassa ja urheilussa tulee keskittyä. Tutkimus suoritettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrittiin kuvaamaan monipuolista ilmiötä laajasti eri näkökulmista. Näin saimme laajan yhteiskunnallisen käsityksen ilmiöstä, jossa otettiin mukaan kotimaista, sekä kansainvälistä tutkimusta aina huippu-urheilun kontekstista, harrasteurheilusta, sekä koululiikunnasta. Monipuolista aineistoa analysoitiin niissä ilmenevien käytäntöjen ja rakenteiden pohjalta, joissa nousi esiin samoja teemoja vaihtelevista konteksteista huolimatta. Tutkimuksessa nousi esiin termit heteronormatiivisuus ja hegemoninen maskuliinisuus, jotka ovat vaikuttavimpia sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä tekijöitä liikunnassa ja urheilussa. Liikunnassa ja urheilussa esiintyvät heteronormit luovat viitekehykset sille, minkälaisia miesten ja naisten tulisi ylipäätään olla. Miesten tulee olla vahvoja ja maskuliinisia, kun taas naisten tulee olla feminiinejä ja elegantteja. Molemmilta oletetaan heteroseksuaalisuutta. Liikunnan ja urheilun maskuliinisuuden hegemonia puolestaan pitää vahvaa miestä ihanteena, johon tulee päästä ja miehuus määritellään asiana, joka itsessään antaa yksilölle urheilullisen edun. Urheilun ja liikunnan rakenteissa painottui etenkin sukupuoleen liittyvät asiat sukupuolijakojen, sukupuolittuneiden asusäädöksien ja sukupuolen testaamisten myötä. Seksuaalisuuden merkitys näkyi urheilun ja liikunnan käytännöissä eri kielenkäyttöön liittyvien normien ja seksuaalisuutta mitätöivien käytäntöjen muodossa. Suoranainen häirintä on vähentynyt, mutta ongelmat ovat muuttuneet rakenteiden muodossa sellaisiksi, joissa ollaan huolestuneita väärin perustein esimerkiksi naisten asemasta urheilussa pitämällä heille omat sarjat ja samalla vastustamalla transnaisten 3 osallistumista sillä perusteella, että heidän syntymänsä yhteydessä määritelty sukupuoli antaa heille epäreilun kilpailuedun. Käytäntöjen kohdalla yksilöitä ei enää samalla tavalla häiritä seksuaalisuutensa pohjalta, mutta heteronormeista poikkeaminen pistää yksilön asemaan, jossa heidän oletetaan pitävän tiedon omanaan.
  • Wikholm, Ellen (2023)
    Alla elever har rätt till att bli sedda och få det stöd de behöver. I dagens skola finns det elever med diverse behov av stöd. Trots detta ska utbildningen vara inkluderande. Syftet med denna forskning var därmed att undersöka hur klasslärare kan stöda och inkludera elever med diagnosen selektiv mutism. Denna kandidatavhandling utfördes som en beskrivande litteraturöversikt. Samplet för litteraturöversikten bestod av åtta artiklar som publicerats mellan åren 1992 och 2023. Artiklarna analyserades med hjälp av tematisk analys. Tre teman samt två subteman identifierades ur materialet. Utifrån dessa kan man konstatera att det finns diverse sätt klasslärare kan stöda samt inkludera elever med diagnosen selektiv mutism. Klasslärare kan kommunicera på alternativa sätt, ställa frågor på ett visst sätt, utveckla sin kunskap samt acceptans kring selektiv mutism. Dessutom är samarbetet mellan skolan, hemmet och andra professionella väsentligt för att stöda och inkludera elever med selektiv mutism.
  • Lidberg, Pontus (2023)
    Denna kandidatavhandling syftar till att undersöka selektiv mutism som ett relativt okänt ång-estsyndrom som påverkar barns förmåga att kommunicera i sociala sammanhang. Studien strävar efter att belysa speciallärares syn på lärarnas kunskap om selektiv mutism och deras uppfattning av lärarnas kompetens i att hantera detta ångestsyndrom. Genom användning av en kvalitativ metod har jag genomfört semistrukturerade intervjuer med tre ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik. Dessa informanter valdes på grund av deras omfattande erfarenhet av att arbeta med barn som har selektiv mutism och samarbete med pedagoger. Intervjuerna hölls på distans via Teams. De insamlade data tran-skriberades och analyserades tematiskt för att upptäcka övergripande mönster och centrala teman i speciallärarnas berättelser. Resultaten av denna studie visar en varierande uppfattning bland speciallärarna angående lärarnas kunskap om selektiv mutism inom småbarnspedagogiken. De betonade enhälligt vikten av tidig identifiering av barn med selektiv mutism, behovet av nära samarbete mellan lärare, talpedagoger och föräldrar samt betydelsen av att bemöta dessa barn på ett sensitivt och stöttande sätt.
  • Suominen, Essi (2023)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan selkokielestä annettujen suositusten mukaisten selkomukautusten vaikutusta selkokielen kohderyhmiksi määriteltyjen ryhmien tekstin ymmärtämiseen. Selkokieli on sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin ymmärrettävää kieltä. Tutkimuksessa tarkastellut mukautukset on jaettu teksti- ja sanatason mukautuksiin sekä visuaalisiin keinoihin, kuten kuvatukeen ja typografiaan. Selkokielen kohderyhmistä tarkastellaan lähemmin neurobiologisista syistä ja kieliympäristöstä johtuen kielen haasteita kohtaavia. Tutkimuksessa pyritään löytämään keinoja, joilla eritystarpeisten ryhmien tekstin ymmärtämistä voidaan tukea etenkin koulutuksen näkökulmasta. Aiemmista tutkimuksista tiedetään, että heikko lukutaito johtaa usein kielellisten taitojen heikkenemiseen suhteessa ikätasoon, heikkoon minäpystyvyyden tunteeseen, tiedonhaun hankaloitumiseen ja siten oppimisvaikeuksien laaja-alaistumiseen, joten ymmärtävän lukutaidon edistäminen on erityispedagogiikan näkökulmasta oleellista. Samalla tuetaan osallisuutta, joka on myös opetussuunnitelmassa asetettu tavoite. Menetelmät. Tämä tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastellaan kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta selkokielestä sekä sen vaikutuksesta erityistarpeisten ryhmien tekstin ymmärtämiseen. Tutkimuksen aineisto koostuu viidestä vuosina 2019–2021 julkaistusta empiirisestä tutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä, joka perustuu tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen mukaan teksti- ja sanatason mukautusten ja visuaalisten keinojen vaikutuksiin erityistarpeisten ryhmien tekstin ymmärtämiseen. Tulokset ja johtopäätökset. Tekstitason selkomukautus hyödytti kaikkia ryhmiä joiltain osin. Kehitysvammadiagnosoiduilla aikuisilla tekstitason mukautus ei vaikuttanut luetun ymmärtämiseen, mutta selkokielinen teksti tuki lasten kommunikointikykyä tarinasta keskusteltaessa. Lukivaikeusdiagnosoiduilla nuorilla selkomukautus tuki ymmärtävää lukutaitoa. Muulla kuin äidinkielellään opiskelevia lapsia selkomukautus auttoi suoriutumaan paremmin luonnontieteen kokeesta. Visuaalisista keinoista hyötyivät kaikki kohderyhmät: kuvatuki paransi muulla kuin äidinkielellään opiskelevien lasten koetuloksia sekä helpotti etenkin aikaisemmin vähän lukeneiden lukivaikeusdiagnoosin saaneiden nuorten aikuisten lukuprosessia. Selkeä kirjasin auttoi kehitysvammadiagnosoituja oppimaan määrällisesti enemmän uusia sanoja. Selkokieliset mukautukset siis edistivät erityistarpeisten ryhmien tekstin ymmärtämistä, ja ne lisäsivät erityisryhmien osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.
  • Mattila, Olga-Maaria (2020)
    Tavoitteet. Konkreettista ruokakasvatusta annetaan päiväkodeissa ja seuraavan kerran yläkoulun kotitalousopetuksessa. Peruskoulun ruokakasvatusta käsittelevät aiemmat tutkimukset osoittavat, että ruokakasvatusta annetaan osana kouluruokailua sekä satunnaisesti osana muita oppiaineita. Tässä tutkielmassa tutkitaan alkuopetuksessa työskentelevien opettajien käsityksiä ruokakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Tarkoituksena on selvittää, miten opettajat ymmärtävät ruokakasvatuskäsitteen sekä miten ruokakasvatusta toteutetaan alkuopetuksessa. Lisäksi tutkitaan, mitkä ovat opettajien kokemusten mukaan ruokakasvatusta edistäviä sekä rajoittavia tekijöitä. Menetelmät. Tutkimusaineisto koottiin käyttäen puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Osa haastateltavista valikoitui harkinnanvaraisesti ja osa sosiaaliseen mediaan jaetun haastattelukutsun kautta. Aineisto kerättiin haastatellen puhelimitse tai kasvotusten maaliskuun 2020 aikana. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi alkuopetuksessa työskentelevää luokanopettajaa. Haastattelujen kesto oli 32–45 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Litteroinnin tuloksena haastattelusta kertyi 53,5 sivun verran sanatarkkaa litteraattia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teema-analyysia käyttäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten mukaan alkuopetuksessa annettava ruokakasvatus keskittyi annettavaksi kouluruokailun aikana ja lisäksi ruokakasvatuksen teemoja eheytettiin osaksi muuta opetusta. Opettajien käyttämät toimintamallit olivat toiminnallisia. Ne kannustivat oppilaita hyviin käytöstapoihin. Ruokakasvatuksen käsite piti sisällään ravitsemustietoutta, arkitaitojen ja tapojen harjoittelua sekä sosiaalista kanssakäymistä ja makutottumusten laajentamista. Opettajat kokivat koulun toimintakulttuurin sekä oman motivaationsa ruokakasvatuksen keskeisimmiksi edistäviksi tekijöiksi. Ruokakasvatuksen haasteiksi koettiin puolestaan riittämättömät resurssit, kuten tuen vähäisyys ja koulun kiireiset aikataulut. Lisäksi opettajat kaipasivat ruokakasvatuksen näkyvän vahvemmin opetussuunnitelmassa.
  • Ora, Inka (2019)
    The purpose of this research is to study and describe how craft skills affect the choosing of a hobby for a fifties-fan who makes some of her clothes herself. In this study the questions of what is appealing of 1950s, what craft skills a fifties-fan needs for her hobby and where a fifties-fan finds inspiration and help for her crafting were examined and answered. The re-sults were compared to Vartiainen’s (2006) study about transmitting craft skills and information in virtual environments. There are no previous studies about 1950s as a hobby. The research data was collected in a group interview of three fifties-fans. All participants were females. The data was analysed based on the framework that was made for the interview. The theoretical basis of this study served as an aid in interpreting the results. The results indicate that craft and sewing skills have been a necessity for a fifties-fan to be able to dress in the 1950s’ style. 1950s have a special meaning for the fifties-fans as its masculine and feminine women’s fashion have helped the fans to become more positive about their bodies. The results indicate that problem solving of the fifties-fans is slightly different from the craft makers in Vartiainen’s (2006) study. Reality groups are more important for the fifties-fans than virtual groups. Though virtual groups are a source of inspiration and ideas for dressing up.
  • Hanhisalo, Marjo (2021)
    Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan selluloosakuitujen luonnonvärjäyksen tutkimusta. Aihetta tarkasteltiin ympäristöystävällisyyden näkökulmasta. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana luonnonväriaineet on alettu nähdä tärkeänä ympäristöystävällisempänä ja turvallisempana vaihtoehtona teollisille synteettisille väriaineille ei ainoastaan niiden uusiutuvan luonteen takia vaan myös lisäarvoa antavien ominaisuuksien takia. Tutkimuksen taustalla on hypoteesi siitä, että metallisuolapuretusaineet ovat ympäristölle haitallisia. Tutkimus tehtiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa tarkasteltiin neljäätoista eri vertaisarvioitua artikkelia vuosilta 2006–2020. Tutkimuksessa käytettävien artikkelien etsimiseen käytettiin SCOPUS tietokantaa, Google Scholaria, sekä Helkaa. Aineistoa etsittiin selluloosakuituihin, luonnonvärjäykseen ja ympäristöystävällisyyteen liittyvillä englanninkielisillä ja suomenkielisillä hakusanoilla. Tuloksista tehtiin integroiva kirjallisuuskatsaus, laadullisen synteesin avulla. Tutkimuksen tulosten perusteella tutkimukset jakautuivat eri teemoihin, sen mukaan millainen näkökulma niillä oli ympäristöystävällisyyteen. Metallisuolojen käyttö puretusaineena jakoi tutkimuksia kahteen eri leiriin. Toiset suhtautuivat metallisuolapuretteiden käyttämiseen myönteisesti toiset näkivät ne ympäristöystävällisyyden kannalta haitallisina. Vaihtoehtoisia värjäystekniikoita löytyi tutkimusten perusteella useita. Vaihtoehtoisina värjäystekniikoina oli käytetty mm. luonnonpuretteita/biopuretteita, sekä muista teknologia alueista tuotuja tekniikoita kuten plasmateknologiaa. Osa tekniikoista oli antanut perinteisiä metallisuolapuretteita parempia värjäystuloksia. Eri värjäystekniikoista löytyi niin etuja kuin haittojakin. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että tutkimusta luonnonvärien ympäristöystävällisyydestä on tehty suhteellisen vähän. Luonnonvärjäyksen tutkimus keskittyy suurimmaksi osaksi laboratorio tutkimuksiin, joiden tarkoituksena on tuottaa teollisuudelle ympäristöystävällisempiä värjäysmahdollisuuksia. Samaan aikaan olisi kuitenkin tärkeää tutkia myös luonnonvärien ympäristöystävällisyyttä ja sosioekonomisia vaikutuksia.
  • Turkkila, Roosa (2016)
    The classical views of Cognitive Science has been challenged by the embodied view of cognition. It rejects traditional views that cognition is computation on amodal symbols in a modular system, independent of the brain’s modal systems for perception and action. Instead it proposes that sensory and motor processes and bodily states underlie cognition. Especially the results in semantic processing has been seen as a clear evidence for embodied cognition. Studies have constantly demonstrated that motor processes are activated during the semantic processing and that stimulating these areas leads to changes in semantic processing. However, there are also results that are inconsistent with the strongest versions of embodiment. There are large parts in the brain far from sensory and motor areas taking part in semantic processing. The theories of secondary embodiment have seen this as a prof for amodal system in semantic processing. However, the relation between action and semantics is not yet fully understood and it could be that partly the same neural systems that contribute to the understanding of action also underlie general semantic processing.
  • Ruohonen, Venla (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on analysoida, millaisia näkemyksiä peruskoulun oppilailla on koulussa tarjottavasta kasvisruoasta. Lisääntyvä kasvisruoan syöminen auttaa hillitsemään ilmastokriisiä. Tämän vuoksi myös tutkielman lisääntyvä ymmärrys nuorten näkemyksistä koulun kasvisruokaa kohtaan auttaa pääsemään lähemmäs ilmastotavoitetta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kasvisruokailua ympäristön, kestävyyden ja ravitsemuksen näkökulmista peilaten sitä kouluruokailuun. Tutkimuksessa tuodaan esille kouluruokailun merkitystä osana ruokakasvatusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä yhdistävänä tutkimuksena. Aineisto kerättiin Helsingin yliopiston sähköisellä kyselylomakkeella peruskoulun 9.-luokkalaisilta maakuntakoulussa. Tutkimusaineisto koostui 18 oppilaan vastauksista. Aineisto analysoitiin hyödyntäen kvantitatiivisia tunnuslukuja, kuten prosenttiosuuksia, aineiston kuvaamisessa. Lisäksi avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysilla, hyödyntäen teoriaohjaavaa analyysia. Oppilaiden esiin tuomat näkemykset peruskoulun kasvisruoasta olivat pääosin negatiivisia. Negatiivinen asenne oli havaittavissa erityisesti poikien vastauksissa, mikä on linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Oppilaiden vastauksista voidaan tulkita, etteivät kyselyyn osallistuneet oppilaat syö mielellään koulussa kasvisruokaa. Koulun kasvisruokaa kuvailtiin mauttomaksi sekä heikkolaatuiseksi. Koulun kasvisruoan toivotiin tulevaisuudessa olevan paremman makuista sekä laadukkaampaa. Vastaukset antoivat viitteitä siitä, että jos kasvisruoka olisi laadukkaampaa, monipuolisempaa sekä maukkaampaa, sen syömisen todennäköisyys kasvaisi. Osa vastaajista oli kuitenkin vahvasti sitä mieltä, ettei laadun parantumisella olisi heille merkitystä, sillä he eivät tulisi syömään kasvisruokaa siitä huolimatta. Negatiivisesta suhtautumisesta huolimatta, positiivista on, että oppilaat näkivät tärkeäksi, että koulussa on tarjolla kasvisruokaa niille, joille tämä vaihtoehto on mieluinen. Tämä tutkielma tuotti arvokasta tietoa peruskoululaisten näkemyksistä kasvisruokaa kohtaan, nostaen esille ruoan heikkolaatuisuuden ja toiveet sen laadun parantumisesta.
  • Talka, Jenna (2023)
    Tavoitteet. Varhaiskasvatuksessa lapsella on oikeus näyttää erilaisia tunteita, joita jo yhden päiväkotipäivän sisään mahtuu paljon. Vihan tunne on yksi ihmisen perustunteista, jonka tarkoitusperä on ihmistä suojaava ja puolustava. Lapsen vihan tunteen kohtaaminen on aikuiselta sensitiivisyyttä vaativaa siinä, miten tunne ja sen ilmaiseminen osoitetaan lapselle sallituksi samanaikaisesti sen mahdollisesti toimimattomien tai sopimattomien ilmaisukeinoja rajoittaen. Lapsen tunteen salliminen konkretisoituu siinä, kun lapsen tunne otetaan todesta ja se vahvistetaan lapselle hyväksytyksi. Sen vastakohtana lapselle osoitettu tunteen väheksyntä tai mitätöiminen voi johtaa vaikeuksiin omien tunteidensa tunnistamisessa sekä niiden terveellisessä käsittelyssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lapsen vihan tunteesta sekä sitä, millaisena tunteiden sallivuus esitetään lapsen vihan tunnetta koskevien käsitysten kautta. Opettajien tunteita koskevia käsityksiä on tutkittu melko vähän. Menetelmät. Tutkimusotteeltaan laadullinen tutkimus toteutettiin keräämällä ryhmähaastatteluaineisto Zoom-ohjelmiston välityksellä etäyhteydellä. Ryhmähaastatteluun osallistui 4 koulutukseltaan yliopistopohjaisen kasvatustieteen kandidaatin tason varhaiskasvatuksen opettajaa, joiden työuran alkamisesta pätevöitymisen jälkeen oli kulunut alle 3 vuotta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset sisälsivät ymmärryksen lapsen vihan tunteen moninaisista ilmentymisen tavoista, jotka voivat olla muille ihmisille näkymättömämpiä tai näkyvämpiä. Keskeinen käsitys oli lapsen näkeminen jatkuvasti oppivana ja kehittyvänä myös vihan tunteen ilmaisussaan. Vihan tunteen nähtiin olevan sallittu tunne muiden tunteiden joukossa. Opettajat kuvasivat eri tilannetekijöiden sekä aikuisen tekemien tulkintojen vaikuttavan kuitenkin siihen, miten lapsen vihan tunne kohdataan, miten se sallitaan ja mitä sallitaan. Selvästi epäreilusta tilanteesta tai epäreilusta kohtelusta johtanut vihan tunne lapsella kuvattiin näyttäytyvän aikuiselle herkemmin “aiheellisena” ja hyväksyttävänä vihan tunteena, kun taas lapsen näyttäytyminen “hyökkäävänä” osapuolena esimerkiksi lapsen rikkoessa tai estäessä vertaisten leikkejä kuvattiin herkemmin olevan tulkittavissa aiheettomaksi tai “vähäpätöiseksi” vihaksi aikuisen näkökulmasta. Käsityksissään opettajat painottivat lapsen näkökulmaa ja tarpeita tunteen taustalla sekä rauhallisen ja turvallisen ilmapiirin ja ympäristön varmistamista lapsen vihan tunteen ilmaisemisen tukemisessa. Koska opettajien käsityksissä painottui sisäänpäin suuntautuvaa vihan ilmaisua herkemmin ulospäin suuntautuva vihan ilmaisu, voisi olla aihetta tutkia lapsen sisäänpäin suuntautuvaa tai näkymättömämpää vihan ilmaisua syvemmin.
  • Janssson, Anu; Jansson, Anu (2018)
    The goal of the latest pension reform in Finland is to extend working life, secure the financial sustainability of the pension system in a situation where the population's average life expectancy grows. In Finland, there are still few studies on active workers after the retirement age, although continued career in the final phase of work is a growing phenomenon and the need for support for older workers is increasing. The purpose of the thesis is not to provide an exhaustive answer to the research question, but to highlight some common factors that have a positive impact on continued work in the retirement age. The thesis is a review of literature, whose basic theoretical frame of reference is Levinson's (1979) theory of human life stages and phases, i.e. everyone goes through the same life stages, however, individually and at their own pace. Aging and approaching retirement age is a life stage where human life is seen and evaluated both backwards and forwards. This also includes thoughts and decisions about retirement and, alternatively, continued working life. Six articles were chosen for the literature review around the theme of continued working life beyond the retirement age, which aims to find answers to the research question through basic criteria such as gender, education, health, working conditions and finances. In today's society, human capacity is more important than human chronological age. Good health promotes willingness to continue working longer. The high education was related to continued work regardless of gender. The working conditions and the working group's attitude towards older workers, as well as their own work management, have affected the plans to continue working. The economic situation is often seen as very important for the income, but not as a actual inspiration for a continued working life. Society's legal framework, interaction with other people and groups affects decision-making at retirement and career extension. Only by examining those who are currently prolonging their career after their official retirement age can we find lasting solutions for an extended working life in society.
  • Malvila, Emma (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkotien lepohetkillä ääneen lukemista ja siihen liittyviä tekijöitä. Tavoitteena on saada käsitys lukemisen merkityksestä ja roolista lepohetkien aikana ja tarkastella luettavaksi valittujen kirjojen valintoihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitetään lukemisen mahdollistumiseen ja estymiseen vaikuttavia tekijöitä. Aiempia tutkimuksia aiheesta ei juuri löytynyt. Aiemmat tutkimukset osoittavat ääneen lukemiselle monia lapsen kehitystä ja oppimista edistäviä tekijöitä. Ääneen lukemisella on havaittu olevan vaikutusta etenkin lapsen kielellisten taitojen kehittymisessä ja lukutaidossa. Menetelmät. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeen avulla ja lopullisessa tutkimuksessa oli mukana 158 vastaajan vastaukset. Kaikki vastaajat työskentelivät päiväkodissa, suurin osa vastanneista toimi varhaiskasvatuksen opettajana. Vastaajia oli kaikenikäisistä lapsiryhmistä. Kattava aineisto laadulliseen tutkimukseen saatiin vain muutaman tunnin aikana. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja siinä hyödynnettiin teemoittelua ja luokittelua. Tulokset ja johtopäätökset. Lepohetkillä lukeminen oli tutkimuksen mukaan yleisintä esikouluikäisten lasten ryhmissä ja vähäisintä pienten lasten ryhmissä. Lukemiseen käytetty aika vaihteli melko suuresti eri vastaajien välillä. Kirjojen valintaan vaikuttivat saatavilla olevat kirjat ja lasten kielenkehityksen tai mielikuvituksen tukemiseen liittyvät asiat. Lukijat valitsivat mieluusti itselleen tuttuja kirjoja tai kirjassarjoja. Enimmäkseen lepohetkillä luetaan jatkotarinoita. Lukemisen mahdollistavia tekijöitä olivat erilaiset aikuisten väliset sopimukset, saatavilla olevat kirjat ja riittävä henkilökunta. Estävinä tekijöinä liian vähäinen suunnittelu, kirjojen tai henkilökunnan puuttuminen sekä henkilökunnasta johtuvat syyt, kuten lukuhaluttomuus tai äänen väsyminen.
  • Salminen, Laura (2021)
    Tiivistelmä Tämän kandinaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen parissa työskentelevien aikuisten ja lasten välisen sensitiivisen vuorovaikutuksen ja hyvän kiintymyssuhteen luomisen merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä tuoda esiin niiden merkitystä pedagogiikan laatuun, lasten turvallisuuden tunteeseen ja heidän hyvinvointiinsa varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa tuodaan esiin tekijöitä, jotka lisäävät sensitiivisen vuorovaikutuksen ja hyvän kiintymyssuhteen kehittymistä varhaiskasvatuksen parissa työskentelevän aikuisen ja lapsen välillä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että hyvällä kiintymyssuhteella lapsen ja aikuisen välillä on merkitystä lapsen kehityksen kannalta. Tutkielman aineisto koostuu valikoiduista tutkimusartikkeleista sekä muista alan lähteistä ja aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lähteitä tarkasteltiin kirjallisuuskatsauksen tavoin ja siinä käytettiin narratiivista eli kuvailevaa analyysia. Tutkimus osoitti, että lapsi kiinnittyi ja koki turvallisuuden tunnetta niitä aikuisia kohtaan, jotka olivat johdonmukaisia, sensitiivisiä ja reagoivat lasten tarpeisiin. Hyvän kiintymyssuhteen ansiosta pienten lasten sosiaaliset ja kognitiiviset taidot kehittyivät sekä he suoriutuivat annetuista tehtävistä paremmin. Sensitiivisen vuorovaikutuksen myötä he olivat seurallisempia ja huomaavaisempia myös muita ihmisiä kohtaan. Lapsi tarvitsee emotionaalista huolenpitoa jatkuvasti päivänsä aikana ja siitä syystä on tärkeää, että lapsella on myös rinnakkaisia kiintymyskohteita eli tärkeitä aikuisia, jotka vastaavat hänen kasvustaan kodin ulkopuolella. Kun lapsi kokee olonsa turvalliseksi, uskaltaa hän lähteä tutkimaan ympäristöään ja sitä kautta hänelle tarjoutuu mahdollisuuksia oppia uusia asioita.
  • Ratinen, Nina (2024)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälainen merkitys sensitiivisellä vuorovaikutuksella on alle kolmivuotiaan lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen kannalta, ja mitkä tekijät vaikuttavat sensitiivisen vuorovaikutuksen laatuun. Tavoitteena oli kuvata, ajankohtaistaa ja tiivistää aiempaa tieteellistä tutkimustietoa. Sensitiivisyydellä tarkoitetaan herkkyyttä tavoittaa toisen tunne ja kokemus sekä taito mukauttaa omaa toimintaansa suhteessa tähän tietoon. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että sensitiivisellä vuorovaikutuksella on suuri merkitys lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen, koska alle kolmevuotiaat lapset kommunikoivat puheen puuttuessa, ilmein ja elein. Tällöin se on avainasemassa lapsen tarpeiden huomioimisessa. Tämä tutkimus toteutettiin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto muodostui viidestä tieteellisesti vertaisarvioidusta julkaisusta, jotka analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Artikkelit oli julkaistu vuosina 2014–2022. Tutkimuksissa tuotiin ilmi se, kuinka tärkeää sensitiivinen vuorovaikutus on lapsen oppimiselle, kasvulle ja kehitykselle. Alle kolmivuotiaat lapset oppivat koko ajan uusia asioita ja se, että aikuinen on sensitiivisesti läsnä, vaikuttaa suurilta osin myös lapsen turvallisuuden tunteeseen ja lapsi oppii parhaiten turvalliseksi koetussa ympäristössä. Lisäksi sensitiivinen vuorovaikutus on yhteydessä lapsen vuorovaikutustaitojen sekä kielen ja empatiakyvyn kehittymiseen. Sensitiivisen vuorovaikutukseen laatuun heikentävästi vaikuttivat niin kasvattajien kouluttautumattomuus, sairauspoissaolot, kasvattajan oma vuorovaikutusosaaminen sekä kasvattajan sitoutumattomuus vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuksen laatuun parantavasti taas vaikuttivat opettajan useat palvelusvuodet ja tiimikokouksien riittävä määrä. Lisäksi pienemmät ryhmäkoot ja pienryhmätoiminta olivat avainasemassa vuorovaikutuksen laadun paranemiseen, koska silloin opettaja pystyi paremmin olemaan toiminnassa mukana lasten kanssa ja huomiomaan heitä yksilöllisemmin.
  • Santasalo, Elina (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Sensorinen integraatio on prosessi, jossa aistitieto jäsentyy yksilölle käyttökelpoiseen muotoon. Saamme aistitietoa eri aistikanavista, jonka avulla pystymme hahmottamaan ympäristöämme sekä kehoamme. Sujuva aistitiedon käsittely luo perustan oppimiselle, vuorovaikutukselle ja käyttäytymiselle. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa, kuinka tietoisia integroiduissa erityisryhmissä työskentelevät varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat sensorisesta integraatiosta sekä hyödyntävätkö he tietoa pedagogisen toimintansa tukena. Päädyin rajaamaan tutkimusjoukoksi varhaiskasvatuksen erityisopettajat, sillä he ovat erityispedagogiikan asiantuntijoita ja heillä on laaja tietoisuus oppimiseen ja kehitykseen liitännäisistä teorioista. Tutkimuskysymykseni olivat: 1) Kuinka tietoisia kentällä työskentelevät varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat sensorisesta integraatiosta? 2) Millä tavoin hyödynnät sensorisen integraation tietoisuutta osana työtäsi? Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, jotka hakivat vastauksia tutkimuskysymyksiin. Lisäksi kyselylomake sisälsi taustatietoja kartoittavia kysymyksiä, kuten työkokemus integroidussa erityisryhmässä. Aineisto kerättiin Espoon kaupungin kunnallisten päiväkotien integroiduista erityisryhmistä ja niissä työskenteleviltä varhaiskasvatuksen erityisopettajilta. Aineiston analyysin toteutin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Redusoin eli pelkistin aineiston ja tämän jälkeen siirryin aineiston klusterointiin eli ryhmittelyyn ja etsin saadusta aineistosta eroja ja yhtäläisyyksiä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien tietoisuuden tasot aiheesta vaihtelivat suuresti. Osa kuvasi menetelmään liittyviä piirteitä laajasti ja osan vastauksista heijastui menetelmän osittainen tietämys. Sensorisen integraation tietoisuudella ja työkokemuksella oli selkeä yhteys. Menetelmä tunnettiin paremmin kauemmin kentällä työskennelleiden keskuudessa. Sensorisen integraation menetelmä koettiin varhaiskasvatukseen soveltuvaksi ja vastauksissa näkyi pedagogisten keinojen nimeäminen arjen työvälineenä. Osa koki tietotasonsa olevan heikko menetelmän soveltamiseen.
  • Kaarnisto, Alina (2018)
    Lukukausimaksut ovat olleet yksi tämän vuosikymmenen revityimmistä koulutuspoliittisista kiistakapuloista. Suomessa koulutuksen maksuttomuus nähdään yhtäältä yhteiskunnan tasa-arvoisuuden mittarina, mutta toisaalta viime vuosina maksuja on enenevissä määrin peräänkuulutettu lisärahoituksen lähteeksi koulutusleikkausten jälkeisessä talouskurimuksessa sinnitteleville korkeakouluille. Yleisesti kysymystä lukukausimaksuista voidaan pitää koulutuspoliittisesti kiinnostavana, sillä siinä kohtaavat useat hyvinvointivaltion tavoitteet sekä haasteet. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tarkastella, kuinka kysymystä korkeakoulujen lukukausimaksuista representoidaan suomalaisessa politiikassa. Tutkielmassa lähestyttiin aihetta analysoimalla vuonna 2015 eduskunnassa käytyä lähetekeskustelua EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille ehdotetuista lukukausimaksuista. Tutkielman aineistona olivat eduskunnan lähetekeskustelun pöytäkirja sekä sivistysvaliokunnan mietintö. Tutkielmassa pyrittiin analysoimaan mihin ongelmaan lukukausimaksut nähtiin ratkaisuna, mitä oletuksia ongelmanasettelut edellyttävät sekä, mitä vaikutuksia tietynlaisella ongelman representaatiolla voidaan nähdä. Teoreettisen viitekehyksen tutkielmalle muodostaa akateemisen kapitalismin teoria, jonka avulla pyritään selittämään yliopistojen integroitumista uuteen talouteen sekä käsitteellistämään siirtymän prosesseja. Lukukausimaksukysymyksen problematisointiin käytettiin Carol Bacchin politiikkaprosessien analyysia varten kehitettyä diskurssianalyyttistä lähestymistapaa sekä retorista diskurssianalyysiä. Ongelman representaatioksi analyysissä hahmottui näkemys siitä, että lukukausimaksuttomuus on muodostunut esteeksi suomalaisen koulutuksen viennille. Lukukausimaksukysymys kytkeytyi kiinteästi osaksi koulutusvientikeskustelua. Tuloksista oli nähtävissä, kuinka koulutus kuvautuu poliittisessa puheessa tuotteena. Monissa argumenteissa tuotiin esiin myös yliopistojen rahoitus ja laajempi talousnäkökulma koulutusviennin yhteydessä. Tulokset tarjosivat tietoa siitä, kuinka maksuihin poliittisessa keskustelussa suhtaudutaan, ja myös laajemmassa mittakaavassa siitä, millaisena koulutuksen tarkoitus politiikassa nähdään. Tulosten avulla on mahdollista analysoida sitä muutosta, joka koulutusjärjestelmässä ja yhteiskunnassa on tapahtunut. Koulutukselle on syntynyt uusia funktioita ja sen rooli yhteiskunnassa on muuttunut.
  • Dahlberg, Mikaela (2018)
    A new curriculum has been introduced in elementary schools in the autumn of 2016. The new curriculum (FNAE 2014) has suggested that each student should be offered at least one multidisciplinary learning course per an academic year. The goals of multisectoral learning courses are to exceed the school subject limits and offer students opportunities to practice and develop a range of thinking and practical skills that they can apply to their everyday lives. The purpose of this study is to describe the multidisciplinary learning course’s design and execution process from the perspective of the craft’s subject. Also, to find out what kind of experiences these multidisciplinary learning courses have led to. The study investigated how the design and implementation of multidisciplinary learning courses has worked in practice and how it has affected the work of a crafts teacher. This study is a qualitative study that aims to describe and understand the studied phenomenon. The data for this study was collected using a semi-structured theme interview. The interview themes were set out in from the grounds, which affect the design and implementation of multidisciplinary courses. These include the cooperation of the committed operators, the goals and contents for teaching and learning and the significance of different learning environments. The interview was answered by a crafts teacher from an elementary school in Helsinki. The interview was recorded as a voice record. The researched material was analyzed in accordance with the theory-based content analysis principles. This study showed that the design and implementation of multidisciplinary learning courses has brought new dimensions to the work of the teacher, which has not emerged in more traditional teaching. Practical challenges and constraints such as time and resource constraints were not faced alone by the craft’s teacher. This has led to that the design and implementation of multidisciplinary learning courses are experienced as a positive part of the craft teacher's work. It has developed cooperation between all committed operators. It emerged from the results that the design and implementation of multidisciplinary learning courses are aimed to develop student’s problem-solving skills and creativity. The goals set were the design, perception and development of a comprehensive process. The teaching of multidisciplinary learning courses is not different from the usual subject-specific teaching, but the perspective is different. It is not about changing the teaching, but about expanding the mindset and developing it.
  • Isotupa, Maria (2018)
    The aim of this study was to find out what kind of factors phenomenon-based learning is based on the teacher's experience. In the curriculum (2014) of the basic education, subject areas of teaching have been set up, which include content areas as well as transversal competence. In addition to subject-based instruction, it is necessary to seek out cross-curricular competence. The curriculum obligates the organizer of the education to guarantee at least one multidisciplinary module for each student during the school year. Phenomen-based learning is one pedagogical model for implementing this. Learning theory based on phenomenon-based learning and teacher experience in phenomenon-based studies have been studied in Master's theses (eg. Leppiniemi, 2016, Aho & Jurvelin, 2016), but the different elements that influence the implementation of a phenomenon-based learning process are still unclear. In addition to the theoretical background of phenomenon-based learning, my research is based on Vermunt's (1999) analysis of the interplays between student-regulation and the teacher-regulation. The aim of the study is to provide a picture of how phenomenon-based work supports the teaching of the curriculum's target areas, and what kind of factors the phenomenon-based learning is based on. The study is a qualitative and it was conducted as an empirical interview study. The data was acquired by theme interviews. Four (4) teachers, who have experience in phenomenon-based learning participated in the study. Data-based content analysis was used as the method for the analysis. The results of the research provide conceptual tools to support the work of teachers and to dismantle the current confrontation with the benefits and risks of implementing a phenomenon-based learning set.
  • Kiukainen, Reetta (2016)
    The disappearance of tacit knowledge from workplaces is a rising concern in today’s society as skilled employees retire. This is why both Finnish companies and the national economy as a whole have to secure the transferal of this know-how and knowledge to next generations. Several organizations possess the means to preserve this knowledge and share it throughout the company or to particular employees. However, tacit knowledge is a multi-dimensional and challenging phenomenon as it is adhered to the experiences and emotions of an individual. This is one of the reasons why it’s transferal is particularly challenging. The objective of this study is to examine how tacit knowledge is transferred in a Finnish company from one generation to another and what are the main challenges in this transferal. In addition to the fore mentioned objectives, this study aims to explain the form of expertise a company needs, as this is closely related to the transferal process. The data in this study was gathered through theme interviews, by interviewing two pairs. These pairs consisted of elder seniors with approximately 30 years of working experience and juniors, recent university graduates. The method of data analysis used in this study was a text content analysis. The study indicated that tacit knowledge is adhered to the practices learned through work, and that experts perform actions without consciously recognizing them, but rather, intuitively. It was observed that real-life; authentic working scenarios are the best way to transfer tacit knowledge, which is, after all, accumulated through experience. The transferal of tacit knowledge in organizations was executed using interactive methods; mentoring, conversing and observing. Tacit knowledge was transferred both consciously and unconsciously, and the transferal process happened both within the working environment and outside of it. The main obstacles recognized in the transferal process included the following: identifying expertise and it’s value, challenges rising from changes in work such as virtual communication and decentralized teams, and temporal pressures. Therefore, organizations should find out ways that would enable employees to evaluate their know-how and consequently, recognize their own capabilities as experts. The organization culture should also be built with a foundation emphasizing equal valuation of every employee’s expertise. When examining the enhancement of the tacit knowledge transferal process, the attention should be focused on different states of learning and interaction, and the potential possibilities rising from these fore mentioned factors.