Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Österberg, Pekka"

Sort by: Order: Results:

  • Österberg, Pekka (2020)
    Tässä tutkimuksessa perehdytään perusopetuksen käsityönopettajien käyttämiin didaktisiin rat-kaisuihin käsityötekniikoiden opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä määrin vi-deotutoriaaleja käytetään käsityötekniikoiden opetuksessa ja millaiset tekijät ovat yhteydessä nii-den käyttöön. Tutkimus vastaa kysymykseen, missä määrin käsityön opettajat käyttävät video-tutoriaaleja käsityötekniikoiden opetuksessa, millaisia kokemuksia opettajilla on videomuotoisesta opetusmateriaalista ja mitkä tekijät ovat yhteydessä videotutoriaalien käyttöön. Tutkimuksen teoria pohjautuu käsityötieteen ja kasvatustieteen lähteisiin, joissa tarkastellaan vi-deotutoriaalien potentiaalia opetuksessa ja käsityötaitojen oppimisen lainlaisuuksia. Vaikka vuo-rovaikutuksen merkitystä oppimisessa korostetaan, pidetään videotutoriaaleja yleisesti toimivina opetusmenetelminä. Monipuolisiin opetusmenetelmiin kannustetaan ja mahdollisimman monien aistien hyödyntämistä pidetään oppimisen kannalta positiivisena asiana. Videomuotoinen oppi-materiaali aktivoi näkö ja kuuloaistin sekä soveltuu hyvin praktisten taitojen kuten käsityötaitojen oppimiseen. Samalla kun videomuotoisen opetusmateriaalin tutkimus lisääntyy ovat käsityötaitoja käsittelevät videotutoriaalit laajalti yleistyneet verkossa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella ja perusjoukko oli Suomessa perusopetuksessa työskentelevät käsityönopettajat. Kyselyllä pyrittiin tavoittamaan mahdollisimman suuri määrä pe-rusjoukon edustajia ja näin saavuttamaan vastaajien edustavuus perusopetuksessa työskentele-vien käsityöopettajien keskuudessa sekä tutkielman tulosten hyvä yleistettävyys. Tutkimuksen aineistosta kävi ilmi, että videotutoriaalit soveltuvat vastaajien mielestä käsityötekniikoiden opetukseen ja niitä käytetään säännöllisesti käsityötekniikoiden opetuksessa perusopetuksessa opetuksen tukimateriaalina. Videotutoriaalit eivät kuitenkaan korvanneet opettajan opetusta. Merkittävä enemmistö vastaajista näyttivät videotutoriaaleja youtube.comin välityksellä ja niitä katsottiin useimmiten joko oppilaiden omilta laitteilta tai yhteisesti valkokankaalta. Videotutoriaalien käyttöön yhteydessä olleet taustamuuttujat olivat opetettavat työtavat, sukupuoli ja kokemukset positiivisista oppimistuloksista. Tekstiilityön työtavoissa käytettiin videotutoriaaleja tekniikan opettamisessa teknisiä työtapoja enemmän ja naiset käyttivät videotutoriaaleja miehiä enemmän. Kyselyn tulosten yhteenvetona voidaan todeta käsityöopettajien pitävän videotutoriaaleja soveltuvina opetusmenetelminä käsityötekniikoiden opetukseen. Sopivien videotutoriaalien löytäminen ja videotutoriaalien tuottamisen haasteet muodostavat suurimman esteen videoiden käytölle.