Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Aho, Roosa-Liisa"

Sort by: Order: Results:

  • Aho, Roosa-Liisa (2024)
    Tavoitteet. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on syventää ymmärrystä opettajan roolista lasten osallisuuden edistämisessä varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat voivat omalla toiminnallaan edistää lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa ja miten opettajan käyttämä valta voi joko vahvistaa tai estää lasten aktiivista roolia oman oppimisensa ja oppimisympäristönsä kehittämisessä. Opettajan käyttämä valta on keskeinen tekijä, ja sen ymmärtäminen on olennaista, jotta voimme kehittää pedagogisia käytäntöjä, jotka tukevat lasten aktiivista roolia oman oppimisensa ja oppimisympäristönsä kehittämisessä. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jonka tarkoitus on tiivistää ja koota yhteen aiemmin tehtyä tutkimusta tai kirjallisuutta tietyllä aihealueella. Sen tavoitteena on tarjota yleiskuva ja kokonaisvaltainen ymmärrys kyseisestä aiheesta, esittelemällä erilaisia näkökulmia, teemoja ja löydöksiä. Lisäksi kuvaileva kirjallisuuskatsaus pyrkii havainnollistamaan nykytilannetta, tunnistamaan tutkimuksen aukkoja ja ehdottamaan mahdollisia suuntaviivoja tulevalle tutkimukselle. Tämä katsausmenetelmä nojaa tutkimuskysymykseen ja pyrkii antamaan kuvailevan ja laadullisen vastauksen valittuun aineistoon perustuen. Tutkimusaineistoksi valikoitui neljä tutkimusartikkelia ja kaikki tutkimukset ovat toteutettu varhaiskasvatuksen kontekstissa Suomessa, Uruguayssa, Kyproksella ja Italiassa aikavälillä 2010—2019. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien rooli on keskeinen lasten osallisuuden edistämisessä varhaiskasvatuksessa. Lapsia osallistetaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen monin eri tavoin. Lasten osallisuus on erityisesti nähtävillä leikin suunnittelussa ja toteutuksessa. Vaikka opettajat pyrkivät tukemaan lasten osallisuutta, valta-asetelman vaikutus on havaittavissa, ja opettajat säilyttävät usein viime kädessä valtaa ja kontrollia oppimisympäristön suunnittelussa ja toteutuksessa, ja näin ollen lasten mahdollisuus vaikuttaa heitä koskeviin päätöksiin saattaa olla rajalliset. Tasapainon löytäminen edellyttää opettajilta aktiivista lasten aloitteiden ja mielenkiinnonkohteiden havainnointia ja huomiointia sekä jatkuvaa huomiota vuorovaikutuksen dynamiikkaan lasten ja opettajien välillä.