Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ahti, Julia"

Sort by: Order: Results:

  • Ahti, Julia (2021)
    Tässä tutkimuksessa perehdytään varhaiskasvatuksen opettajien sukupuolisensitiiviseen toimintaan sekä heidän havaitsemiinsa päiväkotien sukupuolittuneisiin käytäntöihin. Tavoitteena on kartoittaa erilaisia tapoja toimia sukupuolisensitiivisesti, sekä selvittää mikä on tukenut opettajien sukupuolisensitiivistä osaamista. Tutkimuksen keskiössä korostuu opettajien näkökulma, koska opettajat ovat ryhmiensä pedagogisia johtajia ja täten vastuussa toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista. Koska sukupuolisensitiivisyyden on kirjattu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018, s.30) olevan osa varhaiskasvatusta, on tässä tutkimuksessa tehty tietoinen valinta pitää oletuksena varhaiskasvatuksen opettajien toteuttavan sukupuolisensitiivistä kasvatusta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 16 varhaiskasvatuksen opettajan vastauksesta, jotka saatiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. E-lomaketta jaettiin muutamassa eri varhaiskasvatuksen opettajille suunnatuissa Facebook-ryhmissä. Saatujen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat olivat sisäistäneet sukupuolisensitiivisyyden perimmäiset ajatukset, joihin kuuluu muun muassa oman toiminnan reflektointi, ympäröivien sukupuolittuneiden käytänteiden tietoinen tarkastelu ja lasten oikeus saada olla omia itsejään. Opettajat olivat havainneet sukupuolittuneisuutta päiväkodeissa muun muassa leikeissä ja tavoissa suhtautua lapsiin sukupuolille asetettujen odotusten ja oletusten ohjaamana. Opettajan sukupuolisensitiiviseen toimintaan kuului aineiston perusteella esimerkiksi avoimet keskustelut lasten kanssa sekä sukupuolittuneisuuden vastakohtainen toiminta. Opettajista suurin osa kertoi omaan sukupuolisensitiiviseen osaamiseen vaikuttaneen itseopiskelun. Lisäksi osaamiseen vaikuttavia tekijöitä löytyi vastaajien omista identiteeteistä ja henkilökohtaisista elämänkatsomuksista.