Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Airola, Johanna"

Sort by: Order: Results:

  • Airola, Johanna (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia lasten itsesäätelytaidoista perushoitotilanteissa sekä heidän käyttämiään keinoja tukea lasten itsesäätelyä perushoitotilanteissa. Tutkimuksen teoriapohjana toimii Aron (2011) itsesäätelyn kolme ulottuvuutta ja Kopin (1982) varhaisen kognitiivisen kehityksen teoria. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään myös itsesäätelyn biologista perustaa ja kanssasäätelyn merkitystä itsesäätelyn kehittymiseen. Teoriaosuudessa määritellään myös, mitä perushoidolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan ja tuodaan esiin, miten itsesäätely voi näyttäytyä perushoitotilanteissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui neljä (4) varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä. Kaikki työskentelivät kunnallisissa päiväkodeissa pääkaupunkiseudulla 3-5-vuotiaiden ryhmässä. Analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että itsesäätely näyttäytyi varhaiskasvatuksen perushoitotilanteissa monin eri tavoin. Varhaiskasvatuksen henkilökunta piti näitä tilanteita otollisina hetkinä lasten itsesäätelyn harjoittelulle ja kehittymiselle. Vastausten perusteella voidaan todeta varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttävän monipuolisia keinoja itsesäätelyn tukemiseen perushoitotilanteissa. Esiin nostettiin monia keinoja, mutta pääpaino oli aikuisen läsnäolon merkityksessä sekä perushoitotilanteiden suunnittelussa ja nämä tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimus antoi myös viitteitä siitä, että henkilökunnan käyttämät tukikeinot ovat osittain yhteydessä siihen, miten itsesäätely näyttäytyy perushoitotilanteissa ja miten sitä pystytään tukemaan.