Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Alakomi, Ella"

Sort by: Order: Results:

  • Alakomi, Ella (2021)
    Tavoitteet. Kuten aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, sijoitettujen lasten ja nuorten koulume-nestys on monilla mittareilla heikompaa kuin vertaisilla. Sijoitetut lapset ja nuoret kohtaavan monenlaisia syrjäytymisen riskitekijöitä ja kuten aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet koulu-menestys on hyvä syrjäytymistä ehkäisevä tekijä. Tutkielman tarkoituksena oli muodostaa kuva sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnistä sekä erityisesti selvittää koulun keinoja tukea näiden ryhmien koulunkäyntiä. Tutkielma kokoaa yhteen aiempien tutkimusten tuloksia ja antaa siten laajan kuvan sijoitettujen lasten koulunkäynnin tukemisen muodoista koulussa. Menetelmät. Tämä tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja aineisto ke-rättiin systemaattisella haulla kahdesta eri tietokannasta. Aineistoksi muodostui seitsemän englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät sijaishuollossa olevien lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemista. Aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset. Tukimuodot jakautuivat suoriin ja välillisiin tukimuotoihin, joista suorat tukimuodot nousivat esille enemmän. Näistä suorista tukimuodoista opettajan tuki nousi suurimmaksi yksittäiseksi tekijäksi sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemisessa. Jokaisessa tutkimuksessa tukimuotoja nousi samanaikaisesti esiin useampi. Johtopäätöksenä voi todeta, että opettajan tuki on erittäin tärkeää, mutta sijoitetun lapsen ja nuoren koulunkäynnin tukeminen vaatii myös muuta tukea.