Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Alapeteri-Ojanperä, TIina"

Sort by: Order: Results:

  • Alapeteri-Ojanperä, TIina (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä tunneskaalasta, joita vanhemmilla ilmenee lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen. Aiemmat tutkimukset vanhempien tunteista varhaiskasvatuksen aloituksen yhteydessä ovat osoittaneet, että vanhemmat kokevat tilanteessa jonkinasteista ahdistusta etenkin, jos kyseessä on ensimmäinen lapsi tai jos vanhempien ja opettajien odotukset eivät kohtaa (White, Rutanen, Marwick, Amorim, Ka-ragiannidou, Herold, 2020; Dalli, 1999). On todettu, että opettajien ja vanhempien luottamuksellinen avoin keskusteluyhteys ehkäisee vanhempien epävarmuutta ja helpottaa aloitukseen liittyvää ahdistusta (White et al, 2020). Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä varhaiskasvatuksen aloituksen käytäntöjä ja prosessia. Menetelmät. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena ja haastateltavat etsittiin sosiaalisen median kanavia käyttäen. Haastateltavia oli yhteensä 7. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että vanhempien kokemukset lap-sen päiväkodin aloituksessa vaihtelivat paljon. Vanhempien positiivisiin lapsen varhaiskasvatuksen aloituksen yhteydessä koettuihin tunteisiin vaikuttivat varhaiskasvatuksen henkilöstön pysyvyys ja ammatillisuus sekä tapa kohdata lapset. Sitä vastoin informaation puute ja viestinnän epäselvyys aiheuttivat vanhemmissa turhautumista. Tutkimustulosten johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimiva ja avoin vuorovaikutus vanhempien ja henkilöstön sekä vanhempien ja johtajan välillä lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa on olennainen osa vanhempien myönteisen kokemuksen muodostumisessa.