Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Alatulkkila, Saara"

Sort by: Order: Results:

  • Alatulkkila, Saara (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisilla interventioilla lasten ja nuorten mielenterveyttä on kouluissa pyritty edistämään sekä sitä, mihin mielenterveystaitoihin interventioilla on pyritty vaikuttamaan. Lasten ja nuorten mielenterveydestä on keskusteltu viime aikoina paljon ja se on aiheena hyvin ajankohtainen. Mielenterveystaitojen kehittäminen ja harjoitteleminen ovat yksi tärkeimpiä tapoja saavuttaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä tavoitteita. Lapset ja nuoret viettävät suuren osan ajastaan koulussa, minkä vuoksi koulukonteksti mielenterveyden edistämiselle on luonteva. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto sisälsi viisi englanninkielistä ja vertaisarvioitua artikkelia vuosilta 2011–2018. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Analyysissä keskityttiin siihen, millaisia interventioita kouluissa on mielenterveyden edistämiseksi tehty ja mihin mielenterveystaitoihin näillä on pyritty vaikuttamaan. Tulokset osoittavat, että kouluissa on tehty eniten universaaleja sekä monitasoisia interventioita mielenterveyden edistämiseksi. Huomattavasti vähemmän on toteutettu selektiivisiä ja indikatiivisia interventioita. Korkean tulotason maissa ollaan siirtymässä kohti monitasoisen intervention mallia. Mielenterveystaitojen kehittämisessä nousi selvästi eniten esiin tunne- ja kaveritaitojen kehittäminen. Näitä pyrittiin tietoisesti harjoittamaan. Jonkin verran nousi esille myös kehon ja mielen viestien kuuntelu lähinnä stressiin liittyen, turvataidot ja selviytyminen sekä itsetuntemus. Vähemmän esille nousi ainutlaatuisuus ja hyvä arki. Sen sijaan arvokkaita asioita elämässä ei noussut lainkaan esille. Mielenterveystaitoja tulisi kaikkia opettaa ja harjoitella tasapuolisesti sekä lisätä opettajien tietotaitoa niihin liittyen.