Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Andersson, Kia-Liisa"

Sort by: Order: Results:

  • Andersson, Kia-Liisa (2020)
    Tavoitteet: Tässä tutkimuksessa tutkin kodin ja päiväkodin yhteistyötä lasten liikunnallisuuden tukemisessa. Tavoitteena on selvittää, millaisia yhteistyö keinoja liikunnallisuuden tukemisessa käytetään. Toisella tutkimuskysymyksellä tutkin, millaisia asioita kodin ja päiväkodin välisellä yhteistyöllä nousee esiin. Aiheita tutkin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät Espoossa sijaitsevissa liikuntapainotteisissa päiväkodeissa. Menetelmät: Keräsin aineiston teemahaastattelulla haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät Espoossa sijaitsevissa liikuntapainotteisissa päiväkodeissa. Kaksi päiväkodeista oli yksityisiä ja yksi kaupungin. Haastattelut tapahtuivat haastateltavien työpaikoilla joulukuussa 2019. Aineistoa analysoin sisällönanalyysia ja tematisointia käyttäen. Tulokset ja johtopäätökset: Eniten kodin ja päiväkodin välistä yhteistyötä lasten liikunnallisuuden tukemiseksi tapahtui päivittäisissä kohtaamisissa, lapsia tuodessa ja haettaessa päiväkodista. Syvällisintä tietoa jaettiin puolin ja toisin lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmakeskusteluissa. Tarkemmat tiedot päiväkodin toiminnasta, myös liikunnallisesta, kerrottiin viikkokirjeiden muodossa. Avoin molemmin puolinen vuorovaikutus nousi tärkeimmäksi tekijäksi päiväkodin ja kodin välisessä vuorovaikutuksessa. Päiväkodissa halutaan tietää, mitä kotona tapahtuu ja vastaavasti toisin päin. Lasta koskeva tieto, myös liikunnallisuuden suhteen, on tärkeä olla kaikkien lapsen arjessa vaikuttavien kasvattajien tiedossa.