Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Andersson-Aholainen, Anita"

Sort by: Order: Results:

  • Andersson-Aholainen, Anita (2022)
    Syftet med denna studie är att utgående från olika undersökningar och litteratur ta reda på hur personal på daghem kan stödja barn som utsatts för kris och trauma, samt vilka olika stödåtgärder personalen på daghemmen kan använda sig av. Utgående från arbetets syfte har tre forskningsfrågor formulerats: Hur hanterar barn trauma? Hurdana stödåtgärder kan personalen ge barnen i en krissituation? Varför är det viktigt att personalen på daghem stöd-jer barnet som upplevt kris och trauma? Som metod valdes en systematisk litteraturstudie. Metoden som använts är olika artiklar och böcker har analyserats med hjälp av innehållsanalys. Avhandlingen innehåller fem artiklar och fyra böcker. Jag läste alla artiklar och böcker grundligt för att kunna anknyta till mina forskningsfrågor. Resultatet visade hur betydelsefullt det är att ge tid åt barnen för bearbetning av sorg och re-sultaten pekade på hur viktigt det är att en vuxen förstår barnets behov när hen är utsatt för trauma och kris. Det är angeläget för en pedagog att vara medveten om att barn reagerar på olika sätt. Personalen måste kunna vara tillräckligt tillgänglig och kunna uttrycka sig tydligt, förståeligt och vara beredd att använda sig av olika stödformer. När en oanad händelse in-träffar på daghem eller förskola är det oerhört viktigt att arbeta i team, ge stöd åt varandra, få stöd av daghemsföreståndaren och att informationen fungerar.